Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Mołdawii o ubezpieczeniu społecznym, podpisanej w Warszawie dnia 9 września 2013r.
projekt dotyczy stworzenia obywatelom Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Mołdawii gwarancji ochrony ubezpieczeniowej w przypadku przeniesienia miejsca zamieszkania lub zatrudnienia na terytorium drugiego państwa i realizacji polskiej polityki migracyjnej zakładającej liberalizację zasad dostępu do polskiego rynku pracy dla cudzoziemców
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2093
- Data wpłynięcia: 2014-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Mołdawii o ubezpieczeniu społecznym, podpisanej w Warszawie dnia 9 września 2013 r.
- data uchwalenia: 2014-03-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 583
2093
w rozwoju polsko-mołdawskich stosunków gospodarczych.
Uwzględniając powyższe, związanie RP Umową o ubezpieczeniu społecznym z RM
należy uznać za celowe ze względu na: spełnienie społecznych oczekiwań w tym
zakresie, tj. rozwiązanie istotnych problemów obywateli RP i RM wynikających z braku
takiej Umowy, dopełnienie działań podjętych przez RP z zakresu migracji zarobkowych
oraz realizacji programu „Partnerstwo Wschodnie”, jak również stworzenie lepszych
warunków rozwoju polsko-mołdawskiej współpracy gospodarczej.
2. Dotychczasowy stan prawny
Pomiędzy RP a RM nie ma żadnych regulacji prawnych w dziedzinie ubezpieczeń
społecznych. Rodzi to – dla obywateli obu Umawiających się Stron – wiele
niekorzystnych zjawisk. Szczególnie dotkliwy jest:
1)
brak możliwości zaliczania na prawo do świadczeń okresów ubezpieczenia
przebytych na terytorium drugiej Umawiającej się Strony, co oznacza, że ustalając
prawo do świadczeń oraz ich wysokości, każde z państw bierze pod uwagę
jedynie okresy ubezpieczenia przebyte na swoim terytorium. W efekcie osoby
zainteresowane często nie mogą uzyskać prawa do świadczeń, szczególnie
długoterminowych, jak emerytury i renty, ani przy zastosowaniu wyłącznie
polskich (lub mołdawskich) wewnętrznych przepisów ubezpieczeniowych, ani
przy zastosowaniu zasady sumowania okresów ubezpieczenia – stanowiącej
standard w tego typu umowach;
2)
brak regulacji prawnych dotyczących transferu świadczeń osobom, które
przesiedliły się na terytorium drugiego państwa. W obowiązującym stanie
prawnym, świadczenia emerytalne i rentowe przysługujące z tytułu podlegania
wyłącznie polskiemu systemowi ubezpieczeń społecznych, przyznane osobom
zamieszkałym za granicą, są wypłacane, na ich wniosek, osobie przez nich
upoważnionej do odbioru, zamieszkałej w kraju, lub na rachunek bankowy
emeryta lub rencisty w kraju (zgodnie z art. 132 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r.
o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych)). Oznacza to, że
osoby zamieszkałe w RM, które uzyskały prawo do polskich emerytur lub rent,
nie mogą ich otrzymywać w miejscu swego zamieszkania w RM, gdyż polskie
4) Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227, z późn. zm.
4
ustawodawstwo w takim przypadku przewiduje wypłatę tych świadczeń tylko
w RP;
3)
obowiązek podwójnego opłacania składek ubezpieczeniowych za pracowników
polskich delegowanych do pracy do RM, gdyż osoby te podlegają ubezpieczeniu
w państwie stałego zatrudnienia, czyli w RP, i równocześnie w państwie
czasowego zatrudnienia, czyli w RM. Takie podwójne oskładkowanie zwiększa
koszty działalności polskich przedsiębiorstw w RM i hamuje przepływ
pracowników.
Oczywiście trudno precyzyjnie określić liczbę osób, których powyższe problemy
wynikające z braku Umowy dotyczą. Jednakże niewątpliwie grupa osób zainteresowana
zawarciem polsko-mołdawskiej Umowy, szczególnie ze względu na wprowadzenie
zasady sumowania okresów ubezpieczenia, istnieje).
Ponadto w przypadku osób posiadających status repatrianta szczególnie niekorzystne
jest to, że:
1)
do ustalenia wysokości polskiego świadczenia przyznawanego z uwzględnieniem
okresów zatrudnienia przebytych w RM nie może być brane pod uwagę
wynagrodzenie osiągane za tę pracę w tym państwie. W efekcie repatrianci
zazwyczaj uprawnieni są do świadczeń wypłacanych w wysokościach
minimalnych;
2)
członkowie rodzin repatriantów nie mają prawa do korzystania z postanowień
art. 6 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach
z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, czyli okres zatrudnienia w RM nie może
być im zaliczony na prawo do polskich świadczeń emerytalno-rentowych.
W efekcie niejednokrotnie osoby te (głównie osoby starsze) mają trudności ze
spełnieniem warunków wymaganych dla uzyskania prawa do polskiego
świadczenia bądź spełnienie tych warunków jest wręcz niemożliwe.
5) Z informacji przekazanych przez Ambasadę RP w Kiszyniowie – według oficjalnych statystyk z ostatniego spisu
powszechnego z 2004 r. – RM zamieszkują 2383 osoby narodowości polskiej (dane te nie uwzględniają terytorium
Naddniestrza). Jednakże według szacunku Konsulatu RP liczba ta jest wyższa i wynosi ok. 4000 osób. Oczywiście
nie można uznać, że grupa osób posiadająca poczucie polskiej tożsamości jest równoznaczna z grupą osób, do której
postanowienia polsko-mołdawskiej Umowy będą miały realne zastosowanie.
5
3.
Projektowany stan prawny
Przedstawiona Umowa odpowiada standardom międzynarodowym. Została ona oparta
na podstawowych zasadach koordynacji systemów ubezpieczenia społecznego, tj.:
1)
zasadzie równego traktowania – zgodnie z którą przy stosowaniu ustawodawstwa
jednej z Umawiających się Stron obywatele drugiej Umawiającej się Strony
podlegają obowiązkom i korzystają z uprawnień na tych samych warunkach, co
obywatele pierwszej Umawiającej się Strony, chyba że niniejsza Umowa stanowi
inaczej (art. 4 Umowy);
2)
zasadzie zachowania praw nabytych (eksportu/transferu świadczeń) – zgodnie
z którą świadczenia pieniężne wypłacane zgodnie z ustawodawstwem jednej
z Umawiających się Stron nie mogą zostać zmniejszone, zmienione, zawieszone,
wstrzymane lub skonfiskowane z powodu tego, że uprawniony ma miejsce
zamieszkania na terytorium drugiej Umawiającej się Strony, chyba że Umowa
stanowi inaczej (art. 5 Umowy);
3)
zasadzie sumowania okresów ubezpieczenia – zgodnie z którą następuje
sumowanie okresów ubezpieczenia przebytych pod działaniem polskiego
i mołdawskiego ustawodawstwa, które w myśl tego ustawodawstwa wymagane są
do nabycia, zachowania lub przywrócenia prawa do emerytury lub renty, a także
do obliczania tych świadczeń (art. 14 Umowy).
W myśl Umowy (art. 3) będzie ona miała zastosowanie do wszystkich osób, które
podlegają lub podlegały ustawodawstwu jednej lub obu Umawiających się Stron oraz
osób, których prawa wynikają z praw osób, które podlegają lub podlegały
ustawodawstwu jednej lub obu Umawiających się Stron. Oznacza to, że Umowa nie
będzie miała charakteru umowy obywatelskiej, czyli uzyskanie na jej podstawie prawa
do świadczeń nie będzie uzależnione od posiadania polskiego lub mołdawskiego
obywatelstwa przez daną osobę, lecz od jej podlegania ustawodawstwu jednej
z Umawiających się Stron.
Zakresem przedmiotowym Umowy (art. 2) zostały objęte świadczenia z tytułu: starości
(emerytury), niezdolności do pracy (renty), wypadków przy pracy i chorób
zawodowych (renty, odszkodowania), śmierci (renty rodzinne). Z inicjatywy Strony
mołdawskiej zakres przedmiotowy Umowy, ze względów finansowych, nie obejmuje
postanowień dotyczących świadczeń z tytułu choroby i macierzyństwa, świadczeń
6
rodzinnych, zasiłków dla bezrobotnych, zasiłków pogrzebowych, a także świadczeń
rzeczowych (zdrowotnych)).
Umowa zawiera także regulacje merytoryczne odnoszące się do poszczególnych
dziedzin ubezpieczenia społecznego objętych zakresem przedmiotowym Umowy. Są to
uregulowania dotyczące:
a) stosowanego ustawodawstwa (art. 7–12 Umowy)
Zgodnie z art. 7 Umowy osoby zatrudnione na terytorium jednej z Umawiających się
Stron podlegają, w odniesieniu do tego zatrudnienia, ustawodawstwu tylko tej
Umawiającej się Strony, nawet jeżeli zamieszkują na terytorium drugiej Umawiającej
się Strony lub jeżeli główna siedziba lub zarejestrowana siedziba ich pracodawcy mieści
się na terytorium tej drugiej Umawiającej się Strony. Natomiast osoby pracujące na
własny rachunek, prowadzące działalność na terytorium jednej z Umawiających się
Stron – w odniesieniu do tej działalności – podlegają ustawodawstwu tej Umawiającej
się Strony, nawet jeżeli miejsce zamieszkania danej osoby znajduje się na terytorium
drugiej Umawiającej się Strony.
Podstawową zasadą jest więc obowiązywanie, w odniesieniu do danego zatrudnienia,
ustawodawstwa państwa miejsca wykonywania pracy, a w przypadku osób pracujących
na własny rachunek – ustawodawstwa miejsca wykonywania pracy na własny rachunek.
Natomiast w odniesieniu do pracowników służby cywilnej i osób z nimi zrównanych,
zgodnie z art. 7 pkt 3 Umowy, zasadą jest podleganie ustawodawstwu tej Umawiającej
się Strony, której administracja zatrudnia daną osobę.
Umowa przewiduje także pewne wyjątki od zasady ogólnej, które wynikają
z charakteru lub specyfiki wykonywanej pracy (zawodu) i powszechnie występują
w tego typu umowach dwustronnych, jak też w przepisach unijnych. Dotyczą one
pracowników delegowanych oraz osób zatrudnionych: w przedsiębiorstwach transportu
międzynarodowego, na statkach, w misjach dyplomatycznych i placówkach
konsularnych. Jednakże wyjątkiem, który w przypadku tego typu umów ma najczęstsze
zastosowanie, jest uregulowanie dotyczące pracowników delegowanych. Zgodnie z nim
pracownik polski, który zostanie oddelegowany przez swego pracodawcę do pracy
w RM, przez okres 24 miesięcy będzie podlegał nadal ustawodawstwu polskiemu
6) Strona mołdawska w trakcie negocjacji projektu Umowy poinformowała, że jeżeli sytuacja finansowa
RM ulegnie poprawie, możliwe będzie rozszerzenie zakresu przedmiotowego Umowy. Dlatego też
w projekcie umieszczono art. 30 regulujący kwestie możliwości zmiany lub uzupełnienia Umowy przez
zawieranie umów uzupełniających (protokołów dodatkowych).
7
w zakresie ubezpieczenia społecznego, a nie ustawodawstwu mołdawskiemu – co
wynikałoby z zasady ogólnej wyrażonej w art. 7 pkt 1 Umowy. Takie uregulowanie
pozwala na pozostawienie pracownika w dotychczas mającym do niego zastosowanie
systemie ubezpieczenia społecznego, bez konieczności jego zmiany na okres
delegowania (art. 8 ust. 1 Umowy). Uregulowanie to będzie stosowane także w drugą
stronę, tj. w odniesieniu do pracowników mołdawskich delegowanych do pracy do RP.
Dodatkowo będzie istniała możliwość przedłużenia okresu delegowania pracownika.
W myśl art. 8 ust. 3 Umowy, jeżeli okres pracy przedłuży się ponad 24 miesiące, na
wspólny wniosek pracodawcy i pracownika lub osoby pracującej na własny rachunek,
ustawodawstwo pierwszej Umawiającej się Strony jest nadal stosowane przez kolejny
okres nieprzekraczający 36 miesięcy, pod warunkiem, że władza właściwa drugiej
Umawiającej się Strony lub instytucja upoważniona przez tę władzę udzieli na to zgody.
Warunkiem zastosowania takiego rozwiązania jest skierowanie wniosku o udzielenie
zgody na przedłużenie okresu delegowania przed wygaśnięciem pierwszego
24-miesięcznego okresu delegowania.
b) świadczeń emerytalno-rentowych (art. 13–16 Umowy)
W tym zakresie Umowa przewiduje, że uprawnienia do świadczeń emerytalno-
-rentowych będą ustalane z uwzględnieniem łączonych okresów ubezpieczenia
przebytych w obydwu państwach, przy czym koszty tak ustalanych świadczeń będą
obciążały instytucje ubezpieczeniowe każdej z Umawiających się Stron proporcjonalnie
do okresów ubezpieczenia przebytych w danym państwie. Wysokość tak ustalonych
świadczeń będzie obliczana według następujących zasad:
–
w przypadkach gdy okresy ubezpieczenia przebyte tylko w RP dają prawo do
emerytury lub renty w myśl polskich przepisów, wówczas ubezpieczony otrzyma
polskie świadczenie obliczone tylko na podstawie okresów ubezpieczenia
przebytych w RP, a druga Umawiająca się Strona (RM) wypłaci część
świadczenia przyznaną za okresy ubezpieczenia przebyte na jej terytorium
i odwrotnie, w przypadkach gdy okresy ubezpieczenia przebyte tylko w RM dają
prawo do emerytury lub renty w myśl mołdawskich przepisów, wówczas
ubezpieczony otrzyma mołdawskie świadczenie obliczone tylko na podstawie
okresów ubezpieczenia przebytych w RM, a druga Umawiająca się Strona, czyli
RP, wypłaci część świadczenia przyznaną za okresy ubezpieczenia przebyte na
terytorium RP,
8
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2093
› Pobierz plik