Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2106
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 850
2106
art. 88g ust. 2 pkt 3, 5-9:
3) opis celów zarządzania ryzykiem powodziowym, uwzględniający konieczność ograniczania potencjalnych negatywnych skutków powodzi dla
zdrowia ludzi, środowiska, dziedzictwa kulturowego oraz działalności gospodarczej;
Plany zarządzania ryzykiem powodziowym obejmują środki służące osiągnięciu celów
5) opis sposobu określania priorytetów działań służących osiągnięciu celów zarządzania ryzykiem powodziowym i nadzorowania postępów w
ustanowionych zgodnie z ust. 2 i elementy składowe określone w części A załącznika.
realizacji planu;
ZAŁĄCZNIK
6) podsumowanie działań służących informowaniu społeczeństwa i prowadzeniu konsultacji społecznych;
7) wykaz organów właściwych w sprawach zarządzania ryzykiem powodziowym;
A. Plany zarządzania ryzykiem powodziowym
8) opis współpracy, o której mowa w art. 88h ust. 4 i 5;
I. Elementy wchodzące w skład pierwszego planu zarządzania ryzykiem powodziowym:
9) opis koordynacji czynności, o których mowa w art. 119a.
1) wnioski ze wstępnej oceny ryzyka powodziowego wymaganej na podstawie rozdziału
II w formie ogólnej mapy obszaru dorzecza lub jednostki zarządzającej, o której mowa w
art. 3 ust. 2 lit. b), wyznaczającej obszary określone na podstawie art. 5 ust. 1, których
Art. 13. Pierwsze plany zarządzania ryzykiem powodziowym zawierają:
dotyczy ten plan zarządzania ryzykiem powodziowym;
1) wnioski ze wstępnej oceny ryzyka powodziowego, przedstawione w formie mapy obszaru dorzecza, na której są zaznaczone obszary narażone na
2) mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego opracowane na
niebezpieczeństwo powodzi;
podstawie rozdziału III lub już istniejące, zgodnie z art. 13, wraz z wnioskami, które
2) mapy zagrożenia powodziowego oraz mapy ryzyka powodziowego wraz z opisem wniosków z analizy tych map;
można wysnuć na ich podstawie;
art. 88g ust. 2
3) opis celów zarządzania ryzykiem powodziowym, uwzględniający konieczność ograniczania potencjalnych negatywnych skutków powodzi dla
art. 7 pkt 3
3) opis odpowiednich celów zarządzania ryzykiem powodziowym, ustalonych zgodnie z
pkt 3, 5-9, art.
zdrowia ludzi, środowiska, dziedzictwa kulturowego oraz działalności gospodarczej;
akapit 1 oraz zał. art. 7 ust. 2;
T
13 ustawy o
4) katalog działań służących osiągnięciu celów zarządzania ryzykiem powodziowym,
część A
4) zestawienie środków służących osiągnięciu odpowiednich celów zarządzania
zmienie ustawy - z uwzględnieniem ich priorytetu, w tym działania:
ryzykiem powodziowym i wskazanie stopnia ich priorytetowości, łącznie ze środkami
Prawo wodne... a) związane ze strategiczną oceną oddziaływania na środowisko, oceną oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz ocenę oddziaływania na
podjętymi zgodnie z art. 7 oraz środkami przeciwpowodziowymi podjętymi na podstawie
obszary Natura 2000,
innych wspólnotowych aktów prawnych, w tym dyrektyw Rady 85/337/EWG z dnia 27
b) związane z kontrolą zagrożeń wypadkami z udziałem substancji niebezpiecznych
czerwca 1985 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia
w rozumieniu art. 3 pkt 37 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska,
publiczne i prywatne na środowisko naturalne [1] i 96/82/WE z dnia 9 grudnia 1996 r. w
c) służące osiągnięciu celów środowiskowych, o których mowa w art. 38d ust. 1 i 2, art. 38e ust. 1 oraz w art. 38f ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1;
sprawie kontroli niebezpieczeństwa poważnych awarii związanych z substancjami
5) w przypadku części międzynarodowego obszaru dorzecza znajdującej się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - jeżeli jest to możliwe - opis
niebezpiecznymi [2], dyrektywy 2001/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27
metodyki analizy kosztów
czerwca 2001 r. w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko
i korzyści służącej ocenie działań o charakterze transgranicznym, podejmowanych przez inne państwa członkowskie Unii Europejskiej.”;
[3] i dyrektywy 2000/60/WE;
5) jeżeli jest to możliwe, w przypadku wspólnych dorzeczy lub zlewni, opis metodyki,
określonej przez zainteresowane państwa członkowskie, analizy kosztów i zysków,
służącej ocenie środków mających ponadnarodowe skutki.
(...) przytoczono tylko fragment przepisów transponowanych
art. 88a ust. 4
4. Ochronę przed powodzią realizuje się uwzględniając wszystkie elementy zarządzania ryzykiem powodziowym, w szczególności zapobieganie,
ochronę, stan należytego przygotowania i reagowanie w przypadku wystąpienia powodzi, usuwanie skutków powodzi, odbudowę i wyciąganie
wniosków w celu ograniczania potencjalnych negatywnych skutków powodzi dla zdrowia ludzi, środowiska, dziedzictwa kulturowego oraz
działalności gospodarczej.
Plany zarządzania ryzykiem powodziowym obejmują wszystkie aspekty zarządzania
art. 88a ust. 4, art. 88g ust. 2 pkt 4
ryzykiem powodziowym, kładąc szczególny nacisk na zapobieganie, ochronę i stan
art. 88g ust. 2 4) katalog działań służących osiągnięciu celów zarządzania ryzykiem powodziowym, w tym działań, o których mowa w art. 88k, z uwzględnieniem
należytego przygotowania, w tym prognozowanie powodzi i systemy wczesnego
pkt 4, art. 88g ich priorytetu;
art. 7 pkt 3
ostrzegania, a także uwzględniając cechy danego dorzecza lub zlewni. Plany zarządzania
ust. 2a art. 88g art. 88g ust. 2a
T
akapit 3
ryzykiem powodziowym mogą również obejmować działania na rzecz zrównoważonego
ust. 3 pkt 11,
2a. Plany zarządzania ryzykiem powodziowym obejmują wszystkie elementy zarządzania ryzykiem powodziowym, ze szczególnym uwzględnieniem
zagospodarowania przestrzennego, skuteczniejszą retencję wód oraz kontrolowane
art. 88k pkt 3 działań służących zapobieganiu powodzi i ochronie przed powodzią oraz informacji na temat stanu należytego przygotowania w przypadku
zalewanie niektórych obszarów w przypadku wystąpienia powodzi.
ustawy - Prawo wystąpienia powodzi.
wodne
art. 88g ust. 3 pkt 11
11) cechy obszaru dorzecza lub zlewni.
art. 88k pkt 3 otrzymuje brzmienie:
3) zapewnienie funkcjonowania systemu wczesnego ostrzegania przed niebezpiecznymi zjawiskami zachodzącymi w atmosferze i hydrosferze oraz
prognozowanie powodzi;
W myśl zasady solidarności plany zarządzania ryzykiem powodziowym, ustanowione
przez jedno państwo członkowskie, nie mogą obejmować środków, które poprzez swój
5b. Działania służące osiągnięciu celów zarządzania ryzykiem powodziowym zawarte w planach zarządzania ryzykiem powodziowym nie mogą
zasięg i wpływ w znaczący sposób zwiększają ryzyko powodziowe w górę lub w dół
art. 88h ust. 5b wpływać na znaczące zwiększenie ryzyka powodziowego na terytorium innych państw, z wyłączeniem przypadków, w których te działania zostały
art. 7 pkt 4
biegu rzeki na terenie innych krajów w tym samym dorzeczu lub zlewni, chyba że środki
T
ustawy - Prawo uzgodnione w ramach współpracy, o której mowa w ust. 4 i 5.
te skoordynowano i zainteresowane państwa członkowskie znalazły wspólne rozwiązanie
wodne
w ramach art. 8.
4. Dla obszaru dorzecza, którego część znajduje się na terytorium innych państw członkowskich Unii Europejskiej, Prezes Krajowego Zarządu
Gospodarki Wodnej, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej, podejmuje współpracę
W przypadku międzynarodowego obszaru dorzecza lub jednostki zarządzającej, o której
z właściwymi organami tych państw, w celu przygotowania jednego międzynarodowego planu zarządzania ryzykiem powodziowym albo zestawu
mowa w art. 3 ust. 2 lit. b), położonych w całości na terytorium Wspólnoty, państwa
uzgodnionych planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla międzynarodowego obszaru dorzecza. Jeżeli plan albo plany nie zostały
członkowskie zapewniają koordynację mającą na celu opracowanie jednego
opracowane, Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej przygotowuje i uzgadnia, w możliwie najszerszym zakresie, z właściwymi organami
międzynarodowego planu zarządzania ryzykiem powodziowym lub zestawu planów
art. 88h ust. 4, innych państw członkowskich Unii Europejskiej, plan zarządzania ryzykiem powodziowym dla części międzynarodowego obszaru dorzecza
art. 8 pkt 2
zarządzania ryzykiem powodziowym skoordynowanych na poziomie międzynarodowego
T
5c ustawy -
znajdującej się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
obszaru dorzecza. Jeżeli plany te nie są opracowane, państwa członkowskie opracowują
Prawo wodne
5c. Podjęcie współpracy i działań na rzecz nawiązania współpracy w celu przygotowania jednego międzynarodowego planu zarządzania ryzykiem
plany zarządzania ryzykiem powodziowym obejmujące co najmniej części
powodziowym lub zestawu uzgodnionych planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla międzynarodowego obszaru dorzecza, o których mowa
międzynarodowego dorzecza, które leżą na ich terytorium, skoordynowane w jak
w ust. 4 i 5, oraz ich przygotowanie następuje w trybie i w zakresie określonych w umowach międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest
największym stopniu na poziomie międzynarodowego obszaru dorzecza.
stroną.
5. Dla obszaru dorzecza, którego część znajduje się na terytorium państw leżących poza granicami Unii Europejskiej, Prezes Krajowego Zarządu
W przypadku międzynarodowego obszaru dorzecza lub jednostki zarządzającej, o której
Gospodarki Wodnej, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej, podejmuje działania na rzecz nawiązania współpracy z
mowa w art. 3 ust. 2 lit. b), rozciągających się poza terytorium Wspólnoty, państwa
właściwymi organami tych państw, w celu przygotowania jednego międzynarodowego planu zarządzania ryzykiem powodziowym lub zestawu
członkowskie dokładają starań zmierzających do opracowania jednego
uzgodnionych planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla międzynarodowego obszaru dorzecza. Jeżeli plan albo plany nie zostały
art. 88h ust. 5 opracowane, Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej przygotowuje plan zarządzania ryzykiem powodziowym dla części międzynarodowego
art. 8 pkt 3
międzynarodowego planu zarządzania ryzykiem powodziowym lub zestawu planów
T
ustawy - Prawo
zarządzania ryzykiem powodziowym skoordynowanych na poziomie międzynarodowego
obszaru dorzecza znajdującej się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, i uzgadnia go, w możliwie najszerszym zakresie, z właściwymi organami
wodne
obszaru dorzecza; jeżeli nie jest to możliwe, ust. 2 ma zastosowanie do części
państw leżących poza granicami Unii Europejskiej.
międzynarodowego obszaru dorzecza znajdującego się na ich terytorium.
Jeżeli państwa, dzielące tę samą zlewnię, uznają to za stosowne, plany zarządzania
ryzykiem powodziowym, o których mowa w ust. 2 i 3, są uzupełniane przez bardziej
art. 88h ust. 5a 5a. W celu uzupełnienia planów zarządzania ryzykiem powodziowym, o których mowa w ust. 4 i 5, o plany zarządzania ryzykiem powodziowym
art. 8 pkt 4
szczegółowe plany zarządzania ryzykiem powodziowym skoordynowane na poziomie
T
ustawy - Prawo skoordynowane na poziomie zlewni, której część znajduje się na terytorium innych państw, Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, w
zlewni międzynarodowych.
wodne
uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej, może podjąć współpracę z właściwymi organami tych państw.
art. 88a ust. 5-7:
4. Ochronę przed powodzią realizuje się uwzględniając wszystkie aspekty zarządzania ryzykiem powodziowym, w szczególności zapobieganie,
Państwa członkowskie podejmują stosowne działania zmierzające do skoordynowania
ochronę, stan należytego przygotowania, reagowanie w przypadku wystąpienia powodzi, usuwanie skutków powodzi, odbudowę i wyciąganie
stosowania niniejszej dyrektywy oraz dyrektywy 2000/60/WE, kładąc szczególny nacisk
wniosków w celu ograniczania potencjalnych negatywnych konsekwencji powodzi dla zdrowia ludzkiego, środowiska, dziedzictwa kulturowego
na możliwości zwiększenia skuteczności, wymiany informacji oraz możliwości
oraz działalności gospodarczej.
osiągnięcia synergii i wspólnych korzyści, uwzględniając cele środowiskowe określone w
5. Ochronę przed powodzią prowadzi się w sposób zapewniający koordynację z działaniami służącymi osiągnięciu celów środowiskowych i
art. 4 dyrektywy 2000/60/WE. W szczególności:
ochronie wód.
1) opracowanie pierwszych map zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego
6. Koordynacja ma na celu:
oraz ich kolejne przeglądy, o których mowa w art. 6 i 14 niniejszej dyrektywy,
1) zwiększenie skuteczności ochrony przed powodzią oraz działań służących osiągnięciu celów środowiskowych i ochronie wód;
przeprowadza się w taki sposób, aby informacje zawarte w mapach były spójne z
2) zapewnienie współpracy na rzecz osiągnięcia wspólnych korzyści oraz wymiany informacji w zakresie ochrony przed powodzią oraz osiągnięcia
odpowiednimi informacjami przedstawionymi zgodnie z dyrektywą 2000/60/WE. Muszą
celów środowiskowych i ochrony wód.
art. 88a ust. 5-7, 7. Koordynacja obejmuje w szczególności czynności, o których mowa w art. 119a
art. 9
one być skoordynowane z przeglądami przewidzianymi w art. 5 ust. 2 dyrektywy
T
art. 119a ustawy
2000/60/WE oraz mogą być do nich włączone;
Art. 119a. 1. Informacje przedstawione na mapach zagrożenia powodziowego oraz na mapach ryzyka powodziowego powinny być spójne z
- Prawo wodne
2) opracowanie pierwszych planów zarządzania ryzykiem powodziowym i ich kolejne
informacjami zawartymi w dokumentach, o których mowa w art. 113 ust. 1 pkt 1, 1a, 4 i 5.
przeglądy, o których mowa w art. 7 i 14 niniejszej dyrektywy, przeprowadza się w sposób
2. Opracowanie map zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego oraz ich przeglądy przeprowadza się w sposób skoordynowany z
skoordynowany z przeglądami planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy
analizą dokumentacji, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 2, 3 i 6.
przewidzianymi w art. 13 ust. 7 dyrektywy 2000/60/WE oraz mogą być do nich
3. Opracowanie planów zarządzania ryzykiem powodziowym oraz ich przeglądy przeprowadza się w sposób skoordynowany z przeglądami planów
włączone;
gospodarowania wodami na obszarze dorzecza.
3) aktywny udział wszystkich zainteresowanych stron zgodnie z art. 10 niniejszej
4. Działania zapewniające udział wszystkich zainteresowanych w osiąganiu celów środowiskowych, o którym mowa w art. 119 ust. 7, przeprowadza
dyrektywy jest koordynowany, w odpowiednich przypadkach, z aktywnym udziałem
się w sposób skoordynowany z działaniami zapewniającymi aktywny udział wszystkich zainteresowanych w osiąganiu celów zarządzania ryzykiem
powodziowym, o którym mowa w art. 88h ust. 6.”
zainteresowanych stron zgodnie z art. 14 dyrektywy 2000/60/WE.
art. 88c ust. 8a
8a. Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej podaje do publicznej wiadomości wstępną ocenę ryzyka powodziowego przez umieszczenie jej
1. Zgodnie ze stosowanym prawodawstwem Wspólnoty państwa członkowskie podają do
art. 88c ust. 8a, w Biuletynie Informacji Publicznej Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej.
publicznej wiadomości wstępne oceny ryzyka powodziowego, mapy zagrożenia
art. 88f ust. 3a Art. 88f ust. 3a
art. 10 pkt 1
powodziowego, mapy ryzyka powodziowego oraz plany zarządzania
T
ustawy - Prawo 3a. Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej podaje do publicznej wiadomości mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka
ryzykiem powodziowym.
wodne
powodziowego przez umieszczenie ich w Biuletynie Informacji Publicznej Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej.
art. 88c ust. 9a, art. 88c ust. 9a:
4. W przeglądach, o których mowa w ust. 1 i 3, uwzględnia się możliwy wpływ zmian
88h ust. 11 pkt 9a. W przeglądzie uwzględnia się w szczególności możliwy wpływ zmian klimatu na występowanie powodzi.
art. 14 pkt 4
klimatu na występowanie powodzi
T
5 ustawy -
art. 88h ust. 11 pkt 5:
Prawo wodne
5) możliwy wpływ zmian klimatu na występowanie powodzi.
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU
Jedn. red.
Treść przepisu prawa krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
1) w odnośniku nr 1 w pkt 17 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodane pkt 18 i 19 w brzmieniu:
„18) dyrektywy 2006/118/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. w
odnośnik nr 1 w sprawie ochrony wód podziemnych przed zanieczyszczeniem i pogorszeniem ich stanu (Dz. Urz.
UE L 372 z 27.12.2006, str. 9);
pkt 17 ustawy - 19) dyrektywy 2007/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. w
Zmiana o charakterze redakcyjnym
Prawo wodne
sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim (Dz. Urz. UE L 288
z 06.11.2007, str. 27).”;
3) wody podziemne w obszarach bilansowych, będących jednostkami hydrogeologicznymi
art. 5 ust. 5 pkt 3 wytypowanymi w celu ustalenia zasobów odnawialnych i zasobów dyspozycyjnych wód
Wprowadzenie dodatkowego podziału wód podziemnych na "wody podziemne w obszarach bilansowych" wynika z wprowadzenia definicji "dostępnych zasobów wód
ustawy - Prawo podziemnych, wraz z oceną stopnia zagospodarowania tych wód, zgodnie z przepisami wydanymi
podziemnych" w projektowanym art. 9 ust. 1 pkt 1j ustawy - Prawo wodne.
wodne
na podstawie art. 97 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze
(Dz. U. Nr 163, poz. 981 oraz z 2013 r. poz. 21).”
6d) ograniczaniu emisji do wód - rozumie się przez to działania mające na celu ograniczenie emisji
bezpośrednio do wód lub do ziemi, w szczególności przez nieprzekraczanie dopuszczalnych
art. 9 ust. 1 pkt wartości emisji, a także ograniczenia i warunki odnoszące się do sposobu oddziaływania, rodzaju
6d, 13e-13f
lub innych niż rodzaj cech emisji oraz do ustanowionych na potrzeby działalności zakładów norm, Zmiana o charakterze redakcyjnym
ustawy - Prawo mających wpływ na wielkość emisji do wód lub do ziemi;”,
wodne
d) uchyla się pkt 13e i 13f,
Art. 22. 1. Utrzymywanie śródlądowych wód powierzchniowych oraz morskich wód wewnętrznych W przygotowanej nowelizacji ustawy – Prawo wodne, ujęte zostało określenie regulacji wód w sposób nie budzący wątpliwości co do zakresu działań wchodzących w
polega na zachowaniu stanu ich dna lub brzegów oraz na remoncie i konserwacji istniejących
skład tej kategorii prac. Nowy rozdział „regulacji wód” od ich „utrzymania” spowoduje, że przedsięwzięcia wymienione załączniku II dyrektywy 2011/92/UE, o
których wiadomo, że mogą powodować znaczące skutki w środowisku, będą podlegały wymogom tej dyrektywy (ponieważ będą przynależeć do kategorii „regulacja
art. 22 ust. 1-5, budowli regulacyjnych.
wód”). Oddziaływanie wyżej opisanych robót jest krótkotrwałe, a w skutkach zbliżone do remontów. Generalna analiza przesłanek, wymienionych w załączniku III
art. 67 ust. 2, art. 2. Utrzymywanie wód ma na celu zapewnienie:
dyrektywy 2011/92/UE, umożliwiających rozstrzygnięcie w zakresie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko tego typu przedsięwzięć
77 ust. 3, art. 88l 1) swobodnego przepływu wód,
skłania do poprawności przedstawionego wyżej wniosku o braku znaczącego oddziaływania na środowisko ww. kategorii prac utrzymaniowych. Biorąc pod uwagę
ust. 12 ustawy - 2) spływu lodów oraz przeciwdziałanie powstawaniu niekorzystnych zjawisk lodowych,
aspekt przyrodniczy zagadnienia, zasadne jest, aby tego rodzaj prace nie były uznawane za przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko wymagające
Prawo wodne; 3) właściwych warunków korzystania z wód, w tym utrzymywanie lustra wody na poziomie
decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, a zgodnie z niżej przedstawioną propozycją zmiany prawa podlegały obowiązkowi zgłoszenia. Wówczas możliwe
art. 56 ust. 10, umożliwiającym funkcjonowanie urządzeń wodnych, obiektów mostowych, rurociągów, linii
będzie rozważenie przez organ potrzeby uzyskania decyzji o warunkach prowadzenia robót, która dotyczyć może tak siedlisk przyrodniczych, jak i dziko
art. 118 ust. 1-7, energetycznych, linii telekomunikacyjnych oraz innych urządzeń,
występujących gatunków i ich siedlisk, które to elementy stanowią wyłączną grupę odbiorców potencjalnych oddziaływań związanych z utrzymaniem wód.
art. 118a, art. 4) właściwych parametrów eksploatacyjnych śródlądowych dróg wodnych, określonych na
118b ustawy o podstawie przepisów ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej,
W przypadku, kiedy na podstawie zaproponowanego rozdziału prac – na regulacyjne i utrzymaniowe – nie będzie możliwe wyeliminowanie ryzyka negatywnego
ochronie
5) właściwego działania urządzeń wodnych, a w szczególności ich odpowiedniego stanu
wpływu prac utrzymaniowych na obszary Natura 2000 lub inne walory przyrodnicze, wskazane będzie wprowadzenie przepisów w ustawie – Prawo wodne, na
przyrody; art. 72 technicznego i funkcjonalnego
podstawie których przed podjęciem prac utrzymaniowych zarządca zobowiązany będzie do ich zgłoszenia regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska. Natomiast
ust. 1 pkt 6-7
- nie uniemożliwiając osiągnięcia celów środowiskowych określonych w art. 38d ust. 1 i 2, art. 38e organ ten w uzasadnionych przypadkach będzie mógł wnieść sprzeciw i wskazać obowiązek uzyskania decyzji o warunkach prowadzenia robót, o której mowa w art.
ustawy ooś,
ust. 1 oraz w art. 38f ust. 1.
118 ustawy o ochronie przyrody, przed wydaniem której możliwe będzie przeprowadzenie oceny oddziaływania na obszar Natura 2000 oraz ewentualne zapobieżenie
(...) przytoczono tylko fragment przepisów
wystąpieniu szkody w środowisku.
Projekt planu utrzymania wód będzie opracowywany z uwzględnieniem ochrony przed powodzią oraz osiągnięcia celów środowiskowych i ochrony wód.
Wprowadzenie takiej regulacji ma na celu związanie planów utrzymania wód ze strategicznymi dokumentami planistycznymi
art. 21 ust. 1, art.
w gospodarce wodnej, jakimi są plany gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy oraz plany zarządzania ryzykiem powodziowy, co ma zagwarantować synergię
113 ust. 1 pkt 2b, w art. 21 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
tej regulacji z regulacjami stanowiącymi implementację Ramowej Dyrektywy Wodnej oraz dyrektywy 2007/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie oceny
art. 113 ust. 2, „1. Utrzymywanie wód stanowi obowiązek ich właściciela i obejmuje działania:
ryzyka powodziowego i zarządzania nim, zwanej dalej „dyrektywą powodziową”.
art. 114b-114c 1) wynikające z planu utrzymania wód;
ustawy - Prawo 2) niewynikające z planu utrzymania wód, jeżeli zachodzi pilna i uzasadniona konieczność
Przewiduje się, że plan utrzymania wód będzie opracowywany oraz aktualizowany przez dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej. Plan utrzymania wód
wodne, art. 6
realizacji tych działań, w szczególności z uwagi na zapewnienie ochrony przed powodzią lub w
będzie przyjmowany przez dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej w formie aktu prawa miejscowego, co jest zgodne z zakresem kompetencji
ustawy o zminie związku z koniecznością usunięcia skutków powodzi.”;
prawotwórczych przydanym temu organowi w przepisach ustawy – Prawo wodne. Zakłada się, że przegląd i ewentualna aktualizacja planu utrzymania wód będzie
ustawy - Prawo (...) przytoczono tylko fragment przepisów
następowała nie rzadziej niż co 6 lat, czyli w terminie analogicznym jak terminy przewidziane dla przeglądów i aktualizacji planów gospodarowania wodami na
wodne...
obszarach dorzeczy oraz planów zarządzania ryzykiem powodziowym. Aktualizacja planu utrzymania wód będzie następowała także w formie aktu prawa
miejscowego stanowionego przez dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej.
w art. 38d ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Celem środowiskowym dla sztucznych i silnie zmienionych jednolitych części wód
powierzchniowych jest ochrona tych wód oraz poprawa ich potencjału ekologicznego
art. 38d ust. 2, i stanu chemicznego, tak aby osiągnąć dobry potencjał ekologiczny i dobry stan chemiczny wód
Zmiana redakcyjna wynikająca z dodania w art. 9 ustawy - Prawo wodne definicji dobrego stanu ekologicznego, stanu ekologicznego oraz dobrego potencjału
38j ust. 1 ustawy - powierzchniowych.”
ekologicznego
Prawo wodne
w art. 38j w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Dopuszczalne jest nieosiągnięcie dobrego stanu ekologicznego oraz niezapobieżenie pogorszeniu
stanu ekologicznego oraz dobrego potencjału ekologicznego, jeżeli:
2a. Aglomeracje, o których mowa w ust. 1, wyznacza, w drodze uchwały, sejmik województwa.
Jeżeli aglomeracja obejmowałaby tereny położone w dwóch lub więcej województwach, właściwy
do wyznaczenia aglomeracji jest sejmik tego województwa, na którego terenie będzie się znajdować
największa część aglomeracji.”
2b. Wyznaczenie aglomeracji, o których mowa w ust. 1, następuje po uzgodnieniu przez marszałka
art. 43 ust. 2a-2b województwa z właściwym dyrektorem regionalnego zarządu gospodarki wodnej, a w zakresie
Zmiana umożliwi marszałkom województw uzgadnianie projektów aglomeracji. W obecnym stanie prawnym proces uzgodnieniowy z dyrektorem regionalnego
ustawy - Prawo obszarów objętych przynajmniej jedną formą ochrony przyrody
zarządu gospodarki wodnej i regionalnym dyrektorem ochrony srodowiska jest realizowany w formie uchwał sejmików województw, co znacznie wydłuża całą
wodne
w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody lub obszarów mających
procedurę.
znaczenie dla Wspólnoty znajdujących się na liście, o której mowa w art. 27 ust. 1 tej ustawy – z
właściwym regionalnym dyrektorem ochrony środowiska, oraz po zasięgnięciu przez marszałka
województwa opinii zainteresowanych gmin.
3c. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przedkłada marszałkowi województwa corocznie, nie
później niż do dnia 28 lutego, informacje, o których mowa w ust. 3b pkt 2 – 4, za rok ubiegły.
3d. Sprawy związane z przygotowaniem i przekazywaniem dokumentacji dotyczącej działań
art. 43 ust. 3c-3d prowadzonych w ramach krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych, w
Projektowane przepisy rozsztrzygają kwestię obowiązku prowadzenia dokumentacji dot. działań w ramach krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych
ustawy - Prawo szczególności przedkładanie informacji, o których mowa w ust. 3b pkt 2-4, w aglomeracji
na terenie aglomeracji położonej na obszarze dwóch lub wiecej gmin.
wodne
zlokalizowanej na obszarze dwóch lub więcej gmin, prowadzi gmina o największej równoważnej
liczbie mieszkańców.
w art. 45:
W zakresie wynikającym z uzupełnienia transpozycji dyrektywy Rady 91/271/EWG z dnia 21 maja 1991 r. dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych,
a) w ust. 1 w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4
uzasadnieniem zmian są postanowienia Traktatu Akcesyjnego w zakresie dyrektywy Rady 91/271/EWG dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych. W świetle
w brzmieniu:
postanowień Traktatu Akcesyjnego, Rzeczpospolita Polska uzyskała derogacje dla art. 5.2 dyrektywy, co oznacza, że postanowienia tego artykułu będą obowiązywały z
„4) najwyższe dopuszczalne wartości zanieczyszczeń dla oczyszczalni ścieków
dniem wdrożenia celów dyrektywy tj. od dnia 31 grudnia 2015 r. Z uwagi na nieprawidłową transpozycję dyrektywy 91/271/EWG w zakresie art. 5.2, konieczne są
art. 45 ust. 4 pkt przyjmujących ścieki komunalne z aglomeracji.”,
zmiany kształtujące warunki wprowadzania ścieków do wód i do ziemi, w celu osiągnięcia stanu zgodności z prawem unijnym. Prawidłowa transpozycja dyrektywy
2 i 3 ustawy -
b) w ust. 4:
91/271/EWG odgrywa zasadniczą rolę w gospodarowaniu ściekami komunalnymi oraz ochronie środowiska wodnego, w tym wód powierzchniowych do których ścieki
Prawo wodne
- uchyla się pkt 2,
są odprowadzane. W tym celu zaproponowano uzupełnienie upoważnienia określonego w art. 45 ust. 1 ustawy – Prawo wodne o nowy pkt 4, przewidujący określenie
- pkt 3 otrzymuje brzmienie:
najwyższych dopuszczalnych wartości zanieczyszczeń dla oczyszczalni ścieków przyjmujących ścieki z aglomeracji. Zaproponowano także modyfikację brzmienia
„3) minimalizacji kosztów oczyszczania ścieków komunalnych;
wytycznych dotyczących treści rozporządzenia wydawanego na podstawie tego upoważnienia zawartych w art. 45 ust. 4 ustawy – Prawo wodne. Modyfikacja
brzmienia wytycznych polega na uchyleniu pkt 2, zobowiązującego ministra właściwego do spraw środowiska do zapewnienia 75% redukcji całkowitego ładunku
azotu i fosforu w ściekach komunalnych pochodzących z całego terytorium państwa w celu ochrony wód powierzchniowych, w tym wód morskich przed eutrofizacją.
art. 50 ust. 2
Zmiana wynika z wygaśnięcia dyrektywy 2006/44/WE w sprawie jakości wód słodkich wymagających ochrony lub poprawy w celu zachowania życia ryb oraz
ustawy - Prawo w art. 50 uchyla się pkt 2;
dyrektywy 2006/113/WE w sprawie wymaganej jakości wód, w których żyją skorupiaki
wodne
w art. 88d:
a) w ust. 2 w pkt 3:
Na etapie realizacji map wystąpiły czynniki wskazujące na niespójność obecnie obowiązującego przepisu art. 88d ust. 2 pkt 3 ustawy - Prawo wodne. Dotychczasowe
- uchyla się lit. a,
art. 88d ust. 2
uregulowanie zakłada, że przelanie się wody przez koronę obwałowania, nie prowadzi do jego zniszczenia. Przypadek taki może mieć miejsce tylko i wyłącznie, gdy
- uchyla się lit. c i lit. d,
pkt 3 ustawy -
obwałowanie stanowi budowla całkowicie odporna na rozmywającą siłę wody, tj. gdy konstrukcję stanowią elementy żelbetowe, betonowe, stalowe itp. lub gdy korona
- dodaje się lit. e w brzmieniu:
Prawo wodne
i skarpy obwałowania są całkowicie ubezpieczone brukiem, płytami itp. Przypadki takie są absolutną rzadkością. Obwałowania w 99,9 % posidadają konstrukcję
e) zniszczenia lub uszkodzenia wału przeciwsztormowego.
ziemną i nie są odporne na rozmywanie.
3) opis celów zarządzania ryzykiem powodziowym, uwzględniający konieczność ograniczania potencjalnych negatywnych skutków powodzi dla
zdrowia ludzi, środowiska, dziedzictwa kulturowego oraz działalności gospodarczej;
Plany zarządzania ryzykiem powodziowym obejmują środki służące osiągnięciu celów
5) opis sposobu określania priorytetów działań służących osiągnięciu celów zarządzania ryzykiem powodziowym i nadzorowania postępów w
ustanowionych zgodnie z ust. 2 i elementy składowe określone w części A załącznika.
realizacji planu;
ZAŁĄCZNIK
6) podsumowanie działań służących informowaniu społeczeństwa i prowadzeniu konsultacji społecznych;
7) wykaz organów właściwych w sprawach zarządzania ryzykiem powodziowym;
A. Plany zarządzania ryzykiem powodziowym
8) opis współpracy, o której mowa w art. 88h ust. 4 i 5;
I. Elementy wchodzące w skład pierwszego planu zarządzania ryzykiem powodziowym:
9) opis koordynacji czynności, o których mowa w art. 119a.
1) wnioski ze wstępnej oceny ryzyka powodziowego wymaganej na podstawie rozdziału
II w formie ogólnej mapy obszaru dorzecza lub jednostki zarządzającej, o której mowa w
art. 3 ust. 2 lit. b), wyznaczającej obszary określone na podstawie art. 5 ust. 1, których
Art. 13. Pierwsze plany zarządzania ryzykiem powodziowym zawierają:
dotyczy ten plan zarządzania ryzykiem powodziowym;
1) wnioski ze wstępnej oceny ryzyka powodziowego, przedstawione w formie mapy obszaru dorzecza, na której są zaznaczone obszary narażone na
2) mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka powodziowego opracowane na
niebezpieczeństwo powodzi;
podstawie rozdziału III lub już istniejące, zgodnie z art. 13, wraz z wnioskami, które
2) mapy zagrożenia powodziowego oraz mapy ryzyka powodziowego wraz z opisem wniosków z analizy tych map;
można wysnuć na ich podstawie;
art. 88g ust. 2
3) opis celów zarządzania ryzykiem powodziowym, uwzględniający konieczność ograniczania potencjalnych negatywnych skutków powodzi dla
art. 7 pkt 3
3) opis odpowiednich celów zarządzania ryzykiem powodziowym, ustalonych zgodnie z
pkt 3, 5-9, art.
zdrowia ludzi, środowiska, dziedzictwa kulturowego oraz działalności gospodarczej;
akapit 1 oraz zał. art. 7 ust. 2;
T
13 ustawy o
4) katalog działań służących osiągnięciu celów zarządzania ryzykiem powodziowym,
część A
4) zestawienie środków służących osiągnięciu odpowiednich celów zarządzania
zmienie ustawy - z uwzględnieniem ich priorytetu, w tym działania:
ryzykiem powodziowym i wskazanie stopnia ich priorytetowości, łącznie ze środkami
Prawo wodne... a) związane ze strategiczną oceną oddziaływania na środowisko, oceną oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz ocenę oddziaływania na
podjętymi zgodnie z art. 7 oraz środkami przeciwpowodziowymi podjętymi na podstawie
obszary Natura 2000,
innych wspólnotowych aktów prawnych, w tym dyrektyw Rady 85/337/EWG z dnia 27
b) związane z kontrolą zagrożeń wypadkami z udziałem substancji niebezpiecznych
czerwca 1985 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia
w rozumieniu art. 3 pkt 37 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska,
publiczne i prywatne na środowisko naturalne [1] i 96/82/WE z dnia 9 grudnia 1996 r. w
c) służące osiągnięciu celów środowiskowych, o których mowa w art. 38d ust. 1 i 2, art. 38e ust. 1 oraz w art. 38f ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1;
sprawie kontroli niebezpieczeństwa poważnych awarii związanych z substancjami
5) w przypadku części międzynarodowego obszaru dorzecza znajdującej się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - jeżeli jest to możliwe - opis
niebezpiecznymi [2], dyrektywy 2001/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27
metodyki analizy kosztów
czerwca 2001 r. w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko
i korzyści służącej ocenie działań o charakterze transgranicznym, podejmowanych przez inne państwa członkowskie Unii Europejskiej.”;
[3] i dyrektywy 2000/60/WE;
5) jeżeli jest to możliwe, w przypadku wspólnych dorzeczy lub zlewni, opis metodyki,
określonej przez zainteresowane państwa członkowskie, analizy kosztów i zysków,
służącej ocenie środków mających ponadnarodowe skutki.
(...) przytoczono tylko fragment przepisów transponowanych
art. 88a ust. 4
4. Ochronę przed powodzią realizuje się uwzględniając wszystkie elementy zarządzania ryzykiem powodziowym, w szczególności zapobieganie,
ochronę, stan należytego przygotowania i reagowanie w przypadku wystąpienia powodzi, usuwanie skutków powodzi, odbudowę i wyciąganie
wniosków w celu ograniczania potencjalnych negatywnych skutków powodzi dla zdrowia ludzi, środowiska, dziedzictwa kulturowego oraz
działalności gospodarczej.
Plany zarządzania ryzykiem powodziowym obejmują wszystkie aspekty zarządzania
art. 88a ust. 4, art. 88g ust. 2 pkt 4
ryzykiem powodziowym, kładąc szczególny nacisk na zapobieganie, ochronę i stan
art. 88g ust. 2 4) katalog działań służących osiągnięciu celów zarządzania ryzykiem powodziowym, w tym działań, o których mowa w art. 88k, z uwzględnieniem
należytego przygotowania, w tym prognozowanie powodzi i systemy wczesnego
pkt 4, art. 88g ich priorytetu;
art. 7 pkt 3
ostrzegania, a także uwzględniając cechy danego dorzecza lub zlewni. Plany zarządzania
ust. 2a art. 88g art. 88g ust. 2a
T
akapit 3
ryzykiem powodziowym mogą również obejmować działania na rzecz zrównoważonego
ust. 3 pkt 11,
2a. Plany zarządzania ryzykiem powodziowym obejmują wszystkie elementy zarządzania ryzykiem powodziowym, ze szczególnym uwzględnieniem
zagospodarowania przestrzennego, skuteczniejszą retencję wód oraz kontrolowane
art. 88k pkt 3 działań służących zapobieganiu powodzi i ochronie przed powodzią oraz informacji na temat stanu należytego przygotowania w przypadku
zalewanie niektórych obszarów w przypadku wystąpienia powodzi.
ustawy - Prawo wystąpienia powodzi.
wodne
art. 88g ust. 3 pkt 11
11) cechy obszaru dorzecza lub zlewni.
art. 88k pkt 3 otrzymuje brzmienie:
3) zapewnienie funkcjonowania systemu wczesnego ostrzegania przed niebezpiecznymi zjawiskami zachodzącymi w atmosferze i hydrosferze oraz
prognozowanie powodzi;
W myśl zasady solidarności plany zarządzania ryzykiem powodziowym, ustanowione
przez jedno państwo członkowskie, nie mogą obejmować środków, które poprzez swój
5b. Działania służące osiągnięciu celów zarządzania ryzykiem powodziowym zawarte w planach zarządzania ryzykiem powodziowym nie mogą
zasięg i wpływ w znaczący sposób zwiększają ryzyko powodziowe w górę lub w dół
art. 88h ust. 5b wpływać na znaczące zwiększenie ryzyka powodziowego na terytorium innych państw, z wyłączeniem przypadków, w których te działania zostały
art. 7 pkt 4
biegu rzeki na terenie innych krajów w tym samym dorzeczu lub zlewni, chyba że środki
T
ustawy - Prawo uzgodnione w ramach współpracy, o której mowa w ust. 4 i 5.
te skoordynowano i zainteresowane państwa członkowskie znalazły wspólne rozwiązanie
wodne
w ramach art. 8.
4. Dla obszaru dorzecza, którego część znajduje się na terytorium innych państw członkowskich Unii Europejskiej, Prezes Krajowego Zarządu
Gospodarki Wodnej, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej, podejmuje współpracę
W przypadku międzynarodowego obszaru dorzecza lub jednostki zarządzającej, o której
z właściwymi organami tych państw, w celu przygotowania jednego międzynarodowego planu zarządzania ryzykiem powodziowym albo zestawu
mowa w art. 3 ust. 2 lit. b), położonych w całości na terytorium Wspólnoty, państwa
uzgodnionych planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla międzynarodowego obszaru dorzecza. Jeżeli plan albo plany nie zostały
członkowskie zapewniają koordynację mającą na celu opracowanie jednego
opracowane, Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej przygotowuje i uzgadnia, w możliwie najszerszym zakresie, z właściwymi organami
międzynarodowego planu zarządzania ryzykiem powodziowym lub zestawu planów
art. 88h ust. 4, innych państw członkowskich Unii Europejskiej, plan zarządzania ryzykiem powodziowym dla części międzynarodowego obszaru dorzecza
art. 8 pkt 2
zarządzania ryzykiem powodziowym skoordynowanych na poziomie międzynarodowego
T
5c ustawy -
znajdującej się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
obszaru dorzecza. Jeżeli plany te nie są opracowane, państwa członkowskie opracowują
Prawo wodne
5c. Podjęcie współpracy i działań na rzecz nawiązania współpracy w celu przygotowania jednego międzynarodowego planu zarządzania ryzykiem
plany zarządzania ryzykiem powodziowym obejmujące co najmniej części
powodziowym lub zestawu uzgodnionych planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla międzynarodowego obszaru dorzecza, o których mowa
międzynarodowego dorzecza, które leżą na ich terytorium, skoordynowane w jak
w ust. 4 i 5, oraz ich przygotowanie następuje w trybie i w zakresie określonych w umowach międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest
największym stopniu na poziomie międzynarodowego obszaru dorzecza.
stroną.
5. Dla obszaru dorzecza, którego część znajduje się na terytorium państw leżących poza granicami Unii Europejskiej, Prezes Krajowego Zarządu
W przypadku międzynarodowego obszaru dorzecza lub jednostki zarządzającej, o której
Gospodarki Wodnej, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej, podejmuje działania na rzecz nawiązania współpracy z
mowa w art. 3 ust. 2 lit. b), rozciągających się poza terytorium Wspólnoty, państwa
właściwymi organami tych państw, w celu przygotowania jednego międzynarodowego planu zarządzania ryzykiem powodziowym lub zestawu
członkowskie dokładają starań zmierzających do opracowania jednego
uzgodnionych planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla międzynarodowego obszaru dorzecza. Jeżeli plan albo plany nie zostały
art. 88h ust. 5 opracowane, Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej przygotowuje plan zarządzania ryzykiem powodziowym dla części międzynarodowego
art. 8 pkt 3
międzynarodowego planu zarządzania ryzykiem powodziowym lub zestawu planów
T
ustawy - Prawo
zarządzania ryzykiem powodziowym skoordynowanych na poziomie międzynarodowego
obszaru dorzecza znajdującej się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, i uzgadnia go, w możliwie najszerszym zakresie, z właściwymi organami
wodne
obszaru dorzecza; jeżeli nie jest to możliwe, ust. 2 ma zastosowanie do części
państw leżących poza granicami Unii Europejskiej.
międzynarodowego obszaru dorzecza znajdującego się na ich terytorium.
Jeżeli państwa, dzielące tę samą zlewnię, uznają to za stosowne, plany zarządzania
ryzykiem powodziowym, o których mowa w ust. 2 i 3, są uzupełniane przez bardziej
art. 88h ust. 5a 5a. W celu uzupełnienia planów zarządzania ryzykiem powodziowym, o których mowa w ust. 4 i 5, o plany zarządzania ryzykiem powodziowym
art. 8 pkt 4
szczegółowe plany zarządzania ryzykiem powodziowym skoordynowane na poziomie
T
ustawy - Prawo skoordynowane na poziomie zlewni, której część znajduje się na terytorium innych państw, Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, w
zlewni międzynarodowych.
wodne
uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej, może podjąć współpracę z właściwymi organami tych państw.
art. 88a ust. 5-7:
4. Ochronę przed powodzią realizuje się uwzględniając wszystkie aspekty zarządzania ryzykiem powodziowym, w szczególności zapobieganie,
Państwa członkowskie podejmują stosowne działania zmierzające do skoordynowania
ochronę, stan należytego przygotowania, reagowanie w przypadku wystąpienia powodzi, usuwanie skutków powodzi, odbudowę i wyciąganie
stosowania niniejszej dyrektywy oraz dyrektywy 2000/60/WE, kładąc szczególny nacisk
wniosków w celu ograniczania potencjalnych negatywnych konsekwencji powodzi dla zdrowia ludzkiego, środowiska, dziedzictwa kulturowego
na możliwości zwiększenia skuteczności, wymiany informacji oraz możliwości
oraz działalności gospodarczej.
osiągnięcia synergii i wspólnych korzyści, uwzględniając cele środowiskowe określone w
5. Ochronę przed powodzią prowadzi się w sposób zapewniający koordynację z działaniami służącymi osiągnięciu celów środowiskowych i
art. 4 dyrektywy 2000/60/WE. W szczególności:
ochronie wód.
1) opracowanie pierwszych map zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego
6. Koordynacja ma na celu:
oraz ich kolejne przeglądy, o których mowa w art. 6 i 14 niniejszej dyrektywy,
1) zwiększenie skuteczności ochrony przed powodzią oraz działań służących osiągnięciu celów środowiskowych i ochronie wód;
przeprowadza się w taki sposób, aby informacje zawarte w mapach były spójne z
2) zapewnienie współpracy na rzecz osiągnięcia wspólnych korzyści oraz wymiany informacji w zakresie ochrony przed powodzią oraz osiągnięcia
odpowiednimi informacjami przedstawionymi zgodnie z dyrektywą 2000/60/WE. Muszą
celów środowiskowych i ochrony wód.
art. 88a ust. 5-7, 7. Koordynacja obejmuje w szczególności czynności, o których mowa w art. 119a
art. 9
one być skoordynowane z przeglądami przewidzianymi w art. 5 ust. 2 dyrektywy
T
art. 119a ustawy
2000/60/WE oraz mogą być do nich włączone;
Art. 119a. 1. Informacje przedstawione na mapach zagrożenia powodziowego oraz na mapach ryzyka powodziowego powinny być spójne z
- Prawo wodne
2) opracowanie pierwszych planów zarządzania ryzykiem powodziowym i ich kolejne
informacjami zawartymi w dokumentach, o których mowa w art. 113 ust. 1 pkt 1, 1a, 4 i 5.
przeglądy, o których mowa w art. 7 i 14 niniejszej dyrektywy, przeprowadza się w sposób
2. Opracowanie map zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego oraz ich przeglądy przeprowadza się w sposób skoordynowany z
skoordynowany z przeglądami planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy
analizą dokumentacji, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 2, 3 i 6.
przewidzianymi w art. 13 ust. 7 dyrektywy 2000/60/WE oraz mogą być do nich
3. Opracowanie planów zarządzania ryzykiem powodziowym oraz ich przeglądy przeprowadza się w sposób skoordynowany z przeglądami planów
włączone;
gospodarowania wodami na obszarze dorzecza.
3) aktywny udział wszystkich zainteresowanych stron zgodnie z art. 10 niniejszej
4. Działania zapewniające udział wszystkich zainteresowanych w osiąganiu celów środowiskowych, o którym mowa w art. 119 ust. 7, przeprowadza
dyrektywy jest koordynowany, w odpowiednich przypadkach, z aktywnym udziałem
się w sposób skoordynowany z działaniami zapewniającymi aktywny udział wszystkich zainteresowanych w osiąganiu celów zarządzania ryzykiem
powodziowym, o którym mowa w art. 88h ust. 6.”
zainteresowanych stron zgodnie z art. 14 dyrektywy 2000/60/WE.
art. 88c ust. 8a
8a. Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej podaje do publicznej wiadomości wstępną ocenę ryzyka powodziowego przez umieszczenie jej
1. Zgodnie ze stosowanym prawodawstwem Wspólnoty państwa członkowskie podają do
art. 88c ust. 8a, w Biuletynie Informacji Publicznej Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej.
publicznej wiadomości wstępne oceny ryzyka powodziowego, mapy zagrożenia
art. 88f ust. 3a Art. 88f ust. 3a
art. 10 pkt 1
powodziowego, mapy ryzyka powodziowego oraz plany zarządzania
T
ustawy - Prawo 3a. Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej podaje do publicznej wiadomości mapy zagrożenia powodziowego i mapy ryzyka
ryzykiem powodziowym.
wodne
powodziowego przez umieszczenie ich w Biuletynie Informacji Publicznej Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej.
art. 88c ust. 9a, art. 88c ust. 9a:
4. W przeglądach, o których mowa w ust. 1 i 3, uwzględnia się możliwy wpływ zmian
88h ust. 11 pkt 9a. W przeglądzie uwzględnia się w szczególności możliwy wpływ zmian klimatu na występowanie powodzi.
art. 14 pkt 4
klimatu na występowanie powodzi
T
5 ustawy -
art. 88h ust. 11 pkt 5:
Prawo wodne
5) możliwy wpływ zmian klimatu na występowanie powodzi.
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU
Jedn. red.
Treść przepisu prawa krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
1) w odnośniku nr 1 w pkt 17 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodane pkt 18 i 19 w brzmieniu:
„18) dyrektywy 2006/118/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. w
odnośnik nr 1 w sprawie ochrony wód podziemnych przed zanieczyszczeniem i pogorszeniem ich stanu (Dz. Urz.
UE L 372 z 27.12.2006, str. 9);
pkt 17 ustawy - 19) dyrektywy 2007/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. w
Zmiana o charakterze redakcyjnym
Prawo wodne
sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim (Dz. Urz. UE L 288
z 06.11.2007, str. 27).”;
3) wody podziemne w obszarach bilansowych, będących jednostkami hydrogeologicznymi
art. 5 ust. 5 pkt 3 wytypowanymi w celu ustalenia zasobów odnawialnych i zasobów dyspozycyjnych wód
Wprowadzenie dodatkowego podziału wód podziemnych na "wody podziemne w obszarach bilansowych" wynika z wprowadzenia definicji "dostępnych zasobów wód
ustawy - Prawo podziemnych, wraz z oceną stopnia zagospodarowania tych wód, zgodnie z przepisami wydanymi
podziemnych" w projektowanym art. 9 ust. 1 pkt 1j ustawy - Prawo wodne.
wodne
na podstawie art. 97 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze
(Dz. U. Nr 163, poz. 981 oraz z 2013 r. poz. 21).”
6d) ograniczaniu emisji do wód - rozumie się przez to działania mające na celu ograniczenie emisji
bezpośrednio do wód lub do ziemi, w szczególności przez nieprzekraczanie dopuszczalnych
art. 9 ust. 1 pkt wartości emisji, a także ograniczenia i warunki odnoszące się do sposobu oddziaływania, rodzaju
6d, 13e-13f
lub innych niż rodzaj cech emisji oraz do ustanowionych na potrzeby działalności zakładów norm, Zmiana o charakterze redakcyjnym
ustawy - Prawo mających wpływ na wielkość emisji do wód lub do ziemi;”,
wodne
d) uchyla się pkt 13e i 13f,
Art. 22. 1. Utrzymywanie śródlądowych wód powierzchniowych oraz morskich wód wewnętrznych W przygotowanej nowelizacji ustawy – Prawo wodne, ujęte zostało określenie regulacji wód w sposób nie budzący wątpliwości co do zakresu działań wchodzących w
polega na zachowaniu stanu ich dna lub brzegów oraz na remoncie i konserwacji istniejących
skład tej kategorii prac. Nowy rozdział „regulacji wód” od ich „utrzymania” spowoduje, że przedsięwzięcia wymienione załączniku II dyrektywy 2011/92/UE, o
których wiadomo, że mogą powodować znaczące skutki w środowisku, będą podlegały wymogom tej dyrektywy (ponieważ będą przynależeć do kategorii „regulacja
art. 22 ust. 1-5, budowli regulacyjnych.
wód”). Oddziaływanie wyżej opisanych robót jest krótkotrwałe, a w skutkach zbliżone do remontów. Generalna analiza przesłanek, wymienionych w załączniku III
art. 67 ust. 2, art. 2. Utrzymywanie wód ma na celu zapewnienie:
dyrektywy 2011/92/UE, umożliwiających rozstrzygnięcie w zakresie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko tego typu przedsięwzięć
77 ust. 3, art. 88l 1) swobodnego przepływu wód,
skłania do poprawności przedstawionego wyżej wniosku o braku znaczącego oddziaływania na środowisko ww. kategorii prac utrzymaniowych. Biorąc pod uwagę
ust. 12 ustawy - 2) spływu lodów oraz przeciwdziałanie powstawaniu niekorzystnych zjawisk lodowych,
aspekt przyrodniczy zagadnienia, zasadne jest, aby tego rodzaj prace nie były uznawane za przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko wymagające
Prawo wodne; 3) właściwych warunków korzystania z wód, w tym utrzymywanie lustra wody na poziomie
decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, a zgodnie z niżej przedstawioną propozycją zmiany prawa podlegały obowiązkowi zgłoszenia. Wówczas możliwe
art. 56 ust. 10, umożliwiającym funkcjonowanie urządzeń wodnych, obiektów mostowych, rurociągów, linii
będzie rozważenie przez organ potrzeby uzyskania decyzji o warunkach prowadzenia robót, która dotyczyć może tak siedlisk przyrodniczych, jak i dziko
art. 118 ust. 1-7, energetycznych, linii telekomunikacyjnych oraz innych urządzeń,
występujących gatunków i ich siedlisk, które to elementy stanowią wyłączną grupę odbiorców potencjalnych oddziaływań związanych z utrzymaniem wód.
art. 118a, art. 4) właściwych parametrów eksploatacyjnych śródlądowych dróg wodnych, określonych na
118b ustawy o podstawie przepisów ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej,
W przypadku, kiedy na podstawie zaproponowanego rozdziału prac – na regulacyjne i utrzymaniowe – nie będzie możliwe wyeliminowanie ryzyka negatywnego
ochronie
5) właściwego działania urządzeń wodnych, a w szczególności ich odpowiedniego stanu
wpływu prac utrzymaniowych na obszary Natura 2000 lub inne walory przyrodnicze, wskazane będzie wprowadzenie przepisów w ustawie – Prawo wodne, na
przyrody; art. 72 technicznego i funkcjonalnego
podstawie których przed podjęciem prac utrzymaniowych zarządca zobowiązany będzie do ich zgłoszenia regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska. Natomiast
ust. 1 pkt 6-7
- nie uniemożliwiając osiągnięcia celów środowiskowych określonych w art. 38d ust. 1 i 2, art. 38e organ ten w uzasadnionych przypadkach będzie mógł wnieść sprzeciw i wskazać obowiązek uzyskania decyzji o warunkach prowadzenia robót, o której mowa w art.
ustawy ooś,
ust. 1 oraz w art. 38f ust. 1.
118 ustawy o ochronie przyrody, przed wydaniem której możliwe będzie przeprowadzenie oceny oddziaływania na obszar Natura 2000 oraz ewentualne zapobieżenie
(...) przytoczono tylko fragment przepisów
wystąpieniu szkody w środowisku.
Projekt planu utrzymania wód będzie opracowywany z uwzględnieniem ochrony przed powodzią oraz osiągnięcia celów środowiskowych i ochrony wód.
Wprowadzenie takiej regulacji ma na celu związanie planów utrzymania wód ze strategicznymi dokumentami planistycznymi
art. 21 ust. 1, art.
w gospodarce wodnej, jakimi są plany gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy oraz plany zarządzania ryzykiem powodziowy, co ma zagwarantować synergię
113 ust. 1 pkt 2b, w art. 21 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
tej regulacji z regulacjami stanowiącymi implementację Ramowej Dyrektywy Wodnej oraz dyrektywy 2007/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie oceny
art. 113 ust. 2, „1. Utrzymywanie wód stanowi obowiązek ich właściciela i obejmuje działania:
ryzyka powodziowego i zarządzania nim, zwanej dalej „dyrektywą powodziową”.
art. 114b-114c 1) wynikające z planu utrzymania wód;
ustawy - Prawo 2) niewynikające z planu utrzymania wód, jeżeli zachodzi pilna i uzasadniona konieczność
Przewiduje się, że plan utrzymania wód będzie opracowywany oraz aktualizowany przez dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej. Plan utrzymania wód
wodne, art. 6
realizacji tych działań, w szczególności z uwagi na zapewnienie ochrony przed powodzią lub w
będzie przyjmowany przez dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej w formie aktu prawa miejscowego, co jest zgodne z zakresem kompetencji
ustawy o zminie związku z koniecznością usunięcia skutków powodzi.”;
prawotwórczych przydanym temu organowi w przepisach ustawy – Prawo wodne. Zakłada się, że przegląd i ewentualna aktualizacja planu utrzymania wód będzie
ustawy - Prawo (...) przytoczono tylko fragment przepisów
następowała nie rzadziej niż co 6 lat, czyli w terminie analogicznym jak terminy przewidziane dla przeglądów i aktualizacji planów gospodarowania wodami na
wodne...
obszarach dorzeczy oraz planów zarządzania ryzykiem powodziowym. Aktualizacja planu utrzymania wód będzie następowała także w formie aktu prawa
miejscowego stanowionego przez dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej.
w art. 38d ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Celem środowiskowym dla sztucznych i silnie zmienionych jednolitych części wód
powierzchniowych jest ochrona tych wód oraz poprawa ich potencjału ekologicznego
art. 38d ust. 2, i stanu chemicznego, tak aby osiągnąć dobry potencjał ekologiczny i dobry stan chemiczny wód
Zmiana redakcyjna wynikająca z dodania w art. 9 ustawy - Prawo wodne definicji dobrego stanu ekologicznego, stanu ekologicznego oraz dobrego potencjału
38j ust. 1 ustawy - powierzchniowych.”
ekologicznego
Prawo wodne
w art. 38j w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Dopuszczalne jest nieosiągnięcie dobrego stanu ekologicznego oraz niezapobieżenie pogorszeniu
stanu ekologicznego oraz dobrego potencjału ekologicznego, jeżeli:
2a. Aglomeracje, o których mowa w ust. 1, wyznacza, w drodze uchwały, sejmik województwa.
Jeżeli aglomeracja obejmowałaby tereny położone w dwóch lub więcej województwach, właściwy
do wyznaczenia aglomeracji jest sejmik tego województwa, na którego terenie będzie się znajdować
największa część aglomeracji.”
2b. Wyznaczenie aglomeracji, o których mowa w ust. 1, następuje po uzgodnieniu przez marszałka
art. 43 ust. 2a-2b województwa z właściwym dyrektorem regionalnego zarządu gospodarki wodnej, a w zakresie
Zmiana umożliwi marszałkom województw uzgadnianie projektów aglomeracji. W obecnym stanie prawnym proces uzgodnieniowy z dyrektorem regionalnego
ustawy - Prawo obszarów objętych przynajmniej jedną formą ochrony przyrody
zarządu gospodarki wodnej i regionalnym dyrektorem ochrony srodowiska jest realizowany w formie uchwał sejmików województw, co znacznie wydłuża całą
wodne
w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody lub obszarów mających
procedurę.
znaczenie dla Wspólnoty znajdujących się na liście, o której mowa w art. 27 ust. 1 tej ustawy – z
właściwym regionalnym dyrektorem ochrony środowiska, oraz po zasięgnięciu przez marszałka
województwa opinii zainteresowanych gmin.
3c. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przedkłada marszałkowi województwa corocznie, nie
później niż do dnia 28 lutego, informacje, o których mowa w ust. 3b pkt 2 – 4, za rok ubiegły.
3d. Sprawy związane z przygotowaniem i przekazywaniem dokumentacji dotyczącej działań
art. 43 ust. 3c-3d prowadzonych w ramach krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych, w
Projektowane przepisy rozsztrzygają kwestię obowiązku prowadzenia dokumentacji dot. działań w ramach krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych
ustawy - Prawo szczególności przedkładanie informacji, o których mowa w ust. 3b pkt 2-4, w aglomeracji
na terenie aglomeracji położonej na obszarze dwóch lub wiecej gmin.
wodne
zlokalizowanej na obszarze dwóch lub więcej gmin, prowadzi gmina o największej równoważnej
liczbie mieszkańców.
w art. 45:
W zakresie wynikającym z uzupełnienia transpozycji dyrektywy Rady 91/271/EWG z dnia 21 maja 1991 r. dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych,
a) w ust. 1 w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4
uzasadnieniem zmian są postanowienia Traktatu Akcesyjnego w zakresie dyrektywy Rady 91/271/EWG dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych. W świetle
w brzmieniu:
postanowień Traktatu Akcesyjnego, Rzeczpospolita Polska uzyskała derogacje dla art. 5.2 dyrektywy, co oznacza, że postanowienia tego artykułu będą obowiązywały z
„4) najwyższe dopuszczalne wartości zanieczyszczeń dla oczyszczalni ścieków
dniem wdrożenia celów dyrektywy tj. od dnia 31 grudnia 2015 r. Z uwagi na nieprawidłową transpozycję dyrektywy 91/271/EWG w zakresie art. 5.2, konieczne są
art. 45 ust. 4 pkt przyjmujących ścieki komunalne z aglomeracji.”,
zmiany kształtujące warunki wprowadzania ścieków do wód i do ziemi, w celu osiągnięcia stanu zgodności z prawem unijnym. Prawidłowa transpozycja dyrektywy
2 i 3 ustawy -
b) w ust. 4:
91/271/EWG odgrywa zasadniczą rolę w gospodarowaniu ściekami komunalnymi oraz ochronie środowiska wodnego, w tym wód powierzchniowych do których ścieki
Prawo wodne
- uchyla się pkt 2,
są odprowadzane. W tym celu zaproponowano uzupełnienie upoważnienia określonego w art. 45 ust. 1 ustawy – Prawo wodne o nowy pkt 4, przewidujący określenie
- pkt 3 otrzymuje brzmienie:
najwyższych dopuszczalnych wartości zanieczyszczeń dla oczyszczalni ścieków przyjmujących ścieki z aglomeracji. Zaproponowano także modyfikację brzmienia
„3) minimalizacji kosztów oczyszczania ścieków komunalnych;
wytycznych dotyczących treści rozporządzenia wydawanego na podstawie tego upoważnienia zawartych w art. 45 ust. 4 ustawy – Prawo wodne. Modyfikacja
brzmienia wytycznych polega na uchyleniu pkt 2, zobowiązującego ministra właściwego do spraw środowiska do zapewnienia 75% redukcji całkowitego ładunku
azotu i fosforu w ściekach komunalnych pochodzących z całego terytorium państwa w celu ochrony wód powierzchniowych, w tym wód morskich przed eutrofizacją.
art. 50 ust. 2
Zmiana wynika z wygaśnięcia dyrektywy 2006/44/WE w sprawie jakości wód słodkich wymagających ochrony lub poprawy w celu zachowania życia ryb oraz
ustawy - Prawo w art. 50 uchyla się pkt 2;
dyrektywy 2006/113/WE w sprawie wymaganej jakości wód, w których żyją skorupiaki
wodne
w art. 88d:
a) w ust. 2 w pkt 3:
Na etapie realizacji map wystąpiły czynniki wskazujące na niespójność obecnie obowiązującego przepisu art. 88d ust. 2 pkt 3 ustawy - Prawo wodne. Dotychczasowe
- uchyla się lit. a,
art. 88d ust. 2
uregulowanie zakłada, że przelanie się wody przez koronę obwałowania, nie prowadzi do jego zniszczenia. Przypadek taki może mieć miejsce tylko i wyłącznie, gdy
- uchyla się lit. c i lit. d,
pkt 3 ustawy -
obwałowanie stanowi budowla całkowicie odporna na rozmywającą siłę wody, tj. gdy konstrukcję stanowią elementy żelbetowe, betonowe, stalowe itp. lub gdy korona
- dodaje się lit. e w brzmieniu:
Prawo wodne
i skarpy obwałowania są całkowicie ubezpieczone brukiem, płytami itp. Przypadki takie są absolutną rzadkością. Obwałowania w 99,9 % posidadają konstrukcję
e) zniszczenia lub uszkodzenia wału przeciwsztormowego.
ziemną i nie są odporne na rozmywanie.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2106
› Pobierz plik