Rządowy projekt ustawy o prawach konsumenta
Rządowy projekt ustawy o prawach konsumenta
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2076
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o prawach konsumenta
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 827
2076
– 10 –
konsumenta o tym celu, a ponadto podać identyfikujące go dane oraz dane identyfikujące
osobę, w imieniu której telefonuje.
2. Jeżeli przedsiębiorca proponuje konsumentowi zawarcie umowy przez telefon, ma
obowiązek potwierdzić treść proponowanej umowy utrwaloną na papierze lub innym trwałym
nośniku. Oświadczenie konsumenta o zawarciu umowy jest skuteczne, jeżeli zostało
utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od
przedsiębiorcy.
Art. 22. 1. Przedsiębiorca ma obowiązek przekazać konsumentowi potwierdzenie
zawarcia umowy na odległość na trwałym nośniku w rozsądnym czasie po jej zawarciu,
najpóźniej w chwili dostarczenia rzeczy lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi.
Potwierdzenie obejmuje:
1)
informacje, o których mowa w art. 13 ust. 1, chyba że przedsiębiorca dostarczył
konsumentowi te informacje na trwałym nośniku przed zawarciem umowy;
2)
informację o udzielonej przez konsumenta zgodzie na dostarczenie treści cyfrowych
w okolicznościach powodujących utratę prawa odstąpienia od umowy.
2. Jeżeli na wyraźne żądanie konsumenta wykonywanie usługi albo dostarczanie wody,
gazu, energii elektrycznej, gdy nie są one dostarczane w ograniczonej objętości lub
w ustalonej ilości, lub energii cieplnej ma się rozpocząć przed upływem terminu do
odstąpienia od umowy, przedsiębiorca wymaga od konsumenta złożenia wyraźnego
oświadczenia zawierającego takie żądanie.
Art. 23. Informacje, o których mowa w art. 13 ust. 1, stanowią integralną część umowy
zawieranej na odległość albo poza lokalem przedsiębiorstwa i mogą być zmienione jedynie za
wyraźnym porozumieniem stron.
Art. 24. Jeżeli przedsiębiorca nie spełnił obowiązków informacyjnych dotyczących
opłat dodatkowych lub innych kosztów, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 5, lub kosztów
zwrotu rzeczy, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 10, konsument nie ponosi tych opłat
i kosztów.
Art. 25. Ciężar dowodu spełnienia obowiązków informacyjnych określonych w art. 13
spoczywa na przedsiębiorcy.
Art. 26. 1. Przepisy dotyczące obowiązków informacyjnych przewidziane w niniejszym
rozdziale nie uchybiają przepisom ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o świadczeniu usług na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 47, poz. 278, z 2011 r. Nr 112, poz. 654,
– 11 –
Nr 227, poz. 1367 i Nr 228, poz. 1368) oraz ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu
usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2013 r. poz. 1422).
2. W razie rozbieżności między art. 13–24 a przepisami ustaw, o których mowa w ust. 1,
stosuje się przepisy niniejszej ustawy.
Rozdział IV
Prawo odstąpienia od umowy
Art. 27. Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem
przedsiębiorstwa, może w terminie czternastu dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny
i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów określonych w art. 33, art. 34 ust. 2 i art. 35.
Art. 28. Termin do odstąpienia od umowy rozpoczyna się:
1)
dla umowy, w wykonaniu której przedsiębiorca wydaje rzecz, będąc zobowiązany do
przeniesienia jej własności – od objęcia rzeczy w posiadanie przez konsumenta lub
wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik, a w przypadku umowy, która:
a)
obejmuje wiele rzeczy, które są dostarczane osobno, partiami lub w częściach – od
objęcia w posiadanie ostatniej rzeczy, partii lub części,
b)
polega na regularnym dostarczaniu rzeczy przez czas oznaczony – od objęcia
w posiadanie pierwszej z rzeczy;
2)
dla pozostałych umów – od dnia zawarcia umowy.
Art. 29. 1. Jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie
odstąpienia od umowy, prawo do odstąpienia od umowy wygasa po 12 miesiącach od upływu
czternastodniowego terminu określonego w art. 27.
2. Jeżeli konsument został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od
umowy przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, termin do odstąpienia od umowy
upływa po 14 dniach od udzielenia konsumentowi informacji o tym prawie.
