Rządowy projekt ustawy o funduszu sołeckim
projekt dotyczy ustandaryzowania systemu wsparcia inicjatyw lokalnych, które pozwoli na realizację istotnych społecznie przedsięwzięć w wielu sołectwach
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2102
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o funduszu sołeckim
- data uchwalenia: 2014-02-21
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 301
2102
własnym terenie. Pamiętać należy, że w statutach
gmin oraz w statutach sołectw mają one
gwarantowany duży stopień samodzielności
decyzyjnej w tym zakresie. Regulacja „nowa” art.
4 ust. 3b nie powinna prowadzić do narzucania
przedsięwzięć jednemu sołectwu przez drugie.
Korzystniejszym rozwiązaniem byłby wspólny
wniosek uchwalony przez połączone zebrania
wiejskie kilku sołectw lub wprowadzenie
wymogu zgody lub konsultacji z sołectwem, na
którego terenie przedsięwzięcie wspólne ma być
realizowane.
21.
art. 1 pkt 4) b
Wydaje się zasadne doprecyzowanie, że rada
Uwaga nieuwzględniona.
gminy rozpatruje wniosek i podtrzymuje go lub
Rozstrzygnięcie ma formę uchwały podjętej w
odrzuca w drodze uchwały. Nie jest bowiem
oparciu o nowe brzmienie art. 4 ust. 6.
jasne jaką formę rozstrzygnięcia ma przybrać
decyzja rady w tym zakresie. Występowały
sytuacje traktowania wniosku podtrzymanego
przez rady w kategorii skargi na działalność
wójta.
22.
art. 1 pkt 4) b
Projektowana zmiana brzmienia art. 4 - nie usuwa Uwaga nieuwzględniona.
wątpliwości dotyczących przesłanek odrzucenia
Projekt przewiduje w art. 4 ust. 6 stosowne
przez radę gminy wniosku sołectwa. Zmienione
doprecyzowanie przesłanek określających
brzmienie ust. 6 art. 4 odnosi się do odrzucenia
odrzucenie przez radę gminy wniosków
przez radę gminy wniosku sołectwa
niespełniających wymogów formalnych. Rada
niespełniającego wymogów formalnych
gminy będzie zobowiązana odrzucić wniosek
(warunków określonych w ust. 2-4), podczas gdy niespełniający wymogów formalnych.
z ust. 7 art. 4 wynika prawo odrzucenia przez
radę gminy wniosku sołectwa, w przypadku, gdy
zamierzone zadania nie spełniają wymogów
określonych w art. 1 ust. 3. W związku z tym
powstaje wątpliwość, czy rada gminy w
przypadku podtrzymania wniosku przez sołtysa
może inaczej niż wójt (burmistrz) ocenić
spełnienie wymogów formalnych dotyczących
17
wniosku. Ponadto, czy rada gminy może
uprzednio rozstrzygnąć o podtrzymaniu wniosku
sołectwa (art. 4 ust. 6), a następnie odrzucić ten
wniosek na etapie uchwalania budżetu (art. 4 ust.
7).
23.
dot. realizowania
W u.f.s. należy wprowadzić zapis, iż
Uwaga nieuwzględniona.
wspólnych
poszczególne sołectwa partycypują również w
Propozycja wykracza poza przedmiot projektu
przedsięwzięć
kosztach utrzymania wspólnie zrealizowanych
ustawy.
przedsięwzięć, jeżeli rada gminy wyrazi zgodę na
wyodrębnienie środków na fundusz sołecki w
latach następnych oraz sposób ich utrzymania
jeżeli nie wyrazi takiej zgody.
