Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-1
Jak pokazuje szereg badań (np. Bilans Kapitału Ludzkiego 2012), jednym z kluczowych
problemów polskiego rynku pracy jest niedopasowanie kompetencji absolwentów do
potrzeb społeczno-gospodarczych. Proponowana ustawa wprowadza instrumenty, które
przyczynią się do lepszego dopasowania kompetencji absolwentów i pracowników do
wymagań pracodawców i w konsekwencji pozytywnie wpłyną na rynek pracy.
Dzięki obowiązkowym 3-miesięcznym praktykom dla wszystkich studentów na
studiach o profilu praktycznym, studenci już w trakcie studiów uzyskają kompetencje,
które ułatwią im późniejsze uzyskanie zatrudnienia oraz zdobędą wiedzę na temat
wymagań pracodawców. Dodatkowo pracodawcy będą mieli okazję silniej włączyć się
w proces kształcenia, co z jednej strony korzystnie wpłynie na kompetencje
absolwentów, a z drugiej strony ułatwi pracodawcom znalezienie przyszłych
pracowników już na etapie studiów.
Pozytywnie na rynek pracy wpłynie również wprowadzenie możliwości prowadzenia
przemiennego kształcenia w formie zajęć dydaktycznych w uczelni i praktyk
odbywanych u pracodawcy (tzw. „studiów dualnych”). System ten znakomicie
sprawdza się z Niemczech, czyli w kraju o jednej z najniższych w Europie stóp
bezrobocia wśród absolwentów szkół wyższych, gdyż pozwala absolwentom na płynne
przejście między studiami a pracą zawodową. Doświadczenia tego typu szkół
(np. Dualna Szkoła Wyższa Badenii-Wirtembergii) pokazują, że nawet 80%
absolwentów „dualnych programów studiów” kontynuuje zatrudnienie po studiach
u pracodawcy, u którego absolwent odbywał praktyczną część procesu kształcenia.
Także proponowana możliwość potwierdzenia efektów uczenia się uzyskanych drogą
inną niż formalna będzie miała pozytywny wpływ na sytuację na rynku pracy. Osoby
posiadające doświadczenie zawodowe uzyskają łatwiejszą drogę do zdobycia dyplomu
szkoły wyższej (bez szkody dla jakości kształcenia), co wpłynie korzystnie na ich
sytuację na rynku pracy. Rozwiązanie to umożliwi bardziej elastyczne planowanie
ścieżki kariery i łączenia rozwoju zawodowego z edukacją formalną. Ministerstwo
szacuje, że rocznie z potwierdzania efektów kształcenia skorzysta ok. 4 tys. osób.
Z punktu widzenia poprawy sytuacji absolwentów na rynku pracy ważną zmianą jest
również wprowadzenie monitoringu karier zawodowych absolwentów na podstawie
danych ZUS. Uzyskanie przez uczelnie oraz kandydatów na studia obiektywnych
75
i porównywalnych danych na temat sytuacji zawodowej absolwentów konkretnych
kierunków i uczelni przyczyni się do lepszego dostosowania struktury kształcenia do
potrzeb rynku pracy – z jednej strony kandydaci zwrócą się ku kierunkom, po których
mogą liczyć na zatrudnienie, a z drugiej strony uczelnie lepiej dostosują swoją ofertę do
sytuacji na rynku pracy.
Nie wpłyną natomiast znacząco na rynek pracy zmiany w zakresie kolegiów
nauczycielskich. Proponowana regulacja będzie oddziaływać na 751 nauczycieli
zatrudnionych na 559,36 etatach (co stanowi 0,1% ogółu etatów nauczycieli
zatrudnionych w szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostki samorządu
terytorialnego objętych subwencją).
Tabela: Liczba etatów nauczycieli zatrudnionych w publicznych zakładach kształcenia
nauczycieli (w zakresie wpływu niniejszej regulacji)
Stopień awansu zawodowego
Podstawa
zatrudnienia
Nauczyciel Nauczyciel
Nauczyciel
Nauczyciel
stażysta
Razem
kontraktowy mianowany dyplomowany
Mianowanie
0
1
112,74
177,63
291,37
Umowa o pracę na
czas nieokreślony
zawarta na podst.
0
30,35
59,68
54,25
144,28
ustawy
–
Karta
Nauczyciela
Umowa o pracę na
czas
określony
zawarta na podst.
4,97
28,81
48,94
39,22
121,94
ustawy
–
Karta
Nauczyciela
Umowa o pracę na
czas określony –
zatrudnienie na
0,8
0
0,97
0
1,77
podst. art. 10 ust. 9
ustawy
–
Karta
Nauczyciela
Razem
5,77
60,16
222,33
271,1
559,36
76
Wygaszanie kształcenia w kolegiach nie spowoduje gwałtownych zwolnień nauczycieli.
Dane SIO wskazują, że 31% nauczycieli kolegiów ma trzydziestoletni okres
zatrudnienia, w tym 20 lat wykonywania pracy w szczególnym charakterze.
Nauczyciele, którzy spełniali ww. warunki na dzień 31 grudnia 2008 r., mogą na
podstawie art. 88 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela przejść na
emeryturę. Ponadto w przypadku 19% nauczycieli odnotować można znaczną różnicę
pomiędzy stażem pedagogicznym a stażem ogólnym, co może wskazywać, że praca
w kolegium jest ich drugim miejscem pracy, zwłaszcza że 16% nauczycieli jest
zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy.
W przypadku pracowników ekonomiczno-administracyjnych zatrudnionych
w zakładach kształcenia nauczycieli istnieje możliwość utrzymania zatrudnienia.
Pozostałe po kolegiach nieruchomości mogą być wykorzystane w przyszłości na cele
edukacyjne w zależności od potrzeb i strategii określonej przez samorządy
województw. Stopniowe wygaszanie kształcenia w kolegiach sprzyja powyższym
celom.
Biorąc pod uwagę powyższe dane oraz liczbę zatrudnianych corocznie nauczycieli
w szkołach i placówkach systemu oświaty, stopniowe wygaszanie zakładów kształcenia
nauczycieli będzie miało nieznaczny wpływ na rynek pracy.
Planując działania w obszarze oświaty na nowy okres programowania perspektywy
finansowej Unii Europejskiej w latach 2014–2020, Ministerstwo Edukacji Narodowej
zaproponowało działanie „Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w zakresie
działań na rzecz nauczycieli zmieniających zawód lub kwalifikacje”. Projekt ma na celu
wspomóc jednostki samorządu terytorialnego w udzielaniu wsparcia nauczycielom
tracącym pracę w poszerzeniu kwalifikacji lub zdobyciu nowych kwalifikacji
umożliwiających im odnalezienie się na rynku pracy.
Reasumując, należy powtórzyć, że proponowane zmiany w dłuższej perspektywie (co
wynika choćby z kilkuletniego cyklu kształcenia na uczelniach) przyczynią się do
lepszego dopasowania kompetencji absolwentów do potrzeb pracodawców, co przełoży
się na poprawę sytuacji absolwentów uczelni na rynku pracy.
77
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Konkurencyjna gospodarka opiera się na wysokiej jakości kapitale ludzkim.
Przedsiębiorstwa, aby sprostać międzynarodowej konkurencji, potrzebują dobrze
wykształconych pracowników posiadających odpowiednie kompetencje zawodowe
i społeczne. Dlatego też przedstawione w pkt 4 Oceny Skutków Regulacji rozwiązania,
które wpłyną na lepsze dopasowanie kompetencji absolwentów do potrzeb
pracodawców, przełożą się w dłuższej perspektywie na większą konkurencyjność
polskich przedsiębiorstw.
Poza rozwiązaniami wspomnianymi w pkt 4, projekt ustawy przewiduje także inne
instrumenty, które pozytywnie wpłyną na konkurencyjność polskiej gospodarki.
Słabą stroną polskiej gospodarki jest niezadowalający poziom wykorzystywania
w praktyce przez przedsiębiorstwa wyników badań naukowych, czego skutkiem jest
niska innowacyjność polskich przedsiębiorstw. Zgodnie z projektem wprowadzone
zostaną rozwiązania przewidujące zagwarantowanie pracownikowi uczelni publicznej
praw własności intelektualnej do wyników badań naukowych lub prac rozwojowych
powstałych w ramach wykonywania obowiązków ze stosunku pracy w tej uczelni.
Podobne rozwiązania będą dotyczyły pracowników instytutów naukowych PAN.
Studentowi oraz doktorantowi uczelni publicznej albo instytutu naukowego PAN
również będą przysługiwać prawa własności intelektualnej do wyników badań
naukowych lub prac rozwojowych uzyskanych przez nich w czasie trwania studiów
w tej uczelni albo instytucie. Projektowana ustawa wprowadza znaczący impuls dla
pracowników naukowych (doktorantów, studentów) do aktywnych działań w zakresie
komercjalizacji wyników prowadzonych przez nich badań. Obecnie bowiem jedynie
niewielka część uzyskanych patentów jest komercyjnie wykorzystywana (część
zgłoszeń może być dokonywana jedynie w celu uzyskania punktów w ramach oceny
parametrycznej). Proponowane zmiany mają na celu przezwyciężenie tego stanu rzeczy,
gdyż kładą nacisk przede wszystkim na wdrożenie wyników badań naukowych do
gospodarki.
Co istotne, wprowadzony zostanie również wymóg, aby instytut naukowy PAN,
a w przypadku uczelni publicznej centrum transferu technologii (jeżeli zostało
utworzone) lub spółka celowa, zobowiązany był do udzielania pracownikowi,
78
doktorantowi lub studentowi uczelni, na jego wniosek, wsparcia w zakresie
komercjalizacji przez tych twórców wyników badań naukowych lub prac rozwojowych
przez nich stworzonych. Jednocześnie jednak zmiany umożliwią podniesienie
efektywności usług związanych ze wsparciem procesu komercjalizacji, gdyż twórcy
będą zainteresowani współpracą z tymi podmiotami (np. centra transferu technologii,
brokerzy innowacji), które będą udzielały skutecznego wsparcia w procesie
komercjalizacji (dysponowanie przez naukowców prawami majątkowymi da im
swobodę w wyborze podmiotu, z którego usług doradczych będą korzystać).
Utworzenie ogólnopolskiego repozytorium prac dyplomowych korzystnie wpłynie na
rynek usług związanych ze sprawdzaniem prac dyplomowych. Istnienie jednego,
finansowanego ze środków publicznych repozytorium, dostępnego dla różnych
programów antyplagiatowych, ułatwi działalność funkcjonującym na rynku
przedsiębiorcom. W efekcie projektowana zmiana sprzyjać będzie większej
konkurencyjności pomiędzy przedsiębiorcami, co przełoży się na wyższą jakość usług
świadczonych na rzecz uczelni.
Opisane powyżej instrumenty przewidziane przez ustawę, skutkujące lepszym
dostosowaniem kompetencji pracowników do potrzeb pracodawców oraz ułatwieniami
w procesie komercjalizacji wyników badań naukowych, pozytywnie wpłyną na
konkurencyjność polskiej gospodarki. Efekty tych propozycji, ze względu choćby na
kilkuletni cykl kształcenia czy czasochłonny proces komercjalizacji wyników badań
naukowych, będą jednak widoczne dopiero za kilka lat.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Współpraca pomiędzy światem nauki i biznesu stanowi kluczowy element na drodze do
sukcesu gospodarczego regionów. Proponowana ustawa przewiduje szereg rozwiązań,
które sprzyjać będą zacieśnieniu relacji między uczelniami i przedsiębiorcami, zarówno
na płaszczyźnie kształcenia, jak i badań naukowych.
Ważnym aspektem współpracy uczelni i pracodawców jest udział przedsiębiorstw
w kształceniu. Nowelizacja wprowadza rozwiązania (obowiązek praktyk na studiach
o profilu praktycznym oraz tzw. „studia dualne”), które stanowić będą dodatkowy
impuls dla uczelni do poszukiwania partnerów wśród przedsiębiorców. W tym
kontekście warto wspomnieć również o dwóch dodatkowych zmianach, mianowicie
wprowadzanym przez ustawę obowiązkowym udziale przedstawicieli pracodawców
79
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik