Poselski projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących przekształceń własnościowych nieruchomości
projekt dotyczy zasad zbywania pracowniczych mieszkań zakładowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2134
- Data wpłynięcia: 2013-04-17
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2134
Warszawa, dnia 2 lipca 2013 r.
Autopoprawka
do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących przekształceń własnościowych
nieruchomości
1) Art. 3 otrzymuje brzmienie:
„Art. 3.
W ustawie z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej (Dz. U. z 2010 r. Nr 206 poz. 1367 j. t.) wprowadza się następujące zmiany:
1/ w art. 57 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:
„3. Jeżeli w określonym budynku co najmniej jeden lokal mieszkalny został przez Agencję
sprzedany osobie uprawnionej, to na wniosek osoby uprawnionej zajmującej lokal w tej
nieruchomości Agencja jest obowiązana sprzedać jej ten lokal, w przypadku gdy budynek
znajduje się w wykazie budynków zbędnych na zakwaterowanie żołnierzy służby stałej.
4. Naruszenie prawa lub interesu prawnego osoby uprawnionej, stwierdza sąd na wniosek tej
osoby, prawomocnym orzeczeniem wydanym w trybie określonym w art. 4 ustawy z dnia 7
lipca 2005r. o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości.”
2/ W art. 58:
a) w ust. 2:
- po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) 95% - emerytom, rencistom lub wdowie po nim (wdowcowi po niej),”,
- pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) 90% - osobom nie wymienionym w pkt 1 i 1a”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Pomniejszenia, o których mowa w ust. 2, stosuje się również do sprzedaży prawa
własności ułamkowej części nieruchomości wspólnej przypadającej na sprzedawany lokal w
rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali.”.
2) Art. 6 otrzymuje brzmienie:
„Art. 6.
W ustawie z dnia 7 lipca 2005 r. o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania
własności nieruchomości (Dz. U. Nr 157, poz. 1315) po art. 4 dodaje się art. 4a w brzmieniu:
„Art. 4a. 1. Jeżeli w procesach przekazywania państwowym jednostkom organizacyjnym, i
jednostkom samorządu terytorialnego, likwidacji, zbywania w różnej formie, komercjalizacji,
prywatyzacji lub upadłości mieszkanie przestało być mieszkaniem zakładowym
przedsiębiorstwa państwowego, jednostki samorządu terytorialnego, państwowej osoby
prawnej lub innej państwowej jednostki organizacyjnej albo spółki handlowej, w odniesieniu
do których Skarb Państwa był albo po jego zbyciu przestał być podmiotem dominującym w
rozumieniu przepisów o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów
finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, to na
wniosek osoby fizycznej zajmującej to mieszkanie na podstawie umowy najmu lub decyzji
administracyjnej o jego przydziale sąd orzeknie o nieważności z mocy prawa umowy
sprzecznej z przepisami wymienionymi w ust. 2 i o ustanowieniu lub przeniesieniu na rzecz
tej osoby własności zakładowego lokalu mieszkalnego albo zabudowanej jednorodzinnym
budynkiem mieszkalnym nieruchomości gruntowej. Orzeczenie sądu jest podstawą do
zawarcia umowy stosownie do postanowień ust. 8 i wpisu do księgi wieczystej prawa
własności nieruchomości.
2. Roszczenie przysługuje wtedy, gdy w procesach przekształceniowych, o których mowa w
ust. 1 pozbawiono najemcę prawa pierwokupu lub prawa pierwszeństwa w nabyciu lokalu
mieszkalnego, określonego w przepisach art. 21 ust. 7 i art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 29
kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczeniu nieruchomości , art. 34 ust. 1 pkt. 3
ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz art. 4 i art. 5 ustawy
wymienionej w art. 3.
3. Roszczenie przysługuje najemcy, o którym mowa w ust. 1, jeżeli w procesie wykonywania
prawa pierwokupu lub prawa pierwszeństwa w nabyciu mieszkania został naruszony jego
interes prawny, w tym:
1) zaoferowano najemcy nabycie zajmowanego mieszkania za cenę wyższą niż cena, za
jaką zostało ono zbyte osobie trzeciej,
2) wyceniono i sprzedano oddzielnie i według zróżnicowanych kryteriów poszczególne
składniki lokalu mieszkalnego, o których mowa w art. 67 ust. 1a ustawy z dnia 21.08.1997
r. o gospodarce nieruchomościami, art. 3 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności
lokali, a bonifikaty udzielono jedynie na niektóre z tych składników,
3) oddalono wniosek osoby, która obecnie nie zajmuje mieszkania i która z przyczyn od
niej niezależnych została zmuszona do opuszczenia przydzielonego mieszkania,
4) pomniejszono okres pracy albo okres najmu o czas wynikający z umów najmu
zawartych z poprzednikami prawnymi zbywcy,
5) nie pomniejszono ceny zbywanego mieszkania o wartość nakładów poniesionych
przez najemcę,
6) nie pomniejszono ceny zbycia mieszkania o kaucję mieszkaniową wniesioną przez
najemcę.
4. W przypadku nabycia zajmowanego mieszkania, osobie uprawnionej przysługuje również
własność pomieszczeń przynależnych i udział w nieruchomości wspólnej w rozumieniu art. 2
ust. 4 i art. 3 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. (Dz. U. z 2000 r. Nr 80 poz.
903 j.t.).
5. Dochodzenie roszczeń na podstawie ust. 1, nie narusza prawa dochodzenia roszczeń
odszkodowawczych na zasadach ogólnych.
6. Przepis ust. 1 stosuje się także do osób, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy
wymienionej w art.3.
7. Uprawniony najemca o którym mowa w ust. 1 i ust. 3, występuje w okresie do dnia 31
grudnia 2014 r. do właściwego sądu z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, przeciwko
Skarbowi Państwa i odpowiednio jednostce samorządu terytorialnego, która jako następca
prawny Skarbu Państwa, nabyła mieszkanie zakładowe, o którym mowa w ust. 1.
8. W przypadku złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, nabycie własności mieszkania od
Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego następuje w umowie notarialnej po
cenie rynkowej określonej przez rzeczoznawcę majątkowego. Na wniosek osoby uprawnionej
cena jest obniżona na zasadach określonych w art. 6 ustawy wymienionej w art. 3 i rozłożona
na raty płatne w okresie do 10 lat.
9. Jeżeli Skarb Państwa i odpowiednio jednostka samorządu terytorialnego z naruszeniem
przepisów wymienionych w ust. 2, zbyły posiadane mieszkanie, o którym mowa w ust. 1,
tytułem odszkodowania wypłacają osobie fizycznej lub prawnej, będącej aktualnym
właścicielem tego mieszkania, na jej wniosek, cenę zawartą w unieważnionej umowie lub
decyzji zbycia przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego mieszkania
zakładowego. Cena ta, powiększona o poniesione przez właściciela nakłady, podlega
waloryzacji według obowiązujących przepisów w gospodarce nieruchomościami.
10. Hipoteka obciążająca dotychczas nieruchomość , w której przeniesiono lub ustanowiono
odrębną własność lokalu na rzecz osoby uprawnionej, nie obciąża powstałej nieruchomości
lokalowej i związanej z nią nieruchomości gruntowej.
11. Jeżeli wartość pozostałej części nieruchomości, w której przeniesiono lub ustanowiono
odrębną własność lokalu na rzecz osoby uprawnionej, nie zapewnia wierzycielowi
hipotecznemu dostatecznego zabezpieczenia, może on żądać od właściciela obciążonej
nieruchomości ustanowienia zabezpieczenia dodatkowego w odpowiednim terminie przez
siebie wyznaczonym. W przypadku braku możliwości wskazania zabezpieczenia zastępczego,
akceptowalnego przez wierzyciela hipotecznego, gwarancji zastępującej hipotekę udziela
Skarb Państwa.
12. W sprawach nie określonych w niniejszej ustawie mają zastosowanie przepisy ustawy
wymienionej w art. 3 i przepisy powszechnie obowiązujące.
3) Art. 9 otrzymuje brzmienie:
„Art. 9.
1. Pracownicze mieszkania zakładowe, o których mowa w art.4 ust.1 ustawy zmienianej w
art. 6 niniejszej ustawy, powstałe przy udziale zakładowego funduszu mieszkaniowego i
dotacji z budżetu państwa podlegają zbyciu na rzecz uprawnionych najemców, stosownie do
złożonych przez nich wniosków, bez zwłoki w okresie do dnia 31 grudnia 2014 r.
2. Mieszkania, o których mowa w ust.1, zbywane są w trybie i na zasadach przyjętych
w niniejszej ustawie i w ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o zasadach zbywania mieszkań
będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z
udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących
własnością Skarbu Państwa, jak też na podstawie innych przepisów powszechnie
obowiązujących w tym przedmiocie.
3. Wspólnota mieszkaniowa zakładowego budynku mieszkalnego, w którym znajdują się
mieszkania, wymienione w ust.1, nabywa nieodpłatnie i staje się właścicielem tego budynku
wraz z gruntami, mieszkaniami i towarzyszącymi obiektami infrastruktury technicznej.
Przekazywanie tego budynku wspólnocie mieszkaniowej przeprowadza się według zasad i
w trybie przepisów niniejszej ustawy oraz stosuje się odpowiednio zasady przyjęte w
ustawie z dnia 12 października 1994 r. o zasadach przekazywania zakładowych budynków
mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe.
4. Najemca uprawniony do nabycia własności mieszkania ponosi opłaty przypisane
członkowi wspólnoty mieszkaniowej i zachowuje nabyte prawo wykupienia zajmowanego
mieszkania, które wspólnota mieszkaniowa zbywa na wniosek uprawnionego najemcy.
5. Lokatorzy nie będący właścicielami mieszkań ( najemcy, dzierżawcy i inni ) ponoszą
opłaty na podstawie umowy zawartej ze wspólnotą mieszkaniową i z głosem
doradczym uczestniczą w posiedzeniach i wypracowywanych decyzjach wspólnoty
mieszkaniowej .
6. Pracownicze mieszkania zakładowe, o których mowa w ust.1, nie wchodzą w skład majątku
państwowego zakładu pracy i podmiotów określonych w art. 4 ust.1 ustawy zmienianej w
art.6, i nie mogą być wykorzystane do poręczeń i pokrywania własnych zobowiązań tych
zakładów pracy wobec osób trzecich, w tym Skarbu Państwa.”
4) Art. 10 otrzymuje brzmienie:
„Art. 10.
Wynagrodzenie notariusza za ogół czynności notarialnych dokonanych przy zawieraniu
umowy o przekształcenie nieruchomości, o których mowa w niniejszej ustawie, ponosi Skarb
Państwa.”
5) W uzasadnieniu projektu ustawy wprowadza się następujące autopoprawki:
„2. Skutki finansowe projektu dla budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu
terytorialnego”.
„Proponowana regulacja nie powoduje dodatkowych skutków finansowych w budżecie państwa lub
budżetach jednostek samorządu terytorialnego. W związku z wejściem w życie projektowanej ustawy
jednostki samorządu terytorialnego uzyskają znaczące korzyści finansowe, gdyż poprzez
reprywatyzację pracowniczych mieszkań zakładowych nastąpi uwolnienie jednostek samorządu
terytorialnego (także zakładów pracy), których nie są właścicielami, od obowiązku ponoszenia
nakładów na mieszkania. Nakłady te w postaci remontów kapitalnych i bieżących, kosztów
konserwacji i sprawowania zarządu tymi mieszkaniami przejmą najemcy i wspólnoty mieszkaniowe.
W skali kraju zyski samorządu terytorialnego mogą sięgać wielu dziesiątek miliardów zł, gdyż
problem dotyczy około 600 tys. mieszkań (wg danych GUS). Także część mieszkań jest obecnie
własnością Skarbu Państwa. Na takie uwolnienie jednostek samorządu terytorialnego oraz Skarbu
Państwa od kosztów utrzymania mieszkań zwracał uwagę Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 21
sierpnia 2008 r.
Projekt ustawy nie przewiduje dodatkowych zwolnień w podatku dochodowym w stosunku do
przepisów obowiązujących.
Na podstawie obowiązującego przepisu art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o zmianie niektórych
ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości, najemcy zwolnieni są z opłat sądowych.
Natomiast celowe jest pozostawienie do decyzji ustawodawcy kwestię ponoszenia opłat za
sporządzenie aktu notarialnego, ponieważ art. 417 Kc stanowi, że za błędy funkcjonariusza
państwowego skutki ponosi Skarb Państwa. Wobec miliardowych oszczędności, jakie przyniesie
wdrożenie projektu w życie, koszty usług notarialnych będą mieć charakter znikomy, tym bardziej, że
najemcy mieszkań płacili przez wiele lat czynsz od własnego mieszkania. Wobec miliardowych
oszczędności (vide wyżej) będą to znikome koszty nie zasługujące na uwagę.
Wobec zastrzeżeń, iż „obowiązek wypłaty odszkodowania w wysokości równej cenie zbytego z
naruszeniem przepisów mieszkania zakładowego” spoczywa na Skarbie Państwa, należy zwrócić
uwagę na obowiązujący art. 4 ust. 8 wymienionej ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. w którym wykonawca
prawa pierwokupu (obecny właściciel) otrzymuje cenę rynkową zbywanego mieszkania a różnicę
między ceną płaconą przez najemcę wypłaca ten poprzednik, który niesłusznie się wzbogacił i
spowodował w ten sposób to roszczenie. Na pewno nie zapłaci tej różnicy Skarb Państwa, jeśli
przekazał mieszkanie (nieodpłatnie) zgodnie z prawem.
Zapis w projekcie ustawy dotyczący gwarancji hipotecznej został wniesiony na wniosek NBP i poparty
przez Ministra Finansów. Zabezpieczenie Skarbu Państwa jest w tej sytuacji niecelowe, ponieważ
sprawa dotyczy banku i wierzyciela, który nabywając mieszkanie miał świadomość kim jest nabywca
posiadający roszczenie. Nadto należy zauważyć, że banki posiadają własne środki na zabezpieczenie
kredytów bankowych.
3. Założenia podstawowych aktów wykonawczych.
Projekt ustawy nie przewiduje wydania aktów wykonawczych.”
Uzasadnienie
1. Potrzeba i cel opracowania autopoprawki.
Autopoprawka jest reakcją wnioskodawców na wstępną opinię legislacyjną do poselskiego
projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących przekształceń własnościowych
nieruchomości opracowaną przez Biuro Legislacyjne Kancelari Sejmu w dniu 24 kwietnia
2013 r. , przesłaną za pismem Wicemarszałka Sejmu z dnia 23 maja 2013 r. W autopoprawce
uwzględniono uwagi legislacyjne i merytoryczne Biura Legislacyjnego.
2. Skutki finansowe projektu ustawy wraz z autopoprawką dla budżetu państwa lub
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Autopoprawka podobnie, jak projekt ustawy, nie wywołuje dodatkowych skutków
finansowych dla wymienionych budżetów.
3. Założenia podstawowych aktów wykonawczych.
Autopoprawka nie przewiduje wydania aktów wykonawczych.
4. Oświadczenie o stosunku autopoprawki do prawa Uni Europejskiej.
Autopoprawka, tak jak projekt ustawy nie jest objęta prawem Uni Europejskiej.
5. Przeprowadzone konsultacje w stosunku do autopoprawki.
W stosunku do autopoprawki nie przeprowadzono konsultacji.
Autopoprawka
do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących przekształceń własnościowych
nieruchomości
1) Art. 3 otrzymuje brzmienie:
„Art. 3.
W ustawie z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej (Dz. U. z 2010 r. Nr 206 poz. 1367 j. t.) wprowadza się następujące zmiany:
1/ w art. 57 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:
„3. Jeżeli w określonym budynku co najmniej jeden lokal mieszkalny został przez Agencję
sprzedany osobie uprawnionej, to na wniosek osoby uprawnionej zajmującej lokal w tej
nieruchomości Agencja jest obowiązana sprzedać jej ten lokal, w przypadku gdy budynek
znajduje się w wykazie budynków zbędnych na zakwaterowanie żołnierzy służby stałej.
4. Naruszenie prawa lub interesu prawnego osoby uprawnionej, stwierdza sąd na wniosek tej
osoby, prawomocnym orzeczeniem wydanym w trybie określonym w art. 4 ustawy z dnia 7
lipca 2005r. o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości.”
2/ W art. 58:
a) w ust. 2:
- po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) 95% - emerytom, rencistom lub wdowie po nim (wdowcowi po niej),”,
- pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) 90% - osobom nie wymienionym w pkt 1 i 1a”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Pomniejszenia, o których mowa w ust. 2, stosuje się również do sprzedaży prawa
własności ułamkowej części nieruchomości wspólnej przypadającej na sprzedawany lokal w
rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali.”.
2) Art. 6 otrzymuje brzmienie:
„Art. 6.
W ustawie z dnia 7 lipca 2005 r. o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania
własności nieruchomości (Dz. U. Nr 157, poz. 1315) po art. 4 dodaje się art. 4a w brzmieniu:
„Art. 4a. 1. Jeżeli w procesach przekazywania państwowym jednostkom organizacyjnym, i
jednostkom samorządu terytorialnego, likwidacji, zbywania w różnej formie, komercjalizacji,
prywatyzacji lub upadłości mieszkanie przestało być mieszkaniem zakładowym
przedsiębiorstwa państwowego, jednostki samorządu terytorialnego, państwowej osoby
prawnej lub innej państwowej jednostki organizacyjnej albo spółki handlowej, w odniesieniu
do których Skarb Państwa był albo po jego zbyciu przestał być podmiotem dominującym w
rozumieniu przepisów o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów
finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, to na
wniosek osoby fizycznej zajmującej to mieszkanie na podstawie umowy najmu lub decyzji
administracyjnej o jego przydziale sąd orzeknie o nieważności z mocy prawa umowy
sprzecznej z przepisami wymienionymi w ust. 2 i o ustanowieniu lub przeniesieniu na rzecz
tej osoby własności zakładowego lokalu mieszkalnego albo zabudowanej jednorodzinnym
budynkiem mieszkalnym nieruchomości gruntowej. Orzeczenie sądu jest podstawą do
zawarcia umowy stosownie do postanowień ust. 8 i wpisu do księgi wieczystej prawa
własności nieruchomości.
2. Roszczenie przysługuje wtedy, gdy w procesach przekształceniowych, o których mowa w
ust. 1 pozbawiono najemcę prawa pierwokupu lub prawa pierwszeństwa w nabyciu lokalu
mieszkalnego, określonego w przepisach art. 21 ust. 7 i art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 29
kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczeniu nieruchomości , art. 34 ust. 1 pkt. 3
ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz art. 4 i art. 5 ustawy
wymienionej w art. 3.
3. Roszczenie przysługuje najemcy, o którym mowa w ust. 1, jeżeli w procesie wykonywania
prawa pierwokupu lub prawa pierwszeństwa w nabyciu mieszkania został naruszony jego
interes prawny, w tym:
1) zaoferowano najemcy nabycie zajmowanego mieszkania za cenę wyższą niż cena, za
jaką zostało ono zbyte osobie trzeciej,
2) wyceniono i sprzedano oddzielnie i według zróżnicowanych kryteriów poszczególne
składniki lokalu mieszkalnego, o których mowa w art. 67 ust. 1a ustawy z dnia 21.08.1997
r. o gospodarce nieruchomościami, art. 3 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności
lokali, a bonifikaty udzielono jedynie na niektóre z tych składników,
3) oddalono wniosek osoby, która obecnie nie zajmuje mieszkania i która z przyczyn od
niej niezależnych została zmuszona do opuszczenia przydzielonego mieszkania,
4) pomniejszono okres pracy albo okres najmu o czas wynikający z umów najmu
zawartych z poprzednikami prawnymi zbywcy,
5) nie pomniejszono ceny zbywanego mieszkania o wartość nakładów poniesionych
przez najemcę,
6) nie pomniejszono ceny zbycia mieszkania o kaucję mieszkaniową wniesioną przez
najemcę.
4. W przypadku nabycia zajmowanego mieszkania, osobie uprawnionej przysługuje również
własność pomieszczeń przynależnych i udział w nieruchomości wspólnej w rozumieniu art. 2
ust. 4 i art. 3 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. (Dz. U. z 2000 r. Nr 80 poz.
903 j.t.).
5. Dochodzenie roszczeń na podstawie ust. 1, nie narusza prawa dochodzenia roszczeń
odszkodowawczych na zasadach ogólnych.
6. Przepis ust. 1 stosuje się także do osób, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy
wymienionej w art.3.
7. Uprawniony najemca o którym mowa w ust. 1 i ust. 3, występuje w okresie do dnia 31
grudnia 2014 r. do właściwego sądu z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, przeciwko
Skarbowi Państwa i odpowiednio jednostce samorządu terytorialnego, która jako następca
prawny Skarbu Państwa, nabyła mieszkanie zakładowe, o którym mowa w ust. 1.
8. W przypadku złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, nabycie własności mieszkania od
Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego następuje w umowie notarialnej po
cenie rynkowej określonej przez rzeczoznawcę majątkowego. Na wniosek osoby uprawnionej
cena jest obniżona na zasadach określonych w art. 6 ustawy wymienionej w art. 3 i rozłożona
na raty płatne w okresie do 10 lat.
9. Jeżeli Skarb Państwa i odpowiednio jednostka samorządu terytorialnego z naruszeniem
przepisów wymienionych w ust. 2, zbyły posiadane mieszkanie, o którym mowa w ust. 1,
tytułem odszkodowania wypłacają osobie fizycznej lub prawnej, będącej aktualnym
właścicielem tego mieszkania, na jej wniosek, cenę zawartą w unieważnionej umowie lub
decyzji zbycia przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego mieszkania
zakładowego. Cena ta, powiększona o poniesione przez właściciela nakłady, podlega
waloryzacji według obowiązujących przepisów w gospodarce nieruchomościami.
10. Hipoteka obciążająca dotychczas nieruchomość , w której przeniesiono lub ustanowiono
odrębną własność lokalu na rzecz osoby uprawnionej, nie obciąża powstałej nieruchomości
lokalowej i związanej z nią nieruchomości gruntowej.
11. Jeżeli wartość pozostałej części nieruchomości, w której przeniesiono lub ustanowiono
odrębną własność lokalu na rzecz osoby uprawnionej, nie zapewnia wierzycielowi
hipotecznemu dostatecznego zabezpieczenia, może on żądać od właściciela obciążonej
nieruchomości ustanowienia zabezpieczenia dodatkowego w odpowiednim terminie przez
siebie wyznaczonym. W przypadku braku możliwości wskazania zabezpieczenia zastępczego,
akceptowalnego przez wierzyciela hipotecznego, gwarancji zastępującej hipotekę udziela
Skarb Państwa.
12. W sprawach nie określonych w niniejszej ustawie mają zastosowanie przepisy ustawy
wymienionej w art. 3 i przepisy powszechnie obowiązujące.
3) Art. 9 otrzymuje brzmienie:
„Art. 9.
1. Pracownicze mieszkania zakładowe, o których mowa w art.4 ust.1 ustawy zmienianej w
art. 6 niniejszej ustawy, powstałe przy udziale zakładowego funduszu mieszkaniowego i
dotacji z budżetu państwa podlegają zbyciu na rzecz uprawnionych najemców, stosownie do
złożonych przez nich wniosków, bez zwłoki w okresie do dnia 31 grudnia 2014 r.
2. Mieszkania, o których mowa w ust.1, zbywane są w trybie i na zasadach przyjętych
w niniejszej ustawie i w ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o zasadach zbywania mieszkań
będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z
udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących
własnością Skarbu Państwa, jak też na podstawie innych przepisów powszechnie
obowiązujących w tym przedmiocie.
3. Wspólnota mieszkaniowa zakładowego budynku mieszkalnego, w którym znajdują się
mieszkania, wymienione w ust.1, nabywa nieodpłatnie i staje się właścicielem tego budynku
wraz z gruntami, mieszkaniami i towarzyszącymi obiektami infrastruktury technicznej.
Przekazywanie tego budynku wspólnocie mieszkaniowej przeprowadza się według zasad i
w trybie przepisów niniejszej ustawy oraz stosuje się odpowiednio zasady przyjęte w
ustawie z dnia 12 października 1994 r. o zasadach przekazywania zakładowych budynków
mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe.
4. Najemca uprawniony do nabycia własności mieszkania ponosi opłaty przypisane
członkowi wspólnoty mieszkaniowej i zachowuje nabyte prawo wykupienia zajmowanego
mieszkania, które wspólnota mieszkaniowa zbywa na wniosek uprawnionego najemcy.
5. Lokatorzy nie będący właścicielami mieszkań ( najemcy, dzierżawcy i inni ) ponoszą
opłaty na podstawie umowy zawartej ze wspólnotą mieszkaniową i z głosem
doradczym uczestniczą w posiedzeniach i wypracowywanych decyzjach wspólnoty
mieszkaniowej .
6. Pracownicze mieszkania zakładowe, o których mowa w ust.1, nie wchodzą w skład majątku
państwowego zakładu pracy i podmiotów określonych w art. 4 ust.1 ustawy zmienianej w
art.6, i nie mogą być wykorzystane do poręczeń i pokrywania własnych zobowiązań tych
zakładów pracy wobec osób trzecich, w tym Skarbu Państwa.”
4) Art. 10 otrzymuje brzmienie:
„Art. 10.
Wynagrodzenie notariusza za ogół czynności notarialnych dokonanych przy zawieraniu
umowy o przekształcenie nieruchomości, o których mowa w niniejszej ustawie, ponosi Skarb
Państwa.”
5) W uzasadnieniu projektu ustawy wprowadza się następujące autopoprawki:
„2. Skutki finansowe projektu dla budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu
terytorialnego”.
„Proponowana regulacja nie powoduje dodatkowych skutków finansowych w budżecie państwa lub
budżetach jednostek samorządu terytorialnego. W związku z wejściem w życie projektowanej ustawy
jednostki samorządu terytorialnego uzyskają znaczące korzyści finansowe, gdyż poprzez
reprywatyzację pracowniczych mieszkań zakładowych nastąpi uwolnienie jednostek samorządu
terytorialnego (także zakładów pracy), których nie są właścicielami, od obowiązku ponoszenia
nakładów na mieszkania. Nakłady te w postaci remontów kapitalnych i bieżących, kosztów
konserwacji i sprawowania zarządu tymi mieszkaniami przejmą najemcy i wspólnoty mieszkaniowe.
W skali kraju zyski samorządu terytorialnego mogą sięgać wielu dziesiątek miliardów zł, gdyż
problem dotyczy około 600 tys. mieszkań (wg danych GUS). Także część mieszkań jest obecnie
własnością Skarbu Państwa. Na takie uwolnienie jednostek samorządu terytorialnego oraz Skarbu
Państwa od kosztów utrzymania mieszkań zwracał uwagę Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 21
sierpnia 2008 r.
Projekt ustawy nie przewiduje dodatkowych zwolnień w podatku dochodowym w stosunku do
przepisów obowiązujących.
Na podstawie obowiązującego przepisu art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o zmianie niektórych
ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości, najemcy zwolnieni są z opłat sądowych.
Natomiast celowe jest pozostawienie do decyzji ustawodawcy kwestię ponoszenia opłat za
sporządzenie aktu notarialnego, ponieważ art. 417 Kc stanowi, że za błędy funkcjonariusza
państwowego skutki ponosi Skarb Państwa. Wobec miliardowych oszczędności, jakie przyniesie
wdrożenie projektu w życie, koszty usług notarialnych będą mieć charakter znikomy, tym bardziej, że
najemcy mieszkań płacili przez wiele lat czynsz od własnego mieszkania. Wobec miliardowych
oszczędności (vide wyżej) będą to znikome koszty nie zasługujące na uwagę.
Wobec zastrzeżeń, iż „obowiązek wypłaty odszkodowania w wysokości równej cenie zbytego z
naruszeniem przepisów mieszkania zakładowego” spoczywa na Skarbie Państwa, należy zwrócić
uwagę na obowiązujący art. 4 ust. 8 wymienionej ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. w którym wykonawca
prawa pierwokupu (obecny właściciel) otrzymuje cenę rynkową zbywanego mieszkania a różnicę
między ceną płaconą przez najemcę wypłaca ten poprzednik, który niesłusznie się wzbogacił i
spowodował w ten sposób to roszczenie. Na pewno nie zapłaci tej różnicy Skarb Państwa, jeśli
przekazał mieszkanie (nieodpłatnie) zgodnie z prawem.
Zapis w projekcie ustawy dotyczący gwarancji hipotecznej został wniesiony na wniosek NBP i poparty
przez Ministra Finansów. Zabezpieczenie Skarbu Państwa jest w tej sytuacji niecelowe, ponieważ
sprawa dotyczy banku i wierzyciela, który nabywając mieszkanie miał świadomość kim jest nabywca
posiadający roszczenie. Nadto należy zauważyć, że banki posiadają własne środki na zabezpieczenie
kredytów bankowych.
3. Założenia podstawowych aktów wykonawczych.
Projekt ustawy nie przewiduje wydania aktów wykonawczych.”
Uzasadnienie
1. Potrzeba i cel opracowania autopoprawki.
Autopoprawka jest reakcją wnioskodawców na wstępną opinię legislacyjną do poselskiego
projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących przekształceń własnościowych
nieruchomości opracowaną przez Biuro Legislacyjne Kancelari Sejmu w dniu 24 kwietnia
2013 r. , przesłaną za pismem Wicemarszałka Sejmu z dnia 23 maja 2013 r. W autopoprawce
uwzględniono uwagi legislacyjne i merytoryczne Biura Legislacyjnego.
2. Skutki finansowe projektu ustawy wraz z autopoprawką dla budżetu państwa lub
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Autopoprawka podobnie, jak projekt ustawy, nie wywołuje dodatkowych skutków
finansowych dla wymienionych budżetów.
3. Założenia podstawowych aktów wykonawczych.
Autopoprawka nie przewiduje wydania aktów wykonawczych.
4. Oświadczenie o stosunku autopoprawki do prawa Uni Europejskiej.
Autopoprawka, tak jak projekt ustawy nie jest objęta prawem Uni Europejskiej.
5. Przeprowadzone konsultacje w stosunku do autopoprawki.
W stosunku do autopoprawki nie przeprowadzono konsultacji.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2134
› Pobierz plik