Rządowy projekt ustawy o prawach konsumenta
Rządowy projekt ustawy o prawach konsumenta
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2076
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o prawach konsumenta
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 827
2076
– 7 –
umożliwia stosowanie także do tych sytuacji pełnego reżimu obowiązków informacyjnych
(art. 7 ust. 4 ostatni akapit dyrektywy).
Skorzystano natomiast z opcji regulacyjnej zawartej w art. 8 ust. 6 dyrektywy, która
w przypadku umów zawieranych na odległość za pomocą telefonu pozwala państwom
członkowskim na nałożenie na przedsiębiorcę obowiązku potwierdzenia konsumentowi treści
proponowanej umowy, na papierze lub innym trwałym nośniku (art. 21 ust. 2 projektu). Takie
rozstrzygnięcie jest uzasadnione w świetle praktycznych problemów, jakich doświadczają
konsumenci przy zawieraniu umów na odległość z wykorzystaniem telefonu.
VII. Prawo odstąpienia od umowy (rozdział IV projektu)
Przepisy niniejszego rozdziału, transponujące przepisy art. 9–16 dyrektywy o prawach
konsumentów, zawierają szczegółową regulację prawa odstąpienia od umowy, jakie
przysługuje konsumentowi, bez potrzeby wskazywania jakiegokolwiek uzasadnienia,
w przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość.
Proponowane przepisy wydłużają termin na wykonanie tego prawa do 14 dni (obecnie
10), definiują precyzyjnie początek biegu tego terminu dla różnych rodzajów umów oraz
różnych sytuacji, szczegółowo określają skutki odstąpienia od umowy, w tym kwestię
ponoszenia kosztów, a nadto zawierają wyczerpującą listę sytuacji, w których prawo
odstąpienia od umowy nie przysługuje.
Doprecyzowanie i uszczegółowienie regulacji dotyczącej prawa odstąpienia od umowy,
w tym zwłaszcza problematyki kosztów w przypadku wykonania przez konsumenta prawa
odstąpienia, która do tej pory rodziła duże wątpliwości w praktyce, będzie korzystne zarówno
dla konsumentów, jak i przedsiębiorców.
VIII. Umowy dotyczące usług finansowych zawierane na odległość (rozdział V
projektu)
Przepisy zawarte w tym rozdziale są zasadniczo tożsame z przepisami, które obecnie
znajdują się rozdziale 2a ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów, a które stanowią
transpozycję dyrektywy 2002/65/WE dotyczącej sprzedaży konsumentom usług finansowych
na odległość. „Przeniesienie” tych przepisów do niniejszej ustawy jest konsekwencją
przewidzianego w niniejszym projekcie uchylenia ustawy o ochronie niektórych praw
konsumentów.
IX. Przepisy zmieniające i przejściowe (rozdział VI projektu)
– 8 –
1. Zmiany w Kodeksie cywilnym
a) Pierwsza część zmian proponowanych w Kodeksie cywilnym ma na celu
transpozycję pozostałych przepisów dyrektywy o prawach konsumentów, zawartych
w rozdziale IV tej dyrektywy.
Do takich zmian należą przede wszystkim przepisy modyfikujące definicję konsumenta
(nowe brzmienie art. 221 kc). Zgodnie z wymogami dyrektywy umożliwią one stosowanie
przepisów o ochronie konsumentów również do osób fizycznych, które dokonując czynności
związanej z prowadzoną działalnością gospodarczą lub zawodową, działają także w celu
niezwiązanym z tą działalnością, przy czym ten ostatni cel jest przeważający. Prowadzi to do
rozszerzenia ochrony przewidzianej przez przepisy o umowach zawieranych z konsumentami,
ponieważ do tej pory istnienie związku między czynnością prawną a działalnością
gospodarczą lub zawodową prowadzoną przez daną osobę pozbawiało ją takiej ochrony.
Pozostałe zmiany, o których tu mowa, obejmują wprowadzenie zakazu pobierania przez
przedsiębiorcę od konsumenta opłat związanych z korzystaniem z określonych sposobów
płatności w wysokości wyższej od kosztów ponoszonych z tego tytułu przez samego
przedsiębiorcę oraz szczegółowe uregulowanie kwestii związanych z terminem wydania
rzeczy konsumentowi w umowach sprzedaży konsumenckiej, w tym skutków uchybienia
przez przedsiębiorcę obowiązkom w tym zakresie i przejściem niebezpieczeństwa
przypadkowej utraty lub zniszczenia rzeczy (w szczególności nowy art. 3831, 4921, 494 § 2,
543 i 548 § 3 i 4 kc). Należy w szczególności podkreślić, że dotychczas obowiązujące
przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej nie regulowały kwestii
przejścia niebezpieczeństwa przypadkowej utraty lub zniszczenia rzeczy, wobec czego
stosowało się ogólne przepisy kodeksu cywilnego, mające charakter dyspozytywny.
Wprowadzona zmiana ma znaczenie przede wszystkim dla umów tzw. sprzedaży
wysyłkowej, ponieważ w razie zastrzeżenia w umowie, że rzecz ma zostać dostarczona do
miejsca zamieszkania konsumenta, ryzyko przypadkowej utraty lub zniszczenia rzeczy
ponosił będzie sprzedawca (art. 4541 w zw. z art. 548 kc).
b) Podstawowa część zmian w Kodeksie cywilnym wprowadza natomiast reformę
przepisów dotyczących odpowiedzialności za jakość rzeczy sprzedanej, a tym samym
dokonuje ponownej transpozycji dyrektywy o sprzedaży konsumenckiej.
Celem wprowadzanych zmian jest przede wszystkim ujednolicenie przepisów
dotyczących odpowiedzialności za jakość rzeczy sprzedanej (aktualnie w Polsce funkcjonują
– 9 –
trzy reżimy odpowiedzialności w tym zakresie: regulacja kodeksowa dotycząca rękojmi za
wady, regulacja zawarta w ustawie o sprzedaży konsumenckiej dotycząca niezgodności
towaru z umową oraz regulacja przewidziana w Konwencji Wiedeńskiej o umowach
międzynarodowej sprzedaży towarów, Dz. U. z 1997 r. Nr 45, poz. 287). W odniesieniu do
obrotu konsumenckiego skutkować to będzie wyrównaniem poziomu ochrony w obszarze,
w którym w chwili obecnej sytuacja konsumenta jest w znacznym zakresie mniej korzystna
niż sytuacja kupujących przedsiębiorców i osób nie będących konsumentami. Jeśli chodzi
o przedsiębiorców, ujednolicenie przepisów dotyczących odpowiedzialności za jakość
sprzedanej rzeczy ułatwi prowadzenie działalności.
W związku z powyższym, oprócz przeniesienia do Kodeksu cywilnego obowiązków
informacyjnych przedsiębiorcy uregulowanych obecnie w ustawie o sprzedaży
konsumenckiej (nowy art. 5461 kc), w kodeksie proponuje się zmiany, które:
– wprowadzają jednolitą, co do zasady, regulację odpowiedzialności sprzedawcy za
jakość rzeczy sprzedanej, opartą na koncepcji wady (rękojmia), przy czym definicja wady
fizycznej uwzględnia przyjętą w dyrektywie o sprzedaży konsumenckiej konstrukcję
niezgodności towaru z umową, a odpowiedzialność sprzedawcy w umowach z udziałem
konsumentów wykazuje jedynie pewne odrębności wynikające z wymogów dyrektywy
(w szczególności art. 556 w nowym brzmieniu, nowe art. 5561–5563, art. 557–561 w nowym
brzmieniu, nowe art. 5611–5614, art. 563–564 w nowym brzmieniu, art. 566–568 w nowym
brzmieniu, art. 576 w nowym brzmieniu);
– wprowadzają szczegółowe zasady dochodzenia roszczeń związanych z wadliwością
rzeczy sprzedanej w łańcuchu sprzedawców (nowy „Dział II1” w Tytule XI „Sprzedaż”);
– modyfikują przepisy dotyczące gwarancji przy sprzedaży, przywracając stosowanie
przepisów ujętych w Kodeksie cywilnym do umów z udziałem konsumentów, wprowadzając
obowiązki informacyjne dotyczące gwarancji wynikające z dyrektywy o sprzedaży
konsumenckiej oraz doprecyzowując wzajemny stosunek roszczeń z rękojmi i z gwarancji
(Dział III Tytułu XI „Sprzedaż” w nowym brzmieniu).
2. Zmiany w innych ustawach
Proponuje się także:
a) zmiany w ustawie – Kodeks wykroczeń, polegające na uchyleniu art. 138a, który odwołuje
się do obowiązków przedsiębiorcy przewidzianych w uchylanej ustawie o ochronie
– 10 –
niektórych praw konsumentów oraz na dodaniu nowego art. 139b wprowadzającego
odpowiedzialność karnoadministracyjną za uchybienie obowiązkom informacyjnym
przewidzianym w projekcie niniejszej ustawy. To ostatnie rozwiązanie, realizujące wymogi
art. 24 dyrektywy, ma służyć bardziej efektywnemu wykonywaniu przez przedsiębiorców
ww. obowiązków,
b) uchylenie ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów, uzasadnione uchyleniem
transponowanych w niej dyrektyw oraz transpozycją dyrektywy, która je uchyliła,
w projekcie nowej ustawy o prawach konsumenta,
c) uchylenie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, uzasadnione
przeniesieniem transpozycji dyrektywy o sprzedaży konsumenckiej do projektu nowej ustawy
o prawach konsumenta,
d) zmiany w ustawie – Prawo telekomunikacyjne w zakresie art. 172, polegające na:
– rozszerzeniu na telekomunikacyjne urządzenia końcowe zawartego w ust. 1 tego artykułu
zakazu używania dla celów marketingu bezpośredniego, bez uprzedniej zgody abonenta lub
użytkownika końcowego, automatycznych systemów wywołujących,
– dodaniu w tym artykule ust. 3, zakazującego używania środków, o których mowa w ust. 1,
na koszt konsumenta.
Zmiany te mają na celu zapewnienie transpozycji art. 10 dyrektywy 2002/65/WE (obecnie
transponowanego w art. 6 ust. 3 i 4 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów, która –
jak wskazano wyżej – zostanie uchylona), a przy okazji uzupełnienie transpozycji art. 13
dyrektywy 2002/58/WE dotyczącej przetwarzania danych osobowych i prywatności
w sektorze łączności elektronicznej,
e) zmiany w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, polegające na:
– dostosowaniu regulacji zawartej w art. 4 ust. 2 tej ustawy, odnoszącej się m.in. do praktyk
rynkowych wprowadzających w błąd, do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości z dnia
19 września 2013 r. w sprawie C-435/11 CHS Tour Services (z orzeczenia tego, w którym
TSUE dokonał interpretacji przepisów dyrektywy 2005/29/WE, wynika, że dla
zakwalifikowania określonej praktyki rynkowej jako praktyki wprowadzającej konsumenta
w błąd, nie zachodzi konieczność zbadania, czy taka praktyka jest również sprzeczna
z wymogami staranności zawodowej na podstawie art. 5 ust. 2 lit. a) ww. dyrektywy; tym
samym na gruncie prawa polskiego należy wykluczyć potrzebę dokonywania oceny takiej
– 11 –
praktyki przez pryzmat klauzuli generalnej określonej w art. 4 ust. 1 ustawy
o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która odwołuje się m.in. do
przesłanki sprzeczności z dobrymi obyczajami, będącej odpowiednikiem przesłanki
sprzeczności z wymogami staranności zawodowej z art. 5 ust. 2 lit. a) ww. dyrektywy
2005/29/WE),
– uwzględnieniu w treści art. 9 pkt 6 tej ustawy faktu uchylenia ustawy o ochronie niektórych
praw konsumentów (zmiana o charakterze technicznym),
f) zmianę w ustawie – Prawo prywatne międzynarodowe, polegającą na uchyleniu pkt 2 w jej
art. 30 ust. 1, w którym ustawa ta odwołuje się do uchylonej dyrektywy 97/7/WE,
g) zmianę w ustawie o kredycie konsumenckim, polegającą na uchyleniu art. 58 ust. 2, który
odwołuje się do uchylonej ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów, i który był
sprzeczny z art. 16a ust. 3 tej ostatniej (odpowiednikiem tego przepisu w projekcie niniejszej
ustawy jest art. 43 ust. 2).
3. Przepisy przejściowe i wejście w życie
Mając na uwadze przepisy art. 28 dyrektywy o prawach konsumentów proponuje się,
aby ustawa weszła w życie z dniem 13 czerwca 2014 r., a jej przepisy miały zastosowanie do
umów zawartych po tej dacie.
X. Załączniki do ustawy
Załącznikami do ustawy są wzór pouczenia o odstąpienia od umowy (załącznik nr 1)
oraz wzór formularza odstąpienia od umowy (załącznik nr 2). Ich treść odzwierciedla treść
załącznika do dyrektywy o prawach konsumenta z uwzględnieniem terminologii stosowanej
w projekcie ustawy (zwłaszcza w rozdziale IV dotyczącym prawa odstąpienia od umowy).
umożliwia stosowanie także do tych sytuacji pełnego reżimu obowiązków informacyjnych
(art. 7 ust. 4 ostatni akapit dyrektywy).
Skorzystano natomiast z opcji regulacyjnej zawartej w art. 8 ust. 6 dyrektywy, która
w przypadku umów zawieranych na odległość za pomocą telefonu pozwala państwom
członkowskim na nałożenie na przedsiębiorcę obowiązku potwierdzenia konsumentowi treści
proponowanej umowy, na papierze lub innym trwałym nośniku (art. 21 ust. 2 projektu). Takie
rozstrzygnięcie jest uzasadnione w świetle praktycznych problemów, jakich doświadczają
konsumenci przy zawieraniu umów na odległość z wykorzystaniem telefonu.
VII. Prawo odstąpienia od umowy (rozdział IV projektu)
Przepisy niniejszego rozdziału, transponujące przepisy art. 9–16 dyrektywy o prawach
konsumentów, zawierają szczegółową regulację prawa odstąpienia od umowy, jakie
przysługuje konsumentowi, bez potrzeby wskazywania jakiegokolwiek uzasadnienia,
w przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość.
Proponowane przepisy wydłużają termin na wykonanie tego prawa do 14 dni (obecnie
10), definiują precyzyjnie początek biegu tego terminu dla różnych rodzajów umów oraz
różnych sytuacji, szczegółowo określają skutki odstąpienia od umowy, w tym kwestię
ponoszenia kosztów, a nadto zawierają wyczerpującą listę sytuacji, w których prawo
odstąpienia od umowy nie przysługuje.
Doprecyzowanie i uszczegółowienie regulacji dotyczącej prawa odstąpienia od umowy,
w tym zwłaszcza problematyki kosztów w przypadku wykonania przez konsumenta prawa
odstąpienia, która do tej pory rodziła duże wątpliwości w praktyce, będzie korzystne zarówno
dla konsumentów, jak i przedsiębiorców.
VIII. Umowy dotyczące usług finansowych zawierane na odległość (rozdział V
projektu)
Przepisy zawarte w tym rozdziale są zasadniczo tożsame z przepisami, które obecnie
znajdują się rozdziale 2a ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów, a które stanowią
transpozycję dyrektywy 2002/65/WE dotyczącej sprzedaży konsumentom usług finansowych
na odległość. „Przeniesienie” tych przepisów do niniejszej ustawy jest konsekwencją
przewidzianego w niniejszym projekcie uchylenia ustawy o ochronie niektórych praw
konsumentów.
IX. Przepisy zmieniające i przejściowe (rozdział VI projektu)
– 8 –
1. Zmiany w Kodeksie cywilnym
a) Pierwsza część zmian proponowanych w Kodeksie cywilnym ma na celu
transpozycję pozostałych przepisów dyrektywy o prawach konsumentów, zawartych
w rozdziale IV tej dyrektywy.
Do takich zmian należą przede wszystkim przepisy modyfikujące definicję konsumenta
(nowe brzmienie art. 221 kc). Zgodnie z wymogami dyrektywy umożliwią one stosowanie
przepisów o ochronie konsumentów również do osób fizycznych, które dokonując czynności
związanej z prowadzoną działalnością gospodarczą lub zawodową, działają także w celu
niezwiązanym z tą działalnością, przy czym ten ostatni cel jest przeważający. Prowadzi to do
rozszerzenia ochrony przewidzianej przez przepisy o umowach zawieranych z konsumentami,
ponieważ do tej pory istnienie związku między czynnością prawną a działalnością
gospodarczą lub zawodową prowadzoną przez daną osobę pozbawiało ją takiej ochrony.
Pozostałe zmiany, o których tu mowa, obejmują wprowadzenie zakazu pobierania przez
przedsiębiorcę od konsumenta opłat związanych z korzystaniem z określonych sposobów
płatności w wysokości wyższej od kosztów ponoszonych z tego tytułu przez samego
przedsiębiorcę oraz szczegółowe uregulowanie kwestii związanych z terminem wydania
rzeczy konsumentowi w umowach sprzedaży konsumenckiej, w tym skutków uchybienia
przez przedsiębiorcę obowiązkom w tym zakresie i przejściem niebezpieczeństwa
przypadkowej utraty lub zniszczenia rzeczy (w szczególności nowy art. 3831, 4921, 494 § 2,
543 i 548 § 3 i 4 kc). Należy w szczególności podkreślić, że dotychczas obowiązujące
przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej nie regulowały kwestii
przejścia niebezpieczeństwa przypadkowej utraty lub zniszczenia rzeczy, wobec czego
stosowało się ogólne przepisy kodeksu cywilnego, mające charakter dyspozytywny.
Wprowadzona zmiana ma znaczenie przede wszystkim dla umów tzw. sprzedaży
wysyłkowej, ponieważ w razie zastrzeżenia w umowie, że rzecz ma zostać dostarczona do
miejsca zamieszkania konsumenta, ryzyko przypadkowej utraty lub zniszczenia rzeczy
ponosił będzie sprzedawca (art. 4541 w zw. z art. 548 kc).
b) Podstawowa część zmian w Kodeksie cywilnym wprowadza natomiast reformę
przepisów dotyczących odpowiedzialności za jakość rzeczy sprzedanej, a tym samym
dokonuje ponownej transpozycji dyrektywy o sprzedaży konsumenckiej.
Celem wprowadzanych zmian jest przede wszystkim ujednolicenie przepisów
dotyczących odpowiedzialności za jakość rzeczy sprzedanej (aktualnie w Polsce funkcjonują
– 9 –
trzy reżimy odpowiedzialności w tym zakresie: regulacja kodeksowa dotycząca rękojmi za
wady, regulacja zawarta w ustawie o sprzedaży konsumenckiej dotycząca niezgodności
towaru z umową oraz regulacja przewidziana w Konwencji Wiedeńskiej o umowach
międzynarodowej sprzedaży towarów, Dz. U. z 1997 r. Nr 45, poz. 287). W odniesieniu do
obrotu konsumenckiego skutkować to będzie wyrównaniem poziomu ochrony w obszarze,
w którym w chwili obecnej sytuacja konsumenta jest w znacznym zakresie mniej korzystna
niż sytuacja kupujących przedsiębiorców i osób nie będących konsumentami. Jeśli chodzi
o przedsiębiorców, ujednolicenie przepisów dotyczących odpowiedzialności za jakość
sprzedanej rzeczy ułatwi prowadzenie działalności.
W związku z powyższym, oprócz przeniesienia do Kodeksu cywilnego obowiązków
informacyjnych przedsiębiorcy uregulowanych obecnie w ustawie o sprzedaży
konsumenckiej (nowy art. 5461 kc), w kodeksie proponuje się zmiany, które:
– wprowadzają jednolitą, co do zasady, regulację odpowiedzialności sprzedawcy za
jakość rzeczy sprzedanej, opartą na koncepcji wady (rękojmia), przy czym definicja wady
fizycznej uwzględnia przyjętą w dyrektywie o sprzedaży konsumenckiej konstrukcję
niezgodności towaru z umową, a odpowiedzialność sprzedawcy w umowach z udziałem
konsumentów wykazuje jedynie pewne odrębności wynikające z wymogów dyrektywy
(w szczególności art. 556 w nowym brzmieniu, nowe art. 5561–5563, art. 557–561 w nowym
brzmieniu, nowe art. 5611–5614, art. 563–564 w nowym brzmieniu, art. 566–568 w nowym
brzmieniu, art. 576 w nowym brzmieniu);
– wprowadzają szczegółowe zasady dochodzenia roszczeń związanych z wadliwością
rzeczy sprzedanej w łańcuchu sprzedawców (nowy „Dział II1” w Tytule XI „Sprzedaż”);
– modyfikują przepisy dotyczące gwarancji przy sprzedaży, przywracając stosowanie
przepisów ujętych w Kodeksie cywilnym do umów z udziałem konsumentów, wprowadzając
obowiązki informacyjne dotyczące gwarancji wynikające z dyrektywy o sprzedaży
konsumenckiej oraz doprecyzowując wzajemny stosunek roszczeń z rękojmi i z gwarancji
(Dział III Tytułu XI „Sprzedaż” w nowym brzmieniu).
2. Zmiany w innych ustawach
Proponuje się także:
a) zmiany w ustawie – Kodeks wykroczeń, polegające na uchyleniu art. 138a, który odwołuje
się do obowiązków przedsiębiorcy przewidzianych w uchylanej ustawie o ochronie
– 10 –
niektórych praw konsumentów oraz na dodaniu nowego art. 139b wprowadzającego
odpowiedzialność karnoadministracyjną za uchybienie obowiązkom informacyjnym
przewidzianym w projekcie niniejszej ustawy. To ostatnie rozwiązanie, realizujące wymogi
art. 24 dyrektywy, ma służyć bardziej efektywnemu wykonywaniu przez przedsiębiorców
ww. obowiązków,
b) uchylenie ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów, uzasadnione uchyleniem
transponowanych w niej dyrektyw oraz transpozycją dyrektywy, która je uchyliła,
w projekcie nowej ustawy o prawach konsumenta,
c) uchylenie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, uzasadnione
przeniesieniem transpozycji dyrektywy o sprzedaży konsumenckiej do projektu nowej ustawy
o prawach konsumenta,
d) zmiany w ustawie – Prawo telekomunikacyjne w zakresie art. 172, polegające na:
– rozszerzeniu na telekomunikacyjne urządzenia końcowe zawartego w ust. 1 tego artykułu
zakazu używania dla celów marketingu bezpośredniego, bez uprzedniej zgody abonenta lub
użytkownika końcowego, automatycznych systemów wywołujących,
– dodaniu w tym artykule ust. 3, zakazującego używania środków, o których mowa w ust. 1,
na koszt konsumenta.
Zmiany te mają na celu zapewnienie transpozycji art. 10 dyrektywy 2002/65/WE (obecnie
transponowanego w art. 6 ust. 3 i 4 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów, która –
jak wskazano wyżej – zostanie uchylona), a przy okazji uzupełnienie transpozycji art. 13
dyrektywy 2002/58/WE dotyczącej przetwarzania danych osobowych i prywatności
w sektorze łączności elektronicznej,
e) zmiany w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, polegające na:
– dostosowaniu regulacji zawartej w art. 4 ust. 2 tej ustawy, odnoszącej się m.in. do praktyk
rynkowych wprowadzających w błąd, do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości z dnia
19 września 2013 r. w sprawie C-435/11 CHS Tour Services (z orzeczenia tego, w którym
TSUE dokonał interpretacji przepisów dyrektywy 2005/29/WE, wynika, że dla
zakwalifikowania określonej praktyki rynkowej jako praktyki wprowadzającej konsumenta
w błąd, nie zachodzi konieczność zbadania, czy taka praktyka jest również sprzeczna
z wymogami staranności zawodowej na podstawie art. 5 ust. 2 lit. a) ww. dyrektywy; tym
samym na gruncie prawa polskiego należy wykluczyć potrzebę dokonywania oceny takiej
– 11 –
praktyki przez pryzmat klauzuli generalnej określonej w art. 4 ust. 1 ustawy
o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która odwołuje się m.in. do
przesłanki sprzeczności z dobrymi obyczajami, będącej odpowiednikiem przesłanki
sprzeczności z wymogami staranności zawodowej z art. 5 ust. 2 lit. a) ww. dyrektywy
2005/29/WE),
– uwzględnieniu w treści art. 9 pkt 6 tej ustawy faktu uchylenia ustawy o ochronie niektórych
praw konsumentów (zmiana o charakterze technicznym),
f) zmianę w ustawie – Prawo prywatne międzynarodowe, polegającą na uchyleniu pkt 2 w jej
art. 30 ust. 1, w którym ustawa ta odwołuje się do uchylonej dyrektywy 97/7/WE,
g) zmianę w ustawie o kredycie konsumenckim, polegającą na uchyleniu art. 58 ust. 2, który
odwołuje się do uchylonej ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów, i który był
sprzeczny z art. 16a ust. 3 tej ostatniej (odpowiednikiem tego przepisu w projekcie niniejszej
ustawy jest art. 43 ust. 2).
3. Przepisy przejściowe i wejście w życie
Mając na uwadze przepisy art. 28 dyrektywy o prawach konsumentów proponuje się,
aby ustawa weszła w życie z dniem 13 czerwca 2014 r., a jej przepisy miały zastosowanie do
umów zawartych po tej dacie.
X. Załączniki do ustawy
Załącznikami do ustawy są wzór pouczenia o odstąpienia od umowy (załącznik nr 1)
oraz wzór formularza odstąpienia od umowy (załącznik nr 2). Ich treść odzwierciedla treść
załącznika do dyrektywy o prawach konsumenta z uwzględnieniem terminologii stosowanej
w projekcie ustawy (zwłaszcza w rozdziale IV dotyczącym prawa odstąpienia od umowy).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2076
› Pobierz plik