Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2106
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 850
2106
spraw toczących się pod rządami regulacji dotychczasowych. Jest to więc rozwiązanie
korzystne dla stron postępowania, ponieważ sprawy, które zostały wszczęte na gruncie
dawnych przepisów, zostaną na gruncie tych przepisów ostatecznie zakończone.
Zakłada się, że przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 38a ust. 1
ustawy – Prawo wodne, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie art. 38a ust. 1 ustawy – Prawo wodne
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 18 miesięcy od
dnia jej wejścia w życie i będą mogły być zmieniane na podstawie tego przepisu.
Zakłada się także, że przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1
i 3 ustawy zmienianej w art. 1, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ustawy zmienianej
w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 12
miesięcy od dnia jej wejścia w życie. Nie przewiduje się możliwości zmiany tych
przepisów wykonawczych w okresie, w którym będą utrzymane w mocy. Zakłada się
także, że przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 38 ust. 2 oraz art. 43 ust. 4a
ustawy – Prawo wodne, zostaną utrzymane w mocy do dnia wejścia w życie nowych
przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 38a ust. 2 oraz art. 43 ust. 4a
tej ustawy, nie dłużej jednak niż przez 18 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej
ustawy i będą mogły być zmieniane na podstawie tych przepisów.
Zmiany wprowadzane w art. 153 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy – Prawo wodne, mają
charakter doprecyzowujący, w zawiązku z wprowadzeniem definicji legalnej pojęcia
„dostępne zasoby wód podziemnych”. Nie zachodzi więc konieczność wprowadzania
regulacji dostosowujących w zakresie zawartości katastru wodnego.
Zakłada się, że latach 2014–2023 maksymalny limit wydatków jednostek
samorządu terytorialnego będący skutkiem finansowym wejścia w życie niniejszej
ustawy będzie wynosił 918 mln zł, przy czym w:
1) 2014 r. – 137 mln zł;
2) 2015 r. – 541 mln zł;
3) 2016 r. – 30 mln zł;
4) 2017 r. – 30 mln zł;
5) 2018 r. – 30 mln zł;
6) 2019 r. – 30 mln zł;
7) 2020 r. – 30 mln zł;
19
8) 2021 r. – 30 mln zł;
9) 2022 r. – 30 mln zł;
10) 2023 r. – 30 mln zł.
W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczeniem przyjętego na dany
rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków, będą wprowadzane mechanizmy
korygujące polegające na zmniejszeniu kosztów realizacji zadań. Minister właściwy do
spraw gospodarki wodnej, będzie monitorował przekroczenie limitu wydatków oraz,
w razie potrzeby, wdrażał mechanizmy korygujące.
Szczegółowa analiza skutków finansowych wynikających w regulacji
zawartych w projekcie ustawy została przedstawiona w OSR.
Projekt ustawy zakłada jej wejście w życie z dniem następującym po dniu
ogłoszenia, z uwagi na fakt, że ustawa powinna wejść w życie jak najszybciej, z uwagi
na konieczność pełnego dostosowania krajowego porządku prawnego do przepisów
prawa Unii Europejskiej w obszarze gospodarki wodnej. Celem projektu ustawy jest
uzupełnienie transpozycji do krajowego porządku prawnego postanowień Ramowej
Dyrektywy Wodnej oraz pozostałych dyrektyw dotyczących gospodarki wodnej
w związku z koniecznością usunięcia naruszeń prawa UE w tym obszarze, co oznacza,
że projekt ten ma charakter priorytetowy. Przyjęcie projektu ustawy dokonującego
uzupełnienia transpozycji prawa Unii Europejskiej w obszarze gospodarki wodnej jest
także jednym z elementów wymienionych w przyjętym przez Radę Ministrów w dniu
2 lipca 2013 r. Planie działania w zakresie planowania strategicznego w gospodarce
wodnej.
Ważny interes państwa wymaga więc natychmiastowego wejścia w życie tej
ustawy, a zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie,
gdyż podmioty zainteresowane przedmiotowym obszarem oczekują takiego
rozwiązania.
Należy więc przyjąć, że w tym przypadku jest zachowany wymóg określony
w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych
i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172, z późn. zm.).
Projekt nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.)
i nie podlega notyfikacji.
20
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt ustawy
został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Środowiska.
Odnotowano zgłoszenie zainteresowania pracami nad projektem ustawy złożone przez
Izbę Gospodarczą Wodociągi Polskie.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
21
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Przedmiotowy projekt ustawy będzie miał wpływ na działalność Ministra
Środowiska, Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, Prezesa Krajowego Zarządu
Gospodarki Wodnej, dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej,
regionalnych dyrektorów ochrony środowiska oraz jednostki samorządu terytorialnego.
2. Konsultacje
Przedmiotowy projekt ustawy został poddany konsultacjom społecznym
z następującymi instytucjami:
1) wojewodami;
2) marszałkami województw;
3) dyrektorami zarządów melioracji i urządzeń wodnych;
4) dyrektorami regionalnych zarządów gospodarki wodnej;
5) regionalnymi dyrektorami ochrony środowiska;
6) Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
7) Państwową Radą Ochrony Środowiska;
8) Państwową Radą Ochrony Przyrody;
9) Krajową Radą Gospodarki Wodnej;
10) Instytutem Meteorologii i Gospodarki Wodnej – PIB;
11) Instytutem Ochrony Środowiska – PIB;
12) Instytutem Melioracji i Użytków Zielonych – PIB;
13) Państwowym Instytutem Geologicznym – PIB;
14) Instytutem Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa – PIB;
15) Instytutem na Rzecz Ekorozwoju;
16) Komisją Dokumentacji Hydrogeologicznej;
17) Centrum Prawa Ekologicznego we Wrocławiu;
18) Izbą Gospodarczą Wodociągi Polskie;
19) Biurem Wspierania Lobbingu Ekologicznego;
20) Krajową Izbą Gospodarczą;
21) NSZZ „Solidarność”;
22) OPZZ;
22
23) organizacjami ekologicznymi;
24) organizacjami rolniczymi.
Projekt ustawy został zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa
Środowiska.
Projekt ustawy jest uzupełnieniem:
1) transpozycji dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie
polityki wodnej (Dz. Urz. WE L 327 z 22.12.2000, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 5, str. 275);
2) transpozycji dyrektywy 91/271/EWG z dnia 21 maja 1991 r. dotyczącej oczyszczania
ścieków komunalnych (Dz. Urz. WE L 135 z 30.05.1991, str. 40, z późn. zm.;
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 2, str. 26);
3) transpozycji dyrektywy 2006/118/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
12 grudnia 2006 r. w sprawie ochrony wód podziemnych przed zanieczyszczeniem
(Dz. Urz. UE L 372 z 27.12.2006, str. 19);
4) transpozycji dyrektywy 2007/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
23 października 2007 r. w sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim
(Dz. Urz. UE L 288 z 06.11.2007, str. 27).
W toku konsultacji społecznych wpłynęły w szczególności opinie od
marszałków województw, wojewódzkich zarządów melioracji i urządzeń wodnych,
regionalnych dyrektorów ochrony środowiska, wojewodów, dyrektorów regionalnych
zarządów gospodarki wodnej, Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, Komisji
Dokumentacji Hydrogeologicznych, Krajowej Rady Izb Rolniczych, Związku
Producentów Ryb, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
oraz Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Niepołomickiej. Wszystkie opinie zostały
szczegółowo przeanalizowane. Nie uwzględniono postulatów wykraczających poza
zakres regulacji projektu ustawy.
Opinie przedstawione przez marszałków województw koncentrowały się
głównie na regulacjach dotyczących transpozycji dyrektywy 91/271/EWG z dnia
21 maja 1991 r. dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych. W celu uwzględnienia
postulatów zgłoszonych w tym obszarze, poprawiono proponowaną definicję
aglomeracji przez przywrócenie odniesienia do jednego równoważnego mieszkańca
oraz przesunięto na dzień 31 grudnia 2014 r. termin wyznaczenia przez sejmiki
23
korzystne dla stron postępowania, ponieważ sprawy, które zostały wszczęte na gruncie
dawnych przepisów, zostaną na gruncie tych przepisów ostatecznie zakończone.
Zakłada się, że przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 38a ust. 1
ustawy – Prawo wodne, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie art. 38a ust. 1 ustawy – Prawo wodne
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 18 miesięcy od
dnia jej wejścia w życie i będą mogły być zmieniane na podstawie tego przepisu.
Zakłada się także, że przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1
i 3 ustawy zmienianej w art. 1, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ustawy zmienianej
w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 12
miesięcy od dnia jej wejścia w życie. Nie przewiduje się możliwości zmiany tych
przepisów wykonawczych w okresie, w którym będą utrzymane w mocy. Zakłada się
także, że przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 38 ust. 2 oraz art. 43 ust. 4a
ustawy – Prawo wodne, zostaną utrzymane w mocy do dnia wejścia w życie nowych
przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 38a ust. 2 oraz art. 43 ust. 4a
tej ustawy, nie dłużej jednak niż przez 18 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej
ustawy i będą mogły być zmieniane na podstawie tych przepisów.
Zmiany wprowadzane w art. 153 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy – Prawo wodne, mają
charakter doprecyzowujący, w zawiązku z wprowadzeniem definicji legalnej pojęcia
„dostępne zasoby wód podziemnych”. Nie zachodzi więc konieczność wprowadzania
regulacji dostosowujących w zakresie zawartości katastru wodnego.
Zakłada się, że latach 2014–2023 maksymalny limit wydatków jednostek
samorządu terytorialnego będący skutkiem finansowym wejścia w życie niniejszej
ustawy będzie wynosił 918 mln zł, przy czym w:
1) 2014 r. – 137 mln zł;
2) 2015 r. – 541 mln zł;
3) 2016 r. – 30 mln zł;
4) 2017 r. – 30 mln zł;
5) 2018 r. – 30 mln zł;
6) 2019 r. – 30 mln zł;
7) 2020 r. – 30 mln zł;
19
8) 2021 r. – 30 mln zł;
9) 2022 r. – 30 mln zł;
10) 2023 r. – 30 mln zł.
W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczeniem przyjętego na dany
rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków, będą wprowadzane mechanizmy
korygujące polegające na zmniejszeniu kosztów realizacji zadań. Minister właściwy do
spraw gospodarki wodnej, będzie monitorował przekroczenie limitu wydatków oraz,
w razie potrzeby, wdrażał mechanizmy korygujące.
Szczegółowa analiza skutków finansowych wynikających w regulacji
zawartych w projekcie ustawy została przedstawiona w OSR.
Projekt ustawy zakłada jej wejście w życie z dniem następującym po dniu
ogłoszenia, z uwagi na fakt, że ustawa powinna wejść w życie jak najszybciej, z uwagi
na konieczność pełnego dostosowania krajowego porządku prawnego do przepisów
prawa Unii Europejskiej w obszarze gospodarki wodnej. Celem projektu ustawy jest
uzupełnienie transpozycji do krajowego porządku prawnego postanowień Ramowej
Dyrektywy Wodnej oraz pozostałych dyrektyw dotyczących gospodarki wodnej
w związku z koniecznością usunięcia naruszeń prawa UE w tym obszarze, co oznacza,
że projekt ten ma charakter priorytetowy. Przyjęcie projektu ustawy dokonującego
uzupełnienia transpozycji prawa Unii Europejskiej w obszarze gospodarki wodnej jest
także jednym z elementów wymienionych w przyjętym przez Radę Ministrów w dniu
2 lipca 2013 r. Planie działania w zakresie planowania strategicznego w gospodarce
wodnej.
Ważny interes państwa wymaga więc natychmiastowego wejścia w życie tej
ustawy, a zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie,
gdyż podmioty zainteresowane przedmiotowym obszarem oczekują takiego
rozwiązania.
Należy więc przyjąć, że w tym przypadku jest zachowany wymóg określony
w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych
i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172, z późn. zm.).
Projekt nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.)
i nie podlega notyfikacji.
20
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt ustawy
został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Środowiska.
Odnotowano zgłoszenie zainteresowania pracami nad projektem ustawy złożone przez
Izbę Gospodarczą Wodociągi Polskie.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
21
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Przedmiotowy projekt ustawy będzie miał wpływ na działalność Ministra
Środowiska, Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, Prezesa Krajowego Zarządu
Gospodarki Wodnej, dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej,
regionalnych dyrektorów ochrony środowiska oraz jednostki samorządu terytorialnego.
2. Konsultacje
Przedmiotowy projekt ustawy został poddany konsultacjom społecznym
z następującymi instytucjami:
1) wojewodami;
2) marszałkami województw;
3) dyrektorami zarządów melioracji i urządzeń wodnych;
4) dyrektorami regionalnych zarządów gospodarki wodnej;
5) regionalnymi dyrektorami ochrony środowiska;
6) Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
7) Państwową Radą Ochrony Środowiska;
8) Państwową Radą Ochrony Przyrody;
9) Krajową Radą Gospodarki Wodnej;
10) Instytutem Meteorologii i Gospodarki Wodnej – PIB;
11) Instytutem Ochrony Środowiska – PIB;
12) Instytutem Melioracji i Użytków Zielonych – PIB;
13) Państwowym Instytutem Geologicznym – PIB;
14) Instytutem Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa – PIB;
15) Instytutem na Rzecz Ekorozwoju;
16) Komisją Dokumentacji Hydrogeologicznej;
17) Centrum Prawa Ekologicznego we Wrocławiu;
18) Izbą Gospodarczą Wodociągi Polskie;
19) Biurem Wspierania Lobbingu Ekologicznego;
20) Krajową Izbą Gospodarczą;
21) NSZZ „Solidarność”;
22) OPZZ;
22
23) organizacjami ekologicznymi;
24) organizacjami rolniczymi.
Projekt ustawy został zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa
Środowiska.
Projekt ustawy jest uzupełnieniem:
1) transpozycji dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie
polityki wodnej (Dz. Urz. WE L 327 z 22.12.2000, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 5, str. 275);
2) transpozycji dyrektywy 91/271/EWG z dnia 21 maja 1991 r. dotyczącej oczyszczania
ścieków komunalnych (Dz. Urz. WE L 135 z 30.05.1991, str. 40, z późn. zm.;
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 2, str. 26);
3) transpozycji dyrektywy 2006/118/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
12 grudnia 2006 r. w sprawie ochrony wód podziemnych przed zanieczyszczeniem
(Dz. Urz. UE L 372 z 27.12.2006, str. 19);
4) transpozycji dyrektywy 2007/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
23 października 2007 r. w sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim
(Dz. Urz. UE L 288 z 06.11.2007, str. 27).
W toku konsultacji społecznych wpłynęły w szczególności opinie od
marszałków województw, wojewódzkich zarządów melioracji i urządzeń wodnych,
regionalnych dyrektorów ochrony środowiska, wojewodów, dyrektorów regionalnych
zarządów gospodarki wodnej, Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, Komisji
Dokumentacji Hydrogeologicznych, Krajowej Rady Izb Rolniczych, Związku
Producentów Ryb, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
oraz Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Niepołomickiej. Wszystkie opinie zostały
szczegółowo przeanalizowane. Nie uwzględniono postulatów wykraczających poza
zakres regulacji projektu ustawy.
Opinie przedstawione przez marszałków województw koncentrowały się
głównie na regulacjach dotyczących transpozycji dyrektywy 91/271/EWG z dnia
21 maja 1991 r. dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych. W celu uwzględnienia
postulatów zgłoszonych w tym obszarze, poprawiono proponowaną definicję
aglomeracji przez przywrócenie odniesienia do jednego równoważnego mieszkańca
oraz przesunięto na dzień 31 grudnia 2014 r. termin wyznaczenia przez sejmiki
23
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2106
› Pobierz plik