eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2106
  • Data wpłynięcia: 2014-01-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 850

2106

art. 88g ust. 2 pkt 3, 5-9:                                                                                                                                                                             
3) opis celów zarządzania ryzykiem powodziowym, uwzględniający konieczność ograniczania potencjalnych negatywnych skutków powodzi dla 
zdrowia ludzi, środowiska, dziedzictwa kulturowego oraz działalności gospodarczej;
Plany zarządzania ryzykiem powodziowym obejmują środki służące osiągnięciu celów 
5) opis sposobu określania priorytetów działań służących osiągnięciu celów zarządzania ryzykiem powodziowym i nadzorowania postępów w 
ustanowionych zgodnie z ust. 2 i elementy składowe określone w części A załącznika.
realizacji planu;
ZAŁĄCZNIK
6) podsumowanie działań służących informowaniu społeczeństwa i prowadzeniu konsultacji społecznych;
7) wykaz organów właściwych w sprawach zarządzania ryzykiem powodziowym; 
A. Plany zarządzania ryzykiem powodziowym
8) opis współpracy, o której mowa w art. 88h ust. 4 i 5;
I. Elementy wchodzące w skład pierwszego planu zarządzania ryzykiem powodziowym:
9) opis koordynacji czynności, o których mowa w art. 119a.
1) wnioski ze wstępnej oceny ryzyka powodziowego wymaganej na podstawie rozdziału 
                                                                                                                                                         
II w formie ogólnej mapy obszaru dorzecza lub jednostki zarządzającej, o której mowa w 
                                                                                                                                                                                                             
art. 3 ust. 2 lit. b), wyznaczającej obszary określone na podstawie art. 5 ust. 1, których 
Art. 13. Pierwsze plany zarządzania ryzykiem powodziowym zawierają:
dotyczy ten plan zarządzania ryzykiem powodziowym;
1)  wnioski ze wstępnej oceny ryzyka powodziowego, przedstawione w formie mapy obszaru dorzecza, na której są zaznaczone obszary narażone na 
2) mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego opracowane na 
niebezpieczeństwo powodzi;
podstawie rozdziału III lub już istniejące, zgodnie z art. 13, wraz z wnioskami, które 
2) mapy zagrożenia powodziowego oraz mapy ryzyka powodziowego wraz z opisem wniosków z analizy tych map;
można wysnuć na ich podstawie;
art. 88g ust. 2 
3) opis celów zarządzania ryzykiem powodziowym, uwzględniający konieczność ograniczania potencjalnych negatywnych skutków powodzi dla 
art. 7 pkt 3 
3) opis odpowiednich celów zarządzania ryzykiem powodziowym, ustalonych zgodnie z 
pkt 3, 5-9, art. 
zdrowia ludzi, środowiska, dziedzictwa kulturowego oraz działalności gospodarczej;
akapit 1 oraz zał.  art. 7 ust. 2;
T
13 ustawy o 
4) katalog działań służących osiągnięciu celów zarządzania ryzykiem powodziowym, 
część A
4) zestawienie środków służących osiągnięciu odpowiednich celów zarządzania 
zmienie ustawy -  z uwzględnieniem ich priorytetu, w tym działania: 
ryzykiem powodziowym i wskazanie stopnia ich priorytetowości, łącznie ze środkami 
Prawo wodne...  a) związane ze strategiczną oceną oddziaływania na środowisko, oceną oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz ocenę oddziaływania na 
podjętymi zgodnie z art. 7 oraz środkami przeciwpowodziowymi podjętymi na podstawie 
obszary Natura 2000, 
innych wspólnotowych aktów prawnych, w tym dyrektyw Rady 85/337/EWG z dnia 27 
b) związane z kontrolą zagrożeń wypadkami z udziałem substancji niebezpiecznych 
czerwca 1985 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia 
w rozumieniu art. 3 pkt 37 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, 
publiczne i prywatne na środowisko naturalne [1] i 96/82/WE z dnia 9 grudnia 1996 r. w 
c) służące osiągnięciu celów środowiskowych, o których mowa w art. 38d ust. 1 i 2, art. 38e ust. 1 oraz w art. 38f ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1;
sprawie kontroli niebezpieczeństwa poważnych awarii związanych z substancjami 
5) w przypadku części międzynarodowego obszaru dorzecza znajdującej się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - jeżeli jest to możliwe - opis 
niebezpiecznymi [2], dyrektywy 2001/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 
metodyki analizy kosztów 
czerwca 2001 r. w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko 
i korzyści służącej ocenie działań o charakterze transgranicznym, podejmowanych przez inne państwa członkowskie Unii Europejskiej.”;
[3] i dyrektywy 2000/60/WE;
5) jeżeli jest to możliwe, w przypadku wspólnych dorzeczy lub zlewni, opis metodyki, 
określonej przez zainteresowane państwa członkowskie, analizy kosztów i zysków, 
służącej ocenie środków mających ponadnarodowe skutki.
 (...) przytoczono tylko fragment przepisów transponowanych
art. 88a ust. 4                                                                                                                                                                                        
4. Ochronę przed powodzią realizuje się uwzględniając wszystkie elementy zarządzania ryzykiem powodziowym, w szczególności zapobieganie, 
ochronę, stan należytego przygotowania i reagowanie w przypadku wystąpienia powodzi, usuwanie skutków powodzi, odbudowę i wyciąganie 
wniosków w celu ograniczania potencjalnych negatywnych skutków powodzi dla zdrowia ludzi, środowiska, dziedzictwa kulturowego oraz 
działalności gospodarczej.                                                                                                                      
Plany zarządzania ryzykiem powodziowym obejmują wszystkie aspekty zarządzania 
art. 88a ust. 4,  art. 88g ust. 2 pkt 4                                                                                                                                                                              
ryzykiem powodziowym, kładąc szczególny nacisk na zapobieganie, ochronę i stan 
art. 88g ust. 2  4) katalog działań służących osiągnięciu celów zarządzania ryzykiem powodziowym, w tym działań, o których mowa w art. 88k, z uwzględnieniem 
należytego przygotowania, w tym prognozowanie powodzi i systemy wczesnego 
pkt 4, art. 88g  ich priorytetu;                                                                                                                                                           
art. 7 pkt 3 
ostrzegania, a także uwzględniając cechy danego dorzecza lub zlewni. Plany zarządzania 
ust. 2a art. 88g  art. 88g ust. 2a                                                                                                                                                                                     
T
akapit 3
ryzykiem powodziowym mogą również obejmować działania na rzecz zrównoważonego 
ust. 3 pkt 11, 
2a. Plany zarządzania ryzykiem powodziowym obejmują wszystkie elementy zarządzania ryzykiem powodziowym, ze szczególnym uwzględnieniem 
zagospodarowania przestrzennego, skuteczniejszą retencję wód oraz kontrolowane 
art. 88k pkt 3  działań służących zapobieganiu powodzi i ochronie przed powodzią oraz informacji na temat stanu należytego przygotowania w przypadku 
zalewanie niektórych obszarów w przypadku wystąpienia powodzi.
ustawy - Prawo  wystąpienia powodzi.                                                                                                                             
wodne
art. 88g ust. 3 pkt 11                                                                                                                                                                        
11) cechy obszaru dorzecza lub zlewni.                                                                                                                                              
art. 88k pkt 3 otrzymuje brzmienie:
3) zapewnienie funkcjonowania systemu wczesnego ostrzegania przed niebezpiecznymi zjawiskami zachodzącymi w atmosferze i hydrosferze oraz 
prognozowanie powodzi;
W myśl zasady solidarności plany zarządzania ryzykiem powodziowym, ustanowione 
przez jedno państwo członkowskie, nie mogą obejmować środków, które poprzez swój 
5b. Działania służące osiągnięciu celów zarządzania ryzykiem powodziowym zawarte w planach zarządzania ryzykiem powodziowym nie mogą 
zasięg i wpływ w znaczący sposób zwiększają ryzyko powodziowe w górę lub w dół 
art. 88h ust. 5b  wpływać na znaczące zwiększenie ryzyka powodziowego na terytorium innych państw, z wyłączeniem przypadków, w których te działania zostały 
art. 7 pkt 4
biegu rzeki na terenie innych krajów w tym samym dorzeczu lub zlewni, chyba że środki 
T
ustawy - Prawo  uzgodnione w ramach współpracy, o której mowa w ust. 4 i 5.
te skoordynowano i zainteresowane państwa członkowskie znalazły wspólne rozwiązanie 
wodne
w ramach art. 8.
4. Dla obszaru dorzecza, którego część znajduje się na terytorium innych państw członkowskich Unii Europejskiej, Prezes Krajowego Zarządu 
Gospodarki Wodnej, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej, podejmuje współpracę 
W przypadku międzynarodowego obszaru dorzecza lub jednostki zarządzającej, o której 
z właściwymi organami tych państw, w celu przygotowania jednego międzynarodowego planu zarządzania ryzykiem powodziowym albo zestawu 
mowa w art. 3 ust. 2 lit. b), położonych w całości na terytorium Wspólnoty, państwa 
uzgodnionych planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla międzynarodowego obszaru dorzecza. Jeżeli plan albo plany nie zostały 
członkowskie zapewniają koordynację mającą na celu opracowanie jednego 
opracowane, Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej przygotowuje i uzgadnia, w możliwie najszerszym zakresie, z właściwymi organami 
międzynarodowego planu zarządzania ryzykiem powodziowym lub zestawu planów 
art. 88h ust. 4,  innych państw członkowskich Unii Europejskiej, plan zarządzania ryzykiem powodziowym dla części międzynarodowego obszaru dorzecza 
art. 8 pkt 2
zarządzania ryzykiem powodziowym skoordynowanych na poziomie międzynarodowego 
T
5c ustawy - 
znajdującej się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
obszaru dorzecza. Jeżeli plany te nie są opracowane, państwa członkowskie opracowują 
Prawo wodne
5c. Podjęcie współpracy i działań na rzecz nawiązania współpracy w celu przygotowania jednego międzynarodowego planu zarządzania ryzykiem 
plany zarządzania ryzykiem powodziowym obejmujące co najmniej części 
powodziowym lub zestawu uzgodnionych planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla międzynarodowego obszaru dorzecza, o których mowa 
międzynarodowego dorzecza, które leżą na ich terytorium, skoordynowane w jak 
w ust. 4 i 5, oraz ich przygotowanie następuje w trybie i w zakresie określonych w umowach międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest 
największym stopniu na poziomie międzynarodowego obszaru dorzecza.
stroną.
5. Dla obszaru dorzecza, którego część znajduje się na terytorium państw leżących poza granicami Unii Europejskiej, Prezes Krajowego Zarządu 
W przypadku międzynarodowego obszaru dorzecza lub jednostki zarządzającej, o której 
Gospodarki Wodnej, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej, podejmuje działania na rzecz nawiązania współpracy z 
mowa w art. 3 ust. 2 lit. b), rozciągających się poza terytorium Wspólnoty, państwa 
właściwymi organami tych państw, w celu przygotowania jednego międzynarodowego planu zarządzania ryzykiem powodziowym lub zestawu 
członkowskie dokładają starań zmierzających do opracowania jednego 
uzgodnionych planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla międzynarodowego obszaru dorzecza. Jeżeli plan albo plany nie zostały 
art. 88h ust. 5  opracowane, Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej przygotowuje plan zarządzania ryzykiem powodziowym dla części międzynarodowego 
art. 8 pkt 3
międzynarodowego planu zarządzania ryzykiem powodziowym lub zestawu planów 
T
ustawy - Prawo 
zarządzania ryzykiem powodziowym skoordynowanych na poziomie międzynarodowego 
obszaru dorzecza znajdującej się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, i uzgadnia go, w możliwie najszerszym zakresie, z właściwymi organami 
wodne
obszaru dorzecza; jeżeli nie jest to możliwe, ust. 2 ma zastosowanie do części 
państw leżących poza granicami Unii Europejskiej.
międzynarodowego obszaru dorzecza znajdującego się na ich terytorium.
Jeżeli państwa, dzielące tę samą zlewnię, uznają to za stosowne, plany zarządzania 
ryzykiem powodziowym, o których mowa w ust. 2 i 3, są uzupełniane przez bardziej 
art. 88h ust. 5a  5a. W celu uzupełnienia planów zarządzania ryzykiem powodziowym, o których mowa w ust. 4 i 5, o plany zarządzania ryzykiem powodziowym 
art. 8 pkt 4
szczegółowe plany zarządzania ryzykiem powodziowym skoordynowane na poziomie 
T
ustawy - Prawo  skoordynowane na poziomie zlewni, której część znajduje się na terytorium innych państw, Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, w 
zlewni międzynarodowych.
wodne
uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej, może podjąć współpracę z właściwymi organami tych państw.
art. 88a ust. 5-7:                                                                                                                                                                                                  
4. Ochronę przed powodzią realizuje się uwzględniając wszystkie aspekty zarządzania ryzykiem powodziowym, w szczególności zapobieganie, 
Państwa członkowskie podejmują stosowne działania zmierzające do skoordynowania 
ochronę, stan należytego przygotowania, reagowanie w przypadku wystąpienia powodzi, usuwanie skutków powodzi, odbudowę i wyciąganie 
stosowania niniejszej dyrektywy oraz dyrektywy 2000/60/WE, kładąc szczególny nacisk 
wniosków w celu ograniczania potencjalnych negatywnych konsekwencji powodzi dla zdrowia ludzkiego, środowiska, dziedzictwa kulturowego 
na możliwości zwiększenia skuteczności, wymiany informacji oraz możliwości 
oraz działalności gospodarczej.
osiągnięcia synergii i wspólnych korzyści, uwzględniając cele środowiskowe określone w 
5. Ochronę przed powodzią prowadzi się w sposób zapewniający koordynację z działaniami służącymi osiągnięciu celów środowiskowych i 
art. 4 dyrektywy 2000/60/WE. W szczególności:
ochronie wód.
1) opracowanie pierwszych map zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego 
6. Koordynacja ma na celu:
oraz ich kolejne przeglądy, o których mowa w art. 6 i 14 niniejszej dyrektywy, 
1) zwiększenie skuteczności ochrony przed powodzią oraz działań służących osiągnięciu celów środowiskowych i ochronie wód;
przeprowadza się w taki sposób, aby informacje zawarte w mapach były spójne z 
2) zapewnienie współpracy na rzecz osiągnięcia wspólnych korzyści oraz wymiany informacji w zakresie ochrony przed powodzią oraz osiągnięcia 
odpowiednimi informacjami przedstawionymi zgodnie z dyrektywą 2000/60/WE. Muszą 
celów środowiskowych i ochrony wód.
art. 88a ust. 5-7,  7. Koordynacja obejmuje w szczególności czynności, o których mowa w art. 119a                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 
art. 9
one być skoordynowane z przeglądami przewidzianymi w art. 5 ust. 2 dyrektywy 
T
art. 119a ustawy 
2000/60/WE oraz mogą być do nich włączone;
Art. 119a. 1. Informacje przedstawione na mapach zagrożenia powodziowego oraz na mapach ryzyka powodziowego powinny być spójne z 
- Prawo wodne
2) opracowanie pierwszych planów zarządzania ryzykiem powodziowym i ich kolejne 
informacjami zawartymi w dokumentach, o których mowa w art. 113 ust. 1 pkt 1, 1a, 4 i 5.
przeglądy, o których mowa w art. 7 i 14 niniejszej dyrektywy, przeprowadza się w sposób 
2. Opracowanie map zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego oraz ich przeglądy przeprowadza się w sposób skoordynowany z 
skoordynowany z przeglądami planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy 
analizą dokumentacji, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 2, 3 i 6.
przewidzianymi w art. 13 ust. 7 dyrektywy 2000/60/WE oraz mogą być do nich 
3. Opracowanie planów zarządzania ryzykiem powodziowym oraz ich przeglądy przeprowadza się w sposób skoordynowany z przeglądami planów 
włączone;
gospodarowania wodami na obszarze dorzecza.
3) aktywny udział wszystkich zainteresowanych stron zgodnie z art. 10 niniejszej 
4. Działania zapewniające udział wszystkich zainteresowanych w osiąganiu celów środowiskowych, o którym mowa w art. 119 ust. 7, przeprowadza 
dyrektywy jest koordynowany, w odpowiednich przypadkach, z aktywnym udziałem 
się w sposób skoordynowany z działaniami zapewniającymi aktywny udział wszystkich zainteresowanych w osiąganiu celów zarządzania ryzykiem 
powodziowym, o którym mowa w art. 88h ust. 6.”
zainteresowanych stron zgodnie z art. 14 dyrektywy 2000/60/WE.
art. 88c ust. 8a                                                                                                                                                                                     
8a. Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej podaje do publicznej wiadomości wstępną ocenę ryzyka powodziowego przez umieszczenie jej 
1. Zgodnie ze stosowanym prawodawstwem Wspólnoty państwa członkowskie podają do 
art. 88c ust. 8a,  w Biuletynie Informacji Publicznej Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej.                                                                 
publicznej wiadomości wstępne oceny ryzyka powodziowego, mapy zagrożenia 
art. 88f ust. 3a  Art. 88f ust. 3a                                                                                                                                                                                    
art. 10 pkt 1
powodziowego, mapy ryzyka powodziowego oraz plany zarządzania
T
ustawy - Prawo  3a. Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej podaje do publicznej wiadomości mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka 
ryzykiem powodziowym.
wodne
powodziowego przez umieszczenie ich w Biuletynie Informacji Publicznej Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej.
art. 88c ust. 9a,  art. 88c ust. 9a:                                                                                                                                                                                  
4. W przeglądach, o których mowa w ust. 1 i 3, uwzględnia się możliwy wpływ zmian 
88h ust.  11 pkt  9a. W przeglądzie uwzględnia się w szczególności możliwy wpływ zmian klimatu na występowanie powodzi.                                                                                                                                                                                                                      
art. 14 pkt 4
klimatu na występowanie powodzi
T
5 ustawy - 
art. 88h ust. 11 pkt 5:                                                                                                                                                                                    
Prawo wodne
5) możliwy wpływ zmian klimatu na występowanie powodzi.
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU
Jedn. red.
Treść przepisu prawa krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
1) w odnośniku nr 1 w pkt 17 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodane pkt 18 i 19 w brzmieniu:
„18) dyrektywy 2006/118/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. w 
 odnośnik nr 1 w  sprawie ochrony wód podziemnych przed zanieczyszczeniem i pogorszeniem ich stanu (Dz. Urz. 
UE L 372 z 27.12.2006, str. 9);
pkt 17 ustawy -  19) dyrektywy 2007/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. w 
Zmiana o charakterze redakcyjnym
Prawo wodne
sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim (Dz. Urz. UE L 288 
z 06.11.2007, str. 27).”;
3) wody podziemne w obszarach bilansowych, będących jednostkami hydrogeologicznymi 
art. 5 ust. 5 pkt 3  wytypowanymi w celu ustalenia zasobów odnawialnych i zasobów dyspozycyjnych wód 
Wprowadzenie dodatkowego podziału wód podziemnych na "wody podziemne w obszarach bilansowych" wynika z wprowadzenia definicji "dostępnych zasobów wód 
ustawy - Prawo  podziemnych, wraz z oceną stopnia zagospodarowania tych wód, zgodnie z przepisami wydanymi 
podziemnych" w projektowanym art. 9 ust. 1 pkt 1j ustawy - Prawo wodne.
wodne
na podstawie art. 97 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze 
(Dz. U. Nr 163, poz. 981 oraz z 2013 r. poz. 21).”
6d) ograniczaniu emisji do wód - rozumie się przez to działania mające na celu ograniczenie emisji 
bezpośrednio do wód lub do ziemi, w szczególności przez nieprzekraczanie dopuszczalnych 
art. 9 ust. 1 pkt  wartości emisji, a także ograniczenia i warunki odnoszące się do sposobu oddziaływania, rodzaju 
6d, 13e-13f 
lub innych niż rodzaj cech emisji oraz do ustanowionych na potrzeby działalności zakładów norm,  Zmiana o charakterze redakcyjnym
ustawy - Prawo  mających wpływ na wielkość emisji do wód lub do ziemi;”,
wodne
d) uchyla się pkt 13e i 13f,
Art. 22. 1. Utrzymywanie śródlądowych wód powierzchniowych oraz morskich wód wewnętrznych  W przygotowanej nowelizacji ustawy – Prawo wodne, ujęte zostało określenie regulacji wód w sposób nie budzący wątpliwości co do zakresu działań wchodzących w 
polega na zachowaniu stanu ich dna lub brzegów oraz na remoncie i konserwacji istniejących 
skład tej kategorii prac. Nowy rozdział „regulacji wód” od ich „utrzymania” spowoduje, że przedsięwzięcia wymienione załączniku II dyrektywy 2011/92/UE, o 
których wiadomo, że mogą powodować znaczące skutki w środowisku, będą podlegały wymogom tej dyrektywy (ponieważ będą przynależeć do kategorii „regulacja 
art. 22 ust. 1-5,  budowli regulacyjnych.
wód”). Oddziaływanie wyżej opisanych robót jest krótkotrwałe, a w skutkach zbliżone do remontów. Generalna analiza przesłanek, wymienionych w załączniku III 
art. 67 ust. 2, art.  2. Utrzymywanie wód ma na celu zapewnienie:
dyrektywy 2011/92/UE, umożliwiających rozstrzygnięcie w zakresie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko tego typu przedsięwzięć 
77 ust. 3, art. 88l  1)  swobodnego przepływu wód,
skłania do poprawności przedstawionego wyżej wniosku o braku znaczącego oddziaływania na środowisko ww. kategorii prac utrzymaniowych. Biorąc pod uwagę 
ust. 12 ustawy -  2)  spływu lodów oraz przeciwdziałanie powstawaniu niekorzystnych zjawisk lodowych,
aspekt przyrodniczy zagadnienia, zasadne jest, aby tego rodzaj prace nie były uznawane za przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko wymagające 
Prawo wodne;  3)  właściwych warunków korzystania z wód, w tym utrzymywanie lustra wody na poziomie 
decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, a zgodnie z niżej przedstawioną propozycją zmiany prawa podlegały obowiązkowi zgłoszenia. Wówczas możliwe 
art. 56 ust. 10,  umożliwiającym funkcjonowanie urządzeń wodnych, obiektów mostowych, rurociągów, linii 
będzie rozważenie przez organ potrzeby uzyskania decyzji o warunkach prowadzenia robót, która dotyczyć może tak siedlisk przyrodniczych, jak i dziko 
art. 118 ust. 1-7,  energetycznych, linii telekomunikacyjnych oraz innych urządzeń,
występujących gatunków i ich siedlisk, które to elementy stanowią wyłączną grupę odbiorców potencjalnych oddziaływań związanych z utrzymaniem wód.
art. 118a, art.  4)  właściwych parametrów eksploatacyjnych śródlądowych dróg wodnych, określonych na 
118b ustawy o  podstawie przepisów ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej,
 W przypadku, kiedy na podstawie zaproponowanego rozdziału prac – na regulacyjne i utrzymaniowe – nie będzie możliwe wyeliminowanie ryzyka negatywnego 
ochronie 
5)  właściwego działania urządzeń wodnych, a w szczególności ich odpowiedniego stanu 
wpływu prac utrzymaniowych na obszary Natura 2000 lub inne walory przyrodnicze, wskazane będzie wprowadzenie przepisów w ustawie – Prawo wodne, na 
przyrody; art. 72  technicznego i funkcjonalnego
podstawie których przed podjęciem prac utrzymaniowych zarządca zobowiązany będzie do ich zgłoszenia regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska. Natomiast 
ust. 1 pkt 6-7 
- nie uniemożliwiając osiągnięcia celów środowiskowych określonych w art. 38d ust. 1 i 2, art. 38e  organ ten w uzasadnionych przypadkach będzie mógł wnieść sprzeciw i wskazać obowiązek uzyskania decyzji o warunkach prowadzenia robót, o której mowa w art. 
ustawy ooś, 
ust. 1 oraz w art. 38f ust. 1.
118 ustawy o ochronie przyrody, przed wydaniem której możliwe będzie przeprowadzenie oceny oddziaływania na obszar Natura 2000 oraz ewentualne zapobieżenie 
 (...) przytoczono tylko fragment przepisów
wystąpieniu szkody w środowisku. 
Projekt planu utrzymania wód będzie opracowywany z uwzględnieniem ochrony przed powodzią oraz osiągnięcia celów środowiskowych i ochrony wód. 
Wprowadzenie takiej regulacji ma na celu związanie planów utrzymania wód ze strategicznymi dokumentami planistycznymi 
art. 21 ust. 1, art. 
w gospodarce wodnej, jakimi są plany gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy oraz plany zarządzania ryzykiem powodziowy, co ma zagwarantować synergię 
113 ust. 1 pkt 2b,  w art. 21 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
tej regulacji z regulacjami stanowiącymi implementację Ramowej Dyrektywy Wodnej oraz dyrektywy 2007/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie oceny 
art. 113 ust. 2,  „1.  Utrzymywanie wód stanowi obowiązek ich właściciela i obejmuje działania:
ryzyka powodziowego i zarządzania nim, zwanej dalej „dyrektywą powodziową”.
art. 114b-114c  1) wynikające z planu utrzymania wód;
ustawy - Prawo  2) niewynikające z planu utrzymania wód, jeżeli zachodzi pilna i uzasadniona konieczność 
Przewiduje się, że plan utrzymania wód będzie opracowywany oraz aktualizowany przez dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej. Plan utrzymania wód 
wodne, art. 6 
realizacji tych działań, w szczególności z uwagi na zapewnienie ochrony przed powodzią lub w 
będzie przyjmowany przez dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej w formie aktu prawa miejscowego, co jest zgodne z zakresem kompetencji 
ustawy o zminie  związku z koniecznością usunięcia skutków powodzi.”;
prawotwórczych przydanym temu organowi w przepisach ustawy – Prawo wodne. Zakłada się, że przegląd i ewentualna aktualizacja planu utrzymania wód będzie 
ustawy - Prawo  (...) przytoczono tylko fragment przepisów
następowała nie rzadziej niż co 6 lat, czyli w terminie analogicznym jak terminy przewidziane dla przeglądów i aktualizacji planów gospodarowania wodami na 
wodne... 
obszarach dorzeczy oraz planów zarządzania ryzykiem powodziowym. Aktualizacja planu utrzymania wód będzie następowała także w formie aktu prawa 
miejscowego stanowionego przez dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej. 
w art. 38d ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Celem środowiskowym dla sztucznych i silnie zmienionych jednolitych części wód 
powierzchniowych jest ochrona tych wód oraz poprawa ich potencjału ekologicznego 
art. 38d ust. 2,  i stanu chemicznego, tak aby osiągnąć dobry potencjał ekologiczny i dobry stan chemiczny wód 
Zmiana redakcyjna wynikająca z dodania w art. 9 ustawy - Prawo wodne definicji dobrego stanu ekologicznego, stanu ekologicznego oraz dobrego potencjału 
38j ust. 1 ustawy - powierzchniowych.”
ekologicznego
Prawo wodne
w art. 38j w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Dopuszczalne jest nieosiągnięcie dobrego stanu ekologicznego oraz niezapobieżenie pogorszeniu 
stanu ekologicznego oraz dobrego potencjału ekologicznego, jeżeli:
2a. Aglomeracje, o których mowa w ust. 1, wyznacza, w drodze uchwały, sejmik województwa. 
Jeżeli aglomeracja obejmowałaby tereny położone w dwóch lub więcej województwach, właściwy 
do wyznaczenia aglomeracji jest sejmik tego województwa, na którego terenie będzie się znajdować 
największa część aglomeracji.”
2b. Wyznaczenie aglomeracji, o których mowa w ust. 1, następuje po uzgodnieniu przez marszałka 
art. 43 ust. 2a-2b  województwa z właściwym dyrektorem regionalnego zarządu gospodarki wodnej, a w zakresie 
Zmiana umożliwi marszałkom województw uzgadnianie projektów aglomeracji. W obecnym stanie prawnym proces uzgodnieniowy z dyrektorem regionalnego 
ustawy - Prawo  obszarów objętych przynajmniej jedną formą ochrony przyrody 
zarządu gospodarki wodnej i regionalnym dyrektorem ochrony srodowiska jest realizowany w formie uchwał sejmików województw, co znacznie wydłuża całą 
wodne
w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody lub obszarów mających 
procedurę.
znaczenie dla Wspólnoty  znajdujących się na liście, o której mowa w art. 27 ust. 1 tej ustawy – z 
właściwym regionalnym dyrektorem ochrony środowiska, oraz po zasięgnięciu przez marszałka 
województwa opinii zainteresowanych gmin.
3c. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przedkłada marszałkowi województwa corocznie, nie 
później niż do dnia 28 lutego, informacje, o których mowa w ust. 3b pkt 2 – 4, za rok ubiegły.
3d. Sprawy związane z przygotowaniem i przekazywaniem dokumentacji dotyczącej działań 
art. 43 ust. 3c-3d  prowadzonych w ramach krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych, w 
Projektowane przepisy rozsztrzygają kwestię obowiązku prowadzenia dokumentacji dot. działań w ramach krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych 
ustawy - Prawo  szczególności przedkładanie informacji, o których mowa w ust. 3b pkt 2-4, w aglomeracji 
na terenie aglomeracji położonej na obszarze dwóch lub wiecej gmin. 
wodne
zlokalizowanej na obszarze dwóch lub więcej gmin, prowadzi gmina o największej równoważnej 
liczbie mieszkańców.
w art. 45:
W zakresie wynikającym z uzupełnienia transpozycji dyrektywy Rady 91/271/EWG z dnia 21 maja 1991 r. dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych, 
a) w ust. 1 w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4 
uzasadnieniem zmian są postanowienia Traktatu Akcesyjnego w zakresie dyrektywy Rady 91/271/EWG dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych. W świetle 
w brzmieniu:
postanowień Traktatu Akcesyjnego, Rzeczpospolita Polska uzyskała derogacje dla art. 5.2 dyrektywy, co oznacza, że postanowienia tego artykułu będą obowiązywały z 
„4) najwyższe dopuszczalne wartości zanieczyszczeń dla oczyszczalni ścieków                     
dniem wdrożenia celów dyrektywy tj. od dnia 31 grudnia 2015 r. Z uwagi na nieprawidłową transpozycję dyrektywy 91/271/EWG w zakresie art. 5.2, konieczne są 
art. 45 ust. 4 pkt  przyjmujących ścieki komunalne z aglomeracji.”,
zmiany kształtujące warunki wprowadzania ścieków do wód i do ziemi, w celu osiągnięcia stanu zgodności z prawem unijnym. Prawidłowa transpozycja dyrektywy 
2 i 3 ustawy - 
b) w ust. 4:
91/271/EWG odgrywa zasadniczą rolę w gospodarowaniu ściekami komunalnymi oraz ochronie środowiska wodnego, w tym wód powierzchniowych do których ścieki 
Prawo wodne
- uchyla się pkt 2,
są odprowadzane. W tym celu zaproponowano uzupełnienie upoważnienia określonego w art. 45 ust. 1 ustawy – Prawo wodne o nowy pkt 4, przewidujący określenie 
- pkt 3 otrzymuje brzmienie:
najwyższych dopuszczalnych wartości zanieczyszczeń dla oczyszczalni ścieków przyjmujących ścieki z aglomeracji. Zaproponowano także modyfikację brzmienia 
„3) minimalizacji kosztów oczyszczania ścieków komunalnych;
wytycznych dotyczących treści rozporządzenia wydawanego na podstawie tego upoważnienia zawartych w art. 45 ust. 4 ustawy – Prawo wodne. Modyfikacja 
brzmienia wytycznych polega na uchyleniu pkt 2, zobowiązującego ministra właściwego do spraw środowiska do zapewnienia 75% redukcji całkowitego ładunku 
azotu i fosforu w ściekach komunalnych pochodzących z całego terytorium państwa w celu ochrony wód powierzchniowych, w tym wód morskich przed eutrofizacją.
art. 50 ust. 2 
Zmiana wynika z  wygaśnięcia dyrektywy 2006/44/WE w sprawie jakości wód słodkich  wymagających ochrony lub poprawy w celu zachowania życia ryb oraz 
ustawy - Prawo  w art. 50 uchyla się pkt 2;
dyrektywy 2006/113/WE w sprawie wymaganej jakości wód, w których żyją skorupiaki
wodne
w art. 88d:
a) w ust. 2 w pkt 3:
Na etapie realizacji map wystąpiły czynniki wskazujące na niespójność obecnie obowiązującego przepisu art. 88d ust. 2 pkt 3 ustawy - Prawo wodne. Dotychczasowe 
- uchyla się lit. a,
art. 88d ust. 2 
uregulowanie zakłada, że przelanie się wody przez koronę obwałowania, nie prowadzi do jego zniszczenia. Przypadek taki może mieć miejsce tylko i wyłącznie, gdy 
- uchyla się lit. c i lit. d,
pkt 3 ustawy - 
obwałowanie stanowi budowla całkowicie odporna na rozmywającą siłę wody, tj. gdy konstrukcję stanowią elementy żelbetowe, betonowe, stalowe itp. lub gdy korona 
- dodaje się lit. e w brzmieniu:
Prawo wodne
i skarpy obwałowania są całkowicie ubezpieczone brukiem, płytami itp. Przypadki takie są absolutną rzadkością. Obwałowania w 99,9 % posidadają konstrukcję 
e) zniszczenia lub uszkodzenia wału przeciwsztormowego.
ziemną i nie są odporne na rozmywanie.
strony : 1 ... 10 ... 15 . [ 16 ] . 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: