Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty
projekt dotyczy możliwości zatrudnienia w szkole podstawowej osoby wspierającej nauczycieli prowadzących zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze lub prowadzących opiekę świetlicową, a także uregulowania na poziomie ustawowym zasad funkcjonowania świetlicy w szkołach podstawowych i gimnazjach oraz szkołach prowadzących kształcenie specjalne, a także zmian w zakresie odroczenia obowiązku szkolnego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2132
- Data wpłynięcia: 2014-01-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty
- data uchwalenia: 2014-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 642
2132
obowiązku przedszkolnego poza przedszkolem lub inną formą wychowania przedszkolnego,
w trakcie trwania roku szkolnego rozszerza zakres współdecydowania rodziców o edukacji
dziecka.
Rozwiązane to jest istotne także dla rodziców dzieci sześcioletnich, które od
1 września 2014 r. obligatoryjnie rozpoczynają edukację szkolną (wtedy do I klasy pójdą
obowiązkowo dzieci urodzone w I połowie 2008 r). Rodzice, szczególnie dzieci
rozpoczynających obowiązek szkolny w wieku sześciu lat, wyrażają obawy związane z
adaptacją dziecka do warunków szkolnych. Zdarzają się przypadki, że rodzice podejmują lub
chcą podjąć decyzję o edukacji domowej ze względu na stan zdrowia dziecka (np. niska
odporność, alergie pokarmowe itp.). Jeśli rodzice uznają, że dla ich dziecka lepszym
rozwiązaniem będzie realizacja obowiązku szkolnego w ramach edukacji domowej, przed
rozpoczęciem roku szkolnego, czy już po rozpoczęciu roku szkolnego, będą mogli
wnioskować do dyrektora szkoły o wydanie takiego zezwolenia.
Na potrzebę zmian w odstąpienia od określonego w ustawie terminu składania
wniosku zwracali uwagę również dyrektorzy szkół i rodzice uczniów, którzy w trakcie roku
szkolnego wrócili do Polski po dłuższym pobycie za granicą. Jak wynika z informacji od tych
rodziców, dzieci mają problem z przystosowaniem się do warunków szkolnych. Trudno im
również odnaleźć się w nowej grupie rówieśniczej.
Podobne postulaty zgłaszane były ze strony rodziców dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych, posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na
niepełnosprawności sprzężone, z których jedną z niepełnosprawności jest upośledzenie
umysłowe, którzy wybrali jako formę kształcenia specjalnego dziecka kształcenie w ośrodku
umożliwiającym tym dzieciom spełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki, o
którym mowa w art. 2 pkt 5 ustawy o systemie oświaty. Takie orzeczenie może być wydane
w każdym czasie na wniosek rodzica (opiekuna prawnego) dziecka, co uzasadnia odstąpienie
od sztywnego określenia terminu złożenia przez rodziców przedmiotowego wniosku i
umożliwienie dzieciom realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki w ośrodku
również w trakcie roku szkolnego. Jednocześnie doprecyzowano, że przepisy dotyczące
zobowiązania rodziców do przystępowania w każdym roku szkolnym przez dziecko
spełniające obowiązek szkolny lub obowiązek nauki do rocznych egzaminów
klasyfikacyjnych nie mają zastosowania w przypadku wydawania zezwolenia dla dzieci i
młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu
na upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym, zgodnie
z obowiązującymi zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania tych uczniów.
Przedstawione zmiany umożliwiają rodzicom korzystanie w każdym czasie
z przyznanego im prawa do organizacji edukacji własnego dziecka. Proponowany kierunek
zmian jest spójny z priorytetem wspierania i rozwijania aktywności środowiska rodziców.
W związku rozpoczynaniem w roku szkolnym 2014/2015 i 2015/2016 nauki w szkole
podstawowej jednocześnie przez dzieci sześcioletnie i siedmioletnie proponuje się, aby
projektowane przepisy dotyczące odraczania spełniania obowiązku szkolnego miały
zastosowanie wyłącznie w stosunku do dzieci, które spełnianie obowiązku szkolnego
rozpoczęły w wieku sześciu lat. W odniesieniu do dzieci, które spełnianie obowiązku
szkolnego rozpoczynałyby w wieku siedmiu lat, w przepisach przejściowych (art. 4 i 5
projektu ustawy), proponuje się zachowanie dotychczasowych rozwiązań w zakresie
odraczania obowiązku szkolnego.
Proponuje się również, aby decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły
podstawowej na rok szkolny 2014/2015 mogły być wydawane również na podstawie opinii
niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej
zatrudniającej pracowników
posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni (art. 2 projektu
ustawy).
3. Funkcjonowanie świetlicy szkolnej – art. 67 ust. 3-6 ustawy o systemie oświaty – art. 1
pkt 3 projektu ustawy
Projektowana zmiana przepisu art. 67 zakłada dodanie ust. 3-6, które doprecyzowują
kwestie funkcjonowania świetlicy w szkole.
Zgodnie z projektowanym przepisem, w szkołach podstawowych oraz w szkołach
prowadzących kształcenie specjalne uczniów, szkoła ma obowiązek zapewnić uczniom
zajęcia świetlicowe, które organizowane będą systematycznie, w ciągu całego dnia, z
uwzględnieniem potrzeb edukacyjnych oraz rozwojowych dzieci i młodzieży, a także ich
możliwości psychofizycznych. Pod opieką jednego nauczyciela nie może pozostawać więcej
niż 25 uczniów. Wyjątek stanowią szkoły specjalne i integracyjne oraz oddziały integracyjne
i specjalne zorganizowane w szkołach ogólnodostępnych, w których liczba uczniów na
zajęciach świetlicowych pozostających pod opieką jednego nauczyciela powinna odpowiadać
liczbie uczniów wymaganej dla oddziału specjalnego lub integracyjnego, określonej w
rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych statutów publicznego
przedszkola oraz publicznych szkół.
Przepisy te będą miały zastosowanie również w odniesieniu do gimnazjów, jeżeli
zajdzie potrzeba zapewnienia zajęć świetlicowych również uczniom tej szkoły, np. w sytuacji
oczekiwania na dowóz zorganizowany przez gminę.
Projektowany przepis art. 67 ustawy nie ustanawia nowego zadania, lecz
doprecyzowuje brzmienie dotychczasowej ogólnej regulacji ustawowej dotyczącej
organizowania świetlicy szkolnej. Obecny art. 67 ustawy określa jedynie konieczność
zapewnienia uczniom możliwości korzystania ze świetlicy, natomiast warunki korzystania ze
świetlicy zostały zawarte w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja
2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (§ 7
załącznika Nr 2 Ramowego Statutu Publicznej Szkoły Podstawowej i § 9 załącznik Nr 3
Ramowego Statutu Publicznego Gimnazjum). Jednocześnie szkoła, w tym również szkoła
ponadgimnazjalna, obecnie jest zobowiązana zapewnić opiekę uczniom niepełnosprawnym
objętym kształceniem specjalnym, którzy po zakończeniu zajęć czekają na dowóz
zapewniany przez gminę właściwą ze względu na miejsce zamieszkania ucznia, na podstawie
art. 17 ust. 3a ustawy o systemie oświaty.
Projektowane brzmienie art. 67 ustawy o systemie oświaty podkreśla wagę obowiązku
właściwego zapewnienia opieki świetlicowej dzieciom i młodzieży, uwzględnia zatem
określenie warunków korzystania z tej opieki, w szczególności w zakresie liczby uczniów
pozostających pod opieką jednego nauczyciela oraz rodzajów zajęć świetlicowych
organizowanych dla dzieci.
