Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty
projekt dotyczy możliwości zatrudnienia w szkole podstawowej osoby wspierającej nauczycieli prowadzących zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze lub prowadzących opiekę świetlicową, a także uregulowania na poziomie ustawowym zasad funkcjonowania świetlicy w szkołach podstawowych i gimnazjach oraz szkołach prowadzących kształcenie specjalne, a także zmian w zakresie odroczenia obowiązku szkolnego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2132
- Data wpłynięcia: 2014-01-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty
- data uchwalenia: 2014-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 642
2132
Druk nr 2132
Warszawa, 24 stycznia 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o systemie oświaty.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Domicelę Kopaczewską.
(-) Elżbieta
Achinger;
(-) Małgorzata
Adamczak;
(-) Urszula
Augustyn;
(-) Joanna Bobowska; (-) Jerzy Borowczak; (-) Jacek
Brzezinka;
(-) Renata Butryn; (-) Marian
Cycoń;
(-) Alicja
Dąbrowska; (-) Ewa Drozd; (-) Jerzy Fedorowicz; (-) Krzysztof
Gadowski; (-) Elżbieta Gapińska; (-) Lidia Gądek; (-) Magdalena Gąsior-
Marek;
(-) Artur Gierada; (-) Czesław
Gluza;
(-) Tomasz
Głogowski; (-) Rafał Grupiński; (-) Katarzyna Hall; (-) Agnieszka
Hanajczyk; (-) Teresa Hoppe; (-) Brygida Kolenda-Łabuś; (-) Domicela
Kopaczewska; (-) Sławomir Kowalski; (-) Iwona Kozłowska; (-) Ligia
Krajewska;
(-) Robert Kropiwnicki; (-) Elżbieta
Królikowska-
Kińska; (-) Marek Krząkała; (-) Arkadiusz Litwiński; (-) Zofia
Ławrynowicz; (-) Małgorzata Niemczyk; (-) Tomasz Piotr Nowak; (-) Janina
Okrągły; (-) Paweł Papke; (-) Lucjan Marek Pietrzczyk; (-) Dorota
Rutkowska;
(-) Marek
Rząsa; (-) Henryk Siedlaczek; (-) Paweł
Suski; (-) Michał Szczerba; (-) Aleksandra Trybuś; (-) Piotr Van der
Coghen; (-) Ewa Wolak; (-) Marek Wójcik; (-) Jerzy Ziętek.
Projekt
U S T A W A
z dnia ……………………2014 r.
o zmianie ustawy o systemie oświaty
Art. 1. W ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r.
Nr 256, poz. 2572, z późn. zm. )) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 7 po ust. 1d dodaje się ust. 1e i 1f w brzmieniu:
„1e. W celu
wsparcia nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne,
wychowawcze i opiekuńcze lub zajęcia świetlicowe, lub osoby, o której mowa w ust. 1a,
w szkole podstawowej, w tym specjalnej i integracyjnej, może być zatrudniona osoba
posiadająca co najmniej poziom wykształcenia wymagany do zajmowania stanowiska
nauczyciela w szkole podstawowej oraz przygotowanie pedagogiczne. Osobę tę
zatrudnia się na zasadach określonych w Kodeksie pracy, z tym że wynagrodzenie ustala
się nie wyższe niż przewidziane dla nauczyciela dyplomowanego. Przepis ust. 1ba
stosuje się odpowiednio.
1f. Osobie, o której mowa w ust. 1e, nie powierza się zadań określonych dla
zatrudnianych dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki
specjalnej w celu
współorganizowania
kształcenia
integracyjnego
oraz
współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych
społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, o których mowa
w przepisach wydanych na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 3. ”;
2)
w art. 16:
a)
ust. 2 - 4 otrzymują brzmienie:
„2. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podstawowej
podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-
pedagogicznej albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr
281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167,
poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r.
Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292,
z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33,
Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54,
poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, poz.
814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979, z 2013 r. poz. 87, 827, 1191, 1265, 1317
i 1650 oraz z 2014 r. poz. 7.
www.klub.platforma.org
założonej zgodnie z art. 82 oraz zatrudniającej pracowników posiadających
kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-
pedagogicznych. Dziecko, które zostało wcześniej przyjęte do szkoły podstawowej,
jest zwolnione z obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3.
3. Dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko
mieszka, a w przypadku gdy dziecko zostało przyjęte do szkoły podstawowej innej
niż publiczna szkoła podstawowa, w obwodzie której mieszka - dyrektor szkoły
podstawowej, do której zostało przyjęte dziecko, na wniosek rodziców, odracza
spełnianie przez dziecko obowiązku szkolnego.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 3, składa się w roku kalendarzowym, w
którym dziecko kończy 6 lat. Odroczenie dotyczy roku szkolnego, w którym
dziecko ma rozpocząć lub już rozpoczęło spełnianie obowiązku szkolnego.”,
b)
po ust. 4 dodaje się ust. 4a – 4d w brzmieniu:
„4a. Jeżeli dziecko zostało przyjęte do szkoły podstawowej innej niż
publiczna szkoła podstawowa, w obwodzie której mieszka, i odroczono mu
spełnianie obowiązku szkolnego, dyrektor szkoły podstawowej, do której dziecko
zostało przyjęte, informuje dyrektora publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie
której dziecko mieszka, o odroczeniu spełniania tego obowiązku.
4b. Do wniosku, o którym mowa w ust. 3, dołącza się opinię, z której wynika
potrzeba odroczenia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego w danym roku
szkolnym, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo
niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, założoną zgodnie z art. 82
oraz zatrudniającą pracowników posiadających kwalifikacje określone dla
pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
4c. Dziecko, któremu odroczono spełnianie obowiązku szkolnego zgodnie
z ust. 3, kontynuuje przygotowanie przedszkolne w przedszkolu lub w innej formie
wychowania przedszkolnego, a dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone, z
których jedną z niepełnosprawności jest upośledzenie umysłowe w stopniu
umiarkowanym lub znacznym - także w ośrodku umożliwiającym dzieciom i
młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z
upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację
odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i
obowiązku nauki. Przepisy art. 14a ust. 2 - 4 stosuje się odpowiednio.
4d. Przepisy ust. 3 – 4c stosuje się odpowiednio do odraczania spełniania
obowiązku szkolnego dzieciom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego, o których mowa w art. 14 ust. 1a, z tym że do wniosku dołącza się
także orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, a wniosek może być złożony
także w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.”,
c)
ust. 10 otrzymuje brzmienie:
„10. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 8, może być wydane przed
rozpoczęciem roku szkolnego albo w trakcie roku szkolnego, jeżeli do wniosku
o wydanie zezwolenia dołączono:
1)
opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej;
2)
oświadczenie rodziców o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających
realizację podstawy programowej obowiązującej na danym etapie
kształcenia;
3)
zobowiązanie rodziców do przystępowania w każdym roku szkolnym przez
dziecko spełniające obowiązek szkolny lub obowiązek nauki do rocznych
egzaminów klasyfikacyjnych, o których mowa w ust. 11. ”,
d) po ust. 10 dodaje się ust. 10a w brzmieniu:
„10a. Przepisów ust. 10 pkt 1 i 3 nie stosuje się w przypadku wydawania
zezwolenia, o którym mowa w ust. 8, dla dzieci i młodzieży posiadających
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie
umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym”;
3)
w art. 67 dodaje ust. 3 – 6 w brzmieniu:
„3. Szkoła podstawowa oraz szkoła prowadząca kształcenie specjalne, o której
mowa w art. 71b ust. 1, jest obowiązana zapewnić zajęcia świetlicowe dla uczniów,
którzy pozostają w szkole dłużej ze względu na:
1) czas pracy rodziców - na wniosek rodziców;
2) organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia
opieki w szkole.
4. Na zajęciach świetlicowych w szkole podstawowej oraz w szkole prowadzącej
kształcenie specjalne, o której mowa w art. 71b ust. 1, pod opieką jednego nauczyciela
nie może pozostawać więcej niż 25 uczniów. W przypadku szkół specjalnych,
integracyjnych oraz oddziałów integracyjnych i specjalnych zorganizowanych
w szkołach ogólnodostępnych liczba uczniów na zajęciach świetlicowych pozostających
pod opieką jednego nauczyciela odpowiada liczbie uczniów wymaganej dla oddziału
specjalnego lub integracyjnego, określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 60
ust. 2.
5. Świetlica w szkole podstawowej oraz w szkole prowadzącej kształcenie
specjalne, o której mowa w art. 71b ust. 1, zapewnia zajęcia świetlicowe uwzględniające
potrzeby edukacyjne oraz rozwojowe dzieci i młodzieży, a także ich możliwości
psychofizyczne, w szczególności zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów, zajęcia
zapewniające prawidłowy rozwój fizyczny oraz odrabianie lekcji.
6. Przepisy ust. 3 - 5 stosuje się także do gimnazjów, jeżeli zachodzi potrzeba
zapewnienia zajęć świetlicowych.”.
Art. 2. Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podstawowej na rok
szkolny 2014/2015 podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii publicznej poradni
psychologiczno-pedagogicznej albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,
założonej zgodnie z art. 82 oraz zatrudniającej pracowników posiadających kwalifikacje
określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych. Dziecko,
które zostało wcześniej przyjęte do szkoły podstawowej, jest zwolnione z obowiązku, o
którym mowa w art. 14 ust. 3 ustawy wymienionej w art. 1.
Art. 3. W latach szkolnych 2014/2015 i 2015/2016 dziecko, któremu odroczono
spełnianie obowiązku szkolnego zgodnie z art. 16 ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 1,
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, kontynuuje przygotowanie przedszkolne także
w oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej. Przepisy art. 14a ust. 2 - 4 ustawy, o której
mowa w art. 1, stosuje się odpowiednio.
Art. 4. W latach szkolnych 2014/2015 i 2015/2016 do odroczenia spełniania obowiązku
szkolnego przez dzieci urodzone w roku odpowiednio 2007 i 2008, które powinny rozpocząć
spełnianie obowiązku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 7 lat, stosuje się
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2132 › Pobierz plik