eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2106
  • Data wpłynięcia: 2014-01-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 850

2106

 
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska  i  Gospodarki Wodnej zamierza 
wspierać  finansowo  projekty  realizowane  w  celu dostosowania do art. 5.2 oraz art. 4 
dyrektywy ściekowej w ramach przygotowywanego aktualnie programu priorytetowego 
„Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach”.  
Zgodnie  z  treścią  Strategii  działania  Narodowego  Funduszu  Ochrony 
Środowiska  i  Gospodarki Wodnej na lata 2013–2016  z  perspektywą  do  2020  r. 
przewidującej  znaczące  zwiększenie  udziału  finansowania  zwrotnego  w  stosunku  do 
bezzwrotnego,  podstawową  formą  dofinansowania,  jaką  przewiduje  program  są 
pożyczki: 
1)  bez  możliwości  umorzenia  dla  przedsięwzięć  realizowanych  przy  wsparciu 
niepodlegających zwrotowi środków Unii Europejskiej;  
2)  z możliwością częściowego umorzenia, mogącego nastąpić po zakończeniu realizacji 
przedsięwzięcia – przewiduje się umorzenie w wysokości 30–50% kwoty udzielonej 
pożyczki.  
W  ramach  wspomnianego  wyżej  programu  nie  planuje  się  wsparcia  kosztów 
inwestycyjnych przedsięwzięć z zakresu gospodarki wodno-ściekowej w formie dotacji, 
a jedynie uzupełniająco planowane są następujące bezzwrotne formy dofinansowania: 
1)  dopłaty  do  oprocentowania  kredytu  bankowego  (nie  stanowią  dofinansowania 
kosztów inwestycyjnych  –  służą  pokryciu  kosztów  finansowych  związanych 
z zaciągnięciem kredytu  inwestycyjnego), przy  czym łączna kwota dopłat  nie może 
przekroczyć 15% wykorzystanej kwoty kredytu;  
2)  dopłaty  do  ceny  wykupu  obligacji  kuponowych,  przy  czym  dopłata  nie  może 
przekroczyć  15%  wartości  objętej  emisji  obligacji  przeznaczonej  na  realizację 
przedsięwzięcia  i  realizowana  jest  dopiero  po  zakończeniu  inwestycji  oraz 
osiągnięciu efektu rzeczowego i ekologicznego. 
W  zakresie  kosztów,  jakie  poniesie  Narodowy  Fundusz  Ochrony  Środowiska 
i Gospodarki Wodnej w związku z planowanymi uregulowaniami prawnymi przewiduje 
się  w  ramach  powyższego  programu  priorytetowego  wsparcie  przedsięwzięć 
polegających na: 
1)  budowie,  rozbudowie  lub  modernizacji  oczyszczalni  ścieków  komunalnych  (także 
w zakresie 
dotyczącym  przetwarzania  osadów  ściekowych  lub  innym, 
niewynikającym wprost z art. 4 i 5.2 dyrektywy ściekowej); 
34 
2)  budowie, rozbudowie lub modernizacji zbiorczych systemów kanalizacji sanitarnej. 
Pozwoli  to  na  wygenerowanie  kapitału  służącego  pokryciu  kosztów 
inwestycyjnych tych przedsięwzięć w łącznej wysokości ok. 308 mln zł.  
Mając więc na uwadze fakt, że wsparcie działań podejmowanych przez gminy 
w ramach  wdrożenia  dyrektywy  ściekowej  zgodnie  z  art.  4  i  art.  5.2  ze  środków 
Narodowego  Funduszu  Ochrony  Środowiska  i  Gospodarki  Wodnej  jest  planowane 
w formie  pożyczek  niebędących  formą  bezzwrotną,  w  regule  wydatkowej  zawartej 
w projekcie  ustawy  nie  będzie  określany  limit  wydatków  Narodowego  Funduszu 
Ochrony  Środowiska  i  Gospodarki  Wodnej.  Reguła  wydatkowa  została  więc 
ograniczona do określenia szacowanego limitu wydatków z budżetów gmin. W latach 
2014  i  2015  zakłada  się  więc  odpowiednio  137  mln  zł  i  541  mln  zł,  zaś  w  latach  
2016–2023, po 30 mln zł rocznie. 
Zgodnie z informacjami uzyskanymi z wojewódzkich funduszy ochrony 
środowiska i gospodarki wodnej, fundusze te planują przeznaczenie na wsparcie działań 
podejmowanych  przez  gminy  w  ramach  wdrożenia  dyrektywy  ściekowej  zgodnie 
z art. 4 i art. 5.2, w latach 2014–2023, środków w wysokości około 1 130 mln zł. Formą 
wsparcia  preferowaną  przez  wojewódzkie  fundusze  ochrony  środowiska  i  gospodarki 
wodnej jest forma pożyczki. 
Podsumowując, koszty wdrożenia dyrektywy ściekowej zgodnie z art. 4 i art. 5.2 
gminy będą ponosiły ze środków własnych, korzystając jednocześnie z opisanych wyżej 
systemów wsparcia finansowego. 
 
8.  Wpływ regulacji na ochronę środowiska 
Zakłada  się,  że  projekt  regulacji  będzie  miał  pozytywny  wpływ  na  ochronę 
środowiska, gdyż przez zaostrzenie warunków odprowadzania ścieków do wód lub do 
ziemi,  przyczyni  się  do  poprawy  stanu  wód  powierzchniowych  i  podziemnych,  co 
w efekcie poprawi stan wód Morza Bałtyckiego. Tym samym wyposażanie aglomeracji 
w  efektywne  systemy  kanalizacyjne  będzie  wpływało  na  poprawę  stanu  środowiska 
wodnego, a tym samym na zdrowie ludzi.  
 
9.  Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej 
Regulacja jest zgodna z prawem Unii Europejskiej. 
01/66rch  
35 
TABELA ZBIEŻNOŚCI
TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
1. Dyrektywa 2000/60/WE ustanawiająca ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej;
2. Dyrektywa 2006/118/WE w sprawie ochrony wód podziemnych przed zanieczyszczeniem i pogorszeniem ich stanu;                                                                                                                               

TYTUŁ WDRAŻANEGO AKTU PRAWNEGO:
3. Dyrektywa 91/271/EWG dotycząca oczyszczania ścieków komunalnych.                                                                                          
4. Dyrektywa 2008/105/WE w sprawie środowiskowych norm jakości w dziedzinie polityki wodnej                                                       
5. Dyrektywa 2007/60/WE w sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ
Konieczn
ość 
Jedn. red.
Treść przepisu UE
wdrożeni
Jedn. red.
Treść
a T/N
Dyrektywa 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej;
20."Dobry stan wód podziemnych" oznacza stan osiągnięty przez część wód 
podziemnych, jeżeli zarówno jej stan ilościowy, jak i chemiczny jest określony jako co 
najmniej "dobry".                                                                                                          
22. „Dobry stan ekologiczny” oznacza stan części wód powierzchniowych, 
1d) dobrym potencjale ekologicznym – rozumie się przez to taki stan silnie zmienionych jednolitych części wód powierzchniowych lub sztucznych
sklasyfikowany zgodnie z załącznikiem V.                                                                
jednolitych części wód powierzchniowych, który na podstawie klasyfikacji potencjału ekologicznego tych wód, wykonanej z uwzględnieniem
23. „Dobry potencjał ekologiczny” oznacza stan silnie zmienionej lub sztucznej części 
definicji klasyfikacji tego potencjału, jest określony co najmniej jako dobry;
wód, sklasyfikowanej zgodnie z odpowiednimi przepisami załącznika V.                                        
1e) dobrym stanie chemicznym wód podziemnych – rozumie się przez to taki stan chemiczny jednolitych części wód podziemnych, który na
24. „Dobry stan chemiczny wód powierzchniowych” oznacza stan chemiczny wymagany 
podstawie oceny stanu chemicznego tych wód, wykonanej z uwzględnieniem definicji klasyfikacji tego stanu, jest określony jako dobry;
do spełnienia celów środowiskowych dla wód powierzchniowych ustalonych w art. 4 ust. 
1f) dobrym stanie chemicznym wód powierzchniowych – rozumie się przez to taki stan chemiczny jednolitych części wód powierzchniowych, który
1 lit. a), to jest stan chemiczny osiągnięty przez część wód powierzchniowych, w którym 
na podstawie klasyfikacji stanu chemicznego tych wód, wykonanej z uwzględnieniem definicji klasyfikacji tego stanu, jest określony jako dobry;
stężenia zanieczyszczeń nie przekraczają środowiskowych norm jakości ustalonych w 
1g) dobrym stanie ekologicznym – rozumie się przez to taki stan jednolitych części wód powierzchniowych innych niż silnie zmienione jednolite
załączniku IX i na mocy art. 16 ust. 7 oraz innym stosownym prawodawstwie 
części wód powierzchniowych lub sztuczne jednolite części wód powierzchniowych, który na podstawie klasyfikacji stanu ekologicznego tych wód,
wspólnotowym ustanawiającym środowiskowe normy jakości na poziomie 
wykonanej z uwzględnieniem definicji klasyfikacji tego stanu, jest określony co najmniej jako dobry;
art. 9 ust. 1 pkt 
wspólnotowym.                                      
1h) dobrym stanie ilościowym wód podziemnych – rozumie się przez to taki stan jednolitych części wód podziemnych, który na podstawie oceny
art. 2 pkt 22-25,  25. „Dobry stan chemiczny wód podziemnych” oznacza stan chemiczny części wód 
1d-1j, art. 38c 
T
stanu ilościowego tych wód, wykonanej z uwzględnieniem definicji klasyfikacji tego stanu,  jest określony jako dobry;
27-28, 40
podziemnych, który spełnia wszystkie warunki wymienione w tabeli 2.3.2 załącznika V.                                                                           
pkt 1 ustawy -  1i) dobrym                                                          
stanie wód podziemnych – rozumie się przez to taki stan jednolitych części wód podziemnych, w którym stan ilościowy wód
27. „Dostępne zasoby wód podziemnych” oznaczają długoterminową średnią roczną 
Prawo wodne
podziemnych oraz stan chemiczny tych wód, jest określony co najmniej jako dobry;
wielkość całkowitego zasilania określonej części wód podziemnych pomniejszonego o 
1j) dostępnych zasobach wód podziemnych – rozumie się przez to zasoby wód podziemnych stanowiące średnią roczną z wielolecia wielkość
długoterminową roczną wielkość przepływu wymaganego do osiągnięcia 
całkowitego zasilania wód podziemnych określonej jednolitej części wód podziemnych pomniejszoną 
wyszczególnionych na mocy art. 4 celów jakości ekologicznej związanych z określoną 
o wielkość z wielolecia przepływu wód wymaganego dla osiągnięcia celów środowiskowych dla jednolitych części wód powierzchniowych
częścią wód podziemnych, tak aby uniknąć jakiegokolwiek znacznego obniżenia stanu 
związanych z określoną jednolitą częścią wód podziemnych, tak aby nie dopuścić do:
ekologicznego takich wód oraz aby uniknąć wszelkich szkód w związanych z nimi 
a) znacznego pogorszenia stanu ekologicznego tych jednolitych części wód powierzchniowych,
ekosystemach lądowych.                                                                                             
b) powstania szkód w ekosystemach lądowych zależnych od wód podziemnych;
28. „Dobry stan ilościowy” oznacza stan określony w tabeli 2.1.2 załącznika V.                    
art. 38c pkt 1: "1) ograniczenie emisji do wód ze źródeł zanieczyszczeń punktowych przy zastosowaniu dopuszczalnych wartości emisji
40. „Dopuszczalne wartości emisji” oznaczają masę, wyrażoną w postaci pewnych 
rozumianych jako masa, stężenie lub poziom emisji substancji lub energii, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 45 ust. 1 i 3, lub
szczególnych parametrów, stężenie i/lub poziom emisji, które nie będą przekroczone 
na podstawie najlepszych dostępnych technik w rozumieniu art. 3 pkt 10 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, które nie
podczas jednego lub więcej przedziałów czasu. Dopuszczalna wartość emisji może być 
powinny być przekraczane w określonym w nich czasie;
również ustanowiona dla pewnych grup, rodzin lub kategorii substancji, w szczególności 
dla określonych na mocy art. 16.               
13g)  stanie ekologicznym – rozumie się przez to określoną jakość struktury 
i funkcjonowania ekosystemu wodnego związanego z jednolitymi częściami wód powierzchniowych;
8. „Sztuczna część wód” oznacza część wód powierzchniowych powstałą na skutek 
13h)  stanie ilościowym wód podziemnych – rozumie się przez to określony poziom, w jakim pobór wody ma wpływ na jednolitą część wód podziemnych;
działalności człowieka.   
13i) stanie wód podziemnych – rozumie się przez to ogólny stan jednolitych części wód podziemnych, który określa się na podstawie oceny stanu ilościowego wód podziemnych oraz oceny stanu
17. „Stan wód powierzchniowych” jest ogólnym wyrażeniem stanu części wód 
chemicznego tych wód, przy czym o ogólnym stanie decyduje gorszy ze stanów;
powierzchniowych, określonym przez gorszy ze stanów ekologiczny lub chemiczny.                                                                                
13j) substancj                         
ach priorytetowych – rozumie się przez to substancje lub grupy substancji, których emisje do wód należy stopniowo ograniczać, a w przypadku priorytetowych substancji
niebezpiecznych – stopniowo usuwać ze środowiska wodnego w celu ich wyeliminowania;
19. „Stan wód podziemnych” jest ogólnym wyrażeniem stanu części wód podziemnych, 
13k) substancjach szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego – rozumie się przez to substancje lub grupy substancji, które są toksyczne, trwałe oraz zdolne do bioakumulacji, a także inne
określonym przez gorszy ze stanów ilościowy lub chemiczny.   
substancje lub grupy substancji, które należy równoważnie traktować;
20. "Stan ekologiczny" jest określeniem jakości struktury i funkcjonowania ekosystemu 
13l)  substancji zanieczyszczającej – rozumie się przez to substancję mogącą spowodować zanieczyszczenie, w szczególności:
wodnego związanego z wodami powierzchniowymi, ustalonym zgodnie z załącznikiem 
a) organiczne związki chlorowcowe  lub substancje, które mogą tworzyć takie związki w środowisku wodnym,
b) związki fosforoorganiczne,
V.          
c) związki cynoorganiczne,
21. „Stan ekologiczny” jest określeniem jakości struktury i funkcjonowania ekosystemu 
d) substancje lub preparaty, lub produkty ich rozkładu, o udowodnionych właściwościach rakotwórczych lub mutagennych lub właściwościach mogących zakłócać w środowisku wodnym lub przez
wodnego związanego z wodami powierzchniowymi, ustalonym zgodnie z załącznikiem 
art. 9 ust. 1 pkt  to środowisko funkcje: steroidogenowe, hormonów tarczycy, reprodukcyjne lub inne funkcje endokrynologiczne,
art. 2 pkt 8, 17, 
e) trwałe węglowodory oraz trwałe i bioakumulujące się toksyczne substancje organiczne,
V.         
T
13g-13n ustawy - 
19-21, 26, 29-31
f)  cyjanki,
26. „Stan ilościowy” jest wyrażeniem stopnia, do jakiego część wód podziemnych jest 
Prawo wodne
g) metale lub ich związki,
narażona na bezpośrednie i pośrednie pobory wody. 
h) arsen lub jego związki,
29. „Substancje niebezpieczne” oznaczają substancje lub grupy substancji, które są 
i)  produkty biobójcze lub środki ochrony roślin,
toksyczne, trwałe i podatne na bioakumulację, oraz inne substancje lub grupy substancji, 
j) substancje w zawiesinie,
k) substancje, które przyczyniają się do eutrofizacji, przede wszystkim azotanami 
których poziom osiąga stan niepokojący.
i fosforanami,
30. „Substancje priorytetowe” oznaczają substancje określone zgodnie z art. 16 ust. 2 i 
l) substancje wywierające niekorzystny wpływ na bilans tlenu, których pomiaru można dokonać przy użyciu wskaźników takich jak: pięciodobowe biochemiczne zapotrzebowanie na tlen (BZT5) i
wymienione w załączniku X. Wśród tych substancji są „priorytetowe substancje 
chemiczne zapotrzebowanie na tlen (ChZTCr);
niebezpieczne”, które oznaczają substancje określone zgodnie z art. 16 ust. 3 i 6, dla 
13m)  sztucznej jednolitej części wód powierzchniowych – rozumie się przez to jednolitą część wód powierzchniowych powstałą w wyniku działalności człowieka;
13n)  stanie wód powierzchniowych – rozumie się przez to ogólny stan jednolitych części wód powierzchniowych, który określa się w przypadku:
których winny być podjęte działania zgodnie z art. 16 ust. 1 i 8.
a) silnie zmienionych jednolitych części wód powierzchniowych lub sztucznych jednolitych części wód powierzchniowych – na podstawie potencjału ekologicznego oraz stanu chemicznego, 
31. „Substancja zanieczyszczająca” oznacza każdą substancję mogącą spowodować 
b) jednolitych części wód powierzchniowych innych niż wymienione w lit. a – na podstawie stanu ekologicznego oraz stanu chemicznego
zanieczyszczenie, szczególnie te wymienione w załączniku VIII.
