eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2085
  • Data wpłynięcia: 2014-01-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198

2085-cz-2

– 3 – 
3. W  przypadku  gdy  podstawowa  jednostka  organizacyjna  uczelni  prowadzi  studia  na 
danym  kierunku  i  poziomie  kształcenia  na  profilach  ogólnoakademickim  i  praktycznym, 
zakładane efekty kształcenia opisuje się odrębnie dla każdego profilu. 
4. Podstawowa  jednostka organizacyjna uczelni  prowadząca na danym  kierunku studia 
stacjonarne  i  niestacjonarne  zapewnia  uzyskanie  takich  samych  efektów  kształcenia  w  obu 
tych formach. 
§ 5. 1. Program studiów dla kierunku studiów, poziomu i profilu kształcenia określa: 
1) 
formę studiów (stacjonarne lub niestacjonarne); 
2) 
liczbę  semestrów  i  liczbę  punktów  ECTS  konieczną  dla  uzyskania  kwalifikacji 
odpowiadających poziomowi studiów; 
3) 
moduły kształcenia – zajęcia lub grupy zajęć – wraz z przypisaniem do każdego modułu 
zakładanych efektów kształcenia oraz liczby punktów ECTS; 
4) 
sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia osiąganych przez studenta; 
5) 
plan studiów prowadzonych w formie stacjonarnej lub niestacjonarnej; 
6) 
łączną liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać na zajęciach wymagających 
bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów; 
7) 
łączną  liczbę  punktów  ECTS,  którą  student  musi  uzyskać  w  ramach  zajęć  z  zakresu 
nauk  podstawowych,  do  których  odnoszą  się  efekty  kształcenia  dla  określonego 
kierunku, poziomu i profilu kształcenia; 
8) 
łączną liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć o charakterze 
praktycznym, w tym zajęć laboratoryjnych, warsztatowych i projektowych; 
9) 
minimalną  liczbę  punktów  ECTS,  którą  student  musi  uzyskać,  realizując  moduły 
kształcenia oferowane na zajęciach ogólnouczelnianych lub na innym kierunku studiów; 
10)  minimalną  liczbę  punktów  ECTS,  którą  student  musi  uzyskać  na  zajęciach 
z wychowania fizycznego; 
11)  wymiar, zasady i formę odbywania praktyk dla kierunku studiów o profilu praktycznym, 
w przypadku kierunku studiów o profilu ogólnoakademickim, gdy program kształcenia 
przewiduje praktyki. 
2. Program  studiów  umożliwia  studentowi  wybór  modułów  kształcenia,  do  których 
przypisuje  się  punkty  ECTS  w  wymiarze  nie  mniejszym  niż  30%  liczby  punktów  ECTS, 
o której mowa w ust. 1 pkt 2. 
– 4 – 
3. Program  studiów  dla  kierunku  przyporządkowanego  do  więcej  niż  jednego  obszaru 
kształcenia  określa  procentowy  udział  liczby  punktów  ECTS  dla  każdego  z  tych  obszarów 
w łącznej liczbie punktów ECTS, o której mowa w ust. 1 pkt 2. 
4. Program studiów kierunku studiów o profilu praktycznym obejmuje zajęcia związane 
z  praktycznym  przygotowaniem  zawodowym  w  wymiarze  stanowiącym  więcej  niż  50% 
liczby punktów ECTS, o której mowa w ust. 1 pkt 2. 
§ 6. 1. Zajęcia  związane  z  praktycznym  przygotowaniem  zawodowym,  przewidziane 
w programie studiów dla profilu praktycznego, są prowadzone: 
1) 
w warunkach właściwych dla danego zakresu działalności zawodowej; 
2) 
w  sposób  umożliwiający  bezpośrednie  wykonywanie  odpowiednich  czynności 
praktycznych przez studentów; 
3) 
przez osoby posiadające doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią, adekwatne do 
prowadzonych zajęć. 
2. Zajęcia  związane  z  określoną  dyscypliną  naukową  lub  artystyczną  są  prowadzone 
przez nauczyciela akademickiego posiadającego dorobek naukowy lub artystyczny w zakresie 
tej dyscypliny. 
§ 7. 1. Podstawowa  jednostka  organizacyjna  uczelni  prowadząca  kierunek  studiów 
uwzględnia w programie kształcenia wyniki przeprowadzonej analizy zgodności zakładanych 
efektów kształcenia z potrzebami rynku pracy oraz wyniki monitoringu karier zawodowych 
absolwentów,  o  których  mowa  w  art.  13b  ust.  7  ustawy,  a  w  przypadku,  gdy  uczelnia 
prowadzi  własny  monitoring  karier  zawodowych  absolwentów  –  również  wyniki  tego 
monitoringu. 
2. Podstawowa  jednostka  organizacyjna  uczelni  prowadząca  kierunek  studiów 
wykorzystuje  w  pracach  mających  na  celu  określenie  programu  studiów  wzorce 
międzynarodowe. 
