Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2095
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-02-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312
2095
konieczne określenie w przepisach ustawy
zasad potwierdzania przez podatników, że
pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do
celów
działalności
gospodarczej,
dopuszczenie innych możliwości, które
mogą
być
dogodniejsze
dla
przedsiębiorców i w wielu przypadkach
już są wdrożone w przedsiębiorstwach,
np.:
-
posiadanie przez podatnika
dokumentacji (regulaminy, umowy,
zarządzenia), z których wynika, że pojazd
jest wykorzystywany wyłącznie do
działalności gospodarczej (o tym
wspomina się w uzasadnieniu do ustawy,
natomiast rozwiązanie to nie zostało
wprowadzone do projektowanej
ustawy),lub
- zamontowanie w pojazdach
odpowiednich systemów GPS
rejestrujących drogę pojazdu;
-
posiadanie innych pojazdów
samochodowych, które stanowią majątek
prywatny przedsiębiorcy. Uważamy za
nieuzasadnione aby podatnik - osoba
fizyczna
prowadząca
działalność
gospodarczą, która posiada np. dwa
samochody, jeden prywatny (nie
wprowadzony do ewidencji środków
trwałych) oraz drugi firmowy, ma nie
mieć prawa do odliczenia 100% VAT od
wydatków na samochód firmowy,
42
dowodząc, że jest on używany wyłącznie
do celów służbowych (drugi pojazd
używany wyłącznie prywatnie).
Na koniec należy jeszcze wspomnieć, że
wprowadzenie obowiązku informowania
urzędu skarbowego o wykorzystywaniu
samochodu wyłącznie do prowadzenia
działalności
gospodarczej
oraz
prowadzeniu ewidencji przebiegu pojazdu
(art. 1 ust. 9 projektowanej ustawy) w
ciągu 7 dni od pierwszego odliczenia
VAT od wydatków związanych z tym
samochodem, jest niepotrzebnym
wymogiem biurokratycznym. Dodatkowo,
odebranie pełnego prawa do odliczenia
wydatków na samochód faktycznie
wykorzystywany
wyłącznie
do
prowadzonej działalności gospodarczej
(potwierdzone stosowną ewidencją), tylko
z powodu niedopełnienia obowiązku
złożenia
wyżej
wskazanego
zawiadomienia, jest zbyt restrykcyjnym
ograniczeniem i naruszającym zasadę
neutralności VAT. Jeśli bowiem podatnik
faktycznie wykorzystuje samochód
wyłącznie
do
celów
działalności
gospodarczej i udowodni to zgodnie z
zasadami określonymi w projektowanych
przepisach, powinien mieć prawo do
pełnego odliczenia VAT. Proponujemy
zatem - rezygnację z wprowadzania
obowiązku składania tych informacji w
43
urzędzie skarbowym.
Art. 1 pkt 5
Krajowa Izba Doradców
Dodawany art. 90b ustawy o VAT daje Uwaga uwzględniona.
(art. 90b)
Podatkowych
podatnikom możliwość korekty odliczenia Uzasadnienie w tym zakresie zostało
w przypadku zmiany przeznaczenia i np. doprecyzowane.
wykorzystywania samochodu wyłącznie
do działalności gospodarczej. W związku
z planowanym zniesieniem zwolnienia dla
dostawy samochodów
przy nabyciu
których odliczenie zostało ograniczone
należałoby
wprowadzić
mechanizm
pozwalający na korektę odliczenia jeżeli
następuje ono w okresie korekty (5 lat).
Innymi słowy zbycie samochodu w tym
okresie powinno uprawniać podatnika,
który dokonał odliczenia jedynie 50%
podatku naliczonego do proporcjonalnej
korekty zakresu odliczenia. To
wymagałoby sprecyzowanie pojęcia
„wykorzystywanie
wyłącznie
do
działalności gospodarczej”, o której mowa
w art. 86a ust. 4 również o przypadki
odpłatnego zbycia samochodu dla potrzeb
stosowania art. 90b ustawy o VAT
Art. 1 pkt 5
Krajowa Rada Izb Rolniczych Dokonanie pełnego odliczenia podatku Uwaga nieuwzględniona.
(art. 90b)
VAT od pojazdu przeznaczonego
Proponowane utrzymanie zwolnienia od
wyłącznie na działalność gospodarczą podatku VAT przy sprzedaży pojazdów
pociąga za sobą złożenie informacji do nie znajduje uzasadnienia w kontekście
Urzędu
Skarbowego.
Proponowana wątpliwości zgłoszonych przez Komisję
zmiana ustawy dopuszcza złożenie Europejską w sprawie C-160/11
korekty na okoliczność nieusprawie- Bawaria Motors.
dliwionego pełnego odliczenia, jednak Podatnik w przedstawionej sytuacji
44
skutkuje to sankcjami skarbowymi sprzedając pojazd w okresie korekty
.Korekta nie powinna nieść za sobą może skorzystać z pełnego prawa do
sankcji karnoskarbowych, jedynie
odliczenia w kwocie proporcjonalnej do
zobowiązanie do złożenia wyjaśnienia. W pozostałego okresu korekty.
obecnym systemie prawno-skarbowym
korekty są formami dopuszczalnymi,
wymagającymi
jedynie
dołączenia
wyjaśnienia.
Zaproponowane przepisy dot. korekt
podatku naliczonego są
mocno
kontrowersyjne. Wynika z nich bowiem,
że w przypadku np. samochodu
wykorzystywanego zarówno do czynności
zwolnionych, jak i do czynności
opodatkowanych VAT, jego sprzedaż
należy opodatkować, nawet w sytuacji nie
odliczenia VAT przy nabyciu. W takim
przypadku - przy doliczeniu podatku
dochodowego - trzeba będzie oddać do
Urzędu Skarbowego prawie połowę
wartości takiego samochodu. Nadal
powinna obowiązywać zasada zwolnienia
z VAT przy sprzedaży tych samochodów,
którym nie przysługiwało odliczenie VAT
przy nabyciu.
Art. 1 pkt 5
Polski Związek Przemysłu Uważamy, że proponowane brzmienie art. Uwaga częściowo uwzględniona.
(art. 90b ust. 1 Motoryzacyjnego
90b ust. 1 pkt 2 będzie miało faktycznie Przepis w tym zakresie został
pkt 2)
bardzo małe znaczenie i praktyczne zmodyfikowany.
zastosowanie. Uniemożliwia dokonanie
korekty w sytuacji, gdy pojazd został
nabyty z 50% odliczeniem, ale faktycznie
45
okaże się że był od początku użytkowany
wyłącznie dla celów działalności
gospodarczej podatnika. Wówczas
korekta będzie dopiero możliwa za okres
od którego zostało dokonane zgłoszenie
do urzędu skarbowego i zaczęto
prowadzić ewidencję przebiegu. Nie
będzie możliwe dokonanie korekty za
okres kiedy nie było zgłoszenia ani
ewidencji przebiegu.
Art. 1 pkt 5
POHiD
Przepis art. 90b ust. 2 pkt 2 dotyczący Uwaga nieuwzględniona.
(art. 90b ust. 2
zmiany przeznaczenia pojazdu
i Uwaga nie jest zrozumiała, gdyż w
pkt 2)
związanym z tym obowiązkiem korekty sytuacji niezłożenia informacji i
odliczonej kwoty VAT w sytuacji nie dokonywania odliczenia podatku w
złożenia informacji lub złożenia jej po ograniczonej wysokości podatnik nie ma
terminie jest pozbawiony ratio legis. W obowiązku dokonywania korekty.
przypadku bowiem, kiedy nie zostaje
złożona informacja, o której mowa w art.
86a ust.10, uznaje się, że samochód nie
jest wykorzystywany wyłącznie do celów
działalności gospodarczej, a więc nie ma
czego korygować (inaczej przy błędnej
informacji);
Art. 5
Związek
dealerów W
ocenie
Związku
Dealerów Uwaga nieuwzględniona.
Samochodów
Samochodów naruszenie przepisów
Wprowadzenie proponowanego systemu
proponowanej ustawy przejawiające się zabezpieczającego jest zasadne, gdyż
na
przykład
w
nieprawidłowym jego celem jest zapewnienie, że pełne
prowadzeniu ewidencji przebiegu pojazdu odliczenie przysługuje od wydatków
obwarowane jest zbyt wysoką sankcją związanych wyłącznie z działalnością
(grzywna do 720 stawek dziennych, co gospodarczą.
może skutkować nałożeniem grzywny do
46
zasad potwierdzania przez podatników, że
pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do
celów
działalności
gospodarczej,
dopuszczenie innych możliwości, które
mogą
być
dogodniejsze
dla
przedsiębiorców i w wielu przypadkach
już są wdrożone w przedsiębiorstwach,
np.:
-
posiadanie przez podatnika
dokumentacji (regulaminy, umowy,
zarządzenia), z których wynika, że pojazd
jest wykorzystywany wyłącznie do
działalności gospodarczej (o tym
wspomina się w uzasadnieniu do ustawy,
natomiast rozwiązanie to nie zostało
wprowadzone do projektowanej
ustawy),lub
- zamontowanie w pojazdach
odpowiednich systemów GPS
rejestrujących drogę pojazdu;
-
posiadanie innych pojazdów
samochodowych, które stanowią majątek
prywatny przedsiębiorcy. Uważamy za
nieuzasadnione aby podatnik - osoba
fizyczna
prowadząca
działalność
gospodarczą, która posiada np. dwa
samochody, jeden prywatny (nie
wprowadzony do ewidencji środków
trwałych) oraz drugi firmowy, ma nie
mieć prawa do odliczenia 100% VAT od
wydatków na samochód firmowy,
42
dowodząc, że jest on używany wyłącznie
do celów służbowych (drugi pojazd
używany wyłącznie prywatnie).
Na koniec należy jeszcze wspomnieć, że
wprowadzenie obowiązku informowania
urzędu skarbowego o wykorzystywaniu
samochodu wyłącznie do prowadzenia
działalności
gospodarczej
oraz
prowadzeniu ewidencji przebiegu pojazdu
(art. 1 ust. 9 projektowanej ustawy) w
ciągu 7 dni od pierwszego odliczenia
VAT od wydatków związanych z tym
samochodem, jest niepotrzebnym
wymogiem biurokratycznym. Dodatkowo,
odebranie pełnego prawa do odliczenia
wydatków na samochód faktycznie
wykorzystywany
wyłącznie
do
prowadzonej działalności gospodarczej
(potwierdzone stosowną ewidencją), tylko
z powodu niedopełnienia obowiązku
złożenia
wyżej
wskazanego
zawiadomienia, jest zbyt restrykcyjnym
ograniczeniem i naruszającym zasadę
neutralności VAT. Jeśli bowiem podatnik
faktycznie wykorzystuje samochód
wyłącznie
do
celów
działalności
gospodarczej i udowodni to zgodnie z
zasadami określonymi w projektowanych
przepisach, powinien mieć prawo do
pełnego odliczenia VAT. Proponujemy
zatem - rezygnację z wprowadzania
obowiązku składania tych informacji w
43
urzędzie skarbowym.
Art. 1 pkt 5
Krajowa Izba Doradców
Dodawany art. 90b ustawy o VAT daje Uwaga uwzględniona.
(art. 90b)
Podatkowych
podatnikom możliwość korekty odliczenia Uzasadnienie w tym zakresie zostało
w przypadku zmiany przeznaczenia i np. doprecyzowane.
wykorzystywania samochodu wyłącznie
do działalności gospodarczej. W związku
z planowanym zniesieniem zwolnienia dla
dostawy samochodów
przy nabyciu
których odliczenie zostało ograniczone
należałoby
wprowadzić
mechanizm
pozwalający na korektę odliczenia jeżeli
następuje ono w okresie korekty (5 lat).
Innymi słowy zbycie samochodu w tym
okresie powinno uprawniać podatnika,
który dokonał odliczenia jedynie 50%
podatku naliczonego do proporcjonalnej
korekty zakresu odliczenia. To
wymagałoby sprecyzowanie pojęcia
„wykorzystywanie
wyłącznie
do
działalności gospodarczej”, o której mowa
w art. 86a ust. 4 również o przypadki
odpłatnego zbycia samochodu dla potrzeb
stosowania art. 90b ustawy o VAT
Art. 1 pkt 5
Krajowa Rada Izb Rolniczych Dokonanie pełnego odliczenia podatku Uwaga nieuwzględniona.
(art. 90b)
VAT od pojazdu przeznaczonego
Proponowane utrzymanie zwolnienia od
wyłącznie na działalność gospodarczą podatku VAT przy sprzedaży pojazdów
pociąga za sobą złożenie informacji do nie znajduje uzasadnienia w kontekście
Urzędu
Skarbowego.
Proponowana wątpliwości zgłoszonych przez Komisję
zmiana ustawy dopuszcza złożenie Europejską w sprawie C-160/11
korekty na okoliczność nieusprawie- Bawaria Motors.
dliwionego pełnego odliczenia, jednak Podatnik w przedstawionej sytuacji
44
skutkuje to sankcjami skarbowymi sprzedając pojazd w okresie korekty
.Korekta nie powinna nieść za sobą może skorzystać z pełnego prawa do
sankcji karnoskarbowych, jedynie
odliczenia w kwocie proporcjonalnej do
zobowiązanie do złożenia wyjaśnienia. W pozostałego okresu korekty.
obecnym systemie prawno-skarbowym
korekty są formami dopuszczalnymi,
wymagającymi
jedynie
dołączenia
wyjaśnienia.
Zaproponowane przepisy dot. korekt
podatku naliczonego są
mocno
kontrowersyjne. Wynika z nich bowiem,
że w przypadku np. samochodu
wykorzystywanego zarówno do czynności
zwolnionych, jak i do czynności
opodatkowanych VAT, jego sprzedaż
należy opodatkować, nawet w sytuacji nie
odliczenia VAT przy nabyciu. W takim
przypadku - przy doliczeniu podatku
dochodowego - trzeba będzie oddać do
Urzędu Skarbowego prawie połowę
wartości takiego samochodu. Nadal
powinna obowiązywać zasada zwolnienia
z VAT przy sprzedaży tych samochodów,
którym nie przysługiwało odliczenie VAT
przy nabyciu.
Art. 1 pkt 5
Polski Związek Przemysłu Uważamy, że proponowane brzmienie art. Uwaga częściowo uwzględniona.
(art. 90b ust. 1 Motoryzacyjnego
90b ust. 1 pkt 2 będzie miało faktycznie Przepis w tym zakresie został
pkt 2)
bardzo małe znaczenie i praktyczne zmodyfikowany.
zastosowanie. Uniemożliwia dokonanie
korekty w sytuacji, gdy pojazd został
nabyty z 50% odliczeniem, ale faktycznie
45
okaże się że był od początku użytkowany
wyłącznie dla celów działalności
gospodarczej podatnika. Wówczas
korekta będzie dopiero możliwa za okres
od którego zostało dokonane zgłoszenie
do urzędu skarbowego i zaczęto
prowadzić ewidencję przebiegu. Nie
będzie możliwe dokonanie korekty za
okres kiedy nie było zgłoszenia ani
ewidencji przebiegu.
Art. 1 pkt 5
POHiD
Przepis art. 90b ust. 2 pkt 2 dotyczący Uwaga nieuwzględniona.
(art. 90b ust. 2
zmiany przeznaczenia pojazdu
i Uwaga nie jest zrozumiała, gdyż w
pkt 2)
związanym z tym obowiązkiem korekty sytuacji niezłożenia informacji i
odliczonej kwoty VAT w sytuacji nie dokonywania odliczenia podatku w
złożenia informacji lub złożenia jej po ograniczonej wysokości podatnik nie ma
terminie jest pozbawiony ratio legis. W obowiązku dokonywania korekty.
przypadku bowiem, kiedy nie zostaje
złożona informacja, o której mowa w art.
86a ust.10, uznaje się, że samochód nie
jest wykorzystywany wyłącznie do celów
działalności gospodarczej, a więc nie ma
czego korygować (inaczej przy błędnej
informacji);
Art. 5
Związek
dealerów W
ocenie
Związku
Dealerów Uwaga nieuwzględniona.
Samochodów
Samochodów naruszenie przepisów
Wprowadzenie proponowanego systemu
proponowanej ustawy przejawiające się zabezpieczającego jest zasadne, gdyż
na
przykład
w
nieprawidłowym jego celem jest zapewnienie, że pełne
prowadzeniu ewidencji przebiegu pojazdu odliczenie przysługuje od wydatków
obwarowane jest zbyt wysoką sankcją związanych wyłącznie z działalnością
(grzywna do 720 stawek dziennych, co gospodarczą.
może skutkować nałożeniem grzywny do
46
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2095 › Pobierz plik