Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2106
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 850
2106
– 30 –
4)
katalog działań służących osiągnięciu celów zarządzania ryzykiem powodziowym,
z uwzględnieniem ich priorytetu, w tym działania:
a)
związane ze strategiczną oceną oddziaływania na środowisko, oceną oddziaływania
przedsięwzięć na środowisko oraz oceną oddziaływania na obszary Natura 2000,
b)
związane z kontrolą zagrożeń wypadkami z udziałem substancji niebezpiecznych
w rozumieniu art. 3 pkt 37 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony
środowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 1232, z późn. zm.4)),
c)
służące osiągnięciu celów środowiskowych, o których mowa w art. 38d ust. 1 i 2,
art. 38e ust. 1 oraz w art. 38f ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1;
5)
w przypadku części międzynarodowego obszaru dorzecza znajdującej się na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej – jeżeli jest to możliwe – opis metodyki analizy kosztów
i korzyści służącej ocenie działań o charakterze transgranicznym, podejmowanych przez
inne państwa członkowskie Unii Europejskiej.
Art. 14. Okresem referencyjnym dla określenia wartości substancji zawartych
w wykazach, o których mowa w art. 113 ust. 3 pkt 1a ustawy zmienianej w art. 1,
sporządzanych po raz pierwszy, jest rok kalendarzowy wybrany z lat 2008–2010.
Art. 15. Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 16. Dotychczasowe akty prawa miejscowego wydane na podstawie art. 43 ust. 2a
ustawy zmienianej w art. 1 zachowują moc do dnia wejścia w życie aktów prawa
miejscowego wydanych na podstawie art. 43 ust. 2a ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą i mogą być zmieniane na podstawie tego przepisu.
Art. 17. 1. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 38a ust. 1 ustawy
zmienianej w art. 1 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych
wydanych na podstawie art. 38a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż przez 18 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej
ustawy, i mogą być zmieniane na podstawie tego przepisu.
2. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 38a ust. 2 oraz art. 43 ust. 4a ustawy
zmienianej w art. 1 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych
wydanych na podstawie art. 38a ust. 2 oraz art. 43 ust. 4a ustawy zmienianej w art. 1, jednak
nie dłużej niż przez 18 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, i mogą być
zmieniane na podstawie tych przepisów.
– 31 –
3. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy zmienianej
w art. 1 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na
podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej
ustawy.
Art. 18. Pierwsze plany zarządzania ryzykiem powodziowym dla obszarów dorzeczy
zostaną opracowane w terminie umożliwiającym wydanie rozporządzeń Rady Ministrów
przyjmujących te plany do dnia 22 grudnia 2015 r.
Art. 19. 1. W latach 2014–2023 maksymalny limit wydatków jednostek samorządu
terytorialnego będący skutkiem finansowym wejścia w życie ustawy wynosi 918 mln zł, przy
czym w:
1)
2014 r. – 137 mln zł;
2)
2015 r. – 541 mln zł;
3)
2016 r. – 30 mln zł;
4)
2017 r. – 30 mln zł;
5)
2018 r. – 30 mln zł;
6)
2019 r. – 30 mln zł;
7)
2020 r. – 30 mln zł;
8)
2021 r. – 30 mln zł;
9) 2022 r. – 30 mln zł;
10) 2023 r. – 30 mln zł.
2. W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok
budżetowy maksymalnego limitu wydatków, o których mowa w ust. 1, wprowadza się
mechanizmy korygujące polegające na zmniejszeniu kosztów realizacji zadań.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki wodnej monitoruje przekroczenie limitu
wydatków, o których mowa w ust. 1, oraz w razie potrzeby wdraża mechanizmy korygujące.
Art. 20. Ustawa wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Głównym celem projektu ustawy jest wprowadzenie regulacji zapewniających
w szczególności transpozycję postanowień następujących dyrektyw:
1) dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października
2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki
wodnej (Dz. Urz. WE L 327 z 22.12.2000, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 5, str. 275);
2) dyrektywy Rady 91/271/EWG z dnia 21 maja 1991 r. dotyczącej oczyszczania
ścieków komunalnych (Dz. Urz. WE L 135 z 30.05.1991, str. 40, z późn. zm.;
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 2, str. 26);
3) dyrektywy 2006/118/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia
2006 r. w sprawie ochrony wód podziemnych przed zanieczyszczeniem
i pogorszeniem ich stanu (Dz. Urz. UE L 372 z 27.12.2006, str. 19);
4) dyrektywy 2007/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października
2007 r. w sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim (Dz. Urz. UE
L 288 z 06.11.2007, str. 27).
Uszczegółowienie transpozycji dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania
w dziedzinie polityki wodnej, tzw. Ramowej Dyrektywy Wodnej (RDW), jest związane
z zarzutami Komisji Europejskiej dotyczącymi niepełnej transpozycji przepisów
(naruszenie nr 2007/2246). Większość uchybień podniesionych przez Komisję
Europejską, zarówno w treści zarzutów formalnych, jak i w uzasadnionej opinii, została
usunięta ustawą z dnia 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 32, poz. 159), jednakże przedmiotowy projekt
ustawy, dążąc do pełnej transpozycji postanowień RDW, przewiduje w szczególności
wprowadzenie definicji legalnych: „dobrego potencjału ekologicznego”, „dobrego
stanu chemicznego wód podziemnych”, „dobrego stanu chemicznego wód
powierzchniowych”, „dobrego stanu ekologicznego”, „dobrego stanu ilościowego wód
podziemnych”, „dobrego stanu wód podziemnych”, „dopuszczalnych wartości emisji”,
„dostępnych zasobów wód podziemnych”, „stanu ekologicznego”, „stanu ilościowego
wód podziemnych”, „stanu wód podziemnych” oraz „substancji priorytetowych”.
Przewiduje się także zmianę brzmienia definicji „zanieczyszczenia”.
Przedmiotowe definicje są wprowadzane do ustawy – Prawo wodne, z uwagi na
fakt, że jak dotąd Ramowa Dyrektywa Wodna nie została w tym zakresie w pełni
transponowana do polskiego porządku prawnego. Definicje te, w szczególności
definicje: „dobrego potencjału ekologicznego” oraz definicje pozostałych pojęć
związanych z problematyką klasyfikacji jednolitych części wód, odnoszą się do
regulacji już obowiązujących na gruncie ustawy – Prawo wodne. Dlatego też, należy
odczytywać te definicje razem z regulacjami merytorycznymi wynikającymi
z przepisów art. 38a–38k ustawy – Prawo wodne, regulujących materię klasyfikacji
wód i określających cele środowiskowe. Szczególną uwagę należy zwrócić także na
przepisy art. 38a ust. 1–3 ustawy – Prawo wodne, zawierające upoważnienia do
wydania aktów wykonawczych regulujących kryteria i sposób oceny stanu jednolitych
części wód podziemnych (art. 38a ust. 1), elementy klasyfikacji stanu ekologicznego,
stanu chemicznego oraz potencjału ekologicznego jednolitych części wód, a także typy
wód powierzchniowych (art. 38a ust. 2) oraz sposób klasyfikacji stanu jednolitych
części wód powierzchniowych (art. 38a ust. 3). Przepisy aktów wykonawczych
wydanych na podstawie wymienionych upoważnień niezwykle szczegółowo regulują
przedmiotową materię i w zestawieniu z proponowanymi w art. 9 nowymi definicjami
czynią transpozycję Ramowej Dyrektywy Wodnej pełną w tym obszarze.
Wprowadzenie definicji legalnej pojęcia: „dopuszczalnych wartości emisji” ma
na celu transpozycję definicji tego pojęcia zawartej w art. 2 pkt 40 Ramowej
Dyrektywy Wodnej. Pojęcie to występuje na gruncie przepisów art. 38c pkt 1 ustawy –
Prawo wodne. Należy wyjaśnić, że przedmiotową definicję należy odczytywać razem
z regulacjami wynikającymi z przepisów wykonawczych wydanych na podstawie
upoważnienia określonego w art. 45 ust. 1 pkt 1 i 3 tej ustawy, w zakresie, w jakim te
przepisy określają warunki, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód
lub do ziemi, w tym najwyższych wartości zanieczyszczeń. Wprowadzenie do ustawy
– Prawo wodne definicji tego pojęcia czyni pełną transpozycję postanowień Ramowej
Dyrektywy Wodnej w tym obszarze.
W odniesieniu do zaproponowanego brzmienia definicji „substancji
priorytetowych” należy wyjaśnić, że celem wprowadzenia do ustawy – Prawo wodne
tej definicji jest konieczność dokonania transpozycji definicji tego pojęcia, zawartej
w art. 2 pkt 30 Ramowej Dyrektywy Wodnej. Jednocześnie należy wskazać, że
przedmiotowa definicja odnosi się do substancji priorytetowych, których wykaz jest
2
zawarty w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie upoważnienia
określonego w art. 38d ust. 4 ustawy – Prawo wodne. Substancje priorytetowe zawarte
w tym wykazie to substancje priorytetowe określone zgodnie z art. 16 ust. 2 Ramowej
Dyrektywy Wodnej i wymienione w załączniku X do tej dyrektywy. Wprowadzenie
definicji legalnej tego pojęcia czyni transpozycję postanowień Ramowej Dyrektywy
Wodnej w tym obszarze pełną.
Dodatkowo projekt ustawy doprecyzowuje regulację w zakresie problematyki
planowania w gospodarowaniu wodami. W szczególności proponuje się, żeby plany
gospodarowania wodami na obszarze dorzecza były przyjmowane w formie
rozporządzenia Rady Ministrów, analogicznie jak w przypadku krajowego planu
rozdziału uprawnień do emisji dla instalacji objętych systemem handlu uprawnieniami
do emisji gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 r.
o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. Nr 122,
poz. 95). Wprowadzenie takiej regulacji ma istotne znaczenie dla roli, jaką odgrywają
plany gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy w systemie planowania
w gospodarce wodnej oraz ich znaczenia środowiskowego. Wykluczy to także
wątpliwości natury prawnej w związku z odwoływaniem się do ustaleń planów
gospodarowania wodami w treści pozwoleń wodnoprawnych.
Zaproponowano również usunięcie drobnych luk w transpozycji, nawet jeżeli
nie zostały one jak dotąd wyraźnie podniesione przez Komisję Europejską, ale istnieje
ryzyko, że mogą one w przyszłości być przedmiotem kolejnych zarzutów. Należy
dodać, że Komisja Europejska w dniu 27 lutego 2012 r. wystosowała do
Rzeczypospolitej Polskiej dodatkową uzasadnioną opinię w związku z nieprawidłową
transpozycją art. 8 ust. 1 oraz ust. 2 w połączeniu z załącznikiem V pkt 1.1 oraz 1.3
Ramowej Dyrektywy Wodnej. Brak pełnej transpozycji RDW skutkować będzie
nałożeniem na Polskę wysokich kar finansowych. Dodatkowo, Polska może zostać
zobowiązana do zwrotu środków finansowych, jakie zostały przyznane na realizację
inwestycji wodnych w Polsce w ramach programów operacyjnych. Zmiany w tym
obszarze obejmują art. 38 ust. 2 ustawy – Prawo wodne, który będzie wskazywał, że
celem ochrony wód jest osiągnięcie celów środowiskowych dla jednolitych części wód
powierzchniowych, jednolitych części wód podziemnych oraz obszarów chronionych,
o których mowa w art. 113 ust. 4 ustawy – Prawo wodne, a także poprawa jakości wód
oraz biologicznych stosunków w środowisku wodnym i na ternach podmokłych.
3
4)
katalog działań służących osiągnięciu celów zarządzania ryzykiem powodziowym,
z uwzględnieniem ich priorytetu, w tym działania:
a)
związane ze strategiczną oceną oddziaływania na środowisko, oceną oddziaływania
przedsięwzięć na środowisko oraz oceną oddziaływania na obszary Natura 2000,
b)
związane z kontrolą zagrożeń wypadkami z udziałem substancji niebezpiecznych
w rozumieniu art. 3 pkt 37 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony
środowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 1232, z późn. zm.4)),
c)
służące osiągnięciu celów środowiskowych, o których mowa w art. 38d ust. 1 i 2,
art. 38e ust. 1 oraz w art. 38f ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1;
5)
w przypadku części międzynarodowego obszaru dorzecza znajdującej się na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej – jeżeli jest to możliwe – opis metodyki analizy kosztów
i korzyści służącej ocenie działań o charakterze transgranicznym, podejmowanych przez
inne państwa członkowskie Unii Europejskiej.
Art. 14. Okresem referencyjnym dla określenia wartości substancji zawartych
w wykazach, o których mowa w art. 113 ust. 3 pkt 1a ustawy zmienianej w art. 1,
sporządzanych po raz pierwszy, jest rok kalendarzowy wybrany z lat 2008–2010.
Art. 15. Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 16. Dotychczasowe akty prawa miejscowego wydane na podstawie art. 43 ust. 2a
ustawy zmienianej w art. 1 zachowują moc do dnia wejścia w życie aktów prawa
miejscowego wydanych na podstawie art. 43 ust. 2a ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą i mogą być zmieniane na podstawie tego przepisu.
Art. 17. 1. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 38a ust. 1 ustawy
zmienianej w art. 1 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych
wydanych na podstawie art. 38a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż przez 18 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej
ustawy, i mogą być zmieniane na podstawie tego przepisu.
2. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 38a ust. 2 oraz art. 43 ust. 4a ustawy
zmienianej w art. 1 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych
wydanych na podstawie art. 38a ust. 2 oraz art. 43 ust. 4a ustawy zmienianej w art. 1, jednak
nie dłużej niż przez 18 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, i mogą być
zmieniane na podstawie tych przepisów.
– 31 –
3. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy zmienianej
w art. 1 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na
podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej
ustawy.
Art. 18. Pierwsze plany zarządzania ryzykiem powodziowym dla obszarów dorzeczy
zostaną opracowane w terminie umożliwiającym wydanie rozporządzeń Rady Ministrów
przyjmujących te plany do dnia 22 grudnia 2015 r.
Art. 19. 1. W latach 2014–2023 maksymalny limit wydatków jednostek samorządu
terytorialnego będący skutkiem finansowym wejścia w życie ustawy wynosi 918 mln zł, przy
czym w:
1)
2014 r. – 137 mln zł;
2)
2015 r. – 541 mln zł;
3)
2016 r. – 30 mln zł;
4)
2017 r. – 30 mln zł;
5)
2018 r. – 30 mln zł;
6)
2019 r. – 30 mln zł;
7)
2020 r. – 30 mln zł;
8)
2021 r. – 30 mln zł;
9) 2022 r. – 30 mln zł;
10) 2023 r. – 30 mln zł.
2. W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok
budżetowy maksymalnego limitu wydatków, o których mowa w ust. 1, wprowadza się
mechanizmy korygujące polegające na zmniejszeniu kosztów realizacji zadań.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki wodnej monitoruje przekroczenie limitu
wydatków, o których mowa w ust. 1, oraz w razie potrzeby wdraża mechanizmy korygujące.
Art. 20. Ustawa wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Głównym celem projektu ustawy jest wprowadzenie regulacji zapewniających
w szczególności transpozycję postanowień następujących dyrektyw:
1) dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października
2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki
wodnej (Dz. Urz. WE L 327 z 22.12.2000, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 5, str. 275);
2) dyrektywy Rady 91/271/EWG z dnia 21 maja 1991 r. dotyczącej oczyszczania
ścieków komunalnych (Dz. Urz. WE L 135 z 30.05.1991, str. 40, z późn. zm.;
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 2, str. 26);
3) dyrektywy 2006/118/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia
2006 r. w sprawie ochrony wód podziemnych przed zanieczyszczeniem
i pogorszeniem ich stanu (Dz. Urz. UE L 372 z 27.12.2006, str. 19);
4) dyrektywy 2007/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października
2007 r. w sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim (Dz. Urz. UE
L 288 z 06.11.2007, str. 27).
Uszczegółowienie transpozycji dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania
w dziedzinie polityki wodnej, tzw. Ramowej Dyrektywy Wodnej (RDW), jest związane
z zarzutami Komisji Europejskiej dotyczącymi niepełnej transpozycji przepisów
(naruszenie nr 2007/2246). Większość uchybień podniesionych przez Komisję
Europejską, zarówno w treści zarzutów formalnych, jak i w uzasadnionej opinii, została
usunięta ustawą z dnia 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 32, poz. 159), jednakże przedmiotowy projekt
ustawy, dążąc do pełnej transpozycji postanowień RDW, przewiduje w szczególności
wprowadzenie definicji legalnych: „dobrego potencjału ekologicznego”, „dobrego
stanu chemicznego wód podziemnych”, „dobrego stanu chemicznego wód
powierzchniowych”, „dobrego stanu ekologicznego”, „dobrego stanu ilościowego wód
podziemnych”, „dobrego stanu wód podziemnych”, „dopuszczalnych wartości emisji”,
„dostępnych zasobów wód podziemnych”, „stanu ekologicznego”, „stanu ilościowego
wód podziemnych”, „stanu wód podziemnych” oraz „substancji priorytetowych”.
Przewiduje się także zmianę brzmienia definicji „zanieczyszczenia”.
Przedmiotowe definicje są wprowadzane do ustawy – Prawo wodne, z uwagi na
fakt, że jak dotąd Ramowa Dyrektywa Wodna nie została w tym zakresie w pełni
transponowana do polskiego porządku prawnego. Definicje te, w szczególności
definicje: „dobrego potencjału ekologicznego” oraz definicje pozostałych pojęć
związanych z problematyką klasyfikacji jednolitych części wód, odnoszą się do
regulacji już obowiązujących na gruncie ustawy – Prawo wodne. Dlatego też, należy
odczytywać te definicje razem z regulacjami merytorycznymi wynikającymi
z przepisów art. 38a–38k ustawy – Prawo wodne, regulujących materię klasyfikacji
wód i określających cele środowiskowe. Szczególną uwagę należy zwrócić także na
przepisy art. 38a ust. 1–3 ustawy – Prawo wodne, zawierające upoważnienia do
wydania aktów wykonawczych regulujących kryteria i sposób oceny stanu jednolitych
części wód podziemnych (art. 38a ust. 1), elementy klasyfikacji stanu ekologicznego,
stanu chemicznego oraz potencjału ekologicznego jednolitych części wód, a także typy
wód powierzchniowych (art. 38a ust. 2) oraz sposób klasyfikacji stanu jednolitych
części wód powierzchniowych (art. 38a ust. 3). Przepisy aktów wykonawczych
wydanych na podstawie wymienionych upoważnień niezwykle szczegółowo regulują
przedmiotową materię i w zestawieniu z proponowanymi w art. 9 nowymi definicjami
czynią transpozycję Ramowej Dyrektywy Wodnej pełną w tym obszarze.
Wprowadzenie definicji legalnej pojęcia: „dopuszczalnych wartości emisji” ma
na celu transpozycję definicji tego pojęcia zawartej w art. 2 pkt 40 Ramowej
Dyrektywy Wodnej. Pojęcie to występuje na gruncie przepisów art. 38c pkt 1 ustawy –
Prawo wodne. Należy wyjaśnić, że przedmiotową definicję należy odczytywać razem
z regulacjami wynikającymi z przepisów wykonawczych wydanych na podstawie
upoważnienia określonego w art. 45 ust. 1 pkt 1 i 3 tej ustawy, w zakresie, w jakim te
przepisy określają warunki, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód
lub do ziemi, w tym najwyższych wartości zanieczyszczeń. Wprowadzenie do ustawy
– Prawo wodne definicji tego pojęcia czyni pełną transpozycję postanowień Ramowej
Dyrektywy Wodnej w tym obszarze.
W odniesieniu do zaproponowanego brzmienia definicji „substancji
priorytetowych” należy wyjaśnić, że celem wprowadzenia do ustawy – Prawo wodne
tej definicji jest konieczność dokonania transpozycji definicji tego pojęcia, zawartej
w art. 2 pkt 30 Ramowej Dyrektywy Wodnej. Jednocześnie należy wskazać, że
przedmiotowa definicja odnosi się do substancji priorytetowych, których wykaz jest
2
zawarty w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie upoważnienia
określonego w art. 38d ust. 4 ustawy – Prawo wodne. Substancje priorytetowe zawarte
w tym wykazie to substancje priorytetowe określone zgodnie z art. 16 ust. 2 Ramowej
Dyrektywy Wodnej i wymienione w załączniku X do tej dyrektywy. Wprowadzenie
definicji legalnej tego pojęcia czyni transpozycję postanowień Ramowej Dyrektywy
Wodnej w tym obszarze pełną.
Dodatkowo projekt ustawy doprecyzowuje regulację w zakresie problematyki
planowania w gospodarowaniu wodami. W szczególności proponuje się, żeby plany
gospodarowania wodami na obszarze dorzecza były przyjmowane w formie
rozporządzenia Rady Ministrów, analogicznie jak w przypadku krajowego planu
rozdziału uprawnień do emisji dla instalacji objętych systemem handlu uprawnieniami
do emisji gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 r.
o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. Nr 122,
poz. 95). Wprowadzenie takiej regulacji ma istotne znaczenie dla roli, jaką odgrywają
plany gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy w systemie planowania
w gospodarce wodnej oraz ich znaczenia środowiskowego. Wykluczy to także
wątpliwości natury prawnej w związku z odwoływaniem się do ustaleń planów
gospodarowania wodami w treści pozwoleń wodnoprawnych.
Zaproponowano również usunięcie drobnych luk w transpozycji, nawet jeżeli
nie zostały one jak dotąd wyraźnie podniesione przez Komisję Europejską, ale istnieje
ryzyko, że mogą one w przyszłości być przedmiotem kolejnych zarzutów. Należy
dodać, że Komisja Europejska w dniu 27 lutego 2012 r. wystosowała do
Rzeczypospolitej Polskiej dodatkową uzasadnioną opinię w związku z nieprawidłową
transpozycją art. 8 ust. 1 oraz ust. 2 w połączeniu z załącznikiem V pkt 1.1 oraz 1.3
Ramowej Dyrektywy Wodnej. Brak pełnej transpozycji RDW skutkować będzie
nałożeniem na Polskę wysokich kar finansowych. Dodatkowo, Polska może zostać
zobowiązana do zwrotu środków finansowych, jakie zostały przyznane na realizację
inwestycji wodnych w Polsce w ramach programów operacyjnych. Zmiany w tym
obszarze obejmują art. 38 ust. 2 ustawy – Prawo wodne, który będzie wskazywał, że
celem ochrony wód jest osiągnięcie celów środowiskowych dla jednolitych części wód
powierzchniowych, jednolitych części wód podziemnych oraz obszarów chronionych,
o których mowa w art. 113 ust. 4 ustawy – Prawo wodne, a także poprawa jakości wód
oraz biologicznych stosunków w środowisku wodnym i na ternach podmokłych.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2106
› Pobierz plik