Rządowy projekt ustawy o funduszu sołeckim
projekt dotyczy ustandaryzowania systemu wsparcia inicjatyw lokalnych, które pozwoli na realizację istotnych społecznie przedsięwzięć w wielu sołectwach
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2102
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o funduszu sołeckim
- data uchwalenia: 2014-02-21
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 301
2102
to i wydatki nim objęte mogą być przeznaczone
na zadania, które gmina jako taka może
realizować. Do takich zaliczane są i te, które
dotyczą usunięcia skutków klęsk żywiołowych
(art. 1 ust. 4). W ramach tak zakreślonych granic
(zadania własne gminy), o kierunkach
wydatkowania środków z funduszu powinno
decydować zebranie wiejskie. Nie ma przy tym
uzasadnienia do wprowadzania dodatkowych
kryteriów dopuszczalności tych kierunków
wydatkowania w postaci ich zgodności ze
strategią rozwoju gminy bądź uzależniania od
tego, czy służą poprawie warunków życia
mieszkańców. Drobne sprawy do realizacji, bo
tak można określić to, co w ramach funduszu da
się wykonać- ale istotne dla mieszkańców
sołectwa, niech określa zebranie wiejskiej.
Wniosek -
- określenie na koniec czerwca terminu do kiedy
propozycja zmiany rada wyodrębniałaby fundusz,
terminów
- do końca czerwca rada podejmuje uchwałę o
związanych z
ew. zwiększeniu środków funduszu (rozważyć,
procedurą
czy należy tą kwestie regulować ustawowo),
tworzenia
- do 15 listopada wójt przekazuje sołtysom
funduszu
informacje o wysokości środków przypadających
na dane sołectwo,
- do końca roku poprzedzającego rok budżetowy
sołtysi powinni przekazać wójtowi wniosek
sołectwa dot. kierunków wydatkowania funduszu
(przedsięwzięć),
- w przypadku gdy gmina uchwali budżet zanim
sołtys przekaże wniosek mieszkańców
zarezerwowane na ten cel środki mogłyby być
ujęte w budżecie jako rezerwa celowa.
7
Wniosek -
Przyjęcie danych z roku poprzedzającego rok
uaktualnienie
budżetowy o rok, a nie o dwa jak jest w obecnie
danych
obowiązującej ustawie.
przyjmowanych
do obliczania
wysokości
środków funduszu
w zakresie kwoty
bazowej i średniej
kwoty bazowej w
kraju (dot. art.2 ust
1 obowiązującej
ustawy)
Wniosek
W nawiązaniu do regulacji budżetowych
wykreślenie art. 2 zawartych w ustawie o finansach publicznych
ust. 3
zbędnym jest przepis dot. wygaśnięcia
obowiązującej
niewykorzystanych w roku budżetowym środków
ustawy
funduszu. Skoro fundusz sołecki nie jest
funduszem celowym (vide art. 1 ust. 2
obowiązującej ustawy), to dzieli on niejako „los”
przypisany budżetowi, którego postanowienia
(ustalenia), co do zasady, obowiązują jedynie w
roku budżetowym.
Wniosek
Krytycznie należy ocenić propozycje zmian w art.
Zmiany dot. art. 3
3 dot. możliwości zwiększenia środków funduszu
obowiązującej
ponad określone limity. Skoro owe zwiększenie
ustawy
nie ma wpływu na wysokość częściowego zwrotu
gminie środków z budżetu państwa (vide art. 3
ust. 2 obowiązującej ustawy), to kwestia czy i
ewentualnie o ile środki funduszu zostaną
zwiększone, powinna pozostać do samodzielnego
rozstrzygnięcia przez radę gminy.
8
2.
Wniosek
Odformalizowanie przepisów ustawy powinno
Wniosek nieuwzględniony.
art. 4 ust. 3
dotyczyć również zawartości wniosku, gdzie
Propozycja wykracza poza przedmiot projektu.
obowiązującej
oprócz wskazania przedsięwzięć wymagane jest
Projekt nie przewiduje zmiany w zakresie art. 4 ust.
ustawy
oszacowanie ich kosztów. To oszacowanie można 3.
rozumieć jako kalkulację kosztów, która kojarzy
się z fachowym opracowaniem bazującym na
określonych elementach (nośnikach) kosztów.
Trudno oczekiwać od zebrania wiejskiego, aby
mogło sprostać tym wymogom. Wniosek
powinien zatem zawierać nie oszacowanie
kosztów, tylko przybliżoną (planowaną) ich
wysokość.
3.
dot. art. 1 pkt 5)
Z uznaniem należy przyjąć możliwość
Uwaga nieuwzględniona.
projektu
wprowadzenia zmian do ujętych w pierwotnym
Zaproponowana w projekcie zmiana stanowi
wniosku kierunków wykorzystania środków
realizację jednego z wielokrotnie poruszanego
funduszu. Nie ma jednak uzasadnienia do
postulatu środowisk sołeckich dot. możliwości
wprowadzania ograniczeń w tym zakresie – tj.
zmiany przedsięwzięć.
terminu zgłaszania ew. zmian, czy też
Terminy te zostały wskazane, aby umożliwić
konieczności zmieszczenia się w wyznaczonym
dokonanie oceny samego wniosku przez wójta
limicie środków. Kwestie te powinny pozostawać (burmistrza, prezydenta miasta), ew. wprowadzenie
do samodzielnego rozstrzygnięcia przez władze
zmian w budżecie przez radę (wtedy gdy
gminy.
nowelizacja budżetu jest jeszcze możliwa) a
później stosowne wydatkowanie środków.
4.
art. 3 projektu
Z proponowanego terminu wejścia w życie z
Uwaga nieuwzględniona.
dniem 1 stycznia 2014 r. ustawy nie wynika
W związku z wejście w życie ustawy z dniem 1
prawo gmin do otrzymania z budżetu państwa w
stycznia 2014 r., zakłada się, że gminy będą
2014 r. podwyższonego zwrotu części wydatków otrzymywały podwyższony zwrot części wydatków
wykonanych w ramach funduszu sołeckiego w
wykonanych w ramach funduszu sołeckiego
2013 r.
począwszy od 2015 r.
5.
art. 1 pkt 1) a
Z praktyki w zakresie stosowania przepisów
Uwaga nieuwzględniona.
ustawy wynika, że nie wszystkie jst podejmowały Rada gminy jest zobowiązana do działania zgodnie
uchwały w sprawie funduszu sołeckiego
z obowiązującym prawem tj. podjęcia uchwały w
(wyodrębnienia bądź nie wyodrębnienia)
której wyraża zgodę albo nie wyraża zgody na
argumentując, iż de facto brak podjęcia uchwały
wyodrębnienie funduszu. Propozycja wykracza
równoznaczny jest z decyzją rady o nie
poza przedmiot projektu. Wspomniany obowiązek
9
wyodrębnieniu. Opiniowany projekt nie
istnieje już obecnie, cele tych propozycji jest
przesądza wprost o obligatoryjności podjęcia ww. zmotywowanie rady do podjęcia dyskusji o
uchwały – tak więc w dalszym ciągu mogą być
wyodrębnieniu środków stanowiących fundusz
sytuacje, gdy jednostka takiej uchwały w ogóle
sołecki.
nie podejmie. Bezczynność organu w sprawie
W praktyce niepodjęcie przez radę gminy żadnej
podjęcia stosownej uchwały praktycznie nie rodzi uchwały odnosi taki sam skutek jak podjęcie
żadnych konsekwencji. W projekcie nie
uchwały o niewyodrębnieniu środków funduszu
rozstrzygnięto, czy wyodrębnia się w budżecie
sołeckiego.
fundusz sołecki czy też nie w przypadku nie
podjęcia przez radę gminy żadnej uchwały.
6.
art. 1 pkt 1)b
Czy zgodnie z ww. zapisem – nie można
Uwaga nieuwzględniona.
w zakresie ust. 1a
wyodrębnić w budżecie środków funduszu po
Uchwała podjęta po terminie tj. 31 marca – jest
dniu 31 marca roku poprzedzającego rok
nieważna
budżetowy?
7.
art. 1 pkt 1)
Zgodnie z zapisami projektu uchwała o nie
Wyjaśnienie.
wyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu ma Możliwa jest interpretacja zmierzająca w kierunku,
zastosowanie wyłącznie do roku budżetowego
że domniemanie obowiązywania uchwały o
następującego po roku, w którym została podjęta wyodrębnieniu środków funduszu sołeckiego ulega
– wątpliwości budzi, czy jeżeli w kolejnym roku
„zawieszeniu” na okres obowiązywania uchwały o
rada ma wolę wyrażenia zgody na wyodrębnienie niewyodrębnieniu środków funduszu sołeckiego.
funduszu musi podejmować uchwałę o wyrażeniu
zgody, czy też istnieje domniemanie
obowiązywania takiej uchwały podjętej w
poprzednich latach, albowiem jej obowiązywanie
zostało jedynie „zawieszone” uchwałą o nie
wyrażeniu zgody.
10
8.
art. 1 pkt 1)b w
Do rozważenia pozostaje również zmiana
Uwaga nieuwzględniona.
zakresie ust 1a
redakcji projektowanego art. 1 ust. 1a, zgodnie z
Wskazany termin umożliwia przeprowadzenie
którym uchwały o wyodrębnieniu lub nie
„sprawnej” procedury tworzenia funduszu
wyodrębnieniu funduszu podjęte po 31 marca są
sołeckiego. Istota funduszu sołeckiego opiera się na
nieważne. Utrzymanie tego zapisu uniemożliwia zwrocie z budżetu państwa części wydatków
naprawienie po 31 marca wadliwej uchwały w
wykonanych w ramach funduszu.
powyższej sprawie i co więcej pozostawia sprawę
wyodrębnienia funduszu sołeckiego w
zawieszeniu na kolejny rok. Uniemożliwia
również wyodrębnienie funduszu sołeckiego w
przypadku upływu tego terminu.
W związku z tym proponujemy, aby organy
stanowiące mogły podejmować uchwały w
sprawie wyodrębnienia funduszu sołeckiego w
okresie od 1 stycznia do dnia 30 czerwca
jednakże z zastrzeżeniem, iż wydatki funduszu
sołeckiego poniesione w pierwszym roku jego
funkcjonowania nie będą refundowane z budżetu
państwa. Termin 30 czerwca został ustalony tak,
aby możliwe było zbadanie podjętych uchwał do
31 lipca.
9.
art. 1 pkt 1)b w
Z uwagi na zmianę charakteru uchwał w sprawie Uwaga nieuwzględniona.
zakresie ust. 1b
wyodrębnienia funduszu sołeckiego i brak
Zgodnie z art. 3 projektu – data wejścia w życie
przepisów przejściowych może pojawić się
ustawy to 1 stycznia 2014 r. Przepisy tej ustawy
wątpliwość czy, uchwały podjęte w 2013 roku
znajdą zastosowanie do uchwał podjętych w 2013 r.
wypełniają już dyspozycję normy z art. 1 ust. 1b.
Wydaje się, iż zasadnym jest dodanie
odpowiedniego przepisu, który jasno rozstrzygnie
tę kwestię.
10.
art. 1 pkt 1) b
Zastosowanie uchwały o wyodrębnieniu funduszu Uwaga nieuwzględniona.
w zakresie ust 1b
do kolejnych lat budżetowych może
Fundusz sołecki jest funduszem rocznym (zgodnie
spowodować, że sołectwa będą planowały
z zasadami budżetowymi).
zadania wieloletnie realizowane etapami w
Ponadto rada gminy może podjąć uchwałę o
kolejnych latach budżetowych, co może
niewyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu.
powodować w istocie kreowanie zadań i
11
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2102 › Pobierz plik