Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Mołdawii o ubezpieczeniu społecznym, podpisanej w Warszawie dnia 9 września 2013r.
projekt dotyczy stworzenia obywatelom Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Mołdawii gwarancji ochrony ubezpieczeniowej w przypadku przeniesienia miejsca zamieszkania lub zatrudnienia na terytorium drugiego państwa i realizacji polskiej polityki migracyjnej zakładającej liberalizację zasad dostępu do polskiego rynku pracy dla cudzoziemców
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2093
- Data wpłynięcia: 2014-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Mołdawii o ubezpieczeniu społecznym, podpisanej w Warszawie dnia 9 września 2013 r.
- data uchwalenia: 2014-03-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 583
2093
Druk nr 2093
Warszawa, 22 stycznia 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM-10-121-13
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
-
o ratyfikacji Umowy między
Rzecząpospolitą Polską a Republiką
Mołdawii o ubezpieczeniu społecznym,
podpisanej w Warszawie dnia 9
września 2013r.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych zostali upoważnieni Minister Spraw
Zagranicznych oraz Ministra Pracy i Polityki Społecznej.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Mołdawii
o ubezpieczeniu społecznym, podpisanej w Warszawie dnia 9 września 2013 r.
Art. 1. Wyraża się zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Mołdawii o ubezpieczeniu
społecznym, podpisanej w Warszawie dnia 9 września 2013 r.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
1. Potrzeba i cel związania Rzeczypospolitej Polskiej Umową
Prawo do zabezpieczenia społecznego należy do podstawowych praw człowieka.
Realizacji tego prawa służą przede wszystkim krajowe (wewnętrzne) systemy
zabezpieczenia społecznego poszczególnych państw. Jednakże nie zawsze są one
w stanie zapewnić pełną ochronę, szczególnie osobom zmieniającym w czasie swej
aktywności zawodowej miejsce zatrudnienia lub zamieszkania. Dlatego też standardem
jest zawieranie przez państwa dwustronnych lub wielostronnych umów
międzynarodowych z zakresu zabezpieczenia/ubezpieczenia społecznego, które tworzą
podstawy koordynacji systemów funkcjonujących w umawiających się państwach,
zapewniając tym samym skuteczną ochronę swym obywatelom.
Podstawy prawne dające gwarancję, że zmiana miejsca zatrudnienia lub zamieszkania
nie wpłynie negatywnie na sytuację obywatela w zakresie zabezpieczenia/ubezpieczenia
społecznego pozytywnie oddziałują na budowę zaufania do państwa oraz przyczyniają
się do większej aktywności w zakresie poszukiwania zatrudnienia poza jego granicami.
Gwarancje takiej ochrony mają już polscy obywatele podejmujący zatrudnienie lub
przemieszczający się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej,
Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Konfederacji Szwajcarskiej, a także
państw, z którymi łączą Rzeczpospolitą Polską (RP) dwustronne umowy
o zabezpieczeniu/ubezpieczeniu
społecznym. Jednakże gwarancji tych nadal
pozbawionych jest wielu polskich obywateli zamieszkałych lub podejmujących
zatrudnienie poza granicami naszego kraju, w tym zamieszkałych lub zatrudnionych
w państwach powstałych po rozpadzie byłego ZSRR oraz zamieszkałych lub
zatrudnionych w RP, a posiadających obywatelstwo państw powstałych po rozpadzie
byłego ZSRR. Dlatego też zarówno osoby bezpośrednio zainteresowane, jak i instytucje
i urzędy występujące w imieniu tych osób, podkreślają pilną potrzebę zawarcia
stosownych umów o zabezpieczeniu społecznym właśnie z państwami powstałymi po
rozpadzie byłego ZSRR, wskazując na konieczność rozwiązania wielu problemów
wynikających z braku takich umów.
Wobec powyższego dążenie do zawarcia umów o zabezpieczeniu/ubezpieczeniu
społecznym z państwami powstałymi po rozpadzie byłego ZSRR, w Ministerstwie
Pracy i Polityki Społecznej, uznano za priorytet w zakresie negocjowania tego typu
dwustronnych umów. Jednym z państw objętych tym priorytetem, którego władze także
deklarowały chęć uregulowania stosunków ubezpieczeniowych z RP, przez zawarcie
umowy o ubezpieczeniu społecznym, jest Republika Mołdawii (RM).
W opinii Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej związanie RP umową
o ubezpieczeniu społecznym z RM jest uzasadnione, tak jak we wszystkich tego typu
umowach, ze względu na potrzebę stworzenia obywatelom RP i RM gwarancji ochrony
ubezpieczeniowej w przypadku przeniesienia miejsca zamieszkania lub zatrudnienia na
terytorium drugiego państwa, jak również ze względu na:
1)
realizację polskiej polityki migracyjnej zakładającej liberalizację zasad dostępu do
polskiego rynku pracy dla cudzoziemców, w szczególności z obszaru
postradzieckiego. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, na podstawie uchwały
nr 2 Zespołu ds. Migracji z dnia 15 października 2007 r., otrzymało formalny
mandat do kontaktów z państwami z obszaru postradzieckiego. Zgodnie z § 3
uchwały Zespół ds. Migracji (organ doradczy Prezesa Rady Ministrów) zaleca
wprowadzanie stopniowych ułatwień w dostępie do polskiego rynku pracy dla
obywateli państw postradzieckich, w tym obywateli RM. Działaniom tym
powinno towarzyszyć podjęcie współpracy, która będzie skupiała się na
zapewnieniu bezpiecznego charakteru międzynarodowego przemieszczania się
osób przez m.in. zwalczanie wykorzystywania pracowników migrujących;
2)
udział RP w inicjatywie Unii Europejskiej w zakresie pogłębienia współpracy
z RM w dziedzinie migracji. W dniu 5 czerwca 2008 r. w Luxemburgu podpisano
Wspólną deklarację w sprawie partnerstwa na rzecz mobilności pomiędzy Unią
Europejską a Republiką Mołdawii. Władze RM wśród priorytetów
przedstawionych do realizacji w ramach tego partnerstwa wskazały m.in.
zabezpieczenie praw socjalnych obywateli RM pracujących w Unii Europejskiej
przez zawieranie bilateralnych umów o zabezpieczeniu społecznym.
Wobec powyższego, związanie się umową o ubezpieczeniu społecznym między RP
a RM stanowiłoby dopełnienie działań z zakresu migracji zarobkowych i zapewniłoby
obywatelom RM zatrudnionym w RP podstawy prawne ochrony ich praw z zakresu
ubezpieczenia społecznego. Ma to istotne znaczenie w sytuacji rosnącego
zainteresowania
obywateli RM
podejmowaniem zatrudnienia
w
RP
oraz
zainteresowania polskich pracodawców ich zatrudnianiem, m.in. ze względu na bliskość
geograficzną i kulturową.
2
Związanie RP Umową o ubezpieczeniu społecznym z RM wpisywałoby się także
w zainaugurowany z dnia 7 maja 2009 r. w Pradze program „Partnerstwo Wschodnie”).
Program ten, w założeniach polskiego Rządu, w dłuższej perspektywie, ma
przygotować objęte nim państwa, czyli także RM, do akcesji. Uwzględniając ten cel,
należy pamiętać, że ewentualne przyszłe członkostwo RM w Unii Europejskiej
spowoduje obowiązkowe stosowanie przez władze i instytucje tego państwa unijnych
zasad koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, obecnie określonych
w rozporządzeniach nr 883/2004) i nr 987/2009). Rozporządzenia te wywołują
bezpośrednie skutki prawne, bez potrzeby transpozycji ze strony ustawodawcy
krajowego, i mają moc obowiązującą bezpośrednio dla obywateli, którzy mogą się
powoływać na nie przed sądem krajowym. Dotychczasowe doświadczenia RP
wskazują, że wcześniejsza (przedakcesyjna) koordynacja systemów zabezpieczenia
społecznego w ramach umów dwustronnych jest niezmiernie korzystna dla obu stron
takiej umowy. Stwarza ona szansę nie tylko wybrania optymalnych rozwiązań
współpracy w omawianej dziedzinie, ale także tworzy techniczne i organizacyjne
warunki do przyszłego bezkolizyjnego stosowania przepisów unijnych w stosunkach
dwustronnych. W tym kontekście zawarcie polsko-mołdawskiej Umowy pozwoliłoby
także na przygotowanie się polskich i mołdawskich instytucji ubezpieczenia
społecznego do wzajemnej współpracy w dziedzinie koordynacji systemów
zabezpieczenia społecznego – na zasadach obowiązujących w Unii Europejskiej.
Rozważając związanie się polsko-mołdawską Umową, należy także dostrzec zalety
takiego rozwiązania w dziedzinie gospodarczej i ekonomicznej. Obecnie, wobec braku
stosownej Umowy, za pracowników delegowanych z RP do RM pracodawca jest
zmuszony podwójnie opłacać składki na ubezpieczenia społeczne, tj. zarówno do
systemu polskiego, jak i do systemu mołdawskiego. Takie rozwiązanie oczywiście
wpływa na wzrost kosztów pracy i powoduje, że polskie inwestycje w RM stają się
mniej opłacalne. Odpowiednie regulacje Umowy wyeliminują podwójne opłacanie
1) „Partnerstwo Wschodnie” – to program określający wymiar wschodni polityki Unii Europejskiej w ramach
Europejskiej Polityki Sąsiedztwa. Projekt został zapoczątkowany działaniami dyplomacji polskiej, wspieranymi
przez Szwecję. Projekt zatwierdzono 20 marca 2009 r. w czasie szczytu szefów państw i rządów Unii Europejskiej
w Brukseli, a oficjalnie zainaugurowano 7 maja 2009 r. podczas szczytu w Pradze. Projekt zakłada zacieśnienie
współpracy z Białorusią, Ukrainą, Republiką Mołdawii, Gruzją, Azerbejdżanem i Armenią.
2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie
koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz. Urz. UE L 166 z 30.04.2004, z późn. zm., Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne: rozdz. 5, t. 5).
3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r. dotyczące
wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego
(Dz. Urz. UE L 284 z 30.10.2009, z późn. zm.).
3
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2093 › Pobierz plik