Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Mołdawii o ubezpieczeniu społecznym, podpisanej w Warszawie dnia 9 września 2013r.
projekt dotyczy stworzenia obywatelom Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Mołdawii gwarancji ochrony ubezpieczeniowej w przypadku przeniesienia miejsca zamieszkania lub zatrudnienia na terytorium drugiego państwa i realizacji polskiej polityki migracyjnej zakładającej liberalizację zasad dostępu do polskiego rynku pracy dla cudzoziemców
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2093
- Data wpłynięcia: 2014-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Mołdawii o ubezpieczeniu społecznym, podpisanej w Warszawie dnia 9 września 2013 r.
- data uchwalenia: 2014-03-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 583
2093
wejście w życie Umowy może generować koszty transferu świadczeń do miejsca
zamieszkania osoby do nich uprawnionej, zamieszkałej na terytorium drugiej
Umawiającej się Strony.
Oczywiście liczba osób posiadających polskie i mołdawskie okresy ubezpieczenia,
która po ich zsumowaniu uzyska prawo do polskich świadczeń, nie jest znana.
W związku z tym wydatki związane z przyznaniem prawa do tych świadczeń trudno jest
przewidzieć. Natomiast wydatki z tytułu transferu polskich świadczeń emerytalno-
-rentowych do RM nie powinny być traktowane jako dodatkowy koszt funduszy
ubezpieczeniowych, gdyż są one realizacją wcześniejszych zobowiązań wynikających
z pobierania składek na ubezpieczenia społeczne.
Analizując drugą grupę czynników, należy wskazać, że:
–
wejście w życie Umowy nie spowoduje wzrostu wydatków funduszy
ubezpieczeniowych w odniesieniu do osób objętych tzw. „nowym systemem
emerytalnym”. Polska instytucja ubezpieczeniowa będzie zobowiązana do
wypłaty świadczeń za okresy ubezpieczenia przebyte w RP, a uzyskanie do nich
prawa nie będzie zależne od konieczności osiągnięcia określonego stażu
ubezpieczeniowego. Oznacza to, że w przypadku świadczeń przyznawanych tej
grupie osób nie będzie zachodziła potrzeba sumowania okresów ubezpieczenia
w celu uzyskania prawa do polskiego świadczenia. W efekcie nie wpłynie to na
zwiększenie grupy osób uprawnionych do polskich świadczeń emerytalnych
i rentowych, a jedynie będzie stanowiło realizację zobowiązań wynikających
z faktu pobierania składek na ubezpieczenia społeczne,
–
wejście w życie Umowy nie spowoduje wzrostu wydatków Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych z tytułu świadczeń przyznawanych, zgodnie z polskim
ustawodawstwem, osobom posiadającym status repatrianta, a może wpłynąć na
zmniejszenie tych wydatków. Przyjęte rozwiązania gwarantują, że repatrianci nie
otrzymają świadczeń niższych niż obecnie otrzymywane. Jednakże, w przypadku
gdy na wniosek repatrianta nastąpi ponowne rozpatrzenie prawa do świadczenia,
z uwzględnieniem okresów ubezpieczenia przebytych w RM, i ustalenie jego
wysokości, w efekcie czego wnioskodawca uzyska prawo do częściowego
świadczenia mołdawskiego, wówczas instytucja polska pomniejszy kwotę
wypłacanego świadczenia polskiego o kwotę świadczenia należnego
i przyznanego za okresy ubezpieczenia przebyte w RM. Takie rozwiązanie
14
spowoduje zmniejszenie wysokości kwot wypłacanych przez Fundusz
Ubezpieczeń Społecznych o wysokość świadczeń przyznanych i wypłacanych
przez instytucję mołdawską,
–
liczba obywateli RM podejmujących legalne zatrudnienie w RP wpływa na wzrost
odprowadzanych, do polskiego systemu, składek ubezpieczeniowych, a tym
samym wzrost dochodów funduszy ubezpieczeniowych).
Biorąc powyższe pod uwagę, można założyć, że realizacja postanowień polsko-
-mołdawskiej Umowy o ubezpieczeniu społecznym nie wpłynie znacząco na wzrost
wydatków funduszy ubezpieczeniowych.
Podsumowując kwestię skutków finansowych związania RP Umową o ubezpieczeniu
społecznym z RM, należy stwierdzić, że uwzględniając:
–
zakres przedmiotowy Umowy, jej wejście w życie nie będzie miało wpływu na
wydatki jednostek samorządu terytorialnego, natomiast może mieć niewielki
wpływ na wydatki budżetu państwa w zakresie, w jakim może spowodować
wzrost dotacji budżetowej do funduszy ubezpieczeniowych,
–
potencjalnie niewielką grupę osób, do której mogłaby mieć zastosowanie zasada
sumowania okresów, uregulowania, w myśl których każda z Umawiających się
Stron płaci za własne okresy ubezpieczenia, oraz obowiązujące w RP przepisy
w zakresie tzw. „nowego systemu emerytalnego”, można założyć, że związanie
się polsko-mołdawską Umową nie wpłynie istotnie na wzrost wydatków
Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz Funduszu Emerytalno-Rentowego Kasy
Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego; można założyć, że skutki te będą na
poziomie błędu statystycznego,
–
procedurę obowiązującą w zakresie ratyfikacji i wejścia w życie takiej umowy,
ewentualne skutki finansowe związania się polsko-mołdawską Umową obciążą
fundusze ubezpieczeniowe najwcześniej w II połowie 2014 r.
5.
Tryb związania Rzeczypospolitej Polskiej Umową
Z uwagi na postanowienia art. 89 ust. 1 pkt 5 Konstytucji RP, polsko-mołdawska
Umowa o ubezpieczeniu społecznym będzie miała rangę ratyfikowanej umowy
międzynarodowej. Umowa zawiera postanowienia dotyczące ubezpieczenia
7) W roku 2009 wydano 601 zezwoleń na pracę dla obywateli Republiki Mołdawii, w roku 2010 wydano 675
zezwoleń, w roku 2011 wydano 1017 zezwoleń, w roku 2012 wydano 616 zezwoleń, a w I połowie 2013 roku
wydano 269 zezwoleń.
15
społecznego, które w polskim porządku prawnym stanowią materię regulowaną
ustawowo. Dodatkowo niektóre z postanowień Umowy przewidują rozwiązania
odbiegające od tych zawartych w ustawodawstwie polskim, jak np. możliwość
sumowania polskich i mołdawskich okresów ubezpieczenia oraz dokonywania wypłaty
polskich świadczeń należnych osobom uprawnionym zamieszkałym na terytorium RM.
Związanie RP Umową nastąpi w trybie określonym w art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 14
kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych), tj. w drodze ratyfikacji za uprzednią
zgodą wyrażoną w ustawie (tzw. duża ratyfikacja). Umowa zostanie zawarta na czas
nieokreślony, z możliwością jej wypowiedzenia.
a) podmioty prawa krajowego, których dotyczy Umowa
Postanowienia Umowy będą miały zastosowanie do pracowników i osób pracujących
na własny rachunek, podlegających ubezpieczeniu społecznemu na terytorium każdej
z Umawiających się Stron, jak również do członków ich rodzin i innych osób
uprawnionych, pozostałych po śmierci żywiciela. Umowa będzie miała szczególne
znaczenie dla osób fizycznych w zakresie uzyskiwania prawa do świadczeń z tytułu:
starości (emerytury), niezdolności do pracy (renty), śmierci (renty rodzinne).
Umowa nie dotyczy bezpośrednio osób prawnych, ale rozwiązania w niej przyjęte mogą
przyczynić się do poprawy sytuacji polskich osób prawnych prowadzących działalność
na terytorium RM, szczególnie przez eliminację podwójnego opłacania składek na
ubezpieczenie społeczne. Postanowienia Umowy będą sprzyjały współpracy
gospodarczej, jak też ułatwią swobodny przepływ pracowników.
b) sposób, w jaki Umowa dotyczy spraw uregulowanych w prawie wewnętrznym
Postanowienia Umowy odnoszą się do spraw uregulowanych w następujących
ustawach:
– ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U.
z 2013 r. poz. 1442, z późn. zm.),
– ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1440, z późn. zm.),
– ustawie z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy
emerytalnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 989, z późn. zm.),
8) Dz. U. Nr 39, poz. 443, z późn. zm.
16
– ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U.
z 2013 r. poz. 1403, z późn. zm.),
– ustawie z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu
wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322,
z późn. zm.),
– ustawie z dnia 30 października 2002 r. o zaopatrzeniu z tytułu wypadków lub
chorób zawodowych powstałych w szczególnych okolicznościach (Dz. U. z 2013 r.
poz. 737).
c) środki prawne, jakie powinny zostać przyjęte w celu wykonania Umowy
Wejście w życie Umowy nie pociągnie za sobą konieczności dokonywania zmian
w polskim ustawodawstwie wewnętrznym. Wymogiem niezbędnym jest jedynie
zawarcie, przez obie Umawiające się Strony, Porozumienia Administracyjnego
(wykonawczego) w sprawie stosowania Umowy. Porozumienie to, wraz z Umową,
zostało podpisane w Warszawie dnia 9 września 2013 r. i zacznie obowiązywać wraz
z wejściem w życie polsko-mołdawskiej Umowy o ubezpieczeniu społecznym.
17
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2093 › Pobierz plik