Rządowy projekt ustawy o funduszu sołeckim
projekt dotyczy ustandaryzowania systemu wsparcia inicjatyw lokalnych, które pozwoli na realizację istotnych społecznie przedsięwzięć w wielu sołectwach
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2102
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o funduszu sołeckim
- data uchwalenia: 2014-02-21
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 301
2102
– 5 –
Art. 5. 1. Sołectwa mogą realizować wspólne przedsięwzięcia.
2. Każde z sołectw zamierzających wspólnie realizować przedsięwzięcie odrębnie
uchwala wniosek.
3. Przepis art. 4 stosuje się odpowiednio, z tym że wniosek powinien zawierać
wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji na obszarze danego sołectwa lub
innego sołectwa w danej gminie.
Art. 6. 1. W trakcie roku budżetowego, jednakże nie wcześniej niż po uchwaleniu
budżetu gminy na dany rok i nie później niż do dnia 31 października danego roku
budżetowego, sołectwo może złożyć do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) wniosek
o zmianę przedsięwzięć lub ich zakresu przewidzianych do realizacji w ramach funduszu.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, nie może prowadzić do przekroczenia środków
przyznanych pierwotnie w uchwale budżetowej.
3. Wniosek złożony z naruszeniem terminów, o których mowa w ust. 1, podlega
odrzuceniu.
4. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy art. 4 ust. 2, 3
i 5–7.
Art. 7. W ustawie z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. Nr 217,
poz. 1427, z późn. zm.)) art. 67 otrzymuje brzmienie:
„Art. 67. W ustawie z dnia ……… o funduszu sołeckim (Dz. U. …) w art. 2 ust. 1
otrzymuje brzmienie:
„1. Wysokość środków przypadających na dane sołectwo wynosi:
L
F = 2
m
+
× K ,
100
b
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
F –
wysokość środków przeznaczonych na dane sołectwo,
jednak nie więcej niż dziesięciokrotność Kb,
Lm –
liczbę mieszkańców sołectwa według stanu na dzień
30 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy, określoną
na podstawie prowadzonego przez gminę rejestru
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 239, poz. 1593, z 2011 r. Nr 133,
poz. 768, Nr 204, poz. 1195 i Nr 288, poz. 1689, z 2012 r. poz. 921 i 1407 oraz z 2013 r. poz. 1650.
– 6 –
mieszkańców, o którym mowa w ustawie z dnia 24 września
2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. Nr 217, poz. 1427,
z późn. zm.),
Kb –
kwotę bazową – obliczoną jako iloraz wykonanych
dochodów bieżących danej gminy, o których mowa
w przepisach o finansach publicznych, za rok poprzedzający
rok budżetowy o dwa lata oraz liczby mieszkańców
zamieszkałych na obszarze danej gminy, według stanu na
dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy
o dwa lata, ustalonej przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego.”.
Art. 8. Gmina otrzymuje z budżetu państwa w 2014 r. zwrot, w formie dotacji celowej,
części wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego w 2013 r., zgodnie
z dotychczasowymi przepisami.
Art. 9. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 2 ust. 9 ustawy
uchylanej w art. 10 zachowują moc do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych
wydanych na podstawie art. 2 ust. 11 niniejszej ustawy, nie dłużej jednak niż przez
12 miesięcy od dnia jej wejścia w życie.
Art. 10. Traci moc ustawa z dnia 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. Nr 52,
poz. 420 i Nr 157, poz. 1241 oraz z 2010 r. Nr 217, poz. 1427).
Art. 11. 1. Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa będących skutkiem
finansowym ustawy nie przekroczy:
1)
w 2014 r. kwoty 68 000 tys. zł;
2)
w 2015 r. kwoty 98 000 tys. zł;
3)
w 2016 r. kwoty 129 000 tys. zł;
4)
w 2017 r. kwoty 132 000 tys. zł;
5)
w 2018 r. kwoty 135 500 tys. zł;
6)
w 2019 r. kwoty 138 500 tys. zł;
7)
w 2020 r. kwoty 142 000 tys. zł;
8)
w 2021 r. kwoty 145 500 tys. zł;
4) Zmiany wymienione w odnośniku 3.
– 7 –
9)
w 2022 r. kwoty 149 000 tys. zł;
10) w 2023 r. kwoty 152 500 tys. zł.
2. Minister właściwy do spraw administracji publicznej monitoruje wykorzystanie limitu
wydatków, o którym mowa w ust. 1, oraz wdraża mechanizmy korygujące, o których mowa
w ust. 3 i 4.
3. W przypadku zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy
maksymalnego limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1, zostaną zastosowane mechanizmy
korygujące polegające na obniżeniu wysokości zwrotu wydatków wykonanych w ramach
funduszu, dla każdej z grup gmin o określonym Kb, o których mowa w art. 2 ust. 7,
o wskaźnik ustalony jako iloraz różnicy między sumą środków wynikającą ze wszystkich
informacji, o których mowa w art. 2 ust. 3, a limitem, o którym mowa w ust. 1, oraz sumy
środków wynikającej ze wszystkich informacji, o których mowa w art. 2 ust. 3.
4. W przypadku, o którym mowa ust. 3, minister właściwy do spraw administracji
publicznej podaje w Biuletynie Informacji Publicznej, w terminie do dnia 15 września roku
poprzedzającego rok budżetowy, informację o skorygowanej wysokości zwrotu części
wydatków gmin wykonanych w ramach funduszu w roku, na który została ogłoszona średnia
kwota bazowa w kraju dla każdej z grup gmin o określonym Kb, o których mowa w art. 2
ust. 7.
Art. 12. Ustawa wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
51a/01/EP
UZASADNIENIE
Uchwalona dnia 20 lutego 2009 r. ustawa o funduszu sołeckim (Dz. U. Nr 52, poz. 420,
z późn. zm.), zwana dalej „ustawą”, przewidziała ustandaryzowany system wsparcia
inicjatyw lokalnych, który pozwolił na realizację istotnych społecznie przedsięwzięć
w wielu sołectwach. Praktyka funkcjonowania funduszu sołeckiego ujawniła jednak
kilka mankamentów przyjętych rozwiązań prawnych. Projektowana regulacja ma na
celu doprecyzowanie obowiązujących uregulowań, które budzą wątpliwości
interpretacyjne oraz stanowią barierę dla rozwoju funduszy sołeckich. Dodatkowo
w projekcie – dla zwiększenia zainteresowania tworzeniem funduszy sołeckich –
zaproponowano zwiększenie zaangażowania budżetu państwa we wspomaganiu tej
formy budżetu partycypacyjnego na szczeblu lokalnym poprzez zwiększenie zwrotu
o 10% wydatków wykonanych w ramach funduszu w porównaniu do obecnie
obowiązujących rozwiązań. Projektowane zmiany powinny wejść w życie najpóźniej do
dnia 31 marca 2014 r.
Mając na uwadze § 84 Zasad techniki prawodawczej (jeżeli zmiany wprowadzone
w ustawie miałyby być liczne albo miałyby naruszać konstrukcję lub spójność ustawy
albo gdy ustawa była już poprzednio nowelizowana, opracowuje się projekt nowej
ustawy) – opracowano nowy projekt ustawy o funduszu sołeckim, który w znacznym
stopniu odzwierciedla przepisy zawarte w obecnie obowiązującym akcie prawnym.
Projektowane zmiany dotyczą następujących obszarów:
1) zgodnie z art. 1 ust. 1 projektu ustawy rada gminy rozstrzyga o wyodrębnieniu lub
niewyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki. Na
gruncie tej regulacji praktyka uwidoczniła problem polegający na konieczności
corocznego podejmowania uchwały, w sytuacji gdy dana gmina chce w sposób
trwały wprowadzić funkcjonowanie funduszu sołeckiego na swoim terenie.
W związku z powyższym proponuje się, aby uchwała podejmowana przez radę
gminy o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego miała charakter permanentny,
tj. obowiązujący do podjęcia uchwały o niewyrażeniu zgody na wyodrębnienie
funduszu (vide: projektowany art. 1 ust. 3). Natomiast uchwała odmawiająca
wyodrębnienia funduszu sołeckiego będzie stosowana tylko do jednego roku
budżetowego (vide: projektowany art. 1 ust. 4). Jest to wyraz preferencji dla
wyodrębniania funduszu sołeckiego. Jednocześnie w projekcie przesądzono, że
uchwały podjęte z naruszeniem wskazanego terminu (tj. podjęte po dniu 31 marca
roku poprzedzającego rok budżetowy) są z mocy prawa nieważne (projektowany
przepis art. 1 ust. 2). W przypadku niepodjęcia uchwały albo podjęcia uchwały po
terminie, czyli po dniu 31 marca, co z mocy prawa będzie skutkowało jej
nieważnością – fundusz nie powstanie. Natomiast w kolejnych latach, w gminach,
w których fundusz zostanie na podstawie nowych przepisów wyodrębniony, brak
lub nieważność uchwały o niewyodrębnianiu funduszu będą skutkowały jego
dalszym istnieniem;
2) obecnie na fundusz sołecki składają się środki, których wysokość określa algorytm
przedstawiony w art. 2 ust. 1 ustawy, oraz ewentualnie dodatkowe środki przyznane
przez radę gminy (art. 3 ust. 1 ustawy). Na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy sołtysi są
informowani – w terminie do dnia 31 lipca roku poprzedzającego rok budżetowy –
tylko o wielkości środków obliczonych zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy. Aby
udostępnić sołtysom (w ww. terminie) pełną informację o wysokości funduszu
sołeckiego – w art. 2 ust. 2 proponuje się wskazanie w informacji przekazywanej
sołtysom również wysokości dodatkowych środków przyznanych na podstawie art.
3 ust. 2 (vide: projektowany art. 2 ust. 2);
3) na gruncie art. 2 ust. 3 projektu – w terminie do dnia 31 lipca roku poprzedzającego
rok budżetowy wójt (burmistrz, prezydent miasta) został zobowiązany do
przekazania wojewodzie informacji o wysokości środków przypadających na dane
sołectwa oraz wysokość kwoty bazowej (Kb). Wojewoda, po zweryfikowaniu
informacji, przekazuje zbiorczą informację – w terminie do dnia 15 sierpnia roku
poprzedzającego rok budżetowy – ministrowi właściwemu do spraw administracji
publicznej (dla ujednolicenia przekazywanych danych, w art. 2 ust. 11 projektu
ustawy, zobowiązano ministra właściwego do spraw administracji publicznej do
określenia, w drodze rozporządzenia, m.in. wzorów informacji, o których mowa
w art. 2 ust. 3 projektu ustawy). Powyższe obowiązki zostały nałożone w związku
z koniecznością realizacji przez ministra właściwego do spraw administracji
publicznej przepisów wynikających z art. 11 ust. 2–4 projektu ustawy. Minister
właściwy do spraw administracji publicznej monitoruje wykorzystanie limitu
wydatków, o których mowa w art. 11 ust. 1 projektu ustawy, wdraża mechanizmy
korygujące, o których mowa w art. 11 ust. 3 i 4 projektu ustawy. Minister właściwy
do spraw administracji publicznej w przypadku stwierdzenia zagrożenia
2
Art. 5. 1. Sołectwa mogą realizować wspólne przedsięwzięcia.
2. Każde z sołectw zamierzających wspólnie realizować przedsięwzięcie odrębnie
uchwala wniosek.
3. Przepis art. 4 stosuje się odpowiednio, z tym że wniosek powinien zawierać
wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji na obszarze danego sołectwa lub
innego sołectwa w danej gminie.
Art. 6. 1. W trakcie roku budżetowego, jednakże nie wcześniej niż po uchwaleniu
budżetu gminy na dany rok i nie później niż do dnia 31 października danego roku
budżetowego, sołectwo może złożyć do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) wniosek
o zmianę przedsięwzięć lub ich zakresu przewidzianych do realizacji w ramach funduszu.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, nie może prowadzić do przekroczenia środków
przyznanych pierwotnie w uchwale budżetowej.
3. Wniosek złożony z naruszeniem terminów, o których mowa w ust. 1, podlega
odrzuceniu.
4. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy art. 4 ust. 2, 3
i 5–7.
Art. 7. W ustawie z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. Nr 217,
poz. 1427, z późn. zm.)) art. 67 otrzymuje brzmienie:
„Art. 67. W ustawie z dnia ……… o funduszu sołeckim (Dz. U. …) w art. 2 ust. 1
otrzymuje brzmienie:
„1. Wysokość środków przypadających na dane sołectwo wynosi:
L
F = 2
m
+
× K ,
100
b
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
F –
wysokość środków przeznaczonych na dane sołectwo,
jednak nie więcej niż dziesięciokrotność Kb,
Lm –
liczbę mieszkańców sołectwa według stanu na dzień
30 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy, określoną
na podstawie prowadzonego przez gminę rejestru
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 239, poz. 1593, z 2011 r. Nr 133,
poz. 768, Nr 204, poz. 1195 i Nr 288, poz. 1689, z 2012 r. poz. 921 i 1407 oraz z 2013 r. poz. 1650.
– 6 –
mieszkańców, o którym mowa w ustawie z dnia 24 września
2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. Nr 217, poz. 1427,
z późn. zm.),
Kb –
kwotę bazową – obliczoną jako iloraz wykonanych
dochodów bieżących danej gminy, o których mowa
w przepisach o finansach publicznych, za rok poprzedzający
rok budżetowy o dwa lata oraz liczby mieszkańców
zamieszkałych na obszarze danej gminy, według stanu na
dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy
o dwa lata, ustalonej przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego.”.
Art. 8. Gmina otrzymuje z budżetu państwa w 2014 r. zwrot, w formie dotacji celowej,
części wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego w 2013 r., zgodnie
z dotychczasowymi przepisami.
Art. 9. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 2 ust. 9 ustawy
uchylanej w art. 10 zachowują moc do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych
wydanych na podstawie art. 2 ust. 11 niniejszej ustawy, nie dłużej jednak niż przez
12 miesięcy od dnia jej wejścia w życie.
Art. 10. Traci moc ustawa z dnia 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. Nr 52,
poz. 420 i Nr 157, poz. 1241 oraz z 2010 r. Nr 217, poz. 1427).
Art. 11. 1. Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa będących skutkiem
finansowym ustawy nie przekroczy:
1)
w 2014 r. kwoty 68 000 tys. zł;
2)
w 2015 r. kwoty 98 000 tys. zł;
3)
w 2016 r. kwoty 129 000 tys. zł;
4)
w 2017 r. kwoty 132 000 tys. zł;
5)
w 2018 r. kwoty 135 500 tys. zł;
6)
w 2019 r. kwoty 138 500 tys. zł;
7)
w 2020 r. kwoty 142 000 tys. zł;
8)
w 2021 r. kwoty 145 500 tys. zł;
4) Zmiany wymienione w odnośniku 3.
– 7 –
9)
w 2022 r. kwoty 149 000 tys. zł;
10) w 2023 r. kwoty 152 500 tys. zł.
2. Minister właściwy do spraw administracji publicznej monitoruje wykorzystanie limitu
wydatków, o którym mowa w ust. 1, oraz wdraża mechanizmy korygujące, o których mowa
w ust. 3 i 4.
3. W przypadku zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy
maksymalnego limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1, zostaną zastosowane mechanizmy
korygujące polegające na obniżeniu wysokości zwrotu wydatków wykonanych w ramach
funduszu, dla każdej z grup gmin o określonym Kb, o których mowa w art. 2 ust. 7,
o wskaźnik ustalony jako iloraz różnicy między sumą środków wynikającą ze wszystkich
informacji, o których mowa w art. 2 ust. 3, a limitem, o którym mowa w ust. 1, oraz sumy
środków wynikającej ze wszystkich informacji, o których mowa w art. 2 ust. 3.
4. W przypadku, o którym mowa ust. 3, minister właściwy do spraw administracji
publicznej podaje w Biuletynie Informacji Publicznej, w terminie do dnia 15 września roku
poprzedzającego rok budżetowy, informację o skorygowanej wysokości zwrotu części
wydatków gmin wykonanych w ramach funduszu w roku, na który została ogłoszona średnia
kwota bazowa w kraju dla każdej z grup gmin o określonym Kb, o których mowa w art. 2
ust. 7.
Art. 12. Ustawa wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
51a/01/EP
UZASADNIENIE
Uchwalona dnia 20 lutego 2009 r. ustawa o funduszu sołeckim (Dz. U. Nr 52, poz. 420,
z późn. zm.), zwana dalej „ustawą”, przewidziała ustandaryzowany system wsparcia
inicjatyw lokalnych, który pozwolił na realizację istotnych społecznie przedsięwzięć
w wielu sołectwach. Praktyka funkcjonowania funduszu sołeckiego ujawniła jednak
kilka mankamentów przyjętych rozwiązań prawnych. Projektowana regulacja ma na
celu doprecyzowanie obowiązujących uregulowań, które budzą wątpliwości
interpretacyjne oraz stanowią barierę dla rozwoju funduszy sołeckich. Dodatkowo
w projekcie – dla zwiększenia zainteresowania tworzeniem funduszy sołeckich –
zaproponowano zwiększenie zaangażowania budżetu państwa we wspomaganiu tej
formy budżetu partycypacyjnego na szczeblu lokalnym poprzez zwiększenie zwrotu
o 10% wydatków wykonanych w ramach funduszu w porównaniu do obecnie
obowiązujących rozwiązań. Projektowane zmiany powinny wejść w życie najpóźniej do
dnia 31 marca 2014 r.
Mając na uwadze § 84 Zasad techniki prawodawczej (jeżeli zmiany wprowadzone
w ustawie miałyby być liczne albo miałyby naruszać konstrukcję lub spójność ustawy
albo gdy ustawa była już poprzednio nowelizowana, opracowuje się projekt nowej
ustawy) – opracowano nowy projekt ustawy o funduszu sołeckim, który w znacznym
stopniu odzwierciedla przepisy zawarte w obecnie obowiązującym akcie prawnym.
Projektowane zmiany dotyczą następujących obszarów:
1) zgodnie z art. 1 ust. 1 projektu ustawy rada gminy rozstrzyga o wyodrębnieniu lub
niewyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki. Na
gruncie tej regulacji praktyka uwidoczniła problem polegający na konieczności
corocznego podejmowania uchwały, w sytuacji gdy dana gmina chce w sposób
trwały wprowadzić funkcjonowanie funduszu sołeckiego na swoim terenie.
W związku z powyższym proponuje się, aby uchwała podejmowana przez radę
gminy o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego miała charakter permanentny,
tj. obowiązujący do podjęcia uchwały o niewyrażeniu zgody na wyodrębnienie
funduszu (vide: projektowany art. 1 ust. 3). Natomiast uchwała odmawiająca
wyodrębnienia funduszu sołeckiego będzie stosowana tylko do jednego roku
budżetowego (vide: projektowany art. 1 ust. 4). Jest to wyraz preferencji dla
wyodrębniania funduszu sołeckiego. Jednocześnie w projekcie przesądzono, że
uchwały podjęte z naruszeniem wskazanego terminu (tj. podjęte po dniu 31 marca
roku poprzedzającego rok budżetowy) są z mocy prawa nieważne (projektowany
przepis art. 1 ust. 2). W przypadku niepodjęcia uchwały albo podjęcia uchwały po
terminie, czyli po dniu 31 marca, co z mocy prawa będzie skutkowało jej
nieważnością – fundusz nie powstanie. Natomiast w kolejnych latach, w gminach,
w których fundusz zostanie na podstawie nowych przepisów wyodrębniony, brak
lub nieważność uchwały o niewyodrębnianiu funduszu będą skutkowały jego
dalszym istnieniem;
2) obecnie na fundusz sołecki składają się środki, których wysokość określa algorytm
przedstawiony w art. 2 ust. 1 ustawy, oraz ewentualnie dodatkowe środki przyznane
przez radę gminy (art. 3 ust. 1 ustawy). Na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy sołtysi są
informowani – w terminie do dnia 31 lipca roku poprzedzającego rok budżetowy –
tylko o wielkości środków obliczonych zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy. Aby
udostępnić sołtysom (w ww. terminie) pełną informację o wysokości funduszu
sołeckiego – w art. 2 ust. 2 proponuje się wskazanie w informacji przekazywanej
sołtysom również wysokości dodatkowych środków przyznanych na podstawie art.
3 ust. 2 (vide: projektowany art. 2 ust. 2);
3) na gruncie art. 2 ust. 3 projektu – w terminie do dnia 31 lipca roku poprzedzającego
rok budżetowy wójt (burmistrz, prezydent miasta) został zobowiązany do
przekazania wojewodzie informacji o wysokości środków przypadających na dane
sołectwa oraz wysokość kwoty bazowej (Kb). Wojewoda, po zweryfikowaniu
informacji, przekazuje zbiorczą informację – w terminie do dnia 15 sierpnia roku
poprzedzającego rok budżetowy – ministrowi właściwemu do spraw administracji
publicznej (dla ujednolicenia przekazywanych danych, w art. 2 ust. 11 projektu
ustawy, zobowiązano ministra właściwego do spraw administracji publicznej do
określenia, w drodze rozporządzenia, m.in. wzorów informacji, o których mowa
w art. 2 ust. 3 projektu ustawy). Powyższe obowiązki zostały nałożone w związku
z koniecznością realizacji przez ministra właściwego do spraw administracji
publicznej przepisów wynikających z art. 11 ust. 2–4 projektu ustawy. Minister
właściwy do spraw administracji publicznej monitoruje wykorzystanie limitu
wydatków, o których mowa w art. 11 ust. 1 projektu ustawy, wdraża mechanizmy
korygujące, o których mowa w art. 11 ust. 3 i 4 projektu ustawy. Minister właściwy
do spraw administracji publicznej w przypadku stwierdzenia zagrożenia
2
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2102 › Pobierz plik