3. Podstawowa  jednostka  organizacyjna  uczelni  prowadząca  kierunek  studiów  może 
dokonać w programie studiów zmian, mających na celu doskonalenie programu kształcenia, 
z zastrzeżeniem ust. 4 i 5. 
4. Zmiany  zajęć  dydaktycznych  dokonywane  przez  jednostkę  organizacyjną,  o  której 
mowa  w  art.  11  ust.  2  ustawy,  mające  na  celu  doskonalenie  programu  studiów,  za  które 
student  może  uzyskać  łącznie  nie  więcej  niż  50%  punktów  ECTS,  nie  wymagają  zgody 
ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego na prowadzenie kierunku studiów oraz 
– 5 – 
opinii  Polskiej  Komisji  Akredytacyjnej,  jeżeli  zmiany  te  nie  wywołują  zmian  efektów 
kształcenia w programie kształcenia dla danego kierunku studiów. 
5. Zmiany programów studiów nie mogą być wprowadzane w trakcie cyklu kształcenia. 
§ 8. 1. Warunkiem uzyskania kwalifikacji pierwszego stopnia albo kwalifikacji drugiego 
stopnia  na  określonym  kierunku  studiów,  potwierdzonych  dyplomem,  jest  osiągnięcie 
wszystkich założonych w programie kształcenia efektów kształcenia. 
2. Efekty  kształcenia  założone  w  programie  kształcenia  dla  uzyskania  kwalifikacji 
pierwszego  stopnia  albo  kwalifikacji  drugiego  stopnia  uwzględniają  efekty  kształcenia 
odpowiednio  dla  kwalifikacji  pierwszego  stopnia  albo  kwalifikacji  drugiego  stopnia, 
odnoszące  się  do  dziedzin  nauki  lub  sztuki  i  dyscyplin  naukowych  lub  artystycznych 
właściwych  dla  danego  kierunku  studiów,  określone  w  przepisach  wydanych  na  podstawie 
art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy. 
Rozdział 3 
Warunki prowadzenia studiów na określonym kierunku studiów i poziomie kształcenia 
§ 9. 1. Podstawowa jednostka organizacyjna uczelni może prowadzić studia pierwszego 
stopnia, studia drugiego stopnia albo jednolite studia magisterskie, jeżeli: 
1) 
określiła nazwę kierunku studiów adekwatną do efektów kształcenia, poziom kształcenia 
oraz formę studiów; 
2) 
określiła profil kształcenia; 
3) 
wskazała związek kierunku studiów ze strategią rozwoju i misją uczelni; 
4) 
przyporządkowała kierunek studiów do obszaru lub obszarów kształcenia określonych 
w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy oraz wskazała dziedziny 
nauki lub sztuki i dyscypliny naukowe lub artystyczne, do których odnoszą się efekty 
kształcenia dla danego kierunku studiów; 
5) 
posiada  program  kształcenia  dla  tego  kierunku  i  poziomu  kształcenia  oraz  dla 
określonego profilu lub profili kształcenia na tym kierunku uwzględniający: 
a) 
opis  zakładanych,  spójnych  efektów  kształcenia  odpowiadający  warunkom 
określonym w § 4, 
b)  program  studiów,  w  tym  plan  studiów,  odrębny  dla  studiów  prowadzonych 
w formie stacjonarnej lub niestacjonarnej; 
6) 
zapewnia  studentom  właściwy  tryb  odbywania  praktyk  przewidzianych  w  programie 
kształcenia; 
– 6 – 
7) 
spełnia wymagania dotyczące minimalnej liczby i kwalifikacji nauczycieli akademickich 
z  zachowaniem  zasad  określonych  w  art.  9a  ustawy,  zaliczanych  do  minimum 
kadrowego kierunku studiów, zwanego dalej „minimum kadrowym”, oraz proporcji ich 
liczby do liczby studentów na tym kierunku studiów; 
8) 
dysponuje infrastrukturą, zapewniającą prawidłową realizację celów kształcenia, w tym 
zapewnia właściwy dostęp do sal dydaktycznych, laboratoriów i pracowni; 
9) 
zapewnia dostęp do biblioteki wyposażonej w literaturę zalecaną w ramach kształcenia 
na danym kierunku studiów oraz do zasobów Wirtualnej Biblioteki Nauki; 
10)  wdrożyła wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia, uwzględniający działania 
na rzecz doskonalenia programu kształcenia na prowadzonym kierunku studiów. 
2. Podstawowa  jednostka  organizacyjna  uczelni,  która  rozpoczyna  kształcenie  na 
nowym kierunku studiów, powinna: 
1) 
spełniać  wymagania  w  zakresie  dotyczącym  wyposażenia  sal  dydaktycznych, 
laboratoriów  i  pracowni,  określone  w  ust.  1  pkt  8,  od  dnia  rozpoczęcia  zajęć 
prowadzonych w tych salach, laboratoriach i pracowniach, przewidzianym w programie 
kształcenia; 
2) 
wdrażać wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia, uwzględniający działania 
na rzecz doskonalenia programu kształcenia na prowadzonym kierunku studiów, od dnia 
rozpoczęcia kształcenia na danym kierunku studiów; 
3) 
zatrudniać nauczycieli akademickich zaliczanych do minimum kadrowego, nie później 
niż od początku semestru studiów, w którym zgodnie z planem studiów przewidziano 
dla nich zajęcia, z tym że wymagania dotyczące minimum kadrowego dla tego kierunku 
studiów muszą zostać spełnione z początkiem ostatniego roku studiów pierwszego cyklu 
kształcenia. 
3. Podstawowa  jednostka  organizacyjna  uczelni  może  prowadzić  studia  o  profilu 
ogólnoakademickim,  jeżeli  prowadzi  badania  naukowe  w  co  najmniej  jednym  obszarze 
wiedzy  odpowiadającym  obszarowi  kształcenia  właściwemu  dla  tego  kierunku  studiów 
i zapewnia studentom tego kierunku udział w badaniach. 
§ 10. Kierunki studiów związane z kształceniem w zakresie: 
1) 
prawa i prawa kanonicznego – są prowadzone jako jednolite studia magisterskie; 
2) 
prawa z przymiotnikiem, czyli związanego z innymi dyscyplinami – są prowadzone jako 
studia drugiego stopnia; 
– 7 – 
3) 
analityki  medycznej,  psychologii,  teologii,  aktorstwa,  konserwacji  i  restauracji  dzieł 
sztuki,  realizacji  obrazu  filmowego,  telewizyjnego  i  fotografii,  reżyserii,  grafiki, 
malarstwa oraz rzeźby – mogą być prowadzone jako jednolite studia magisterskie. 
§ 11. 1. Podstawowa  jednostka  organizacyjna  uczelni  może  prowadzić  studia  na 
kierunkach  studiów:  lekarskim,  pielęgniarstwie  i  położnictwie,  jeżeli  spełnia  warunki 
określone  w  §  9  ust.  1  pkt  3,  pkt  6–10  oraz  opracowała  programy  studiów,  w  tym  plany 
studiów, dla tych kierunków zgodnie ze standardami kształcenia  określonymi na podstawie 
przepisów art. 9b ust. 1 i 2 ustawy. 
2. Podstawowa  jednostka  organizacyjna  uczelni  może  prowadzić  studia  na  kierunkach 
studiów:  lekarsko-dentystycznym,  farmacji,  weterynarii  oraz  architekturze,  jeżeli  spełnia 
warunki określone w § 9 ust. 1 pkt 2–3 i pkt 6–10 oraz w § 9 ust. 3 w przypadku kierunku 
studiów  o  profilu  ogólnoakademickim,  oraz  opracowała  programy  studiów,  w  tym  plany 
studiów, dla tych kierunków zgodnie ze standardami kształcenia określonymi na podstawie 
przepisów art. 9b ust. 1 i 2 ustawy. 
3. Podstawowa  jednostka  organizacyjna  uczelni  może  w  ramach  kierunku  studiów 
prowadzić kształcenie  przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela, jeżeli spełnia 
warunki określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9c ustawy. 
§ 12. 1. Wewnętrzny system zapewnienia jakości, odnoszący się do wszystkich etapów 
i aspektów  procesu  dydaktycznego,  uwzględnia  w  szczególności  wszystkie  formy 
weryfikowania efektów kształcenia na poszczególnych kierunkach studiów, osiąganych przez 
studenta w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, oraz oceny dokonywane 
przez  studentów,  o  których  mowa  w  art.  132  ust.  3  ustawy,  oraz  wnioski  z  wyników 
monitoringu  karier  zawodowych  absolwentów  uczelni,  o  których  mowa  w  art.  13b  ust.  7 
ustawy,  a  w  przypadku,  gdy  uczelnia  prowadzi  własny  monitoring  karier  zawodowych 
absolwentów  –  również  z  wyników  tego  monitoringu.  Wewnętrzny  system  zapewnienia 
jakości uwzględnia działania uczelni w zakresie zapobiegania i wykrywania plagiatów. 
2. Kierownik  podstawowej  jednostki  organizacyjnej  uczelni,  po  zasięgnięciu  opinii 
nauczycieli  akademickich  zaliczanych  do  minimum  kadrowego  określonego  kierunku 
studiów,  przedkłada  radzie  tej  jednostki  na  koniec  roku  akademickiego  ocenę  realizacji 
efektów kształcenia, która stanowi podstawę doskonalenia programu kształcenia. 
§ 13. 1. Nauczyciel  akademicki  może  być  zaliczony  do  minimum  kadrowego 
określonego kierunku studiów o profilu ogólnoakademickim, jeżeli posiada dorobek naukowy 
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 20 ... 47

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: