Rządowy projekt ustawy o funduszu sołeckim
projekt dotyczy ustandaryzowania systemu wsparcia inicjatyw lokalnych, które pozwoli na realizację istotnych społecznie przedsięwzięć w wielu sołectwach
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2102
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o funduszu sołeckim
- data uchwalenia: 2014-02-21
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 301
2102
Proponuje się zastosowanie następujących mierników:
1) liczba gmin, które zdecydowały się na utworzenie funduszu sołeckiego;
2) wysokość kwot zwrotu z budżetu państwa wydatków wykonanych w ramach
funduszu.
Zmiany zawarte w projektowanej ustawie będą miały wpływ na zwiększenie wydatków
budżetu państwa oraz zwiększenie dochodów gmin.
3.1. Stan obecny
Obecnie zwrot z budżetu państwa obejmuje wydatki poniesione w roku poprzednim
w wysokości uzależnionej od relacji kwoty bazowej gminy do kwoty bazowej dla kraju
(tzn. zależny jest od poziomu zamożności gminy i liczby jej mieszkańców)
i maksymalnie może wynosić 30% (dla gmin o najniższych dochodach bieżących per
capita), 20% lub 10% (dla gmin o najwyższych dochodach bieżących per capita).
Zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 stycznia 2010 r. w sprawie
trybu zwrotu części wydatków gmin wykonanych w ramach funduszu sołeckiego
(Dz. U. Nr 21, poz. 106), zwrot wydatków następuje na rachunek budżetu gminy
w terminie do dnia 31 sierpnia roku następującego po roku, w którym dokonano
wydatków. Podstawą dla dokonania zwrotu jest wniosek gminy złożony do właściwego
wojewody, który sprawdza prawidłowość wniosku pod względem rachunkowym oraz
formalnym i dokonuje zwrotu.
Wojewodowie przekazują w wersji tabelarycznej (wzór tabeli przygotowany przez MF)
zestawienie wnioskowanych kwot zwrotu dla poszczególnych gmin części wydatków
poniesionych w ramach funduszu sołeckiego (w poszczególnych latach).
Minister Finansów dokonuje – decyzjami wydanymi na podstawie art. 154 ustawy
o finansach publicznych – zwiększeń planu dotacji celowych w budżetach wojewodów,
z przeznaczeniem na zwrot gminom części wydatków wykonanych w ramach funduszu
sołeckiego.
W roku 2011 wysokość zwrotu, za realizację zadań w 2010 r., wyniosła 43 823 tys. zł;
w roku 2012, za realizację zadań w 2011 r. – 51 172 tys. zł, w roku 2013 – za realizację
zadań w 2012 r. – 58 341 tys. zł.
W ustawie budżetowej na rok 2014 zaplanowana rezerwa celowa cz. 83 poz. 51 – Zwrot
części wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego w 2013 r. wynosi
68 000 tys. zł. Kwota ta została ustalona przez Ministerstwo Finansów na podstawie
danych pozyskanych od wojewodów.
8
Projekt przewiduje, że gminy będą otrzymywały podwyższony zwrot części wydatków
wykonanych w ramach funduszu sołeckiego, począwszy od 2015 r. W związku
z powyższym, w przypadku podjęcia uchwały o wyodrębnieniu funduszu w 2013 r.,
realizacji funduszu sołeckiego w 2014 r. – w 2015 r. nastąpi „zwrot” wydatków
wykonanych w ramach funduszu w nowej wysokości (tj. 20, 30, 40%). W związku
z powyższym kwota 68 000 tys. zł. przewidziana na ten cel w projekcie ustawy
budżetowej na rok 2014 r. nie zostanie przekroczona.
Obecnie, w skali kraju, uchwały o utworzeniu funduszu sołeckiego podejmuje ok. 50%
wszystkich gmin. Wskaźnik ten utrzymuje się na zbliżonym poziomie od początku
funkcjonowania ustawy, tj. od 2009 r. (rady gmin podejmują uchwały o utworzeniu
funduszu sołeckiego w danym roku, na następny rok budżetowy).
1. Stosunek liczby gmin, które utworzyły fundusz sołecki, do liczby wszystkich gmin
w kraju: 2010 r. – 47,5%, 2011 r. – 45,3%, 2012 r. – 47%, 2013 r. – 47,4%, 2014 r.
– 49,2%.
2. Stosunek liczby gmin, które utworzyły fundusz sołecki, do liczby gmin, w których
są sołectwa: 2010 r. – 54,6%, 2011 r. – 52%, 2012 r. – 54%, 2013 r. – 54,5%,
2014 r. – 56,1%.
Warto zaznaczyć, że najliczniejszą grupę gmin uzyskujących refundację z budżetu
państwa stanowią gminy otrzymujące 30% zwrotu. I tak w 2012 r.:
− 56,4% wszystkich gmin, które utworzyły fundusz sołecki, otrzymało zwrot
z budżetu państwa w wysokości 30%,
− 36,9% gmin otrzymało 20% zwrotu,
− 6,6% gmin otrzymało 10% zwrotu.
3.2. Przewidywane skutki finansowe wejścia w życie ustawy
Nie jest możliwe precyzyjne wskazanie skutków finansowych wejścia w życie
projektowanej ustawy. Przyszłe wydatki budżetu państwa przeznaczone na refundację
zależeć będą m.in. od skłonności gmin do korzystania z instytucji funduszu sołeckiego,
zmian dochodów bieżących per capita w gminach oraz struktury dochodowej gmin,
korzystających z funduszu sołeckiego (czy gminy, w których tworzony jest fundusz
sołecki, należą do gmin zamożnych, średniozamożnych czy biednych).
1) W ok. 13% gmin w kraju nie ma sołectw.
2) Był to zwrot za wydatki wykonane w 2011 r.; dane te są porównywalne w poszczególnych latach
funkcjonowania funduszu sołeckiego.
9
Dlatego na potrzeby OSR niezbędne jest przyjęcie pewnych założeń. Zakłada się, że
łączne wydatki budżetu państwa na refundację wydatków funduszu sołeckiego
w warunkach braku zmiany ustawy rosłyby w tempie odpowiadającym tempu inflacji
w roku poprzedzającym wydatek. Przewiduje się, że wejście w życie ustawy spowoduje
znaczące zwiększenie zainteresowania gmin tworzeniem funduszy sołeckich. Prognoza
zakłada wzrost odsetka gmin korzystających z funduszu wśród wszystkich gmin
posiadających sołectwa z 54,5% do 70% i wprost proporcjonalny wzrost wydatków
budżetu państwa z tego tytułu (zostaną one poniesione dopiero w 2015 r.).
Warianty wzrostu wydatków z budżetu państwa na fundusz sołecki (w tys. PLN)
Wariant 1 – obecna ustawa dalej obowiązuje, wzrost funduszy sołeckich o współczynnik inflacji
Rok
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
Wydatki z budżetu państwa
68 000
69 632
71 373
73 157
74 986
76 786
78 629
80 516
82 448
84 427
Wariant 2 – projektowana ustawa wchodzi w życie, ale brak wzrostu zainteresowania wśród gmin (korzystają te same JST, co wcześniej)
Rok
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
Wydatki z budżetu państwa
68 000
97 694
100 136
102 639
105 205
107 730
110 316
112 963
115 674
118 451
Wariant 3 – projektowana ustawa wchodzi w życie, wzrasta zainteresowanie wykorzystaniem funduszu (w 2014 r. liczba gmin, które korzystają
z funduszu, rośnie z 54,5% do 70% wszystkich gmin, w których są sołectwa)
Rok
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
Wydatki z budżetu państwa
68 000
97 694
128 615
131 830
135 126
138 369
141 690
145 091
148 573
152 138
RÓŻNICA (wariant 3 – wariant 1)
0
28 062
57 242
58 673
60 140
61 583
63 061
64 575
66 125
67 712
Źródło danych: obliczenia własne na podstawie danych dotyczących wysokości zwrotu dla
poszczególnych województw zebranych przez wojewodów oraz Wytycznych dotyczących stosowania
jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych
projektowanych zmian Ministra Finansów.
Przy tak zdefiniowanych założeniach przewiduje się, że wydatki budżetu państwa na
refundację wydatków w ramach funduszy sołeckich nie powinny przekroczyć:
− w 2014 r. kwoty 68 000 tys. zł,
− w 2015 r. kwoty 98 000 tys. zł,
− w 2016 r. kwoty 129 000 tys. zł,
− w 2017 r. kwoty 132 000 tys. zł,
− w 2018 r. kwoty 135 500 tys. zł,
− w 2019 r. kwoty 138 500 tys. zł,
− w 2020 r. kwoty 142 000 tys. zł,
− w 2021 r. kwoty 145 500 tys. zł,
− w 2022 r. kwoty 149 000 tys. zł,
− w 2023 r. kwoty 152 500 tys. zł.
10
W porównaniu z obecnie obowiązującymi przepisami, wydatki budżetu państwa
powinny wzrosnąć o ok. 28 mln zł w 2015 r., w latach kolejnych natomiast (przy
realizacji założenia o wzroście zainteresowania wykorzystaniem funduszu) o kwotę
wynoszącą od ok. 57 mln zł do ok. 67 mln zł rocznie.
Ww. środki finansowe powinny zostać zaplanowane w część 83 poz. 51 budżetu
państwa (dotacja – zwrot części wydatków wykonanych w ramach funduszu
sołeckiego).
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Przedmiotowa regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozwiązania nie będą miały wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Rozwiązania zawarte w projekcie ustawy mają spowodować jeszcze większy wzrost
aktywności społecznej i inicjatyw obywatelskich, co w konsekwencji powinno być
bodźcem prorozwojowym dla terenów wiejskich.
11
Załącznik do uzasadnienia – 15 listopada 2013 r.
Zestawienie uwag zgłoszonych w toku konsultacji społecznych do projektu ustawy o
zmianie ustawy o funduszu sołeckim
Kwestionowany
Informacja dotycząca uwzględnienia lub
Podmiot
zgłaszający uwagi Lp.
przepis
Uwaga
nieuwzględnienia uwagi
projektu ustawy
wraz z uzasadnieniem
Wojewoda Łódzki
1.
art. 1 pkt 1)b
Wobec wprowadzonego obowiązku wyrażenia
Uwaga nieuwzględniona.
przez radę gminy zgody na wyodrębnienie
Uchwała o wyrażeniu zgody na wyodrębnienie
funduszu sołeckiego bądź odmowy jego
funduszu obowiązuje do momentu podjęcia przez
utworzenia, powstaje wątpliwość odnośnie
radę gminy uchwały o nie wyrażeniu zgody na
interpretacji zapisu nowego ust. 1b.
wyodrębnienie funduszu sołeckiego.
Doprecyzowania wymaga czy podjęcie uchwały o Możliwa jest interpretacja zmierzająca w kierunku,
wyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu,
że domniemanie obowiązywania uchwały o
skutkującej jego istnieniem także w kolejnych
wyodrębnieniu środków funduszu sołeckiego ulega
latach budżetowych, ma mieć walor
„zawieszeniu” na okres obowiązywania uchwały o
bezterminowego zobowiązania do zabezpieczenia niewyodrębnieniu środków funduszu sołeckiego.
takich środków i czy gmina będzie miała
możliwość późniejszego podjęcia uchwały o
odmowie wyrażenia zgody na dalsze istnienie
funduszu sołeckiego. Rozstrzygnięciem tych
wątpliwości mogłoby być dodanie w ust. 1b
zapisu: „nie później niż do roku budżetowego w
którym rada gminy podejmuje uchwałę o nie
wyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu”.
2.
art. 1 ust. 3
Wskazanym jest uszczegółowienie rodzaju
Uwaga nieuwzględniona.
obowiązującej
przedsięwzięć jakie mogą być realizowane w
W projekcie nie nowelizowano wskazanych
ustawy
ramach funduszu sołeckiego.
przepisów.
Na marginesie podkreślenia wymaga, że nie
możliwe stworzenie w ustawie zamkniętego
1
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2102 › Pobierz plik