eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2095
  • Data wpłynięcia: 2014-01-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-02-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312

2095

Art. 86a ust. 5 pkt 1 
1)  przeznaczonych  do  odsprzedaży  lub 
oddania w używanie na podstawie umowy 
najmu, dzierżawy, użyczenia, leasingu lub 
innej umowy o podobnym charakterze, a 

przejściowo  wykorzystywanych  przez 
podatnika jako pojazdy demonstracyjne i 

zastępcze dla klientów, jeżeli sprzedaż lub 
oddanie  w  używanie  tych  pojazdów 
stanowi przedmiot działalności podatnika, 
 
Art. 1 pkt 3 
Krajowa Rada Doradców Zgodnie z ust. 3 pkt 1 w art. 86a podatnik  Uwaga nieuwzględniona.  
(art. 86a ust. 5) 
Podatkowych 
będzie  miał  prawo  do  odliczenia  całej  Doprecyzowano  uzasadnienie  w tym 
kwoty  podatku  naliczonego,  jeżeli  zakresie. 
samochód 
będzie 
wykorzystywany 
wyłącznie  do  działalności  gospodarczej. 
Ustęp  4  w  tym  artykule  zawiera 
przesłanki  wskazujące  w  jakiej  sytuacji 
towary  są  wykorzystywane  właśnie  do 
takiej  działalności.  Z  kolei ust. 5 w art. 
86a  opisane  są  przypadki, kiedy jeden z 
warunków 
potwierdzających 
wykorzystanie  wyłącznie  do  działalności 
gospodarczej (tj. prowadzenie ewidencji) 
nie musi być spełniony. W przepisie tym 
proponuje  się  aby  ewidencji  nie  trzeba 
było  prowadzić  jeżeli  podatnik  odlicza 
jedynie 50% podatku naliczonego (na 
podstawie art. 86a ust. 1). Wydaje się, że 
wyłączenie  to  jest  zbędne  –  warunek 
prowadzenia ewidencji dotyczy bowiem 
wyłącznie podatników, którzy zadeklarują 
 
27 
wykorzystanie  wyłącznie  do  działalności 
gospodarczej  i  będą  chcieli  odliczyć  całą 
kwotę podatku naliczonego 
Art. 1 pkt 3 
Lewiatan 
Postulujemy doprecyzowanie 
Uwaga nieuwzględniona
(art. 86a ust. 5) 
projektowanego  art. 86a ust. 5 w zakresie  Należy  zwrócić  uwagę,  że  regulacje 
braku prowadzenia ewidencji przebiegu  projektu ustawy wprowadzają całkowitą 
pojazdu dla samochodów przeznaczonych  zmianę 
przepisów,  tym  samym 
wyłącznie  do  odsprzedaży.  Obecnie  do  dotychczasowe  orzecznictwo  sądów 
takich  samochodów  zalicza  się  również  administracyjnych w zakresie pojazdów 
samochody  demonstracyjne,  które  są  demonstracyjnych  jak  również  wydana 
wprawdzie zarejestrowane, ale 
interpretacja ogólna Ministra Finansów 
jednocześnie są w dalszym ciągu towarem  nie  będą  już  aktualne.  Pojazdy 
handlowym.  Zgodnie  z  obowiązująca  demonstracyjne  używane  również  do 
praktyką 

orzecznictwem 
sądów  celów prywatnych będą  traktowane  tak 
administracyjnych samochody 
jak inne pojazdy. 
demonstracyjne przeznaczone do 
odsprzedaży  traktowane  są  jako towar 
handlowy.  Czytając  projekt z dnia 23 
grudnia  2013  r.  należy  rozumieć,  że  już 
sama kwalifikacja pojazdy do 
odsprzedaży  daje  prawo  do  odliczenia 
pełnego  podatku  VAT.  Tymczasem  w 
uzasadnieniu do projektu w punkcie 
dotyczącym  odliczenia  100%  podatku 
naliczonego zapisano, że odlicza się go  w 
pełni tylko w przypadku, gdy samochody 
nie są zarejestrowane i nie mogą poruszać 
się  po  drogach.  Uzasadnienie  projektu, 
które jest swego rodzaju 
doprecyzowaniem, sugeruje wykluczenie 
odliczenia 100% podatku od samochodów 
demonstracyjnych (posiadających dowody 
 
28 
rejestracyjne).  Jednocześnie analogicz-
nego doprecyzowania wymaga odliczenie 
od  samochodów  zastępczych,  które 
oddawane 
SA 
nieodpłatnie 

użytkowanie klientom. Projekt ustawy  w 
zakresie  braku  obowiązku  prowadzenia 
ewidencji  przebiegu  pojazdu  odnosi  się 
wyłącznie  do  samochodów  oddanych  w 
odpłatne używanie (ustęp 5). Tymczasem 
w  praktyce  w  działalności  polegającej  na 
obrocie samochodami oraz na 
świadczeniu  usług  serwisowych  i  napraw 
pojazdów, 
samochody 
zastępcze  
przekazywane SA klientom zarówno 
odpłatnie,  jak  i  nieodpłatnie  (np.  w 
naprawach gwarancyjnych lub 
długotrwałych  naprawach serwisowych). 
Samochody zastępcze niezależnie od tego, 
czy  są  przekazywane  odpłatnie,  czy 
nieodpłatnie,  służą  tylko  i  wyłącznie 
prowadzonej  działalności  gospodarczej. 
Wydaje  się,  że  nie  było  intencją 
ustawodawcy  wprowadzenie  obowiązku 
prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu 
dla tego typu samochodów. Wskazane jest 
również  doprecyzowanie,  co  oznacza 
„potwierdzenie 
autentyczności  wpisu 
przez podatnika” na ewidencji przebiegu 
pojazdu (ust. 6). Nie jest jasne, czy każdy 
wpis  powinien    być  potwierdzony,  czy 
wystarczy potwierdzenie ewidencji 
miesięcznej. 
 
29 
 
Art.1 pkt 3 
Polski  Związek  Przemysłu  Odnosząc 
się 
bezpośrednio 
do  Uwaga nieuwzględniona
(art. 86a ust. 5  Motoryzacyjnego 
poszczególnych zapisów projektu ustawy  Należy  zwrócić  uwagę,  że  regulacje 
pkt 1) 
o zmianie ustawy o podatku od towarów i  projektu ustawy wprowadzają całkowitą 
usług  oraz  niektórych  innych  ustaw,  zmianę  przepisów,  tym  samym 
chcielibyśmy 
zwrócić 
uwagę 
na  dotychczasowe  orzecznictwo  sądów 
proponowane zapisy zawarte w art. 86a  administracyjnych w zakresie pojazdów 
ust.  5  pkt  1  dotyczące  pojazdów  demonstracyjnych  jak  również  wydana 
demonstracyjnych wykorzystywanych 
interpretacja ogólna Ministra Finansów 
przez podatników, których przedmiot nie 
będą  już  aktualne.  Pojazdy 
działalności  jest  związany  ze  sprzedażą,  demonstracyjne  używane  również  do 
leasingowaniem pojazdów. W ostatnim  celów prywatnych będą  traktowane  tak 
okresie ukształtowała się linia orzecznicza  jak inne pojazdy. 
(wyrok z dnia 1 stycznia 2013 r. sygn. I 
FSK 316/12; z dnia 17 stycznia 2013 r. 
sygn. I FSK 317/12; z dnia 23 stycznia 
2013 r. sygn. I FSK 351/12), która 
jednoznacznie wskazuje,  że  od  takich 
samochodów powinno przysługiwać pełne 
odliczenie  VAT.  Linia  ta  została  także 
potwierdzona w Interpretacji ogólnej 
Ministra Finansów nr 
PT10/033/4/87/LWW/13/RD61593 z dnia 
21 czerwca 2013 roku. W związku z tym 
wprowadzanie dodatkowych wymogów w 
postaci ewidencji przebiegu dla pojazdów 
demonstracyjnych nie znajduje 
uzasadnienia, także i prawnego. 
 
Art. 1 pkt 3 
POHiD 
Rozwiązanie 
dotyczące 
braku  Uwaga nieuwzględniona
(art. 86a ust. 5 
obowiązku  prowadzenia  ewidencji  Obowiązek  prowadzenia  ewidencji 
pkt 2) 
przebiegu dla samochodów - w związku  dotyczy pojazdów wyłącznie 
 
30 
z wydatkami które podatnik odlicza w  wykorzystywanych 
do  działalności 
wysokości  50%  podatku  naliczonego  gospodarczej.  Przepis  przejściowy 
(nowy ust. 5 pkt 2 w zw. z ust.1 art. 86a) -  zakazujący  odliczenia  podatku  przy 
budzi wątpliwości. Z uwagi na to, iż przez  paliwie nie dotyczy takich samochodów. 
około 1,5 roku obowiązywał będzie zakaz 
odliczania VAT od wydatków na paliwa, 
brak  obowiązku  prowadzenia ewidencji 
do 30 czerwca 2015 roku, powinien 
również  odwoływać  się  do  przepisu 
przejściowego w art. 9, tj. przypadków nie 
tylko  odliczania  50%  ale  również  braku 
odliczania; 
Art. 1 pkt 3 
Związek 
Dealerów  Poprzez brak zastosowania sformułowania  Uwaga częściowo uwzględniona
(art. 86a ust. 7) 
Samochodów 
„w szczególności”  przedmiotowy  katalog  Rozszerzono katalog pojazdów 
ujęty jest w sposób zamknięty, co czyni w  uznawanych z uwagi na ich konstrukcję 
istocie zbędnym istnienie przepisu art. 86a  jako pojazdy wykorzystywane 
ust.  4  pkt  2  ustawy.  W  ocenie  Związku  wyłącznie  do  działalności  gospodarczej 
Dealerów  Samochodów  podstawową  –  dodano  pojazdy  mające  jeden  rząd 
definicję  pojazdu,  któremu  z  powodów  siedzeń  i  zamkniętą  przestrzeń  do 
„konstrukcyjnych”  przysługuje  pełne  przewozu ładunków. 
odliczenie powinien stanowić art. 86a ust.  Niewuzględniono  w  katalogu  pojazdów 
4 pkt 2. Katalog zawarty w art. 86a ust. 7  z  dwoma  rzędami  siedzeń,  gdyż  co  do 
powinien 
natomiast 
stanowić  zasady wykorzystywanie tego typu 
egzemplifikację definicji. 
pojazdów  do celów prywatnych nie 
W przypadku wprowadzenia 
może  być  uznane  za  nieistotne,  tym 
przedmiotowego katalogu jako 
bardziej nie uznano za uzasadniona 
uszczegółowienia  art.  86a  ust.  4  pkt  2  uwagę  stworzenia  tutaj  katalogu 
zbędne  będzie  wprowadzanie przez otwartego. 
ustawę  delegacji  dla  Ministra  Finansów   
do  jego  uzupełniania  w  drodze 
rozporządzenia.    uznaniowo  uzupełniany 
w drodze rozporządzenia wydanego przez 
 
31 
strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ] . 19 ... 30 ... 40 ... 44

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: