Rządowy projekt ustawy o funduszu sołeckim
projekt dotyczy ustandaryzowania systemu wsparcia inicjatyw lokalnych, które pozwoli na realizację istotnych społecznie przedsięwzięć w wielu sołectwach
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2102
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o funduszu sołeckim
- data uchwalenia: 2014-02-21
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 301
2102
katalogu przedsięwzięć możliwych do realizacji w
ramach funduszu sołeckiego.
3.
art. 1 pkt) 2a
Proponuje zmienić brzmienie ust. 2 poprzez
Uwaga nieuwzględniona.
dodanie po wyrazie „oraz” zwrotu „o zasadach
Z punktu widzenia sołtysa istotna jest informacja o
zwiększania”.
wysokości dodatkowych środków przypadających
Po zmianie ust. 2 otrzyma brzmienie: „2. Wójt
na dane sołectwo, a nie zasadach na jakich będą
(burmistrz, prezydent miasta) w terminie do dnia
one obliczane.
31 lipca roku poprzedzającego rok budżetowy
Mając na uwadze konieczność przekazania w
przekazuje sołtysom informację o wysokości
terminie do dnia 31 lipca ww. informacji –
przypadających danemu sołectwu środków, o
zaproponowano zmianę zapisów art. 3 ust. 1a – w
których mowa w ust. 1, oraz o zasadach
którym wskazano termin do kiedy rada gminy jest
zwiększania środków określonych na podstawie
zobowiązana do określenia zasad zwiększania
uchwały, o której mowa w art. 3 ust.1a”. Zgodnie środków funduszu przypadających na poszczególne
z brzmieniem powołanego art. 3 ust. 1a – rada
sołectwa z 31 lipca roku poprzedzającego rok
gminy, może (nie musi) określić zasady
budżetowy na 30 czerwca roku poprzedzającego
zwiększania środków funduszu, a nie konkretne
rok budżetowy (wójt/burmistrz/prezydent miasta
kwoty zwiększenia.
będzie miał miesiąc na wyliczenie wysokości
przedmiotowych środków).
4.
art. 1 pkt 4) b
Biorąc pod uwagę zaproponowaną zmianę należy Uwaga niezasadna.
uznać, iż w ust. 6 wskazanym byłoby dopisanie w Każde sołectwo składa oddzielnie wniosek, także w
zdaniu pierwszym po zwrocie: „przez sołtysa”
przypadku realizacji wspólnego przedsięwzięcia.
zapisu: „lub sołtysów w przypadku realizacji
Zasady składania wniosku w przypadku realizacji
wspólnych przedsięwzięć”, a w zdaniu drugim:
wspólnego przedsięwzięcia zostaną uregulowane w
„lub sołtysów”. Zmiany te uwzględnią
dodawanym art. 4a.
możliwość wypowiedzenia się przez wszystkich
sołtysów w zakresie realizowania wspólnej
inicjatywy na obszarze co najmniej dwóch
sołectw w zakresie podtrzymania wniosku.
5.
art. 1 pkt 5)
Zamiast dotychczasowego zapisu zawartego w
Uwaga uwzględniona.
art. 4a ust. 1: „do wójta” należy wprowadzić
zwrot: „do wójta (burmistrza, prezydenta
miasta)”. Uzasadnienie takiej zmiany wynika z
treści analogicznych zapisów użytych art. w art. 2
ust. 2 i art. 4 ust. 1 ustawy.
6.
art. 1 pkt 5)
Proponuje się również zastąpić dotychczasowy
Uwaga uwzględniona.
2
zapis zawarty w proponowanym art. 4a ust. 4 o
Vide dodany art. 4a (wyodrębniony art. dot.
brzmieniu „art. 4 ust. 2 i 3” na art. 4 ust. 2, 3, 3a i
realizacji wspólnych przedsięwzięć)
3b”. Zmiana taka zapisu pozwoli na dokonywanie
zmian również w odniesieniu do przedsięwzięć
wspólnie realizowanych przez sołectwa.
7.
art. 2 ust 1
W regulacji dotyczącej kwoty ustalonej na 2023r. Uwaga uwzględniona.
należy skreślić średnik.
8.
art. 2 ust. 2-3
Nie został wskazany tryb współpracy pomiędzy
Uwaga niezasadna.
ministrem właściwym do spraw finansów
Każdy z ministrów działa w zakresie swoich
publicznym a ministrem właściwym do spraw
kompetencji. Ewentualna współpraca będzie
administracji publicznej odnośnie monitorowania dokonywana na zasadach ogólnych. Nie ma
wykorzystania limitów. Nie dookreślono, jakie
potrzeby doprecyzowania tego typu kwestii na
działania mają być podejmowane przez ministra
gruncie ustawy.
właściwego do spraw finansów publicznych w
ramach wdrażania mechanizmów korygujących
oraz jakiej rangi aktem prawnym ma być
dokonywane obniżenie wysokości zwrotu
wydatków wykonanych w ramach funduszu. Ze
względu na treść ust. 2 i 3 należy rozważyć
skreślenie ust. 4 wprowadzającego jedynie zapis
o niestosowaniu mechanizmów korygujących
przy nie przekraczaniu limitu wydatków.
3
Wojewoda
1.
art. 1 pkt 1) a)
W art. 1 ust. 1a zapisano, że „uchwała podjęta z
Uwaga nieuwzględniona.
Małopolski
art. 1 pkt. 3) b)
naruszeniem terminu, o którym mowa w ust. 1
Uchwały w sprawie wyrażenia/niewyrażenia zgody
jest nieważna”. Zapis zaproponowany w art. 1
na wyodrębnienie funduszu sołeckiego będą
ust. 1a ocenić należy krytycznie, gdyż jest on
podlegały nadzorowi zgodnie z rozdziałem 10
niezgodny z rozwiązaniami systemowymi i
ustawy o samorządzie gminnym. W projekcie
ustrojowymi dotyczącymi nadzoru nad
ustawy o funduszu sołeckim sprecyzowano - w celu
działalnością samorządu terytorialnego
wyjaśniania pojawiających się wątpliwości
wynikającymi art. z ustawy o samorządzie
dotyczących skutków podjęcia uchwał z
gminnym. Ustawa nie przewiduje kompetencji
przekroczeniem terminu - że naruszenie terminu
organów nadzoru (wojewodów i regionalnych izb skutkuje nieważnością uchwały.
obrachunkowych) do badania i oceny legalności
Wprowadzenie tego przepisu ma na celu nadanie
uchwał podjętych przez organy jednostek
terminowi wskazanemu w ustawie charakteru
samorządu terytorialnego oraz do wydawania w
zawitego.
ramach tzw. nadzoru bieżącego rozstrzygnięć
nadzorczych stwierdzających nieważność tych
uchwał w przypadku ich niezgodności z prawem.
Przewidziana w ocenianym przepisie instytucja
nieważności uchwały z mocy prawa stoi w
sprzeczności z ww. kompetencjami nadzorczymi
organów nadzoru w tym znaczeniu, że skutkuje
faktycznym wyłączeniem tych kompetencji w
stosunku do uchwał, o których mowa w
znowelizowanym art. 1 ust. 1.
Analogiczną uwagę krytyczną należy poczynić
wobec propozycji ujętych w art. 3 ust. 1b
nowelizacji, gdzie również przewidziano skutek
w postaci nieważności z mocy prawa w stosunku
do uchwał określających zasady zwiększenia
środków funduszu przypadających na
poszczególne sołectwa, ponad wysokość
obliczoną na podstawie art. 2 ust. 1, w przypadku
ich podjęcia po dniu 31 lipca roku
poprzedzającego rok budżetowy.
4
Wojewoda
1.
art. 1 pkt 1)
Z uwagi na treść przedmiotowego artykułu
Uwaga nieuwzględniona.
Warmińsko-
sugerującego obligatoryjność podjęcia uchwały
Rada gminy jest zobowiązana do działania zgodnie
Mazurski
wydaje się wskazane określenie jakie skutki
z obowiązującym prawem tj. podjęcia uchwały w
wywoła brak jakiejkolwiek uchwały czy to o
której wyraża zgodę albo nie wyraża zgody na
wyodrębnieniu funduszu czy o niewyrażeniu
wyodrębnienie funduszu.
zgody na wyodrębnienie.
Wspomniany obowiązek istnieje już obecnie - w
praktyce niepodjęcie przez radę gminy żadnej
uchwały odnosi taki sam skutek jak podjęcie
uchwały o niewyodrębnieniu środków funduszu
sołeckiego.
2.
art. 1 pkt 1)b i 1)c
Założeniem jest by uchwała o wyodrębnieniu
Uwaga nieuwzględniona.
funduszu, z założenia mająca po zmianach
Uchwała o wyrażeniu zgody na wyodrębnienie
charakter permanentny, obowiązywała do dnia
funduszu obowiązuje do momentu podjęcia przez
podjęcia uchwały o niewyrażeniu zgody na
radę gminy uchwały o nie wyrażeniu zgody na
wyodrębnienie funduszu. Wydaje się, że
wyodrębnienie funduszu sołeckiego.
założenie takie jest błędne a co najmniej mylące. Możliwa jest interpretacja zmierzająca w kierunku,
Uchwała o wyodrębnieniu funduszu, dla
że domniemanie obowiązywania uchwały o
zakończenia swego bytu wymaga uchylenia a nie wyodrębnieniu środków funduszu sołeckiego ulega
podjęcia kolejnej uchwały o niewyrażeniu zgody. „zawieszeniu” na okres obowiązywania uchwały o
(…) Wskazane byłoby określenie w ustawie trybu niewyodrębnieniu środków funduszu sołeckiego.
zakończenia bytu uchwały o wyodrębnieniu
funduszu poprzez wskazanie że uchwała taka
podlega uchyleniu
3.
Uwaga ogólna
Z uwagi na znaczny zakres zmian oraz liczbę
Uwaga uwzględniona.
nowelizowanych przepisów, celowe byłoby
rozważenie potrzeby opracowania projektu nowej
ustawy (…) lub zaproponowanie tekstu
jednolitego.
5
4.
Uwaga ogólna
Skoro budżet sołecki wyodrębniony jest z
Uwaga nieuwzględniona.
budżetu gminy wydaje się właściwym by
Wskazane szczegółowo w ustawie o funduszu
zaproponowane zmiany zmierzały także do
sołeckim terminy są ściśle powiązane z procedurą
skorelowania terminów procedury wyodrębniania tworzenia budżetu gminy.
funduszu z procedurą uchwalania budżetów
gminnych.
Regionalne Izby
1.
Wniosek
Proponowane zmiany powinny zmierzać do
Wnioski nieuwzględnione.
Obrachunkowe
powiązania spraw związanych z funduszem i z
Propozycje wykraczają poza przedmiot projektu.
pracami nad opracowywaniem a następnie
Projekt ustawy nie przewiduje odpowiednio:
uchwalaniem budżetu. Rada powinna mieć czas
- zmian w zakresie terminów,
na podjęcie decyzji o utworzeniu funduszu do
- fakultatywności podejmowania uchwał o
końca czerwca roku poprzedzającego rok
wyodrębnieniu funduszu sołeckiego,
budżetowy.
- zmian w zakresie art. 1 ust. 3 i 4 obowiązującej
ustawy,
- zmian w zakresie art. 2 ust. 1 obowiązującej
Wniosek
Rozważenie rezygnacji z obowiązku
ustawy,
dot. art. 1 ust 1
wypowiadania się przez radę gminy w kwestii
- zmian w zakresie art. 2 ust.3 obowiązującej
obowiązującej
dot. wyodrębnienia lub niewyodrębnienia
ustawy,
ustawy
funduszu (wprowadzony system zachęt
- wykreślenia art. 3 obowiązującej ustawy.
finansowych powinien być wystarczającym
czynnikiem motywującym radę (wójta) do
zainteresowania się funduszem. W konsekwencji
powyższego w projekcie zmian ustawy powinien
znaleźć się zapis o fakultatywności utworzenia
funduszu („rada może …”). Uchwała taka, w
zależności od woli rady, mogłaby mieć roczne
lub wieloletnie zastosowanie (w takiej sytuacji
zbędnym byłyby proponowane w projekcie
zmiany ujęte jako ust. 1a, 1b i 1c do art. 1).
Wniosek
Nowelizacja powinna zmierzać do uproszczenia
dot. art. 1 ust. 3 i 4 systemu – dlatego też należy uznać za zbędne
obowiązującej
regulacje zawarte w art. 1 ust. 3 i 4 obowiązującej
ustawy
ustawy. Fundusz sołecki jest elementem budżetu,
6
ramach funduszu sołeckiego.
3.
art. 1 pkt) 2a
Proponuje zmienić brzmienie ust. 2 poprzez
Uwaga nieuwzględniona.
dodanie po wyrazie „oraz” zwrotu „o zasadach
Z punktu widzenia sołtysa istotna jest informacja o
zwiększania”.
wysokości dodatkowych środków przypadających
Po zmianie ust. 2 otrzyma brzmienie: „2. Wójt
na dane sołectwo, a nie zasadach na jakich będą
(burmistrz, prezydent miasta) w terminie do dnia
one obliczane.
31 lipca roku poprzedzającego rok budżetowy
Mając na uwadze konieczność przekazania w
przekazuje sołtysom informację o wysokości
terminie do dnia 31 lipca ww. informacji –
przypadających danemu sołectwu środków, o
zaproponowano zmianę zapisów art. 3 ust. 1a – w
których mowa w ust. 1, oraz o zasadach
którym wskazano termin do kiedy rada gminy jest
zwiększania środków określonych na podstawie
zobowiązana do określenia zasad zwiększania
uchwały, o której mowa w art. 3 ust.1a”. Zgodnie środków funduszu przypadających na poszczególne
z brzmieniem powołanego art. 3 ust. 1a – rada
sołectwa z 31 lipca roku poprzedzającego rok
gminy, może (nie musi) określić zasady
budżetowy na 30 czerwca roku poprzedzającego
zwiększania środków funduszu, a nie konkretne
rok budżetowy (wójt/burmistrz/prezydent miasta
kwoty zwiększenia.
będzie miał miesiąc na wyliczenie wysokości
przedmiotowych środków).
4.
art. 1 pkt 4) b
Biorąc pod uwagę zaproponowaną zmianę należy Uwaga niezasadna.
uznać, iż w ust. 6 wskazanym byłoby dopisanie w Każde sołectwo składa oddzielnie wniosek, także w
zdaniu pierwszym po zwrocie: „przez sołtysa”
przypadku realizacji wspólnego przedsięwzięcia.
zapisu: „lub sołtysów w przypadku realizacji
Zasady składania wniosku w przypadku realizacji
wspólnych przedsięwzięć”, a w zdaniu drugim:
wspólnego przedsięwzięcia zostaną uregulowane w
„lub sołtysów”. Zmiany te uwzględnią
dodawanym art. 4a.
możliwość wypowiedzenia się przez wszystkich
sołtysów w zakresie realizowania wspólnej
inicjatywy na obszarze co najmniej dwóch
sołectw w zakresie podtrzymania wniosku.
5.
art. 1 pkt 5)
Zamiast dotychczasowego zapisu zawartego w
Uwaga uwzględniona.
art. 4a ust. 1: „do wójta” należy wprowadzić
zwrot: „do wójta (burmistrza, prezydenta
miasta)”. Uzasadnienie takiej zmiany wynika z
treści analogicznych zapisów użytych art. w art. 2
ust. 2 i art. 4 ust. 1 ustawy.
6.
art. 1 pkt 5)
Proponuje się również zastąpić dotychczasowy
Uwaga uwzględniona.
2
zapis zawarty w proponowanym art. 4a ust. 4 o
Vide dodany art. 4a (wyodrębniony art. dot.
brzmieniu „art. 4 ust. 2 i 3” na art. 4 ust. 2, 3, 3a i
realizacji wspólnych przedsięwzięć)
3b”. Zmiana taka zapisu pozwoli na dokonywanie
zmian również w odniesieniu do przedsięwzięć
wspólnie realizowanych przez sołectwa.
7.
art. 2 ust 1
W regulacji dotyczącej kwoty ustalonej na 2023r. Uwaga uwzględniona.
należy skreślić średnik.
8.
art. 2 ust. 2-3
Nie został wskazany tryb współpracy pomiędzy
Uwaga niezasadna.
ministrem właściwym do spraw finansów
Każdy z ministrów działa w zakresie swoich
publicznym a ministrem właściwym do spraw
kompetencji. Ewentualna współpraca będzie
administracji publicznej odnośnie monitorowania dokonywana na zasadach ogólnych. Nie ma
wykorzystania limitów. Nie dookreślono, jakie
potrzeby doprecyzowania tego typu kwestii na
działania mają być podejmowane przez ministra
gruncie ustawy.
właściwego do spraw finansów publicznych w
ramach wdrażania mechanizmów korygujących
oraz jakiej rangi aktem prawnym ma być
dokonywane obniżenie wysokości zwrotu
wydatków wykonanych w ramach funduszu. Ze
względu na treść ust. 2 i 3 należy rozważyć
skreślenie ust. 4 wprowadzającego jedynie zapis
o niestosowaniu mechanizmów korygujących
przy nie przekraczaniu limitu wydatków.
3
Wojewoda
1.
art. 1 pkt 1) a)
W art. 1 ust. 1a zapisano, że „uchwała podjęta z
Uwaga nieuwzględniona.
Małopolski
art. 1 pkt. 3) b)
naruszeniem terminu, o którym mowa w ust. 1
Uchwały w sprawie wyrażenia/niewyrażenia zgody
jest nieważna”. Zapis zaproponowany w art. 1
na wyodrębnienie funduszu sołeckiego będą
ust. 1a ocenić należy krytycznie, gdyż jest on
podlegały nadzorowi zgodnie z rozdziałem 10
niezgodny z rozwiązaniami systemowymi i
ustawy o samorządzie gminnym. W projekcie
ustrojowymi dotyczącymi nadzoru nad
ustawy o funduszu sołeckim sprecyzowano - w celu
działalnością samorządu terytorialnego
wyjaśniania pojawiających się wątpliwości
wynikającymi art. z ustawy o samorządzie
dotyczących skutków podjęcia uchwał z
gminnym. Ustawa nie przewiduje kompetencji
przekroczeniem terminu - że naruszenie terminu
organów nadzoru (wojewodów i regionalnych izb skutkuje nieważnością uchwały.
obrachunkowych) do badania i oceny legalności
Wprowadzenie tego przepisu ma na celu nadanie
uchwał podjętych przez organy jednostek
terminowi wskazanemu w ustawie charakteru
samorządu terytorialnego oraz do wydawania w
zawitego.
ramach tzw. nadzoru bieżącego rozstrzygnięć
nadzorczych stwierdzających nieważność tych
uchwał w przypadku ich niezgodności z prawem.
Przewidziana w ocenianym przepisie instytucja
nieważności uchwały z mocy prawa stoi w
sprzeczności z ww. kompetencjami nadzorczymi
organów nadzoru w tym znaczeniu, że skutkuje
faktycznym wyłączeniem tych kompetencji w
stosunku do uchwał, o których mowa w
znowelizowanym art. 1 ust. 1.
Analogiczną uwagę krytyczną należy poczynić
wobec propozycji ujętych w art. 3 ust. 1b
nowelizacji, gdzie również przewidziano skutek
w postaci nieważności z mocy prawa w stosunku
do uchwał określających zasady zwiększenia
środków funduszu przypadających na
poszczególne sołectwa, ponad wysokość
obliczoną na podstawie art. 2 ust. 1, w przypadku
ich podjęcia po dniu 31 lipca roku
poprzedzającego rok budżetowy.
4
Wojewoda
1.
art. 1 pkt 1)
Z uwagi na treść przedmiotowego artykułu
Uwaga nieuwzględniona.
Warmińsko-
sugerującego obligatoryjność podjęcia uchwały
Rada gminy jest zobowiązana do działania zgodnie
Mazurski
wydaje się wskazane określenie jakie skutki
z obowiązującym prawem tj. podjęcia uchwały w
wywoła brak jakiejkolwiek uchwały czy to o
której wyraża zgodę albo nie wyraża zgody na
wyodrębnieniu funduszu czy o niewyrażeniu
wyodrębnienie funduszu.
zgody na wyodrębnienie.
Wspomniany obowiązek istnieje już obecnie - w
praktyce niepodjęcie przez radę gminy żadnej
uchwały odnosi taki sam skutek jak podjęcie
uchwały o niewyodrębnieniu środków funduszu
sołeckiego.
2.
art. 1 pkt 1)b i 1)c
Założeniem jest by uchwała o wyodrębnieniu
Uwaga nieuwzględniona.
funduszu, z założenia mająca po zmianach
Uchwała o wyrażeniu zgody na wyodrębnienie
charakter permanentny, obowiązywała do dnia
funduszu obowiązuje do momentu podjęcia przez
podjęcia uchwały o niewyrażeniu zgody na
radę gminy uchwały o nie wyrażeniu zgody na
wyodrębnienie funduszu. Wydaje się, że
wyodrębnienie funduszu sołeckiego.
założenie takie jest błędne a co najmniej mylące. Możliwa jest interpretacja zmierzająca w kierunku,
Uchwała o wyodrębnieniu funduszu, dla
że domniemanie obowiązywania uchwały o
zakończenia swego bytu wymaga uchylenia a nie wyodrębnieniu środków funduszu sołeckiego ulega
podjęcia kolejnej uchwały o niewyrażeniu zgody. „zawieszeniu” na okres obowiązywania uchwały o
(…) Wskazane byłoby określenie w ustawie trybu niewyodrębnieniu środków funduszu sołeckiego.
zakończenia bytu uchwały o wyodrębnieniu
funduszu poprzez wskazanie że uchwała taka
podlega uchyleniu
3.
Uwaga ogólna
Z uwagi na znaczny zakres zmian oraz liczbę
Uwaga uwzględniona.
nowelizowanych przepisów, celowe byłoby
rozważenie potrzeby opracowania projektu nowej
ustawy (…) lub zaproponowanie tekstu
jednolitego.
5
4.
Uwaga ogólna
Skoro budżet sołecki wyodrębniony jest z
Uwaga nieuwzględniona.
budżetu gminy wydaje się właściwym by
Wskazane szczegółowo w ustawie o funduszu
zaproponowane zmiany zmierzały także do
sołeckim terminy są ściśle powiązane z procedurą
skorelowania terminów procedury wyodrębniania tworzenia budżetu gminy.
funduszu z procedurą uchwalania budżetów
gminnych.
Regionalne Izby
1.
Wniosek
Proponowane zmiany powinny zmierzać do
Wnioski nieuwzględnione.
Obrachunkowe
powiązania spraw związanych z funduszem i z
Propozycje wykraczają poza przedmiot projektu.
pracami nad opracowywaniem a następnie
Projekt ustawy nie przewiduje odpowiednio:
uchwalaniem budżetu. Rada powinna mieć czas
- zmian w zakresie terminów,
na podjęcie decyzji o utworzeniu funduszu do
- fakultatywności podejmowania uchwał o
końca czerwca roku poprzedzającego rok
wyodrębnieniu funduszu sołeckiego,
budżetowy.
- zmian w zakresie art. 1 ust. 3 i 4 obowiązującej
ustawy,
- zmian w zakresie art. 2 ust. 1 obowiązującej
Wniosek
Rozważenie rezygnacji z obowiązku
ustawy,
dot. art. 1 ust 1
wypowiadania się przez radę gminy w kwestii
- zmian w zakresie art. 2 ust.3 obowiązującej
obowiązującej
dot. wyodrębnienia lub niewyodrębnienia
ustawy,
ustawy
funduszu (wprowadzony system zachęt
- wykreślenia art. 3 obowiązującej ustawy.
finansowych powinien być wystarczającym
czynnikiem motywującym radę (wójta) do
zainteresowania się funduszem. W konsekwencji
powyższego w projekcie zmian ustawy powinien
znaleźć się zapis o fakultatywności utworzenia
funduszu („rada może …”). Uchwała taka, w
zależności od woli rady, mogłaby mieć roczne
lub wieloletnie zastosowanie (w takiej sytuacji
zbędnym byłyby proponowane w projekcie
zmiany ujęte jako ust. 1a, 1b i 1c do art. 1).
Wniosek
Nowelizacja powinna zmierzać do uproszczenia
dot. art. 1 ust. 3 i 4 systemu – dlatego też należy uznać za zbędne
obowiązującej
regulacje zawarte w art. 1 ust. 3 i 4 obowiązującej
ustawy
ustawy. Fundusz sołecki jest elementem budżetu,
6
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2102 › Pobierz plik