Poselski projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących przekształceń własnościowych nieruchomości
projekt dotyczy zasad zbywania pracowniczych mieszkań zakładowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2134
- Data wpłynięcia: 2013-04-17
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2134
mieszkanie zakładowe, o którym mowa w ust. 1. Sprawy, o których mowa w
ust. 3 i ust. 9, toczą się we właściwym trybie postępowania procesowego.
8. W przypadku złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, nabycie własności
mieszkania od Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego
następuje w umowie notarialnej po cenie rynkowej określonej przez
rzeczoznawcę majątkowego. Na wniosek osoby uprawnionej cena jest
obniżona na zasadach określonych w art. 6 ustawy wymienionej w art. 3 i
rozłożona na raty płatne w okresie do 10 lat.
9. Skarb Państwa i odpowiednio jednostka samorządu terytorialnego, jeżeli z
naruszeniem przepisów wymienionych w ust. 2, zbyły posiadane mieszkanie,
o którym mowa w ust. 1, to tytułem odszkodowania wypłacają osobie
fizycznej lub prawnej, będącej aktualnym właścicielem tego mieszkania, na
jej wniosek, cenę zawartą w unieważnionej umowie lub decyzji zbycia przez
Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego mieszkania
zakładowego. Cena ta, powiększona o poniesione przez właściciela nakłady,
podlega waloryzacji według obowiązujących przepisów w gospodarce
nieruchomościami.
10. Rada Ministrów określi w trybie rozporządzenia zasady przyjmowania
pracowniczych mieszkań zakładowych, gospodarowania tym zasobem
mieszkań oraz rozliczeń jednostek samorządu terytorialnego ze Skarbem
Państwa, stosownie do zasad przyjętych w ramach Funduszu Dopłat.
11. Hipoteka obciążająca dotychczas nieruchomość, w której przeniesiono lub
ustanowiono odrębną własność lokalu na rzecz osoby uprawnionej, nie
obciąża powstałej części nieruchomości lokalowej i związanego z nią udziału
w nieruchomości wspólnej.
12. Jeżeli wartość pozostałej części nieruchomości, w której przeniesiono lub
ustanowiono odrębną własność lokalu na rzecz osoby uprawnionej, nie
zapewnia wierzycielowi hipotecznemu dostatecznego zabezpieczenia, może
on żądać od właściciela obciążonej nieruchomości ustanowienia
zabezpieczenia dodatkowego w odpowiednim terminie przez siebie
wyznaczonym. W przypadku braku możliwości wskazania zabezpieczenia
zastępczego, akceptowalnego przez wierzyciela hipotecznego, gwarancji
zastępującej hipotekę udziela Skarb Państwa.
13. W sprawach nie określonych w niniejszej ustawie mają zastosowanie przepisy
ustawy wymienionej w art. 3 i przepisy powszechnie obowiązujące.
2) Uchyla się art. 5. ”.
Art. 7.
W ustawie z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. z 2010 r.
Nr 90, poz. 594, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 95 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„5. Nie pobiera się opłat od wniosku o ustanowienie lub przeniesienie własności lokalu
mieszkalnego albo zabudowanej jednorodzinnym budynkiem mieszkalnym
nieruchomości gruntowej oraz o inne roszczenia, złożonego na podstawie art. 4 ustawy z
dnia 7 lipca 2005 r. o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania własności
nieruchomości (Dz. U. Nr 157, poz. 1315)
2) w art. 96 w ust. 1 dodaje się pkt 13 w brzmieniu:
„13) strona dochodząca ustanowienia lub przeniesienia własności lokalu mieszkalnego albo
zabudowanej jednorodzinnym budynkiem mieszkalnym nieruchomości gruntowej oraz
innych roszczeń, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o zmianie
niektórych ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości.”;
5
3) po art. 98 dodaje się art. 98a w brzmieniu:
„Art. 98a. W toku postępowania o ustanowienie lub przeniesienie własności lokalu
mieszkalnego albo zabudowanej jednorodzinnym budynkiem mieszkalnym
nieruchomości gruntowej oraz o inne roszczenia, na podstawie art. 4 ustawy z
dnia 7 lipca 2005 r. o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania
własności nieruchomości wydatki ponosi Skarb Państwa.”.
Art. 8.
W ustawie z dnia 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 28, poz. 143) wprowadza się
następujące zmiany:
1) w art. 1 w pkt 54 uchyla się lit. a i b;
2) w art. 20 uchyla się pkt 2.”
Art. 9.
1. Pracownicze mieszkania zakładowe, o których mowa w art.4 ust.1 ustawy zmienianej w art. 6
niniejszej ustawy, powstałe przy udziale zakładowego funduszu mieszkaniowego i dotacji z
budżetu państwa, jak też osobistego wkładu najemców, podlegają zbyciu na rzecz
uprawnionych najemców, stosownie do złożonych przez nich wniosków, bez zwłoki w okresie
do dnia 31 grudnia 2014 r.
2. Mieszkania, o których mowa w ust.1, zbywane są w trybie i na zasadach przyjętych
w niniejszej ustawie i w ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o zasadach zbywania mieszkań
będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem
Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością
Skarbu Państwa, jak też na podstawie innych przepisów powszechnie obowiązujących w tym
przedmiocie.
3. Wspólnota mieszkaniowa zakładowego budynku mieszkalnego, w którym znajdują się
lokale, wymienione w ust.1, nabywa nieodpłatnie i z mocy prawa staje się z dniem 1 stycznia
2015 r. właścicielem tego budynku wraz z gruntami, lokalami i towarzyszącymi obiektami
infrastruktury technicznej. Przekazywanie tego budynku wspólnocie mieszkaniowej
przeprowadza się według zasad i w trybie przepisów niniejszej ustawy oraz stosuje się
odpowiednio zasady przyjęte w ustawie z dnia 12 października 1994 r. o zasadach
przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe.
4. Najemca uprawniony do nabycia własności lokalu mieszkalnego ponosi opłaty przypisane
członkowi wspólnoty mieszkaniowej i zachowuje nabyte prawo wykupienia zajmowanego lokalu
mieszkalnego, które wspólnota mieszkaniowa zbywa na wniosek uprawnionego najemcy.
5. Lokatorzy nie będący właścicielami zajmowanych lokali ( najemcy, dzierżawcy i inni )
ponoszą opłaty na podstawie umowy zawartej ze wspólnotą mieszkaniową i z głosem
doradczym uczestniczą w posiedzeniach i wypracowywanych decyzjach wspólnoty
mieszkaniowej .
6. Pracownicze mieszkania zakładowe, o których mowa w ust.1, nie wchodzą w skład majątku
państwowego zakładu pracy i podmiotów określonych w art. 4 ust.1 ustawy zmienianej w art.6,
i nie mogą być wykorzystane do poręczeń i pokrywania własnych zobowiązań tych zakładów
pracy wobec osób trzecich, w tym Skarbu Państwa.
6
7. Minister Skarbu Państwa, w porozumieniu z Ministrem Transportu, Budownictwa i
Gospodarki Morskiej i Ministrem Finansów, przygotuje w terminie do dnia 30 września 2013
r., projekt uregulowań ustawowych dotyczących przechodzenia państwowego systemu
finansowania zakładowego budownictwa mieszkaniowego na system finansowego i
organizacyjnego wspierania indywidualnego budownictwa mieszkaniowego w zakładach
pracy, opartego na konstytucyjnym prawie każdego obywatela do własnego mieszkania.
Regulacje te są częścią programu doskonalenia systemu finansów publicznych państwa i
częścią wieloletniego programu wspierania budownictwa mieszkaniowego.
Art. 10.
Wynagrodzenie notariusza za ogół czynności notarialnych dokonanych przy zawieraniu
umowy o przekształcenia roszczeniowe nieruchomości, o których mowa w niniejszej ustawie
ponosi Skarb Państwa
Art. 11.
1. Do spraw wszczętych, lecz nie zakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy,
dotyczących roszczeń oraz realizacji złożonych wniosków, o których mowa w art. 4 ust. 1 i
ust. 3 ustawy zmienianej w art. 6 i w art.9 niniejszej ustawy stosuje się przepisy tej ustawy.
2. Jeżeli postępowanie sądowe w sprawach, o których mowa w art. 4 ust.1 ustawy wymienionej
w art. 6, i wszczęte przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy prowadzone było w
trybie procesowym, sąd prowadzi je od tego dnia w trybie nieprocesowym lub przekazuje
właściwemu sądowi do rozpoznania w takim trybie. W wypadku przekazania stosuje się
odpowiednio przepisy art. 200 § 2 i § 3 Kodeksu postępowania cywilnego. Jednak każdy
uczestnik postępowania może żądać powtórzenia czynności sądu dokonanych bez jego
udziału.
