Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2106
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 850
2106
dyrektywy 2007/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie oceny ryzyka
powodziowego i zarządzania nim, zwanej dalej „dyrektywą powodziową”.
Przewiduje się, że plan utrzymania wód będzie opracowywany oraz
aktualizowany przez dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej. Plan
utrzymania wód będzie przyjmowany przez dyrektora regionalnego zarządu
gospodarki wodnej w formie aktu prawa miejscowego, co jest zgodne z zakresem
kompetencji prawotwórczych przydanym temu organowi w przepisach ustawy
– Prawo wodne. Zakłada się, że przegląd i ewentualna aktualizacja planu utrzymania
wód będzie następowała nie rzadziej niż co 6 lat, czyli w terminie analogicznym jak
terminy przewidziane dla przeglądów i aktualizacji planów gospodarowania wodami
na obszarach dorzeczy oraz planów zarządzania ryzykiem powodziowym.
Aktualizacja planu utrzymania wód będzie następowała także w formie aktu prawa
miejscowego stanowionego przez dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej.
Mając na uwadze fakt, że istotną część prac wykonywanych w związku
z utrzymywaniem wód jest realizowana przez służby podległe samorządowi
województwa, proponuje się wprowadzenie regulacji zobowiązującej marszałka
województwa do przekazywania dyrektorowi regionalnego zarządu gospodarki wodnej
propozycji działań w zakresie utrzymania wód, o których mowa w art. 22 ust. 1b
ustawy – Prawo wodne, wraz z wykazem wód, na których te działania będą
prowadzone, na rok przed terminem opracowania planu utrzymania wód. Termin
opracowania pierwszych planów utrzymania wód został określony na dzień 1 stycznia
2016 r.
Realizacja ustaleń planu utrzymania wód może mieć znaczące skutki dla
środowiska, dlatego też uznano za zasadne, aby dokument ten podlegał strategicznej
ocenie oddziaływania na środowisko, o której mowa w ustawie o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie
środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Mając na uwadze, że plany
utrzymania wód nie mieszczą się w katalogu dokumentów wymagających takiej
oceny, zawartym w art. 46 tej ustawy, oraz że kwalifikacja innych dokumentów do
oceny na podstawie art. 47 tej ustawy nie zapewnia, że plany te zostaną każdorazowo
poddane strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko, proponuje się nałożenie
takiego obowiązku w przepisach Prawa wodnego – dodawany art. 114b ust. 4.
Jednocześnie wskazanie, iż stosuje się w takim przypadku przepisy rozdziału 1 działu
9
IV ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
reguluje tryb postępowania zarówno przy nowych dokumentach, jak i przy zmianach
i aktualizacjach, do których zastosowanie będą miały art. 48, art. 49 i art. 50 ww.
ustawy.
W zakresie transpozycji dyrektywy powodziowej, zaproponowano usunięcie
drobnych luk w transpozycji, które zostały dostrzeżone w związku z analizą
funkcjonowania dotychczasowych przepisów ustawy – Prawo wodne, w tym w ramach
realizacji projektu EU-Pilot.
Projekt ustawy zawiera szereg propozycji przepisów zmierzających do
uzupełnienia transpozycji dyrektywy powodziowej oraz dokonujących doprecyzowania
transpozycji w zakresie postanowień tej dyrektywy, które zostały transponowane do
krajowego porządku prawnego przepisami ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o zmianie
ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw. Zakres proponowanych zmian
obejmuje modyfikację definicji powodzi. Proponowane brzmienie tej definicji zapewni
jej zgodność z definicją powodzi zawartą w dyrektywie powodziowej. Zgodnie
z proponowaną nową definicją, powódź to czasowe pokrycie przez wodę terenu, który
w normalnych warunkach nie jest pokryty wodą, wywołane przez wezbranie wody
w ciekach naturalnych, zbiornikach wodnych, kanałach oraz od strony morza,
z wyłączeniem pokrycia przez wodę terenu wywołanego przez wezbranie wody
w systemach kanalizacyjnych. W ramach prac nad wstępną oceną ryzyka
powodziowego wykonano wiele analiz na podstawie wszelkich dostępnych w kraju
danych, w tym o powodziach historycznych, danych hydrologicznych, informacji
o stratach i konsekwencjach każdego z typów powodzi występujących w Polsce oraz na
podstawie ankiet wysyłanych do gmin, które wskazywały rodzaje powodzi występujące
w danej gminie. Należy zauważyć, że w szczególności ze względu na ukształtowanie
terenu, dane wskazujące na niską skalę zagrożenia, bądź ze względu na brak danych
historycznych czy hydrologicznych, przeprowadzone analizy wykazały, że w naszym
kraju znaczące ryzyko powodziowe występuje na obszarach zagrożonych powodziami
od strony rzeki, zbiornika wodnego lub od strony morza. Przy czym powyższe
powodzie obejmą także powodzie opadowe, zatorowe, czy spowodowane awarią
infrastruktury, gdyż niezależnie od pierwotnego czynnika, bezpośrednią przyczyną
powodzi jest brak możliwości przejęcia nadmiaru wody przez odbiornik. Powyższe
10
analizy opierały się w szczególności na danych o ponad 3500 powodzi historycznych.
W ramach wstępnej oceny ryzyka powodziowego wytypowano ponad 12 tys. km rzek
i odcinków wybrzeża, dla których przygotowywane są obecnie mapy zagrożenia i mapy
ryzyka powodziowego. Ponadto w celu przygotowania powyższych map wykonany
został za pomocą skaningu laserowego nowy szczegółowy numeryczny model terenu
dla ponad 200 tys. km2. Zatem zakres wykonanych analiz i podjętych prac mających na
celu minimalizację ryzyka powodziowego i zwiększenie świadomości społeczeństwa
jest ogromny i kompleksowy, w szczególności biorąc pod uwagę obszar całego kraju,
uwarunkowania ekonomiczne oraz punkt 18 Preambuły dyrektywy powodziowej, który
mówi, że państwa członkowskie powinny opierać swoje oceny, mapy i plany na
odpowiednich „najlepszych praktykach” i „najlepszych dostępnych technologiach”,
niepowodujących nadmiernych kosztów w zakresie zarządzania ryzykiem
powodziowym.
Przepisy art. 88a oraz art. 119a ustawy – Prawo wodne zostały uzupełnione
o przepisy transponujące uregulowania dyrektywy
powodziowej dotyczące
koordynacji działań podejmowanych w zakresie stosowania tej dyrektywy oraz
Ramowej Dyrektywy Wodnej w zakresie osiągnięcia celów zarządzania ryzykiem
powodziowym oraz celów środowiskowych i ochrony wód. Ponadto działania
zapewniające udział wszystkich zainteresowanych w osiąganiu celów
środowiskowych, będą przeprowadzane w sposób skoordynowany z działaniami
zapewniającymi aktywny udział wszystkich zainteresowanych w osiąganiu celów
zarządzania ryzykiem powodziowym.
Przepis art. 88b ust. 1 ustawy – Prawo wodne, został uzupełniony o wskazanie
zakresu informacji służących do przygotowania wstępnej oceny ryzyka
powodziowego, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu zmian klimatu na
występowanie powodzi.
W zakresie art. 88c ust. 7 oraz art. 88f ust. 10 ustawy – Prawo wodne, został
określony tryb wymiany informacji z organami państw członkowskich Unii
Europejskiej oraz innych państw, w odniesieniu do przygotowania wstępnej oceny
ryzyka powodziowego dla obszarów dorzeczy, których części znajdują się na
terytorium innych państw członkowskich Unii Europejskiej, przygotowania map
zagrożenia powodziowego oraz map ryzyka powodziowego dla obszarów
szczególnego zagrożenia powodzią, położonych na obszarach dorzeczy, których części
11
znajdują się na terytorium państw leżących poza granicami Unii Europejskiej.
Wymiana informacji będzie następować w trybie i w zakresie określonych
w dwustronnych i wielostronnych umowach międzynarodowych. Zaproponowano
również nałożenie na Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej obowiązku
podania do publicznej wiadomości wstępnej oceny ryzyka powodziowego, map
zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego. Podanie do publicznej
wiadomości tych dokumentów nastąpi przez ich umieszczenie w Biuletynie Informacji
Publicznej Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej.
Przepis art. 88d ust. 4 ustawy – Prawo wodne został zmodyfikowany w celu
uzyskania zgodności z treścią dyrektywy powodziowej. Proponuje się, żeby na mapach
zagrożenia powodziowego od strony morza, w tym morskich wód wewnętrznych,
z wyłączeniem ujściowych odcinków rzek, mogły być przedstawione wyłącznie
obszary, na których prawdopodobieństwo wystąpienia powodzi jest niskie i wynosi raz
na 500 lat, lub na których istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia
ekstremalnego, jeżeli ze wstępnej oceny ryzyka powodziowego wynika, że na tych
obszarach jest zapewniona odpowiednia ochrona przed powodzią.
W zakresie regulacji dotyczących map zagrożenia powodziowego i map ryzyka
powodziowego, w art. 88f w ust. 7 ustawy – Prawo wodne zaproponowano
przedłużenie z 18 do 30 miesięcy terminu na wprowadzenie w dokumentach z zakresu
zagospodarowania przestrzennego zmian wynikających z tych map. Organy
odpowiedzialne za wydanie dokumentów z zakresu zagospodarowania przestrzennego
uzyskają więcej czasu na wprowadzanie koniecznych zmian w tych dokumentach.
W zakresie art. 88g ustawy – Prawo wodne regulacja ust. 2 została uzupełniona
o niewymienione dotąd w tej ustawie elementy wchodzące w zakres planów
zarządzania ryzykiem powodziowym oraz przez wskazanie, w ust. 2 pkt 3, na cele
wynikające z art. 7 ust. 2 dyrektywy powodziowej.
Zasadniczo została rozbudowana regulacja art. 88h ust. 4 i 5 ustawy – Prawo
wodne, dotyczących opracowywania planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla
obszaru dorzecza, którego część znajduje się na terytorium innych państw
członkowskich Unii Europejskiej oraz dla obszaru dorzecza, którego część znajduje się
na terytorium państw leżących poza granicami Unii Europejskiej. Dla obszaru
dorzecza, którego część znajduje się na terytorium innych państw członkowskich Unii
Europejskiej, Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, w uzgodnieniu
12
z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej, podejmie współpracę
z właściwymi
organami tych państw, w celu przygotowania jednego
międzynarodowego planu zarządzania ryzykiem powodziowym lub zestawu
uzgodnionych planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla międzynarodowego
obszaru dorzecza. Jeżeli te plany nie zostaną opracowane, Prezes Krajowego Zarządu
Gospodarki Wodnej opracuje plan zarządzania ryzykiem powodziowym dla części
międzynarodowego obszaru dorzecza, znajdującego się na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, uzgodniony w możliwie najszerszym zakresie
z właściwymi organami innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Dla obszaru
dorzecza, którego część znajduje się na terytorium państw leżących poza granicami
Unii Europejskiej, Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, w uzgodnieniu
z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej, podejmie działania na rzecz
nawiązania współpracy z właściwymi organami tych państw, w celu przygotowania
jednego międzynarodowego planu zarządzania ryzykiem powodziowym lub zestawu
uzgodnionych planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla międzynarodowego
obszaru dorzecza. Jeżeli nie będzie to możliwe, Prezes Krajowego Zarządu
Gospodarki Wodnej opracuje plan zarządzania ryzykiem powodziowym dla części
międzynarodowego obszaru dorzecza, znajdującego się na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, uzgodniony w możliwie najszerszym zakresie
z właściwymi organami państw leżących poza granicami Unii Europejskiej.
Art. 88h ustawy – Prawo wodne został uzupełniony o nowy ust. 5a, dotyczący
możliwości uzupełnienia planów zarządzania ryzykiem powodziowym, o których
mowa w ust. 4 i 5 tego artykułu, o bardziej szczegółowe plany zarządzania ryzykiem
powodziowym skoordynowane na poziomie zlewni, której część znajduje się na
terytorium innych państw, o nowy ust. 5b, dotyczący wpływu działań służących
osiągnięciu celów zarządzania ryzykiem powodziowym na zwiększenie ryzyka
powodziowego na terytorium innych państw, a także o nowy ust. 5c, określający
formę, w której następuje podjęcie współpracy i działań w celu opracowania jednego
międzynarodowego planu zarządzania ryzykiem powodziowym lub zestawu
uzgodnionych planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla międzynarodowego
obszaru dorzecza.
13
powodziowego i zarządzania nim, zwanej dalej „dyrektywą powodziową”.
Przewiduje się, że plan utrzymania wód będzie opracowywany oraz
aktualizowany przez dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej. Plan
utrzymania wód będzie przyjmowany przez dyrektora regionalnego zarządu
gospodarki wodnej w formie aktu prawa miejscowego, co jest zgodne z zakresem
kompetencji prawotwórczych przydanym temu organowi w przepisach ustawy
– Prawo wodne. Zakłada się, że przegląd i ewentualna aktualizacja planu utrzymania
wód będzie następowała nie rzadziej niż co 6 lat, czyli w terminie analogicznym jak
terminy przewidziane dla przeglądów i aktualizacji planów gospodarowania wodami
na obszarach dorzeczy oraz planów zarządzania ryzykiem powodziowym.
Aktualizacja planu utrzymania wód będzie następowała także w formie aktu prawa
miejscowego stanowionego przez dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej.
Mając na uwadze fakt, że istotną część prac wykonywanych w związku
z utrzymywaniem wód jest realizowana przez służby podległe samorządowi
województwa, proponuje się wprowadzenie regulacji zobowiązującej marszałka
województwa do przekazywania dyrektorowi regionalnego zarządu gospodarki wodnej
propozycji działań w zakresie utrzymania wód, o których mowa w art. 22 ust. 1b
ustawy – Prawo wodne, wraz z wykazem wód, na których te działania będą
prowadzone, na rok przed terminem opracowania planu utrzymania wód. Termin
opracowania pierwszych planów utrzymania wód został określony na dzień 1 stycznia
2016 r.
Realizacja ustaleń planu utrzymania wód może mieć znaczące skutki dla
środowiska, dlatego też uznano za zasadne, aby dokument ten podlegał strategicznej
ocenie oddziaływania na środowisko, o której mowa w ustawie o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie
środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Mając na uwadze, że plany
utrzymania wód nie mieszczą się w katalogu dokumentów wymagających takiej
oceny, zawartym w art. 46 tej ustawy, oraz że kwalifikacja innych dokumentów do
oceny na podstawie art. 47 tej ustawy nie zapewnia, że plany te zostaną każdorazowo
poddane strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko, proponuje się nałożenie
takiego obowiązku w przepisach Prawa wodnego – dodawany art. 114b ust. 4.
Jednocześnie wskazanie, iż stosuje się w takim przypadku przepisy rozdziału 1 działu
9
IV ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
reguluje tryb postępowania zarówno przy nowych dokumentach, jak i przy zmianach
i aktualizacjach, do których zastosowanie będą miały art. 48, art. 49 i art. 50 ww.
ustawy.
W zakresie transpozycji dyrektywy powodziowej, zaproponowano usunięcie
drobnych luk w transpozycji, które zostały dostrzeżone w związku z analizą
funkcjonowania dotychczasowych przepisów ustawy – Prawo wodne, w tym w ramach
realizacji projektu EU-Pilot.
Projekt ustawy zawiera szereg propozycji przepisów zmierzających do
uzupełnienia transpozycji dyrektywy powodziowej oraz dokonujących doprecyzowania
transpozycji w zakresie postanowień tej dyrektywy, które zostały transponowane do
krajowego porządku prawnego przepisami ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o zmianie
ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw. Zakres proponowanych zmian
obejmuje modyfikację definicji powodzi. Proponowane brzmienie tej definicji zapewni
jej zgodność z definicją powodzi zawartą w dyrektywie powodziowej. Zgodnie
z proponowaną nową definicją, powódź to czasowe pokrycie przez wodę terenu, który
w normalnych warunkach nie jest pokryty wodą, wywołane przez wezbranie wody
w ciekach naturalnych, zbiornikach wodnych, kanałach oraz od strony morza,
z wyłączeniem pokrycia przez wodę terenu wywołanego przez wezbranie wody
w systemach kanalizacyjnych. W ramach prac nad wstępną oceną ryzyka
powodziowego wykonano wiele analiz na podstawie wszelkich dostępnych w kraju
danych, w tym o powodziach historycznych, danych hydrologicznych, informacji
o stratach i konsekwencjach każdego z typów powodzi występujących w Polsce oraz na
podstawie ankiet wysyłanych do gmin, które wskazywały rodzaje powodzi występujące
w danej gminie. Należy zauważyć, że w szczególności ze względu na ukształtowanie
terenu, dane wskazujące na niską skalę zagrożenia, bądź ze względu na brak danych
historycznych czy hydrologicznych, przeprowadzone analizy wykazały, że w naszym
kraju znaczące ryzyko powodziowe występuje na obszarach zagrożonych powodziami
od strony rzeki, zbiornika wodnego lub od strony morza. Przy czym powyższe
powodzie obejmą także powodzie opadowe, zatorowe, czy spowodowane awarią
infrastruktury, gdyż niezależnie od pierwotnego czynnika, bezpośrednią przyczyną
powodzi jest brak możliwości przejęcia nadmiaru wody przez odbiornik. Powyższe
10
analizy opierały się w szczególności na danych o ponad 3500 powodzi historycznych.
W ramach wstępnej oceny ryzyka powodziowego wytypowano ponad 12 tys. km rzek
i odcinków wybrzeża, dla których przygotowywane są obecnie mapy zagrożenia i mapy
ryzyka powodziowego. Ponadto w celu przygotowania powyższych map wykonany
został za pomocą skaningu laserowego nowy szczegółowy numeryczny model terenu
dla ponad 200 tys. km2. Zatem zakres wykonanych analiz i podjętych prac mających na
celu minimalizację ryzyka powodziowego i zwiększenie świadomości społeczeństwa
jest ogromny i kompleksowy, w szczególności biorąc pod uwagę obszar całego kraju,
uwarunkowania ekonomiczne oraz punkt 18 Preambuły dyrektywy powodziowej, który
mówi, że państwa członkowskie powinny opierać swoje oceny, mapy i plany na
odpowiednich „najlepszych praktykach” i „najlepszych dostępnych technologiach”,
niepowodujących nadmiernych kosztów w zakresie zarządzania ryzykiem
powodziowym.
Przepisy art. 88a oraz art. 119a ustawy – Prawo wodne zostały uzupełnione
o przepisy transponujące uregulowania dyrektywy
powodziowej dotyczące
koordynacji działań podejmowanych w zakresie stosowania tej dyrektywy oraz
Ramowej Dyrektywy Wodnej w zakresie osiągnięcia celów zarządzania ryzykiem
powodziowym oraz celów środowiskowych i ochrony wód. Ponadto działania
zapewniające udział wszystkich zainteresowanych w osiąganiu celów
środowiskowych, będą przeprowadzane w sposób skoordynowany z działaniami
zapewniającymi aktywny udział wszystkich zainteresowanych w osiąganiu celów
zarządzania ryzykiem powodziowym.
Przepis art. 88b ust. 1 ustawy – Prawo wodne, został uzupełniony o wskazanie
zakresu informacji służących do przygotowania wstępnej oceny ryzyka
powodziowego, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu zmian klimatu na
występowanie powodzi.
W zakresie art. 88c ust. 7 oraz art. 88f ust. 10 ustawy – Prawo wodne, został
określony tryb wymiany informacji z organami państw członkowskich Unii
Europejskiej oraz innych państw, w odniesieniu do przygotowania wstępnej oceny
ryzyka powodziowego dla obszarów dorzeczy, których części znajdują się na
terytorium innych państw członkowskich Unii Europejskiej, przygotowania map
zagrożenia powodziowego oraz map ryzyka powodziowego dla obszarów
szczególnego zagrożenia powodzią, położonych na obszarach dorzeczy, których części
11
znajdują się na terytorium państw leżących poza granicami Unii Europejskiej.
Wymiana informacji będzie następować w trybie i w zakresie określonych
w dwustronnych i wielostronnych umowach międzynarodowych. Zaproponowano
również nałożenie na Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej obowiązku
podania do publicznej wiadomości wstępnej oceny ryzyka powodziowego, map
zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego. Podanie do publicznej
wiadomości tych dokumentów nastąpi przez ich umieszczenie w Biuletynie Informacji
Publicznej Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej.
Przepis art. 88d ust. 4 ustawy – Prawo wodne został zmodyfikowany w celu
uzyskania zgodności z treścią dyrektywy powodziowej. Proponuje się, żeby na mapach
zagrożenia powodziowego od strony morza, w tym morskich wód wewnętrznych,
z wyłączeniem ujściowych odcinków rzek, mogły być przedstawione wyłącznie
obszary, na których prawdopodobieństwo wystąpienia powodzi jest niskie i wynosi raz
na 500 lat, lub na których istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia
ekstremalnego, jeżeli ze wstępnej oceny ryzyka powodziowego wynika, że na tych
obszarach jest zapewniona odpowiednia ochrona przed powodzią.
W zakresie regulacji dotyczących map zagrożenia powodziowego i map ryzyka
powodziowego, w art. 88f w ust. 7 ustawy – Prawo wodne zaproponowano
przedłużenie z 18 do 30 miesięcy terminu na wprowadzenie w dokumentach z zakresu
zagospodarowania przestrzennego zmian wynikających z tych map. Organy
odpowiedzialne za wydanie dokumentów z zakresu zagospodarowania przestrzennego
uzyskają więcej czasu na wprowadzanie koniecznych zmian w tych dokumentach.
W zakresie art. 88g ustawy – Prawo wodne regulacja ust. 2 została uzupełniona
o niewymienione dotąd w tej ustawie elementy wchodzące w zakres planów
zarządzania ryzykiem powodziowym oraz przez wskazanie, w ust. 2 pkt 3, na cele
wynikające z art. 7 ust. 2 dyrektywy powodziowej.
Zasadniczo została rozbudowana regulacja art. 88h ust. 4 i 5 ustawy – Prawo
wodne, dotyczących opracowywania planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla
obszaru dorzecza, którego część znajduje się na terytorium innych państw
członkowskich Unii Europejskiej oraz dla obszaru dorzecza, którego część znajduje się
na terytorium państw leżących poza granicami Unii Europejskiej. Dla obszaru
dorzecza, którego część znajduje się na terytorium innych państw członkowskich Unii
Europejskiej, Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, w uzgodnieniu
12
z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej, podejmie współpracę
z właściwymi
organami tych państw, w celu przygotowania jednego
międzynarodowego planu zarządzania ryzykiem powodziowym lub zestawu
uzgodnionych planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla międzynarodowego
obszaru dorzecza. Jeżeli te plany nie zostaną opracowane, Prezes Krajowego Zarządu
Gospodarki Wodnej opracuje plan zarządzania ryzykiem powodziowym dla części
międzynarodowego obszaru dorzecza, znajdującego się na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, uzgodniony w możliwie najszerszym zakresie
z właściwymi organami innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Dla obszaru
dorzecza, którego część znajduje się na terytorium państw leżących poza granicami
Unii Europejskiej, Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, w uzgodnieniu
z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej, podejmie działania na rzecz
nawiązania współpracy z właściwymi organami tych państw, w celu przygotowania
jednego międzynarodowego planu zarządzania ryzykiem powodziowym lub zestawu
uzgodnionych planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla międzynarodowego
obszaru dorzecza. Jeżeli nie będzie to możliwe, Prezes Krajowego Zarządu
Gospodarki Wodnej opracuje plan zarządzania ryzykiem powodziowym dla części
międzynarodowego obszaru dorzecza, znajdującego się na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, uzgodniony w możliwie najszerszym zakresie
z właściwymi organami państw leżących poza granicami Unii Europejskiej.
Art. 88h ustawy – Prawo wodne został uzupełniony o nowy ust. 5a, dotyczący
możliwości uzupełnienia planów zarządzania ryzykiem powodziowym, o których
mowa w ust. 4 i 5 tego artykułu, o bardziej szczegółowe plany zarządzania ryzykiem
powodziowym skoordynowane na poziomie zlewni, której część znajduje się na
terytorium innych państw, o nowy ust. 5b, dotyczący wpływu działań służących
osiągnięciu celów zarządzania ryzykiem powodziowym na zwiększenie ryzyka
powodziowego na terytorium innych państw, a także o nowy ust. 5c, określający
formę, w której następuje podjęcie współpracy i działań w celu opracowania jednego
międzynarodowego planu zarządzania ryzykiem powodziowym lub zestawu
uzgodnionych planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla międzynarodowego
obszaru dorzecza.
13
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2106 › Pobierz plik