Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2095
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-02-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 312
2095
Art. 86a ust. 5 pkt 1
1) przeznaczonych do odsprzedaży lub
oddania w używanie na podstawie umowy
najmu, dzierżawy, użyczenia, leasingu lub
innej umowy o podobnym charakterze, a
przejściowo wykorzystywanych przez
podatnika jako pojazdy demonstracyjne i
zastępcze dla klientów, jeżeli sprzedaż lub
oddanie w używanie tych pojazdów
stanowi przedmiot działalności podatnika,
Art. 1 pkt 3
Krajowa Rada Doradców Zgodnie z ust. 3 pkt 1 w art. 86a podatnik Uwaga nieuwzględniona.
(art. 86a ust. 5)
Podatkowych
będzie miał prawo do odliczenia całej Doprecyzowano uzasadnienie w tym
kwoty podatku naliczonego, jeżeli zakresie.
samochód
będzie
wykorzystywany
wyłącznie do działalności gospodarczej.
Ustęp 4 w tym artykule zawiera
przesłanki wskazujące w jakiej sytuacji
towary są wykorzystywane właśnie do
takiej działalności. Z kolei ust. 5 w art.
86a opisane są przypadki, kiedy jeden z
warunków
potwierdzających
wykorzystanie wyłącznie do działalności
gospodarczej (tj. prowadzenie ewidencji)
nie musi być spełniony. W przepisie tym
proponuje się aby ewidencji nie trzeba
było prowadzić jeżeli podatnik odlicza
jedynie 50% podatku naliczonego (na
podstawie art. 86a ust. 1). Wydaje się, że
wyłączenie to jest zbędne – warunek
prowadzenia ewidencji dotyczy bowiem
wyłącznie podatników, którzy zadeklarują
27
wykorzystanie wyłącznie do działalności
gospodarczej i będą chcieli odliczyć całą
kwotę podatku naliczonego
Art. 1 pkt 3
Lewiatan
Postulujemy doprecyzowanie
Uwaga nieuwzględniona.
(art. 86a ust. 5)
projektowanego art. 86a ust. 5 w zakresie Należy zwrócić uwagę, że regulacje
braku prowadzenia ewidencji przebiegu projektu ustawy wprowadzają całkowitą
pojazdu dla samochodów przeznaczonych zmianę
przepisów, tym samym
wyłącznie do odsprzedaży. Obecnie do dotychczasowe orzecznictwo sądów
takich samochodów zalicza się również administracyjnych w zakresie pojazdów
samochody demonstracyjne, które są demonstracyjnych jak również wydana
wprawdzie zarejestrowane, ale
interpretacja ogólna Ministra Finansów
jednocześnie są w dalszym ciągu towarem nie będą już aktualne. Pojazdy
handlowym. Zgodnie z obowiązująca demonstracyjne używane również do
praktyką
i
orzecznictwem
sądów celów prywatnych będą traktowane tak
administracyjnych samochody
jak inne pojazdy.
demonstracyjne przeznaczone do
odsprzedaży traktowane są jako towar
handlowy. Czytając projekt z dnia 23
grudnia 2013 r. należy rozumieć, że już
sama kwalifikacja pojazdy do
odsprzedaży daje prawo do odliczenia
pełnego podatku VAT. Tymczasem w
uzasadnieniu do projektu w punkcie
dotyczącym odliczenia 100% podatku
naliczonego zapisano, że odlicza się go w
pełni tylko w przypadku, gdy samochody
nie są zarejestrowane i nie mogą poruszać
się po drogach. Uzasadnienie projektu,
które jest swego rodzaju
doprecyzowaniem, sugeruje wykluczenie
odliczenia 100% podatku od samochodów
demonstracyjnych (posiadających dowody
28
rejestracyjne). Jednocześnie analogicz-
nego doprecyzowania wymaga odliczenie
od samochodów zastępczych, które
oddawane
SA
nieodpłatnie
w
użytkowanie klientom. Projekt ustawy w
zakresie braku obowiązku prowadzenia
ewidencji przebiegu pojazdu odnosi się
wyłącznie do samochodów oddanych w
odpłatne używanie (ustęp 5). Tymczasem
w praktyce w działalności polegającej na
obrocie samochodami oraz na
świadczeniu usług serwisowych i napraw
pojazdów,
samochody
zastępcze
przekazywane SA klientom zarówno
odpłatnie, jak i nieodpłatnie (np. w
naprawach gwarancyjnych lub
długotrwałych naprawach serwisowych).
Samochody zastępcze niezależnie od tego,
czy są przekazywane odpłatnie, czy
nieodpłatnie, służą tylko i wyłącznie
prowadzonej działalności gospodarczej.
Wydaje się, że nie było intencją
ustawodawcy wprowadzenie obowiązku
prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu
dla tego typu samochodów. Wskazane jest
również doprecyzowanie, co oznacza
„potwierdzenie
autentyczności wpisu
przez podatnika” na ewidencji przebiegu
pojazdu (ust. 6). Nie jest jasne, czy każdy
wpis powinien być potwierdzony, czy
wystarczy potwierdzenie ewidencji
miesięcznej.
29
Art.1 pkt 3
Polski Związek Przemysłu Odnosząc
się
bezpośrednio
do Uwaga nieuwzględniona.
(art. 86a ust. 5 Motoryzacyjnego
poszczególnych zapisów projektu ustawy Należy zwrócić uwagę, że regulacje
pkt 1)
o zmianie ustawy o podatku od towarów i projektu ustawy wprowadzają całkowitą
usług oraz niektórych innych ustaw, zmianę przepisów, tym samym
chcielibyśmy
zwrócić
uwagę
na dotychczasowe orzecznictwo sądów
proponowane zapisy zawarte w art. 86a administracyjnych w zakresie pojazdów
ust. 5 pkt 1 dotyczące pojazdów demonstracyjnych jak również wydana
demonstracyjnych wykorzystywanych
interpretacja ogólna Ministra Finansów
przez podatników, których przedmiot nie
będą już aktualne. Pojazdy
działalności jest związany ze sprzedażą, demonstracyjne używane również do
leasingowaniem pojazdów. W ostatnim celów prywatnych będą traktowane tak
okresie ukształtowała się linia orzecznicza jak inne pojazdy.
(wyrok z dnia 1 stycznia 2013 r. sygn. I
FSK 316/12; z dnia 17 stycznia 2013 r.
sygn. I FSK 317/12; z dnia 23 stycznia
2013 r. sygn. I FSK 351/12), która
jednoznacznie wskazuje, że od takich
samochodów powinno przysługiwać pełne
odliczenie VAT. Linia ta została także
potwierdzona w Interpretacji ogólnej
Ministra Finansów nr
PT10/033/4/87/LWW/13/RD61593 z dnia
21 czerwca 2013 roku. W związku z tym
wprowadzanie dodatkowych wymogów w
postaci ewidencji przebiegu dla pojazdów
demonstracyjnych nie znajduje
uzasadnienia, także i prawnego.
Art. 1 pkt 3
POHiD
Rozwiązanie
dotyczące
braku Uwaga nieuwzględniona.
(art. 86a ust. 5
obowiązku prowadzenia ewidencji Obowiązek prowadzenia ewidencji
pkt 2)
przebiegu dla samochodów - w związku dotyczy pojazdów wyłącznie
30
z wydatkami które podatnik odlicza w wykorzystywanych
do działalności
wysokości 50% podatku naliczonego gospodarczej. Przepis przejściowy
(nowy ust. 5 pkt 2 w zw. z ust.1 art. 86a) - zakazujący odliczenia podatku przy
budzi wątpliwości. Z uwagi na to, iż przez paliwie nie dotyczy takich samochodów.
około 1,5 roku obowiązywał będzie zakaz
odliczania VAT od wydatków na paliwa,
brak obowiązku prowadzenia ewidencji
do 30 czerwca 2015 roku, powinien
również odwoływać się do przepisu
przejściowego w art. 9, tj. przypadków nie
tylko odliczania 50% ale również braku
odliczania;
Art. 1 pkt 3
Związek
Dealerów Poprzez brak zastosowania sformułowania Uwaga częściowo uwzględniona.
(art. 86a ust. 7)
Samochodów
„w szczególności” przedmiotowy katalog Rozszerzono katalog pojazdów
ujęty jest w sposób zamknięty, co czyni w uznawanych z uwagi na ich konstrukcję
istocie zbędnym istnienie przepisu art. 86a jako pojazdy wykorzystywane
ust. 4 pkt 2 ustawy. W ocenie Związku wyłącznie do działalności gospodarczej
Dealerów Samochodów podstawową – dodano pojazdy mające jeden rząd
definicję pojazdu, któremu z powodów siedzeń i zamkniętą przestrzeń do
„konstrukcyjnych” przysługuje pełne przewozu ładunków.
odliczenie powinien stanowić art. 86a ust. Niewuzględniono w katalogu pojazdów
4 pkt 2. Katalog zawarty w art. 86a ust. 7 z dwoma rzędami siedzeń, gdyż co do
powinien
natomiast
stanowić zasady wykorzystywanie tego typu
egzemplifikację definicji.
pojazdów do celów prywatnych nie
W przypadku wprowadzenia
może być uznane za nieistotne, tym
przedmiotowego katalogu jako
bardziej nie uznano za uzasadniona
uszczegółowienia art. 86a ust. 4 pkt 2 uwagę stworzenia tutaj katalogu
zbędne będzie wprowadzanie przez otwartego.
ustawę delegacji dla Ministra Finansów
do jego uzupełniania w drodze
rozporządzenia. uznaniowo uzupełniany
w drodze rozporządzenia wydanego przez
31
1) przeznaczonych do odsprzedaży lub
oddania w używanie na podstawie umowy
najmu, dzierżawy, użyczenia, leasingu lub
innej umowy o podobnym charakterze, a
przejściowo wykorzystywanych przez
podatnika jako pojazdy demonstracyjne i
zastępcze dla klientów, jeżeli sprzedaż lub
oddanie w używanie tych pojazdów
stanowi przedmiot działalności podatnika,
Art. 1 pkt 3
Krajowa Rada Doradców Zgodnie z ust. 3 pkt 1 w art. 86a podatnik Uwaga nieuwzględniona.
(art. 86a ust. 5)
Podatkowych
będzie miał prawo do odliczenia całej Doprecyzowano uzasadnienie w tym
kwoty podatku naliczonego, jeżeli zakresie.
samochód
będzie
wykorzystywany
wyłącznie do działalności gospodarczej.
Ustęp 4 w tym artykule zawiera
przesłanki wskazujące w jakiej sytuacji
towary są wykorzystywane właśnie do
takiej działalności. Z kolei ust. 5 w art.
86a opisane są przypadki, kiedy jeden z
warunków
potwierdzających
wykorzystanie wyłącznie do działalności
gospodarczej (tj. prowadzenie ewidencji)
nie musi być spełniony. W przepisie tym
proponuje się aby ewidencji nie trzeba
było prowadzić jeżeli podatnik odlicza
jedynie 50% podatku naliczonego (na
podstawie art. 86a ust. 1). Wydaje się, że
wyłączenie to jest zbędne – warunek
prowadzenia ewidencji dotyczy bowiem
wyłącznie podatników, którzy zadeklarują
27
wykorzystanie wyłącznie do działalności
gospodarczej i będą chcieli odliczyć całą
kwotę podatku naliczonego
Art. 1 pkt 3
Lewiatan
Postulujemy doprecyzowanie
Uwaga nieuwzględniona.
(art. 86a ust. 5)
projektowanego art. 86a ust. 5 w zakresie Należy zwrócić uwagę, że regulacje
braku prowadzenia ewidencji przebiegu projektu ustawy wprowadzają całkowitą
pojazdu dla samochodów przeznaczonych zmianę
przepisów, tym samym
wyłącznie do odsprzedaży. Obecnie do dotychczasowe orzecznictwo sądów
takich samochodów zalicza się również administracyjnych w zakresie pojazdów
samochody demonstracyjne, które są demonstracyjnych jak również wydana
wprawdzie zarejestrowane, ale
interpretacja ogólna Ministra Finansów
jednocześnie są w dalszym ciągu towarem nie będą już aktualne. Pojazdy
handlowym. Zgodnie z obowiązująca demonstracyjne używane również do
praktyką
i
orzecznictwem
sądów celów prywatnych będą traktowane tak
administracyjnych samochody
jak inne pojazdy.
demonstracyjne przeznaczone do
odsprzedaży traktowane są jako towar
handlowy. Czytając projekt z dnia 23
grudnia 2013 r. należy rozumieć, że już
sama kwalifikacja pojazdy do
odsprzedaży daje prawo do odliczenia
pełnego podatku VAT. Tymczasem w
uzasadnieniu do projektu w punkcie
dotyczącym odliczenia 100% podatku
naliczonego zapisano, że odlicza się go w
pełni tylko w przypadku, gdy samochody
nie są zarejestrowane i nie mogą poruszać
się po drogach. Uzasadnienie projektu,
które jest swego rodzaju
doprecyzowaniem, sugeruje wykluczenie
odliczenia 100% podatku od samochodów
demonstracyjnych (posiadających dowody
28
rejestracyjne). Jednocześnie analogicz-
nego doprecyzowania wymaga odliczenie
od samochodów zastępczych, które
oddawane
SA
nieodpłatnie
w
użytkowanie klientom. Projekt ustawy w
zakresie braku obowiązku prowadzenia
ewidencji przebiegu pojazdu odnosi się
wyłącznie do samochodów oddanych w
odpłatne używanie (ustęp 5). Tymczasem
w praktyce w działalności polegającej na
obrocie samochodami oraz na
świadczeniu usług serwisowych i napraw
pojazdów,
samochody
zastępcze
przekazywane SA klientom zarówno
odpłatnie, jak i nieodpłatnie (np. w
naprawach gwarancyjnych lub
długotrwałych naprawach serwisowych).
Samochody zastępcze niezależnie od tego,
czy są przekazywane odpłatnie, czy
nieodpłatnie, służą tylko i wyłącznie
prowadzonej działalności gospodarczej.
Wydaje się, że nie było intencją
ustawodawcy wprowadzenie obowiązku
prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu
dla tego typu samochodów. Wskazane jest
również doprecyzowanie, co oznacza
„potwierdzenie
autentyczności wpisu
przez podatnika” na ewidencji przebiegu
pojazdu (ust. 6). Nie jest jasne, czy każdy
wpis powinien być potwierdzony, czy
wystarczy potwierdzenie ewidencji
miesięcznej.
29
Art.1 pkt 3
Polski Związek Przemysłu Odnosząc
się
bezpośrednio
do Uwaga nieuwzględniona.
(art. 86a ust. 5 Motoryzacyjnego
poszczególnych zapisów projektu ustawy Należy zwrócić uwagę, że regulacje
pkt 1)
o zmianie ustawy o podatku od towarów i projektu ustawy wprowadzają całkowitą
usług oraz niektórych innych ustaw, zmianę przepisów, tym samym
chcielibyśmy
zwrócić
uwagę
na dotychczasowe orzecznictwo sądów
proponowane zapisy zawarte w art. 86a administracyjnych w zakresie pojazdów
ust. 5 pkt 1 dotyczące pojazdów demonstracyjnych jak również wydana
demonstracyjnych wykorzystywanych
interpretacja ogólna Ministra Finansów
przez podatników, których przedmiot nie
będą już aktualne. Pojazdy
działalności jest związany ze sprzedażą, demonstracyjne używane również do
leasingowaniem pojazdów. W ostatnim celów prywatnych będą traktowane tak
okresie ukształtowała się linia orzecznicza jak inne pojazdy.
(wyrok z dnia 1 stycznia 2013 r. sygn. I
FSK 316/12; z dnia 17 stycznia 2013 r.
sygn. I FSK 317/12; z dnia 23 stycznia
2013 r. sygn. I FSK 351/12), która
jednoznacznie wskazuje, że od takich
samochodów powinno przysługiwać pełne
odliczenie VAT. Linia ta została także
potwierdzona w Interpretacji ogólnej
Ministra Finansów nr
PT10/033/4/87/LWW/13/RD61593 z dnia
21 czerwca 2013 roku. W związku z tym
wprowadzanie dodatkowych wymogów w
postaci ewidencji przebiegu dla pojazdów
demonstracyjnych nie znajduje
uzasadnienia, także i prawnego.
Art. 1 pkt 3
POHiD
Rozwiązanie
dotyczące
braku Uwaga nieuwzględniona.
(art. 86a ust. 5
obowiązku prowadzenia ewidencji Obowiązek prowadzenia ewidencji
pkt 2)
przebiegu dla samochodów - w związku dotyczy pojazdów wyłącznie
30
z wydatkami które podatnik odlicza w wykorzystywanych
do działalności
wysokości 50% podatku naliczonego gospodarczej. Przepis przejściowy
(nowy ust. 5 pkt 2 w zw. z ust.1 art. 86a) - zakazujący odliczenia podatku przy
budzi wątpliwości. Z uwagi na to, iż przez paliwie nie dotyczy takich samochodów.
około 1,5 roku obowiązywał będzie zakaz
odliczania VAT od wydatków na paliwa,
brak obowiązku prowadzenia ewidencji
do 30 czerwca 2015 roku, powinien
również odwoływać się do przepisu
przejściowego w art. 9, tj. przypadków nie
tylko odliczania 50% ale również braku
odliczania;
Art. 1 pkt 3
Związek
Dealerów Poprzez brak zastosowania sformułowania Uwaga częściowo uwzględniona.
(art. 86a ust. 7)
Samochodów
„w szczególności” przedmiotowy katalog Rozszerzono katalog pojazdów
ujęty jest w sposób zamknięty, co czyni w uznawanych z uwagi na ich konstrukcję
istocie zbędnym istnienie przepisu art. 86a jako pojazdy wykorzystywane
ust. 4 pkt 2 ustawy. W ocenie Związku wyłącznie do działalności gospodarczej
Dealerów Samochodów podstawową – dodano pojazdy mające jeden rząd
definicję pojazdu, któremu z powodów siedzeń i zamkniętą przestrzeń do
„konstrukcyjnych” przysługuje pełne przewozu ładunków.
odliczenie powinien stanowić art. 86a ust. Niewuzględniono w katalogu pojazdów
4 pkt 2. Katalog zawarty w art. 86a ust. 7 z dwoma rzędami siedzeń, gdyż co do
powinien
natomiast
stanowić zasady wykorzystywanie tego typu
egzemplifikację definicji.
pojazdów do celów prywatnych nie
W przypadku wprowadzenia
może być uznane za nieistotne, tym
przedmiotowego katalogu jako
bardziej nie uznano za uzasadniona
uszczegółowienia art. 86a ust. 4 pkt 2 uwagę stworzenia tutaj katalogu
zbędne będzie wprowadzanie przez otwartego.
ustawę delegacji dla Ministra Finansów
do jego uzupełniania w drodze
rozporządzenia. uznaniowo uzupełniany
w drodze rozporządzenia wydanego przez
31
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2095 › Pobierz plik