Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym w ramach uczenia się przez całe życie, zapewnienia lepszej jakości kształcenia przy uwzględnieniu autonomii programowej uczelni, dostosowania funkcjonowania uczelni do skutków niżu demograficznego oraz doprecyzowania niektórych rozwiązań w oparciu o doświadczenia z wdrażania nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym przeprowadzonej w 2011 r.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2085
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1198
2085-cz-2
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporz dzenie
Projektowane rozporządzenie oddziałuje na wszystkie uczelnie publiczne działające na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nakładając na nie obowiązek wystąpienia z wnioskiem
do ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego albo ministra nadzorującego
uczelnię w przypadku podjęcia przez rektora decyzji o zwiększeniu ogólnej liczby przyjęć
studentów na studia stacjonarne w uczelni publicznej powyżej 2% liczby studentów
przyjętych na studia stacjonarne w poprzednim roku akademickim.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia został przekazany do zaopiniowania do następujących partnerów
społecznych:
1)
Centralna Komisja do Spraw Stopni i Tytułów,
2)
Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
3)
Polska Komisja Akredytacyjna,
4)
Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich,
5)
Konferencja Rektorów Zawodowych Szkół Polskich,
6)
Konferencja Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych,
7)
Konferencja Episkopatu Polski,
8)
Polska Akademia Nauk,
9)
Rada Główna Instytutów Badawczych,
10) Polska Akademia Umiejętności,
11) Komitet Polityki Naukowej,
12) Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych,
13) Narodowe Centrum Badań i Rozwoju,
14) Narodowe Centrum Nauki,
15) Rada Młodych Naukowców,
16) Krajowa Reprezentacja Doktorantów,
– 6 –
17) Parlament Studentów RP,
18) Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej,
19) Niezależne Zrzeszenie Studentów,
20) Zrzeszenie Studentów Polskich,
21) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej,
22) Business Centre Club,
23) Związek Rzemiosła Polskiego,
24) Konfederacja Lewiatan,
25) Biuro Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
26) Krajowa Sekcja Nauki NSZZ „Solidarność”,
27) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych,
28) Rada Szkolnictwa Wyższego i Nauki Związku Nauczycielstwa Polskiego,
29) Forum Związków Zawodowych,
30) Wolne Związki Zawodowe „Sierpień 80”,
31) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”,
32) Rada Działalności Pożytku Publicznego przy Ministrze Pracy i Polityki Społecznej.
Projekt rozporządzenia został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronie internetowej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zgodnie z przepisami
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji.
3. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na sektor finansów publicznych, w tym
na bud et państwa i bud ety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków
dla budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
– 7 –
5. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na konkurencyjność gospodarki, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.
6. Wpływ projektowanego rozporz dzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
24/12-kt
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A N A U K I I S Z K O L N I C T W A W Y Ż S Z E G O 1)
z dnia
w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie
kształcenia
Na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 1, 2 i 5 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r.
– Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.2)) zarządza się, co
następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
warunki, jakie musi spełniać program kształcenia, oraz opis kwalifikacji pierwszego
i drugiego stopnia;
2)
warunki, jakie muszą spełniać podstawowe jednostki organizacyjne uczelni, aby
prowadzić studia na określonym kierunku, poziomie i profilu kształcenia, w tym:
a)
liczbę i kwalifikacje nauczycieli akademickich zaliczanych do minimum
kadrowego,
b) proporcje minimum kadrowego do liczby studentów na danym kierunku studiów,
c)
zakres informacji objętych wnioskiem o nadanie podstawowej jednostce
organizacyjnej uczelni uprawnienia do prowadzenia studiów na określonym
kierunku, poziomie i profilu kształcenia;
3)
kierunki studiów, które mogą być prowadzone jako jednolite studia magisterskie;
4)
kierunki studiów, które są prowadzone jako studia drugiego stopnia;
4a) kierunki studiów, które są prowadzone jako jednolite studia magisterskie;
5)
szczegółowe warunki tworzenia i funkcjonowania filii i zamiejscowych podstawowych
jednostek organizacyjnych uczelni.
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej – szkolnictwo wyższe, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 248, poz. 1483).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 742 i 1544 oraz
z 2013 r. poz. 675, 829, 1005, 1588 i 1650.
– 2 –
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
tytule naukowym profesora, stopniu naukowym doktora habilitowanego albo stopniu
naukowym doktora, należy przez to rozumieć także odpowiednio tytuł profesora sztuki,
stopień doktora habilitowanego sztuki albo stopień doktora sztuki;
2)
samodzielnym nauczycielu akademickim, należy przez to rozumieć nauczyciela
akademickiego posiadającego tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora
habilitowanego lub osobę, która nabyła uprawnienia równoważne z uprawnieniami
doktora habilitowanego na podstawie art. 21a ustawy z dnia 14 marca 2003 r.
o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki
(Dz. U. Nr 65, poz. 595, z późn. zm.3)).
Rozdział 2
Warunki, jakie musi spełniać program kształcenia, oraz opis kwalifikacji pierwszego
i drugiego stopnia
§ 3. Program kształcenia dla określonego kierunku studiów, poziomu i profilu
kształcenia obejmuje opis zakładanych efektów kształcenia i program studiów, stanowiący
opis procesu kształcenia prowadzącego do uzyskania tych efektów.
§ 4. 1. Opis zakładanych efektów kształcenia dla kierunku studiów, poziomu i profilu
kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych uwzględnia efekty
kształcenia właściwe dla tego kierunku studiów, poziomu i profilu kształcenia wybrane
z efektów kształcenia dla obszaru lub obszarów kształcenia, z których został wyodrębniony
kierunek studiów, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 2
ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym, zwanej dalej „ustawą”.
2. W przypadku studiów kończących się uzyskaniem tytułu zawodowego inżyniera lub
magistra inżyniera, opis zakładanych efektów kształcenia uwzględnia również pełny zakres
efektów kształcenia dla studiów o profilu ogólnoakademickim lub praktycznym,
prowadzących do uzyskania kompetencji inżynierskich, określonych w przepisach wydanych
na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365, z 2010 r. Nr 96,
poz. 620 i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 84, poz. 455.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2085-cz-1
› Pobierz plik
-
2085-cz-2
› Pobierz plik