Rządowy projekt ustawy o prawach konsumenta
Rządowy projekt ustawy o prawach konsumenta
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2076
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o prawach konsumenta
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 827
2076
pozarządowa, której jest on członkiem, może
na jego rzecz wytoczyć powództwo lub
przystąpić do niego w toczącym się
postępowaniu w sporze z innym przedsiębiorcą
o roszczenia wynikające z prowadzonej
działalności gospodarczej.
§ 4. Do pozwu lub pisma obejmującego
przystąpienie
organizacja
pozarządowa
dołącza wyrażoną na piśmie zgodę osoby
fizycznej.
Art. 633 W sprawach o ochronę konsumentów
powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów
może wytaczać powództwa na rzecz obywateli,
a także wstępować, za zgodą powoda, do
postępowania w tych sprawach w każdym jego
stadium.
Art. 24
1. Państwa członkowskie ustanawiają przepisy dotyczące
T
Art.45 pkt 2
W ustawie z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks
sankcji mających zastosowanie w przypadku naruszenia
(art. 139b
wykroczeń (Dz. U. z 2013 r., poz. 482)
przepisów krajowych przyjętych zgodnie z niniejszą
kodeksu
wprowadza się następujące zmiany:
dyrektywą oraz przyjmują wszystkie niezbędne środki w
wykroczeń)
1) uchyla się art.138a;
celu zapewnienia ich wdrożenia. Przewidziane sankcje
2) po art. 139a dodaje się 139b w brzmieniu:
muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.
„Art. 139b. Kto zawierając umowę z
konsumentem
nie
wypełnia
obowiązku
2. Do dnia 13 grudnia 2013 r. państwa członkowskie
udzielania
informacji lub dostarczania
przekazują
Komisji ustanowione
przepisy
oraz
dokumentu przewidzianego ustawą z dnia ….
niezwłocznie przekazują jej wszelkie późniejsze zmiany,
grudnia 2013 r. o prawach konsumenta (Dz. U.
które mają na nie wpływ.
z 2014, poz. …) lub udziela informacji
niepełnych lub nieprawdziwych lub dostarcza
dokumenty zawierające informacje niepełne
lub nieprawdziwe, podlega karze grzywny.”
34
Art. 25
Jeżeli prawem właściwym dla umowy jest prawo państwa
T
Art. 7
Konsument nie może zrzec się praw
członkowskiego, konsumenci nie mogą zrzec się praw
przyznanych mu w ustawie. Postanowienia
przyznanych
na
mocy
krajowych
środków
umów mniej korzystne dla konsumenta niż
transponujących niniejszą dyrektywę.
postanowienia ustawy są nieważne. Zamiast
nich stosuje się przepisy ustawy.
Wszelkie postanowienia umowne pośrednio lub bezpośrednio
znoszące lub ograniczające prawa wynikające z niniejszej
dyrektywy nie są wiążące dla konsumenta.
Art. 26
Państwa członkowskie podejmują odpowiednie środki w
N
celu poinformowania konsumentów i przedsiębiorców o
przepisach
krajowych
transponujących
niniejszą
dyrektywę oraz, w stosownych przypadkach, zachęcają
przedsiębiorców i twórców kodeksów, określonych w art.
2 lit. g) dyrektywy 2005/29/WE, do informowania
konsumentów o swoich kodeksach postępowania.
Art. 27 Konsument jest zwolniony z obowiązku jakiejkolwiek zapłaty w T
Art. 5
1. Spełnienie świadczenia niezamówionego
przypadkach niezamówionego dostarczania towarów, wody,
przez konsumenta, o którym mowa w art. 9 pkt
gazu, energii elektrycznej, dostarczania centralnego
6 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o
ogrzewania lub dostarczania treści cyfrowych, lub
przeciwdziałaniu
nieuczciwym
praktykom
niezamówionego świadczenia usług, zakazanych na mocy art.
rynkowym (Dz. U. Nr 171, poz. 1206),
5 ust. 5 i pkt 29 załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE. W
następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie
takich przypadkach brak odpowiedzi konsumenta na takie
nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań.
niezamówione dostarczanie towarów lub takie niezamówione
2. Brak odpowiedzi konsumenta na
świadczenie usług, nie stanowi zgody.
niezamówione świadczenie nie stanowi zgody
na zawarcie umowy.
Art. 28
1. Państwa członkowskie przyjmą i opublikują, do dnia 13
N
grudnia 2013 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i
administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej
dyrektywy. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych
środków w formie dokumentów. Komisja korzysta z tych
dokumentów do celu sporządzenia sprawozdania, o
którym mowa w art. 30.
Państwa członkowskie stosują te środki od dnia 13
czerwca 2014 r.
Środki przyjęte przez państwa członkowskie zawierają
odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie
towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania
takiego odniesienia określane są przez państwa
członkowskie.
2. Przepisy niniejszej dyrektywy mają zastosowanie do
umów zawartych po dniu 13 czerwca 2014 r.
Art. 29
1. W przypadku gdy państwo członkowskie korzysta z
N
którejkolwiek z opcji regulacyjnych, o których mowa w art.
35
3 ust. 4, art. 6 ust. 7, art. 6 ust. 8, art. 7 ust. 4, art. 8 ust. 6
i art. 9 ust. 3, informuje o tym, a także o wszelkich
późniejszych zmianach, Komisję do dnia 13 grudnia 2013
r.
2. Komisja zapewnia, aby informacje, o których mowa w
ust. 1, były łatwo dostępne dla konsumentów i
przedsiębiorców, między innymi na specjalnie do tego
przeznaczonej stronie internetowej.
3. Komisja przekazuje innym państwom członkowskim i
Parlamentowi Europejskiemu informacje, o których mowa
w ust. 1. Komisja przeprowadza konsultacje z
zainteresowanymi stronami w sprawie tych informacji.
Art. 30
Do dnia 13 grudnia 2016 r. Komisja przedkłada
N
Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie ze
stosowania niniejszej dyrektywy. Sprawozdanie to
obejmuje w szczególności ocenę przepisów niniejszej
dyrektywy odnoszących się do treści cyfrowych, w tym
również prawa do odstąpienia od umowy. W razie
potrzeby sprawozdaniu
towarzyszą
wnioski
ustawodawcze w sprawie dostosowania niniejszej
dyrektywy do zmian zachodzących w zakresie praw
konsumenta.
Art. 31
Z dniem 13 czerwca 2014 r. traci moc dyrektywa
N
85/577/EWG oraz dyrektywa 97/7/WE, zmienione
dyrektywą 2002/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 23 września 2002 r. dotyczącą sprzedaży
konsumentom usług finansowych na odległość [21] oraz
dyrektywami 2005/29/WE i 2007/64/WE.
Odesłania do uchylonych dyrektyw odczytuje się jako
odesłania do niniejszej dyrektywy, zgodnie z tabelą
korelacji zawartą w załączniku II.
Art. 32
Zmiana w dyrektywie 93/13/EWG
N
W dyrektywie 93/13/EWG dodaje się artykuł w brzmieniu:
"Artykuł 8a
1. W przypadku gdy państwo członkowskie przyjmuje
przepisy zgodnie z art. 8, informuje ono Komisję o tych
przepisach, jak również o wszelkich późniejszych
zmianach, w szczególności w przypadku gdy przepisy te:
- rozszerzają zakres oceny nieuczciwego charakteru na
postanowienia umowne wynegocjowane indywidualnie lub
na relację ceny lub wynagrodzenia,
- zawierają wykaz postanowień umownych, które są
36
uznawane za nieuczciwe.
2. Komisja zapewnia, aby informacje, o których mowa w
ust. 1, były łatwo dostępne dla konsumentów i
przedsiębiorców, między innymi na specjalnie do tego
przeznaczonej stronie internetowej.
3. Komisja przekazuje innym państwom członkowskim i
Parlamentowi Europejskiemu informacje, o których mowa
w ust. 1. Komisja przeprowadza konsultacje z
zainteresowanymi stronami w sprawie tych informacji.".
Art. 33
Zmiana w dyrektywie 1999/44/WE
N
W dyrektywie 1999/44/WE dodaje się artykuł w brzmieniu:
"Artykuł 8a
Wymogi dotyczące sprawozdawczości
1. W przypadku gdy, zgodnie z art. 8 ust. 2, państwo
członkowskie przyjmuje surowsze przepisy w zakresie
ochrony konsumentów niż te, które są przewidziane w art.
5 ust. 1–3 i w art. 7 ust. 1, informuje o tym, a także o
wszelkich późniejszych zmianach, Komisję.
2. Komisja zapewnia, aby informacje, o których mowa w
ust. 1, były łatwo dostępne dla konsumentów i
przedsiębiorców, między innymi na specjalnie do tego
przeznaczonej stronie internetowej.
3. Komisja przekazuje innym państwom członkowskim i
Parlamentowi Europejskiemu informacje, o których mowa
w ust. 1. Komisja przeprowadza konsultacje z
zainteresowanymi stronami w sprawie tych informacji.".
Art. 34
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia
N
po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Uni
Europejskiej.
Art. 35
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw
N
członkowskich.
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU4)
Jedn.
Treść przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
red.
37
1) w wypadku projektu usuwającego naruszenie Komisji należy wpisać nr naruszenia, zaś w wypadku wykonywania orzeczeń Trybunału
Sprawiedliwości (czy to w trybie prejudycjalnym czy skargowym) należy podać datę wyroku i sygnaturę sprawy
2) tabelę zbieżności dla przepisów Uni Europejskiej można wygenerować przy pomocy systemu e-step ="http://www.e-step.pl/urzednik". W wypadku
konieczności dodania uzasadnienia dla przekroczenia minimum europejskiego należy dodać odpowiednią kolumnę
3) w tej części należy wskazać przepisy dyrektywy, decyzji ramowej, przepisy prawa UE, których naruszenie wskazała Komisja lub których wykładni
dokonał Trybunał Sprawiedliwości
4) w tej części należy wskazać wszystkie przepisy projektu aktu prawnego, które nie zostały wymienione w pierwszej części tabeli. Ze względu na
konieczność ograniczenia projektów implementujących prawo UE do przepisów wyłącznie i ściśle dostosowawczych przepisy wykraczające poza ten
zakres powinny mieć charakter wyjątkowy i być opatrzone uzasadnieniem konieczności ich wprowadzenia .
(*) jeżeli do wdrożenia danego przepisu UE potrzebne jest oprócz przepisu przenoszącego treść, także wprowadzenie przepisów zapewniających
stosowanie (np. przepisy proceduralne, przepisy karne itp.), w tabeli powinny znaleźć się wszystkie te przepisy wraz z oznaczeniem ich jednostek
redakcyjnych
(**) w wypadku wprowadzenia przepisów, które przekraczają minimum ustanowione przepisami UE (o ile jest to dopuszczalne) konieczne jest
uzasadnienie zastosowania takiej normy
38
na jego rzecz wytoczyć powództwo lub
przystąpić do niego w toczącym się
postępowaniu w sporze z innym przedsiębiorcą
o roszczenia wynikające z prowadzonej
działalności gospodarczej.
§ 4. Do pozwu lub pisma obejmującego
przystąpienie
organizacja
pozarządowa
dołącza wyrażoną na piśmie zgodę osoby
fizycznej.
Art. 633 W sprawach o ochronę konsumentów
powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów
może wytaczać powództwa na rzecz obywateli,
a także wstępować, za zgodą powoda, do
postępowania w tych sprawach w każdym jego
stadium.
Art. 24
1. Państwa członkowskie ustanawiają przepisy dotyczące
T
Art.45 pkt 2
W ustawie z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks
sankcji mających zastosowanie w przypadku naruszenia
(art. 139b
wykroczeń (Dz. U. z 2013 r., poz. 482)
przepisów krajowych przyjętych zgodnie z niniejszą
kodeksu
wprowadza się następujące zmiany:
dyrektywą oraz przyjmują wszystkie niezbędne środki w
wykroczeń)
1) uchyla się art.138a;
celu zapewnienia ich wdrożenia. Przewidziane sankcje
2) po art. 139a dodaje się 139b w brzmieniu:
muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.
„Art. 139b. Kto zawierając umowę z
konsumentem
nie
wypełnia
obowiązku
2. Do dnia 13 grudnia 2013 r. państwa członkowskie
udzielania
informacji lub dostarczania
przekazują
Komisji ustanowione
przepisy
oraz
dokumentu przewidzianego ustawą z dnia ….
niezwłocznie przekazują jej wszelkie późniejsze zmiany,
grudnia 2013 r. o prawach konsumenta (Dz. U.
które mają na nie wpływ.
z 2014, poz. …) lub udziela informacji
niepełnych lub nieprawdziwych lub dostarcza
dokumenty zawierające informacje niepełne
lub nieprawdziwe, podlega karze grzywny.”
34
Art. 25
Jeżeli prawem właściwym dla umowy jest prawo państwa
T
Art. 7
Konsument nie może zrzec się praw
członkowskiego, konsumenci nie mogą zrzec się praw
przyznanych mu w ustawie. Postanowienia
przyznanych
na
mocy
krajowych
środków
umów mniej korzystne dla konsumenta niż
transponujących niniejszą dyrektywę.
postanowienia ustawy są nieważne. Zamiast
nich stosuje się przepisy ustawy.
Wszelkie postanowienia umowne pośrednio lub bezpośrednio
znoszące lub ograniczające prawa wynikające z niniejszej
dyrektywy nie są wiążące dla konsumenta.
Art. 26
Państwa członkowskie podejmują odpowiednie środki w
N
celu poinformowania konsumentów i przedsiębiorców o
przepisach
krajowych
transponujących
niniejszą
dyrektywę oraz, w stosownych przypadkach, zachęcają
przedsiębiorców i twórców kodeksów, określonych w art.
2 lit. g) dyrektywy 2005/29/WE, do informowania
konsumentów o swoich kodeksach postępowania.
Art. 27 Konsument jest zwolniony z obowiązku jakiejkolwiek zapłaty w T
Art. 5
1. Spełnienie świadczenia niezamówionego
przypadkach niezamówionego dostarczania towarów, wody,
przez konsumenta, o którym mowa w art. 9 pkt
gazu, energii elektrycznej, dostarczania centralnego
6 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o
ogrzewania lub dostarczania treści cyfrowych, lub
przeciwdziałaniu
nieuczciwym
praktykom
niezamówionego świadczenia usług, zakazanych na mocy art.
rynkowym (Dz. U. Nr 171, poz. 1206),
5 ust. 5 i pkt 29 załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE. W
następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie
takich przypadkach brak odpowiedzi konsumenta na takie
nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań.
niezamówione dostarczanie towarów lub takie niezamówione
2. Brak odpowiedzi konsumenta na
świadczenie usług, nie stanowi zgody.
niezamówione świadczenie nie stanowi zgody
na zawarcie umowy.
Art. 28
1. Państwa członkowskie przyjmą i opublikują, do dnia 13
N
grudnia 2013 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i
administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej
dyrektywy. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych
środków w formie dokumentów. Komisja korzysta z tych
dokumentów do celu sporządzenia sprawozdania, o
którym mowa w art. 30.
Państwa członkowskie stosują te środki od dnia 13
czerwca 2014 r.
Środki przyjęte przez państwa członkowskie zawierają
odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie
towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania
takiego odniesienia określane są przez państwa
członkowskie.
2. Przepisy niniejszej dyrektywy mają zastosowanie do
umów zawartych po dniu 13 czerwca 2014 r.
Art. 29
1. W przypadku gdy państwo członkowskie korzysta z
N
którejkolwiek z opcji regulacyjnych, o których mowa w art.
35
3 ust. 4, art. 6 ust. 7, art. 6 ust. 8, art. 7 ust. 4, art. 8 ust. 6
i art. 9 ust. 3, informuje o tym, a także o wszelkich
późniejszych zmianach, Komisję do dnia 13 grudnia 2013
r.
2. Komisja zapewnia, aby informacje, o których mowa w
ust. 1, były łatwo dostępne dla konsumentów i
przedsiębiorców, między innymi na specjalnie do tego
przeznaczonej stronie internetowej.
3. Komisja przekazuje innym państwom członkowskim i
Parlamentowi Europejskiemu informacje, o których mowa
w ust. 1. Komisja przeprowadza konsultacje z
zainteresowanymi stronami w sprawie tych informacji.
Art. 30
Do dnia 13 grudnia 2016 r. Komisja przedkłada
N
Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie ze
stosowania niniejszej dyrektywy. Sprawozdanie to
obejmuje w szczególności ocenę przepisów niniejszej
dyrektywy odnoszących się do treści cyfrowych, w tym
również prawa do odstąpienia od umowy. W razie
potrzeby sprawozdaniu
towarzyszą
wnioski
ustawodawcze w sprawie dostosowania niniejszej
dyrektywy do zmian zachodzących w zakresie praw
konsumenta.
Art. 31
Z dniem 13 czerwca 2014 r. traci moc dyrektywa
N
85/577/EWG oraz dyrektywa 97/7/WE, zmienione
dyrektywą 2002/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 23 września 2002 r. dotyczącą sprzedaży
konsumentom usług finansowych na odległość [21] oraz
dyrektywami 2005/29/WE i 2007/64/WE.
Odesłania do uchylonych dyrektyw odczytuje się jako
odesłania do niniejszej dyrektywy, zgodnie z tabelą
korelacji zawartą w załączniku II.
Art. 32
Zmiana w dyrektywie 93/13/EWG
N
W dyrektywie 93/13/EWG dodaje się artykuł w brzmieniu:
"Artykuł 8a
1. W przypadku gdy państwo członkowskie przyjmuje
przepisy zgodnie z art. 8, informuje ono Komisję o tych
przepisach, jak również o wszelkich późniejszych
zmianach, w szczególności w przypadku gdy przepisy te:
- rozszerzają zakres oceny nieuczciwego charakteru na
postanowienia umowne wynegocjowane indywidualnie lub
na relację ceny lub wynagrodzenia,
- zawierają wykaz postanowień umownych, które są
36
uznawane za nieuczciwe.
2. Komisja zapewnia, aby informacje, o których mowa w
ust. 1, były łatwo dostępne dla konsumentów i
przedsiębiorców, między innymi na specjalnie do tego
przeznaczonej stronie internetowej.
3. Komisja przekazuje innym państwom członkowskim i
Parlamentowi Europejskiemu informacje, o których mowa
w ust. 1. Komisja przeprowadza konsultacje z
zainteresowanymi stronami w sprawie tych informacji.".
Art. 33
Zmiana w dyrektywie 1999/44/WE
N
W dyrektywie 1999/44/WE dodaje się artykuł w brzmieniu:
"Artykuł 8a
Wymogi dotyczące sprawozdawczości
1. W przypadku gdy, zgodnie z art. 8 ust. 2, państwo
członkowskie przyjmuje surowsze przepisy w zakresie
ochrony konsumentów niż te, które są przewidziane w art.
5 ust. 1–3 i w art. 7 ust. 1, informuje o tym, a także o
wszelkich późniejszych zmianach, Komisję.
2. Komisja zapewnia, aby informacje, o których mowa w
ust. 1, były łatwo dostępne dla konsumentów i
przedsiębiorców, między innymi na specjalnie do tego
przeznaczonej stronie internetowej.
3. Komisja przekazuje innym państwom członkowskim i
Parlamentowi Europejskiemu informacje, o których mowa
w ust. 1. Komisja przeprowadza konsultacje z
zainteresowanymi stronami w sprawie tych informacji.".
Art. 34
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia
N
po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Uni
Europejskiej.
Art. 35
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw
N
członkowskich.
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU4)
Jedn.
Treść przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
red.
37
1) w wypadku projektu usuwającego naruszenie Komisji należy wpisać nr naruszenia, zaś w wypadku wykonywania orzeczeń Trybunału
Sprawiedliwości (czy to w trybie prejudycjalnym czy skargowym) należy podać datę wyroku i sygnaturę sprawy
2) tabelę zbieżności dla przepisów Uni Europejskiej można wygenerować przy pomocy systemu e-step ="http://www.e-step.pl/urzednik". W wypadku
konieczności dodania uzasadnienia dla przekroczenia minimum europejskiego należy dodać odpowiednią kolumnę
3) w tej części należy wskazać przepisy dyrektywy, decyzji ramowej, przepisy prawa UE, których naruszenie wskazała Komisja lub których wykładni
dokonał Trybunał Sprawiedliwości
4) w tej części należy wskazać wszystkie przepisy projektu aktu prawnego, które nie zostały wymienione w pierwszej części tabeli. Ze względu na
konieczność ograniczenia projektów implementujących prawo UE do przepisów wyłącznie i ściśle dostosowawczych przepisy wykraczające poza ten
zakres powinny mieć charakter wyjątkowy i być opatrzone uzasadnieniem konieczności ich wprowadzenia .
(*) jeżeli do wdrożenia danego przepisu UE potrzebne jest oprócz przepisu przenoszącego treść, także wprowadzenie przepisów zapewniających
stosowanie (np. przepisy proceduralne, przepisy karne itp.), w tabeli powinny znaleźć się wszystkie te przepisy wraz z oznaczeniem ich jednostek
redakcyjnych
(**) w wypadku wprowadzenia przepisów, które przekraczają minimum ustanowione przepisami UE (o ile jest to dopuszczalne) konieczne jest
uzasadnienie zastosowania takiej normy
38
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2076
› Pobierz plik