- przy czym o ogólnym stanie decyduje gorszy wynik;”,
„25a)  zanieczyszczeniu – rozumie się przez to emisję w rozumieniu art. 3 pkt 4 ustawy 
33. „Zanieczyszczenie” oznacza bezpośrednie lub pośrednie wprowadzenie, na skutek 
z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 1232), która może być szkodliwa dla zdrowia ludzi lub stanu 
działalności człowieka, substancji lub ciepła do powietrza, wody lub ziemi, które mogą 
środowiska, w tym jakości ekosystemów wodnych lub ekosystemów lądowych bezpośrednio zależnych od ekosystemów wodnych,  powodować 
być szkodliwe dla zdrowia ludzkiego lub jakości ekosystemów wodnych lub 
art. 9 ust.1 pkt  szkodę w dobrach materialnych, pogarszać walory estetyczne środowiska lub kolidować z uzasadnionymi sposobami korzystania ze środowiska, w 
art. 2 pkt 33
ekosystemów lądowych bezpośrednio zależnych od ekosystemów wodnych, czego 
T
25a ustawy - 
szczególności powodować zanieczyszczenie wód;”
rezultatem są szkody materialne, lub które ogranicza lub zakłóca udogodnienia lub 
Prawo wodne
prawnie uzasadnione użytkowanie środowiska.
Artykuł 4
Cele środowiskowe
1. Czyniąc operacyjnymi programy działań określone w planach gospodarowania wodami 
w dorzeczu:
a) dla wód powierzchniowych
i) Państwa Członkowskie wdrażają konieczne środki, aby zapobiec pogorszeniu się stanu 
wszystkich części wód powierzchniowych, z zastrzeżeniem stosowania ust. 6 i 7 i bez 
naruszenia ust. 8;                                                                                     
2. Celem ochrony wód jest osiągnięcie celów środowiskowych dla jednolitych części wód powierzchniowych, jednolitych części wód podziemnych 
b) dla wód podziemnych
art. 38 ust. 2 
art. 4 pkt 1 lit. a)  i) Państwa Członkowskie wdrażają działania konieczne, aby zapobiec lub ograniczyć 
oraz obszarów chronionych, o których mowa w art. 113 ust. 4, a także poprawa jakości wód oraz biologicznych stosunków w środowisku wodnym i 
T
ustawy - Prawo 
i), lit. b) i), lit. c dopływ zanieczyszczeń do wód podziemnych i zapobiec pogarszaniu się stanu 
na terenach podmokłych. 
wodne
wszystkich części wód podziemnych, z zastrzeżeniem stosowania ust. 6 i 7 i bez 
uszczerbku dla ust. 8 niniejszego artykułu oraz z zastrzeżeniem stosowania art. 11 ust. 3 
lit. j);                                                                                                     
c) dla obszarów chronionych
Państwa Członkowskie osiągają zgodność ze wszystkimi normami i celami najpóźniej w 
ciągu 15 lat od dnia wejścia w życie niniejszej dyrektywy, chyba że ustalono inaczej w 
prawodawstwie wspólnotowym, w ramach którego zostały ustalone poszczególne obszary 
chronione.
5a. Ochrona wód jest realizowana w szczególności z uwzględnieniem wyników oceny stanu wód podziemnych oraz wyników oceny stanu wód 
powierzchniowych.
17. „Stan wód powierzchniowych” jest ogólnym wyrażeniem stanu części wód 
5b. Ocena stanu wód podziemnych obejmuje ocenę stanu ilościowego wód podziemnych i ich stanu chemicznego oraz określenie dobrego stanu 
powierzchniowych, określonym przez gorszy ze stanów ekologiczny lub chemiczny.                                                                                
wód podziemnych, w tym dobrego stanu ilościowego wód podziemnych i dobrego stanu chemicznego wód podziemnych, dokonywane w ramach 
art. 38 ust. 5a-5c 
                           
art. 2 pkt 17, 25 i  25. „Dobry stan chemiczny wód podziemnych” oznacza stan chemiczny części wód 
oceny stanu jednolitych części wód podziemnych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 38a ust. 1.
T
ustawy - Prawo 
28
podziemnych, który spełnia wszystkie warunki wymienione w tabeli 2.3.2 załącznika V.                                                                           
5c. Ocena stanu wód powierzchniowych obejmuje klasyfikację stanu ekologicznego, potencjału ekologicznego i stanu chemicznego tych wód oraz 
wodne
                            
28. „Dobry stan ilościowy” oznacza stan określony w tabeli 2.1.2 załącznika V.
określenie dobrego stanu ekologicznego, dobrego potencjału ekologicznego oraz dobrego stanu chemicznego wód powierzchniowych, dokonywane 
zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art.  38a ust. 2 i 3.”
