Rządowy projekt ustawy o funduszu sołeckim
projekt dotyczy ustandaryzowania systemu wsparcia inicjatyw lokalnych, które pozwoli na realizację istotnych społecznie przedsięwzięć w wielu sołectwach
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2102
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o funduszu sołeckim
- data uchwalenia: 2014-02-21
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 301
2102
wydatków budżetu na kolejne lata z naruszeniem
zasady wyłącznej kompetencji organu
wykonawczego do przedstawienia projektu
budżetu organowi stanowiącemu (art. 233 ufp).
Sama zasada uchwał skutkujących na okres
dłuższy niż rok jest słuszna, ale powinna być
zaakcentowana zasada roczności zadań w
kontekście roczności budżetu. Istnieje bowiem
duże prawdopodobieństwo, że zadań
realizowanych przez sołectwa nie da się w prosty
sposób umieścić w Wieloletniej Prognozie
Finansowej, choćby z uwagi na brak możliwości
precyzyjnego określenia limitu zobowiązań czy
limitu wydatków.
11.
art. 1 pkt 1)a
Proponowana zmiana brzmienia art. 1 ust. 1
Uwaga nieuwzględniona.
poprzez opuszczenie wyrazów „...w roku
W projekcie przyjęto wieloletność obowiązywania
budżetowym.”, w kontekście dodania ust. 1b i 1c, uchwały o wyrażeniu zgody na wyodrębnienie
które odnoszą się, odpowiednio do lat
funduszu. Projektowane brzmienie art. 1 ust. 1 jest
budżetowych i roku budżetowego – jest
konsekwencją wprowadzenia ust. 1b – 1c na
nieuzasadniona.
gruncie art. 1.
12.
art. 1 pkt 1) w
Dodanie w art. 1 ust. 1a oraz w art. 3 ust. 1b, w
Uwaga nieuwzględniona.
zakresie ust. 1a
których zawarto ustawowe rozstrzygnięcie o
Uchwały w sprawie wyrażenia/niewyrażenia zgody
oraz art. 1 pkt 3b
nieważności uchwał podjętych z naruszeniem
na wyodrębnienie funduszu sołeckiego będą
w zakresie ust. 1b
terminu — koliduje z obowiązującym
podlegały nadzorowi zgodnie z rozdziałem 10
porządkiem prawnym, zgodnie z którym o
ustawy o samorządzie gminnym. W projekcie
nieważności uchwały organu gminy orzeka organ ustawy o funduszu sołeckim sprecyzowano – w
nadzoru (art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca
celu wyjaśniania pojawiających się wątpliwości
1990 r. o samorządzie gminnym Dz. U. z 2013 r. dotyczących skutków podjęcia uchwał z
poz. 594 z późn. zm.). Jeżeli intencją
przekroczeniem terminu – że naruszenie terminu
projektodawcy było podkreślenie
skutkuje nieważnością uchwały.
nieprzekraczalności ustawowego terminu —
Wprowadzenie tego przepisu ma na celu nadanie
można rozważyć zmianę redakcji art. 1 ust. 1 np. terminowi wskazanemu w ustawie charakteru
przez dodanie wyrazów „w nieprzekraczalnym
zawitego.
terminie do dnia 31 marca”.
13.
art. 1 pkt 2)a
W projektowanej zmianie art. 2 ust. 2 w Uwaga nieuwzględniona.
12
brzmieniu: „Wójt (burmistrz, prezydent miasta) w Jeżeli w miastach funkcjonują sołectwa – to może
terminie do dnia 31 lipca roku poprzedzającego być przez radę wyodrębniany fundusz sołecki.
rok budżetowy przekazuje sołtysom informację o
wysokości środków, o których mowa w ust. 1.(…)”
– rozważenia wymaga kwestia czy w kontekście
ustawy o samorządzie gminnym możliwe jest
wyodrębnienie funduszu sołeckiego na terenie
miasta.
Wskazuje się na wyroki WSA w Poznaniu w
sprawie sygn. akt: II SA/Po 681/13,
II SA/Po 682/13, II SA/Po 683/13,
II
SA/Po 684/13, II SA/Po 685/13, II SA/Po 686/13,
w których Sąd uchylił rozstrzygnięcia nadzorcze
Wojewody
Wielkopolskiego
stwierdzające
nieważność uchwał Rady Miejskiej w Jarocinie w
sprawie utworzenia jednostek pomocniczych o
nazwie Sołectwo „Tumidaj”, „Śródmieście”,
„Tadeusza Kościuszki”, Konstytucji 3 Maja II”,
„Mikołaja Kopernika”, „Bogusław”.
14.
art. 2 ust. 3
W art. 2 ust. 3 ustawy proponuje się dodanie Uwaga nieuwzględniona.
zdania w brzmieniu: „w przypadku zagrożenia Przepis jest elastyczny i nie wymaga
przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy doprecyzowania. MF posiada stosowne informacje
limitu wydatków
(...) zostaną zastosowane w tym zakresie i na tej podstawie będzie istniała
mechanizmy korygujące polegające na obniżeniu możliwość obliczenia kwoty zwrotu dla
wysokości zwrotu wydatków ....”.
poszczególnych jst.
W ustawie nie określono poziomu zagrożenia ani Ministerstwo Finansów jest właściwe do
mechanizmów badania wystąpienia zagrożenia. monitorowania wysokości kwot podlegających
Nie określono, kto i w jakim terminie zastosuje zwrotowi.
mechanizmy korygujące (na wniosek jakiej
instytucji) i jakie są granice obniżenia – czy ma to
następować na zasadzie zmiany ustawy (zmiana
zapisów ustawowych – zmiana kwot określonych
w ustawie).
13
15.
art. 1 pkt 3)b
Nie jest jasne, dlaczego rada zostaje ograniczona
Uwaga nieuwzględniona.
czasowo w podjęciu uchwały jedynie do 31 lipca Poprawiona wersja projektu przewiduje zmianę
roku poprzedzającego rok budżetowy w
terminu – na 30 czerwca roku poprzedzającego rok
kompetencji do podjęcia takiej uchwały
budżetowy.
i dlaczego określić ma zasady zwiększania
Wskazany termin koreluje z terminem
środków na poszczególne sołectwa. To w
zobowiązującym wójta do przekazania sołtysom
praktyce zmusza radę do zwiększenia środków
informacji o wysokości przypadających danemu
dla wszystkich sołectw w gminie, podczas gdy
sołectwu środków. Rada gminy określa zasady
zwiększenie nie musi dotyczyć wszystkich
zwiększania środków. Projektowany przepis nie
sołectw.
określa, że wszystkie sołectwa otrzymują środki o
których mowa w art. 3 ust. 1a w jednakowej
wysokości (w tym samym stopniu). Wójt w oparciu
o ww. uchwałę wylicza i przekazuje informacje
sołtysom.
16.
dot. art. 3 ust. 1
Na tle zapisu art. 3 ust. 1a powstaje pytanie, czy
Uwaga nieuwzględniona.
obowiązującej
określenie zasad oznacza zobowiązanie organu
Tylko określenie zasad rozpoczyna odpowiednią
ustawy
wykonawczego gminy do zaplanowania
procedurę o staranie się przez sołectwo o określone
wyższych kwot wydatków na sołectwa w
środki.
projekcie budżetu na kolejny rok, czy tylko
określenie zasad zgodnie ze wskazanym
przepisem rozpoczyna dopiero procedurę starania
się przez sołectwa o zwiększone środki.
14
17.
Kolejny problem dotyczy relacji art. 3 ust. 1a do
Uwaga nieuwzględniona.
art. 51 ustawy o samorządzie gminnym i
Nie ma kolizji norm. Wspomniane przepisy
stosowania w tym zakresie obu regulacji czy nie
regulują dwie odrębne kwestie: w art. 51 ust. 1
będą się one wykluczały się wzajemnie?
ustawy o samorządzie gminnym określono, że
gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę
finansową na podstawie uchwały budżetowej
gminy, w art. 51 ust. 3 określono, że statut gminy
określa uprawnienia jednostki pomocniczej do
prowadzenia gospodarki finansowej w ramach
budżetu gminy. Natomiast w przedmiotowym
projekcie, w dodawanym ust. 1 a w art. 3
wskazano, że rada gminy może w terminie do 30
czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy , w
drodze uchwały, określić zasady zwiększania
środków funduszu przypadających na poszczególne
sołectwa, ponad wysokość obliczoną na podstawie
art. 2 ust.1.
18.
art. 1 pkt 3)b w
Projekt zmiany polegający na dodaniu ust. 1a w
Uwaga uwzględniona.
zakresie ust. 1a
brzmieniu: „rada gminy może, w terminie do 31
Poprawiona wersja projektu przewiduje zmianę
lipca roku poprzedzającego rok budżetowy, w
terminu – na 30 czerwca roku poprzedzającego rok
drodze uchwały określić zasady zwiększania
budżetowy.
środków funduszu ...” w kontekście tego samego
terminu, o którym mowa w art. 2 ust. 2, że „wójt
... przekazuje sołtysom informację o wysokości
przypadających danemu sołectwu środków, o
których mowa w ust. 1, oraz środków określonych
na podstawie uchwały, o której mowa w art. 3
ust. 1a” w praktyce może okazać się nie do
wykonania. Jeżeli w dniu 31 lipca (z reguły w
godzinach popołudniowych odbywa się sesja) na
której podejmuje się uchwałę, to wójt nie będzie
mógł wypełnić powyższego obowiązku –
następuje kolizja terminów. Należałoby rozważyć
możliwość skrócenia terminu dla rady do
podjęcia przedmiotowej uchwały lub wydłużenia
15
(określonego w art. 2 ust. 2) dla wójta terminu do
przekazania informacji dla sołectw.
19.
art. 1 pkt 1)b w
Dodanie w art. 3 ustawy przepisów ust. 1b i 1c
Uwaga nieuwzględniona.
zakresie ust. 1b i
jest zbędne, gdyż jeśli rada podejmie uchwałę o
Uchwała podjęta z naruszeniem terminu jest z
1c
zasadach zwiększania środków, która ma
mocy prawa nieważna. Rada jest zobowiązana do
obowiązywać w latach następnych (do czasu
podjęcia uchwały zgodnie z obowiązującymi
zmiany lub uchylenia uchwały) do dnia 31 lipca
przepisami.
roku poprzedzającego rok budżetowy, to wójt
będzie mógł uwzględnić te kwoty (zwiększone) w
przekazywanej informacji. Natomiast jeśli rada
podejmie uchwałę po terminie przekazania przez
wójta informacji, to zasady będą obowiązywać
dopiero od następnego roku – w przypadku gdy ta
uchwała ma mieć charakter ogólnych
bezterminowych zasad.
20.
art. 1 pkt 4) a
Wątpliwości budzi kwestia wspólnego
Uwaga uwzględniona.
realizowania przedsięwzięć przez sołectwa –
Każde sołectwo składa oddzielnie wniosek, także w
zwłaszcza w kontekście ujmowania tych
przypadku realizacji wspólnego przedsięwzięcia.
przedsięwzięć we wniosku. Skoro wójt podaje
Zasady składania wniosku w przypadku realizacji
sołtysom informacje o wysokości środków
wspólnego przedsięwzięcia zostaną uregulowane w
przypadających sołectwu - wydaje się, że w
dodawanym art. 4a.
sposób wyraźny powinna być uregulowana
kwestia określenia we wniosku nie tylko kosztów
takiego przedsięwzięcia, lecz również obowiązku
wskazania udziału danego sołectwa w
finansowaniu przedsięwzięcia wspólnego.
Możliwość złożenia wniosku w celu wspólnej
realizacji przedsięwzięć należy ocenić
pozytywnie Jednak wniosek wspólny nie może
wskazywać przedsięwzięć przewidzianych do
realizacji na terenie innego sołectwa, bowiem
zebranie wiejskie drugiej jednostki pomocniczej
powinno samo zdecydować o realizacji danego
przedsięwzięcia lub wyrazić na to zgodę na
16
zasady wyłącznej kompetencji organu
wykonawczego do przedstawienia projektu
budżetu organowi stanowiącemu (art. 233 ufp).
Sama zasada uchwał skutkujących na okres
dłuższy niż rok jest słuszna, ale powinna być
zaakcentowana zasada roczności zadań w
kontekście roczności budżetu. Istnieje bowiem
duże prawdopodobieństwo, że zadań
realizowanych przez sołectwa nie da się w prosty
sposób umieścić w Wieloletniej Prognozie
Finansowej, choćby z uwagi na brak możliwości
precyzyjnego określenia limitu zobowiązań czy
limitu wydatków.
11.
art. 1 pkt 1)a
Proponowana zmiana brzmienia art. 1 ust. 1
Uwaga nieuwzględniona.
poprzez opuszczenie wyrazów „...w roku
W projekcie przyjęto wieloletność obowiązywania
budżetowym.”, w kontekście dodania ust. 1b i 1c, uchwały o wyrażeniu zgody na wyodrębnienie
które odnoszą się, odpowiednio do lat
funduszu. Projektowane brzmienie art. 1 ust. 1 jest
budżetowych i roku budżetowego – jest
konsekwencją wprowadzenia ust. 1b – 1c na
nieuzasadniona.
gruncie art. 1.
12.
art. 1 pkt 1) w
Dodanie w art. 1 ust. 1a oraz w art. 3 ust. 1b, w
Uwaga nieuwzględniona.
zakresie ust. 1a
których zawarto ustawowe rozstrzygnięcie o
Uchwały w sprawie wyrażenia/niewyrażenia zgody
oraz art. 1 pkt 3b
nieważności uchwał podjętych z naruszeniem
na wyodrębnienie funduszu sołeckiego będą
w zakresie ust. 1b
terminu — koliduje z obowiązującym
podlegały nadzorowi zgodnie z rozdziałem 10
porządkiem prawnym, zgodnie z którym o
ustawy o samorządzie gminnym. W projekcie
nieważności uchwały organu gminy orzeka organ ustawy o funduszu sołeckim sprecyzowano – w
nadzoru (art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca
celu wyjaśniania pojawiających się wątpliwości
1990 r. o samorządzie gminnym Dz. U. z 2013 r. dotyczących skutków podjęcia uchwał z
poz. 594 z późn. zm.). Jeżeli intencją
przekroczeniem terminu – że naruszenie terminu
projektodawcy było podkreślenie
skutkuje nieważnością uchwały.
nieprzekraczalności ustawowego terminu —
Wprowadzenie tego przepisu ma na celu nadanie
można rozważyć zmianę redakcji art. 1 ust. 1 np. terminowi wskazanemu w ustawie charakteru
przez dodanie wyrazów „w nieprzekraczalnym
zawitego.
terminie do dnia 31 marca”.
13.
art. 1 pkt 2)a
W projektowanej zmianie art. 2 ust. 2 w Uwaga nieuwzględniona.
12
brzmieniu: „Wójt (burmistrz, prezydent miasta) w Jeżeli w miastach funkcjonują sołectwa – to może
terminie do dnia 31 lipca roku poprzedzającego być przez radę wyodrębniany fundusz sołecki.
rok budżetowy przekazuje sołtysom informację o
wysokości środków, o których mowa w ust. 1.(…)”
– rozważenia wymaga kwestia czy w kontekście
ustawy o samorządzie gminnym możliwe jest
wyodrębnienie funduszu sołeckiego na terenie
miasta.
Wskazuje się na wyroki WSA w Poznaniu w
sprawie sygn. akt: II SA/Po 681/13,
II SA/Po 682/13, II SA/Po 683/13,
II
SA/Po 684/13, II SA/Po 685/13, II SA/Po 686/13,
w których Sąd uchylił rozstrzygnięcia nadzorcze
Wojewody
Wielkopolskiego
stwierdzające
nieważność uchwał Rady Miejskiej w Jarocinie w
sprawie utworzenia jednostek pomocniczych o
nazwie Sołectwo „Tumidaj”, „Śródmieście”,
„Tadeusza Kościuszki”, Konstytucji 3 Maja II”,
„Mikołaja Kopernika”, „Bogusław”.
14.
art. 2 ust. 3
W art. 2 ust. 3 ustawy proponuje się dodanie Uwaga nieuwzględniona.
zdania w brzmieniu: „w przypadku zagrożenia Przepis jest elastyczny i nie wymaga
przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy doprecyzowania. MF posiada stosowne informacje
limitu wydatków
(...) zostaną zastosowane w tym zakresie i na tej podstawie będzie istniała
mechanizmy korygujące polegające na obniżeniu możliwość obliczenia kwoty zwrotu dla
wysokości zwrotu wydatków ....”.
poszczególnych jst.
W ustawie nie określono poziomu zagrożenia ani Ministerstwo Finansów jest właściwe do
mechanizmów badania wystąpienia zagrożenia. monitorowania wysokości kwot podlegających
Nie określono, kto i w jakim terminie zastosuje zwrotowi.
mechanizmy korygujące (na wniosek jakiej
instytucji) i jakie są granice obniżenia – czy ma to
następować na zasadzie zmiany ustawy (zmiana
zapisów ustawowych – zmiana kwot określonych
w ustawie).
13
15.
art. 1 pkt 3)b
Nie jest jasne, dlaczego rada zostaje ograniczona
Uwaga nieuwzględniona.
czasowo w podjęciu uchwały jedynie do 31 lipca Poprawiona wersja projektu przewiduje zmianę
roku poprzedzającego rok budżetowy w
terminu – na 30 czerwca roku poprzedzającego rok
kompetencji do podjęcia takiej uchwały
budżetowy.
i dlaczego określić ma zasady zwiększania
Wskazany termin koreluje z terminem
środków na poszczególne sołectwa. To w
zobowiązującym wójta do przekazania sołtysom
praktyce zmusza radę do zwiększenia środków
informacji o wysokości przypadających danemu
dla wszystkich sołectw w gminie, podczas gdy
sołectwu środków. Rada gminy określa zasady
zwiększenie nie musi dotyczyć wszystkich
zwiększania środków. Projektowany przepis nie
sołectw.
określa, że wszystkie sołectwa otrzymują środki o
których mowa w art. 3 ust. 1a w jednakowej
wysokości (w tym samym stopniu). Wójt w oparciu
o ww. uchwałę wylicza i przekazuje informacje
sołtysom.
16.
dot. art. 3 ust. 1
Na tle zapisu art. 3 ust. 1a powstaje pytanie, czy
Uwaga nieuwzględniona.
obowiązującej
określenie zasad oznacza zobowiązanie organu
Tylko określenie zasad rozpoczyna odpowiednią
ustawy
wykonawczego gminy do zaplanowania
procedurę o staranie się przez sołectwo o określone
wyższych kwot wydatków na sołectwa w
środki.
projekcie budżetu na kolejny rok, czy tylko
określenie zasad zgodnie ze wskazanym
przepisem rozpoczyna dopiero procedurę starania
się przez sołectwa o zwiększone środki.
14
17.
Kolejny problem dotyczy relacji art. 3 ust. 1a do
Uwaga nieuwzględniona.
art. 51 ustawy o samorządzie gminnym i
Nie ma kolizji norm. Wspomniane przepisy
stosowania w tym zakresie obu regulacji czy nie
regulują dwie odrębne kwestie: w art. 51 ust. 1
będą się one wykluczały się wzajemnie?
ustawy o samorządzie gminnym określono, że
gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę
finansową na podstawie uchwały budżetowej
gminy, w art. 51 ust. 3 określono, że statut gminy
określa uprawnienia jednostki pomocniczej do
prowadzenia gospodarki finansowej w ramach
budżetu gminy. Natomiast w przedmiotowym
projekcie, w dodawanym ust. 1 a w art. 3
wskazano, że rada gminy może w terminie do 30
czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy , w
drodze uchwały, określić zasady zwiększania
środków funduszu przypadających na poszczególne
sołectwa, ponad wysokość obliczoną na podstawie
art. 2 ust.1.
18.
art. 1 pkt 3)b w
Projekt zmiany polegający na dodaniu ust. 1a w
Uwaga uwzględniona.
zakresie ust. 1a
brzmieniu: „rada gminy może, w terminie do 31
Poprawiona wersja projektu przewiduje zmianę
lipca roku poprzedzającego rok budżetowy, w
terminu – na 30 czerwca roku poprzedzającego rok
drodze uchwały określić zasady zwiększania
budżetowy.
środków funduszu ...” w kontekście tego samego
terminu, o którym mowa w art. 2 ust. 2, że „wójt
... przekazuje sołtysom informację o wysokości
przypadających danemu sołectwu środków, o
których mowa w ust. 1, oraz środków określonych
na podstawie uchwały, o której mowa w art. 3
ust. 1a” w praktyce może okazać się nie do
wykonania. Jeżeli w dniu 31 lipca (z reguły w
godzinach popołudniowych odbywa się sesja) na
której podejmuje się uchwałę, to wójt nie będzie
mógł wypełnić powyższego obowiązku –
następuje kolizja terminów. Należałoby rozważyć
możliwość skrócenia terminu dla rady do
podjęcia przedmiotowej uchwały lub wydłużenia
15
(określonego w art. 2 ust. 2) dla wójta terminu do
przekazania informacji dla sołectw.
19.
art. 1 pkt 1)b w
Dodanie w art. 3 ustawy przepisów ust. 1b i 1c
Uwaga nieuwzględniona.
zakresie ust. 1b i
jest zbędne, gdyż jeśli rada podejmie uchwałę o
Uchwała podjęta z naruszeniem terminu jest z
1c
zasadach zwiększania środków, która ma
mocy prawa nieważna. Rada jest zobowiązana do
obowiązywać w latach następnych (do czasu
podjęcia uchwały zgodnie z obowiązującymi
zmiany lub uchylenia uchwały) do dnia 31 lipca
przepisami.
roku poprzedzającego rok budżetowy, to wójt
będzie mógł uwzględnić te kwoty (zwiększone) w
przekazywanej informacji. Natomiast jeśli rada
podejmie uchwałę po terminie przekazania przez
wójta informacji, to zasady będą obowiązywać
dopiero od następnego roku – w przypadku gdy ta
uchwała ma mieć charakter ogólnych
bezterminowych zasad.
20.
art. 1 pkt 4) a
Wątpliwości budzi kwestia wspólnego
Uwaga uwzględniona.
realizowania przedsięwzięć przez sołectwa –
Każde sołectwo składa oddzielnie wniosek, także w
zwłaszcza w kontekście ujmowania tych
przypadku realizacji wspólnego przedsięwzięcia.
przedsięwzięć we wniosku. Skoro wójt podaje
Zasady składania wniosku w przypadku realizacji
sołtysom informacje o wysokości środków
wspólnego przedsięwzięcia zostaną uregulowane w
przypadających sołectwu - wydaje się, że w
dodawanym art. 4a.
sposób wyraźny powinna być uregulowana
kwestia określenia we wniosku nie tylko kosztów
takiego przedsięwzięcia, lecz również obowiązku
wskazania udziału danego sołectwa w
finansowaniu przedsięwzięcia wspólnego.
Możliwość złożenia wniosku w celu wspólnej
realizacji przedsięwzięć należy ocenić
pozytywnie Jednak wniosek wspólny nie może
wskazywać przedsięwzięć przewidzianych do
realizacji na terenie innego sołectwa, bowiem
zebranie wiejskie drugiej jednostki pomocniczej
powinno samo zdecydować o realizacji danego
przedsięwzięcia lub wyrazić na to zgodę na
16
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2102 › Pobierz plik