Rządowy projekt ustawy o prawach konsumenta
Rządowy projekt ustawy o prawach konsumenta
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2076
- Data wpłynięcia: 2014-01-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o prawach konsumenta
- data uchwalenia: 2014-05-30
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 827
2076
– 5 –
3)
łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, a gdy charakter
przedmiotu świadczenia nie pozwala, rozsądnie oceniając, na wcześniejsze obliczenie
ich wysokości – sposobie, w jaki będą one obliczane, a także opłatach za dostarczenie,
usługi pocztowe oraz jakichkolwiek innych kosztach, a gdy nie można ustalić wysokości
tych opłat – obowiązku ich uiszczenia; w razie zawarcia umowy na czas nieoznaczony
lub umowy obejmującej prenumeratę przedsiębiorca ma obowiązek podania łącznej
ceny lub wynagrodzenia obejmującego wszystkie płatności za okres rozliczeniowy,
a także wszystkich kosztów, które konsument jest zobowiązany zapłacić;
4)
sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej przez
przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji;
5)
przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za jakość świadczenia;
6)
treści usług posprzedażnych i gwarancji, o ile takie są oferowane;
7)
czasie trwania umowy lub – gdy umowa zawarta jest na czas nieoznaczony lub ma
ulegać automatycznemu przedłużeniu – o sposobie i przesłankach wypowiedzenia
umowy.
Art. 9. Jeżeli ma to zastosowanie sprzedawca ma obowiązek poinformować dodatkowo
o:
1)
funkcjonalności treści cyfrowych oraz mających zastosowanie technicznych środkach
ich ochrony;
2)
mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym
i oprogramowaniem.
Art. 10. Do drobnych umów życia codziennego wykonywanych natychmiast po ich
zawarciu art. 8 i art. 9 nie ma zastosowania.
Art. 11. 1. Najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy z konsumentem
przedsiębiorca ma obowiązek uzyskać wyraźną zgodę konsumenta na każdą dodatkową
płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne
przedsiębiorcy.
2. Jeżeli przedsiębiorca nie otrzymał wyraźnej zgody konsumenta, lecz założył jej
istnienie przez zastosowanie domyślnych opcji, które konsument musi odrzucić w celu
uniknięcia dodatkowej płatności, to konsument ma prawo do zwrotu uiszczonej płatności
dodatkowej.
– 6 –
Art. 12. Bez uszczerbku dla prawa dostawcy usług w rozumieniu art. 2 pkt 27 lit. a
ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne do pobierania opłat za połączenia
telefoniczne, jeżeli przedsiębiorca wskazuje numer telefonu przeznaczony do kontaktowania
się z nim w sprawie zawartej umowy, opłata dla konsumenta za połączenie z tym numerem
nie może być wyższa niż opłata za zwykłe połączenie telefoniczne.
Rozdział III
Obowiązki informacyjne w umowach zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa i na
odległość
Art. 13. 1. Najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy na odległość lub
poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta
w sposób jasny i zrozumiały o:
1)
głównych cechach świadczenia z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu
porozumiewania się z konsumentem;
2)
swoich danych identyfikujących, w szczególności o firmie, organie, który zarejestrował
działalność gospodarczą, a także numerze, pod którym został zarejestrowany;
3)
adresie pocztowym przedsiębiorstwa, numerze telefonu lub faksu oraz adresie poczty
elektronicznej, pod którymi konsument może szybko i efektywnie kontaktować się
z przedsiębiorcą;
4)
adresie pocztowym, pod którym konsument może składać reklamacje, jeżeli jest inny
niż adres, o którym mowa w pkt 3;
5)
łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, a gdy charakter
przedmiotu świadczenia nie pozwala, rozsądnie oceniając, na wcześniejsze obliczenie
ich wysokości – sposobie, w jaki będą one obliczane, a także opłatach za transport,
dostarczenie, usługi pocztowe oraz innych kosztach, a gdy nie można ustalić wysokości
tych opłat – o obowiązku ich uiszczenia; w razie zawarcia umowy na czas nieoznaczony
lub umowy obejmującej prenumeratę przedsiębiorca ma obowiązek podania łącznej
ceny lub wynagrodzenia obejmującego wszystkie płatności za okres rozliczeniowy,
a gdy umowa przewiduje stałą stawkę – także łącznych miesięcznych płatności;
6)
kosztach korzystania ze środka porozumiewania się na odległość w celu zawarcia
umowy, w przypadku gdy są wyższe niż stosowane zwykle za korzystanie z tego środka
porozumiewania się;
7)
sposobie i terminie zapłaty;
– 7 –
8)
sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej przez
przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji;
9)
trybie, terminie i sposobie wykonania prawa odstąpienia od umowy na podstawie
art. 27, a także wzorze formularza odstąpienia od umowy, zawartym w załączniku nr 2
do ustawy;
10) kosztach zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi konsument;
w odniesieniu do umów zawieranych na odległość – kosztach zwrotu rzeczy, jeżeli ze
względu na swój charakter rzeczy te nie mogą zostać w zwykłym trybie odesłane
pocztą;
11) obowiązku zapłaty przez konsumenta poniesionych przez przedsiębiorcę uzasadnionych
kosztów zgodnie z art. 35, jeżeli konsument odstąpi od umowy po zgłoszeniu żądania
zgodnie z art. 16 ust. 3 i art. 22 ust. 2;
12) braku prawa odstąpienia od umowy na podstawie art. 38 lub okolicznościach, w których
konsument traci prawo do odstąpienia od umowy;
13) obowiązku przedsiębiorcy dostarczenia rzeczy bez wad;
14) istnieniu i treści gwarancji i usług posprzedażnych oraz sposobie ich realizacji;
15) kodeksie dobrych praktyk w rozumieniu ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r.
o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz sposobie zapoznania się
z nim;
16) czasie trwania umowy lub o sposobie i przesłankach wypowiedzenia umowy – jeżeli
umowa jest zawarta na czas nieoznaczony lub jeżeli ma ulegać automatycznemu
przedłużeniu;
17) minimalnym czasie trwania zobowiązań konsumenta wynikających z umowy;
18) wysokości i sposobie złożenia kaucji lub udzielenia innych gwarancji finansowych,
które konsument jest zobowiązany spełnić na żądanie przedsiębiorcy;
19) funkcjonalności treści cyfrowych oraz technicznych środkach ich ochrony;
20) mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym
i oprogramowaniem, o których przedsiębiorca wie lub powinien wiedzieć;
21) możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji
i dochodzenia roszczeń oraz zasadach dostępu do tych procedur.
2. Jeżeli umowa jest zawierana w imieniu innego przedsiębiorcy, należy podać dane
identyfikujące tego przedsiębiorcę, o których mowa w ust. 1 pkt 2–4.
– 8 –
3. W przypadku aukcji publicznej informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 2–4, mogą
być zastąpione informacjami dotyczącymi organizatora aukcji.
Art. 14. Informacji, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 9–11, można udzielić za
pomocą wzoru pouczenia o odstąpieniu od umowy stanowiącego załącznik nr 1 do ustawy.
Przedsiębiorca, który doręczy konsumentowi prawidłowo wypełnione pouczenie, spełnia
obowiązki informacyjne określone w art. 13 ust. 1 pkt 9–11.
Art. 15. 1. W przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa
przedsiębiorca ma obowiązek udzielić konsumentowi informacji, o których mowa w art. 13,
utrwalonych na papierze lub, jeżeli konsument wyrazi na to zgodę, na innym trwałym
nośniku. Informacje powinny być czytelne i wyrażone prostym językiem.
2. W przypadku umów zawieranych na odległość przedsiębiorca ma obowiązek udzielić
informacji, o których mowa w art. 13, w sposób odpowiadający rodzajowi użytego środka
porozumiewania się na odległość. Informacje powinny być czytelne i wyrażone prostym
językiem.
Art. 16. 1. Przedsiębiorca jest zobowiązany wydać konsumentowi dokument umowy
zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub potwierdzenie jej zawarcia, utrwalone na
papierze lub, za zgodą konsumenta, na innym trwałym nośniku.
2. W taki sam sposób przedsiębiorca potwierdza konsumentowi otrzymanie zgody na
dostarczenie treści cyfrowych w okolicznościach powodujących utratę prawa odstąpienia od
umowy.
3. Jeżeli na wyraźne żądanie konsumenta wykonywanie usługi albo dostarczanie wody,
gazu, energii elektrycznej, gdy nie są one dostarczane w ograniczonej objętości lub
w ustalonej ilości, lub energii cieplnej ma się rozpocząć przed upływem terminu do
odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa, przedsiębiorca wymaga od
konsumenta złożenia wyraźnego oświadczenia zawierającego takie żądanie na trwałym
nośniku.
Art. 17. 1. W przypadku zawarcia umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, gdy ustalone
w umowie wynagrodzenie nie przekracza sześciuset złotych, konsument zażądał wykonania
usługi przez przedsiębiorcę w celu naprawy lub konserwacji, a przedsiębiorca i konsument
natychmiast wykonują swoje zobowiązania, przedsiębiorca jest zobowiązany:
1)
udzielić konsumentowi informacji, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 2 i 3, oraz
informacji dotyczących wynagrodzenia i sposobu, w jaki ma być obliczane;
– 9 –
2)
przedstawić łączny kosztorys utrwalony na papierze lub, za zgodą konsumenta, na
innym trwałym nośniku;
3)
udzielić informacji, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1, 9 i 12, z tym że jeżeli
konsument wyrazi na to zgodę, nie muszą być one utrwalone na papierze lub innym
trwałym nośniku.
2. Dokument umowy lub potwierdzenie jej zawarcia, które przedsiębiorca zobowiązany
jest wydać konsumentowi zgodnie z art. 16 ust. 1, obejmuje informacje wskazane w art. 13.
Art. 18. 1. Jeżeli umowa zawierana na odległość, przy użyciu środków komunikacji
elektronicznej, nakłada na konsumenta obowiązek zapłaty, przedsiębiorca ma obowiązek
dostarczyć konsumentowi w sposób jasny i widoczny, bezpośrednio przed złożeniem przez
konsumenta zamówienia, informacji, o których mowa art. 13 ust. 1 pkt 1, 5, 16 i 17.
2. Przedsiębiorca zapewnia, aby konsument w momencie składania zamówienia
wyraźnie potwierdził, że wie, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty.
3. Jeżeli do złożenia zamówienia używa się przycisku lub podobnej funkcji, muszą być
one oznaczone w łatwo czytelny sposób słowami „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub
innego równoważnego jednoznacznego sformułowania.
4. Jeżeli przedsiębiorca nie spełnia wymagań określonych w ust. 2 lub 3, umowa nie
zostaje zawarta.
Art. 19. Na stronach internetowych służących do prowadzenia handlu elektronicznego
wskazuje się w sposób wyraźny, najpóźniej na początku składania zamówienia, jasne
i czytelne informacje o ograniczeniach dotyczących dostarczania oraz akceptowanych
sposobach płatności.
Art. 20. Jeżeli właściwości techniczne użytego środka porozumiewania się na odległość
ograniczają rozmiar możliwych do przekazania informacji lub czas na ich przedstawienie,
przedsiębiorca ma obowiązek przekazać konsumentowi przed zawarciem umowy co najmniej
informacje dotyczące głównych cech świadczenia przedsiębiorcy, oznaczenia przedsiębiorcy,
łącznej ceny lub wynagrodzenia, prawa odstąpienia od umowy, czasu trwania umowy, a jeżeli
umowa została zawarta na czas nieoznaczony – sposobu i przesłanek jej wypowiedzenia.
Przedsiębiorca ma obowiązek przekazać konsumentowi pozostałe informacje, o których
mowa w art. 13 ust. 1, zgodnie z art. 15 ust. 2.
Art. 21. 1. Jeżeli przedsiębiorca kontaktuje się z konsumentem przez telefon w celu
zawarcia umowy na odległość, ma obowiązek na początku rozmowy poinformować
3)
łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, a gdy charakter
przedmiotu świadczenia nie pozwala, rozsądnie oceniając, na wcześniejsze obliczenie
ich wysokości – sposobie, w jaki będą one obliczane, a także opłatach za dostarczenie,
usługi pocztowe oraz jakichkolwiek innych kosztach, a gdy nie można ustalić wysokości
tych opłat – obowiązku ich uiszczenia; w razie zawarcia umowy na czas nieoznaczony
lub umowy obejmującej prenumeratę przedsiębiorca ma obowiązek podania łącznej
ceny lub wynagrodzenia obejmującego wszystkie płatności za okres rozliczeniowy,
a także wszystkich kosztów, które konsument jest zobowiązany zapłacić;
4)
sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej przez
przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji;
5)
przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za jakość świadczenia;
6)
treści usług posprzedażnych i gwarancji, o ile takie są oferowane;
7)
czasie trwania umowy lub – gdy umowa zawarta jest na czas nieoznaczony lub ma
ulegać automatycznemu przedłużeniu – o sposobie i przesłankach wypowiedzenia
umowy.
Art. 9. Jeżeli ma to zastosowanie sprzedawca ma obowiązek poinformować dodatkowo
o:
1)
funkcjonalności treści cyfrowych oraz mających zastosowanie technicznych środkach
ich ochrony;
2)
mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym
i oprogramowaniem.
Art. 10. Do drobnych umów życia codziennego wykonywanych natychmiast po ich
zawarciu art. 8 i art. 9 nie ma zastosowania.
Art. 11. 1. Najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy z konsumentem
przedsiębiorca ma obowiązek uzyskać wyraźną zgodę konsumenta na każdą dodatkową
płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne
przedsiębiorcy.
2. Jeżeli przedsiębiorca nie otrzymał wyraźnej zgody konsumenta, lecz założył jej
istnienie przez zastosowanie domyślnych opcji, które konsument musi odrzucić w celu
uniknięcia dodatkowej płatności, to konsument ma prawo do zwrotu uiszczonej płatności
dodatkowej.
– 6 –
Art. 12. Bez uszczerbku dla prawa dostawcy usług w rozumieniu art. 2 pkt 27 lit. a
ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne do pobierania opłat za połączenia
telefoniczne, jeżeli przedsiębiorca wskazuje numer telefonu przeznaczony do kontaktowania
się z nim w sprawie zawartej umowy, opłata dla konsumenta za połączenie z tym numerem
nie może być wyższa niż opłata za zwykłe połączenie telefoniczne.
Rozdział III
Obowiązki informacyjne w umowach zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa i na
odległość
Art. 13. 1. Najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy na odległość lub
poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta
w sposób jasny i zrozumiały o:
1)
głównych cechach świadczenia z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu
porozumiewania się z konsumentem;
2)
swoich danych identyfikujących, w szczególności o firmie, organie, który zarejestrował
działalność gospodarczą, a także numerze, pod którym został zarejestrowany;
3)
adresie pocztowym przedsiębiorstwa, numerze telefonu lub faksu oraz adresie poczty
elektronicznej, pod którymi konsument może szybko i efektywnie kontaktować się
z przedsiębiorcą;
4)
adresie pocztowym, pod którym konsument może składać reklamacje, jeżeli jest inny
niż adres, o którym mowa w pkt 3;
5)
łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, a gdy charakter
przedmiotu świadczenia nie pozwala, rozsądnie oceniając, na wcześniejsze obliczenie
ich wysokości – sposobie, w jaki będą one obliczane, a także opłatach za transport,
dostarczenie, usługi pocztowe oraz innych kosztach, a gdy nie można ustalić wysokości
tych opłat – o obowiązku ich uiszczenia; w razie zawarcia umowy na czas nieoznaczony
lub umowy obejmującej prenumeratę przedsiębiorca ma obowiązek podania łącznej
ceny lub wynagrodzenia obejmującego wszystkie płatności za okres rozliczeniowy,
a gdy umowa przewiduje stałą stawkę – także łącznych miesięcznych płatności;
6)
kosztach korzystania ze środka porozumiewania się na odległość w celu zawarcia
umowy, w przypadku gdy są wyższe niż stosowane zwykle za korzystanie z tego środka
porozumiewania się;
7)
sposobie i terminie zapłaty;
– 7 –
8)
sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej przez
przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji;
9)
trybie, terminie i sposobie wykonania prawa odstąpienia od umowy na podstawie
art. 27, a także wzorze formularza odstąpienia od umowy, zawartym w załączniku nr 2
do ustawy;
10) kosztach zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi konsument;
w odniesieniu do umów zawieranych na odległość – kosztach zwrotu rzeczy, jeżeli ze
względu na swój charakter rzeczy te nie mogą zostać w zwykłym trybie odesłane
pocztą;
11) obowiązku zapłaty przez konsumenta poniesionych przez przedsiębiorcę uzasadnionych
kosztów zgodnie z art. 35, jeżeli konsument odstąpi od umowy po zgłoszeniu żądania
zgodnie z art. 16 ust. 3 i art. 22 ust. 2;
12) braku prawa odstąpienia od umowy na podstawie art. 38 lub okolicznościach, w których
konsument traci prawo do odstąpienia od umowy;
13) obowiązku przedsiębiorcy dostarczenia rzeczy bez wad;
14) istnieniu i treści gwarancji i usług posprzedażnych oraz sposobie ich realizacji;
15) kodeksie dobrych praktyk w rozumieniu ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r.
o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz sposobie zapoznania się
z nim;
16) czasie trwania umowy lub o sposobie i przesłankach wypowiedzenia umowy – jeżeli
umowa jest zawarta na czas nieoznaczony lub jeżeli ma ulegać automatycznemu
przedłużeniu;
17) minimalnym czasie trwania zobowiązań konsumenta wynikających z umowy;
18) wysokości i sposobie złożenia kaucji lub udzielenia innych gwarancji finansowych,
które konsument jest zobowiązany spełnić na żądanie przedsiębiorcy;
19) funkcjonalności treści cyfrowych oraz technicznych środkach ich ochrony;
20) mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym
i oprogramowaniem, o których przedsiębiorca wie lub powinien wiedzieć;
21) możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji
i dochodzenia roszczeń oraz zasadach dostępu do tych procedur.
2. Jeżeli umowa jest zawierana w imieniu innego przedsiębiorcy, należy podać dane
identyfikujące tego przedsiębiorcę, o których mowa w ust. 1 pkt 2–4.
– 8 –
3. W przypadku aukcji publicznej informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 2–4, mogą
być zastąpione informacjami dotyczącymi organizatora aukcji.
Art. 14. Informacji, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 9–11, można udzielić za
pomocą wzoru pouczenia o odstąpieniu od umowy stanowiącego załącznik nr 1 do ustawy.
Przedsiębiorca, który doręczy konsumentowi prawidłowo wypełnione pouczenie, spełnia
obowiązki informacyjne określone w art. 13 ust. 1 pkt 9–11.
Art. 15. 1. W przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa
przedsiębiorca ma obowiązek udzielić konsumentowi informacji, o których mowa w art. 13,
utrwalonych na papierze lub, jeżeli konsument wyrazi na to zgodę, na innym trwałym
nośniku. Informacje powinny być czytelne i wyrażone prostym językiem.
2. W przypadku umów zawieranych na odległość przedsiębiorca ma obowiązek udzielić
informacji, o których mowa w art. 13, w sposób odpowiadający rodzajowi użytego środka
porozumiewania się na odległość. Informacje powinny być czytelne i wyrażone prostym
językiem.
Art. 16. 1. Przedsiębiorca jest zobowiązany wydać konsumentowi dokument umowy
zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub potwierdzenie jej zawarcia, utrwalone na
papierze lub, za zgodą konsumenta, na innym trwałym nośniku.
