Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Mołdawii o ubezpieczeniu społecznym, podpisanej w Warszawie dnia 9 września 2013r.
projekt dotyczy stworzenia obywatelom Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Mołdawii gwarancji ochrony ubezpieczeniowej w przypadku przeniesienia miejsca zamieszkania lub zatrudnienia na terytorium drugiego państwa i realizacji polskiej polityki migracyjnej zakładającej liberalizację zasad dostępu do polskiego rynku pracy dla cudzoziemców
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2093
- Data wpłynięcia: 2014-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Mołdawii o ubezpieczeniu społecznym, podpisanej w Warszawie dnia 9 września 2013 r.
- data uchwalenia: 2014-03-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 583
2093
w przypadkach gdy okresy ubezpieczenia przebyte w RP nie dają prawa do
polskiej emerytury lub renty oraz okresy ubezpieczenia przebyte w RM nie dają
prawa do mołdawskiej emerytury lub renty, każda z instytucji ubezpieczeniowych
danego państwa ustali prawo do świadczenia na podstawie sumy okresów
ubezpieczenia przebytych w obydwu państwach i będzie je wypłacać
w wysokości odpowiadającej stosunkowi sumy własnych okresów ubezpieczenia
do ich sumy uzyskanej w obydwu państwach (zasada „pro rata temporis”).
Obowiązek stosowania zasady „pro rata temporis” (proporcji okresów), tj. ustalanie
częściowych świadczeń emerytalno-rentowych z zastosowaniem zasady sumowania
okresów, będzie obligatoryjny tylko w tych przypadkach, gdy jest to dla
zainteresowanego konieczne lub korzystniejsze (art. 13 Umowy).
Dodatkowo będzie możliwość uwzględnienia na prawo do świadczeń emerytalno-
-rentowych także okresów ubezpieczenia przebytych w państwie trzecim, o ile są to
okresy przebyte w państwie, z którym obie Umawiające się Strony są związane umową
o zabezpieczeniu społecznym, przewidującą sumowanie okresów ubezpieczenia.
Umowa zawiera także uregulowanie dotyczące sytuacji, w której dana osoba posiada na
terytorium jednej z Umawiających się Stron okres ubezpieczenia krótszy niż
12 miesięcy. W takim przypadku instytucja właściwa tej Umawiającej się Strony nie
przyznaje prawa do emerytury lub renty, jeżeli zgodnie ze stosowanym przez nią
ustawodawstwem przyznanie prawa do tych świadczeń, w oparciu o tak krótki okres
ubezpieczenia, nie jest możliwe. Jednakże okres ten zostanie uwzględniony – w celu
nabycia prawa do świadczenia – przez instytucję właściwą drugiej Umawiającej się
Strony, w której po zsumowaniu okresów ubezpieczenia powstanie prawo do emerytury
lub renty.
Ponadto w Umowie zaproponowano rozwiązanie polegające na tym, że świadczenia,
które zostały przyznane przed wejściem w życie Umowy, mogą być ponownie ustalone
zgodnie z postanowieniami Umowy, jeżeli zmiana wynika wyłącznie z postanowień
Umowy. Jednakże na podstawie art. 28 ust. 5 Umowy, jeżeli ponowne ustalenie
spowoduje brak prawa lub prawo do świadczenia w kwocie niższej niż wypłacane
dotychczas, polska instytucja właściwa, osobom zamieszkałym w RP, zapewni, że suma
wypłacanych świadczeń polskich i mołdawskich lub wysokość świadczenia
mołdawskiego nie będzie niższa od świadczeń wypłacanych dotychczas. Uregulowanie
to będzie miało zastosowanie do osób posiadających status repatrianta. W efekcie
9
oznacza to, że jeżeli w wyniku ustalenia prawa do świadczenia z uwzględnieniem
postanowień Umowy wysokość świadczeń przyznanych repatriantom zamieszkałym
w RP będzie niższa od wysokości polskich świadczeń aktualnie wypłacanych, polska
instytucja właściwa zapewni uzupełnienie wysokości nowo przyznanych świadczeń do
wysokości świadczeń dotychczas wypłacanych.
c) świadczenia z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (art. 17–19
Umowy)
W tym zakresie Umowa przewiduje, że prawo do świadczeń z tytułu wypadków przy
pracy i chorób zawodowych będzie ustalane zgodnie z ustawodawstwem, które miało
zastosowanie w chwili zaistnienia wypadku albo w czasie wykonywania pracy,
w wyniku której powstała choroba zawodowa. W odniesieniu do świadczeń z tytułu
choroby zawodowej Umowa przewiduje, że jeżeli ich przyznanie jest uzależnione:
–
od stwierdzenia danej choroby po raz pierwszy na terytorium Umawiającej się
Strony, warunek ten uważa się za spełniony także, jeżeli choroba ta zostanie
stwierdzona po raz pierwszy na terytorium drugiej Umawiającej się Strony,
–
od stwierdzenia danej choroby w określonym terminie po zaprzestaniu
wykonywania pracy mogącej spowodować zagrożenie, uwzględnia się,
w niezbędnym zakresie, inne prace wiążące się z podobnym ryzykiem,
wykonywane zgodnie z ustawodawstwem drugiej Umawiającej się Strony,
–
od wykonywania pracy, która tę chorobę spowodowała przez określony czas,
uwzględnia się także okresy, podczas których taka praca była wykonywana na
terytorium drugiej Umawiającej się Strony.
Umowa zawiera także uregulowania dotyczące sytuacji pogłębienia się choroby
zawodowej. Podstawową zasadą jest, że jeżeli prawo do świadczenia z tytułu choroby
zawodowej powstało zgodnie z ustawodawstwem jednej Umawiającej się Strony, to
odpowiedzialność za wypłatę świadczenia z tytułu pogłębienia się tej choroby ponosi
instytucja właściwa tej Umawiającej się Strony, nawet jeżeli pogłębienie choroby
nastąpiło w chwili, gdy osoba podlegała ustawodawstwu drugiej Umawiającej się
Strony, o ile nie wykonywała tam pracy narażającej ją na chorobę zawodową.
Natomiast w sytuacji pogłębienia się choroby zawodowej u osoby otrzymującej
świadczenie z tytułu tej choroby zgodnie z ustawodawstwem jednej Umawiającej się
Strony, podczas wykonywania na terytorium drugiej Umawiającej się Strony pracy,
która może spowodować chorobę zawodową, wówczas:
10
–
instytucja właściwa pierwszej Umawiającej się Strony nadal wypłaca przyznane
świadczenie, nie uwzględniając pogłębienia się choroby zawodowej,
–
instytucja właściwa drugiej Umawiającej się Strony, której ustawodawstwu
podlegała osoba w czasie wykonywania pracy mogącej spowodować pogłębienie
się choroby zawodowej, przyznaje świadczenie w wysokości różnicy między
wysokością świadczenia, które przysługuje po pogłębieniu się choroby
zawodowej, a wysokością świadczenia, które przysługiwałoby przed
pogłębieniem się choroby zawodowej, zgodnie z obowiązującym ją
ustawodawstwem.
Proponowane w Umowie zasady ustalania prawa do świadczeń oraz ich wypłaty będą
obowiązywały od dnia wejścia w życie Umowy. Postanowienia Umowy nie będą
uzasadniały roszczeń o wypłatę świadczeń za okres przed jej wejściem w życie, ale
okresy ubezpieczenia przebyte zgodnie z ustawodawstwem każdej z Umawiających się
Stron przed dniem wejścia w życie Umowy będą uwzględniane przy ustalaniu prawa
i wysokości świadczeń przyznawanych na jej podstawie.
Umowa zawiera także uregulowania administracyjne odnoszące się do: pomocy
administracyjnej i prawnej oraz badań lekarskich (art. 21 Umowy), ochrony danych
osobowych (art. 22 Umowy), zwolnienia z opłat i uwierzytelnień (art. 23 Umowy),
składania dokumentów (art. 24 Umowy), stosowanego języka (art. 25 Umowy), wypłaty
świadczeń (art. 26 Umowy), rozstrzygania sporów (art. 27 Umowy).
4.
Skutki wejścia w życie Umowy
Chcąc określić przewidywane skutki wejścia w życie polsko-mołdawskiej Umowy
o ubezpieczeniu społecznym, należy stwierdzić, że przyjęcie i wprowadzenie w życie
jej uregulowań z pewnością zapewni:
1)
możliwość uwzględniania okresów ubezpieczenia przebytych w RM w celu
ustalenia prawa i wysokości polskich świadczeń z ubezpieczenia społecznego
(i odwrotnie). Umowa stworzy możliwość sumowania okresów ubezpieczenia
przebytych w RM i w RP, co niejednokrotnie przesądzi o nabyciu prawa do
świadczeń przyznanych przez instytucje ubezpieczeniowe RP i RM oraz ich
wypłacie w miejscu zamieszkania świadczeniobiorcy;
2)
transfer świadczeń emerytalno-rentowych osobom uprawnionym zamieszkałym
na terytorium drugiej Umawiającej się Strony.
11
Natomiast rozwiązanie dotyczące osób posiadających status repatrianta, uprawnionych
do polskich świadczeń emerytalno-rentowych:
1)
umożliwi uzyskanie, za okresy ubezpieczenia przebyte w RM, prawa do
mołdawskich świadczeń emerytalno-rentowych, co niejednokrotnie dla tych osób
ma znaczenie nie tylko finansowe, ale też prestiżowe. Repatriantom trudno jest
zrozumieć brak możliwości otrzymania prawa do mołdawskich świadczeń za
niejednokrotnie kilkudziesięcioletni okres ciężkiej pracy w RM. Obecna sytuacja
rodzi w nich poczucie krzywdy;
2)
stworzy gwarancje wypłaty świadczeń emerytalno-rentowych w kwocie nie
niższej niż obecnie otrzymywane.
Niezależnie od powyższego, postanowienia dotyczące stosowanego ustawodawstwa
mogą przyczynić się do poprawy współpracy gospodarczej między RP a RM,
tj. pozytywnie wpłynąć na decyzje polskich firm o podejmowaniu nowych inwestycji
w tym państwie. Postanowienia te mogą także pozytywnie wpłynąć na decyzje
mołdawskich firm w sprawie realizacji usług eksportowych w RP, szczególnie dzięki
możliwości delegowania mołdawskich pracowników do pracy w RP. Uregulowania
dotyczące stosowanego ustawodawstwa mogą także skutkować zmniejszeniem grupy
obywateli RM podejmujących w Polsce zatrudnienie nielegalnie.
Wejście w życie każdej umowy o ubezpieczeniu społecznym wiąże się z określonymi
skutkami finansowymi. Niestety, mimo wielu starań i podejmowanych działań, nie
udało się uzyskać danych, które pozwoliłyby na ustalenie skutków finansowych
związania RP Umową z RM. Wszelkie próby pozyskania danych umożliwiających
dokonanie chociażby szacunkowej ich oceny nie przyniosły spodziewanych rezultatów.
Należy zauważyć, że w przypadku zawieranych przez RP dwustronnych umów
o ubezpieczeniu/zabezpieczeniu społecznym zazwyczaj występują znaczne trudności
w gromadzeniu danych umożliwiających dokonanie szacunkowego wyliczenia skutków
finansowych związania się taką umową. Szczególnie trudne jest pozyskanie tych
danych w odniesieniu do państw powstałych po rozpadzie byłego ZSRR. Dlatego też
przedstawienie precyzyjnych wyliczeń nie jest możliwe. Jednakże możliwe jest
wskazanie pewnych istotnych kwestii, na które warto zwrócić uwagę, czyli:
a) skutki finansowe dla budżetu państwa
Spośród świadczeń objętych zakresem przedmiotowym Umowy żadne, w sposób
bezpośredni, nie podlegają finansowaniu ze środków budżetu państwa. Jednakże,
12
z uwagi na to, że przychody Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz Funduszu
Emerytalno-Rentowego Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, z których
środków finansowane są wypłaty świadczeń, pochodzą również z dotacji budżetu
państwa (w przypadku Funduszu Emerytalno-Rentowego Kasy Rolniczego
Ubezpieczenia Społecznego dotacja z budżetu państwa stanowi główne źródło jego
przychodów), wejście w życie Umowy może potencjalnie spowodować wzrost kwoty
dotacji budżetowej. Wyliczenie ewentualnych skutków finansowych w tym zakresie nie
jest jednak możliwe wobec braku niezbędnych danych.
b) skutki finansowe dla jednostek samorządu terytorialnego
Żadne świadczenia objęte zakresem przedmiotowym Umowy nie są finansowane ze
środków jednostek samorządu terytorialnego. Dlatego też wejście w życie polsko-
-mołdawskiej Umowy o ubezpieczeniu społecznym nie będzie miało wpływu na finanse
jednostek samorządu terytorialnego.
c) skutki finansowe dla funduszy ubezpieczeniowych
Zakres przedmiotowy Umowy oznacza, że skutki wejścia jej w życie mogą mieć wpływ
na fundusze ubezpieczeniowe, tj. Fundusz Ubezpieczeń Społecznych oraz Fundusz
Emerytalno-Rentowy Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. W tym kontekście
można wyróżnić dwie grupy czynników, tj. 1) czynniki, które mogą spowodować
wzrost wydatków funduszy ubezpieczeniowych, oraz 2) czynniki, które nie wpłyną na
wydatki funduszy ubezpieczeniowych, zmniejszą te wydatki lub spowodują wzrost
dochodów funduszy.
Analizując pierwszą grupę czynników, należy wskazać, że:
–
wejście w życie Umowy może spowodować wzrost kosztów wypłaty świadczeń
należnych z polskiego systemu ubezpieczenia społecznego, do których prawo, bez
wejścia w życie Umowy, nie powstałoby. Kwestia ta dotyczy osób objętych tzw.
„starym systemem emerytalnym”, które posiadają okresy ubezpieczenia przebyte
w RP, ale w wymiarze zbyt krótkim dla przyznania prawa do polskich świadczeń
długoterminowych (emerytur, rent). Po wejściu w życie Umowy i zastosowaniu
zasady sumowania okresów część z tych osób uzyska prawo do polskich
świadczeń emerytalno-rentowych,
13
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2093
› Pobierz plik