Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty
projekt dotyczy możliwości zatrudnienia w szkole podstawowej osoby wspierającej nauczycieli prowadzących zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze lub prowadzących opiekę świetlicową, a także uregulowania na poziomie ustawowym zasad funkcjonowania świetlicy w szkołach podstawowych i gimnazjach oraz szkołach prowadzących kształcenie specjalne, a także zmian w zakresie odroczenia obowiązku szkolnego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2132
- Data wpłynięcia: 2014-01-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty
- data uchwalenia: 2014-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 642
2132
doposażenie bazy dydaktycznej oraz na organizację dodatkowych zajęć wspierających
rozwój i usprawniających funkcjonowanie dziecka, w tym np. zajęć logopedycznych,
socjoterapeutycznych i psychoedukacyjnych. Przystąpienie do projektu umożliwia
szkole rozszerzenie oferty edukacyjnej, wykorzystanie ciekawych metod pracy z
uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz zwiększenie dostępności
pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów i rodziców. Na realizację
projektu systemowego "Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów
klas I – III szkół podstawowych", na wniosek Ministra Edukacji Narodowej została
przesunięta kwota 150 mln euro (około 624 mln zł) z Priorytetu III Programu
Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013 do Priorytetu IX, za którego wdrażanie
odpowiadają samorządy województw.
− w okresie od 1 marca 2010 r. do 31 grudnia 2011 r. był realizowany projekt
systemowy "Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi". Projekt współfinansowany był z Europejskiego Funduszu
Społecznego w ramach Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 -
2013, Działania 3.3. "Poprawa jakości kształcenia", Poddziałania 3.3.3.
"Modernizacja treści i metod kształcenia – projekty systemowe". Celem projektu było
przygotowanie kadry pedagogicznej i zarządzającej przedszkoli, szkół i placówek do
organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku
nauczania i wychowania ucznia, tj. w przedszkolu, szkole i placówce, oraz poprawa
jakości systemu kształcenia i wychowania uczniów ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi.
− do końca 2014 r. będzie jeszcze realizowany (trwający od lutego 2010 r.) projekt
„Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym”.
Program ten ma na celu zapewnienie uczniowi wsparcia i udzielanie mu
zindywidualizowanej pomocy w zależności od dokonanego na poziomie szkoły
rozpoznania uzdolnień ucznia.
Mimo wprowadzanych zmian prawnych oraz realizowanych innych działań mających
prowadzić do poprawy warunków nauki dzieci, w tym w szczególności dzieci sześcioletnich
w szkołach podstawowych, pozostają jeszcze obszary, w których należałoby wprowadzić
dalsze zmiany. W niniejszym projekcie proponuje się wzmocnienie standardu opieki nad
uczniami oraz opiekuńczej funkcji szkoły poprzez zapewnienie możliwości zatrudnienia w
szkole podstawowej osoby wspierającej nauczycieli prowadzących zajęcia dydaktyczne,
wychowawcze i opiekuńcze lub prowadzących opiekę świetlicową, a także uregulowanie na
poziomie ustawowym zasad funkcjonowania świetlicy w szkołach podstawowych i
gimnazjach oraz szkołach prowadzących kształcenie specjalne. Ponadto proponuje się szereg
zmian w zakresie rozpoczynania realizowania obowiązku szkolnego.
1. Umożliwienie zatrudniania w szkołach podstawowych osób w celu wsparcia
nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze lub
prowadzącego zajęcia świetlicowe – art. 7 ust. 1e i 1f ustawy o systemie oświaty – art. 1
pkt 1 projektu ustawy
Obowiązujące przepisy w ograniczony sposób regulują kwestię zatrudniania
w szkołach osób w celu wsparcia nauczycieli zajęć edukacyjnych w prowadzeniu przez nich
zajęć.
W przypadku szkół ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi oraz szkół
integracyjnych przepisy prawa przewidują zatrudnianie dodatkowo nauczycieli posiadających
kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia
integracyjnego. W szkołach ogólnodostępnych, za zgodą organu prowadzącego, można
zatrudniać dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki
specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Poza zatrudnianiem dodatkowo nauczycieli w celu współorganizowania kształcenia
integracyjnego lub kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie
oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, obowiązujące przepisy nie określają
możliwości zatrudniania w innych przypadkach osób posiadających przygotowanie
pedagogiczne, które wspierałyby nauczycieli zajęć edukacyjnych w prowadzeniu przez nich
zajęć. Dlatego też zgodnie z projektowaną regulacją, dyrektor publicznej szkoły
podstawowej, zarówno ogólnodostępnej jak i specjalnej oraz integracyjnej, będzie mógł
zatrudnić osobę w celu wsparcia nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne,
wychowawcze i opiekuńcze lub prowadzącego zajęcia świetlicowe, a także wparcia osoby, o
której mowa w art. 7 ust. 1a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr
256, poz. 2572, z późn. zm.), zwaną dalej „osobą zatrudnioną w celu wsparcia nauczyciela”.
Osoba zatrudniona w celu wsparcia nauczyciela będzie musiała posiadać co najmniej
poziom wykształcenia wymagany do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole
podstawowej oraz przygotowanie pedagogiczne. Osoba taka będzie zatrudniana na zasadach
określonych w Kodeksie pracy, z tym że będzie musiała spełniać warunki, o których mowa w
art. 10 ust. 5 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r.
Nr 97, poz. 674, z późn. zm.), tj. wymóg nietoczenia się przeciwko niej postępowania
karnego lub dyscyplinarnego, lub postępowania o ubezwłasnowolnienie, a także niekaralności
za przestępstwo popełnione umyślnie. W celu potwierdzenia spełnienia wymogu
niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie osoba ta, przed nawiązaniem stosunku
pracy, będzie obowiązana przedstawić dyrektorowi szkoły informację z Krajowego Rejestru
Karnego. Wynagrodzenie takiej osoby będzie nie wyższe niż przewidziane dla nauczyciela
dyplomowanego. Zadania oraz ich rozkład w 40-godzinnym tygodniowym czasie pracy
osoby zatrudnionej w celu wsparcia nauczyciela będzie ustalał dyrektor szkoły mając na
względzie potrzeby wynikające z zadań realizowanych w szkole przez nauczycieli. Osoba
zatrudniona zgodnie z projektowanym przepisem nie będzie zatem realizowała zadań
nauczyciela, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 1–3 ustawy – Karta Nauczyciela, ani
żadnych innych wynikających z przepisów wykonawczych do ustawy o systemie oświaty,
a więc nie będzie również współorganizować kształcenia i wychowania, ale będzie wspierać
nauczyciela lub osobę, o której mowa w art. 7 ust. 1a ustawy o systemie oświaty, którzy
realizują swoje obowiązki, np. w czasie prowadzenia zajęć, pełnienia funkcji opiekuńczo-
wychowawczych lub przygotowania do zajęć.
Należy zauważyć, że proponowane rozwiązanie nie wprowadza zmian w zakresie
organizowania kształcenia specjalnego dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia
specjalnego w przedszkolach i szkołach integracyjnych, w przedszkolach i szkołach
ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi oraz w przedszkolach i szkołach
ogólnodostępnych. W tym przypadku w dalszym ciągu mają zastosowanie przepisy
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie
warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i
oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz. 1490, z późn. zm.),
dotyczące zatrudniania dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie
pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego oraz
współorganizowania kształcenia specjalnego.
Zgodnie ze zmianą zaproponowaną w niniejszym projekcie, we wszystkich szkołach
podstawowych organizujących kształcenie dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia
specjalnego będzie można również zatrudnić osobę wspierającą pracę nauczyciela
prowadzącego kształcenie tego dziecka. Osoba ta będzie realizowała inne zadania niż
zatrudnieni dodatkowo nauczyciele posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki
specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego oraz współorganizowania
kształcenia specjalnego uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i
zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
2. Rozpoczynanie realizowania obowiązku szkolnego – art. 16 ust. 2 – 4d oraz ust. 10 i
10a ustawy o systemie oświaty – art. 1 pkt 2 i art. 2 - 5 projektu ustawy
W projekcie ustawy proponuje się zmiany w zakresie odroczenia obowiązku
szkolnego. Przede wszystkim proponuje się, by wniosek o odroczenie obowiązku szkolnego
mógł zostać złożony w trakcie całego roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy sześć
lat. Tym samym wniosek taki będą mogli składać zarówno rodzice dziecka, które nie
rozpoczęło jeszcze spełniania obowiązku szkolnego (odbywa roczne przygotowanie
przedszkolne w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego lub oddziale
przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej), jak i dziecka, które już rozpoczęło
realizację tego obowiązku (zostało przyjęte do klasy I szkoły podstawowej). Przy czym w
przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zastosowano
rozwiązanie analogiczne jak w obecnie obowiązujących przepisach. Dzieci te będą mogły
uzyskać odroczenie spełniania obowiązku szkolnego również w roku kalendarzowym, w
którym dziecko kończy 7 lat. Proponowana zmiana jest odpowiedzią na zgłaszane przez
rodziców dzieci sześcioletnich potrzeby ustanowienia możliwości prawnej, która pozwalałaby
na odroczenie spełniania obowiązku szkolnego nawet w przypadku dziecka, które rozpoczęło
już jego spełnianie, a nie osiągnęło pełnej gotowości szkolnej.
Ponadto zakłada się, że jeżeli z opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej,
przedłożonej przez rodziców dyrektorowi szkoły wraz z wnioskiem o odroczenie obowiązku
szkolnego, będzie wynikała potrzeba odroczenia spełniania przez dziecko sześcioletnie tego
obowiązku w danym roku szkolnym, dyrektor szkoły odroczy spełnianie obowiązku
szkolnego temu dziecku. Tym samym opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, z której
wynika potrzeba takiego odroczenia będzie dla dyrektora wiążąca. Decyzja dyrektora nie
może zatem sprzeciwiać się woli rodziców popartej diagnozą poradni psychologiczno-
pedagogicznej. Proponowana zmiana wynika z potrzeby podkreślenia i wskazania roli
rodziców oraz roli oceny gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej w podejmowaniu
decyzji o odroczeniu obowiązku szkolnego swojego dziecka. Należy przy tym zwrócić
uwagę, że od terminu złożenia przez rodzica wniosku o odroczenie spełniania obowiązku
szkolnego, zależy, który dyrektor szkoły jest właściwy do podjęcia decyzji o odroczeniu.
Jeżeli wniosek jest składany przed przyjęciem dziecka do szkoły, decyzję o odroczeniu
spełniania obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w
obwodzie której dziecko mieszka. Natomiast jeżeli wniosek jest składany po przyjęciu
dziecka do I klasy szkoły podstawowej, decyzję tę podejmuje dyrektor szkoły, do której
dziecko zostało przyjęte. W przypadku, gdy decyzję o odroczeniu podejmował dyrektor innej
szkoły niż szkoła, w obwodzie której dziecko mieszka, jego obowiązkiem jest przekazanie
informacji o odroczeniu dziecku obowiązku dyrektorowi publicznej szkoły podstawowej, w
obwodzie której dziecko mieszka.
Dziecko, któremu odroczono spełnianie obowiązku szkolnego kontynuuje spełnianie
obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.
W projektowanych regulacjach proponuje się ponadto ujednolicenie uprawnień
publicznych i niepublicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych do wydawania opinii
w sprawie wcześniejszego przyjęcia do szkoły podstawowej oraz odroczenia obowiązku
szkolnego. Dotychczas opinie w sprawie wcześniejszego przyjęcia do szkoły podstawowej
mogły wydawać jedynie publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, natomiast opinie
w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego zarówno publiczne, jak i niepubliczne poradnie,
bez jednoczesnego określenia wymagań dotyczących przygotowania kadry specjalistów
prowadzących diagnozę gotowości szkolnej dziecka w poradniach niepublicznych. W celu
zagwarantowania rzetelnej diagnozy gotowości szkolnej dziecka w projektowanych
regulacjach wskazuje się, że uprawnione do wydawania wyżej wymienionych opinii będą te
niepubliczne poradnie, które zatrudniają pracowników posiadających kwalifikacje określone
dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Ponadto proponuje się zmiany w zakresie wydawania zezwolenia na spełnianie przez
dziecko obowiązku rocznego wychowania przedszkolnego poza przedszkolem, oddziałem
przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub
obowiązku nauki poza szkołą. Proponowana zmiana art. 16 ust. 10 ustawy o systemie oświaty
dotyczy rezygnacji ze sztywnego określenia terminu złożenia przez rodziców wniosku o
wydanie przywołanego wyżej zezwolenia. Zgodnie z proponowanym rozwiązaniem, rodzice
będą mogli składać wniosek do dyrektora w każdym terminie, w tym także po rozpoczęciu
roku szkolnego. Rozpoczynanie realizowania obowiązku szkolnego poza szkołą, czy
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2132 › Pobierz plik