Proponuje się, aby ustawa weszła w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia,
z wyjątkiem, z wyjątkiem art. 1 pkt 2 lit. a w zakresie art. 16 ust. 2 ustawy, o której mowa w
art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, który wchodzi w życie z dniem 1 września
2014 r. Projektowane przepisy powinny wejść w życie w możliwie pilnym terminie, aby
mogły mieć zastosowanie do organizacji roku szkolnego 2014/2015.
Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Projektowana ustawa będzie oddziaływać na organy prowadzące szkoły i placówki oraz
nauczycieli, uczniów i rodziców.
Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego
1. Osoba wspierająca nauczycieli prowadzących zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i
opiekuńcze oraz prowadzących opiekę świetlicową
Zatrudnienie w szkole podstawowej takiej osoby nie jest obligatoryjne. Jednostka samorządu
terytorialnego będzie indywidualnie podejmować decyzje w tej sprawie. Jednocześnie należy
wskazać, że jednostki samorządu terytorialnego przy zatrudnianiu tych osób będą mogły
skorzystać z następujących źródeł finansowania:
− dochody jednostki samorządu terytorialnego, w tym część oświatowa subwencji
ogólnej. Środki mogą pochodzić w szczególności ze zwiększonych dochodów gmin
związanych z wprowadzeniem do algorytmu podziału części oświatowej subwencji
ogólnej na rok 2014 nowej wagi P31 = 0,03 obejmującej uczniów klas pierwszych
szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży oraz uczniów klas pierwszych
ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia;
− środki Europejskiego Funduszu Społecznego zaplanowane w regionalnych
programach operacyjnych 2014-2020 dedykowane na działania w zakresie wsparcia
ucznia młodszego, indywidualizacji oraz rozwarstwienia w szkołach i placówkach;
− środki pochodzące ze środków Funduszu Pracy stanowiących rezerwę Ministra Pracy
i Polityki Społecznej, przeznaczone w celu realizacji programów aktywizacji
zawodowej bezrobotnych zwolnionych z pracy z przyczyn niedotyczących
pracowników oraz pracowników objętych zwolnieniami monitorowanymi.
2.
Omówienie dostępu do opieki świetlicowej
Projektowany w art. 1 pkt 3 projektu ustawy przepis, regulujący kwestie zapewnienia opieki
świetlicowej uczniom szkoły publicznej, nie ustanawia nowego zadania, a jedynie
doprecyzowuje brzmienie dotychczasowego przepisu ustawy dotyczącego organizowania
świetlicy szkolnej. Obecny art. 67 ustawy określa jedynie konieczność zapewnienia uczniom
możliwości korzystania ze świetlicy, natomiast warunki korzystania ze świetlicy zostały
zawarte w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie
ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (§ 7 załącznika Nr 2
Ramowego Statutu Publicznej Szkoły Podstawowej i § 9 załącznik Nr 3 Ramowego Statutu
Publicznego Gimnazjum). Jednocześnie szkoła, w tym również szkoła ponadgimnazjalna,
obecnie jest zobowiązana zapewnić opiekę uczniom niepełnosprawnym objętym kształceniem
specjalnym, którzy po zakończeniu zajęć czekają na dowóz zapewniany przez gminę
właściwą ze względu na miejsce zamieszkania ucznia, na podstawie art. 17 ust. 3a ustawy o
systemie oświaty. Nie są to zatem regulacje określające zupełnie nowe zasady
funkcjonowania świetlicy szkolnej, które spowodowałyby skutki finansowe.
3. Projektowane zmiany w zakresie odroczenia rozpoczynania spełniania obowiązku
szkolnego w trakcie roku szkolnego w perspektywie wieloletniej, nie spowodują
dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu
terytorialnego. W odniesieniu do każdego rocznika dzieci sześcioletnich nastąpi jedynie
przesunięcie w czasie terminu rozpoczęcia i terminu zakończenia subwencjonowania tej
grupy uczniów.
Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy
Projektowana ustawa nie wpłynie na rynek pracy.
Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana ustawa nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2132 › Pobierz plik