eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o funduszu sołeckim

Rządowy projekt ustawy o funduszu sołeckim

projekt dotyczy ustandaryzowania systemu wsparcia inicjatyw lokalnych, które pozwoli na realizację istotnych społecznie przedsięwzięć w wielu sołectwach

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2102
  • Data wpłynięcia: 2014-01-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o funduszu sołeckim
  • data uchwalenia: 2014-02-21
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 301

2102

własnym terenie. Pamiętać należy, że w statutach 
gmin oraz w statutach sołectw mają one 
gwarantowany duży stopień samodzielności 
decyzyjnej w tym zakresie. Regulacja „nowa” art. 
4 ust. 3b nie powinna prowadzić do narzucania 
przedsięwzięć jednemu sołectwu przez drugie. 
Korzystniejszym rozwiązaniem byłby wspólny 
wniosek uchwalony przez połączone zebrania 
wiejskie kilku sołectw lub wprowadzenie 
wymogu zgody lub konsultacji z sołectwem, na 
którego terenie przedsięwzięcie wspólne  ma być 
realizowane. 
21. 
art. 1 pkt 4) b 
Wydaje się zasadne doprecyzowanie, że rada 
Uwaga nieuwzględniona. 
 
gminy rozpatruje wniosek i podtrzymuje go lub 
Rozstrzygnięcie ma formę uchwały podjętej w 
odrzuca w drodze uchwały. Nie jest bowiem 
oparciu o nowe brzmienie art. 4 ust. 6. 
jasne jaką formę rozstrzygnięcia ma przybrać 
 
decyzja rady w tym zakresie. Występowały 
 
sytuacje traktowania wniosku podtrzymanego 
 
przez rady w kategorii skargi na działalność 
 
wójta.  
22. 
art. 1 pkt 4) b  
Projektowana zmiana brzmienia art. 4 - nie usuwa  Uwaga nieuwzględniona
wątpliwości dotyczących przesłanek odrzucenia 
Projekt przewiduje w art. 4 ust. 6 stosowne 
przez radę gminy wniosku sołectwa. Zmienione 
doprecyzowanie przesłanek określających 
brzmienie ust. 6 art. 4 odnosi się do odrzucenia 
odrzucenie przez radę gminy wniosków 
przez radę gminy wniosku sołectwa 
niespełniających wymogów formalnych. Rada 
niespełniającego wymogów formalnych 
gminy będzie zobowiązana odrzucić wniosek 
(warunków określonych w ust. 2-4), podczas gdy  niespełniający wymogów formalnych. 
z ust. 7 art. 4 wynika prawo odrzucenia przez 
 
 
radę gminy wniosku sołectwa, w przypadku, gdy 
zamierzone zadania nie spełniają wymogów 
określonych w art. 1 ust. 3. W związku z tym 
powstaje wątpliwość, czy rada gminy w 
przypadku podtrzymania wniosku przez sołtysa 
może inaczej niż wójt (burmistrz) ocenić 
spełnienie wymogów formalnych dotyczących 
 
17 
wniosku. Ponadto, czy rada gminy może 
uprzednio rozstrzygnąć o podtrzymaniu wniosku 
sołectwa (art. 4 ust. 6), a następnie odrzucić ten 
wniosek na etapie uchwalania budżetu (art. 4 ust. 
7).  
23. 
dot. realizowania 
W u.f.s. należy wprowadzić zapis, iż 
Uwaga nieuwzględniona. 
wspólnych 
poszczególne sołectwa partycypują również w 
Propozycja wykracza poza przedmiot projektu 
przedsięwzięć 
kosztach utrzymania wspólnie zrealizowanych 
ustawy. 
 
przedsięwzięć, jeżeli rada gminy wyrazi zgodę na 
wyodrębnienie środków na fundusz sołecki w 
latach następnych oraz sposób ich utrzymania 
jeżeli nie wyrazi takiej zgody. 
24. 
art. 1 pkt 5) 
Dodanie art. 4a ustawy z jednej strony 
Uwaga nieuwzględniona. 
ograniczone jest terminem początkowym (po 
Terminy te zostały wskazane, aby umożliwić 
uchwaleniu budżetu), a z drugiej strony wiążą 
dokonanie oceny samego wniosku przez wójta 
organy gminy w zakresie obowiązku 
(burmistrza, prezydenta miasta), ew. wprowadzenie 
rozpatrywania i wprowadzania w trakcie roku 
zmian w budżecie przez radę (wtedy gdy 
budżetowego wnioskowanych zmian 
nowelizacja budżetu jest jeszcze możliwa) a 
przedsięwzięć planowanych w ramach funduszu 
później stosowne wydatkowanie środków. 
sołeckiego. Może to spowodować konieczność 
 
wprowadzania ciągłych zmian w uchwałach 
  
budżetowych. Stąd rozpatrywanie wniosków i 
wprowadzanie zmian przedsięwzięć planowanych 
w ramach funduszu sołeckiego w trakcie roku 
budżetowego winno być fakultatywne i zależeć 
od woli organów gminy. Taka regulacja umożliwi 
JST wprowadzanie zmian, a jednocześnie 
zdyscyplinuje przedstawicieli sołectw 
ograniczając liczbę wprowadzanych zmian dla 
zapewnienia wykorzystania w 100 % środków 
przydzielonych sołectwom. 
Niezrozumiałe jest ograniczenie czasowe 
kompetencji sołectw do 31 października danego 
roku w zakresie prawa występowania o zmianę 
przedsięwzięć zapisanych we wniosku. 
 
18 
Dodatkowo należy rozważyć, obok zmiany 
przedsięwzięć lub ich zakresu, opcję rezygnacji z 
przedsięwzięcia i przesunięcia środków na inne 
przedsięwzięcie zapisane we wniosku lub na 
nowe przedsięwzięcie.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
53/01/EP 
 
19 
Projekt  
 
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E  
M I N I S T R A   A D M I N I S T R A C J I   I   C Y F R Y Z A C J I 1) 
z dnia 
w sprawie trybu zwrotu części wydatków gmin wykonanych w ramach funduszu 
sołeckiego, wzoru wniosku o ten zwrot oraz wzorów informacji przekazywanych przez 
wójta (burmistrza, prezydenta miasta) i wojewodę  
Na podstawie art. 2 ust. 10  ustawy z dnia …  o  funduszu  sołeckim  (Dz.  U.  poz.  …) 
zarządza się, co następuje: 
§ 1. Rozporządzenie określa: 
1) 
wzór  informacji  przekazywanej  właściwemu  wojewodzie  przez  wójta (burmistrza, 
prezydenta  miasta),  w  roku  poprzedzającym  rok  budżetowy,  o  wysokości  środków 
przypadających na dane sołectwa oraz o wysokości kwoty bazowej (Kb); 
2) 
wzór informacji zbiorczej przekazywanej przez wojewodę, w roku poprzedzającym rok 
budżetowy,  ministrowi  właściwemu  do  spraw  administracji  publicznej  o  wysokości 
środków  funduszu  sołeckiego  w  gminach  oraz  o  wysokości  Kb  w  poszczególnych 
gminach; 
3) 
tryb zwrotu z budżetu państwa części wydatków gmin, wykonanych w ramach funduszu 
sołeckiego, zwanych dalej „wydatkami”; 
4) 
wzór wniosku o zwrot z budżetu państwa części wydatków. 
§ 2.  Wzór informacji, o której mowa w § 1 pkt 1,  jest określony w załączniku nr 1 do 
rozporządzenia. 
§ 3.  Wzór informacji, o której mowa w § 1 pkt 2,  jest określony w załączniku nr 2 do 
rozporządzenia. 
§ 4. 1. Zwrot wydatków następuje na wniosek gminy. 
2. Wzór wniosku o zwrot wydatków, zwany dalej „wnioskiem”,  jest  określony 
w załączniku nr 3 do rozporządzenia. 
3. Gmina  składa  wniosek  o  zwrot  wydatków  do  właściwego  wojewody,  w  terminie do 
dnia 31 maja roku następującego po roku, w którym dokonano wydatków. 
– 2 – 
4. We  wniosku  gmina  wykazuje  wykonane  wydatki  według  stanu  na  dzień  31  grudnia 
roku, za który składany jest wniosek. 
5. Właściwy wojewoda sprawdza prawidłowość wniosku pod względem rachunkowym 
oraz formalnym. 
6. W  przypadku  stwierdzenia  we  wniosku  braków  lub  błędów  właściwy  wojewoda 
wzywa gminę do ich usunięcia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. W przypadku 
nieusunięcia braków lub błędów w tym terminie wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia. 
7.  Zwrot  wydatków  następuje  na  rachunek  budżetu  gminy  w  terminie  do  dnia 
31 sierpnia roku następującego po roku, w którym dokonano wydatków. 
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 
 
 
MINISTER ADMINISTRACJI 
I CYFRYZACJI 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
______ 
1)  Minister  Administracji  i  Cyfryzacji  kieruje  działem  administracji  rządowej  –  administracja publiczna, na 
podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie 
szczegółowego zakresu działania Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz. U. Nr 248, poz. 1479).  
 
01/101rch 
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 . 10

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: