Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2106
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 850
2106
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zamierza
wspierać finansowo projekty realizowane w celu dostosowania do art. 5.2 oraz art. 4
dyrektywy ściekowej w ramach przygotowywanego aktualnie programu priorytetowego
„Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach”.
Zgodnie z treścią Strategii działania Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej na lata 2013–2016 z perspektywą do 2020 r.
przewidującej znaczące zwiększenie udziału finansowania zwrotnego w stosunku do
bezzwrotnego, podstawową formą dofinansowania, jaką przewiduje program są
pożyczki:
1) bez możliwości umorzenia dla przedsięwzięć realizowanych przy wsparciu
niepodlegających zwrotowi środków Unii Europejskiej;
2) z możliwością częściowego umorzenia, mogącego nastąpić po zakończeniu realizacji
przedsięwzięcia – przewiduje się umorzenie w wysokości 30–50% kwoty udzielonej
pożyczki.
W ramach wspomnianego wyżej programu nie planuje się wsparcia kosztów
inwestycyjnych przedsięwzięć z zakresu gospodarki wodno-ściekowej w formie dotacji,
a jedynie uzupełniająco planowane są następujące bezzwrotne formy dofinansowania:
1) dopłaty do oprocentowania kredytu bankowego (nie stanowią dofinansowania
kosztów inwestycyjnych – służą pokryciu kosztów finansowych związanych
z zaciągnięciem kredytu inwestycyjnego), przy czym łączna kwota dopłat nie może
przekroczyć 15% wykorzystanej kwoty kredytu;
2) dopłaty do ceny wykupu obligacji kuponowych, przy czym dopłata nie może
przekroczyć 15% wartości objętej emisji obligacji przeznaczonej na realizację
przedsięwzięcia i realizowana jest dopiero po zakończeniu inwestycji oraz
osiągnięciu efektu rzeczowego i ekologicznego.
W zakresie kosztów, jakie poniesie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w związku z planowanymi uregulowaniami prawnymi przewiduje
się w ramach powyższego programu priorytetowego wsparcie przedsięwzięć
polegających na:
1) budowie, rozbudowie lub modernizacji oczyszczalni ścieków komunalnych (także
w zakresie
dotyczącym przetwarzania osadów ściekowych lub innym,
niewynikającym wprost z art. 4 i 5.2 dyrektywy ściekowej);
34
2) budowie, rozbudowie lub modernizacji zbiorczych systemów kanalizacji sanitarnej.
Pozwoli to na wygenerowanie kapitału służącego pokryciu kosztów
inwestycyjnych tych przedsięwzięć w łącznej wysokości ok. 308 mln zł.
Mając więc na uwadze fakt, że wsparcie działań podejmowanych przez gminy
w ramach wdrożenia dyrektywy ściekowej zgodnie z art. 4 i art. 5.2 ze środków
Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest planowane
w formie pożyczek niebędących formą bezzwrotną, w regule wydatkowej zawartej
w projekcie ustawy nie będzie określany limit wydatków Narodowego Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Reguła wydatkowa została więc
ograniczona do określenia szacowanego limitu wydatków z budżetów gmin. W latach
2014 i 2015 zakłada się więc odpowiednio 137 mln zł i 541 mln zł, zaś w latach
2016–2023, po 30 mln zł rocznie.
Zgodnie z informacjami uzyskanymi z wojewódzkich funduszy ochrony
środowiska i gospodarki wodnej, fundusze te planują przeznaczenie na wsparcie działań
podejmowanych przez gminy w ramach wdrożenia dyrektywy ściekowej zgodnie
z art. 4 i art. 5.2, w latach 2014–2023, środków w wysokości około 1 130 mln zł. Formą
wsparcia preferowaną przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki
wodnej jest forma pożyczki.
Podsumowując, koszty wdrożenia dyrektywy ściekowej zgodnie z art. 4 i art. 5.2
gminy będą ponosiły ze środków własnych, korzystając jednocześnie z opisanych wyżej
systemów wsparcia finansowego.
8. Wpływ regulacji na ochronę środowiska
Zakłada się, że projekt regulacji będzie miał pozytywny wpływ na ochronę
środowiska, gdyż przez zaostrzenie warunków odprowadzania ścieków do wód lub do
ziemi, przyczyni się do poprawy stanu wód powierzchniowych i podziemnych, co
w efekcie poprawi stan wód Morza Bałtyckiego. Tym samym wyposażanie aglomeracji
w efektywne systemy kanalizacyjne będzie wpływało na poprawę stanu środowiska
wodnego, a tym samym na zdrowie ludzi.
9. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej
Regulacja jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
01/66rch
35
TABELA ZBIEŻNOŚCI
TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
1. Dyrektywa 2000/60/WE ustanawiająca ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej;
2. Dyrektywa 2006/118/WE w sprawie ochrony wód podziemnych przed zanieczyszczeniem i pogorszeniem ich stanu;
TYTUŁ WDRAŻANEGO AKTU PRAWNEGO:
3. Dyrektywa 91/271/EWG dotycząca oczyszczania ścieków komunalnych.
4. Dyrektywa 2008/105/WE w sprawie środowiskowych norm jakości w dziedzinie polityki wodnej
5. Dyrektywa 2007/60/WE w sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ
Konieczn
ość
Jedn. red.
Treść przepisu UE
wdrożeni
Jedn. red.
Treść
a T/N
Dyrektywa 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej;
20."Dobry stan wód podziemnych" oznacza stan osiągnięty przez część wód
podziemnych, jeżeli zarówno jej stan ilościowy, jak i chemiczny jest określony jako co
najmniej "dobry".
22. „Dobry stan ekologiczny” oznacza stan części wód powierzchniowych,
1d) dobrym potencjale ekologicznym – rozumie się przez to taki stan silnie zmienionych jednolitych części wód powierzchniowych lub sztucznych
sklasyfikowany zgodnie z załącznikiem V.
jednolitych części wód powierzchniowych, który na podstawie klasyfikacji potencjału ekologicznego tych wód, wykonanej z uwzględnieniem
23. „Dobry potencjał ekologiczny” oznacza stan silnie zmienionej lub sztucznej części
definicji klasyfikacji tego potencjału, jest określony co najmniej jako dobry;
wód, sklasyfikowanej zgodnie z odpowiednimi przepisami załącznika V.
1e) dobrym stanie chemicznym wód podziemnych – rozumie się przez to taki stan chemiczny jednolitych części wód podziemnych, który na
24. „Dobry stan chemiczny wód powierzchniowych” oznacza stan chemiczny wymagany
podstawie oceny stanu chemicznego tych wód, wykonanej z uwzględnieniem definicji klasyfikacji tego stanu, jest określony jako dobry;
do spełnienia celów środowiskowych dla wód powierzchniowych ustalonych w art. 4 ust.
1f) dobrym stanie chemicznym wód powierzchniowych – rozumie się przez to taki stan chemiczny jednolitych części wód powierzchniowych, który
1 lit. a), to jest stan chemiczny osiągnięty przez część wód powierzchniowych, w którym
na podstawie klasyfikacji stanu chemicznego tych wód, wykonanej z uwzględnieniem definicji klasyfikacji tego stanu, jest określony jako dobry;
stężenia zanieczyszczeń nie przekraczają środowiskowych norm jakości ustalonych w
1g) dobrym stanie ekologicznym – rozumie się przez to taki stan jednolitych części wód powierzchniowych innych niż silnie zmienione jednolite
załączniku IX i na mocy art. 16 ust. 7 oraz innym stosownym prawodawstwie
części wód powierzchniowych lub sztuczne jednolite części wód powierzchniowych, który na podstawie klasyfikacji stanu ekologicznego tych wód,
wspólnotowym ustanawiającym środowiskowe normy jakości na poziomie
wykonanej z uwzględnieniem definicji klasyfikacji tego stanu, jest określony co najmniej jako dobry;
art. 9 ust. 1 pkt
wspólnotowym.
1h) dobrym stanie ilościowym wód podziemnych – rozumie się przez to taki stan jednolitych części wód podziemnych, który na podstawie oceny
art. 2 pkt 22-25, 25. „Dobry stan chemiczny wód podziemnych” oznacza stan chemiczny części wód
1d-1j, art. 38c
T
stanu ilościowego tych wód, wykonanej z uwzględnieniem definicji klasyfikacji tego stanu, jest określony jako dobry;
27-28, 40
podziemnych, który spełnia wszystkie warunki wymienione w tabeli 2.3.2 załącznika V.
pkt 1 ustawy - 1i) dobrym
stanie wód podziemnych – rozumie się przez to taki stan jednolitych części wód podziemnych, w którym stan ilościowy wód
27. „Dostępne zasoby wód podziemnych” oznaczają długoterminową średnią roczną
Prawo wodne
podziemnych oraz stan chemiczny tych wód, jest określony co najmniej jako dobry;
wielkość całkowitego zasilania określonej części wód podziemnych pomniejszonego o
1j) dostępnych zasobach wód podziemnych – rozumie się przez to zasoby wód podziemnych stanowiące średnią roczną z wielolecia wielkość
długoterminową roczną wielkość przepływu wymaganego do osiągnięcia
całkowitego zasilania wód podziemnych określonej jednolitej części wód podziemnych pomniejszoną
wyszczególnionych na mocy art. 4 celów jakości ekologicznej związanych z określoną
o wielkość z wielolecia przepływu wód wymaganego dla osiągnięcia celów środowiskowych dla jednolitych części wód powierzchniowych
częścią wód podziemnych, tak aby uniknąć jakiegokolwiek znacznego obniżenia stanu
związanych z określoną jednolitą częścią wód podziemnych, tak aby nie dopuścić do:
ekologicznego takich wód oraz aby uniknąć wszelkich szkód w związanych z nimi
a) znacznego pogorszenia stanu ekologicznego tych jednolitych części wód powierzchniowych,
ekosystemach lądowych.
b) powstania szkód w ekosystemach lądowych zależnych od wód podziemnych;
28. „Dobry stan ilościowy” oznacza stan określony w tabeli 2.1.2 załącznika V.
art. 38c pkt 1: "1) ograniczenie emisji do wód ze źródeł zanieczyszczeń punktowych przy zastosowaniu dopuszczalnych wartości emisji
40. „Dopuszczalne wartości emisji” oznaczają masę, wyrażoną w postaci pewnych
rozumianych jako masa, stężenie lub poziom emisji substancji lub energii, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 45 ust. 1 i 3, lub
szczególnych parametrów, stężenie i/lub poziom emisji, które nie będą przekroczone
na podstawie najlepszych dostępnych technik w rozumieniu art. 3 pkt 10 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, które nie
podczas jednego lub więcej przedziałów czasu. Dopuszczalna wartość emisji może być
powinny być przekraczane w określonym w nich czasie;
również ustanowiona dla pewnych grup, rodzin lub kategorii substancji, w szczególności
dla określonych na mocy art. 16.
13g) stanie ekologicznym – rozumie się przez to określoną jakość struktury
i funkcjonowania ekosystemu wodnego związanego z jednolitymi częściami wód powierzchniowych;
8. „Sztuczna część wód” oznacza część wód powierzchniowych powstałą na skutek
13h) stanie ilościowym wód podziemnych – rozumie się przez to określony poziom, w jakim pobór wody ma wpływ na jednolitą część wód podziemnych;
działalności człowieka.
13i) stanie wód podziemnych – rozumie się przez to ogólny stan jednolitych części wód podziemnych, który określa się na podstawie oceny stanu ilościowego wód podziemnych oraz oceny stanu
17. „Stan wód powierzchniowych” jest ogólnym wyrażeniem stanu części wód
chemicznego tych wód, przy czym o ogólnym stanie decyduje gorszy ze stanów;
powierzchniowych, określonym przez gorszy ze stanów ekologiczny lub chemiczny.
13j) substancj
ach priorytetowych – rozumie się przez to substancje lub grupy substancji, których emisje do wód należy stopniowo ograniczać, a w przypadku priorytetowych substancji
niebezpiecznych – stopniowo usuwać ze środowiska wodnego w celu ich wyeliminowania;
19. „Stan wód podziemnych” jest ogólnym wyrażeniem stanu części wód podziemnych,
13k) substancjach szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego – rozumie się przez to substancje lub grupy substancji, które są toksyczne, trwałe oraz zdolne do bioakumulacji, a także inne
określonym przez gorszy ze stanów ilościowy lub chemiczny.
substancje lub grupy substancji, które należy równoważnie traktować;
20. "Stan ekologiczny" jest określeniem jakości struktury i funkcjonowania ekosystemu
13l) substancji zanieczyszczającej – rozumie się przez to substancję mogącą spowodować zanieczyszczenie, w szczególności:
wodnego związanego z wodami powierzchniowymi, ustalonym zgodnie z załącznikiem
a) organiczne związki chlorowcowe lub substancje, które mogą tworzyć takie związki w środowisku wodnym,
b) związki fosforoorganiczne,
V.
c) związki cynoorganiczne,
21. „Stan ekologiczny” jest określeniem jakości struktury i funkcjonowania ekosystemu
d) substancje lub preparaty, lub produkty ich rozkładu, o udowodnionych właściwościach rakotwórczych lub mutagennych lub właściwościach mogących zakłócać w środowisku wodnym lub przez
wodnego związanego z wodami powierzchniowymi, ustalonym zgodnie z załącznikiem
art. 9 ust. 1 pkt to środowisko funkcje: steroidogenowe, hormonów tarczycy, reprodukcyjne lub inne funkcje endokrynologiczne,
art. 2 pkt 8, 17,
e) trwałe węglowodory oraz trwałe i bioakumulujące się toksyczne substancje organiczne,
V.
T
13g-13n ustawy -
19-21, 26, 29-31
f) cyjanki,
26. „Stan ilościowy” jest wyrażeniem stopnia, do jakiego część wód podziemnych jest
Prawo wodne
g) metale lub ich związki,
narażona na bezpośrednie i pośrednie pobory wody.
h) arsen lub jego związki,
29. „Substancje niebezpieczne” oznaczają substancje lub grupy substancji, które są
i) produkty biobójcze lub środki ochrony roślin,
toksyczne, trwałe i podatne na bioakumulację, oraz inne substancje lub grupy substancji,
j) substancje w zawiesinie,
k) substancje, które przyczyniają się do eutrofizacji, przede wszystkim azotanami
których poziom osiąga stan niepokojący.
i fosforanami,
30. „Substancje priorytetowe” oznaczają substancje określone zgodnie z art. 16 ust. 2 i
l) substancje wywierające niekorzystny wpływ na bilans tlenu, których pomiaru można dokonać przy użyciu wskaźników takich jak: pięciodobowe biochemiczne zapotrzebowanie na tlen (BZT5) i
wymienione w załączniku X. Wśród tych substancji są „priorytetowe substancje
chemiczne zapotrzebowanie na tlen (ChZTCr);
niebezpieczne”, które oznaczają substancje określone zgodnie z art. 16 ust. 3 i 6, dla
13m) sztucznej jednolitej części wód powierzchniowych – rozumie się przez to jednolitą część wód powierzchniowych powstałą w wyniku działalności człowieka;
13n) stanie wód powierzchniowych – rozumie się przez to ogólny stan jednolitych części wód powierzchniowych, który określa się w przypadku:
których winny być podjęte działania zgodnie z art. 16 ust. 1 i 8.
a) silnie zmienionych jednolitych części wód powierzchniowych lub sztucznych jednolitych części wód powierzchniowych – na podstawie potencjału ekologicznego oraz stanu chemicznego,
31. „Substancja zanieczyszczająca” oznacza każdą substancję mogącą spowodować
b) jednolitych części wód powierzchniowych innych niż wymienione w lit. a – na podstawie stanu ekologicznego oraz stanu chemicznego
zanieczyszczenie, szczególnie te wymienione w załączniku VIII.
- przy czym o ogólnym stanie decyduje gorszy wynik;”,
„25a) zanieczyszczeniu – rozumie się przez to emisję w rozumieniu art. 3 pkt 4 ustawy
33. „Zanieczyszczenie” oznacza bezpośrednie lub pośrednie wprowadzenie, na skutek
z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 1232), która może być szkodliwa dla zdrowia ludzi lub stanu
działalności człowieka, substancji lub ciepła do powietrza, wody lub ziemi, które mogą
środowiska, w tym jakości ekosystemów wodnych lub ekosystemów lądowych bezpośrednio zależnych od ekosystemów wodnych, powodować
być szkodliwe dla zdrowia ludzkiego lub jakości ekosystemów wodnych lub
art. 9 ust.1 pkt szkodę w dobrach materialnych, pogarszać walory estetyczne środowiska lub kolidować z uzasadnionymi sposobami korzystania ze środowiska, w
art. 2 pkt 33
ekosystemów lądowych bezpośrednio zależnych od ekosystemów wodnych, czego
T
25a ustawy -
szczególności powodować zanieczyszczenie wód;”
rezultatem są szkody materialne, lub które ogranicza lub zakłóca udogodnienia lub
Prawo wodne
prawnie uzasadnione użytkowanie środowiska.
Artykuł 4
Cele środowiskowe
1. Czyniąc operacyjnymi programy działań określone w planach gospodarowania wodami
w dorzeczu:
a) dla wód powierzchniowych
i) Państwa Członkowskie wdrażają konieczne środki, aby zapobiec pogorszeniu się stanu
wszystkich części wód powierzchniowych, z zastrzeżeniem stosowania ust. 6 i 7 i bez
naruszenia ust. 8;
2. Celem ochrony wód jest osiągnięcie celów środowiskowych dla jednolitych części wód powierzchniowych, jednolitych części wód podziemnych
b) dla wód podziemnych
art. 38 ust. 2
art. 4 pkt 1 lit. a) i) Państwa Członkowskie wdrażają działania konieczne, aby zapobiec lub ograniczyć
oraz obszarów chronionych, o których mowa w art. 113 ust. 4, a także poprawa jakości wód oraz biologicznych stosunków w środowisku wodnym i
T
ustawy - Prawo
i), lit. b) i), lit. c dopływ zanieczyszczeń do wód podziemnych i zapobiec pogarszaniu się stanu
na terenach podmokłych.
wodne
wszystkich części wód podziemnych, z zastrzeżeniem stosowania ust. 6 i 7 i bez
uszczerbku dla ust. 8 niniejszego artykułu oraz z zastrzeżeniem stosowania art. 11 ust. 3
lit. j);
c) dla obszarów chronionych
Państwa Członkowskie osiągają zgodność ze wszystkimi normami i celami najpóźniej w
ciągu 15 lat od dnia wejścia w życie niniejszej dyrektywy, chyba że ustalono inaczej w
prawodawstwie wspólnotowym, w ramach którego zostały ustalone poszczególne obszary
chronione.
5a. Ochrona wód jest realizowana w szczególności z uwzględnieniem wyników oceny stanu wód podziemnych oraz wyników oceny stanu wód
powierzchniowych.
17. „Stan wód powierzchniowych” jest ogólnym wyrażeniem stanu części wód
5b. Ocena stanu wód podziemnych obejmuje ocenę stanu ilościowego wód podziemnych i ich stanu chemicznego oraz określenie dobrego stanu
powierzchniowych, określonym przez gorszy ze stanów ekologiczny lub chemiczny.
wód podziemnych, w tym dobrego stanu ilościowego wód podziemnych i dobrego stanu chemicznego wód podziemnych, dokonywane w ramach
art. 38 ust. 5a-5c
art. 2 pkt 17, 25 i 25. „Dobry stan chemiczny wód podziemnych” oznacza stan chemiczny części wód
oceny stanu jednolitych części wód podziemnych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 38a ust. 1.
T
ustawy - Prawo
28
podziemnych, który spełnia wszystkie warunki wymienione w tabeli 2.3.2 załącznika V.
5c. Ocena stanu wód powierzchniowych obejmuje klasyfikację stanu ekologicznego, potencjału ekologicznego i stanu chemicznego tych wód oraz
wodne
28. „Dobry stan ilościowy” oznacza stan określony w tabeli 2.1.2 załącznika V.
określenie dobrego stanu ekologicznego, dobrego potencjału ekologicznego oraz dobrego stanu chemicznego wód powierzchniowych, dokonywane
zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 38a ust. 2 i 3.”
1. Minister właściwy do spraw gospodarki wodnej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia,
kryteria i sposób oceny stanu jednolitych części wód podziemnych, w tym:
1) klasyfikację elementów fizykochemicznych;
2. WODY PODZIEMNE
2.1. Stan ilościowy wód podziemnych
2) definicje klasyfikacji stanu ilościowego wód podziemnych oraz stanu chemicznego;
art. 38a ust. 1 5, 3) sposób interpretacji wyników badań elementów fizykochemicznych i ilościowych;
Zał. V
2.1.1. Parametry klasyfikacji stanu ilościowego
Reżim poziomu wód podziemnych
T
5b ustawy -
4) sposób prezentacji ich stanu;
2.1.2. Definicja stanu ilościowego
Prawo wodne
5) częstotliwość dokonywania oceny ich stanu;
(...) przytoczono tylko fragment przepisów
6) wartości progowe będące normami jakości środowiska wyrażonymi jako stężenie danej substancji zanieczyszczającej, grupy tych substancji lub
transponowanych
substancji wyrażonej jako wskaźnik w wodach podziemnych, które nie powinno być przekroczone
z uwagi na ochronę środowiska oraz zdrowie ludzi.”,
(. .) przytoczono tylko fragment przepisów transponujących
„Cele środowiskowe rozumiane jako osiągnięcie i utrzymanie dobrego stanu wód podziemnych, dobrego stanu chemicznego wód podziemnych,
art. 38b ust. 1 dobrego stanu ekologicznego, dobrego potencjału ekologicznego oraz dobrego stanu chemicznego wód powierzchniowych, a także zapobieganie ich
art. 2 pkt 34
34. „Cele środowiskowe” oznaczają cele wymienione w art. 4.
T
ustawy - Prawo pogorszeniu, w szczególności w odniesieniu do ekosystemów wodnych i od wody zależnych, określa się dla:”
wodne
w art. 9 ust. 1 dodaje się pkt 1j)
"1j) dostępnych zasobach wód podziemnych – rozumie się przez to zasoby wód podziemnych stanowiące średnią roczną z wielolecia wielkość
całkowitego zasilania wód podziemnych określonej jednolitej części wód podziemnych pomniejszoną
o wielkość z wielolecia przepływu wód wymaganego dla osiągnięcia celów środowiskowych dla jednolitych części wód powierzchniowych
związanych z określoną jednolitą częścią wód podziemnych, tak aby nie dopuścić do:
a) znacznego pogorszenia stanu ekologicznego tych jednolitych części wód powierzchniowych,
b) powstania szkód w ekosystemach lądowych zależnych od wód podziemnych;”
27. „Dostępne zasoby wód podziemnych” oznaczają długoterminową średnią roczną
w art. 105:
wielkość całkowitego zasilania określonej części wód podziemnych pomniejszonego o
art. 105 pkt 2a pkt 2a lit a otrzymuje brzmienie:
długoterminową roczną wielkość przepływu wymaganego do osiągnięcia
lit a; art. 105
„a) wykazu wielkości zasobów wód podziemnych, a w tym dostępnych zasobów wód podziemnych,”,
pkt 4; art. 153
art. 2 pkt 27
wyszczególnionych na mocy art. 4 celów jakości ekologicznej związanych z określoną
T
b) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
częścią wód podziemnych, tak aby uniknąć jakiegokolwiek znacznego obniżenia stanu
ust. 2 pkt 2 i 3 4) opracowywanie oraz przekazywanie prognoz zmian wielkości zasobów wód podziemnych, w tym dostępnych zasobów wód podziemnych oraz
ekologicznego takich wód oraz aby uniknąć wszelkich szkód w związanych z nimi
ustawy - Prawo stanu wód podziemnych, a także ich zagrożeń;
ekosystemach lądowych.
wodne
w art. 153 w ust. 2 pkt 2 i 3 otrzymuje brzmienie:
2) zasobów wód podziemnych, w tym dostępnych zasobów wód podziemnych, lokalizacji głównych zbiorników wód podziemnych oraz sieci
stacjonarnych obserwacji wód;
3) ilości i jakości zasobów wód powierzchniowych oraz zasobów wód podziemnych, w tym dostępnych zasobów wód podziemnych;
.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2106
› Pobierz plik