Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2095
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-02-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312
2095
wydane przez stację kontroli
pojazdów oraz (ii) adnotację
zawartą
w
dowodzie
rejestracyjnym pojazdu.
Konsekwentnie wnioskujemy
o ograniczenie obowiązku
rejestracji umów najmu,
dzierżawy czy leasingu we
właściwym
urzędzie
skarbowym do pojazdów
samochodowych, o których
mowa w art. 86a ust. 2 pkt 6)
ustawy o VAT.
Art. 10
Związek Polskiego Leasingu
Projektowany art. 10 przewiduje ochronę Uwaga nieuwzględniona.
tzw. praw nabytych przez tych
Odesłanie do art. 86 wskazuje, że mają
podatników,
którzy
wykorzystują w przedmiotowym przypadku ogólne
samochody na podstawie umów najmu, zasady odliczania podatku. W kwestii
dzierżawy, leasingu oraz umów o praw nabytych trudno jest w opisanej
podobnym charakterze. Należy wskazać sytuacji mówić o prawach nabytych,
na następujące wątpliwości i problemy jeśli podatnik nawet nie dysponuje
kreowane przez projektowany przepis:
pojazdem samochodowym czyli nie
(i)
Projektowany art. 10 ust. 1 rozpoczął użytkowania tego pojazdu.
przewiduje, że w przypadku pojazdów
samochodowych wykorzystywanych
przez podatników na podstawie
powyższych umów, zawartych przed
dniem wejścia w życie ustawy
zmieniającej ustawę o VAT, kwotę
podatku naliczonego stanowi dla
87
podatnika kwota, jaka wynikałaby z
przepisów art. 86 ustawy o VAT w
brzmieniu obowiązującym przed dniem
wejścia w życie zmian. Odnosząc się do
art. 10 ust. 1 projektu ustawy należy
wskazać, iż obecny art. 86 ustawy o VAT
nie zawiera żadnych regulacji w zakresie
odliczenia podatku VAT od pojazdów
samochodowych. Przepisem, który
reguluje te zagadnienia jest art. 86a
ustawy o VAT i to do niego powinien
odwoływać się projektowany art. 10 ust.
1. Wnosimy w związku z tym o zmianę
projektowanego art. 10 ust. 1 tak by
odwoływał się on do art. 86a ustawy o
VAT.
(ii)
Projektowany art. 10 ust. 2 pkt 2
lit. a) przewiduje, że warunkiem
zachowania praw nabytych będzie
wydanie pojazdu przed dniem wejścia
ustawy zmieniającej ustawę o VAT.
Wskazać należy, że ze względu na bardzo
krótkie vacatio legis projektowanych
zmian przyjęcie takiego rozwiązania
narusza konstytucyjne zasady pewności
prawa oraz działania podatników w
zaufaniu do stanowionego prawa. W
szczególności wskazać należy, że w
każdym przypadku, w którym dotychczas
zmieniały się przepisy w zakresie prawa
do odliczenia podatku VAT od pojazdów
samochodowych (a więc na przełomie
88
kwietnia i maja 2004 r., maja i czerwca
2005 r., na przełomie grudnia 2010 r. i
stycznia 2011 r.), przepisy przejściowe
zakładały ochronę praw nabytych tych
najemców i leasingobiorców, którzy
zawarli stosowne umowy przed dniem
wejścia w życie zmian do ustawy o VAT.
Podatnicy mieli prawo oczekiwać, że i w
przypadku wdrożenia aktualnej decyzji
wykonawczej Rady takie właśnie
rozwiązanie
zostanie
przyjęte,
tj.
rozwiązanie oparte o fakt zawarcia
umowy na konkretny, sprecyzowany
pojazd
samochodowy.
Przyjęcie
odmiennego rozwiązania narusza zasadę
pewności prawa oraz bezpośrednio z nią
związaną zasadę działania w sposób
budzący zaufanie podatników.
Ponadto, sama konstrukcja ochrony praw
nabytych, ograniczona wyłącznie do
pojazdów samochodowych, które zostały
faktycznie wydane na rzecz podatnika,
stanowi naruszenie konstytucyjnej zasady
pewności prawa i konieczności ochrony
określonych praw nabytych przez
podatnika. Już bowiem zawierając umowę
najmu, dzierżawy bądź leasingu, a także
umowę o podobnym charakterze, podatnik
przyjmuje
na
siebie
określone
zobowiązania, ale też nabiera praw
wynikających z takiej umowy. Ma tym
samym prawo oczekiwać określonych
89
skutków zawarcia takiej umowy w
przyszłości, w tym również skutków
prawno-podatkowych. Ograniczenie
ochrony praw nabytych wyłącznie do tych
umów, na podstawie których pojazdy
samochodowe zostały już wydane,
stanowi tym samym niepełną, a tym
samym
wadliwą,
naruszającą
konstytucyjne zasady pewności prawa,
realizację ochrony praw nabytych.
Wreszcie,
analizując
łącznie
projektowany art. 10 ust. 2 pkt 2 lit. a)
oraz art. 12, zgodnie z którym zmiany do
ustawy miałyby wejść w życie po upływie
14 dni od ogłoszenia ustawy, wskazać
należy, że na podstawie przedmiotowych
przepisów podatnik w żaden sposób nie
jest w stanie ustalić daty, do której pojazd
samochodowy miałby zostać wydany, tak
by był on objęty ochroną praw nabytych.
Tym samym, przepis, który rzekomo ma
służyć
ochronie
praw
nabytych
podatników, nie pozwala im de facto na
podjęcie racjonalnych decyzji co do
zawarcia umów najmu, dzierżawy bądź
leasingu. Przepis ten stanowi więc
pułapkę zastawioną na podatników, którzy
nie mogą być pewni jakie zasady w
zakresie odliczania podatku VAT będą ich
obowiązywały.
W związku z powyższym wnioskujemy o
przyjęcie w tym zakresie rozwiązania
90
zbieżnego z rozwiązaniami, których
podatnicy mieli prawo oczekiwać w
oparciu o dotychczasowe zmiany
przepisów w zakresie prawa do odliczania
podatku VAT od pojazdów
samochodowych, tj. rozwiązania, w
ramach którego warunkiem zachowania
praw nabytych jest zawarcie stosownej
umowy przed dniem wejścia w życie
projektowanych zmian.
(iii)
Projektowany art. 10 ust. 2 pkt 2
lit. b) przewiduje, że dodatkowym
warunkiem zachowania praw nabytych
przez podatników uprawnionych do
odliczenia
pełnej
kwoty
podatku
naliczonego VAT z tytułu używania
pojazdów
samochodowych,
będzie
zarejestrowanie umowy we właściwym
urzędzie skarbowym do dnia 30 marca
2014 r. Odnosząc się do tego wymogu
należy wskazać, że winien on być ściśle
skorelowany z dniem wejścia w życie
zmian do ustawy o VAT. Mimo dążeń do
tego, by zmiany weszły w życie już od 1
marca 2014 r., nie jest to zdarzenie pewne
z uwagi na brak pełnej możliwości
przewidzenia toku prac legislacyjnych.
Dlatego też, wnioskujemy by za datę
końcową rejestracji umów przyjęta został
30 dzień od dnia wejścia w życie zmian
do ustawy o VAT. Ponadto, z obecnego
brzmienia projektowanego przepisu
91
pojazdów oraz (ii) adnotację
zawartą
w
dowodzie
rejestracyjnym pojazdu.
Konsekwentnie wnioskujemy
o ograniczenie obowiązku
rejestracji umów najmu,
dzierżawy czy leasingu we
właściwym
urzędzie
skarbowym do pojazdów
samochodowych, o których
mowa w art. 86a ust. 2 pkt 6)
ustawy o VAT.
Art. 10
Związek Polskiego Leasingu
Projektowany art. 10 przewiduje ochronę Uwaga nieuwzględniona.
tzw. praw nabytych przez tych
Odesłanie do art. 86 wskazuje, że mają
podatników,
którzy
wykorzystują w przedmiotowym przypadku ogólne
samochody na podstawie umów najmu, zasady odliczania podatku. W kwestii
dzierżawy, leasingu oraz umów o praw nabytych trudno jest w opisanej
podobnym charakterze. Należy wskazać sytuacji mówić o prawach nabytych,
na następujące wątpliwości i problemy jeśli podatnik nawet nie dysponuje
kreowane przez projektowany przepis:
pojazdem samochodowym czyli nie
(i)
Projektowany art. 10 ust. 1 rozpoczął użytkowania tego pojazdu.
przewiduje, że w przypadku pojazdów
samochodowych wykorzystywanych
przez podatników na podstawie
powyższych umów, zawartych przed
dniem wejścia w życie ustawy
zmieniającej ustawę o VAT, kwotę
podatku naliczonego stanowi dla
87
podatnika kwota, jaka wynikałaby z
przepisów art. 86 ustawy o VAT w
brzmieniu obowiązującym przed dniem
wejścia w życie zmian. Odnosząc się do
art. 10 ust. 1 projektu ustawy należy
wskazać, iż obecny art. 86 ustawy o VAT
nie zawiera żadnych regulacji w zakresie
odliczenia podatku VAT od pojazdów
samochodowych. Przepisem, który
reguluje te zagadnienia jest art. 86a
ustawy o VAT i to do niego powinien
odwoływać się projektowany art. 10 ust.
1. Wnosimy w związku z tym o zmianę
projektowanego art. 10 ust. 1 tak by
odwoływał się on do art. 86a ustawy o
VAT.
(ii)
Projektowany art. 10 ust. 2 pkt 2
lit. a) przewiduje, że warunkiem
zachowania praw nabytych będzie
wydanie pojazdu przed dniem wejścia
ustawy zmieniającej ustawę o VAT.
Wskazać należy, że ze względu na bardzo
krótkie vacatio legis projektowanych
zmian przyjęcie takiego rozwiązania
narusza konstytucyjne zasady pewności
prawa oraz działania podatników w
zaufaniu do stanowionego prawa. W
szczególności wskazać należy, że w
każdym przypadku, w którym dotychczas
zmieniały się przepisy w zakresie prawa
do odliczenia podatku VAT od pojazdów
samochodowych (a więc na przełomie
88
kwietnia i maja 2004 r., maja i czerwca
2005 r., na przełomie grudnia 2010 r. i
stycznia 2011 r.), przepisy przejściowe
zakładały ochronę praw nabytych tych
najemców i leasingobiorców, którzy
zawarli stosowne umowy przed dniem
wejścia w życie zmian do ustawy o VAT.
Podatnicy mieli prawo oczekiwać, że i w
przypadku wdrożenia aktualnej decyzji
wykonawczej Rady takie właśnie
rozwiązanie
zostanie
przyjęte,
tj.
rozwiązanie oparte o fakt zawarcia
umowy na konkretny, sprecyzowany
pojazd
samochodowy.
Przyjęcie
odmiennego rozwiązania narusza zasadę
pewności prawa oraz bezpośrednio z nią
związaną zasadę działania w sposób
budzący zaufanie podatników.
Ponadto, sama konstrukcja ochrony praw
nabytych, ograniczona wyłącznie do
pojazdów samochodowych, które zostały
faktycznie wydane na rzecz podatnika,
stanowi naruszenie konstytucyjnej zasady
pewności prawa i konieczności ochrony
określonych praw nabytych przez
podatnika. Już bowiem zawierając umowę
najmu, dzierżawy bądź leasingu, a także
umowę o podobnym charakterze, podatnik
przyjmuje
na
siebie
określone
zobowiązania, ale też nabiera praw
wynikających z takiej umowy. Ma tym
samym prawo oczekiwać określonych
89
skutków zawarcia takiej umowy w
przyszłości, w tym również skutków
prawno-podatkowych. Ograniczenie
ochrony praw nabytych wyłącznie do tych
umów, na podstawie których pojazdy
samochodowe zostały już wydane,
stanowi tym samym niepełną, a tym
samym
wadliwą,
naruszającą
konstytucyjne zasady pewności prawa,
realizację ochrony praw nabytych.
Wreszcie,
analizując
łącznie
projektowany art. 10 ust. 2 pkt 2 lit. a)
oraz art. 12, zgodnie z którym zmiany do
ustawy miałyby wejść w życie po upływie
14 dni od ogłoszenia ustawy, wskazać
należy, że na podstawie przedmiotowych
przepisów podatnik w żaden sposób nie
jest w stanie ustalić daty, do której pojazd
samochodowy miałby zostać wydany, tak
by był on objęty ochroną praw nabytych.
Tym samym, przepis, który rzekomo ma
służyć
ochronie
praw
nabytych
podatników, nie pozwala im de facto na
podjęcie racjonalnych decyzji co do
zawarcia umów najmu, dzierżawy bądź
leasingu. Przepis ten stanowi więc
pułapkę zastawioną na podatników, którzy
nie mogą być pewni jakie zasady w
zakresie odliczania podatku VAT będą ich
obowiązywały.
W związku z powyższym wnioskujemy o
przyjęcie w tym zakresie rozwiązania
90
zbieżnego z rozwiązaniami, których
podatnicy mieli prawo oczekiwać w
oparciu o dotychczasowe zmiany
przepisów w zakresie prawa do odliczania
podatku VAT od pojazdów
samochodowych, tj. rozwiązania, w
ramach którego warunkiem zachowania
praw nabytych jest zawarcie stosownej
umowy przed dniem wejścia w życie
projektowanych zmian.
(iii)
Projektowany art. 10 ust. 2 pkt 2
lit. b) przewiduje, że dodatkowym
warunkiem zachowania praw nabytych
przez podatników uprawnionych do
odliczenia
pełnej
kwoty
podatku
naliczonego VAT z tytułu używania
pojazdów
samochodowych,
będzie
zarejestrowanie umowy we właściwym
urzędzie skarbowym do dnia 30 marca
2014 r. Odnosząc się do tego wymogu
należy wskazać, że winien on być ściśle
skorelowany z dniem wejścia w życie
zmian do ustawy o VAT. Mimo dążeń do
tego, by zmiany weszły w życie już od 1
marca 2014 r., nie jest to zdarzenie pewne
z uwagi na brak pełnej możliwości
przewidzenia toku prac legislacyjnych.
Dlatego też, wnioskujemy by za datę
końcową rejestracji umów przyjęta został
30 dzień od dnia wejścia w życie zmian
do ustawy o VAT. Ponadto, z obecnego
brzmienia projektowanego przepisu
91
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2095 › Pobierz plik