Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2106
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 850
2106
województw aglomeracji o równoważnej liczbie mieszkańców powyżej 2000 RLM oraz
dostosowania obszarów i granic aglomeracji do przepisów wydanych na podstawie
art. 43 ust. 4a ustawy – Prawo wodne. Wprowadzono także propozycję definicji
końcowego punktu zrzutu dla ścieków komunalnych. Nie uwzględniono natomiast
postulatu zmierzającego do przypisania zarządowi województwa kompetencji do
ustanawiania aglomeracji w drodze uchwały tego zarządu. Aglomeracja powinna być
ustanawiana w drodze aktu prawa miejscowego, co oznacza konieczność utrzymania
regulacji przypisującej tę kompetencję sejmikowi województwa, który zgodnie z art. 89
ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2013 r.
poz. 1590, z późn. zm.) na podstawie tej ustawy oraz na podstawie upoważnień
udzielonych w innych ustawach i w ich granicach stanowi akty prawa miejscowego
obowiązujące na obszarze województwa lub jego części. Nie uwzględniono także
postulatu odstąpienia od uzgodnienia z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska
w toku ustanawiania aglomeracji.
Opinie przedstawione przez wojewódzkie zarządy melioracji i urządzeń
wodnych oraz regionalnych dyrektorów ochrony środowiska koncentrowały się na
obszarze transpozycji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE z dnia
13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre
przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne, w odniesieniu do
tzw. „prac utrzymaniowych”. Propozycje regulacji w tym obszarze, obejmujące
przepisy art. 22 ustawy – Prawo wodne oraz art. 118 ustawy o ochronie przyrody były
przedmiotem szczegółowych uzgodnień między Ministerstwem Środowiska
i Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w toku konferencji uzgodnieniowej, podczas
której osiągnięto uzgodnienie w tym przedmiocie. W wyniku analizy opinii
przedstawionych w tym obszarze zaproponowano nowe uszczegółowione brzmienie
regulacji dotyczących zmian w ustawie o ochronie przyrody. Proponowane przepisy
art. 118 ustawy o ochronie przyrody określają katalog działań, obejmujący także prace
utrzymaniowe, które podlegają zgłoszeniu regionalnemu dyrektorowi ochrony
środowiska, tryb postępowania w tej sprawie, natomiast proponowany art. 118b tej
ustawy określa przypadki, w których zgłoszenie nie jest wymagane. Proponowany
przepis art. 118a ustawy o ochronie przyrody określa tryb wydawania decyzji
o warunkach prowadzenia działań. Natomiast zmiana art. 72 ustawy o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska
24
oraz o ocenach oddziaływania na środowisko polega na wprowadzeniu do katalogu
decyzji, przed którymi należy uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach,
pozwolenia wodnoprawnego na wydobywanie z wód kamienia, żwiru, piasku oraz
innych materiałów w ramach szczególnego korzystania z wód, co jest zabiegiem
porządkującym przepisy tej ustawy w związku ze zmianą wprowadzoną w art. 118
ust. 1 ustawy o ochronie przyrody. Zaproponowano także przepisy przewidujące
wprowadzenie planu utrzymania wód, obejmujące w szczególności zakres planu, jego
formę, organ właściwy do jego przyjęcia oraz obowiązek poddania planu strategicznej
ocenie oddziaływania na środowisko. Plan utrzymania wód będzie przyjmowany przez
dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej w formie aktu prawa miejscowego.
Opinie dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej koncentrowały
się w głównej mierze na obszarze transpozycji dyrektywy Rady 91/676/EWG z dnia
12 grudnia 1991 r. dotyczącej ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi
przez azotany pochodzenia rolniczego oraz na obszarze transpozycji dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie
oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na
środowisko naturalne, w odniesieniu do tzw. „prac utrzymaniowych”. Problematyka
konsultacji społecznych w odniesieniu do transpozycji dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2011/92/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków
wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko
naturalne, została omówiona wyżej. Wojewodowie nie przedstawili krytycznych opinii
co do rozwiązań proponowanych w projekcie ustawy. Opinia Narodowego Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, mająca charakter głównie porządkujący,
została w dużej mierze uwzględniona. Zgodnie z ustaleniami Stałego Komitetu Rady
Ministrów z dnia 1 sierpnia 2013 r. z projektu ustawy zostały usunięte propozycje
przepisów dotyczące wprowadzenia jednego programu działań mających na celu
ograniczenie odpływu azotu ze źródeł rolniczych.
Na etapie rozpatrywania projektu ustawy przez Komisję Wspólną Rządu
i Samorządu Terytorialnego uwagi do projektu ustawy przedstawiły Urzędy
Marszałkowskie Województw: Dolnośląskiego, Małopolskiego, Mazowieckiego,
Łódzkiego, Opolskiego, Śląskiego, Podkarpackiego i Pomorskiego oraz Urząd Miasta
Krakowa. Uwagi Urzędów Marszałkowskich odnosiły się głównie do propozycji
przepisów związanych z problematyką „prac utrzymaniowych” oraz problematyką
25
wdrożenia dyrektywy ściekowej. Uwagi dotyczące istoty rozwiązań w zakresie „prac
utrzymaniowych” nie zostały uwzględnione. Uwzględniono natomiast część uwag
odnoszących się do problematyki wdrożenia dyrektywy ściekowej, w szczególności
dotyczących określenia „gminy wiodącej” oraz trybu wyznaczania aglomeracji. Na
skutek uwzględnienia uwag na etapie rozpatrywania projektu ustawy przez Komisję
Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego zmianie uległy także regulacje przejściowe
dotyczące obowiązywania pozwoleń wodnoprawnych i pozwoleń zintegrowanych
w aglomeracjach. W dniu 29 maja 2013 r. projekt ustawy został pozytywnie
zaopiniowany przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
3. Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Nowelizacja ustawy – Prawo wodne w zakresie transpozycji postanowień
dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października
2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej nie
wpłynie na sektor finansów publicznych. Proponowane zmiany mają co do zasady
charakter zmian legislacyjno-redakcyjnych i nie spowodują dodatkowych skutków
finansowych dla tego sektora. Analogicznie należy ocenić regulacje dotyczące
uzupełnienia transpozycji dyrektywy 2007/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 23 października 2007 r. w sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania
nim.
Należy jednakże mieć na uwadze, że Komisja Europejska w dniu 27 lutego
2012 r. wystosowała do Rzeczypospolitej Polskiej dodatkową uzasadnioną opinię
w związku z nieprawidłową transpozycją art. 8 ust. 1 oraz ust. 2 w połączeniu
z załącznikiem V pkt 1.1 oraz 1.3 dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania
w dziedzinie polityki wodnej. Brak pełnej transpozycji Ramowej Dyrektywy Wodnej
skutkować będzie nałożeniem na Polskę wysokich kar finansowych. Dodatkowo, Polska
może zostać zobowiązana do zwrotu środków finansowych, jakie zostały przyznane na
realizację inwestycji wodnych w Polsce w ramach programów operacyjnych. Istotnym
skutkiem finansowym może być także ryzyko nieprzyznania przez Komisję Europejską
środków w perspektywie finansowej na lata 2014–2020. W związku z problematyką
zgodności przedsięwzięć realizowanych ze środków europejskich z postanowieniami
Ramowej Dyrektywy Wodnej, w 2012 r. Komisja Europejska zdecydowała
26
o zawieszeniu płatności dotyczących projektów z zakresu ochrony przeciwpowodziowej
realizowanych w okresie 2007–2013, do momentu przedstawienia przez stronę polską
planu działania na rzecz opracowania Masterplanów dla dorzeczy Odry i Wisły. Zmiana
ustawy – Prawo wodne i zapewnienie pełnej transpozycji RDW jest jednym
z podstawowych warunków stawianych przez KE w celu odblokowania płatności, a co
za tym idzie jest również istotnym elementem Planu działania w zakresie planowania
strategicznego w gospodarce wodnej. Należy podkreślić, iż dalsze uchybienia
w zakresie wdrożenia RDW mogą spowodować utratę części środków w szczególności
z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (ponad 2 mld zł) oraz
Regionalnych Programów Operacyjnych w perspektywie finansowej 2007–2013,
a także stanowić zagrożenie dla finansowania projektów w latach 2014–2020.
Nowelizacja ustawy – Prawo wodne w zakresie dyrektywy 2006/118/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. w sprawie ochrony wód
podziemnych przed zanieczyszczeniem i pogorszeniem ich stanu, ma charakter
formalny i jako taka nie będzie miała bezpośredniego wpływu na sektor finansów
publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Analiza propozycji rozwiązań prawnych zawartych w projekcie ustawy daje
podstawę do przyjęcia, że wejście w życie ustawy nie będzie skutkowało znaczącym
zwiększeniem obciążeń administracyjnych jednostek realizujących zadania w tym
obszarze.
Nowelizacja przepisów ustawy – Prawo wodne w zakresie przygotowywania
planów zarządzania ryzkiem powodziowym dla obszarów dorzeczy oraz regionów
wodnych, udostępnienia w Biuletynie Informacji Publicznej wstępnej oceny ryzyka
powodziowego, map zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego oraz
aktualizacji programu wodno-środowiskowego kraju i dokumentów planistycznych,
o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy – Prawo wodne, nie wpłynie na
zwiększenie obciążeń administracyjnych Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej
i regionalnych zarządów gospodarki wodnej.
Projektowane przepisy dotyczące warunków prowadzenia działań wpływających
na warunki wodne oraz wodno-glebowe i trybu ich autoryzacji przez regionalnych
dyrektorów ochrony środowiska modyfikują obecnie obowiązujące rozwiązania w tym
zakresie.
27
W aktualnym stanie prawnym uzyskanie decyzji o warunkach prowadzenia
działań, o której mowa w art. 118 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie
przyrody, wymagane jest dla szeregu działań (regulacja wód, budowa wałów
przeciwpowodziowych, melioracja, odwodnienia budowlane i inne roboty ziemne
zmieniające stosunki wodne), jeżeli tylko te działania będą prowadzone na terenach
o szczególnych wartościach przyrodniczych, a zwłaszcza na terenach, na których
znajdują się skupienia roślinności o szczególnej wartości z punktu widzenia
przyrodniczego, terenach o walorach krajobrazowych i ekologicznych, terenach
masowych lęgów ptactwa, występowania skupień gatunków chronionych oraz tarlisk,
zimowisk, przepławek i miejsc masowej migracji ryb i innych organizmów wodnych.
Powyższy przepis, ze względu na jego ogólny i mało szczegółowy charakter, ma więc
zastosowanie względem dużej części działań z tego zakresu i na całym obszarze kraju.
Siedliska wodne lub zależne od wód są bowiem powszechnie uznawane za wartościowe
pod względem przyrodniczym oraz trudno jest udowodnić, że nie posiadają one
walorów krajobrazowych i ekologicznych, czy też nie są miejscem bytowania
chronionych gatunków roślin lub zwierząt. Mając na uwadze szereg wątpliwości
interpretacyjnych, odnoszących się względem przepisu art. 118 ustawy o ochronie
przyrody, zaproponowano zmianę tego przepisu, polegającą w szczególności na:
1) zmianie katalogu działań objętych przedmiotowymi regulacjami;
2) doprecyzowaniu zakresu przestrzennego stosowania regulacji, przez wskazanie, że
autoryzacji przez regionalnych dyrektorów ochrony środowiska wymagają jedynie
prace prowadzone w granicach obszarów chronionych na mocy ustawy o ochronie
przyrody, obrębów ochronnych ryb oraz na naturalnych ciekach;
3) wprowadzeniu szeregu odstępstw od wymogu zgłoszenia prac oraz uzyskania
decyzji, w tym związanych z charakterem działań oraz terminem ich prowadzenia;
4) wprowadzeniu odstępstw od wymogu uzyskania decyzji w przypadku prac
zaakceptowanych przez regionalnych dyrektorów ochrony środowiska w innym
trybie;
5) zintegrowaniu decyzji wydawanej w trybie art. 118 ustawy o ochronie przyrody
z zezwoleniem wydawanym na podstawie art. 56 tej ustawy.
Powyższe zmiany, z jednej strony zapewnią skuteczniejszą ochronę cennych
walorów przyrodniczych w toku prac prowadzonych w środowisku wodnym lub
w obrębie siedlisk zależnych od wód, a z drugiej zaś ograniczą stosowanie przepisu do
28
dostosowania obszarów i granic aglomeracji do przepisów wydanych na podstawie
art. 43 ust. 4a ustawy – Prawo wodne. Wprowadzono także propozycję definicji
końcowego punktu zrzutu dla ścieków komunalnych. Nie uwzględniono natomiast
postulatu zmierzającego do przypisania zarządowi województwa kompetencji do
ustanawiania aglomeracji w drodze uchwały tego zarządu. Aglomeracja powinna być
ustanawiana w drodze aktu prawa miejscowego, co oznacza konieczność utrzymania
regulacji przypisującej tę kompetencję sejmikowi województwa, który zgodnie z art. 89
ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2013 r.
poz. 1590, z późn. zm.) na podstawie tej ustawy oraz na podstawie upoważnień
udzielonych w innych ustawach i w ich granicach stanowi akty prawa miejscowego
obowiązujące na obszarze województwa lub jego części. Nie uwzględniono także
postulatu odstąpienia od uzgodnienia z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska
w toku ustanawiania aglomeracji.
Opinie przedstawione przez wojewódzkie zarządy melioracji i urządzeń
wodnych oraz regionalnych dyrektorów ochrony środowiska koncentrowały się na
obszarze transpozycji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE z dnia
13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre
przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne, w odniesieniu do
tzw. „prac utrzymaniowych”. Propozycje regulacji w tym obszarze, obejmujące
przepisy art. 22 ustawy – Prawo wodne oraz art. 118 ustawy o ochronie przyrody były
przedmiotem szczegółowych uzgodnień między Ministerstwem Środowiska
i Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w toku konferencji uzgodnieniowej, podczas
której osiągnięto uzgodnienie w tym przedmiocie. W wyniku analizy opinii
przedstawionych w tym obszarze zaproponowano nowe uszczegółowione brzmienie
regulacji dotyczących zmian w ustawie o ochronie przyrody. Proponowane przepisy
art. 118 ustawy o ochronie przyrody określają katalog działań, obejmujący także prace
utrzymaniowe, które podlegają zgłoszeniu regionalnemu dyrektorowi ochrony
środowiska, tryb postępowania w tej sprawie, natomiast proponowany art. 118b tej
ustawy określa przypadki, w których zgłoszenie nie jest wymagane. Proponowany
przepis art. 118a ustawy o ochronie przyrody określa tryb wydawania decyzji
o warunkach prowadzenia działań. Natomiast zmiana art. 72 ustawy o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska
24
oraz o ocenach oddziaływania na środowisko polega na wprowadzeniu do katalogu
decyzji, przed którymi należy uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach,
pozwolenia wodnoprawnego na wydobywanie z wód kamienia, żwiru, piasku oraz
innych materiałów w ramach szczególnego korzystania z wód, co jest zabiegiem
porządkującym przepisy tej ustawy w związku ze zmianą wprowadzoną w art. 118
ust. 1 ustawy o ochronie przyrody. Zaproponowano także przepisy przewidujące
wprowadzenie planu utrzymania wód, obejmujące w szczególności zakres planu, jego
formę, organ właściwy do jego przyjęcia oraz obowiązek poddania planu strategicznej
ocenie oddziaływania na środowisko. Plan utrzymania wód będzie przyjmowany przez
dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej w formie aktu prawa miejscowego.
Opinie dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej koncentrowały
się w głównej mierze na obszarze transpozycji dyrektywy Rady 91/676/EWG z dnia
12 grudnia 1991 r. dotyczącej ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi
przez azotany pochodzenia rolniczego oraz na obszarze transpozycji dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie
oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na
środowisko naturalne, w odniesieniu do tzw. „prac utrzymaniowych”. Problematyka
konsultacji społecznych w odniesieniu do transpozycji dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2011/92/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków
wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko
naturalne, została omówiona wyżej. Wojewodowie nie przedstawili krytycznych opinii
co do rozwiązań proponowanych w projekcie ustawy. Opinia Narodowego Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, mająca charakter głównie porządkujący,
została w dużej mierze uwzględniona. Zgodnie z ustaleniami Stałego Komitetu Rady
Ministrów z dnia 1 sierpnia 2013 r. z projektu ustawy zostały usunięte propozycje
przepisów dotyczące wprowadzenia jednego programu działań mających na celu
ograniczenie odpływu azotu ze źródeł rolniczych.
Na etapie rozpatrywania projektu ustawy przez Komisję Wspólną Rządu
i Samorządu Terytorialnego uwagi do projektu ustawy przedstawiły Urzędy
Marszałkowskie Województw: Dolnośląskiego, Małopolskiego, Mazowieckiego,
Łódzkiego, Opolskiego, Śląskiego, Podkarpackiego i Pomorskiego oraz Urząd Miasta
Krakowa. Uwagi Urzędów Marszałkowskich odnosiły się głównie do propozycji
przepisów związanych z problematyką „prac utrzymaniowych” oraz problematyką
25
wdrożenia dyrektywy ściekowej. Uwagi dotyczące istoty rozwiązań w zakresie „prac
utrzymaniowych” nie zostały uwzględnione. Uwzględniono natomiast część uwag
odnoszących się do problematyki wdrożenia dyrektywy ściekowej, w szczególności
dotyczących określenia „gminy wiodącej” oraz trybu wyznaczania aglomeracji. Na
skutek uwzględnienia uwag na etapie rozpatrywania projektu ustawy przez Komisję
Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego zmianie uległy także regulacje przejściowe
dotyczące obowiązywania pozwoleń wodnoprawnych i pozwoleń zintegrowanych
w aglomeracjach. W dniu 29 maja 2013 r. projekt ustawy został pozytywnie
zaopiniowany przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
3. Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Nowelizacja ustawy – Prawo wodne w zakresie transpozycji postanowień
dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października
2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej nie
wpłynie na sektor finansów publicznych. Proponowane zmiany mają co do zasady
charakter zmian legislacyjno-redakcyjnych i nie spowodują dodatkowych skutków
finansowych dla tego sektora. Analogicznie należy ocenić regulacje dotyczące
uzupełnienia transpozycji dyrektywy 2007/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 23 października 2007 r. w sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania
nim.
Należy jednakże mieć na uwadze, że Komisja Europejska w dniu 27 lutego
2012 r. wystosowała do Rzeczypospolitej Polskiej dodatkową uzasadnioną opinię
w związku z nieprawidłową transpozycją art. 8 ust. 1 oraz ust. 2 w połączeniu
z załącznikiem V pkt 1.1 oraz 1.3 dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania
w dziedzinie polityki wodnej. Brak pełnej transpozycji Ramowej Dyrektywy Wodnej
skutkować będzie nałożeniem na Polskę wysokich kar finansowych. Dodatkowo, Polska
może zostać zobowiązana do zwrotu środków finansowych, jakie zostały przyznane na
realizację inwestycji wodnych w Polsce w ramach programów operacyjnych. Istotnym
skutkiem finansowym może być także ryzyko nieprzyznania przez Komisję Europejską
środków w perspektywie finansowej na lata 2014–2020. W związku z problematyką
zgodności przedsięwzięć realizowanych ze środków europejskich z postanowieniami
Ramowej Dyrektywy Wodnej, w 2012 r. Komisja Europejska zdecydowała
26
o zawieszeniu płatności dotyczących projektów z zakresu ochrony przeciwpowodziowej
realizowanych w okresie 2007–2013, do momentu przedstawienia przez stronę polską
planu działania na rzecz opracowania Masterplanów dla dorzeczy Odry i Wisły. Zmiana
ustawy – Prawo wodne i zapewnienie pełnej transpozycji RDW jest jednym
z podstawowych warunków stawianych przez KE w celu odblokowania płatności, a co
za tym idzie jest również istotnym elementem Planu działania w zakresie planowania
strategicznego w gospodarce wodnej. Należy podkreślić, iż dalsze uchybienia
w zakresie wdrożenia RDW mogą spowodować utratę części środków w szczególności
z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (ponad 2 mld zł) oraz
Regionalnych Programów Operacyjnych w perspektywie finansowej 2007–2013,
a także stanowić zagrożenie dla finansowania projektów w latach 2014–2020.
Nowelizacja ustawy – Prawo wodne w zakresie dyrektywy 2006/118/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. w sprawie ochrony wód
podziemnych przed zanieczyszczeniem i pogorszeniem ich stanu, ma charakter
formalny i jako taka nie będzie miała bezpośredniego wpływu na sektor finansów
publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Analiza propozycji rozwiązań prawnych zawartych w projekcie ustawy daje
podstawę do przyjęcia, że wejście w życie ustawy nie będzie skutkowało znaczącym
zwiększeniem obciążeń administracyjnych jednostek realizujących zadania w tym
obszarze.
Nowelizacja przepisów ustawy – Prawo wodne w zakresie przygotowywania
planów zarządzania ryzkiem powodziowym dla obszarów dorzeczy oraz regionów
wodnych, udostępnienia w Biuletynie Informacji Publicznej wstępnej oceny ryzyka
powodziowego, map zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego oraz
aktualizacji programu wodno-środowiskowego kraju i dokumentów planistycznych,
o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy – Prawo wodne, nie wpłynie na
zwiększenie obciążeń administracyjnych Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej
i regionalnych zarządów gospodarki wodnej.
Projektowane przepisy dotyczące warunków prowadzenia działań wpływających
na warunki wodne oraz wodno-glebowe i trybu ich autoryzacji przez regionalnych
dyrektorów ochrony środowiska modyfikują obecnie obowiązujące rozwiązania w tym
zakresie.
27
W aktualnym stanie prawnym uzyskanie decyzji o warunkach prowadzenia
działań, o której mowa w art. 118 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie
przyrody, wymagane jest dla szeregu działań (regulacja wód, budowa wałów
przeciwpowodziowych, melioracja, odwodnienia budowlane i inne roboty ziemne
zmieniające stosunki wodne), jeżeli tylko te działania będą prowadzone na terenach
o szczególnych wartościach przyrodniczych, a zwłaszcza na terenach, na których
znajdują się skupienia roślinności o szczególnej wartości z punktu widzenia
przyrodniczego, terenach o walorach krajobrazowych i ekologicznych, terenach
masowych lęgów ptactwa, występowania skupień gatunków chronionych oraz tarlisk,
zimowisk, przepławek i miejsc masowej migracji ryb i innych organizmów wodnych.
Powyższy przepis, ze względu na jego ogólny i mało szczegółowy charakter, ma więc
zastosowanie względem dużej części działań z tego zakresu i na całym obszarze kraju.
Siedliska wodne lub zależne od wód są bowiem powszechnie uznawane za wartościowe
pod względem przyrodniczym oraz trudno jest udowodnić, że nie posiadają one
walorów krajobrazowych i ekologicznych, czy też nie są miejscem bytowania
chronionych gatunków roślin lub zwierząt. Mając na uwadze szereg wątpliwości
interpretacyjnych, odnoszących się względem przepisu art. 118 ustawy o ochronie
przyrody, zaproponowano zmianę tego przepisu, polegającą w szczególności na:
1) zmianie katalogu działań objętych przedmiotowymi regulacjami;
2) doprecyzowaniu zakresu przestrzennego stosowania regulacji, przez wskazanie, że
autoryzacji przez regionalnych dyrektorów ochrony środowiska wymagają jedynie
prace prowadzone w granicach obszarów chronionych na mocy ustawy o ochronie
przyrody, obrębów ochronnych ryb oraz na naturalnych ciekach;
3) wprowadzeniu szeregu odstępstw od wymogu zgłoszenia prac oraz uzyskania
decyzji, w tym związanych z charakterem działań oraz terminem ich prowadzenia;
4) wprowadzeniu odstępstw od wymogu uzyskania decyzji w przypadku prac
zaakceptowanych przez regionalnych dyrektorów ochrony środowiska w innym
trybie;
5) zintegrowaniu decyzji wydawanej w trybie art. 118 ustawy o ochronie przyrody
z zezwoleniem wydawanym na podstawie art. 56 tej ustawy.
Powyższe zmiany, z jednej strony zapewnią skuteczniejszą ochronę cennych
walorów przyrodniczych w toku prac prowadzonych w środowisku wodnym lub
w obrębie siedlisk zależnych od wód, a z drugiej zaś ograniczą stosowanie przepisu do
28
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2106
› Pobierz plik