Art. 30. 1. Konsument może odstąpić od umowy, składając przedsiębiorcy
oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Oświadczenie można złożyć na formularzu,
stanowiącym załącznik nr 2.
2. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.
– 12 –
3. Jeżeli przedsiębiorca zapewnia możliwość złożenia oświadczenia o odstąpieniu od
umowy drogą elektroniczną, konsument może także odstąpić od umowy:
1)
za pomocą elektronicznego wzoru formularza odstąpienia od umowy, o którym mowa
w załączniku nr 2 do ustawy;
2)
przez złożenie oświadczenia na stronie internetowej przedsiębiorcy.
4. Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie przesłać konsumentowi na trwałym
nośniku potwierdzenie otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy złożonego
w sposób, o którym mowa w ust. 3.
Art. 31. 1. W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub umowy
zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa umowę uważa się za niezawartą.
2. Jeżeli konsument złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy zanim przedsiębiorca
przyjął jego ofertę, oferta przestaje wiązać.
Art. 32. 1. Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie
14 dni od otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić
konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia.
2. Przedsiębiorca dokonuje zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu
zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób
zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami.
3. Jeżeli przedsiębiorca nie zaproponował, że sam odbierze rzecz od konsumenta, może
wstrzymać się ze zwrotem płatności otrzymanych od konsumenta do chwili otrzymania
rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jej odesłania, w zależności od
tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.
Art. 33. Jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły
sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do
zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów.
Art. 34. 1. Konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją
osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż
14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam
odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem.
2. Konsument ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy, chyba że przedsiębiorca
zgodził się je ponieść lub nie poinformował konsumenta o konieczności poniesienia tych
kosztów.
– 13 –
3. Jeżeli umowę zawarto poza lokalem przedsiębiorstwa a rzecz dostarczono
konsumentowi do miejsca, w którym zamieszkuje w chwili zawarcia umowy, przedsiębiorca
jest zobowiązany do odebrania rzeczy na swój koszt, gdy ze względu na charakter rzeczy nie
można jej odesłać w zwykły sposób pocztą.
4. Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące
wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia
charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy, chyba że przedsiębiorca nie poinformował
konsumenta o prawie odstąpienia od umowy zgodnie z wymaganiami art. 13 ust. 1 pkt 9.
Art. 35. 1. Jeżeli konsument wykonuje prawo odstąpienia od umowy po zgłoszeniu
żądania zgodnie z art. 16 ust. 3 i art. 22 ust. 2, ma obowiązek zapłaty za świadczenia
spełnione do chwili odstąpienia od umowy.
2. Kwotę zapłaty oblicza się proporcjonalnie do zakresu spełnionego świadczenia,
z uwzględnieniem uzgodnionej w umowie ceny lub wynagrodzenia. Jeżeli cena lub
wynagrodzenie są nadmierne, podstawą obliczenia tej kwoty jest wartość rynkowa
spełnionego świadczenia.
Art. 36. Konsument nie ponosi kosztów:
1)
świadczenia usług, dostarczania wody, gazu lub energii elektrycznej w przypadku, gdy
nie są one oferowane w ograniczonej objętości lub w ustalonej ilości, lub energii
cieplnej, w całości lub w części, za czas do odstąpienia od umowy, jeżeli:
a)
przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie odstąpienia od umowy
i skutkach jego wykonania zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 9 lub
b)
konsument nie żądał spełniania świadczenia przed upływem terminu do odstąpienia
od umowy zgodnie z art. 16 ust. 3 i art. 22 ust. 2;
2)
dostarczania treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym, jeżeli:
a)
konsument nie wyraził zgody na spełnienie świadczenia przed upływem terminu do
odstąpienia od umowy, lub
b)
konsument nie został poinformowany o utracie przysługującego mu prawa
odstąpienia od umowy w chwili udzielania takiej zgody; lub
c)
przedsiębiorca nie dostarczył potwierdzenia zgodnie z art. 16 ust. 1 i art. 22 ust. 1.
Art. 37. 1. W chwili odstąpienia przez konsumenta od umowy zawartej na odległość lub
poza lokalem przedsiębiorstwa wygasają powiązane z nią umowy dodatkowe zawarte przez
konsumenta, jeżeli na ich podstawie świadczenie jest spełniane przez przedsiębiorcę lub
– 14 –
osobę trzecią na podstawie porozumienia z przedsiębiorcą. Konsument nie ponosi kosztów
związanych z wygaśnięciem tych umów, z wyjątkiem kosztów określonych w art. 33, art. 34
ust. 2 i art. 35.
2. Jeżeli umowa dodatkowa została zawarta z osobą trzecią, przedsiębiorca informuje tę
osobę o odstąpieniu przez konsumenta od umowy.
Art. 38. Prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na
odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do:
1)
umowy o świadczenie usług, jeżeli przedsiębiorca wykonał w pełni usługę za wyraźną
zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po
spełnieniu świadczenia przez przedsiębiorcę utraci prawo odstąpienia od umowy;
2)
umowy, w której cena lub wynagrodzenie zależy od wahań na rynku finansowym, nad
którymi przedsiębiorca nie sprawuje kontroli, i które mogą wystąpić przed upływem
terminu do odstąpienia od umowy;
3)
umowy, w której przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana,
wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego
zindywidualizowanych potrzeb;
4)
umowy, w której przedmiotem świadczenia jest rzecz ulegająca szybkiemu zepsuciu lub
mająca krótki termin przydatności do użycia;
5)
umowy, w której przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym
opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę
zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po
dostarczeniu;
6)
umowy, w której przedmiotem świadczenia są rzeczy, które po dostarczeniu, ze względu
na swój charakter, zostają nierozłącznie połączone z innymi rzeczami;
7)
umowy, w której przedmiotem świadczenia są napoje alkoholowe, których cena została
uzgodniona przy zawarciu umowy sprzedaży, a których dostarczenie może nastąpić
dopiero po upływie 30 dni i których wartość zależy od wahań na rynku, nad którymi
przedsiębiorca nie ma kontroli;
8)
umowy, w której konsument wyraźnie żądał, aby przedsiębiorca do niego przyjechał
w celu dokonania pilnej naprawy lub konserwacji. Jeżeli przedsiębiorca świadczy
dodatkowo inne usługi niż te, których wykonania konsument żądał, lub dostarcza rzeczy
inne niż części zamienne niezbędne do wykonania naprawy lub konserwacji, prawo
konsumenta o tym celu, a ponadto podać identyfikujące go dane oraz dane identyfikujące
osobę, w imieniu której telefonuje.
2. Jeżeli przedsiębiorca proponuje konsumentowi zawarcie umowy przez telefon, ma
obowiązek potwierdzić treść proponowanej umowy utrwaloną na papierze lub innym trwałym
nośniku. Oświadczenie konsumenta o zawarciu umowy jest skuteczne, jeżeli zostało
utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od
przedsiębiorcy.
Art. 22. 1. Przedsiębiorca ma obowiązek przekazać konsumentowi potwierdzenie
zawarcia umowy na odległość na trwałym nośniku w rozsądnym czasie po jej zawarciu,
najpóźniej w chwili dostarczenia rzeczy lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi.
Potwierdzenie obejmuje:
1)
informacje, o których mowa w art. 13 ust. 1, chyba że przedsiębiorca dostarczył
konsumentowi te informacje na trwałym nośniku przed zawarciem umowy;
2)
informację o udzielonej przez konsumenta zgodzie na dostarczenie treści cyfrowych
w okolicznościach powodujących utratę prawa odstąpienia od umowy.
2. Jeżeli na wyraźne żądanie konsumenta wykonywanie usługi albo dostarczanie wody,
gazu, energii elektrycznej, gdy nie są one dostarczane w ograniczonej objętości lub
w ustalonej ilości, lub energii cieplnej ma się rozpocząć przed upływem terminu do
odstąpienia od umowy, przedsiębiorca wymaga od konsumenta złożenia wyraźnego
oświadczenia zawierającego takie żądanie.
Art. 23. Informacje, o których mowa w art. 13 ust. 1, stanowią integralną część umowy
zawieranej na odległość albo poza lokalem przedsiębiorstwa i mogą być zmienione jedynie za
wyraźnym porozumieniem stron.
Art. 24. Jeżeli przedsiębiorca nie spełnił obowiązków informacyjnych dotyczących
opłat dodatkowych lub innych kosztów, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 5, lub kosztów
zwrotu rzeczy, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 10, konsument nie ponosi tych opłat
i kosztów.
Art. 25. Ciężar dowodu spełnienia obowiązków informacyjnych określonych w art. 13
spoczywa na przedsiębiorcy.
Art. 26. 1. Przepisy dotyczące obowiązków informacyjnych przewidziane w niniejszym
rozdziale nie uchybiają przepisom ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o świadczeniu usług na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 47, poz. 278, z 2011 r. Nr 112, poz. 654,
– 11 –
Nr 227, poz. 1367 i Nr 228, poz. 1368) oraz ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu
usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2013 r. poz. 1422).
2. W razie rozbieżności między art. 13–24 a przepisami ustaw, o których mowa w ust. 1,
stosuje się przepisy niniejszej ustawy.
Rozdział IV
Prawo odstąpienia od umowy
Art. 27. Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem
przedsiębiorstwa, może w terminie czternastu dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny
i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów określonych w art. 33, art. 34 ust. 2 i art. 35.
Art. 28. Termin do odstąpienia od umowy rozpoczyna się:
1)
dla umowy, w wykonaniu której przedsiębiorca wydaje rzecz, będąc zobowiązany do
przeniesienia jej własności – od objęcia rzeczy w posiadanie przez konsumenta lub
wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik, a w przypadku umowy, która:
a)
obejmuje wiele rzeczy, które są dostarczane osobno, partiami lub w częściach – od
objęcia w posiadanie ostatniej rzeczy, partii lub części,
b)
polega na regularnym dostarczaniu rzeczy przez czas oznaczony – od objęcia
w posiadanie pierwszej z rzeczy;
2)
dla pozostałych umów – od dnia zawarcia umowy.
Art. 29. 1. Jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie
odstąpienia od umowy, prawo do odstąpienia od umowy wygasa po 12 miesiącach od upływu
czternastodniowego terminu określonego w art. 27.
2. Jeżeli konsument został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od
umowy przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, termin do odstąpienia od umowy
upływa po 14 dniach od udzielenia konsumentowi informacji o tym prawie.
Art. 30. 1. Konsument może odstąpić od umowy, składając przedsiębiorcy
oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Oświadczenie można złożyć na formularzu,
stanowiącym załącznik nr 2.
2. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.
– 12 –
3. Jeżeli przedsiębiorca zapewnia możliwość złożenia oświadczenia o odstąpieniu od
umowy drogą elektroniczną, konsument może także odstąpić od umowy:
1)
za pomocą elektronicznego wzoru formularza odstąpienia od umowy, o którym mowa
w załączniku nr 2 do ustawy;
2)
przez złożenie oświadczenia na stronie internetowej przedsiębiorcy.
4. Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie przesłać konsumentowi na trwałym
nośniku potwierdzenie otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy złożonego
w sposób, o którym mowa w ust. 3.
Art. 31. 1. W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub umowy
zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa umowę uważa się za niezawartą.
2. Jeżeli konsument złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy zanim przedsiębiorca
przyjął jego ofertę, oferta przestaje wiązać.
Art. 32. 1. Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie
14 dni od otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić
konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia.
2. Przedsiębiorca dokonuje zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu
zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób
zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami.
3. Jeżeli przedsiębiorca nie zaproponował, że sam odbierze rzecz od konsumenta, może
wstrzymać się ze zwrotem płatności otrzymanych od konsumenta do chwili otrzymania
rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jej odesłania, w zależności od
tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.
Art. 33. Jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły
sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do
zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów.
Art. 34. 1. Konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją
osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż
14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam
odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem.
2. Konsument ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy, chyba że przedsiębiorca
zgodził się je ponieść lub nie poinformował konsumenta o konieczności poniesienia tych
kosztów.
– 13 –
3. Jeżeli umowę zawarto poza lokalem przedsiębiorstwa a rzecz dostarczono
konsumentowi do miejsca, w którym zamieszkuje w chwili zawarcia umowy, przedsiębiorca
jest zobowiązany do odebrania rzeczy na swój koszt, gdy ze względu na charakter rzeczy nie
można jej odesłać w zwykły sposób pocztą.
4. Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące
wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia
charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy, chyba że przedsiębiorca nie poinformował
konsumenta o prawie odstąpienia od umowy zgodnie z wymaganiami art. 13 ust. 1 pkt 9.
Art. 35. 1. Jeżeli konsument wykonuje prawo odstąpienia od umowy po zgłoszeniu
żądania zgodnie z art. 16 ust. 3 i art. 22 ust. 2, ma obowiązek zapłaty za świadczenia
spełnione do chwili odstąpienia od umowy.
2. Kwotę zapłaty oblicza się proporcjonalnie do zakresu spełnionego świadczenia,
z uwzględnieniem uzgodnionej w umowie ceny lub wynagrodzenia. Jeżeli cena lub
wynagrodzenie są nadmierne, podstawą obliczenia tej kwoty jest wartość rynkowa
spełnionego świadczenia.
Art. 36. Konsument nie ponosi kosztów:
1)
świadczenia usług, dostarczania wody, gazu lub energii elektrycznej w przypadku, gdy
nie są one oferowane w ograniczonej objętości lub w ustalonej ilości, lub energii
cieplnej, w całości lub w części, za czas do odstąpienia od umowy, jeżeli:
a)
przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie odstąpienia od umowy
i skutkach jego wykonania zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 9 lub
b)
konsument nie żądał spełniania świadczenia przed upływem terminu do odstąpienia
od umowy zgodnie z art. 16 ust. 3 i art. 22 ust. 2;
2)
dostarczania treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym, jeżeli:
a)
konsument nie wyraził zgody na spełnienie świadczenia przed upływem terminu do
odstąpienia od umowy, lub
b)
konsument nie został poinformowany o utracie przysługującego mu prawa
odstąpienia od umowy w chwili udzielania takiej zgody; lub
c)
przedsiębiorca nie dostarczył potwierdzenia zgodnie z art. 16 ust. 1 i art. 22 ust. 1.
Art. 37. 1. W chwili odstąpienia przez konsumenta od umowy zawartej na odległość lub
poza lokalem przedsiębiorstwa wygasają powiązane z nią umowy dodatkowe zawarte przez
konsumenta, jeżeli na ich podstawie świadczenie jest spełniane przez przedsiębiorcę lub
– 14 –
osobę trzecią na podstawie porozumienia z przedsiębiorcą. Konsument nie ponosi kosztów
związanych z wygaśnięciem tych umów, z wyjątkiem kosztów określonych w art. 33, art. 34
ust. 2 i art. 35.
2. Jeżeli umowa dodatkowa została zawarta z osobą trzecią, przedsiębiorca informuje tę
osobę o odstąpieniu przez konsumenta od umowy.
Art. 38. Prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na
odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do:
1)
umowy o świadczenie usług, jeżeli przedsiębiorca wykonał w pełni usługę za wyraźną
zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po
spełnieniu świadczenia przez przedsiębiorcę utraci prawo odstąpienia od umowy;
2)
umowy, w której cena lub wynagrodzenie zależy od wahań na rynku finansowym, nad
którymi przedsiębiorca nie sprawuje kontroli, i które mogą wystąpić przed upływem
terminu do odstąpienia od umowy;
3)
umowy, w której przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana,
wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego
zindywidualizowanych potrzeb;
4)
umowy, w której przedmiotem świadczenia jest rzecz ulegająca szybkiemu zepsuciu lub
mająca krótki termin przydatności do użycia;
5)
umowy, w której przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym
opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę
zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po
dostarczeniu;
6)
umowy, w której przedmiotem świadczenia są rzeczy, które po dostarczeniu, ze względu
na swój charakter, zostają nierozłącznie połączone z innymi rzeczami;
7)
umowy, w której przedmiotem świadczenia są napoje alkoholowe, których cena została
uzgodniona przy zawarciu umowy sprzedaży, a których dostarczenie może nastąpić
dopiero po upływie 30 dni i których wartość zależy od wahań na rynku, nad którymi
przedsiębiorca nie ma kontroli;
8)
umowy, w której konsument wyraźnie żądał, aby przedsiębiorca do niego przyjechał
w celu dokonania pilnej naprawy lub konserwacji. Jeżeli przedsiębiorca świadczy
dodatkowo inne usługi niż te, których wykonania konsument żądał, lub dostarcza rzeczy
inne niż części zamienne niezbędne do wykonania naprawy lub konserwacji, prawo
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2076 › Pobierz plik