2. W taki sam sposób przedsiębiorca potwierdza konsumentowi otrzymanie zgody na
dostarczenie treści cyfrowych w okolicznościach powodujących utratę prawa odstąpienia od
umowy.
3. Jeżeli na wyraźne żądanie konsumenta wykonywanie usługi albo dostarczanie wody,
gazu, energii elektrycznej, gdy nie są one dostarczane w ograniczonej objętości lub
w ustalonej ilości, lub energii cieplnej ma się rozpocząć przed upływem terminu do
odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa, przedsiębiorca wymaga od
konsumenta złożenia wyraźnego oświadczenia zawierającego takie żądanie na trwałym
nośniku.
Art. 17. 1. W przypadku zawarcia umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, gdy ustalone
w umowie wynagrodzenie nie przekracza sześciuset złotych, konsument zażądał wykonania
usługi przez przedsiębiorcę w celu naprawy lub konserwacji, a przedsiębiorca i konsument
natychmiast wykonują swoje zobowiązania, przedsiębiorca jest zobowiązany:
1)
udzielić konsumentowi informacji, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 2 i 3, oraz
informacji dotyczących wynagrodzenia i sposobu, w jaki ma być obliczane;
– 9 –
2)
przedstawić łączny kosztorys utrwalony na papierze lub, za zgodą konsumenta, na
innym trwałym nośniku;
3)
udzielić informacji, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1, 9 i 12, z tym że jeżeli
konsument wyrazi na to zgodę, nie muszą być one utrwalone na papierze lub innym
trwałym nośniku.
2. Dokument umowy lub potwierdzenie jej zawarcia, które przedsiębiorca zobowiązany
jest wydać konsumentowi zgodnie z art. 16 ust. 1, obejmuje informacje wskazane w art. 13.
Art. 18. 1. Jeżeli umowa zawierana na odległość, przy użyciu środków komunikacji
elektronicznej, nakłada na konsumenta obowiązek zapłaty, przedsiębiorca ma obowiązek
dostarczyć konsumentowi w sposób jasny i widoczny, bezpośrednio przed złożeniem przez
konsumenta zamówienia, informacji, o których mowa art. 13 ust. 1 pkt 1, 5, 16 i 17.
2. Przedsiębiorca zapewnia, aby konsument w momencie składania zamówienia
wyraźnie potwierdził, że wie, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty.
3. Jeżeli do złożenia zamówienia używa się przycisku lub podobnej funkcji, muszą być
one oznaczone w łatwo czytelny sposób słowami „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub
innego równoważnego jednoznacznego sformułowania.
4. Jeżeli przedsiębiorca nie spełnia wymagań określonych w ust. 2 lub 3, umowa nie
zostaje zawarta.
Art. 19. Na stronach internetowych służących do prowadzenia handlu elektronicznego
wskazuje się w sposób wyraźny, najpóźniej na początku składania zamówienia, jasne
i czytelne informacje o ograniczeniach dotyczących dostarczania oraz akceptowanych
sposobach płatności.
Art. 20. Jeżeli właściwości techniczne użytego środka porozumiewania się na odległość
ograniczają rozmiar możliwych do przekazania informacji lub czas na ich przedstawienie,
przedsiębiorca ma obowiązek przekazać konsumentowi przed zawarciem umowy co najmniej
informacje dotyczące głównych cech świadczenia przedsiębiorcy, oznaczenia przedsiębiorcy,
łącznej ceny lub wynagrodzenia, prawa odstąpienia od umowy, czasu trwania umowy, a jeżeli
umowa została zawarta na czas nieoznaczony – sposobu i przesłanek jej wypowiedzenia.
Przedsiębiorca ma obowiązek przekazać konsumentowi pozostałe informacje, o których
mowa w art. 13 ust. 1, zgodnie z art. 15 ust. 2.
Art. 21. 1. Jeżeli przedsiębiorca kontaktuje się z konsumentem przez telefon w celu
zawarcia umowy na odległość, ma obowiązek na początku rozmowy poinformować
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2076 › Pobierz plik