Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-2
3. W przypadku gdy podstawowa jednostka organizacyjna uczelni prowadzi studia na
danym kierunku i poziomie kształcenia na profilach ogólnoakademickim i praktycznym,
zakładane efekty kształcenia opisuje się odrębnie dla każdego profilu.
4. Podstawowa jednostka organizacyjna uczelni prowadząca na danym kierunku studia
stacjonarne i niestacjonarne zapewnia uzyskanie takich samych efektów kształcenia w obu
tych formach.
§ 5. 1. Program studiów dla kierunku studiów, poziomu i profilu kształcenia określa:
1)
formę studiów (stacjonarne lub niestacjonarne);
2)
liczbę semestrów i liczbę punktów ECTS konieczną dla uzyskania kwalifikacji
odpowiadających poziomowi studiów;
3)
moduły kształcenia – zajęcia lub grupy zajęć – wraz z przypisaniem do każdego modułu
zakładanych efektów kształcenia oraz liczby punktów ECTS;
4)
sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia osiąganych przez studenta;
5)
plan studiów prowadzonych w formie stacjonarnej lub niestacjonarnej;
6)
łączną liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać na zajęciach wymagających
bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów;
7)
łączną liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu
nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla określonego
kierunku, poziomu i profilu kształcenia;
8)
łączną liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć o charakterze
praktycznym, w tym zajęć laboratoryjnych, warsztatowych i projektowych;
9)
minimalną liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać, realizując moduły
kształcenia oferowane na zajęciach ogólnouczelnianych lub na innym kierunku studiów;
10) minimalną liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać na zajęciach
z wychowania fizycznego;
11) wymiar, zasady i formę odbywania praktyk dla kierunku studiów o profilu praktycznym,
w przypadku kierunku studiów o profilu ogólnoakademickim, gdy program kształcenia
przewiduje praktyki.
2. Program studiów umożliwia studentowi wybór modułów kształcenia, do których
przypisuje się punkty ECTS w wymiarze nie mniejszym niż 30% liczby punktów ECTS,
o której mowa w ust. 1 pkt 2.
– 4 –
3. Program studiów dla kierunku przyporządkowanego do więcej niż jednego obszaru
kształcenia określa procentowy udział liczby punktów ECTS dla każdego z tych obszarów
w łącznej liczbie punktów ECTS, o której mowa w ust. 1 pkt 2.
4. Program studiów kierunku studiów o profilu praktycznym obejmuje zajęcia związane
z praktycznym przygotowaniem zawodowym w wymiarze stanowiącym więcej niż 50%
liczby punktów ECTS, o której mowa w ust. 1 pkt 2.
§ 6. 1. Zajęcia związane z praktycznym przygotowaniem zawodowym, przewidziane
w programie studiów dla profilu praktycznego, są prowadzone:
1)
w warunkach właściwych dla danego zakresu działalności zawodowej;
2)
w sposób umożliwiający bezpośrednie wykonywanie odpowiednich czynności
praktycznych przez studentów;
3)
przez osoby posiadające doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią, adekwatne do
prowadzonych zajęć.
2. Zajęcia związane z określoną dyscypliną naukową lub artystyczną są prowadzone
przez nauczyciela akademickiego posiadającego dorobek naukowy lub artystyczny w zakresie
tej dyscypliny.
§ 7. 1. Podstawowa jednostka organizacyjna uczelni prowadząca kierunek studiów
uwzględnia w programie kształcenia wyniki przeprowadzonej analizy zgodności zakładanych
efektów kształcenia z potrzebami rynku pracy oraz wyniki monitoringu karier zawodowych
absolwentów, o których mowa w art. 13b ust. 7 ustawy, a w przypadku, gdy uczelnia
prowadzi własny monitoring karier zawodowych absolwentów – również wyniki tego
monitoringu.
2. Podstawowa jednostka organizacyjna uczelni prowadząca kierunek studiów
wykorzystuje w pracach mających na celu określenie programu studiów wzorce
międzynarodowe.
3. Podstawowa jednostka organizacyjna uczelni prowadząca kierunek studiów może
dokonać w programie studiów zmian, mających na celu doskonalenie programu kształcenia,
z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
4. Zmiany zajęć dydaktycznych dokonywane przez jednostkę organizacyjną, o której
mowa w art. 11 ust. 2 ustawy, mające na celu doskonalenie programu studiów, za które
student może uzyskać łącznie nie więcej niż 50% punktów ECTS, nie wymagają zgody
ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego na prowadzenie kierunku studiów oraz
– 5 –
opinii Polskiej Komisji Akredytacyjnej, jeżeli zmiany te nie wywołują zmian efektów
kształcenia w programie kształcenia dla danego kierunku studiów.
5. Zmiany programów studiów nie mogą być wprowadzane w trakcie cyklu kształcenia.
§ 8. 1. Warunkiem uzyskania kwalifikacji pierwszego stopnia albo kwalifikacji drugiego
stopnia na określonym kierunku studiów, potwierdzonych dyplomem, jest osiągnięcie
wszystkich założonych w programie kształcenia efektów kształcenia.
2. Efekty kształcenia założone w programie kształcenia dla uzyskania kwalifikacji
pierwszego stopnia albo kwalifikacji drugiego stopnia uwzględniają efekty kształcenia
odpowiednio dla kwalifikacji pierwszego stopnia albo kwalifikacji drugiego stopnia,
odnoszące się do dziedzin nauki lub sztuki i dyscyplin naukowych lub artystycznych
właściwych dla danego kierunku studiów, określone w przepisach wydanych na podstawie
art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Rozdział 3
Warunki prowadzenia studiów na określonym kierunku studiów i poziomie kształcenia
§ 9. 1. Podstawowa jednostka organizacyjna uczelni może prowadzić studia pierwszego
stopnia, studia drugiego stopnia albo jednolite studia magisterskie, jeżeli:
1)
określiła nazwę kierunku studiów adekwatną do efektów kształcenia, poziom kształcenia
oraz formę studiów;
2)
określiła profil kształcenia;
3)
wskazała związek kierunku studiów ze strategią rozwoju i misją uczelni;
4)
przyporządkowała kierunek studiów do obszaru lub obszarów kształcenia określonych
w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy oraz wskazała dziedziny
nauki lub sztuki i dyscypliny naukowe lub artystyczne, do których odnoszą się efekty
kształcenia dla danego kierunku studiów;
5)
posiada program kształcenia dla tego kierunku i poziomu kształcenia oraz dla
określonego profilu lub profili kształcenia na tym kierunku uwzględniający:
a)
opis zakładanych, spójnych efektów kształcenia odpowiadający warunkom
określonym w § 4,
b) program studiów, w tym plan studiów, odrębny dla studiów prowadzonych
w formie stacjonarnej lub niestacjonarnej;
6)
zapewnia studentom właściwy tryb odbywania praktyk przewidzianych w programie
kształcenia;
– 6 –
7)
spełnia wymagania dotyczące minimalnej liczby i kwalifikacji nauczycieli akademickich
z zachowaniem zasad określonych w art. 9a ustawy, zaliczanych do minimum
kadrowego kierunku studiów, zwanego dalej „minimum kadrowym”, oraz proporcji ich
liczby do liczby studentów na tym kierunku studiów;
8)
dysponuje infrastrukturą, zapewniającą prawidłową realizację celów kształcenia, w tym
zapewnia właściwy dostęp do sal dydaktycznych, laboratoriów i pracowni;
9)
zapewnia dostęp do biblioteki wyposażonej w literaturę zalecaną w ramach kształcenia
na danym kierunku studiów oraz do zasobów Wirtualnej Biblioteki Nauki;
10) wdrożyła wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia, uwzględniający działania
na rzecz doskonalenia programu kształcenia na prowadzonym kierunku studiów.
2. Podstawowa jednostka organizacyjna uczelni, która rozpoczyna kształcenie na
nowym kierunku studiów, powinna:
1)
spełniać wymagania w zakresie dotyczącym wyposażenia sal dydaktycznych,
laboratoriów i pracowni, określone w ust. 1 pkt 8, od dnia rozpoczęcia zajęć
prowadzonych w tych salach, laboratoriach i pracowniach, przewidzianym w programie
kształcenia;
2)
wdrażać wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia, uwzględniający działania
na rzecz doskonalenia programu kształcenia na prowadzonym kierunku studiów, od dnia
rozpoczęcia kształcenia na danym kierunku studiów;
3)
zatrudniać nauczycieli akademickich zaliczanych do minimum kadrowego, nie później
niż od początku semestru studiów, w którym zgodnie z planem studiów przewidziano
dla nich zajęcia, z tym że wymagania dotyczące minimum kadrowego dla tego kierunku
studiów muszą zostać spełnione z początkiem ostatniego roku studiów pierwszego cyklu
kształcenia.
3. Podstawowa jednostka organizacyjna uczelni może prowadzić studia o profilu
ogólnoakademickim, jeżeli prowadzi badania naukowe w co najmniej jednym obszarze
wiedzy odpowiadającym obszarowi kształcenia właściwemu dla tego kierunku studiów
i zapewnia studentom tego kierunku udział w badaniach.
§ 10. Kierunki studiów związane z kształceniem w zakresie:
1)
prawa i prawa kanonicznego – są prowadzone jako jednolite studia magisterskie;
2)
prawa z przymiotnikiem, czyli związanego z innymi dyscyplinami – są prowadzone jako
studia drugiego stopnia;
– 7 –
3)
analityki medycznej, psychologii, teologii, aktorstwa, konserwacji i restauracji dzieł
sztuki, realizacji obrazu filmowego, telewizyjnego i fotografii, reżyserii, grafiki,
malarstwa oraz rzeźby – mogą być prowadzone jako jednolite studia magisterskie.
§ 11. 1. Podstawowa jednostka organizacyjna uczelni może prowadzić studia na
kierunkach studiów: lekarskim, pielęgniarstwie i położnictwie, jeżeli spełnia warunki
określone w § 9 ust. 1 pkt 3, pkt 6–10 oraz opracowała programy studiów, w tym plany
studiów, dla tych kierunków zgodnie ze standardami kształcenia określonymi na podstawie
przepisów art. 9b ust. 1 i 2 ustawy.
2. Podstawowa jednostka organizacyjna uczelni może prowadzić studia na kierunkach
studiów: lekarsko-dentystycznym, farmacji, weterynarii oraz architekturze, jeżeli spełnia
warunki określone w § 9 ust. 1 pkt 2–3 i pkt 6–10 oraz w § 9 ust. 3 w przypadku kierunku
studiów o profilu ogólnoakademickim, oraz opracowała programy studiów, w tym plany
studiów, dla tych kierunków zgodnie ze standardami kształcenia określonymi na podstawie
przepisów art. 9b ust. 1 i 2 ustawy.
3. Podstawowa jednostka organizacyjna uczelni może w ramach kierunku studiów
prowadzić kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela, jeżeli spełnia
warunki określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9c ustawy.
§ 12. 1. Wewnętrzny system zapewnienia jakości, odnoszący się do wszystkich etapów
i aspektów procesu dydaktycznego, uwzględnia w szczególności wszystkie formy
weryfikowania efektów kształcenia na poszczególnych kierunkach studiów, osiąganych przez
studenta w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, oraz oceny dokonywane
przez studentów, o których mowa w art. 132 ust. 3 ustawy, oraz wnioski z wyników
monitoringu karier zawodowych absolwentów uczelni, o których mowa w art. 13b ust. 7
ustawy, a w przypadku, gdy uczelnia prowadzi własny monitoring karier zawodowych
absolwentów – również z wyników tego monitoringu. Wewnętrzny system zapewnienia
jakości uwzględnia działania uczelni w zakresie zapobiegania i wykrywania plagiatów.
2. Kierownik podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni, po zasięgnięciu opinii
nauczycieli akademickich zaliczanych do minimum kadrowego określonego kierunku
studiów, przedkłada radzie tej jednostki na koniec roku akademickiego ocenę realizacji
efektów kształcenia, która stanowi podstawę doskonalenia programu kształcenia.
§ 13. 1. Nauczyciel akademicki może być zaliczony do minimum kadrowego
określonego kierunku studiów o profilu ogólnoakademickim, jeżeli posiada dorobek naukowy
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik