eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2085
  • Data wpłynięcia: 2014-01-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198

2085-cz-2

– 5 – 
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR) 
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporz dzenie 
Projektowane rozporządzenie oddziałuje na wszystkie uczelnie publiczne działające na 
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nakładając na nie obowiązek wystąpienia z wnioskiem 
do  ministra  właściwego  do  spraw  szkolnictwa  wyższego  albo  ministra  nadzorującego 
uczelnię  w  przypadku  podjęcia  przez  rektora  decyzji  o  zwiększeniu  ogólnej  liczby  przyjęć 
studentów  na  studia  stacjonarne  w  uczelni  publicznej  powyżej  2%  liczby  studentów 
przyjętych na studia stacjonarne w poprzednim roku akademickim. 
2. Konsultacje społeczne 
Projekt rozporządzenia został przekazany do zaopiniowania do następujących partnerów 
społecznych: 
1) 
Centralna Komisja do Spraw Stopni i Tytułów, 
2) 
Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego, 
3) 
Polska Komisja Akredytacyjna, 
4) 
Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich, 
5) 
Konferencja Rektorów Zawodowych Szkół Polskich, 
6) 
Konferencja Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych, 
7) 
Konferencja Episkopatu Polski, 
8) 
Polska Akademia Nauk, 
9) 
Rada Główna Instytutów Badawczych, 
10)  Polska Akademia Umiejętności, 
11)  Komitet Polityki Naukowej, 
12)  Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych, 
13)  Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, 
14)  Narodowe Centrum Nauki, 
15)  Rada Młodych Naukowców, 
16)  Krajowa Reprezentacja Doktorantów, 
– 6 – 
17)  Parlament Studentów RP, 
18)  Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej, 
19)  Niezależne Zrzeszenie Studentów, 
20)  Zrzeszenie Studentów Polskich, 
21)  Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, 
22)  Business Centre Club, 
23)  Związek Rzemiosła Polskiego, 
24)  Konfederacja Lewiatan, 
25)  Biuro Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, 
26)  Krajowa Sekcja Nauki NSZZ „Solidarność”, 
27)  Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, 
28)  Rada Szkolnictwa Wyższego i Nauki Związku Nauczycielstwa Polskiego, 
29)  Forum Związków Zawodowych, 
30)  Wolne Związki Zawodowe „Sierpień 80”, 
31)  Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”, 
32)  Rada Działalności Pożytku Publicznego przy Ministrze Pracy i Polityki Społecznej. 
Projekt  rozporządzenia  został  zamieszczony  w  Biuletynie  Informacji  Publicznej  na 
stronie  internetowej  Ministerstwa  Nauki  i  Szkolnictwa  Wyższego,  zgodnie  z  przepisami 
ustawy  z  dnia  7  lipca  2005  r.  o  działalności  lobbingowej  w  procesie  stanowienia  prawa 
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego 
Centrum Legislacji. 
3. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w tym 
na bud et państwa i bud ety jednostek samorz du terytorialnego 
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków 
dla budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego. 
4. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na rynek pracy 
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy. 
– 7 – 
5. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na konkurencyjność gospodarki, w tym 
na funkcjonowanie przedsiębiorstw 
Wejście  w  życie  projektowanego  rozporządzenia  nie  wpłynie  na  konkurencyjność 
gospodarki i przedsiębiorczość. 
6. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na sytuację i rozwój regionalny 
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
24/12-kt 
Projekt  
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E  
M I N I S T R A   N A U K I   I   S Z K O L N I C T W A   W Y Ż S Z E G O 1)  
z dnia 
w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie 
kształcenia 
Na podstawie art. 9 ust.  1 pkt  1 oraz ust.  3 pkt 1, 2 i  5  ustawy z dnia 27 lipca 2005 r.  
– Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.2)) zarządza się, co 
następuje: 
Rozdział 1 
Przepisy ogólne 
§ 1. Rozporządzenie określa: 
1) 
warunki,  jakie  musi  spełniać  program  kształcenia,  oraz  opis  kwalifikacji  pierwszego 
i drugiego stopnia; 
2) 
warunki,  jakie  muszą  spełniać  podstawowe  jednostki  organizacyjne  uczelni,  aby 
prowadzić studia na określonym kierunku, poziomie i profilu kształcenia, w tym: 
a) 
liczbę  i  kwalifikacje  nauczycieli  akademickich  zaliczanych  do  minimum 
kadrowego, 
b)  proporcje minimum kadrowego do liczby studentów na danym kierunku studiów, 
c) 
zakres  informacji  objętych  wnioskiem  o  nadanie  podstawowej  jednostce 
organizacyjnej  uczelni  uprawnienia  do  prowadzenia  studiów  na  określonym 
kierunku, poziomie i profilu kształcenia; 
3) 
kierunki studiów, które mogą być prowadzone jako jednolite studia magisterskie; 
4) 
kierunki studiów, które są prowadzone jako studia drugiego stopnia; 
4a)  kierunki studiów, które są prowadzone jako jednolite studia magisterskie; 
5) 
szczegółowe warunki tworzenia i funkcjonowania filii i zamiejscowych podstawowych 
jednostek organizacyjnych uczelni. 
                                                 
1)  Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje  działem administracji rządowej  – szkolnictwo  wyższe,  na 
podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie 
szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 248, poz. 1483). 
2)  Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 742 i 1544 oraz 
z 2013 r. poz. 675, 829, 1005, 1588 i 1650. 
– 2 – 
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o: 
1) 
tytule  naukowym  profesora,  stopniu  naukowym  doktora  habilitowanego  albo  stopniu 
naukowym doktora, należy przez to rozumieć także odpowiednio tytuł profesora sztuki, 
stopień doktora habilitowanego sztuki albo stopień doktora sztuki; 
2) 
samodzielnym  nauczycielu  akademickim,  należy  przez  to  rozumieć  nauczyciela 
akademickiego  posiadającego  tytuł  naukowy  profesora  lub  stopień  naukowy  doktora 
habilitowanego  lub  osobę,  która  nabyła  uprawnienia  równoważne  z  uprawnieniami 
doktora  habilitowanego  na  podstawie  art.  21a  ustawy  z  dnia  14  marca  2003  r. 
o stopniach  naukowych  i  tytule  naukowym  oraz  o  stopniach  i  tytule  w  zakresie  sztuki 
(Dz. U. Nr 65, poz. 595, z późn. zm.3)). 
Rozdział 2 
Warunki, jakie musi spełniać program kształcenia, oraz opis kwalifikacji pierwszego 
i drugiego stopnia 
§ 3. Program  kształcenia  dla  określonego  kierunku  studiów,  poziomu  i  profilu 
kształcenia  obejmuje  opis  zakładanych  efektów  kształcenia  i  program  studiów,  stanowiący 
opis procesu kształcenia prowadzącego do uzyskania tych efektów. 
§ 4. 1. Opis  zakładanych  efektów  kształcenia  dla  kierunku  studiów,  poziomu  i  profilu 
kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych uwzględnia efekty 
kształcenia  właściwe  dla  tego  kierunku  studiów,  poziomu  i  profilu  kształcenia  wybrane 
z efektów  kształcenia  dla  obszaru  lub  obszarów  kształcenia,  z  których  został  wyodrębniony 
kierunek  studiów,  określonych  w  przepisach  wydanych  na  podstawie  art.  9  ust.  1  pkt  2 
ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym, zwanej dalej „ustawą”. 
2. W przypadku studiów kończących się uzyskaniem tytułu zawodowego inżyniera lub 
magistra inżyniera, opis zakładanych efektów kształcenia uwzględnia również pełny zakres 
efektów  kształcenia  dla  studiów  o  profilu  ogólnoakademickim  lub  praktycznym, 
prowadzących do uzyskania kompetencji inżynierskich, określonych w przepisach wydanych 
na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy. 
                                                 
3)  Zmiany  wymienionej  ustawy  zostały  ogłoszone  w  Dz.  U.  z  2005  r.  Nr  164,  poz.  1365,  z  2010  r.  Nr  96, 
poz. 620 i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 84, poz. 455. 
 
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 20 ... 47

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: