eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o prawach konsumenta

Rządowy projekt ustawy o prawach konsumenta

Rządowy projekt ustawy o prawach konsumenta

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2076
  • Data wpłynięcia: 2014-01-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o prawach konsumenta
  • data uchwalenia: 2014-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 827

2076

pozarządowa,  której  jest  on  członkiem,  może 
na  jego  rzecz  wytoczyć  powództwo  lub 
przystąpić  do  niego  w  toczącym  się 
postępowaniu w sporze z innym przedsiębiorcą 
o  roszczenia  wynikające  z  prowadzonej 
działalności gospodarczej. 
§  4.  Do  pozwu  lub  pisma  obejmującego 
przystąpienie 
organizacja 
pozarządowa 
dołącza  wyrażoną  na  piśmie  zgodę  osoby 
fizycznej. 
 
Art. 633  W  sprawach  o  ochronę  konsumentów 
powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów 
może wytaczać powództwa na rzecz obywateli, 
a  także  wstępować,  za  zgodą  powoda,  do 
postępowania w tych sprawach w każdym jego 
stadium. 
Art. 24 
1. Państwa członkowskie ustanawiają przepisy dotyczące 

Art.45 pkt 2 
W ustawie z dnia 20 maja 1971 r. –  Kodeks   
sankcji  mających  zastosowanie  w  przypadku  naruszenia 
(art. 139b 
wykroczeń  (Dz.  U.  z  2013  r.,  poz.  482) 
przepisów  krajowych  przyjętych  zgodnie  z  niniejszą 
kodeksu 
wprowadza się następujące zmiany: 
dyrektywą  oraz  przyjmują  wszystkie  niezbędne  środki  w 
wykroczeń) 
1)  uchyla się art.138a; 
celu  zapewnienia  ich  wdrożenia.  Przewidziane  sankcje 
2)  po  art.  139a  dodaje  się  139b  w  brzmieniu: 
muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.
„Art.  139b.  Kto  zawierając  umowę  z 
 
konsumentem 
nie 
wypełnia 
obowiązku 
2.  Do  dnia  13  grudnia  2013  r.  państwa  członkowskie 
udzielania 
informacji lub dostarczania 
przekazują 
Komisji  ustanowione 
przepisy 
oraz 
dokumentu  przewidzianego  ustawą  z  dnia  …. 
niezwłocznie  przekazują  jej  wszelkie  późniejsze  zmiany, 
grudnia 2013 r. o prawach konsumenta (Dz. U. 
które mają na nie wpływ. 
z 2014, poz. …) lub udziela informacji 
 
niepełnych  lub  nieprawdziwych  lub  dostarcza 
dokumenty  zawierające  informacje    niepełne 
lub nieprawdziwe, podlega karze grzywny.” 
34 
 
Art. 25 
Jeżeli prawem właściwym dla umowy jest prawo państwa 

Art. 7 
Konsument  nie  może  zrzec  się  praw   
członkowskiego,  konsumenci  nie  mogą  zrzec  się  praw 
przyznanych mu w ustawie. Postanowienia 
przyznanych 
na 
mocy 
krajowych 
środków 
umów  mniej  korzystne  dla  konsumenta  niż 
transponujących niniejszą dyrektywę. 
postanowienia ustawy  są  nieważne.  Zamiast 
nich stosuje się przepisy ustawy.  
Wszelkie  postanowienia  umowne  pośrednio  lub  bezpośrednio 
znoszące  lub  ograniczające  prawa  wynikające  z  niniejszej 
dyrektywy nie są wiążące dla konsumenta. 
Art. 26 
Państwa  członkowskie  podejmują  odpowiednie  środki  w 

 
 
 
celu  poinformowania  konsumentów  i  przedsiębiorców  o 
przepisach 
krajowych 
transponujących 
niniejszą 
dyrektywę  oraz,  w  stosownych  przypadkach,  zachęcają 
przedsiębiorców  i  twórców  kodeksów,  określonych  w  art. 
2 lit. g) dyrektywy 2005/29/WE, do informowania 
konsumentów o swoich kodeksach postępowania. 
 
Art. 27  Konsument jest zwolniony z obowiązku jakiejkolwiek zapłaty w  T 
Art. 5   
1.  Spełnienie  świadczenia  niezamówionego   
przypadkach niezamówionego dostarczania towarów, wody, 
przez konsumenta, o którym mowa w art. 9 pkt 
gazu, energii elektrycznej, dostarczania centralnego 
6 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o 
ogrzewania  lub  dostarczania  treści  cyfrowych,  lub 
przeciwdziałaniu 
nieuczciwym 
praktykom 
niezamówionego świadczenia  usług,  zakazanych  na  mocy art. 
rynkowym (Dz. U. Nr 171, poz. 1206), 
5  ust.  5  i  pkt  29  załącznika  I  do  dyrektywy  2005/29/WE.  W 
następuje  na  ryzyko  przedsiębiorcy  i  nie 
takich przypadkach brak odpowiedzi konsumenta na takie 
nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań.  
niezamówione dostarczanie towarów lub takie niezamówione 
2. Brak odpowiedzi konsumenta na 
świadczenie usług, nie stanowi zgody. 
niezamówione  świadczenie  nie  stanowi zgody 
na zawarcie umowy. 
Art. 28 
1. Państwa członkowskie przyjmą i opublikują, do dnia 13 

 
 
 
grudnia 2013 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i 
administracyjne  niezbędne  do  wykonania  niniejszej 
dyrektywy.  Niezwłocznie  przekazują  Komisji  tekst  tych 
środków w formie dokumentów. Komisja korzysta z tych 
dokumentów  do  celu  sporządzenia  sprawozdania,  o 
którym mowa w art. 30. 
Państwa  członkowskie  stosują  te  środki  od  dnia  13 
czerwca 2014 r. 
Środki  przyjęte  przez  państwa  członkowskie  zawierają 
odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie 
towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania 
takiego  odniesienia  określane  są  przez  państwa 
członkowskie. 
2.  Przepisy  niniejszej  dyrektywy  mają  zastosowanie  do 
umów zawartych po dniu 13 czerwca 2014 r. 
 
Art. 29 
1.  W  przypadku  gdy  państwo  członkowskie  korzysta  z 

 
 
 
którejkolwiek z opcji regulacyjnych, o których mowa w art. 
35 
 
3 ust. 4, art. 6 ust. 7, art. 6 ust. 8, art. 7 ust. 4, art. 8 ust. 6 
i  art.  9  ust.  3,  informuje  o  tym,  a  także  o  wszelkich 
późniejszych zmianach, Komisję do dnia 13 grudnia 2013 
r. 
2. Komisja zapewnia, aby informacje, o których mowa w 
ust.  1,  były  łatwo  dostępne  dla  konsumentów  i 
przedsiębiorców,  między  innymi  na  specjalnie  do  tego 
przeznaczonej stronie internetowej. 
3. Komisja przekazuje  innym  państwom  członkowskim  i 
Parlamentowi Europejskiemu informacje, o których mowa 
w ust. 1. Komisja przeprowadza konsultacje z 
zainteresowanymi stronami w sprawie tych informacji. 
 
Art. 30 
Do  dnia  13  grudnia  2016  r.  Komisja  przedkłada 

 
 
 
Parlamentowi  Europejskiemu i Radzie sprawozdanie ze 
stosowania niniejszej dyrektywy. Sprawozdanie to 
obejmuje  w  szczególności  ocenę  przepisów  niniejszej 
dyrektywy  odnoszących  się  do  treści  cyfrowych,  w  tym 
również  prawa  do  odstąpienia  od  umowy.  W  razie 
potrzeby sprawozdaniu 
towarzyszą 
wnioski 
ustawodawcze w sprawie dostosowania niniejszej 
dyrektywy  do  zmian  zachodzących  w  zakresie  praw 
konsumenta. 
Art. 31 
Z dniem 13 czerwca 2014 r. traci moc dyrektywa 

 
 
 
85/577/EWG oraz dyrektywa 97/7/WE, zmienione 
dyrektywą 2002/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 
z  dnia  23  września  2002  r.  dotyczącą  sprzedaży 
konsumentom  usług  finansowych  na  odległość  [21]  oraz 
dyrektywami 2005/29/WE i 2007/64/WE. 
Odesłania  do  uchylonych  dyrektyw  odczytuje  się  jako 
odesłania  do  niniejszej  dyrektywy,  zgodnie  z  tabelą 
korelacji zawartą w załączniku II. 
Art. 32 
Zmiana w dyrektywie 93/13/EWG 

 
 
 
W dyrektywie 93/13/EWG dodaje się artykuł w brzmieniu: 
"Artykuł 8a 
1.  W  przypadku  gdy  państwo  członkowskie  przyjmuje 
przepisy zgodnie z art. 8, informuje ono  Komisję  o  tych 
przepisach,  jak  również  o  wszelkich  późniejszych 
zmianach, w szczególności w przypadku gdy przepisy te: 
-  rozszerzają  zakres  oceny  nieuczciwego  charakteru  na 
postanowienia umowne wynegocjowane indywidualnie lub 
na relację ceny lub wynagrodzenia, 
-  zawierają  wykaz  postanowień  umownych,  które  są 
36 
 
uznawane za nieuczciwe. 
2. Komisja zapewnia, aby informacje, o których mowa w 
ust.  1,  były  łatwo  dostępne  dla  konsumentów  i 
przedsiębiorców,  między  innymi  na  specjalnie  do  tego 
przeznaczonej stronie internetowej. 
3.  Komisja  przekazuje  innym  państwom  członkowskim  i 
Parlamentowi Europejskiemu informacje, o których mowa 
w ust. 1. Komisja przeprowadza konsultacje z 
zainteresowanymi stronami w sprawie tych informacji.". 
Art. 33 
Zmiana w dyrektywie 1999/44/WE 

 
 
 
W dyrektywie 1999/44/WE dodaje się artykuł w brzmieniu: 
"Artykuł 8a 
Wymogi dotyczące sprawozdawczości 
1.  W  przypadku  gdy,  zgodnie  z  art.  8  ust.  2,  państwo 
członkowskie  przyjmuje  surowsze  przepisy  w  zakresie 
ochrony konsumentów niż te, które są przewidziane w art. 
5 ust. 1–3  i  w  art.  7  ust.  1,  informuje  o  tym,  a  także  o 
wszelkich późniejszych zmianach, Komisję. 
2. Komisja zapewnia, aby informacje, o których mowa w 
ust.  1,  były  łatwo  dostępne  dla  konsumentów  i 
przedsiębiorców,  między  innymi  na  specjalnie do tego 
przeznaczonej stronie internetowej. 
3.  Komisja  przekazuje  innym  państwom  członkowskim  i 
Parlamentowi Europejskiemu informacje, o których mowa 
w ust. 1. Komisja przeprowadza konsultacje z 
zainteresowanymi stronami w sprawie tych informacji.". 
Art. 34 
Niniejsza  dyrektywa  wchodzi  w  życie  dwudziestego  dnia 

 
 
 
po  jej  opublikowaniu  w  Dzienniku  Urzędowym  Uni  
Europejskiej. 
Art. 35 
Niniejsza  dyrektywa  skierowana  jest  do  państw 

 
 
 
członkowskich. 
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU4) 
 
Jedn. 
Treść przepisu projektu krajowego 
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu 
red. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
37 
 
1)  w  wypadku  projektu  usuwającego  naruszenie  Komisji  należy  wpisać  nr  naruszenia,  zaś  w  wypadku  wykonywania  orzeczeń  Trybunału 
Sprawiedliwości (czy to w trybie prejudycjalnym czy skargowym) należy podać datę wyroku i sygnaturę sprawy  
2)  tabelę  zbieżności  dla  przepisów  Uni   Europejskiej  można  wygenerować  przy  pomocy  systemu  e-step ="http://www.e-step.pl/urzednik". W wypadku 
konieczności dodania uzasadnienia dla przekroczenia minimum europejskiego należy dodać odpowiednią kolumnę 
3)  w tej części należy wskazać przepisy dyrektywy, decyzji ramowej, przepisy prawa UE, których naruszenie wskazała Komisja lub których wykładni 
dokonał Trybunał Sprawiedliwości 
4)  w tej części należy wskazać wszystkie przepisy projektu aktu prawnego, które nie zostały wymienione w pierwszej części tabeli. Ze względu na 
konieczność ograniczenia projektów implementujących prawo UE do przepisów wyłącznie i ściśle dostosowawczych przepisy wykraczające poza ten 
zakres powinny mieć charakter wyjątkowy i być opatrzone uzasadnieniem konieczności ich wprowadzenia . 
 (*) jeżeli do  wdrożenia danego przepisu UE potrzebne jest oprócz przepisu przenoszącego treść, także wprowadzenie  przepisów zapewniających 
stosowanie (np. przepisy proceduralne, przepisy karne itp.), w tabeli powinny znaleźć się wszystkie te przepisy wraz z oznaczeniem ich jednostek 
redakcyjnych 
(**)  w  wypadku  wprowadzenia  przepisów,  które  przekraczają  minimum  ustanowione przepisami UE (o ile jest to dopuszczalne) konieczne jest 
uzasadnienie zastosowania takiej normy  
 
38 
 
strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 27

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: