Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty
projekt dotyczy możliwości zatrudnienia w szkole podstawowej osoby wspierającej nauczycieli prowadzących zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze lub prowadzących opiekę świetlicową, a także uregulowania na poziomie ustawowym zasad funkcjonowania świetlicy w szkołach podstawowych i gimnazjach oraz szkołach prowadzących kształcenie specjalne, a także zmian w zakresie odroczenia obowiązku szkolnego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2132
- Data wpłynięcia: 2014-01-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty
- data uchwalenia: 2014-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 642
2132
art. 16 ust. 3 i 4 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 5. 1. W latach szkolnych 2014/2015 i 2015/2016 do odroczenia spełniania
obowiązku szkolnego przez dzieci urodzone w roku odpowiednio 2007 i 2008, które powinny
rozpocząć spełnianie obowiązku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 7 lat,
posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, stosuje się przepisy art. 14 ust. 1a
ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2014 r.
Przepisu art. 16 ust. 3 – 4d ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą, nie stosuje się.
2. Dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którym odroczono
spełnianie obowiązku szkolnego na podstawie dotychczasowych przepisów oraz na podstawie
ust. 1, zachowują to prawo do końca okresu, na jaki zostało udzielone.
Art. 6. Ustawa wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 1
pkt 2 lit. a w zakresie art. 16 ust. 2 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą, który wchodzi w życie z dniem 1 września 2014 r.
UZASADNIENIE
Dnia 1 września 2014 r. wejdą w życie przepisy ustawy z dnia 19 marca 2009 r.
o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 56,
poz. 458, z późn. zm.) w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 30 sierpnia 2013 r. o zmianie
ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie
niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1265). Na podstawie tych przepisów w roku szkolnym
2014/2015 spełnianie obowiązku szkolnego rozpoczynają, obok dzieci urodzonych w roku
2007 r., również dzieci urodzone w pierwszej połowie 2008 r., a więc dzieci sześcioletnie. Z
kolei w roku szkolnym 2015/2016 objęte obowiązkiem szkolnym zostaną dzieci urodzone w
drugiej połowie 2008 r. oraz dzieci urodzone w 2009 r. Tym samym rok szkolny 2015/2016
będzie pierwszym rokiem, w którym obowiązek szkolny zostanie nałożony na wszystkie
dzieci, które w danym roku kalendarzowym kończą sześć lat.
W systemie oświaty funkcjonuje szereg rozwiązań w różnych obszarach działalności
szkoły, które sprzyjają zbliżeniu warunków nauczania i opieki w klasach I-III szkoły
podstawowej do warunków, jakie są zapewniane dzieciom na etapie wychowania
przedszkolnego, a tym samym ułatwiają adaptację ucznia w nowym środowisku.
W publicznej szkole podstawowej, nauczyciel organizując w danym dniu pracę uczniów ma
obowiązek dostosować czas trwania zajęć edukacyjnych i ich intensywność oraz długość
przerw między nimi do potrzeb i możliwości dzieci (rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola
oraz publicznych szkół – Dz. U. Nr 61, poz. 624, z późn. zm.). W klasach I-III obowiązuje
ocenianie opisowe, mające na celu pokazanie przede wszystkim postępów ucznia oraz
zidentyfikowanie jego mocnych i słabych stron (rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i
egzaminów w szkołach publicznych – Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.). Ten sposób
oceniania umożliwia rodzicom bieżące monitorowanie postępów dziecka, a nauczycielowi
ułatwia takie planowanie pracy z poszczególnymi uczniami, aby uwzględnić przede
wszystkim ich potrzeby rozwojowe i edukacyjne związane z przezwyciężaniem trudności w
nauce i rozwijaniem uzdolnień. Ponadto każdy uczeń i jego rodzic mają prawo do bezpłatnej
pomocy psychologiczno-pedagogicznej oferowanej przez szkołę (rozporządzenie Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania i
organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i
placówkach – Dz, U. poz. 532 oraz poradnię psychologiczno-pedagogiczną (rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad
działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni
specjalistycznych – Dz. U. poz. 199).
Od 2008 r. sukcesywnie wprowadzane są kolejne zmiany w przepisach regulujących
funkcjonowanie systemu oświaty, mające na celu przygotowanie szkół na obniżenie wieku
rozpoczynania obowiązku szkolnego.
W podpisanym 23 grudnia 2008 r. rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w
poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17) uwzględniono fakt
rozpoczynania obowiązkowej edukacji szkolnej przez dzieci sześcioletnie. Nową podstawę
programową przygotowano tak, aby nauczyciel, opracowując program nauczania mógł
dostosować jego treści, sposób i tempo realizacji do indywidualnych możliwości
psychofizycznych uczniów.
W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie
szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków,
w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub
ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2013 r. poz. 1207) określono
kwalifikacje nauczycieli pracujących z dziećmi klas I-III. Nauczyciele mający kwalifikacje
do pracy w szkole w klasach I-III mają także kwalifikacje do pracy w przedszkolu.
Umiejętności te są podstawą bezpiecznego i przyjaznego przeprowadzenia dziecka
2 Prawo to było gwarantowane również w poprzednich rozporządzeniach, tj.: rozporządzeniu Ministra
Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji
pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U.
Nr 11, poz. 114), rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie
zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach,
szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 228, poz. 1487).
3 Zasady funkcjonowania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych określały również
poprzednie rozporządzenia tj. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia
2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-
pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 5, poz. 46) oraz
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie szczegółowych
zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni
specjalistycznych (Dz. U. Nr 228, poz. 1488).,
4 Rozporządzenie to zostało zastąpione przez rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27
sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia
ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 977). Nowe rozporządzenie wprowadza jedynie
zmianę polegającą na określeniu, iż wątek tematyczny „Ojczysty Panteon i ojczyste spory” jest
wątkiem obowiązkowym w ramach przedmiotu uzupełniającego „historia i społeczeństwo”,
realizowanego w szkołach ponadgimnazjalnych, czyli na IV etapie edukacyjnym.
sześcioletniego przez okres adaptacyjny w początkowym okresie nauki w klasie pierwszej
oraz zapewniają ciągłość procesu edukacyjnego rozpoczętego w przedszkolu.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia
2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach
i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69, z późn. zm.) plan zajęć dydaktyczno-
wychowawczych powinien uwzględniać potrzebę równomiernego obciążenia ucznia
zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia. To samo rozporządzenie wskazuje również na
obowiązek zagwarantowania przez szkołę każdemu dziecku miejsca na pozostawienie
podręczników i przyborów szkolnych.
Ponadto ustawą z dnia 30 sierpnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz
ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U.
poz. 1265) wprowadzono przepis ograniczający maksymalną liczbę uczniów w oddziałach
klas I-III szkoły podstawowej. Takie rozwiązanie umożliwia stworzenie w klasach I-III
publicznej szkoły podstawowej warunków edukacji podobnych do tych, z którymi dziecko
miało do czynienia, korzystając z wychowania przedszkolnego. Od 1 września 2014 r.
sukcesywnie, w kolejnych klasach, będzie wprowadzane obowiązujące już w wychowaniu
przedszkolnym ograniczenie do 25 maksymalnej liczby uczniów w oddziale. Ponadto w
przepisach przywoływanej ustawy wprowadzono regulację, zgodnie z którą w latach
szkolnych 2014/2015 i 2015/2016, gdy naukę w szkole podstawowej będą rozpoczynały
razem dzieci sześcioletnie i siedmioletnie, w publicznych szkołach podstawowych, w których
utworzony zostanie więcej niż jeden oddział klasy I szkoły podstawowej, uczniowie zostaną
przypisani do poszczególnych oddziałów według wieku, począwszy od najmłodszych. Dzięki
takiemu rozwiązaniu w jednym oddziale będą uczyły się dzieci w zbliżonym wieku.
Zmieniono również przepisy w zakresie funkcjonowania placówek doskonalenia
nauczycieli, zobowiązując je do dostosowania swojej oferty do podstawowych kierunków
realizacji polityki oświatowej państwa, wśród których czołową pozycję zajmuje wspieranie
rozwoju dziecka młodszego (rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19
listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli, zmienione rozporządzeniem
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 października 2012 r. zmieniającym rozporządzenie w
sprawie placówek doskonalenia nauczycieli – Dz. U. poz. 1196).
Poza zmianami przepisów regulujących funkcjonowanie systemu oświaty w celu wsparcia
organów prowadzących we właściwym przygotowaniu szkół podstawowych do obniżenia
wieku rozpoczynania spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci sześcioletnie zostały
podjęte następujące działania:
− realizowany jest rządowy program wspierania w latach 2009 – 2014 organów
prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w
klasach I – III szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia
– "Radosna szkoła", ustanowiony uchwałą nr 112/2009 Rady Ministrów z dnia 7 lipca
2009 r. w sprawie Rządowego programu wspierania w latach 2009 – 2014 organów
prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w
klasach I – III szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia
– "Radosna szkoła". Formy i zakres wspierania organów prowadzących w ramach
rządowego programu – "Radosna szkoła" reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z
dnia 7 lipca 2009 r. w sprawie form i zakresu finansowego wspierania organów
prowadzących w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w
klasach I – III szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia
(Dz. U. Nr 110, poz. 915, z późn. zm.). Podsumowanie realizacji rządowego programu
– "Radosna szkoła" jest zaplanowane na rok 2015, w którym wszystkie dzieci
sześcioletnie zostaną objęte obowiązkową edukacją szkolną. Celem programu jest
pomoc finansowa dla organów prowadzących szkoły podstawowe w tworzeniu
odpowiednich warunków realizowania podstawy programowej kształcenia ogólnego
dla szkół podstawowych, a także w przygotowaniu szkół do rozpoczynania spełniania
obowiązku szkolnego przez dzieci sześcioletnie. Program zakłada przekazanie
środków finansowych na zakup lub zwrot kosztów zakupu pomocy dydaktycznych do
miejsc zabaw w szkołach podstawowych oraz przekazanie środków finansowych na
utworzenie lub modernizację szkolnych placów zabaw przy szkołach podstawowych.
Do końca 2013 r. ponad 90% szkół zostało wyposażonych w miejsca zabaw, a ponad
3 tys. posiada place zabaw zmodernizowane lub zbudowane w ramach rządowego
programu – "Radosna szkoła".
− na przygotowanie szkół i nauczycieli do pracy z młodszym uczniem przeznaczono
środki w ramach projektu systemowego "Indywidualizacja procesu nauczania i
wychowania uczniów klas I – III szkół podstawowych", który jest realizowany w
latach 2010 - 2015. Celem tego projektu jest wsparcie wszystkich szkół
podstawowych w procesie indywidualizacji nauczania i wychowania uczniów klas I –
III. Otrzymane w ramach projektu środki finansowe mogą być przeznaczone na
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2132 › Pobierz plik