24.
art. 1 pkt 5)
Dodanie art. 4a ustawy z jednej strony
Uwaga nieuwzględniona.
ograniczone jest terminem początkowym (po
Terminy te zostały wskazane, aby umożliwić
uchwaleniu budżetu), a z drugiej strony wiążą
dokonanie oceny samego wniosku przez wójta
organy gminy w zakresie obowiązku
(burmistrza, prezydenta miasta), ew. wprowadzenie
rozpatrywania i wprowadzania w trakcie roku
zmian w budżecie przez radę (wtedy gdy
budżetowego wnioskowanych zmian
nowelizacja budżetu jest jeszcze możliwa) a
przedsięwzięć planowanych w ramach funduszu
później stosowne wydatkowanie środków.
sołeckiego. Może to spowodować konieczność
wprowadzania ciągłych zmian w uchwałach
budżetowych. Stąd rozpatrywanie wniosków i
wprowadzanie zmian przedsięwzięć planowanych
w ramach funduszu sołeckiego w trakcie roku
budżetowego winno być fakultatywne i zależeć
od woli organów gminy. Taka regulacja umożliwi
JST wprowadzanie zmian, a jednocześnie
zdyscyplinuje przedstawicieli sołectw
ograniczając liczbę wprowadzanych zmian dla
zapewnienia wykorzystania w 100 % środków
przydzielonych sołectwom.
Niezrozumiałe jest ograniczenie czasowe
kompetencji sołectw do 31 października danego
roku w zakresie prawa występowania o zmianę
przedsięwzięć zapisanych we wniosku.
18
Dodatkowo należy rozważyć, obok zmiany
przedsięwzięć lub ich zakresu, opcję rezygnacji z
przedsięwzięcia i przesunięcia środków na inne
przedsięwzięcie zapisane we wniosku lub na
nowe przedsięwzięcie.
53/01/EP
19
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A A D M I N I S T R A C J I I C Y F R Y Z A C J I 1)
z dnia
w sprawie trybu zwrotu części wydatków gmin wykonanych w ramach funduszu
sołeckiego, wzoru wniosku o ten zwrot oraz wzorów informacji przekazywanych przez
wójta (burmistrza, prezydenta miasta) i wojewodę
Na podstawie art. 2 ust. 10 ustawy z dnia … o funduszu sołeckim (Dz. U. poz. …)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
wzór informacji przekazywanej właściwemu wojewodzie przez wójta (burmistrza,
prezydenta miasta), w roku poprzedzającym rok budżetowy, o wysokości środków
przypadających na dane sołectwa oraz o wysokości kwoty bazowej (Kb);
2)
wzór informacji zbiorczej przekazywanej przez wojewodę, w roku poprzedzającym rok
budżetowy, ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej o wysokości
środków funduszu sołeckiego w gminach oraz o wysokości Kb w poszczególnych
gminach;
3)
tryb zwrotu z budżetu państwa części wydatków gmin, wykonanych w ramach funduszu
sołeckiego, zwanych dalej „wydatkami”;
4)
wzór wniosku o zwrot z budżetu państwa części wydatków.
§ 2. Wzór informacji, o której mowa w § 1 pkt 1, jest określony w załączniku nr 1 do
rozporządzenia.
§ 3. Wzór informacji, o której mowa w § 1 pkt 2, jest określony w załączniku nr 2 do
rozporządzenia.
§ 4. 1. Zwrot wydatków następuje na wniosek gminy.
2. Wzór wniosku o zwrot wydatków, zwany dalej „wnioskiem”, jest określony
w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
3. Gmina składa wniosek o zwrot wydatków do właściwego wojewody, w terminie do
dnia 31 maja roku następującego po roku, w którym dokonano wydatków.
– 2 –
4. We wniosku gmina wykazuje wykonane wydatki według stanu na dzień 31 grudnia
roku, za który składany jest wniosek.
5. Właściwy wojewoda sprawdza prawidłowość wniosku pod względem rachunkowym
oraz formalnym.
6. W przypadku stwierdzenia we wniosku braków lub błędów właściwy wojewoda
wzywa gminę do ich usunięcia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. W przypadku
nieusunięcia braków lub błędów w tym terminie wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia.
7. Zwrot wydatków następuje na rachunek budżetu gminy w terminie do dnia
31 sierpnia roku następującego po roku, w którym dokonano wydatków.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ADMINISTRACJI
I CYFRYZACJI
______
1) Minister Administracji i Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej – administracja publiczna, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz. U. Nr 248, poz. 1479).
01/101rch
gmin oraz w statutach sołectw mają one
gwarantowany duży stopień samodzielności
decyzyjnej w tym zakresie. Regulacja „nowa” art.
4 ust. 3b nie powinna prowadzić do narzucania
przedsięwzięć jednemu sołectwu przez drugie.
Korzystniejszym rozwiązaniem byłby wspólny
wniosek uchwalony przez połączone zebrania
wiejskie kilku sołectw lub wprowadzenie
wymogu zgody lub konsultacji z sołectwem, na
którego terenie przedsięwzięcie wspólne ma być
realizowane.
21.
art. 1 pkt 4) b
Wydaje się zasadne doprecyzowanie, że rada
Uwaga nieuwzględniona.
gminy rozpatruje wniosek i podtrzymuje go lub
Rozstrzygnięcie ma formę uchwały podjętej w
odrzuca w drodze uchwały. Nie jest bowiem
oparciu o nowe brzmienie art. 4 ust. 6.
jasne jaką formę rozstrzygnięcia ma przybrać
decyzja rady w tym zakresie. Występowały
sytuacje traktowania wniosku podtrzymanego
przez rady w kategorii skargi na działalność
wójta.
22.
art. 1 pkt 4) b
Projektowana zmiana brzmienia art. 4 - nie usuwa Uwaga nieuwzględniona.
wątpliwości dotyczących przesłanek odrzucenia
Projekt przewiduje w art. 4 ust. 6 stosowne
przez radę gminy wniosku sołectwa. Zmienione
doprecyzowanie przesłanek określających
brzmienie ust. 6 art. 4 odnosi się do odrzucenia
odrzucenie przez radę gminy wniosków
przez radę gminy wniosku sołectwa
niespełniających wymogów formalnych. Rada
niespełniającego wymogów formalnych
gminy będzie zobowiązana odrzucić wniosek
(warunków określonych w ust. 2-4), podczas gdy niespełniający wymogów formalnych.
z ust. 7 art. 4 wynika prawo odrzucenia przez
radę gminy wniosku sołectwa, w przypadku, gdy
zamierzone zadania nie spełniają wymogów
określonych w art. 1 ust. 3. W związku z tym
powstaje wątpliwość, czy rada gminy w
przypadku podtrzymania wniosku przez sołtysa
może inaczej niż wójt (burmistrz) ocenić
spełnienie wymogów formalnych dotyczących
17
wniosku. Ponadto, czy rada gminy może
uprzednio rozstrzygnąć o podtrzymaniu wniosku
sołectwa (art. 4 ust. 6), a następnie odrzucić ten
wniosek na etapie uchwalania budżetu (art. 4 ust.
7).
23.
dot. realizowania
W u.f.s. należy wprowadzić zapis, iż
Uwaga nieuwzględniona.
wspólnych
poszczególne sołectwa partycypują również w
Propozycja wykracza poza przedmiot projektu
przedsięwzięć
kosztach utrzymania wspólnie zrealizowanych
ustawy.
przedsięwzięć, jeżeli rada gminy wyrazi zgodę na
wyodrębnienie środków na fundusz sołecki w
latach następnych oraz sposób ich utrzymania
jeżeli nie wyrazi takiej zgody.
24.
art. 1 pkt 5)
Dodanie art. 4a ustawy z jednej strony
Uwaga nieuwzględniona.
ograniczone jest terminem początkowym (po
Terminy te zostały wskazane, aby umożliwić
uchwaleniu budżetu), a z drugiej strony wiążą
dokonanie oceny samego wniosku przez wójta
organy gminy w zakresie obowiązku
(burmistrza, prezydenta miasta), ew. wprowadzenie
rozpatrywania i wprowadzania w trakcie roku
zmian w budżecie przez radę (wtedy gdy
budżetowego wnioskowanych zmian
nowelizacja budżetu jest jeszcze możliwa) a
przedsięwzięć planowanych w ramach funduszu
później stosowne wydatkowanie środków.
sołeckiego. Może to spowodować konieczność
wprowadzania ciągłych zmian w uchwałach
budżetowych. Stąd rozpatrywanie wniosków i
wprowadzanie zmian przedsięwzięć planowanych
w ramach funduszu sołeckiego w trakcie roku
budżetowego winno być fakultatywne i zależeć
od woli organów gminy. Taka regulacja umożliwi
JST wprowadzanie zmian, a jednocześnie
zdyscyplinuje przedstawicieli sołectw
ograniczając liczbę wprowadzanych zmian dla
zapewnienia wykorzystania w 100 % środków
przydzielonych sołectwom.
Niezrozumiałe jest ograniczenie czasowe
kompetencji sołectw do 31 października danego
roku w zakresie prawa występowania o zmianę
przedsięwzięć zapisanych we wniosku.
18
Dodatkowo należy rozważyć, obok zmiany
przedsięwzięć lub ich zakresu, opcję rezygnacji z
przedsięwzięcia i przesunięcia środków na inne
przedsięwzięcie zapisane we wniosku lub na
nowe przedsięwzięcie.
53/01/EP
19
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A A D M I N I S T R A C J I I C Y F R Y Z A C J I 1)
z dnia
w sprawie trybu zwrotu części wydatków gmin wykonanych w ramach funduszu
sołeckiego, wzoru wniosku o ten zwrot oraz wzorów informacji przekazywanych przez
wójta (burmistrza, prezydenta miasta) i wojewodę
Na podstawie art. 2 ust. 10 ustawy z dnia … o funduszu sołeckim (Dz. U. poz. …)
zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
wzór informacji przekazywanej właściwemu wojewodzie przez wójta (burmistrza,
prezydenta miasta), w roku poprzedzającym rok budżetowy, o wysokości środków
przypadających na dane sołectwa oraz o wysokości kwoty bazowej (Kb);
2)
wzór informacji zbiorczej przekazywanej przez wojewodę, w roku poprzedzającym rok
budżetowy, ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej o wysokości
środków funduszu sołeckiego w gminach oraz o wysokości Kb w poszczególnych
gminach;
3)
tryb zwrotu z budżetu państwa części wydatków gmin, wykonanych w ramach funduszu
sołeckiego, zwanych dalej „wydatkami”;
4)
wzór wniosku o zwrot z budżetu państwa części wydatków.
§ 2. Wzór informacji, o której mowa w § 1 pkt 1, jest określony w załączniku nr 1 do
rozporządzenia.
§ 3. Wzór informacji, o której mowa w § 1 pkt 2, jest określony w załączniku nr 2 do
rozporządzenia.
§ 4. 1. Zwrot wydatków następuje na wniosek gminy.
2. Wzór wniosku o zwrot wydatków, zwany dalej „wnioskiem”, jest określony
w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
3. Gmina składa wniosek o zwrot wydatków do właściwego wojewody, w terminie do
dnia 31 maja roku następującego po roku, w którym dokonano wydatków.
– 2 –
4. We wniosku gmina wykazuje wykonane wydatki według stanu na dzień 31 grudnia
roku, za który składany jest wniosek.
5. Właściwy wojewoda sprawdza prawidłowość wniosku pod względem rachunkowym
oraz formalnym.
6. W przypadku stwierdzenia we wniosku braków lub błędów właściwy wojewoda
wzywa gminę do ich usunięcia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. W przypadku
nieusunięcia braków lub błędów w tym terminie wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia.
7. Zwrot wydatków następuje na rachunek budżetu gminy w terminie do dnia
31 sierpnia roku następującego po roku, w którym dokonano wydatków.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ADMINISTRACJI
I CYFRYZACJI
______
1) Minister Administracji i Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej – administracja publiczna, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz. U. Nr 248, poz. 1479).
01/101rch
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2102 › Pobierz plik