Rządowy projekt ustawy o prawach konsumenta
Rządowy projekt ustawy o prawach konsumenta
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2076
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o prawach konsumenta
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 827
2076
– 15 –
odstąpienia od umowy przysługuje konsumentowi w odniesieniu do dodatkowych usług
lub rzeczy;
9)
umowy, w której przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo
programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli
opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;
10) umowy o dostarczanie gazet, periodyków lub czasopism, z wyjątkiem umowy
o prenumeratę;
11) umowy zawartej na aukcji publicznej;
12) umowy najmu budynku lub lokalu do celów innych niż mieszkalne, przewozu rzeczy,
najmu samochodów, gastronomii, usług związanych z wypoczynkiem, jeżeli w umowie
oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi;
13) umowy o dostarczanie treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym,
jeżeli spełnianie świadczenia rozpoczęło się za wyraźną zgodą konsumenta przed
upływem terminu do odstąpienia od umowy i po poinformowaniu go przez
przedsiębiorcę o utracie prawa odstąpienia od umowy.
Rozdział V
Umowy dotyczące usług finansowych zawierane na odległość
Art. 39. 1. Najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy z konsumentem
przedsiębiorca jest obowiązany poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały,
wskazujący na zamiar zawarcia umowy i odpowiadający rodzajowi użytego środka
porozumiewania się na odległość o:
1)
imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy, organie,
który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod
którym przedsiębiorca został zarejestrowany, a w przypadku gdy działalność
przedsiębiorcy wymaga uzyskania zezwolenia – danych dotyczących instytucji
udzielającej zezwolenia;
2)
imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) na obszarze
Rzeczypospolitej Polskiej przedstawiciela przedsiębiorcy, o ile taki występuje;
3)
imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) podmiotu innego niż
przedsiębiorca świadczący usługi finansowe na odległość, w tym operatora środków
porozumiewania się na odległość, oraz charakterze, w jakim podmiot ten występuje
wobec konsumenta i tego przedsiębiorcy;
– 16 –
4)
istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu;
5)
cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, w tym opłaty i podatki,
a w przypadku niemożności określenia dokładnej ceny lub wynagrodzenia – podstawie
obliczenia ceny lub wynagrodzenia umożliwiającej konsumentowi dokonanie ich
weryfikacji;
6)
ryzyku związanym z usługą finansową, jeżeli wynika ono z jej szczególnych cech lub
charakteru czynności, które mają być wykonane lub jeżeli cena bądź wynagrodzenie
zależą wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym;
7)
zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia;
8)
kosztach oraz terminie i sposobie świadczenia usługi;
9)
prawie oraz sposobie odstąpienia od umowy, o którym mowa w art. 40 ust. 1 i 2, albo
wskazaniu, że prawo takie nie przysługuje, oraz wysokości ceny lub wynagrodzenia,
które konsument jest obowiązany zapłacić w przypadku określonym w art. 40 ust. 4;
10) dodatkowych kosztach ponoszonych przez konsumenta wynikających z korzystania ze
środków porozumiewania się na odległość, jeżeli mogą one wystąpić;
11) terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter
wiążący;
12) minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe;
13) miejscu i sposobie składania reklamacji;
14) możliwości pozasądowego rozstrzygania sporów wynikających z umowy;
15) prawie wypowiedzenia umowy, o którym mowa w art. 42, oraz skutkach tego
wypowiedzenia, w tym o karach umownych;
16) istnieniu funduszu gwarancyjnego lub innych systemów gwarancyjnych, jeżeli takie
istnieją;
17) języku stosowanym w relacjach przedsiębiorcy z konsumentem;
18) prawie właściwym państwa, które stanowi podstawę stosunków przedsiębiorcy
z konsumentem przed zawarciem umowy na odległość oraz prawie właściwym do
zawarcia i wykonania umowy;
19) sądzie właściwym do rozstrzygania sporów związanych z wykonywaniem umowy;
20) żądaniu od konsumenta oświadczenia o poddaniu się egzekucji, stanowiącego podstawę
do wystawienia przez bank bankowego tytułu egzekucyjnego stosownie do przepisów
– 17 –
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2012 r. poz. 1376,
z późn. zm.)).
2. W wypadku przekazywania konsumentowi informacji w formie głosowych
komunikatów telefonicznych nie stosuje się przepisów ust. 1 pkt 6–8 oraz pkt 10–20, jeżeli
konsument udzieli na to wyraźnej zgody. Przedsiębiorca jest obowiązany zamieścić
w komunikacie informacje o prawie konsumenta do żądania przedstawienia informacji,
o których mowa w tych przepisach oraz o sposobie ich uzyskania.
3. Przedsiębiorca jest obowiązany do przekazania konsumentowi informacji, o których
mowa w ust. 1, utrwalonych na papierze lub innym trwałym nośniku dostępnym dla
konsumenta, przed zawarciem umowy, a gdy umowa jest na życzenie konsumenta zawierana
z zastosowaniem środka porozumiewania się na odległość, który na to nie pozwala –
niezwłocznie po jej zawarciu.
4. W czasie trwania umowy konsument ma prawo żądać potwierdzenia jej treści na
piśmie. Konsument ma także prawo żądać zmiany środka porozumiewania się na odległość,
chyba że stosowanie takiego środka nie jest przewidziane w umowie lub nie odpowiada on
charakterowi świadczonej usługi.
5. Obowiązek określony w ust. 1 nie dotyczy jednorazowych świadczeń, które same są
spełniane przy użyciu środków porozumiewania się na odległość i za które fakturę wystawia
osoba fizyczna lub prawna, która w ramach swojego przedsiębiorstwa udostępnia co najmniej
jeden środek porozumiewania się na odległość dostępny dla konsumenta i przedsiębiorcy
(operator środków porozumiewania się), z wyjątkiem jednak informacji, o których mowa
w ust. 1 pkt 1.
6. Obowiązek określony w ust. 1 nie dotyczy poszczególnych czynności (umów
szczegółowych) wynikających z umowy (umowy ramowej).
7. W wypadku wykonywania poszczególnych czynności o tym samym charakterze
pomiędzy tymi samymi stronami, jeżeli czynności te nie wynikają z wcześniej zawartej
umowy (umowy ramowej), obowiązek określony w ust. 1 dotyczy tylko pierwszej z tych
czynności. Jeżeli w ciągu roku od dnia wykonania pierwszej czynności nie wykonano żadnej
czynności o tym samym charakterze pomiędzy tymi samymi stronami, to do pierwszej
czynności wykonanej po tym czasie stosuje się ust. 1.
5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1385 i 1529 oraz
z 2013 r. poz. 777, 1036 i 1289.
– 18 –
8. Obowiązek określony w ust. 1 uważa się za spełniony, jeżeli przedsiębiorca przekazał
konsumentowi informacje zgodnie ze wzorem określonym w formularzu informacyjnym,
o którym mowa odpowiednio w art. 14 lub art. 19 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie
konsumenckim (Dz. U. Nr 126, poz. 715, Nr 165, poz. 984 i Nr 201, poz. 1181 oraz z 2012 r.
poz. 1193).
Art. 40. 1. Konsument, który zawarł na odległość umowę o usługi finansowe, może od
niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie, w terminie
czternastu dni od dnia zawarcia umowy lub od dnia potwierdzenia informacji, o którym
mowa w art. 39 ust. 3, jeżeli jest to termin późniejszy. Termin uważa się za zachowany, jeżeli
przed jego upływem oświadczenie zostało wysłane. Konsument nie ponosi kosztów
związanych z odstąpieniem, z wyjątkiem kosztów, o których mowa w ust. 4.
2. W wypadku umów ubezpieczenia termin, w którym konsument może odstąpić od
umowy, wynosi trzydzieści dni od dnia poinformowania go o zawarciu umowy lub od dnia
potwierdzenia informacji, o którym mowa w art. 39 ust. 3, jeżeli jest to termin późniejszy.
Termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem oświadczenie zostało wysłane.
3. W wypadku odstąpienia od umowy, umowa jest uważana za niezawartą, a konsument
jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie
niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu, w terminie
trzydziestu dni:
1)
od odstąpienia od umowy – w przypadku świadczeń konsumenta albo
2)
od otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy – w przypadku świadczeń
przedsiębiorcy.
4. W wypadku rozpoczętego za zgodą konsumenta świadczenia usług przed upływem
terminów, o których mowa w ust. 1 lub 2, przedsiębiorca może żądać zapłaty ceny lub
wynagrodzenia za usługę rzeczywiście wykonaną.
5. Przedsiębiorca nie może żądać zapłaty, o której mowa w ust. 4, jeżeli rozpoczął
świadczenie usług bez zgody konsumenta, a także jeżeli nie wskazał, zgodnie z art. 39 ust. 1
pkt 9, wysokości ceny lub wynagrodzenia, które konsument jest obowiązany zapłacić
w wypadku, o którym mowa w ust. 4.
6. Prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje konsumentowi w wypadkach:
1)
umów całkowicie wykonanych na żądanie konsumenta przed upływem terminów,
o których mowa w ust. 1 i 2;
– 19 –
2)
umów dotyczących instrumentów rynku pieniężnego, zbywalnych papierów
wartościowych, tytułów uczestnictwa w instytucjach zbiorowego inwestowania,
sprzedaży papierów wartościowych ze zobowiązaniem do ich odkupu oraz terminowych
operacji finansowych; przez terminowe operacje finansowe rozumie się operacje,
w których ustalono cenę, kurs, stopę procentową lub indeks, a w szczególności
nabywanie walut, papierów wartościowych, złota lub innych metali szlachetnych,
towarów lub praw, w tym umowy obliczone tylko na różnice cen, opcje i prawa
pochodne, zawarte na umówioną datę lub umówiony termin, w obrocie rynkowym;
3)
umów ubezpieczenia dotyczących podróży i bagażu lub innych podobnych, jeżeli
zawarte zostały na okres krótszy niż trzydzieści dni.
7. Jeżeli do umowy jest dołączona kolejna umowa zawarta na odległość dotycząca usług
świadczonych przez przedsiębiorcę lub podmiot inny niż przedsiębiorca na podstawie
porozumienia pomiędzy tym podmiotem a przedsiębiorcą, odstąpienie od umowy zawartej na
odległość dotyczącej usług finansowych jest skuteczne także wobec tej kolejnej umowy.
Art. 41. Jeżeli przedsiębiorca nie dopełni obowiązków określonych w art. 39 ust. 1–3,
konsument ma prawo odstąpić od umowy w każdym czasie bez konieczności ponoszenia
kosztów należnych przedsiębiorcy.
Art. 42. Jeżeli czas trwania umowy nie jest oznaczony, każda ze stron może ją
wypowiedzieć bez wskazania przyczyn, z zachowaniem terminu miesięcznego, chyba że
strony zastrzegły krótszy termin wypowiedzenia.
Art. 43. 1. Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do usług polegających na
gromadzeniu środków pieniężnych i ich lokowaniu, z przeznaczeniem na wypłatę członkom
otwartego funduszu emerytalnego lub uczestnikom pracowniczego funduszu emerytalnego po
osiągnięciu przez nich wieku emerytalnego w rozumieniu ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r.
o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 989 i 1289)
i ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U.
Nr 116, poz. 1207, z późn. zm.).
2. Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do odstąpienia od umowy o kredyt
konsumencki zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa.
6) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1202, z 2006 r. Nr 157,
poz. 1119, z 2008 r. Nr 220, poz. 1432, z 2010 r. Nr 18, poz. 98, z 2011 r. Nr 75, poz. 398 i Nr 171,
poz. 1016 oraz z 2013 r. poz. 1289.
odstąpienia od umowy przysługuje konsumentowi w odniesieniu do dodatkowych usług
lub rzeczy;
9)
umowy, w której przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo
programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli
opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;
10) umowy o dostarczanie gazet, periodyków lub czasopism, z wyjątkiem umowy
o prenumeratę;
11) umowy zawartej na aukcji publicznej;
12) umowy najmu budynku lub lokalu do celów innych niż mieszkalne, przewozu rzeczy,
najmu samochodów, gastronomii, usług związanych z wypoczynkiem, jeżeli w umowie
oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi;
13) umowy o dostarczanie treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym,
jeżeli spełnianie świadczenia rozpoczęło się za wyraźną zgodą konsumenta przed
upływem terminu do odstąpienia od umowy i po poinformowaniu go przez
przedsiębiorcę o utracie prawa odstąpienia od umowy.
Rozdział V
Umowy dotyczące usług finansowych zawierane na odległość
Art. 39. 1. Najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy z konsumentem
przedsiębiorca jest obowiązany poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały,
wskazujący na zamiar zawarcia umowy i odpowiadający rodzajowi użytego środka
porozumiewania się na odległość o:
1)
imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy, organie,
który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod
którym przedsiębiorca został zarejestrowany, a w przypadku gdy działalność
przedsiębiorcy wymaga uzyskania zezwolenia – danych dotyczących instytucji
udzielającej zezwolenia;
2)
imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) na obszarze
Rzeczypospolitej Polskiej przedstawiciela przedsiębiorcy, o ile taki występuje;
3)
imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) podmiotu innego niż
przedsiębiorca świadczący usługi finansowe na odległość, w tym operatora środków
porozumiewania się na odległość, oraz charakterze, w jakim podmiot ten występuje
wobec konsumenta i tego przedsiębiorcy;
– 16 –
4)
istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu;
5)
cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, w tym opłaty i podatki,
a w przypadku niemożności określenia dokładnej ceny lub wynagrodzenia – podstawie
obliczenia ceny lub wynagrodzenia umożliwiającej konsumentowi dokonanie ich
weryfikacji;
6)
ryzyku związanym z usługą finansową, jeżeli wynika ono z jej szczególnych cech lub
charakteru czynności, które mają być wykonane lub jeżeli cena bądź wynagrodzenie
zależą wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym;
7)
zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia;
8)
kosztach oraz terminie i sposobie świadczenia usługi;
9)
prawie oraz sposobie odstąpienia od umowy, o którym mowa w art. 40 ust. 1 i 2, albo
wskazaniu, że prawo takie nie przysługuje, oraz wysokości ceny lub wynagrodzenia,
które konsument jest obowiązany zapłacić w przypadku określonym w art. 40 ust. 4;
10) dodatkowych kosztach ponoszonych przez konsumenta wynikających z korzystania ze
środków porozumiewania się na odległość, jeżeli mogą one wystąpić;
11) terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter
wiążący;
12) minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe;
13) miejscu i sposobie składania reklamacji;
14) możliwości pozasądowego rozstrzygania sporów wynikających z umowy;
15) prawie wypowiedzenia umowy, o którym mowa w art. 42, oraz skutkach tego
wypowiedzenia, w tym o karach umownych;
16) istnieniu funduszu gwarancyjnego lub innych systemów gwarancyjnych, jeżeli takie
istnieją;
17) języku stosowanym w relacjach przedsiębiorcy z konsumentem;
18) prawie właściwym państwa, które stanowi podstawę stosunków przedsiębiorcy
z konsumentem przed zawarciem umowy na odległość oraz prawie właściwym do
zawarcia i wykonania umowy;
19) sądzie właściwym do rozstrzygania sporów związanych z wykonywaniem umowy;
20) żądaniu od konsumenta oświadczenia o poddaniu się egzekucji, stanowiącego podstawę
do wystawienia przez bank bankowego tytułu egzekucyjnego stosownie do przepisów
– 17 –
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2012 r. poz. 1376,
z późn. zm.)).
2. W wypadku przekazywania konsumentowi informacji w formie głosowych
komunikatów telefonicznych nie stosuje się przepisów ust. 1 pkt 6–8 oraz pkt 10–20, jeżeli
konsument udzieli na to wyraźnej zgody. Przedsiębiorca jest obowiązany zamieścić
w komunikacie informacje o prawie konsumenta do żądania przedstawienia informacji,
o których mowa w tych przepisach oraz o sposobie ich uzyskania.
3. Przedsiębiorca jest obowiązany do przekazania konsumentowi informacji, o których
mowa w ust. 1, utrwalonych na papierze lub innym trwałym nośniku dostępnym dla
konsumenta, przed zawarciem umowy, a gdy umowa jest na życzenie konsumenta zawierana
z zastosowaniem środka porozumiewania się na odległość, który na to nie pozwala –
niezwłocznie po jej zawarciu.
4. W czasie trwania umowy konsument ma prawo żądać potwierdzenia jej treści na
piśmie. Konsument ma także prawo żądać zmiany środka porozumiewania się na odległość,
chyba że stosowanie takiego środka nie jest przewidziane w umowie lub nie odpowiada on
charakterowi świadczonej usługi.
5. Obowiązek określony w ust. 1 nie dotyczy jednorazowych świadczeń, które same są
spełniane przy użyciu środków porozumiewania się na odległość i za które fakturę wystawia
osoba fizyczna lub prawna, która w ramach swojego przedsiębiorstwa udostępnia co najmniej
jeden środek porozumiewania się na odległość dostępny dla konsumenta i przedsiębiorcy
(operator środków porozumiewania się), z wyjątkiem jednak informacji, o których mowa
w ust. 1 pkt 1.
6. Obowiązek określony w ust. 1 nie dotyczy poszczególnych czynności (umów
szczegółowych) wynikających z umowy (umowy ramowej).
7. W wypadku wykonywania poszczególnych czynności o tym samym charakterze
pomiędzy tymi samymi stronami, jeżeli czynności te nie wynikają z wcześniej zawartej
umowy (umowy ramowej), obowiązek określony w ust. 1 dotyczy tylko pierwszej z tych
czynności. Jeżeli w ciągu roku od dnia wykonania pierwszej czynności nie wykonano żadnej
czynności o tym samym charakterze pomiędzy tymi samymi stronami, to do pierwszej
czynności wykonanej po tym czasie stosuje się ust. 1.
5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1385 i 1529 oraz
z 2013 r. poz. 777, 1036 i 1289.
– 18 –
8. Obowiązek określony w ust. 1 uważa się za spełniony, jeżeli przedsiębiorca przekazał
konsumentowi informacje zgodnie ze wzorem określonym w formularzu informacyjnym,
o którym mowa odpowiednio w art. 14 lub art. 19 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie
konsumenckim (Dz. U. Nr 126, poz. 715, Nr 165, poz. 984 i Nr 201, poz. 1181 oraz z 2012 r.
poz. 1193).
Art. 40. 1. Konsument, który zawarł na odległość umowę o usługi finansowe, może od
niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie, w terminie
czternastu dni od dnia zawarcia umowy lub od dnia potwierdzenia informacji, o którym
mowa w art. 39 ust. 3, jeżeli jest to termin późniejszy. Termin uważa się za zachowany, jeżeli
przed jego upływem oświadczenie zostało wysłane. Konsument nie ponosi kosztów
związanych z odstąpieniem, z wyjątkiem kosztów, o których mowa w ust. 4.
2. W wypadku umów ubezpieczenia termin, w którym konsument może odstąpić od
umowy, wynosi trzydzieści dni od dnia poinformowania go o zawarciu umowy lub od dnia
potwierdzenia informacji, o którym mowa w art. 39 ust. 3, jeżeli jest to termin późniejszy.
Termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem oświadczenie zostało wysłane.
3. W wypadku odstąpienia od umowy, umowa jest uważana za niezawartą, a konsument
jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie
niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu, w terminie
trzydziestu dni:
1)
od odstąpienia od umowy – w przypadku świadczeń konsumenta albo
2)
od otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy – w przypadku świadczeń
przedsiębiorcy.
4. W wypadku rozpoczętego za zgodą konsumenta świadczenia usług przed upływem
terminów, o których mowa w ust. 1 lub 2, przedsiębiorca może żądać zapłaty ceny lub
wynagrodzenia za usługę rzeczywiście wykonaną.
5. Przedsiębiorca nie może żądać zapłaty, o której mowa w ust. 4, jeżeli rozpoczął
świadczenie usług bez zgody konsumenta, a także jeżeli nie wskazał, zgodnie z art. 39 ust. 1
pkt 9, wysokości ceny lub wynagrodzenia, które konsument jest obowiązany zapłacić
w wypadku, o którym mowa w ust. 4.
6. Prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje konsumentowi w wypadkach:
1)
umów całkowicie wykonanych na żądanie konsumenta przed upływem terminów,
o których mowa w ust. 1 i 2;
– 19 –
2)
umów dotyczących instrumentów rynku pieniężnego, zbywalnych papierów
wartościowych, tytułów uczestnictwa w instytucjach zbiorowego inwestowania,
sprzedaży papierów wartościowych ze zobowiązaniem do ich odkupu oraz terminowych
operacji finansowych; przez terminowe operacje finansowe rozumie się operacje,
w których ustalono cenę, kurs, stopę procentową lub indeks, a w szczególności
nabywanie walut, papierów wartościowych, złota lub innych metali szlachetnych,
towarów lub praw, w tym umowy obliczone tylko na różnice cen, opcje i prawa
pochodne, zawarte na umówioną datę lub umówiony termin, w obrocie rynkowym;
3)
umów ubezpieczenia dotyczących podróży i bagażu lub innych podobnych, jeżeli
zawarte zostały na okres krótszy niż trzydzieści dni.
7. Jeżeli do umowy jest dołączona kolejna umowa zawarta na odległość dotycząca usług
świadczonych przez przedsiębiorcę lub podmiot inny niż przedsiębiorca na podstawie
porozumienia pomiędzy tym podmiotem a przedsiębiorcą, odstąpienie od umowy zawartej na
odległość dotyczącej usług finansowych jest skuteczne także wobec tej kolejnej umowy.
Art. 41. Jeżeli przedsiębiorca nie dopełni obowiązków określonych w art. 39 ust. 1–3,
konsument ma prawo odstąpić od umowy w każdym czasie bez konieczności ponoszenia
kosztów należnych przedsiębiorcy.
Art. 42. Jeżeli czas trwania umowy nie jest oznaczony, każda ze stron może ją
wypowiedzieć bez wskazania przyczyn, z zachowaniem terminu miesięcznego, chyba że
strony zastrzegły krótszy termin wypowiedzenia.
Art. 43. 1. Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do usług polegających na
gromadzeniu środków pieniężnych i ich lokowaniu, z przeznaczeniem na wypłatę członkom
otwartego funduszu emerytalnego lub uczestnikom pracowniczego funduszu emerytalnego po
osiągnięciu przez nich wieku emerytalnego w rozumieniu ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r.
o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 989 i 1289)
i ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U.
Nr 116, poz. 1207, z późn. zm.).
2. Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do odstąpienia od umowy o kredyt
konsumencki zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa.
6) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1202, z 2006 r. Nr 157,
poz. 1119, z 2008 r. Nr 220, poz. 1432, z 2010 r. Nr 18, poz. 98, z 2011 r. Nr 75, poz. 398 i Nr 171,
poz. 1016 oraz z 2013 r. poz. 1289.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2076
› Pobierz plik