Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2095
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-02-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312
2095
których nie będzie stać na taką formę
uproszczenia rozliczeń w podatku VAT.
Ograniczenie 50-procentowe odliczeń
podatku przy zakupie części i napraw
samochodowych, przy jednoczesnym
zniesieniu kwotowego limitu odliczenia
VAT przy nabyciu samochodów
osobowych - w sposób oczywisty wspiera
silną branżę przemysłu motoryzacyjnego
(producentów i sprzedawców nowych
samochodów).
Zmiany
te
uderzą
natomiast w branżę usług napraw i
remontów samochodów, w której
najbardziej liczną grupę stanowią drobne
zakłady rzemieślnicze. Z drugiej strony
małe firmy najdotkliwiej odczują ciężar
ekonomiczny wprowadzonych
ograniczeń. Z powodu braku możliwości
zakupu nowych środków transportu, mali
przedsiębiorcy
często
nabywają
samochody używane od osób prywatnych
i nigdy w związku z tym nie skorzystają z
możliwości odliczenia VAT przy zakupie
samochodu, a dodatkowo odebrano im
dotychczasową
możliwość
pełnego
odliczania
VAT
od
części
samochodowych i usług naprawy.
Ponadto, co jest bardzo ważne, jeśli będą
użytkownikami samochodów osobowych,
wykorzystywanych także do działalności
gospodarczej, zgodnie z nowym art. 9
ustawy - do 30 czerwca 2015r. nie będą
37
mogli korzystać, z 50-procentowych
odliczeń
VAT
od
paliw
wykorzystywanych do napędu tych
samochodów.
Art. 1 pkt 3
Krajowa Izba Doradców
Art. 86a ust. 9 wprowadza obowiązek Uwaga uwzględniona.
(art. 86a ust. 9)
Podatkowych
złożenia
w
urzędzie
skarbowym
odpowiedniej informacji. Obowiązek ten
dotyczy wszystkich podmiotów,
niezależnie od zakresu prawa do
odliczenia. W szczególności dotyczy on
również podmiotów, które wykorzystują
samochód wyłącznie do działalności
zwolnionej od podatku VAT i w efekcie
nie odliczają podatku naliczonego. |Na
gruncie kolejnych przepisów w art. 86a
powstaje wątpliwość, czy obowiązek
złożenia informacji dotyczy również
takich podatników. I w konsekwencji, czy
brak złożenia takiej informacji będzie
wiązał się z sankcją karna skarbową
Art. 1 pkt 3
Związek Banków Polskich
Zgodnie proponowanym zapisem art. 86a Uwaga nieuwzględniona.
(art. 86a ust. 9)
ust. 9 ustawy o VAT podatnicy Nie ma możliwości zrezygnowania z
wykorzystujący pojazdy samochodowe informacji składanej przez podatnika w
wyłącznie do działalności gospodarczej przypadku korzystania z odliczeń
(dla których są obowiązani do pełnej wysokości, gdyż informacja ta
prowadzenia ewidencji przebiegu
stanowi kluczowy element systemu
pojazdu) mają mieć obowiązek złożenia w zabezpieczającego przed nadużyciami i
urzędzie skarbowym informacji o tych prawidłowo
realizującego
pojazdach w terminie 7 dni od dnia postanowienia decyzji derogacyjnej.
38
poniesienia pierwszego wydatku
związanego z wykorzystaniem tych
pojazdów, a w przypadku zmiany
wykorzystania pojazdu do aktualizacji
informacji najpóźniej na 7 dni przed
dniem, w którym dokonuje tej zmiany.
Niezłożenie informacji w terminie
powoduje, że do czasu jej złożenia
podatnik nie ma prawa do pełnego
odliczenia VAT. W naszej ocenie
obowiązek informacyjny nałożony na
podatników (i to pod rygorystyczną
sankcją przewidzianą w Kodeksie karnym
skarbowym na mocy proponowanego
artykułu 4 projektu, przy jasnej
konstrukcji przepisów dot. odliczenia
VAT przy samochodach osobowych
wykorzystywanych
wyłącznie
do
działalności gospodarczej, jest przejawem
tworzenia niepotrzebnej biurokracji.
Naszym zdaniem to aparat skarbowy
podczas kontroli powinien zażądać
odpowiedniej ewidencji (dokumentacji w
przypadkach zidentyfikowania
całkowitego odliczenia VAT przez
podatnika
w
związku
z
wykorzystywaniem samochodu do
działalności gospodarczej). Dodatkowo
okoliczność, że od złożenia tej informacji
uzależnia się de facto uprawnienie do
pełnego odliczenia VAT należy traktować
jako naruszenie zasady neutralności VAT
39
(czyli prawa do pełnego odliczenia VAT
naliczonego zawartego w zakupach
związanych wyłącznie z czynnościami
opodatkowanymi).
Zgodnie z
uzasadnieniem do projektu ustawy z
wymienionego
obowiązku
złożenia
informacji lub jej aktualizacji zostaną
wyłączone jedynie ściśle określone
przypadki, m.in. przeznaczenie pojazdu
wyłącznie
do
odsprzedaży
lub
najmu/leasingu lub sprzedaż pojazdu
wykorzystywanego
do
użytku
„mieszanego” (rozumiemy, że wyłączenie
to należy wywodzić z projektowanego art.
86a ust. 5 w zw. z brzmieniem ust. 9).
Art. 1pkt 3
Krajowa Izba Doradców
Uwaga częściowo uwzględniona.
Art. 86a ust. 11 wprowadza obowiązek
(art. 86a ust. 11) Podatkowych
Przepisy w tym zakresie zostały
aktualizacji informacji w przypadku zmodyfikowane.
zmiany wykorzystania samochodu.
Sankcja za niezłożenie aktualizacji
informacji będzie odpowiedzialność
karna-skarbowa (art. 56 §1 Kodeksu
karnego skarbowego). Proponowane
przepisy nie pozbawiają takiego podatnika
prawa do odliczenia (w części) podatku
naliczonego, podczas gdy taką sankcją
objęty jest np. podatnik, który złoży
informację niezgodnie ze stanem
faktycznym (chociaż w tym przypadku
podatnik taki jest objęty również sankcja
karno-skarbową).
Możliwym
40
rozwiązaniem byłoby dodanie na końcu
ust. 11 zdania w brzmieniu: „Przepis ust.
10 pkt 2 stosuje się odpowiednio”.
Art. 1 pkt 3
Związek Rzemiosła Polskiego
Uwaga nieuwzględniona.
Zwiększenie
obowiązków
(art. 86a ust.4-
biurokratycznych
związanych
z Podatnik wykorzystując pojazdy w
11)
działalności gospodarczej podejmuje
funkcjonowaniem nowego prawa do decyzję gospodarczą czy chce
odliczenia VAT od niektórych pojazdów skorzystać z uproszczenia w odliczaniu
samochodowych o dopuszczalnej masie
całkowitej poniżej 3,5 tony. Wobec wciąż podatku VAT od wszystkich wydatków
głoszonej przez rząd konieczności związanych z tymi pojazdami (50%
odliczenia
bez
konieczności
uproszczenia systemu podatkowego i prowadzenia szczegółowej ewidencji
odbiurokratyzowania przepisów
dotyczących prowadzenia działalności przebiegu pojazdu) czy też chcąc
gospodarczej,
nałożenie
na korzystać z pełnego prawa do odliczania
przedsiębiorców obowiązku prowadzenia decyduje
się
na
prowadzenie
szczegółowej
ewidencji,
ze
ewidencji przebiegu pojazdu dla celów
VAT, stanowi dodatkowe obciążenie świadomością potencjalnej utraty prawa
przedsiębiorcy
i
powoduje do odliczenia pełnego w sytuacji
wystąpienia
nawet
sporadycznego
skomplikowanie codziennego
prowadzenia działalności.
użytku prywatnego.
Nie ma możliwości zrezygnowania z
Ze względu na powyższe argumenty, informacji składanej przez podatnika w
uważamy, że nie powinno się nakładać na przypadku korzystania z odliczeń
przedsiębiorców obowiązku prowadzenia pełnej wysokości, gdyż informacja ta
ewidencji przebiegu pojazdu. W naszej stanowi kluczowy element systemu
ocenie przy dzisiejszych możliwościach zabezpieczającego.
technicznych, przedsiębiorca powinien
mieć możliwość wykazania wszelkimi
dostępnymi mu sposobami, że pojazd jest
wykorzystywany
wyłącznie
do
działalności gospodarczej.
Ewentualnie, jeśli ustawodawca uzna za
41
uproszczenia rozliczeń w podatku VAT.
Ograniczenie 50-procentowe odliczeń
podatku przy zakupie części i napraw
samochodowych, przy jednoczesnym
zniesieniu kwotowego limitu odliczenia
VAT przy nabyciu samochodów
osobowych - w sposób oczywisty wspiera
silną branżę przemysłu motoryzacyjnego
(producentów i sprzedawców nowych
samochodów).
Zmiany
te
uderzą
natomiast w branżę usług napraw i
remontów samochodów, w której
najbardziej liczną grupę stanowią drobne
zakłady rzemieślnicze. Z drugiej strony
małe firmy najdotkliwiej odczują ciężar
ekonomiczny wprowadzonych
ograniczeń. Z powodu braku możliwości
zakupu nowych środków transportu, mali
przedsiębiorcy
często
nabywają
samochody używane od osób prywatnych
i nigdy w związku z tym nie skorzystają z
możliwości odliczenia VAT przy zakupie
samochodu, a dodatkowo odebrano im
dotychczasową
możliwość
pełnego
odliczania
VAT
od
części
samochodowych i usług naprawy.
Ponadto, co jest bardzo ważne, jeśli będą
użytkownikami samochodów osobowych,
wykorzystywanych także do działalności
gospodarczej, zgodnie z nowym art. 9
ustawy - do 30 czerwca 2015r. nie będą
37
mogli korzystać, z 50-procentowych
odliczeń
VAT
od
paliw
wykorzystywanych do napędu tych
samochodów.
Art. 1 pkt 3
Krajowa Izba Doradców
Art. 86a ust. 9 wprowadza obowiązek Uwaga uwzględniona.
(art. 86a ust. 9)
Podatkowych
złożenia
w
urzędzie
skarbowym
odpowiedniej informacji. Obowiązek ten
dotyczy wszystkich podmiotów,
niezależnie od zakresu prawa do
odliczenia. W szczególności dotyczy on
również podmiotów, które wykorzystują
samochód wyłącznie do działalności
zwolnionej od podatku VAT i w efekcie
nie odliczają podatku naliczonego. |Na
gruncie kolejnych przepisów w art. 86a
powstaje wątpliwość, czy obowiązek
złożenia informacji dotyczy również
takich podatników. I w konsekwencji, czy
brak złożenia takiej informacji będzie
wiązał się z sankcją karna skarbową
Art. 1 pkt 3
Związek Banków Polskich
Zgodnie proponowanym zapisem art. 86a Uwaga nieuwzględniona.
(art. 86a ust. 9)
ust. 9 ustawy o VAT podatnicy Nie ma możliwości zrezygnowania z
wykorzystujący pojazdy samochodowe informacji składanej przez podatnika w
wyłącznie do działalności gospodarczej przypadku korzystania z odliczeń
(dla których są obowiązani do pełnej wysokości, gdyż informacja ta
prowadzenia ewidencji przebiegu
stanowi kluczowy element systemu
pojazdu) mają mieć obowiązek złożenia w zabezpieczającego przed nadużyciami i
urzędzie skarbowym informacji o tych prawidłowo
realizującego
pojazdach w terminie 7 dni od dnia postanowienia decyzji derogacyjnej.
38
poniesienia pierwszego wydatku
związanego z wykorzystaniem tych
pojazdów, a w przypadku zmiany
wykorzystania pojazdu do aktualizacji
informacji najpóźniej na 7 dni przed
dniem, w którym dokonuje tej zmiany.
Niezłożenie informacji w terminie
powoduje, że do czasu jej złożenia
podatnik nie ma prawa do pełnego
odliczenia VAT. W naszej ocenie
obowiązek informacyjny nałożony na
podatników (i to pod rygorystyczną
sankcją przewidzianą w Kodeksie karnym
skarbowym na mocy proponowanego
artykułu 4 projektu, przy jasnej
konstrukcji przepisów dot. odliczenia
VAT przy samochodach osobowych
wykorzystywanych
wyłącznie
do
działalności gospodarczej, jest przejawem
tworzenia niepotrzebnej biurokracji.
Naszym zdaniem to aparat skarbowy
podczas kontroli powinien zażądać
odpowiedniej ewidencji (dokumentacji w
przypadkach zidentyfikowania
całkowitego odliczenia VAT przez
podatnika
w
związku
z
wykorzystywaniem samochodu do
działalności gospodarczej). Dodatkowo
okoliczność, że od złożenia tej informacji
uzależnia się de facto uprawnienie do
pełnego odliczenia VAT należy traktować
jako naruszenie zasady neutralności VAT
39
(czyli prawa do pełnego odliczenia VAT
naliczonego zawartego w zakupach
związanych wyłącznie z czynnościami
opodatkowanymi).
Zgodnie z
uzasadnieniem do projektu ustawy z
wymienionego
obowiązku
złożenia
informacji lub jej aktualizacji zostaną
wyłączone jedynie ściśle określone
przypadki, m.in. przeznaczenie pojazdu
wyłącznie
do
odsprzedaży
lub
najmu/leasingu lub sprzedaż pojazdu
wykorzystywanego
do
użytku
„mieszanego” (rozumiemy, że wyłączenie
to należy wywodzić z projektowanego art.
86a ust. 5 w zw. z brzmieniem ust. 9).
Art. 1pkt 3
Krajowa Izba Doradców
Uwaga częściowo uwzględniona.
Art. 86a ust. 11 wprowadza obowiązek
(art. 86a ust. 11) Podatkowych
Przepisy w tym zakresie zostały
aktualizacji informacji w przypadku zmodyfikowane.
zmiany wykorzystania samochodu.
Sankcja za niezłożenie aktualizacji
informacji będzie odpowiedzialność
karna-skarbowa (art. 56 §1 Kodeksu
karnego skarbowego). Proponowane
przepisy nie pozbawiają takiego podatnika
prawa do odliczenia (w części) podatku
naliczonego, podczas gdy taką sankcją
objęty jest np. podatnik, który złoży
informację niezgodnie ze stanem
faktycznym (chociaż w tym przypadku
podatnik taki jest objęty również sankcja
karno-skarbową).
Możliwym
40
rozwiązaniem byłoby dodanie na końcu
ust. 11 zdania w brzmieniu: „Przepis ust.
10 pkt 2 stosuje się odpowiednio”.
Art. 1 pkt 3
Związek Rzemiosła Polskiego
Uwaga nieuwzględniona.
Zwiększenie
obowiązków
(art. 86a ust.4-
biurokratycznych
związanych
z Podatnik wykorzystując pojazdy w
11)
działalności gospodarczej podejmuje
funkcjonowaniem nowego prawa do decyzję gospodarczą czy chce
odliczenia VAT od niektórych pojazdów skorzystać z uproszczenia w odliczaniu
samochodowych o dopuszczalnej masie
całkowitej poniżej 3,5 tony. Wobec wciąż podatku VAT od wszystkich wydatków
głoszonej przez rząd konieczności związanych z tymi pojazdami (50%
odliczenia
bez
konieczności
uproszczenia systemu podatkowego i prowadzenia szczegółowej ewidencji
odbiurokratyzowania przepisów
dotyczących prowadzenia działalności przebiegu pojazdu) czy też chcąc
gospodarczej,
nałożenie
na korzystać z pełnego prawa do odliczania
przedsiębiorców obowiązku prowadzenia decyduje
się
na
prowadzenie
szczegółowej
ewidencji,
ze
ewidencji przebiegu pojazdu dla celów
VAT, stanowi dodatkowe obciążenie świadomością potencjalnej utraty prawa
przedsiębiorcy
i
powoduje do odliczenia pełnego w sytuacji
wystąpienia
nawet
sporadycznego
skomplikowanie codziennego
prowadzenia działalności.
użytku prywatnego.
Nie ma możliwości zrezygnowania z
Ze względu na powyższe argumenty, informacji składanej przez podatnika w
uważamy, że nie powinno się nakładać na przypadku korzystania z odliczeń
przedsiębiorców obowiązku prowadzenia pełnej wysokości, gdyż informacja ta
ewidencji przebiegu pojazdu. W naszej stanowi kluczowy element systemu
ocenie przy dzisiejszych możliwościach zabezpieczającego.
technicznych, przedsiębiorca powinien
mieć możliwość wykazania wszelkimi
dostępnymi mu sposobami, że pojazd jest
wykorzystywany
wyłącznie
do
działalności gospodarczej.
Ewentualnie, jeśli ustawodawca uzna za
41
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2095
› Pobierz plik