Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2106
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 850
2106
zdefiniowanych obszarów, uznanych za wartościowe, a także wyeliminują dublowanie
się decyzji wymaganych obecnie przez przepisy krajowe. Należy mieć świadomość, że
integracja decyzji wydawanych w trybie art. 118 ustawy o ochronie przyrody
z zezwoleniami wydawanymi na podstawie art. 56 tej ustawy, jest szczególnie istotna
z uwagi na fakt, iż zezwolenia te powinny być wydawane względem dużej części
działań, planowanych do wykonania w obrębie siedlisk zależnych od wód. Tym samym
zmiany te ograniczą liczbę decyzji wydawanych przed rozpoczęciem realizacji
inwestycji. Istotnym czynnikiem zmniejszającym obciążenia administracyjne dla
inwestorów oraz regionalnych dyrektorów ochrony środowiska, generowane przez
przepis art. 118 ustawy o ochronie przyrody, jest także wprowadzenie trybu zgłoszenia
i sprzeciwu, który umożliwi autoryzację danej inwestycji w trybie milczącej zgody bez
konieczności wydawania aktu administracyjnego, co wyeliminuje także postępowania
odwoławcze w takich przypadkach.
Z uwagi na powyższe, proponowane zmiany, ułatwiając i upraszczając proces
inwestycyjny, nie spowodują znaczącego wzrostu obciążeń administracyjnych
w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska.
Aktualnie trudno jest jednak dokładnie oszacować, czy proponowane zmiany
pociągną za sobą konieczność wzmocnienia kadrowego poszczególnych regionalnych
dyrekcji, a jeśli tak, to w jakiej skali. Znaczna dowolność interpretacyjna przepisu
art. 118 ustawy o ochronie przyrody w jego obowiązującym brzmieniu, a co za tym
idzie niejednorodne podejście poszczególnych zarządców wód w zakresie konieczności
uzyskiwania decyzji na podstawie art. 118 tej ustawy w odniesieniu do prac
polegających na utrzymaniu wód, rodzą ten skutek, że do poszczególnych regionalnych
dyrekcji wpływa zróżnicowana liczba wniosków o wydanie takiej decyzji.
W wybranych województwach, w których już obecnie większość prac z zakresu
utrzymania wód jest zgłaszana do regionalnego dyrektora ochrony środowiska w celu
uzyskania decyzji w trybie art. 118 ustawy o ochronie przyrody, wprowadzenie
proponowanych regulacji nie spowoduje wzrostu obciążeń administracyjnych dla
regionalnych dyrekcji ochrony środowiska, a wręcz przeciwnie – może obciążenia te
zmniejszyć za sprawą instytucji zgłoszenia oraz integracji decyzji administracyjnych.
Natomiast w województwach, w których wnioski o wydanie decyzji w trybie art. 118
ustawy o ochronie przyrody nie są aktualnie zgłaszane w odniesieniu do szeregu prac
„utrzymaniowych”, przewiduje się wzrost liczby takich spraw po wprowadzeniu
29
proponowanych zmian ustawowych. Zakłada się, że w takich przypadkach liczba spraw
ulegnie zwiększeniu średnio o kilkadziesiąt w skali województwa, co będzie rodziło
konieczność wzmocnienia kadrowego danej regionalnej dyrekcji o dodatkowy
0,5–1 etat. Mając na uwadze, że wzrost obciążeń nie będzie dotyczył w równym stopniu
wszystkich województw szacuje się, że wejście w życie proponowanych zmian będzie
wymagało zatrudnienia w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska około
8 dodatkowych pracowników w skali kraju. Wynagrodzenia na ewentualne zatrudnienie
w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska nowych pracowników w związku
z projektowanym zgłoszeniem regionalnym dyrektorom ochrony środowiska
planowanych prac utrzymaniowych powinny być sfinansowane w ramach limitu
wydatków ustalonego w ustawie budżetowej na dany rok.
Aktualnie trudno jest także oszacować skutki wprowadzenia przepisów
nakazujących opracowanie planów prac utrzymaniowych. Tego rodzaju plany nie były
dotychczas opracowywane, dlatego też, nie jest znana skala zaangażowania
pracowników regionalnych zarządów gospodarki wodnej oraz służb samorządu
województwa zaangażowanych w opracowanie tych planów, ani potencjalne koszty tej
działalności. Opracowywanie i przyjmowanie planów utrzymania wód oraz ich
aktualizacje będą finansowane w ramach limitu wydatków planowanych w ustawie
budżetowej na dany rok w budżecie właściwego dysponenta, bez ubiegania się
o dodatkowe środki na ten cel z budżetu państwa.
W zakresie wprowadzanego w proponowanych przepisach art. 155a ust. 4 i 6
ustawy – Prawo wodne, obowiązku dokonywania przez wojewódzkiego inspektora
ochrony środowiska obowiązku obserwacji elementów hydromorfologicznych na
potrzeby oceny stanu ekologicznego lub potencjału ekologicznego oraz obowiązku
wykonywania oceny stanu jednolitych części wód powierzchniowych dla obszaru
województwa, z uwzględnieniem wód przejściowych i przybrzeżnych, nie pociąga za
sobą skutków dla budżetu państwa i nie powoduje wzrostu obciążeń administracyjnych.
Są to zadania, które nie spowodują wzrostu kosztów, gdyż obserwacje elementów
hydromorfologicznych będą się odbywały wraz z poborem prób biologicznych, które
zgodnie z art. 155a ust. 3 ustawy – Prawo wodne, wykonuje wojewódzki inspektor
ochrony środowiska. Przeprowadzenie obserwacji nie wymaga również posiadania
żadnego dodatkowego, specjalistycznego sprzętu. Oceny stanu wód na terenie
województwa są wykonywane przez wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska
30
na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska, dlatego
też wprowadzenie proponowanej regulacji ma na celu uzupełnienie zakresu regulacji
ustawy – Prawo wodne.
Zmiany proponowane w art. 105 pkt 2a lit. a oraz pkt 4 ustawy – Prawo wodne,
polegające na uzupełnieniu zakresu zadań państwowej służby hydrogeologicznej,
pełnionej zgodnie z art. 102 ust. 4 tej ustawy przez Państwowy Instytut Geologiczny –
Państwowy Instytut Badawczy, polegających na:
1) prowadzeniu i aktualizacji baz danych hydrogeologicznych – o wykazy wielkości
dostępnych zasobów wód podziemnych,
2) opracowywaniu oraz przekazywaniu prognoz zmian wielkości zasobów, stanu oraz
zagrożeń wód podziemnych – o dostępne zasoby wód podziemnych
– nie powodują konieczności podejmowania przez tę państwową służbę dodatkowych
działań, gdyż stanowią wyłącznie doprecyzowanie rodzaju zasobów objętych wykazem
zasobów wód podziemnych.
Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy, pełniący
państwową służbę hydrogeologiczną, realizując procedurę związaną z oceną stanu
ilościowego wód podziemnych w jednolitej części wód podziemnych, prowadzi wykaz
wielkości zasobów wód podziemnych dostępnych do zagospodarowania w jednolitej
części wód podziemnych, co oznacza, że proponowane zmiany w regulacjach ustawy –
Prawo wodne w przedmiotowym zakresie, nie powodują dodatkowych obciążeń
administracyjnych dla tego Instytutu. Należy także dodać, że zasoby dostępne do
zagospodarowania w jednolitych częściach wód podziemnych, są określane na
podstawie zasobów dyspozycyjnych wód podziemnych, ustalanych w trybie
dokumentacji hydrogeologicznej zgodnie z przepisami ustawy – Prawo geologiczne
i górnicze. Aktualny stan udokumentowania zasobów dyspozycyjnych wód
podziemnych obejmuje 54% powierzchni kraju.
Nowelizacja ustawy – Prawo wodne w zakresie transpozycji postanowień
dyrektywy Rady 91/271/EWG z dnia 21 maja 1991 r. dotyczącej oczyszczania ścieków
komunalnych (dyrektywy ściekowej) będzie miała wpływ na sektor finansów
publicznych. Zgodnie z wymaganiami dyrektywy ściekowej oraz postanowieniami
Traktatu Akcesyjnego w zakresie tej dyrektywy, Rzeczpospolita Polska jest zobligowana
do wdrożenia celów tej dyrektywy z dniem 31 grudnia 2015 r. W świetle postanowień
Traktatu Akcesyjnego, Rzeczpospolita Polska otrzymała derogacje dla art. 5.2, co
31
oznacza, że postanowienia tego artykułu będą obowiązywały z dniem wdrożenia celów
dyrektywy.
Zastosowanie art. 5.2 oraz art. 4 dyrektywy ściekowej będzie się wiązać
z określeniem standardów oczyszczania ścieków w zależności od wielkości
aglomeracji. Oznacza to, w przypadku aglomeracji powyżej 10 000 RLM, zastosowanie
podwyższonego usuwania biogenów na wszystkich oczyszczalniach ścieków w tych
aglomeracjach oraz podwyższenia standardów oczyszczania ścieków w oczyszczalniach
na terenie aglomeracji powyżej 100 000 RLM. W przypadku zastosowania art. 5.2
dyrektywy ściekowej, w ramach Krajowego programu oczyszczania ścieków
komunalnych (KPOŚK), konieczne będzie przeprowadzenie dodatkowo następujących
inwestycji w poszczególnych przedziałach RLM.
W przypadku aglomeracji z przedziału:
1) 10 000–15 000 RLM – modernizacji w zakresie podwyższonego stopnia usuwania
azotu i fosforu wymaga 174 oczyszczalni ścieków w 147 aglomeracjach;
2) z przedziału 15 000–100 000 RLM – modernizacji stopnia usuwania azotu i fosforu
wymaga 85 oczyszczalni ścieków w 69 aglomeracjach;
3) z przedziału powyżej 100 000 RLM – modernizacji wymaga aktualny stopień
redukcji azotu i fosforu ogólnego, co będzie dotyczyć 19 oczyszczalni ścieków
w 8 aglomeracjach.
Rozwiązania proponowane w projekcie ustawy w obszarze wdrożenia
dyrektywy ściekowej zgodnie z art. 5.2, nie stanowią nałożenia na gminy nowego
zadania. Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym do zadań
własnych gminy należą w szczególności sprawy kanalizacji, usuwania i oczyszczania
ścieków komunalnych. Skutkiem wejścia w życie ustawy oraz wydania na jej podstawie
nowego rozporządzenia w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu
ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla
środowiska wodnego, nie będzie rozbudowanie katalogu zadań własnych gmin, ale
konieczność modernizacji oczyszczalni ścieków w odniesieniu do stopnia oczyszczania
ścieków w zakresie usuwania biogenów. Oznacza to, że w przedmiotowym zakresie nie
znajduje zastosowania przepis art. 167 Konstytucji RP, czyli nie ma obowiązku
zapewnienia źródeł finansowania na realizację działań gmin, które będą podejmowane
po wejściu w życie ustawy i nowego rozporządzenia w sprawie warunków, jakie należy
32
spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji
szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Pozytywny wpływ na rynek pracy w branży wodociągowo-kanalizacyjnej będzie miało
podjęcie prowadzenia inwestycji na 278 oczyszczalniach ścieków.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Nie
przewiduje się wpływu regulacji na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość. Podjęcie prowadzenia inwestycji na 278 oczyszczalniach ścieków
będzie miało wpływ na kondycję finansową mniejszych przedsiębiorstw wodociągowo-
-kanalizacyjnych.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Nie przewiduje się wpływu regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wskazanie źródeł finansowania
Wprowadzone regulacje w zakresie stosowania art. 5.2 dyrektywy ściekowej
pociągają za sobą obciążenia dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Nie
będzie natomiast konieczności poniesienia wydatków z budżetu państwa. Wydatki będą
ponoszone przez gminy ze środków budżetów gmin. Jednocześnie gminy będą mogły
skorzystać z systemów wsparcia finansowego ze środków Narodowego Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy ochrony
środowiska i gospodarki wodnej (w tym w ramach POIiŚ i RPO).
Głównym źródłem finansowania bezzwrotnego jest Program Operacyjny
Infrastruktura i Środowisko, w ramach którego Ministerstwo Środowiska ogłosiło
specjalny konkurs dla projektów, które mają na celu zapewnienie oczyszczania ścieków
zgodnie z art. 5.2 dyrektywy ściekowej w aglomeracjach z przedziału
10 000–15 000 RLM. Na konkurs przewidziano alokację w wysokości 100 mln euro,
a nabór wniosków zakończył się 30 września 2013 r. Jeśli zapotrzebowanie w tym
obszarze będzie większe, Ministerstwo Środowiska planuje ogłoszenie kolejnych
konkursów.