1. Minister właściwy do spraw gospodarki wodnej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, 
kryteria i sposób oceny stanu jednolitych części wód podziemnych, w tym:
1) klasyfikację elementów fizykochemicznych;
2. WODY PODZIEMNE
2.1. Stan ilościowy wód podziemnych
2) definicje klasyfikacji stanu ilościowego wód podziemnych oraz stanu chemicznego;
art. 38a ust. 1 5,  3) sposób interpretacji wyników badań elementów fizykochemicznych i ilościowych;
Zał. V
2.1.1. Parametry klasyfikacji stanu ilościowego
Reżim poziomu wód podziemnych
T
5b ustawy - 
4) sposób prezentacji ich stanu;
2.1.2. Definicja stanu ilościowego 
Prawo wodne
5) częstotliwość dokonywania oceny ich stanu; 
(...) przytoczono tylko fragment przepisów 
6) wartości progowe będące normami jakości środowiska wyrażonymi jako stężenie danej substancji zanieczyszczającej, grupy tych substancji lub 
transponowanych
substancji wyrażonej jako wskaźnik w wodach podziemnych, które nie powinno być przekroczone 
z uwagi na ochronę środowiska oraz zdrowie ludzi.”,
(. .) przytoczono tylko fragment przepisów transponujących
„Cele środowiskowe rozumiane jako osiągnięcie i utrzymanie dobrego stanu wód podziemnych, dobrego stanu chemicznego wód podziemnych, 
art. 38b ust. 1  dobrego stanu ekologicznego, dobrego potencjału ekologicznego oraz dobrego stanu chemicznego wód powierzchniowych, a także zapobieganie ich 
art. 2 pkt 34
34. „Cele środowiskowe” oznaczają cele wymienione w art. 4.
T
ustawy - Prawo  pogorszeniu, w szczególności w odniesieniu do ekosystemów wodnych i od wody zależnych, określa się dla:”
wodne
w art. 9 ust. 1 dodaje się pkt 1j)                                                                                                                                                          
"1j)  dostępnych zasobach wód podziemnych – rozumie się przez to zasoby wód podziemnych stanowiące średnią roczną z wielolecia wielkość 
całkowitego zasilania wód podziemnych określonej jednolitej części wód podziemnych pomniejszoną 
o wielkość z wielolecia przepływu wód wymaganego dla osiągnięcia celów środowiskowych dla jednolitych części wód powierzchniowych 
związanych z określoną jednolitą częścią wód podziemnych, tak aby nie dopuścić do:
a) znacznego pogorszenia stanu ekologicznego tych jednolitych części wód powierzchniowych,
b) powstania szkód w ekosystemach lądowych zależnych od wód podziemnych;”
27. „Dostępne zasoby wód podziemnych” oznaczają długoterminową średnią roczną 
w art. 105:
wielkość całkowitego zasilania określonej części wód podziemnych pomniejszonego o 
art. 105 pkt 2a  pkt 2a lit a otrzymuje brzmienie:
długoterminową roczną wielkość przepływu wymaganego do osiągnięcia 
lit a; art. 105 
„a) wykazu wielkości zasobów wód podziemnych, a w tym dostępnych zasobów wód podziemnych,”,
pkt 4; art. 153 
art. 2 pkt 27
wyszczególnionych na mocy art. 4 celów jakości ekologicznej związanych z określoną 
T
b) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
częścią wód podziemnych, tak aby uniknąć jakiegokolwiek znacznego obniżenia stanu 
ust. 2 pkt 2 i 3  4) opracowywanie oraz przekazywanie prognoz zmian wielkości zasobów wód podziemnych, w tym dostępnych zasobów wód podziemnych oraz 
ekologicznego takich wód oraz aby uniknąć wszelkich szkód w związanych z nimi 
ustawy - Prawo  stanu wód podziemnych, a także ich zagrożeń;                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         
ekosystemach lądowych.         
wodne
w art. 153 w ust. 2 pkt 2 i 3 otrzymuje brzmienie:
2) zasobów wód podziemnych, w tym dostępnych zasobów wód podziemnych, lokalizacji głównych zbiorników wód podziemnych oraz sieci 
stacjonarnych obserwacji wód;
3) ilości i jakości zasobów wód powierzchniowych oraz zasobów wód podziemnych,  w tym dostępnych zasobów wód podziemnych;
.
strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 ... 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: