Rządowy projekt ustawy o funduszu sołeckim
projekt dotyczy ustandaryzowania systemu wsparcia inicjatyw lokalnych, które pozwoli na realizację istotnych społecznie przedsięwzięć w wielu sołectwach
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2102
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o funduszu sołeckim
- data uchwalenia: 2014-02-21
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 301
2102
3
Załączniki
do rozporządzenia
Ministra Administracji i Cyfryzacji
z dnia ..., (poz. ...)
Załącznik nr 1 – wzór informacji
Informacja przekazywana wojewodzie, w roku poprzedzającym rok budżetowy,
przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta)
o wysokości środków przypadających na dane sołectwa oraz wysokość kwoty bazowej 1
Kb
na rok budżetowy ....................
Nazwa gminy
Adresat:
Symbole (wg GUS)
WOJEWODA ...........................
WOJ.
POWIAT
GMINA
TYP GMINY
Wysokość 1)
Kb
.......... . zł
Szczegółowy wykaz:
Liczba mieszkańców
Wysokość środków
Lp.
Nazwa sołectwa
danego sołectwa (Lm) 2)
przypadających na dane
sołectwo
1.
2.
3.
4.
Łącznie:
............................................
..........................
...................................................
(główny księgowy/skarbnik)
(rok, m-c, dzień)
(wójt/burmistrz/prezydent miasta)
.....................................
(nr telefonu)
1)
Należy wpisać kwotę bazową (Kb) obliczoną jako iloraz wykonanych dochodów bieżących danej gminy, o których mowa
w przepisach o finansach publicznych, za rok poprzedzający rok budżetowy o dwa lata oraz liczby mieszkańców zamiesz-
kałych na obszarze danej gminy, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy o dwa lata, usta-
loną przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
2)
Lm – należy wpisać liczbę mieszkańców sołectwa według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedzającego rok
budżetowy, określoną na podstawie prowadzonego przez gminę zbioru danych stałych mieszkańców, o których mowa
w art. 44 a ust. 1 pkt 1 lit.a ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006 r.
Nr 139, poz. 993 z późn. zm.).
4
Załącznik nr 2 – wzór informacji
Informacja przekazywana ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej,
w roku poprzedzającym rok budżetowy, przez wojewodę
o wysokości środków funduszu sołeckiego oraz wysokość kwoty bazowej 1
K
b
w poszczególnych gminach
na rok budżetowy ....................
Nazwa województwa
Adresat:
Symbole (wg GUS)
MINISTER ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI
Szczegółowy wykaz:
Liczba
Wysokość
1)
Lp.
Nazwa gminy
mieszkańców
Typ gminy
Symbol wg GUS
sołectw
Wysokość K
funduszu
b
(Łącznie)
sołeckiego
w
gminie
1.
2.
3.
4.
Łącznie:
............
. . . . .. . zł
............................................
..........................
...................................................
(główny księgowy)
(rok, m-c, dzień)
(wojewoda)
.....................................
(nr telefonu)
1)
Należy wpisać kwotę bazową (Kb) obliczoną jako iloraz wykonanych dochodów bieżących danej gminy, o których mowa
w przepisach o finansach publicznych, za rok poprzedzający rok budżetowy o dwa lata oraz liczby mieszkańców zamiesz-
kałych na obszarze danej gminy, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy o dwa lata, usta-
loną przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
5
Załącznik nr 3
WNIOSEK O ZWROT Z BUDŻETU PAŃSTWA
CZĘŚCI WYDATKÓW GMINY WYKONANYCH W RAMACH FUNDUSZU SOŁECKIEGO
za rok ....................
Nazwa gminy
Adresat:
Symbole (wg GUS)
WOJEWODA ...........................
WOJ.
POWIAT
GMINA
TYP GMINY
A.
Wysokość 1)
Kb
............ zł
B.
Wysokość
2)
Kbk
............ zł
C.
Kwota wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego według stanu na dzień 31 grud- ............ zł
nia roku, za który składany jest wniosek, jednak nie wyższa niż kwota środków przypadających
na sołectwa obliczona na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia r. o funduszu
sołeckim (Dz. U. poz. )
D.
Wysokość zwrotu obliczona zgodnie z art. 2 ust. 7 ustawy z dnia r.
o funduszu sołeckim jako procent wykonanych wydatków w ramach funduszu sołeckiego
*)
Kb < Kbk
40 %
*)
Kb ≤ 1,2 Kbk
30 %
*)
Kb > 1,2 Kbk i Kb ≤ 2,0 Kbk 20 %
E.
Kwota zwrotu z tytułu wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego (kwotę z pkt C ............ zł
należy pomnożyć przez liczbę z pkt D)
*)
Niepotrzebne skreślić.
............................................
..........................
...................................................
(główny księgowy/skarbnik)
(rok, m-c, dzień)
(wójt/burmistrz/prezydent miasta)
.....................................
(nr telefonu)
1)
Należy wpisać kwotę bazową (Kb) obliczoną jako iloraz wykonanych dochodów bieżących danej gminy, o których mowa
w przepisach o finansach publicznych, za rok poprzedzający rok budżetowy o dwa lata oraz liczby mieszkańców zamiesz-
kałych na obszarze danej gminy, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy o dwa lata, usta-
loną przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
2)
Należy wpisać średnią kwotę bazową w kraju (Kbk) obliczoną na dany rok przez ministra właściwego do spraw finansów
publicznych.
6
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów
z dnia 25 stycznia 2010 r. w sprawie trybu zwrotu części wydatków gmin wykonanych
w ramach funduszu sołeckiego (Dz. U. z 2010 r. Nr 21, poz. 106).
W stosunku do ww. rozporządzenia zmieniono w załączniku nr 3, stosownie do
przepisów ustawy z dnia … o funduszu sołeckim (Dz. U. poz. …), wysokość zwrotu
z budżetu państwa wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego o 10% (do
poziomu 20, 30 i 40%) oraz mając na względzie konieczność monitorowania wykorzystania
limitu wydatków, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy, i ewentualnej konieczności
zastosowania mechanizmów korygujących polegających na obniżeniu wysokości zwrotu
wydatków wykonanych w ramach funduszu (vide art. 11 ust. 3 i 4 ustawy), określono wzór
informacji przekazywanej przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwemu
wojewodzie o wysokości środków przypadających na dane sołectwo oraz wysokość kwoty
bazowej (Kb) i wzór informacji zbiorczej przekazywanej przez wojewodę ministrowi
właściwemu do spraw finansów publicznych na podstawie danych przekazanych przez
wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia.
Projektowane rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji stanowi wykonanie
upoważnienia zawartego w art. 2 ust. 10 ustawy z dnia … o funduszu sołeckim (Dz. U.
poz. …).
Zgodnie z ww. przepisem ustawy, minister właściwy do spraw administracji
publicznej jest zobowiązany do określenia w drodze rozporządzenia trybu zwrotu części
wydatków gmin poniesionych w ramach funduszu, wzoru wniosku o ten zwrot oraz
określenia wzoru informacji przekazywanej przez wójta (burmistrza i prezydenta miasta)
i wojewodę.
Przepisy projektu rozporządzenia określają tryb zwrotu części wydatków wykonanych
w ramach funduszu sołeckiego w formie dotacji celowej, w wysokości określonej w art. 2
ust. 6 ustawy o funduszu sołeckim oraz określają wzory informacji przekazywanej
właściwemu wojewodzie przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) o wysokości środków
przypadających na dane sołectwa i wysokości Kb oraz wzór informacji zbiorczej (dotyczącej
województwa) przekazywanej przez wojewodę ministrowi właściwemu do spraw finansów
publicznych (vide art. 2 ust. 3 ustawy).
Regulacja § 4 projektu rozporządzenia określa zasadę, że zwrot części wydatków
poniesionych w ramach funduszu sołeckiego następuje na podstawie wniosku gminy
7
złożonego do właściwego wojewody w terminie do dnia 31 maja roku budżetowego
następującego po roku, w którym dokonano wydatków. Wzór wniosku określa załącznik nr 3
do rozporządzenia. Określenie wzoru wniosku o zwrot części wydatków wykonanych
w ramach funduszu sołeckiego ma na celu jednolite i czytelne przedstawienie informacji,
która trafia do właściwego wojewody. Zaproponowany termin składania wniosku umożliwi
służbom finansowym gmin wykazanie wykonanych wydatków w ramach funduszu
sołeckiego.
Właściwy wojewoda weryfikuje prawidłowość sporządzonych wniosków pod
względem rachunkowym oraz formalnym tak, aby zapewnić prawidłowość wydatkowania
środków publicznych. W razie stwierdzenia we wniosku braków lub błędów gmina może
w ciągu siedmiu dniu od daty otrzymania informacji w tej sprawie od wojewody, usunąć
nieprawidłowości we wniosku. Projektowany mechanizm ma na celu sprawne przekazywanie
gminom środków z tego tytułu.
Jednocześnie w projekcie rozporządzenia w § 4 pkt 7 przewidziano, iż zwrot części
wydatków, o których mowa § 1, następuje na rachunek budżetu gminy w terminie do dnia
31 sierpnia roku następującego po roku, w którym dokonano wydatków. Wskazany termin ma
na celu zapewnienie wojewodom wystarczającego czasu (3 miesiące) na rozpatrzenie
wniosków z wszystkich gmin przy jednoczesnym zapewnieniu sprawnego przekazywania
środków.
Dla ujednolicenia i czytelności przedstawianych danych określono wzory informacji
w załącznikach nr 1 i 2.
Projekt rozporządzenia nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn.
zm.), w związku z tym nie wymaga notyfikacji.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt niniejszego
rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji oraz BIP RCL.
Przedmiot regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Załączniki
do rozporządzenia
Ministra Administracji i Cyfryzacji
z dnia ..., (poz. ...)
Załącznik nr 1 – wzór informacji
Informacja przekazywana wojewodzie, w roku poprzedzającym rok budżetowy,
przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta)
o wysokości środków przypadających na dane sołectwa oraz wysokość kwoty bazowej 1
Kb
na rok budżetowy ....................
Nazwa gminy
Adresat:
Symbole (wg GUS)
WOJEWODA ...........................
WOJ.
POWIAT
GMINA
TYP GMINY
Wysokość 1)
Kb
.......... . zł
Szczegółowy wykaz:
Liczba mieszkańców
Wysokość środków
Lp.
Nazwa sołectwa
danego sołectwa (Lm) 2)
przypadających na dane
sołectwo
1.
2.
3.
4.
Łącznie:
............................................
..........................
...................................................
(główny księgowy/skarbnik)
(rok, m-c, dzień)
(wójt/burmistrz/prezydent miasta)
.....................................
(nr telefonu)
1)
Należy wpisać kwotę bazową (Kb) obliczoną jako iloraz wykonanych dochodów bieżących danej gminy, o których mowa
w przepisach o finansach publicznych, za rok poprzedzający rok budżetowy o dwa lata oraz liczby mieszkańców zamiesz-
kałych na obszarze danej gminy, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy o dwa lata, usta-
loną przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
2)
Lm – należy wpisać liczbę mieszkańców sołectwa według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedzającego rok
budżetowy, określoną na podstawie prowadzonego przez gminę zbioru danych stałych mieszkańców, o których mowa
w art. 44 a ust. 1 pkt 1 lit.a ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006 r.
Nr 139, poz. 993 z późn. zm.).
4
Załącznik nr 2 – wzór informacji
Informacja przekazywana ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej,
w roku poprzedzającym rok budżetowy, przez wojewodę
o wysokości środków funduszu sołeckiego oraz wysokość kwoty bazowej 1
K
b
w poszczególnych gminach
na rok budżetowy ....................
Nazwa województwa
Adresat:
Symbole (wg GUS)
MINISTER ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI
Szczegółowy wykaz:
Liczba
Wysokość
1)
Lp.
Nazwa gminy
mieszkańców
Typ gminy
Symbol wg GUS
sołectw
Wysokość K
funduszu
b
(Łącznie)
sołeckiego
w
gminie
1.
2.
3.
4.
Łącznie:
............
. . . . .. . zł
............................................
..........................
...................................................
(główny księgowy)
(rok, m-c, dzień)
(wojewoda)
.....................................
(nr telefonu)
1)
Należy wpisać kwotę bazową (Kb) obliczoną jako iloraz wykonanych dochodów bieżących danej gminy, o których mowa
w przepisach o finansach publicznych, za rok poprzedzający rok budżetowy o dwa lata oraz liczby mieszkańców zamiesz-
kałych na obszarze danej gminy, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy o dwa lata, usta-
loną przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
5
Załącznik nr 3
WNIOSEK O ZWROT Z BUDŻETU PAŃSTWA
CZĘŚCI WYDATKÓW GMINY WYKONANYCH W RAMACH FUNDUSZU SOŁECKIEGO
za rok ....................
Nazwa gminy
Adresat:
Symbole (wg GUS)
WOJEWODA ...........................
WOJ.
POWIAT
GMINA
TYP GMINY
A.
Wysokość 1)
Kb
............ zł
B.
Wysokość
2)
Kbk
............ zł
C.
Kwota wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego według stanu na dzień 31 grud- ............ zł
nia roku, za który składany jest wniosek, jednak nie wyższa niż kwota środków przypadających
na sołectwa obliczona na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia r. o funduszu
sołeckim (Dz. U. poz. )
D.
Wysokość zwrotu obliczona zgodnie z art. 2 ust. 7 ustawy z dnia r.
o funduszu sołeckim jako procent wykonanych wydatków w ramach funduszu sołeckiego
*)
Kb < Kbk
40 %
*)
Kb ≤ 1,2 Kbk
30 %
*)
Kb > 1,2 Kbk i Kb ≤ 2,0 Kbk 20 %
E.
Kwota zwrotu z tytułu wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego (kwotę z pkt C ............ zł
należy pomnożyć przez liczbę z pkt D)
*)
Niepotrzebne skreślić.
............................................
..........................
...................................................
(główny księgowy/skarbnik)
(rok, m-c, dzień)
(wójt/burmistrz/prezydent miasta)
.....................................
(nr telefonu)
1)
Należy wpisać kwotę bazową (Kb) obliczoną jako iloraz wykonanych dochodów bieżących danej gminy, o których mowa
w przepisach o finansach publicznych, za rok poprzedzający rok budżetowy o dwa lata oraz liczby mieszkańców zamiesz-
kałych na obszarze danej gminy, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy o dwa lata, usta-
loną przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
2)
Należy wpisać średnią kwotę bazową w kraju (Kbk) obliczoną na dany rok przez ministra właściwego do spraw finansów
publicznych.
6
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów
z dnia 25 stycznia 2010 r. w sprawie trybu zwrotu części wydatków gmin wykonanych
w ramach funduszu sołeckiego (Dz. U. z 2010 r. Nr 21, poz. 106).
W stosunku do ww. rozporządzenia zmieniono w załączniku nr 3, stosownie do
przepisów ustawy z dnia … o funduszu sołeckim (Dz. U. poz. …), wysokość zwrotu
z budżetu państwa wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego o 10% (do
poziomu 20, 30 i 40%) oraz mając na względzie konieczność monitorowania wykorzystania
limitu wydatków, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy, i ewentualnej konieczności
zastosowania mechanizmów korygujących polegających na obniżeniu wysokości zwrotu
wydatków wykonanych w ramach funduszu (vide art. 11 ust. 3 i 4 ustawy), określono wzór
informacji przekazywanej przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwemu
wojewodzie o wysokości środków przypadających na dane sołectwo oraz wysokość kwoty
bazowej (Kb) i wzór informacji zbiorczej przekazywanej przez wojewodę ministrowi
właściwemu do spraw finansów publicznych na podstawie danych przekazanych przez
wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia.
Projektowane rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji stanowi wykonanie
upoważnienia zawartego w art. 2 ust. 10 ustawy z dnia … o funduszu sołeckim (Dz. U.
poz. …).
Zgodnie z ww. przepisem ustawy, minister właściwy do spraw administracji
publicznej jest zobowiązany do określenia w drodze rozporządzenia trybu zwrotu części
wydatków gmin poniesionych w ramach funduszu, wzoru wniosku o ten zwrot oraz
określenia wzoru informacji przekazywanej przez wójta (burmistrza i prezydenta miasta)
i wojewodę.
Przepisy projektu rozporządzenia określają tryb zwrotu części wydatków wykonanych
w ramach funduszu sołeckiego w formie dotacji celowej, w wysokości określonej w art. 2
ust. 6 ustawy o funduszu sołeckim oraz określają wzory informacji przekazywanej
właściwemu wojewodzie przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) o wysokości środków
przypadających na dane sołectwa i wysokości Kb oraz wzór informacji zbiorczej (dotyczącej
województwa) przekazywanej przez wojewodę ministrowi właściwemu do spraw finansów
publicznych (vide art. 2 ust. 3 ustawy).
Regulacja § 4 projektu rozporządzenia określa zasadę, że zwrot części wydatków
poniesionych w ramach funduszu sołeckiego następuje na podstawie wniosku gminy
7
złożonego do właściwego wojewody w terminie do dnia 31 maja roku budżetowego
następującego po roku, w którym dokonano wydatków. Wzór wniosku określa załącznik nr 3
do rozporządzenia. Określenie wzoru wniosku o zwrot części wydatków wykonanych
w ramach funduszu sołeckiego ma na celu jednolite i czytelne przedstawienie informacji,
która trafia do właściwego wojewody. Zaproponowany termin składania wniosku umożliwi
służbom finansowym gmin wykazanie wykonanych wydatków w ramach funduszu
sołeckiego.
Właściwy wojewoda weryfikuje prawidłowość sporządzonych wniosków pod
względem rachunkowym oraz formalnym tak, aby zapewnić prawidłowość wydatkowania
środków publicznych. W razie stwierdzenia we wniosku braków lub błędów gmina może
w ciągu siedmiu dniu od daty otrzymania informacji w tej sprawie od wojewody, usunąć
nieprawidłowości we wniosku. Projektowany mechanizm ma na celu sprawne przekazywanie
gminom środków z tego tytułu.
Jednocześnie w projekcie rozporządzenia w § 4 pkt 7 przewidziano, iż zwrot części
wydatków, o których mowa § 1, następuje na rachunek budżetu gminy w terminie do dnia
31 sierpnia roku następującego po roku, w którym dokonano wydatków. Wskazany termin ma
na celu zapewnienie wojewodom wystarczającego czasu (3 miesiące) na rozpatrzenie
wniosków z wszystkich gmin przy jednoczesnym zapewnieniu sprawnego przekazywania
środków.
Dla ujednolicenia i czytelności przedstawianych danych określono wzory informacji
w załącznikach nr 1 i 2.
Projekt rozporządzenia nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn.
zm.), w związku z tym nie wymaga notyfikacji.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt niniejszego
rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji oraz BIP RCL.
Przedmiot regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2102 › Pobierz plik