Art. 12.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
7
U Z A S A D N I E N I E
1. Potrzeba i cel wydania ustawy. Rzeczywisty stan w normowanej dziedzinie.
Przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.”
Przedstawiony projekt ustawy jest kontynuacją prób rozwiązania problemu reprywatyzacji
pracowniczych mieszkań zakładowych poprzez nowelizację przepisów ustawy z dnia 7 lipca
2005 r. o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości.
Przedstawiany projekt ustawy rozwiązuje i zamyka proces reprywatyzacji pracowniczych
mieszkań zakładowych. Proces ten jest integralną częścią transformacji ustrojowej gospodarki i
państwa zapoczątkowanej w 1990 r. Nie mamy do czynienia z brakiem prawidłowych
systemowych rozwiązań prawnych, lecz z błędną interpretacją i rażącym naruszeniem
obowiązujących przepisów ustawowych. Ten proces systemowej regulacji, zawarty w wielu
aktach prawnych zamyka ww. ustawa z dnia 07.07.2005 r., w której proponuje się jedynie
uściślić i uzupełnić niektóre regulacje, w tym dotyczące uściślenia pojęcia interesu prawnego
poszkodowanego najemcy i doprecyzowanie trybu wykonania prawa pierwokupu, jak też
definitywnego zamknięcia procesu reprywatyzacji tych mieszkań pracowniczych. Projekt
przewiduje także wyeliminowanie pojawiających się błędnych rozwiązań ustawowych, w
których zastępuje się reprywatyzację przeżytym systemem opartym w całości na finansowaniu
budżetowym. Ten regres reanimuje rozwiązania z ubiegłej epoki.
W V kadencji Sejm podejmowano próby nowelizacji ww. ustawy: senacki projekt ustawy
zawarty w drukach sejmowych 602 i 2141. Jednak tych prac legislacyjnych nie dokończono z
powodu skrócenia V kadencji Sejmu RP.
Projekty te oprócz reprywatyzacji pracowniczych mieszkań zakładowych obejmowały
dodatkowo kwestie dotyczące mieszkalnictwa spółdzielczego, przekształcenia prawa
użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości oraz umorzenia niektórych
bankowych kredytów mieszkaniowych. Te trzy dodatkowe obszary regulacji powodowały
wysokie dodatkowe skutki finansowe na kwotę kilkunastu miliardów złotych i budziły poważne
zastrzeżenie Ministra Finansów.
Na początku VI kadencji Sejmu RP organizacje społeczne przygotowały rozpatrywany
obecnie nowy projekt ustawy (druki 1224 i 1214a) który po przejęciu przez grupę posłów i po
uwzględnieniu stanowiska Rady Ministrów (z dnia 26.11.2008 r.), Komisji Ustawodawczej,
Biura Analiz Sejmowych i innych instytucji został przyjęty przez Sejm RP w pierwszym
czytaniu w dniu 4.12.2008 r. Projekt ten po wyłączeniu powyższych trzech obszarów regulacji
(mieszkalnictwo spółdzielcze, wieczyste użytkowanie gruntów, umorzenia kredytów)nie tylko
nie powoduje dodatkowych skutków finansowych, lecz w sytuacji przyjętych ostatnio
szkodliwych uregulowań ustawowych, przynosi oszczędności w finansach publicznych
szacowanych wstępnie na kwotę około 100 miliardów złotych.
Na wniosek Komisji Infrastruktury Przewodniczący-Pełnomocnik Porozumienia
Stowarzyszeń Krajowych, Regionalnych i Zakładowych (autorów projektu) przedstawił w
Komisji Infrastruktury w dniu 27.09.2009 r. i w Podkomisji Nadzwyczajnej w dniu 6.10.2009 r.
obszerną analizę prawną (poniżej przedstawioną) jak też krytyczną ocenę uczelnianych opinii
prawnych, do której nikt z uczestników obrad nigdy nie zgłosił zastrzeżeń i nigdy nie
przeprowadzono debaty prawnej w tym przedmiocie. Natomiast do projektu zgłaszano i
wprowadzano bezzasadne rozwiązania.
Podczas prac legislacyjnych w 2009 r. pojawił się konkurencyjny projekt grupy posłów w
druku nr 2275. Na zamówienie Przewodniczącego Komisji Infrastruktury i na zlecenie Biura
Analiz Sejmowych, prof. zw. dr hab. Marek Chmaj, znawca okresu transformacji ustrojowej po
1990 r., przedstawił w dniu 18.05. 2010 r. ekspertyzę prawną tych dwóch projektów i uznał, że
8
projekt w drukach 1224 i 1224A nadaje się do drugiego czytania a projekt druku 1275 jest
sprzeczny z prawem i powinien być wyłączony z dalszych prac legislacyjnych. W głosowaniach
projekty te były na przemian przyjmowane i odrzucane i nie zostały wprowadzone do drugiego
czytania wobec kończącej się VI Kadencji Sejmu RP. W tej sytuacji ze względu na zwłokę w
procedowaniu i przyjętą zasadę dyskontynuacji prace legislacyjne już po raz trzeci mogą być
procedowane od początku.
Autorzy projektu uważają, że sytuacja poszkodowanych najemców jest rozwiązywana
ponad podziałami politycznymi jako konstytucyjny wymóg współżycia społecznego.
Stowarzyszenia odstąpiły od zbierania 100 tys. podpisów i wnoszą ten projekt do laski
marszałkowskiej w drodze przejęcia go przez grupę posłów.
Brak debaty prawnej w pracach legislacyjnych nad dotychczasowymi projektami, zmusza
do przedstawienia poniższej poszerzonej analizy obowiązujących uregulowań prawnych oraz
aktualnego orzecznictwa Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego w tym
przedmiocie.
2. Podstawa prawna projektu ustawy
Od paru lat następowało wyhamowanie a nawet regres w realizacji programu nowej polityki
mieszkaniowej państwa wdrażanej w okresie transformacji ustrojowej po 1990 roku. Celem tej
polityki jest przejście od powszechnie panujących form państwowej własności w mieszkalnictwie
do form właściwych gospodarce rynkowej, opartej na prawie każdego obywatela do własnego
mieszkania. Dojrzały model prawny tej nowej polityki mieszkalnictwa ukształtował się w połowie
lat dziewięćdziesiątych i został wyrażony w poniższych ustawach:
1) ustawa z dnia 29.09.1990 r. o zmianie ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczeniu
nieruchomości z dnia 29.04 1985 r.
2) ustawa z dnia 24.06.1994 r. o własności lokali,
3) ustawa z dnia 12.10.1994 r. o zasadach przekazywania zakładowych budynków
mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe,
4) ustawa z dnia 2.07.1994 r. o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych,
5) ustawa z dnia 22.06.1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP,
6) ustawa z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Ta systemowa regulacja prawna została usankcjonowana w Konstytucji RP z dnia 6.04.1997 r. i w
innych systemowych ustawach w tym przedmiocie, w tym zwłaszcza w ustawie z dnia 15.12.2000
r., o której mowa w art.5 projektu ustawy oraz ustawa z dnia 7.07.2005 r. wymieniona w art.6
projektu ustawy. Ten model ustrojowy i politykę mieszkalnictwa został potwierdzony w
orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu
Administracyjnego.
Model pracowniczych mieszkań zakładowych powstał jako pierwsza refleksja i reakcja na
panujący do końca lat pięćdziesiątych model przejmowania przez władzę publiczną
wielorodzinnych prywatnych kamienic i przydzielania mieszkań indywidualnym najemcom.
Wkrótce okazało się jednak, że państwo nie ma środków finansowych na budowę nowych, remonty
starych mieszkań, a najemcy nie remontowali mieszkań, które nie były ich własnością. Ten system,
z różną dynamiką zmian przetrwał do końca lat osiemdziesiątych. Już na początku tej kryzysowej
sytuacji przerzucono koszt budowy i remontów mieszkań na państwowe zakłady pracy. W drodze
przepisów ustawowych (ustawa z dnia 14.07.1961 r. o gospodarce terenami w miastach i osiedlach,
ustawa z dnia 23.06.1973 r. o zakładowych funduszach socjalnym i mieszkaniowym w jednostkach
gospodarki uspołecznionej i inne) powstał zakładowy fundusz mieszkaniowy, tworzony jako część
wynagrodzenia za pracę odprowadzanego z funduszy osobowych na pracownicze budownictwo
mieszkaniowe. Bazą tego budownictwa stał się, więc zakładowy fundusz mieszkaniowy, naliczany
procentowo wg średniej płacy krajowej za ostatni kwartał roku ubiegłego. Przydzielane
pracownicze mieszkania zakładowe były następnie sprzedawane pracownikom na warunkach
preferencyjnych, po wyrażeniu zgody przez 80% najemców, a wszystkie uzyskane kwoty były
9
ust. 3 i ust. 9, toczą się we właściwym trybie postępowania procesowego.
8. W przypadku złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, nabycie własności
mieszkania od Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego
następuje w umowie notarialnej po cenie rynkowej określonej przez
rzeczoznawcę majątkowego. Na wniosek osoby uprawnionej cena jest
obniżona na zasadach określonych w art. 6 ustawy wymienionej w art. 3 i
rozłożona na raty płatne w okresie do 10 lat.
9. Skarb Państwa i odpowiednio jednostka samorządu terytorialnego, jeżeli z
naruszeniem przepisów wymienionych w ust. 2, zbyły posiadane mieszkanie,
o którym mowa w ust. 1, to tytułem odszkodowania wypłacają osobie
fizycznej lub prawnej, będącej aktualnym właścicielem tego mieszkania, na
jej wniosek, cenę zawartą w unieważnionej umowie lub decyzji zbycia przez
Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego mieszkania
zakładowego. Cena ta, powiększona o poniesione przez właściciela nakłady,
podlega waloryzacji według obowiązujących przepisów w gospodarce
nieruchomościami.
10. Rada Ministrów określi w trybie rozporządzenia zasady przyjmowania
pracowniczych mieszkań zakładowych, gospodarowania tym zasobem
mieszkań oraz rozliczeń jednostek samorządu terytorialnego ze Skarbem
Państwa, stosownie do zasad przyjętych w ramach Funduszu Dopłat.
11. Hipoteka obciążająca dotychczas nieruchomość, w której przeniesiono lub
ustanowiono odrębną własność lokalu na rzecz osoby uprawnionej, nie
obciąża powstałej części nieruchomości lokalowej i związanego z nią udziału
w nieruchomości wspólnej.
12. Jeżeli wartość pozostałej części nieruchomości, w której przeniesiono lub
ustanowiono odrębną własność lokalu na rzecz osoby uprawnionej, nie
zapewnia wierzycielowi hipotecznemu dostatecznego zabezpieczenia, może
on żądać od właściciela obciążonej nieruchomości ustanowienia
zabezpieczenia dodatkowego w odpowiednim terminie przez siebie
wyznaczonym. W przypadku braku możliwości wskazania zabezpieczenia
zastępczego, akceptowalnego przez wierzyciela hipotecznego, gwarancji
zastępującej hipotekę udziela Skarb Państwa.
13. W sprawach nie określonych w niniejszej ustawie mają zastosowanie przepisy
ustawy wymienionej w art. 3 i przepisy powszechnie obowiązujące.
2) Uchyla się art. 5. ”.
Art. 7.
W ustawie z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. z 2010 r.
Nr 90, poz. 594, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 95 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„5. Nie pobiera się opłat od wniosku o ustanowienie lub przeniesienie własności lokalu
mieszkalnego albo zabudowanej jednorodzinnym budynkiem mieszkalnym
nieruchomości gruntowej oraz o inne roszczenia, złożonego na podstawie art. 4 ustawy z
dnia 7 lipca 2005 r. o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania własności
nieruchomości (Dz. U. Nr 157, poz. 1315)
2) w art. 96 w ust. 1 dodaje się pkt 13 w brzmieniu:
„13) strona dochodząca ustanowienia lub przeniesienia własności lokalu mieszkalnego albo
zabudowanej jednorodzinnym budynkiem mieszkalnym nieruchomości gruntowej oraz
innych roszczeń, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o zmianie
niektórych ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości.”;
5
3) po art. 98 dodaje się art. 98a w brzmieniu:
„Art. 98a. W toku postępowania o ustanowienie lub przeniesienie własności lokalu
mieszkalnego albo zabudowanej jednorodzinnym budynkiem mieszkalnym
nieruchomości gruntowej oraz o inne roszczenia, na podstawie art. 4 ustawy z
dnia 7 lipca 2005 r. o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania
własności nieruchomości wydatki ponosi Skarb Państwa.”.
Art. 8.
W ustawie z dnia 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 28, poz. 143) wprowadza się
następujące zmiany:
1) w art. 1 w pkt 54 uchyla się lit. a i b;
2) w art. 20 uchyla się pkt 2.”
Art. 9.
1. Pracownicze mieszkania zakładowe, o których mowa w art.4 ust.1 ustawy zmienianej w art. 6
niniejszej ustawy, powstałe przy udziale zakładowego funduszu mieszkaniowego i dotacji z
budżetu państwa, jak też osobistego wkładu najemców, podlegają zbyciu na rzecz
uprawnionych najemców, stosownie do złożonych przez nich wniosków, bez zwłoki w okresie
do dnia 31 grudnia 2014 r.
2. Mieszkania, o których mowa w ust.1, zbywane są w trybie i na zasadach przyjętych
w niniejszej ustawie i w ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o zasadach zbywania mieszkań
będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem
Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością
Skarbu Państwa, jak też na podstawie innych przepisów powszechnie obowiązujących w tym
przedmiocie.
3. Wspólnota mieszkaniowa zakładowego budynku mieszkalnego, w którym znajdują się
lokale, wymienione w ust.1, nabywa nieodpłatnie i z mocy prawa staje się z dniem 1 stycznia
2015 r. właścicielem tego budynku wraz z gruntami, lokalami i towarzyszącymi obiektami
infrastruktury technicznej. Przekazywanie tego budynku wspólnocie mieszkaniowej
przeprowadza się według zasad i w trybie przepisów niniejszej ustawy oraz stosuje się
odpowiednio zasady przyjęte w ustawie z dnia 12 października 1994 r. o zasadach
przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe.
4. Najemca uprawniony do nabycia własności lokalu mieszkalnego ponosi opłaty przypisane
członkowi wspólnoty mieszkaniowej i zachowuje nabyte prawo wykupienia zajmowanego lokalu
mieszkalnego, które wspólnota mieszkaniowa zbywa na wniosek uprawnionego najemcy.
5. Lokatorzy nie będący właścicielami zajmowanych lokali ( najemcy, dzierżawcy i inni )
ponoszą opłaty na podstawie umowy zawartej ze wspólnotą mieszkaniową i z głosem
doradczym uczestniczą w posiedzeniach i wypracowywanych decyzjach wspólnoty
mieszkaniowej .
6. Pracownicze mieszkania zakładowe, o których mowa w ust.1, nie wchodzą w skład majątku
państwowego zakładu pracy i podmiotów określonych w art. 4 ust.1 ustawy zmienianej w art.6,
i nie mogą być wykorzystane do poręczeń i pokrywania własnych zobowiązań tych zakładów
pracy wobec osób trzecich, w tym Skarbu Państwa.
6
7. Minister Skarbu Państwa, w porozumieniu z Ministrem Transportu, Budownictwa i
Gospodarki Morskiej i Ministrem Finansów, przygotuje w terminie do dnia 30 września 2013
r., projekt uregulowań ustawowych dotyczących przechodzenia państwowego systemu
finansowania zakładowego budownictwa mieszkaniowego na system finansowego i
organizacyjnego wspierania indywidualnego budownictwa mieszkaniowego w zakładach
pracy, opartego na konstytucyjnym prawie każdego obywatela do własnego mieszkania.
Regulacje te są częścią programu doskonalenia systemu finansów publicznych państwa i
częścią wieloletniego programu wspierania budownictwa mieszkaniowego.
Art. 10.
Wynagrodzenie notariusza za ogół czynności notarialnych dokonanych przy zawieraniu
umowy o przekształcenia roszczeniowe nieruchomości, o których mowa w niniejszej ustawie
ponosi Skarb Państwa
Art. 11.
1. Do spraw wszczętych, lecz nie zakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy,
dotyczących roszczeń oraz realizacji złożonych wniosków, o których mowa w art. 4 ust. 1 i
ust. 3 ustawy zmienianej w art. 6 i w art.9 niniejszej ustawy stosuje się przepisy tej ustawy.
2. Jeżeli postępowanie sądowe w sprawach, o których mowa w art. 4 ust.1 ustawy wymienionej
w art. 6, i wszczęte przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy prowadzone było w
trybie procesowym, sąd prowadzi je od tego dnia w trybie nieprocesowym lub przekazuje
właściwemu sądowi do rozpoznania w takim trybie. W wypadku przekazania stosuje się
odpowiednio przepisy art. 200 § 2 i § 3 Kodeksu postępowania cywilnego. Jednak każdy
uczestnik postępowania może żądać powtórzenia czynności sądu dokonanych bez jego
udziału.
Art. 12.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
7
U Z A S A D N I E N I E
1. Potrzeba i cel wydania ustawy. Rzeczywisty stan w normowanej dziedzinie.
Przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.”
Przedstawiony projekt ustawy jest kontynuacją prób rozwiązania problemu reprywatyzacji
pracowniczych mieszkań zakładowych poprzez nowelizację przepisów ustawy z dnia 7 lipca
2005 r. o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości.
Przedstawiany projekt ustawy rozwiązuje i zamyka proces reprywatyzacji pracowniczych
mieszkań zakładowych. Proces ten jest integralną częścią transformacji ustrojowej gospodarki i
państwa zapoczątkowanej w 1990 r. Nie mamy do czynienia z brakiem prawidłowych
systemowych rozwiązań prawnych, lecz z błędną interpretacją i rażącym naruszeniem
obowiązujących przepisów ustawowych. Ten proces systemowej regulacji, zawarty w wielu
aktach prawnych zamyka ww. ustawa z dnia 07.07.2005 r., w której proponuje się jedynie
uściślić i uzupełnić niektóre regulacje, w tym dotyczące uściślenia pojęcia interesu prawnego
poszkodowanego najemcy i doprecyzowanie trybu wykonania prawa pierwokupu, jak też
definitywnego zamknięcia procesu reprywatyzacji tych mieszkań pracowniczych. Projekt
przewiduje także wyeliminowanie pojawiających się błędnych rozwiązań ustawowych, w
których zastępuje się reprywatyzację przeżytym systemem opartym w całości na finansowaniu
budżetowym. Ten regres reanimuje rozwiązania z ubiegłej epoki.
W V kadencji Sejm podejmowano próby nowelizacji ww. ustawy: senacki projekt ustawy
zawarty w drukach sejmowych 602 i 2141. Jednak tych prac legislacyjnych nie dokończono z
powodu skrócenia V kadencji Sejmu RP.
Projekty te oprócz reprywatyzacji pracowniczych mieszkań zakładowych obejmowały
dodatkowo kwestie dotyczące mieszkalnictwa spółdzielczego, przekształcenia prawa
użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości oraz umorzenia niektórych
bankowych kredytów mieszkaniowych. Te trzy dodatkowe obszary regulacji powodowały
wysokie dodatkowe skutki finansowe na kwotę kilkunastu miliardów złotych i budziły poważne
zastrzeżenie Ministra Finansów.
Na początku VI kadencji Sejmu RP organizacje społeczne przygotowały rozpatrywany
obecnie nowy projekt ustawy (druki 1224 i 1214a) który po przejęciu przez grupę posłów i po
uwzględnieniu stanowiska Rady Ministrów (z dnia 26.11.2008 r.), Komisji Ustawodawczej,
Biura Analiz Sejmowych i innych instytucji został przyjęty przez Sejm RP w pierwszym
czytaniu w dniu 4.12.2008 r. Projekt ten po wyłączeniu powyższych trzech obszarów regulacji
(mieszkalnictwo spółdzielcze, wieczyste użytkowanie gruntów, umorzenia kredytów)nie tylko
nie powoduje dodatkowych skutków finansowych, lecz w sytuacji przyjętych ostatnio
szkodliwych uregulowań ustawowych, przynosi oszczędności w finansach publicznych
szacowanych wstępnie na kwotę około 100 miliardów złotych.
Na wniosek Komisji Infrastruktury Przewodniczący-Pełnomocnik Porozumienia
Stowarzyszeń Krajowych, Regionalnych i Zakładowych (autorów projektu) przedstawił w
Komisji Infrastruktury w dniu 27.09.2009 r. i w Podkomisji Nadzwyczajnej w dniu 6.10.2009 r.
obszerną analizę prawną (poniżej przedstawioną) jak też krytyczną ocenę uczelnianych opinii
prawnych, do której nikt z uczestników obrad nigdy nie zgłosił zastrzeżeń i nigdy nie
przeprowadzono debaty prawnej w tym przedmiocie. Natomiast do projektu zgłaszano i
wprowadzano bezzasadne rozwiązania.
Podczas prac legislacyjnych w 2009 r. pojawił się konkurencyjny projekt grupy posłów w
druku nr 2275. Na zamówienie Przewodniczącego Komisji Infrastruktury i na zlecenie Biura
Analiz Sejmowych, prof. zw. dr hab. Marek Chmaj, znawca okresu transformacji ustrojowej po
1990 r., przedstawił w dniu 18.05. 2010 r. ekspertyzę prawną tych dwóch projektów i uznał, że
8
projekt w drukach 1224 i 1224A nadaje się do drugiego czytania a projekt druku 1275 jest
sprzeczny z prawem i powinien być wyłączony z dalszych prac legislacyjnych. W głosowaniach
projekty te były na przemian przyjmowane i odrzucane i nie zostały wprowadzone do drugiego
czytania wobec kończącej się VI Kadencji Sejmu RP. W tej sytuacji ze względu na zwłokę w
procedowaniu i przyjętą zasadę dyskontynuacji prace legislacyjne już po raz trzeci mogą być
procedowane od początku.
Autorzy projektu uważają, że sytuacja poszkodowanych najemców jest rozwiązywana
ponad podziałami politycznymi jako konstytucyjny wymóg współżycia społecznego.
Stowarzyszenia odstąpiły od zbierania 100 tys. podpisów i wnoszą ten projekt do laski
marszałkowskiej w drodze przejęcia go przez grupę posłów.
Brak debaty prawnej w pracach legislacyjnych nad dotychczasowymi projektami, zmusza
do przedstawienia poniższej poszerzonej analizy obowiązujących uregulowań prawnych oraz
aktualnego orzecznictwa Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego w tym
przedmiocie.
2. Podstawa prawna projektu ustawy
Od paru lat następowało wyhamowanie a nawet regres w realizacji programu nowej polityki
mieszkaniowej państwa wdrażanej w okresie transformacji ustrojowej po 1990 roku. Celem tej
polityki jest przejście od powszechnie panujących form państwowej własności w mieszkalnictwie
do form właściwych gospodarce rynkowej, opartej na prawie każdego obywatela do własnego
mieszkania. Dojrzały model prawny tej nowej polityki mieszkalnictwa ukształtował się w połowie
lat dziewięćdziesiątych i został wyrażony w poniższych ustawach:
1) ustawa z dnia 29.09.1990 r. o zmianie ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczeniu
nieruchomości z dnia 29.04 1985 r.
2) ustawa z dnia 24.06.1994 r. o własności lokali,
3) ustawa z dnia 12.10.1994 r. o zasadach przekazywania zakładowych budynków
mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe,
4) ustawa z dnia 2.07.1994 r. o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych,
5) ustawa z dnia 22.06.1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP,
6) ustawa z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Ta systemowa regulacja prawna została usankcjonowana w Konstytucji RP z dnia 6.04.1997 r. i w
innych systemowych ustawach w tym przedmiocie, w tym zwłaszcza w ustawie z dnia 15.12.2000
r., o której mowa w art.5 projektu ustawy oraz ustawa z dnia 7.07.2005 r. wymieniona w art.6
projektu ustawy. Ten model ustrojowy i politykę mieszkalnictwa został potwierdzony w
orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu
Administracyjnego.
Model pracowniczych mieszkań zakładowych powstał jako pierwsza refleksja i reakcja na
panujący do końca lat pięćdziesiątych model przejmowania przez władzę publiczną
wielorodzinnych prywatnych kamienic i przydzielania mieszkań indywidualnym najemcom.
Wkrótce okazało się jednak, że państwo nie ma środków finansowych na budowę nowych, remonty
starych mieszkań, a najemcy nie remontowali mieszkań, które nie były ich własnością. Ten system,
z różną dynamiką zmian przetrwał do końca lat osiemdziesiątych. Już na początku tej kryzysowej
sytuacji przerzucono koszt budowy i remontów mieszkań na państwowe zakłady pracy. W drodze
przepisów ustawowych (ustawa z dnia 14.07.1961 r. o gospodarce terenami w miastach i osiedlach,
ustawa z dnia 23.06.1973 r. o zakładowych funduszach socjalnym i mieszkaniowym w jednostkach
gospodarki uspołecznionej i inne) powstał zakładowy fundusz mieszkaniowy, tworzony jako część
wynagrodzenia za pracę odprowadzanego z funduszy osobowych na pracownicze budownictwo
mieszkaniowe. Bazą tego budownictwa stał się, więc zakładowy fundusz mieszkaniowy, naliczany
procentowo wg średniej płacy krajowej za ostatni kwartał roku ubiegłego. Przydzielane
pracownicze mieszkania zakładowe były następnie sprzedawane pracownikom na warunkach
preferencyjnych, po wyrażeniu zgody przez 80% najemców, a wszystkie uzyskane kwoty były
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2134
› Pobierz plik