33
się decyzji wymaganych obecnie przez przepisy krajowe. Należy mieć świadomość, że
integracja decyzji wydawanych w trybie art. 118 ustawy o ochronie przyrody
z zezwoleniami wydawanymi na podstawie art. 56 tej ustawy, jest szczególnie istotna
z uwagi na fakt, iż zezwolenia te powinny być wydawane względem dużej części
działań, planowanych do wykonania w obrębie siedlisk zależnych od wód. Tym samym
zmiany te ograniczą liczbę decyzji wydawanych przed rozpoczęciem realizacji
inwestycji. Istotnym czynnikiem zmniejszającym obciążenia administracyjne dla
inwestorów oraz regionalnych dyrektorów ochrony środowiska, generowane przez
przepis art. 118 ustawy o ochronie przyrody, jest także wprowadzenie trybu zgłoszenia
i sprzeciwu, który umożliwi autoryzację danej inwestycji w trybie milczącej zgody bez
konieczności wydawania aktu administracyjnego, co wyeliminuje także postępowania
odwoławcze w takich przypadkach.
Z uwagi na powyższe, proponowane zmiany, ułatwiając i upraszczając proces
inwestycyjny, nie spowodują znaczącego wzrostu obciążeń administracyjnych
w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska.
Aktualnie trudno jest jednak dokładnie oszacować, czy proponowane zmiany
pociągną za sobą konieczność wzmocnienia kadrowego poszczególnych regionalnych
dyrekcji, a jeśli tak, to w jakiej skali. Znaczna dowolność interpretacyjna przepisu
art. 118 ustawy o ochronie przyrody w jego obowiązującym brzmieniu, a co za tym
idzie niejednorodne podejście poszczególnych zarządców wód w zakresie konieczności
uzyskiwania decyzji na podstawie art. 118 tej ustawy w odniesieniu do prac
polegających na utrzymaniu wód, rodzą ten skutek, że do poszczególnych regionalnych
dyrekcji wpływa zróżnicowana liczba wniosków o wydanie takiej decyzji.
W wybranych województwach, w których już obecnie większość prac z zakresu
utrzymania wód jest zgłaszana do regionalnego dyrektora ochrony środowiska w celu
uzyskania decyzji w trybie art. 118 ustawy o ochronie przyrody, wprowadzenie
proponowanych regulacji nie spowoduje wzrostu obciążeń administracyjnych dla
regionalnych dyrekcji ochrony środowiska, a wręcz przeciwnie – może obciążenia te
zmniejszyć za sprawą instytucji zgłoszenia oraz integracji decyzji administracyjnych.
Natomiast w województwach, w których wnioski o wydanie decyzji w trybie art. 118
ustawy o ochronie przyrody nie są aktualnie zgłaszane w odniesieniu do szeregu prac
„utrzymaniowych”, przewiduje się wzrost liczby takich spraw po wprowadzeniu
29
proponowanych zmian ustawowych. Zakłada się, że w takich przypadkach liczba spraw
ulegnie zwiększeniu średnio o kilkadziesiąt w skali województwa, co będzie rodziło
konieczność wzmocnienia kadrowego danej regionalnej dyrekcji o dodatkowy
0,5–1 etat. Mając na uwadze, że wzrost obciążeń nie będzie dotyczył w równym stopniu
wszystkich województw szacuje się, że wejście w życie proponowanych zmian będzie
wymagało zatrudnienia w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska około
8 dodatkowych pracowników w skali kraju. Wynagrodzenia na ewentualne zatrudnienie
w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska nowych pracowników w związku
z projektowanym zgłoszeniem regionalnym dyrektorom ochrony środowiska
planowanych prac utrzymaniowych powinny być sfinansowane w ramach limitu
wydatków ustalonego w ustawie budżetowej na dany rok.
Aktualnie trudno jest także oszacować skutki wprowadzenia przepisów
nakazujących opracowanie planów prac utrzymaniowych. Tego rodzaju plany nie były
dotychczas opracowywane, dlatego też, nie jest znana skala zaangażowania
pracowników regionalnych zarządów gospodarki wodnej oraz służb samorządu
województwa zaangażowanych w opracowanie tych planów, ani potencjalne koszty tej
działalności. Opracowywanie i przyjmowanie planów utrzymania wód oraz ich
aktualizacje będą finansowane w ramach limitu wydatków planowanych w ustawie
budżetowej na dany rok w budżecie właściwego dysponenta, bez ubiegania się
o dodatkowe środki na ten cel z budżetu państwa.
W zakresie wprowadzanego w proponowanych przepisach art. 155a ust. 4 i 6
ustawy – Prawo wodne, obowiązku dokonywania przez wojewódzkiego inspektora
ochrony środowiska obowiązku obserwacji elementów hydromorfologicznych na
potrzeby oceny stanu ekologicznego lub potencjału ekologicznego oraz obowiązku
wykonywania oceny stanu jednolitych części wód powierzchniowych dla obszaru
województwa, z uwzględnieniem wód przejściowych i przybrzeżnych, nie pociąga za
sobą skutków dla budżetu państwa i nie powoduje wzrostu obciążeń administracyjnych.
Są to zadania, które nie spowodują wzrostu kosztów, gdyż obserwacje elementów
hydromorfologicznych będą się odbywały wraz z poborem prób biologicznych, które
zgodnie z art. 155a ust. 3 ustawy – Prawo wodne, wykonuje wojewódzki inspektor
ochrony środowiska. Przeprowadzenie obserwacji nie wymaga również posiadania
żadnego dodatkowego, specjalistycznego sprzętu. Oceny stanu wód na terenie
województwa są wykonywane przez wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska
30
na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska, dlatego
też wprowadzenie proponowanej regulacji ma na celu uzupełnienie zakresu regulacji
ustawy – Prawo wodne.
Zmiany proponowane w art. 105 pkt 2a lit. a oraz pkt 4 ustawy – Prawo wodne,
polegające na uzupełnieniu zakresu zadań państwowej służby hydrogeologicznej,
pełnionej zgodnie z art. 102 ust. 4 tej ustawy przez Państwowy Instytut Geologiczny –
Państwowy Instytut Badawczy, polegających na:
1) prowadzeniu i aktualizacji baz danych hydrogeologicznych – o wykazy wielkości
dostępnych zasobów wód podziemnych,
2) opracowywaniu oraz przekazywaniu prognoz zmian wielkości zasobów, stanu oraz
zagrożeń wód podziemnych – o dostępne zasoby wód podziemnych
– nie powodują konieczności podejmowania przez tę państwową służbę dodatkowych
działań, gdyż stanowią wyłącznie doprecyzowanie rodzaju zasobów objętych wykazem
zasobów wód podziemnych.
Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy, pełniący
państwową służbę hydrogeologiczną, realizując procedurę związaną z oceną stanu
ilościowego wód podziemnych w jednolitej części wód podziemnych, prowadzi wykaz
wielkości zasobów wód podziemnych dostępnych do zagospodarowania w jednolitej
części wód podziemnych, co oznacza, że proponowane zmiany w regulacjach ustawy –
Prawo wodne w przedmiotowym zakresie, nie powodują dodatkowych obciążeń
administracyjnych dla tego Instytutu. Należy także dodać, że zasoby dostępne do
zagospodarowania w jednolitych częściach wód podziemnych, są określane na
podstawie zasobów dyspozycyjnych wód podziemnych, ustalanych w trybie
dokumentacji hydrogeologicznej zgodnie z przepisami ustawy – Prawo geologiczne
i górnicze. Aktualny stan udokumentowania zasobów dyspozycyjnych wód
podziemnych obejmuje 54% powierzchni kraju.
Nowelizacja ustawy – Prawo wodne w zakresie transpozycji postanowień
dyrektywy Rady 91/271/EWG z dnia 21 maja 1991 r. dotyczącej oczyszczania ścieków
komunalnych (dyrektywy ściekowej) będzie miała wpływ na sektor finansów
publicznych. Zgodnie z wymaganiami dyrektywy ściekowej oraz postanowieniami
Traktatu Akcesyjnego w zakresie tej dyrektywy, Rzeczpospolita Polska jest zobligowana
do wdrożenia celów tej dyrektywy z dniem 31 grudnia 2015 r. W świetle postanowień
Traktatu Akcesyjnego, Rzeczpospolita Polska otrzymała derogacje dla art. 5.2, co
31
oznacza, że postanowienia tego artykułu będą obowiązywały z dniem wdrożenia celów
dyrektywy.
Zastosowanie art. 5.2 oraz art. 4 dyrektywy ściekowej będzie się wiązać
z określeniem standardów oczyszczania ścieków w zależności od wielkości
aglomeracji. Oznacza to, w przypadku aglomeracji powyżej 10 000 RLM, zastosowanie
podwyższonego usuwania biogenów na wszystkich oczyszczalniach ścieków w tych
aglomeracjach oraz podwyższenia standardów oczyszczania ścieków w oczyszczalniach
na terenie aglomeracji powyżej 100 000 RLM. W przypadku zastosowania art. 5.2
dyrektywy ściekowej, w ramach Krajowego programu oczyszczania ścieków
komunalnych (KPOŚK), konieczne będzie przeprowadzenie dodatkowo następujących
inwestycji w poszczególnych przedziałach RLM.
W przypadku aglomeracji z przedziału:
1) 10 000–15 000 RLM – modernizacji w zakresie podwyższonego stopnia usuwania
azotu i fosforu wymaga 174 oczyszczalni ścieków w 147 aglomeracjach;
2) z przedziału 15 000–100 000 RLM – modernizacji stopnia usuwania azotu i fosforu
wymaga 85 oczyszczalni ścieków w 69 aglomeracjach;
3) z przedziału powyżej 100 000 RLM – modernizacji wymaga aktualny stopień
redukcji azotu i fosforu ogólnego, co będzie dotyczyć 19 oczyszczalni ścieków
w 8 aglomeracjach.
Rozwiązania proponowane w projekcie ustawy w obszarze wdrożenia
dyrektywy ściekowej zgodnie z art. 5.2, nie stanowią nałożenia na gminy nowego
zadania. Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym do zadań
własnych gminy należą w szczególności sprawy kanalizacji, usuwania i oczyszczania
ścieków komunalnych. Skutkiem wejścia w życie ustawy oraz wydania na jej podstawie
nowego rozporządzenia w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu
ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla
środowiska wodnego, nie będzie rozbudowanie katalogu zadań własnych gmin, ale
konieczność modernizacji oczyszczalni ścieków w odniesieniu do stopnia oczyszczania
ścieków w zakresie usuwania biogenów. Oznacza to, że w przedmiotowym zakresie nie
znajduje zastosowania przepis art. 167 Konstytucji RP, czyli nie ma obowiązku
zapewnienia źródeł finansowania na realizację działań gmin, które będą podejmowane
po wejściu w życie ustawy i nowego rozporządzenia w sprawie warunków, jakie należy
32
spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji
szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Pozytywny wpływ na rynek pracy w branży wodociągowo-kanalizacyjnej będzie miało
podjęcie prowadzenia inwestycji na 278 oczyszczalniach ścieków.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Nie
przewiduje się wpływu regulacji na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość. Podjęcie prowadzenia inwestycji na 278 oczyszczalniach ścieków
będzie miało wpływ na kondycję finansową mniejszych przedsiębiorstw wodociągowo-
-kanalizacyjnych.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Nie przewiduje się wpływu regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wskazanie źródeł finansowania
Wprowadzone regulacje w zakresie stosowania art. 5.2 dyrektywy ściekowej
pociągają za sobą obciążenia dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Nie
będzie natomiast konieczności poniesienia wydatków z budżetu państwa. Wydatki będą
ponoszone przez gminy ze środków budżetów gmin. Jednocześnie gminy będą mogły
skorzystać z systemów wsparcia finansowego ze środków Narodowego Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy ochrony
środowiska i gospodarki wodnej (w tym w ramach POIiŚ i RPO).
Głównym źródłem finansowania bezzwrotnego jest Program Operacyjny
Infrastruktura i Środowisko, w ramach którego Ministerstwo Środowiska ogłosiło
specjalny konkurs dla projektów, które mają na celu zapewnienie oczyszczania ścieków
zgodnie z art. 5.2 dyrektywy ściekowej w aglomeracjach z przedziału
10 000–15 000 RLM. Na konkurs przewidziano alokację w wysokości 100 mln euro,
a nabór wniosków zakończył się 30 września 2013 r. Jeśli zapotrzebowanie w tym
obszarze będzie większe, Ministerstwo Środowiska planuje ogłoszenie kolejnych
konkursów.
33
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2106
› Pobierz plik