Rządowy projekt ustawy o funduszu sołeckim
projekt dotyczy ustandaryzowania systemu wsparcia inicjatyw lokalnych, które pozwoli na realizację istotnych społecznie przedsięwzięć w wielu sołectwach
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2102
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o funduszu sołeckim
- data uchwalenia: 2014-02-21
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 301
2102
przekroczenia, na dany rok, maksymalnego limitu wydatków obniża wysokość
zwrotu wydatków wykonanych w ramach funduszu. W sytuacji zastosowania ww.
mechanizmu, minister właściwy do spraw administracji publicznej – w terminie do
dnia 15 września roku poprzedzającego rok budżetowy – podaje na stronach BIP
informacje o skorygowanej wysokości zwrotu części wydatków gmin wykonanych
w ramach funduszu sołeckiego. Wysokość środków przeznaczonych w budżecie
państwa na zwrot będzie obliczana na podstawie informacji przekazywanych przez
wójtów (burmistrzów, prezydentów miast);
4) w art. 2 ust. 7 projektu proponuje się zwiększenie zaangażowania budżetu państwa
we wspomaganie tej formy budżetu partycypacyjnego na szczeblu lokalnym
(zwiększenie zwrotu o 10% wydatków wykonanych w ramach funduszu
w porównaniu do obowiązujących obecnie rozwiązań). Przy czym w art. 2 ust. 7
pkt 3 ograniczono możliwość korzystania ze zwrotu dla gmin, w których Kb nie jest
większe niż 200% średniego Kbk w skali kraju. Zwiększony zwrot środków
z budżetu państwa powinien przyczynić się do większego zainteresowania
tworzeniem funduszu sołeckiego w gminach, a co za tym idzie wzrostem
aktywności obywateli w uczestniczeniu w życiu lokalnej społeczności;
5) art. 3 ust. 1 ustawy przewiduje możliwość zwiększenia środków funduszu
sołeckiego ponad limit określony ustawą. Regulacja ta wzbudziła w praktyce spory
co do zasad i terminu dokonywania tej czynności. Z tego względu proponuje się
rozstrzygnięcie, iż rada gminy może, w terminie do dnia 30 czerwca roku
poprzedzającego rok budżetowy, w drodze uchwały, określić zasady zwiększania
środków funduszu sołeckiego przypadającego na poszczególne sołectwa, ponad
wysokość obliczoną na podstawie art. 2 ust. 1 (vide: projektowany art. 3 ust. 2).
Uchwała, aby obowiązywać w kolejnym roku budżetowym, musi być podjęta nie
później niż do dnia 30 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy. Uchwała
podjęta z naruszeniem terminu, o którym mowa powyżej, jest nieważna
(projektowany art. 3 ust. 3). Mając na względzie określony w projektowanym art. 3
ust. 2 termin, wójt/burmistrz/prezydent miasta będzie miał miesiąc na wyliczenie
wysokości środków, co umożliwi mu przekazanie „łącznej” informacji o wysokości
środków przypadających na każde sołectwo, tj. środków funduszu sołeckiego
i środków „dodatkowych”;
3
6) art. 4 ust. 6 ustawy przewiduje quasi tryb odwoławczy od decyzji wójta (burmistrza,
prezydenta miasta) odrzucającej wniosek, który nie spełnia warunków formalnych.
W intencji ustawodawcy miało to stanowić zabezpieczenie przed błędnymi
decyzjami wójta (burmistrza, prezydenta miasta), jednak w praktyce okazało się, że
przepis ten jest wykorzystywany do konwalidowania przez radę gminy wadliwych
wniosków, np. złożonych po terminie. W celu wyeliminowania ww. praktyk
proponuje się wyraźne określenie, iż rada gminy nie może przyjąć wniosku
niespełniającego warunków formalnych (vide: projektowany art. 4 ust. 6);
7) w projektowanym art. 5 wskazano możliwość realizacji wspólnych przedsięwzięć
przez sołectwa [odstąpiono od wymogu lokalizacji przedsięwzięcia w granicach
jednego sołectwa (vide: art. 4 ust. 3 obowiązującej ustawy)]. Proponowana zmiana
polega na umożliwieniu składania wniosków dotyczących realizacji wspólnych
przedsięwzięć przez kilka sołectw z terenu danej gminy. Każde z sołectw będzie
uchwalało oddzielnie wniosek dotyczący wspólnego przedsięwzięcia. Umożliwi to
kumulowanie środków funduszu na realizację przedsięwzięć, które są istotne
z punktu widzenia co najmniej dwóch sołectw. Tak uchwalone wnioski będą się
uzupełniać, np. gdy mieszkańcy 2 sołectw korzystają z 1 placu zabaw ulokowanego
na terenie jednego z nich – sołectwo A będzie mogło sfinansować np. zakup
nowych zabawek dla dzieci, a sołectwo B np. ogrodzenie;
8) w świetle obowiązujących obecnie przepisów wątpliwości budzi możliwość
wystąpienia przez sołectwo o zmianę przedsięwzięć przewidzianych do realizacji
w ramach funduszu sołeckiego. Jest to istotny problem, w szczególności w sytuacji
uzyskania oszczędności w ramach realizacji przedsięwzięcia czy też następczej
niemożliwości realizacji któregoś z przedsięwzięć. Uwzględniając powyższe,
projekt ustawy wprowadza rozwiązania umożliwiające zmianę przedsięwzięcia
realizowanego w ramach funduszu oraz jego zakresu (vide: projektowany art. 6).
Przy czym w dodawanym art. 6 ust. 2 proponuje się wprowadzenie ograniczenia,
zgodnie z którym proponowane przez sołectwo zmiany nie mogą prowadzić do
zwiększenia wydatków ustalonych pierwotnie w budżecie. Oznacza to, że sołectwa,
które nie złożyły wniosku do budżetu – i co za tym idzie nie miały
zagwarantowanych w uchwalonym budżecie żadnych środków – nie będą mogły
proponować wprowadzenia nowych przedsięwzięć w czasie roku budżetowego.
Jednocześnie, aby zapewnić spójność z wymogami procedury budżetowej,
4
proponuje się, aby wydatki dotyczące zmiany przedsięwzięć lub ich zakresu były
składane nie wcześniej niż po uchwaleniu budżetu gminy na dany rok i nie później
niż do dnia 31 października danego roku budżetowego. Sołectwo, składając zgodnie
z projektowanym art. 6 wniosek o zmianę przedsięwzięcia, będzie zobligowane do
stosowania przepisów art. 4 ust. 2, 3 i 5–7 (tj. konieczność zachowania całej
procedury dot. uchwalania i złożenia wniosku);
9) w związku z faktem, że projektowana ustawa wywoła skutki finansowe w postaci
zwiększenia wydatków z budżetu państwa – zgodnie z art. 50 ust. 1a ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn.
zm.), określono w art. 11 ust. 1 projektu maksymalny limit wydatków na okres 10
lat. Natomiast w art. 11 ust. 3 i 4 (zgodnie z art. 50 ust. 4 ustawy o finansach
publicznych) wskazano mechanizmy korygujące, które mają zastosowanie
w przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia maksymalnego limitu
wydatków określonego na dany rok, oraz wskazano organ odpowiedzialny za
monitorowanie wykorzystania limitów wydatków (vide: projektowany art. 11
ust. 2);
10) art. 8 projektu ma charakter przepisu przejściowego, na gruncie którego
sformułowano zasadę, wskazując, że gmina otrzymuje z budżetu państwa w 2014 r.
zwrot, w formie dotacji celowej, części wydatków wykonanych w ramach funduszu
sołeckiego w 2013 r. zgodnie z dotychczasowymi przepisami;
11) stosownie do postanowień art. 9 projektu dotychczasowe przepisy wykonawcze
zachowują moc do czasu wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych (nie
dłużej jednak niż przez 12 miesięcy);
12) w art. 10 projektu przesądzono, że traci moc dotychczasowa ustawa z dnia 20 lutego
2009 r. o funduszu sołeckim;
13) projekt ustawy wprowadza także zmianę przepisu art. 67 ustawy z dnia 24 września
2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2010 r. Nr 217, poz. 1427, z późn. zm.)
w zakresie nowelizacji ustawy z dnia 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim.
Zakłada się, że projektowana ustawa wejdzie w życie po upływie 7 dni od dnia
ogłoszenia, przy czym powinno to nastąpić w terminie umożliwiającym podjęcie
uchwał o wyrażenie zgody na wyodrębnienie funduszu, o którym mowa w art. 1 ust. 1
projektu ustawy, tj. najpóźniej do dnia 31 marca 2014 r.
5
W toku prac legislacyjnych nad przedmiotowym projektem ustawy nie odnotowano
zgłoszeń podmiotów zainteresowanych pracami nad projektem w trybie art. 7 ustawy
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.).
Materia objęta projektem nie jest regulowana w prawie Unii Europejskiej.
Projektowana ustawa nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Nie zachodzi również konieczność przedkładania projektu ustawy instytucjom
i organom Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Proponowane w projekcie zmiany będą dotyczyły mieszkańców oraz organów sołectw
i gmin, rozstrzygających o wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących
fundusz sołecki.
2. Konsultacje społeczne
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt ustawy o zmianie
ustawy o funduszu sołeckim został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronie podmiotowej Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji oraz Rządowego Centrum
Legislacji, a także na portalu Mam Zdanie www.mamzdanie.org.pl.
Ponadto projekt został skierowany do:
− Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego,
− Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych,
− wojewodów,
− Krajowego Stowarzyszenia Sołtysów,
− Stowarzyszenia Liderów Lokalnych Grup Obywatelskich.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego pozytywnie zaopiniowała projekt.
Omówienie wyników konsultacji społecznych zawarte jest w tabeli, stanowiącej
załącznik do uzasadnienia projektu.
Podkreślenia wymaga, że w związku z wymogiem § 84 Zasad techniki prawodawczej
projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszu sołeckim został przeredagowany w projekt
ustawy o funduszu sołeckim.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Celem projektu ustawy jest zwiększenie odsetka gmin, w których utworzono fundusz
sołecki o 15%, tj. do poziomu 70% (w chwili obecnej ok. 55% gmin tworzy fundusz
sołecki). Osiągnięciu zakładanego celu służyć ma zwiększenie zwrotu z budżetu
państwa wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego o 10%.
Ewaluacja efektów planowana jest po trzech latach od wejścia w życie ustawy.
7
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2102 › Pobierz plik