eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2095
  • Data wpłynięcia: 2014-01-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-02-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312

2095

których  nie  będzie  stać  na  taką  formę 
uproszczenia rozliczeń w podatku VAT.  
Ograniczenie 50-procentowe  odliczeń 
podatku  przy  zakupie  części  i  napraw 
samochodowych, przy jednoczesnym 
zniesieniu  kwotowego limitu odliczenia 
VAT przy nabyciu samochodów 
osobowych - w sposób oczywisty wspiera 
silną  branżę  przemysłu  motoryzacyjnego 
(producentów i sprzedawców nowych 
samochodów). 
Zmiany 
te 
uderzą 
natomiast  w branżę  usług  napraw  i 
remontów samochodów, w której 
najbardziej  liczną  grupę  stanowią  drobne 
zakłady  rzemieślnicze.  Z  drugiej  strony 
małe  firmy  najdotkliwiej  odczują  ciężar 
ekonomiczny wprowadzonych 
ograniczeń.  Z  powodu  braku  możliwości 
zakupu nowych środków transportu, mali 
przedsiębiorcy 
często 
nabywają 
samochody używane od osób prywatnych 
i nigdy w związku z tym nie skorzystają z 
możliwości odliczenia VAT przy zakupie 
samochodu, a dodatkowo odebrano im 
dotychczasową 
możliwość 
pełnego 
odliczania 
VAT 
od 
części 
samochodowych  i  usług  naprawy. 
Ponadto,  co jest bardzo ważne, jeśli będą 
użytkownikami  samochodów  osobowych, 
wykorzystywanych  także  do  działalności 
gospodarczej,  zgodnie z  nowym  art. 9 
ustawy  -  do 30 czerwca 2015r.  nie  będą 
 
37 
mogli  korzystać,  z  50-procentowych 
odliczeń 
VAT 
od 
paliw 
wykorzystywanych  do  napędu  tych 
samochodów.     
 
Art. 1 pkt 3 
Krajowa Izba Doradców 
Art.  86a  ust.  9  wprowadza  obowiązek  Uwaga uwzględniona
(art. 86a ust. 9) 
Podatkowych 
złożenia 

urzędzie 
skarbowym 
odpowiedniej  informacji.  Obowiązek  ten 
dotyczy wszystkich podmiotów, 
niezależnie  od  zakresu  prawa  do 
odliczenia.  W  szczególności  dotyczy  on 
również  podmiotów,  które  wykorzystują 
samochód  wyłącznie  do  działalności 
zwolnionej od podatku VAT i w efekcie 
nie  odliczają  podatku  naliczonego.  |Na 
gruncie kolejnych przepisów w art. 86a 
powstaje  wątpliwość,  czy  obowiązek 
złożenia  informacji  dotyczy  również 
takich podatników. I w konsekwencji, czy 
brak  złożenia  takiej  informacji  będzie 
wiązał się z sankcją karna skarbową 
 
Art. 1 pkt 3 
Związek Banków Polskich 
Zgodnie proponowanym zapisem art. 86a  Uwaga nieuwzględniona
(art. 86a ust. 9) 
ust. 9 ustawy o VAT podatnicy  Nie  ma  możliwości  zrezygnowania  z 
wykorzystujący  pojazdy  samochodowe  informacji  składanej  przez  podatnika  w 
wyłącznie  do  działalności  gospodarczej  przypadku  korzystania  z  odliczeń  
(dla  których  są  obowiązani  do  pełnej  wysokości,  gdyż  informacja  ta 
prowadzenia ewidencji przebiegu 
stanowi kluczowy element systemu 
pojazdu) mają mieć obowiązek złożenia w  zabezpieczającego  przed  nadużyciami  i 
urzędzie  skarbowym  informacji  o  tych  prawidłowo 
realizującego 
pojazdach w terminie 7 dni od dnia  postanowienia decyzji derogacyjnej. 
 
38 
poniesienia pierwszego wydatku 
związanego  z  wykorzystaniem  tych 
pojazdów, a w przypadku zmiany 
wykorzystania pojazdu do aktualizacji 
informacji  najpóźniej  na  7  dni  przed 
dniem, w którym dokonuje tej zmiany. 
Niezłożenie  informacji  w  terminie 
powoduje,  że  do  czasu  jej  złożenia 
podatnik  nie  ma  prawa  do  pełnego 
odliczenia VAT. W naszej ocenie 
obowiązek  informacyjny  nałożony  na 
podatników  (i  to  pod  rygorystyczną 
sankcją przewidzianą w Kodeksie karnym 
skarbowym na mocy proponowanego 
artykułu  4  projektu,  przy  jasnej 
konstrukcji przepisów dot. odliczenia 
VAT przy samochodach osobowych 
wykorzystywanych 
wyłącznie 
do 
działalności gospodarczej, jest przejawem 
tworzenia niepotrzebnej biurokracji. 
Naszym zdaniem to  aparat skarbowy 
podczas  kontroli  powinien  zażądać 
odpowiedniej  ewidencji (dokumentacji w 
przypadkach zidentyfikowania 
całkowitego  odliczenia  VAT  przez 
podatnika 

związku 

wykorzystywaniem samochodu do 
działalności  gospodarczej).  Dodatkowo 
okoliczność, że od złożenia tej informacji 
uzależnia  się  de facto  uprawnienie do 
pełnego odliczenia VAT należy traktować 
jako naruszenie zasady neutralności VAT 
 
39 
(czyli  prawa  do  pełnego  odliczenia  VAT 
naliczonego zawartego w zakupach 
związanych  wyłącznie  z  czynnościami 
opodatkowanymi). 
 Zgodnie z 
uzasadnieniem do projektu ustawy z 
wymienionego 
obowiązku 
złożenia 
informacji  lub  jej  aktualizacji  zostaną 
wyłączone  jedynie  ściśle  określone 
przypadki, m.in. przeznaczenie pojazdu 
wyłącznie 
do 
odsprzedaży 
lub 
najmu/leasingu  lub  sprzedaż  pojazdu 
wykorzystywanego 
do 
użytku 
„mieszanego” (rozumiemy, że wyłączenie 
to należy wywodzić z projektowanego art. 
86a ust. 5 w zw. z brzmieniem ust. 9). 
 
Art. 1pkt 3 
Krajowa Izba Doradców 
Uwaga częściowo uwzględniona
Art. 86a ust. 11 wprowadza obowiązek 
(art. 86a ust. 11)  Podatkowych 
Przepisy  w  tym  zakresie  zostały 
aktualizacji informacji w  przypadku zmodyfikowane. 
zmiany wykorzystania samochodu. 
Sankcja  za  niezłożenie  aktualizacji 
informacji  będzie  odpowiedzialność 
karna-skarbowa (art. 56 §1 Kodeksu 
karnego skarbowego). Proponowane 
przepisy nie pozbawiają takiego podatnika 
prawa  do  odliczenia  (w  części)  podatku 
naliczonego,  podczas  gdy  taką  sankcją 
objęty  jest  np.  podatnik,  który  złoży 
informację  niezgodnie  ze  stanem 
faktycznym  (chociaż  w  tym  przypadku 
podatnik  taki  jest  objęty  również  sankcja 
karno-skarbową). 
Możliwym 
 
40 
rozwiązaniem  byłoby  dodanie  na  końcu 
ust. 11 zdania w brzmieniu: „Przepis ust. 
10 pkt 2 stosuje się odpowiednio”. 
Art. 1 pkt 3 
Związek Rzemiosła Polskiego 
Uwaga nieuwzględniona
Zwiększenie 
obowiązków 
(art.  86a ust.4-
biurokratycznych 
związanych 
z  Podatnik  wykorzystując  pojazdy  w 
11) 
działalności  gospodarczej  podejmuje 
funkcjonowaniem nowego prawa do decyzję  gospodarczą  czy  chce 
odliczenia VAT od niektórych pojazdów  skorzystać z uproszczenia w odliczaniu 
samochodowych  o dopuszczalnej masie 
całkowitej poniżej 3,5 tony. Wobec wciąż  podatku VAT od wszystkich wydatków 
głoszonej  przez  rząd  konieczności  związanych  z  tymi  pojazdami  (50% 
odliczenia 
bez 
konieczności 
uproszczenia systemu podatkowego i prowadzenia  szczegółowej ewidencji 
odbiurokratyzowania przepisów 
dotyczących  prowadzenia  działalności  przebiegu  pojazdu)  czy  też  chcąc 
gospodarczej, 
nałożenie 
na  korzystać z pełnego prawa do odliczania 
przedsiębiorców  obowiązku  prowadzenia  decyduje 
się 
na 
prowadzenie 
szczegółowej 
ewidencji, 
ze 
ewidencji przebiegu pojazdu dla celów 
VAT,  stanowi  dodatkowe  obciążenie  świadomością potencjalnej utraty prawa 
przedsiębiorcy 

powoduje  do  odliczenia  pełnego  w  sytuacji 
wystąpienia 
nawet 
sporadycznego 
skomplikowanie codziennego 
prowadzenia działalności. 
użytku prywatnego.  
 
Nie  ma  możliwości  zrezygnowania  z 
Ze  względu  na  powyższe  argumenty,  informacji składanej przez podatnika w 
uważamy, że nie powinno się nakładać na  przypadku  korzystania  z  odliczeń  
przedsiębiorców  obowiązku  prowadzenia  pełnej  wysokości,  gdyż  informacja  ta 
ewidencji przebiegu pojazdu. W naszej  stanowi kluczowy element systemu 
ocenie  przy  dzisiejszych  możliwościach  zabezpieczającego. 
technicznych,  przedsiębiorca  powinien 
mieć  możliwość  wykazania  wszelkimi 
dostępnymi mu sposobami, że pojazd jest 
wykorzystywany 
wyłącznie 
do 
działalności gospodarczej. 
Ewentualnie,  jeśli  ustawodawca  uzna  za 
 
41 
strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 30 ... 40 ... 44

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: