eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2095
  • Data wpłynięcia: 2014-01-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-02-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312

2095

Ministra Finansów.  
Propozycja zapisu: 
Art. 86a ust. 7 
7. Do pojazdów samochodowych o 
których  mowa  w  ust.  4  pkt  2  należą  w 

szczególności: 
(…) 


przypadku 
nieuwzględnienia 
powyższej  propozycji  i  pozostawieniu  w 
projekcie przedmiotowego katalogu jako 
katalogu 
zamkniętego 
zastrzeżenia 
Związku  Dealerów  Samochodów  budzi 
fakt,  że  katalog  w  proponowanej  treści 
eliminuje  możliwość  pełnego  odliczenia 
dla  pojazdów  posiadających  więcej  niż 
jeden  rząd  siedzeń,  a  posiadających 
otwartą 
część 
przeznaczoną 
do 
przewożenia 
ładunków 
lub 
klasyfikowanych jako pojazd 
wielozadaniowy i van. Podobnie, projekt 
uniemożliwia  pełne  odliczenie  podatku 
dla  pojazdów  z  jednym  rzędem  siedzeń, 
ale posiadających zamkniętą przestrzeń do 
przewozu  ładunków.  W  ocenie  Związku 
Dealerów Samochodów konieczne jest 
zatem  uzupełnienie  katalogu  o  te  rodzaje 
pojazdów, jeszcze na etapie prac 
legislacyjnych  nad  ustawą,  tak  ażeby  nie 
było  w  tym  zakresie  konieczne 
wydawanie przez Ministra Finansów 
odrębnego rozporządzenia, co też pozwoli 
na  uniknięcie  wahań  na  rynku  sprzedaży 
 
32 
takich pojazdów. 
 
Art. 1 pkt 3 
Sądecka  Izba  Gospodarcza  Katalog  wymieniający  w  sposób  Uwaga częściowo uwzględniona
(art. 86a ust. 7) 
(KIG) 
zamknięty  (brak  sformułowania  „w  Rozszerzono katalog pojazdów 
szczególności”) 
kategorie 
pojazdów  uznawanych z uwagi na ich konstrukcję 
jako pojazdy wykorzystywane 
„konstrukcyjnie” przeznaczonych do 
stosowania  pełnego  odliczenia  ujęty  jest  wyłącznie  do  działalności  gospodarczej 
zbyt  wąsko.  Przykładowo  projekt  ustawy  –  dodano  pojazdy  mające  jeden  rząd 
siedzeń  i  zamkniętą  przestrzeń  do 
eliminuje  możliwość  pełnego  odliczenia  przewozu ładunków. 
dla pojazdów  posiadających  więcej  niż  Niewuzględniono  w katalogu pojazdów 
jeden  rząd  siedzeń,  a  posiadających  z  dwoma  rzędami  siedzeń,  gdyż  co  do 
otwartą 
część 
przeznaczoną 
do  zasady wykorzystywanie tego typu 
przewożenia 
ładunków 
lub  pojazdów  do celów prywatnych nie 
klasyfikowanych jako pojazd 
może  być  uznane  za  nieistotne,  tym 
wielozadaniowy i van. Podobnie, projekt  bardziej nie uznano za uzasadniona 
uniemożliwia  pełne  odliczenie  podatku  uwagę  stworzenia  tutaj  katalogu 
dla  pojazdów  z  jednym  rzędem  siedzeń,  otwartego. 
ale posiadających zamkniętą przestrzeń do   
przewozu  ładunków.  Ów  wąski  katalog 
może  być  uznaniowo  uzupełniany  w 
drodze  rozporządzenia  wydanego  przez 
Ministra Finansów.  
Art. 1 pkt 3 
 
Katalog 
wymieniający 

sposób  Uwaga częściowo uwzględniona
(art. 86a ust. 7) 
Federacja MSP - Fundacja 
zamknięty  (brak  sformułowania  „w  Rozszerzono katalog pojazdów 
szczególności”) 
kategorie 
pojazdów  uznawanych z uwagi na ich konstrukcję 
„konstrukcyjnie” przeznaczonych do 
jako pojazdy wykorzystywane 
stosowania  pełnego  odliczenia  ujęty  jest  wyłącznie  do  działalności  gospodarczej 
zbyt  wąsko.  Przykładowo  projekt  ustawy  –  dodano  pojazdy  mające  jeden  rząd 
siedzeń  i  zamkniętą  przestrzeń  do 
eliminuje  możliwość  pełnego  odliczenia 
dla  pojazdów  posiadających  więcej  niż  przewozu ładunków. 
 
33 
jeden  rząd  siedzeń,  a  posiadających  Niewuzględniono  w  katalogu  pojazdów 
otwartą 
część 
przeznaczoną 
do  z  dwoma  rzędami  siedzeń,  gdyż  co  do 
przewożenia 
ładunków 
lub  zasady wykorzystywanie tego typu 
klasyfikowanych jako pojazd 
pojazdów  do celów prywatnych nie 
wielozadaniowy i van. Podobnie, projekt  może  być  uznane za nieistotne, tym 
uniemożliwia  pełne  odliczenie podatku  bardziej nie uznano za uzasadniona 
dla  pojazdów  z  jednym  rzędem  siedzeń,  uwagę  stworzenia  tutaj  katalogu 
ale posiadających zamkniętą przestrzeń do  otwartego. 
przewozu  ładunków.  Ów  wąski  katalog   
może  być  uznaniowo  uzupełniany  w 
drodze  rozporządzenia  wydanego  przez 
Ministra Finansów.  
Art. 1 pkt 3 
 
Katalog 
wymieniający 

sposób  Uwaga częściowo uwzględniona
(art. 86a ust. 7) 
Stowarzyszenie  Małych  i  zamknięty  (brak  sformułowania  „w  Rozszerzono katalog pojazdów 
Średnich 
Przedsiębiorstw  szczególności”)  kategorie  pojazdów  uznawanych z uwagi na ich konstrukcję 
:Krak-Business” 
„konstrukcyjnie” przeznaczonych do 
jako pojazdy wykorzystywane 
stosowania  pełnego  odliczenia  ujęty  jest  wyłącznie  do  działalności  gospodarczej 
zbyt  wąsko.  Przykładowo  projekt  ustawy  –  dodano  pojazdy  mające  jeden  rząd 
eliminuje  możliwość  pełnego  odliczenia  siedzeń  i  zamkniętą  przestrzeń  do 
dla  pojazdów  posiadających  więcej  niż  przewozu ładunków. 
jeden  rząd  siedzeń,  a  posiadających  Niewuzględniono w katalogu pojazdów 
otwartą 
część 
przeznaczoną 
do  z  dwoma  rzędami  siedzeń,  gdyż  co  do 
przewożenia 
ładunków 
lub  zasady wykorzystywanie tego typu 
klasyfikowanych jako pojazd 
pojazdów  do celów prywatnych nie 
może  być  uznane  za  nieistotne,  tym 
wielozadaniowy i van. Podobnie, projekt 
uniemożliwia  pełne  odliczenie  podatku  bardziej nie uznano za uzasadniona 
dla  pojazdów  z  jednym  rzędem  siedzeń,  uwagę  stworzenia  tutaj  katalogu 
ale posiadających zamkniętą przestrzeń do  otwartego. 
przewozu  ładunków.  Ów  wąski  katalog   
może  być  uznaniowo  uzupełniany  w   
drodze  rozporządzenia  wydanego  przez 
 
34 
Ministra Finansów.  
Art. 1 pkt 3 
POHiD 
Lista  aut  wskazanych  jako  te,  które  będą  Uwaga częściowo nieuwzględniona
(art. 86a ust. 7) 
mogły  korzystać  z  pełnego  odliczenia  Rozszerzono katalog pojazdów o 
powinna  zostać  rozszerzona,  choćby  o  pojazdy  z  jednym  rzędem  siedzeń  i 
auta wielozadaniowe i vany z dwoma  odrębną od nadwozia kabiną. 
rzędami  siedzeń. Ponadto  słusznym 
rozwiązaniem  byłoby  wprowadzenie 
prawa odliczenia bez żadnych limitów dla 
aut typu Ford Transit, Opel Vivaro, 
Renault Master. Ograniczenie w 
odliczeniu VAT dla tego typu aut jest 
niezasadne, 
ponieważ 
ich 
wykorzystywanie  poza  działalnością 
gospodarczą praktycznie nie występuje. 
Art.1 pkt 3 (art.  Związek Rzemiosła Polskiego 
Uwaga nieuwzględniona
Nie rozumiemy,  dlaczego za bezsporne 
86a ust. 7 i art. 
uważa  się  stwierdzenie,  że  samochody,  o  Należy  mieć  na  uwadze  podstawową 
9) 
różnicę 
między 
samochodami 
których  mowa w nowym art. 86a ust.7  osobowymi a samochodami typu 
pkt 1a) i b) projektowanej ustawy nie 
mogą  być  obiektywnie  wykorzystywane  transporter. Samochód osobowy jest z 
do  celów  prywatnych.  Przykładowo  założenia przeznaczony  dla prywatnego 
samochód  typu  transporter,  z  częścią  użytku,  a  jedynie  może  jednocześnie 
bagażową posiadający jeden rząd siedzeń,  być  wykorzystywany  dla  celów 
potencjalnie  może  również  służyć  j
prowadzonej  działalności  gospodarczej. 
ako 
prywatny 
środek 
transportu  Natomiast samochód typu transporter z 
przedsiębiorcy.  W 
takiej  sytuacji  natury rzeczy przeznaczony jest dla 
zwolnienie  użytkowników  tych  pojazdów  przedsiębiorcy 
do 
prowadzenia 
z  konieczności  prowadzenia  ewidencji  działalności  gospodarczej  i  ewentualnie 
przebiegu i jednocześnie obciążenie takim  może  być  wykorzystywany dla celów 
obowiązkiem 
 
przedsiębiorców  prywatnych  (z  reguły  w  skali 
użytkujących w prowadzonej działalności  nieistotnej). 
 
35 
typowe samochody osobowe stanowi 
nierówne traktowanie podatników. 
Przykładem 
takiego 
niekorzystnego 
zróżnicowania  może  być  przedsiębiorca, 
którego  specyfika  działalności  nie 
wymaga zakupu pojazdu,  np. typu van, a 
wystarczający  jest  normalny  samochód 
osobowy, i  tylko z tego powodu 
obciążany  jest  dodatkowymi  uciążliwymi 
obowiązkami  ewidencyjnymi.  W  tym 
przypadku, w nieuzasadniony sposób 
korzystniej traktowany jest 
przedsiębiorca, który tylko ze względu na 
rodzaj  prowadzonej  działalności  zakupił 
pojazd typu van, i  w  związku  z  tym  nie 
będzie    miał  obowiązku  prowadzenia 
ewidencji przebiegu.  
Wspomniane  powyżej  zróżnicowane 
traktowanie podatników, którzy de facto 
w  ten  sam  sposób  wykorzystują  pojazdy 
samochodowe  w  swojej  działalności 
gospodarczej, 

praktyce 
może 
spowodować, że ci z nich, których będzie 
na  to  stać  zakupią  do  prowadzonej 
działalności  pojazdy  spełniające  kryteria, 
które  uwolnią  ich  od  obowiązku 
prowadzenia  ewidencji  (np.  van),  choć 
obiektywnie  pojazdy  te  nie  będą 
niezbędne  do  działalności.  Dodatkowo 
ciężar w postaci ograniczenia prawa do 
odliczenia podatku VAT spadnie na 
słabsze  ekonomicznie,  małe  firmy, 
 
36 
strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ] . 20 ... 30 ... 40 ... 44

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: