eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o prawach konsumenta

Rządowy projekt ustawy o prawach konsumenta

Rządowy projekt ustawy o prawach konsumenta

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2076
  • Data wpłynięcia: 2014-01-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o prawach konsumenta
  • data uchwalenia: 2014-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 827

2076

– 5 – 
3) 
łącznej  cenie  lub  wynagrodzeniu  za  świadczenie  wraz  z  podatkami, a  gdy charakter 
przedmiotu  świadczenia  nie  pozwala,  rozsądnie  oceniając,  na  wcześniejsze  obliczenie 
ich wysokości – sposobie, w jaki będą one obliczane, a także opłatach za dostarczenie, 
usługi pocztowe oraz jakichkolwiek innych kosztach, a gdy nie można ustalić wysokości 
tych opłat – obowiązku ich uiszczenia; w razie zawarcia umowy na czas nieoznaczony 
lub  umowy  obejmującej  prenumeratę  przedsiębiorca  ma  obowiązek  podania  łącznej 
ceny  lub  wynagrodzenia  obejmującego  wszystkie  płatności  za  okres  rozliczeniowy, 
a także wszystkich kosztów, które konsument jest zobowiązany zapłacić; 
4) 
sposobie i  terminie  spełnienia  świadczenia  przez  przedsiębiorcę  oraz  stosowanej  przez 
przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji; 
5) 
przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za jakość świadczenia; 
6) 
treści usług posprzedażnych i gwarancji, o ile takie są oferowane; 
7) 
czasie trwania umowy lub –  gdy umowa zawarta jest na czas nieoznaczony lub ma 
ulegać  automatycznemu  przedłużeniu  –  o  sposobie i  przesłankach  wypowiedzenia 
umowy. 
Art. 9. Jeżeli ma to zastosowanie sprzedawca ma obowiązek poinformować dodatkowo 
o: 
1) 
funkcjonalności  treści  cyfrowych  oraz  mających  zastosowanie  technicznych  środkach 
ich ochrony; 
2) 
mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym 
i oprogramowaniem. 
Art. 10.  Do  drobnych  umów  życia  codziennego  wykonywanych  natychmiast  po  ich 
zawarciu art. 8 i art. 9 nie ma zastosowania. 
Art. 11.  1.  Najpóźniej  w  chwili  złożenia  propozycji  zawarcia  umowy  z  konsumentem 
przedsiębiorca  ma  obowiązek  uzyskać  wyraźną  zgodę  konsumenta  na  każdą  dodatkową 
płatność  wykraczającą  poza  uzgodnione  wynagrodzenie  za  główne  obowiązki  umowne 
przedsiębiorcy. 
2.  Jeżeli  przedsiębiorca  nie  otrzymał  wyraźnej  zgody  konsumenta,  lecz  założył  jej 
istnienie  przez  zastosowanie  domyślnych  opcji,  które  konsument  musi  odrzucić  w  celu 
uniknięcia  dodatkowej  płatności,  to  konsument  ma  prawo  do  zwrotu  uiszczonej  płatności 
dodatkowej. 
– 6 – 
Art. 12.  Bez  uszczerbku  dla  prawa  dostawcy  usług  w  rozumieniu  art.  2  pkt  27  lit. a 
ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne do pobierania opłat za połączenia 
telefoniczne, jeżeli przedsiębiorca wskazuje numer telefonu przeznaczony do kontaktowania 
się z nim w sprawie zawartej umowy, opłata dla konsumenta za połączenie z tym numerem 
nie może być wyższa niż opłata za zwykłe połączenie telefoniczne. 
Rozdział III 
Obowiązki informacyjne w umowach zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa i na 
odległość 
Art. 13. 1. Najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy na  odległość lub 
poza  lokalem  przedsiębiorstwa  przedsiębiorca  ma  obowiązek  poinformować  konsumenta 
w sposób jasny i zrozumiały o: 
1) 
głównych cechach świadczenia z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu 
porozumiewania się z konsumentem; 
2) 
swoich danych identyfikujących, w szczególności o firmie, organie, który zarejestrował 
działalność gospodarczą, a także numerze, pod którym został zarejestrowany; 
3) 
adresie  pocztowym  przedsiębiorstwa,  numerze  telefonu  lub  faksu  oraz  adresie  poczty 
elektronicznej,  pod  którymi  konsument  może  szybko  i  efektywnie  kontaktować  się 
z przedsiębiorcą; 
4) 
adresie  pocztowym,  pod  którym  konsument  może  składać  reklamacje,  jeżeli  jest  inny 
niż adres, o którym mowa w pkt 3; 
5) 
łącznej  cenie  lub  wynagrodzeniu  za  świadczenie  wraz  z  podatkami, a  gdy charakter 
przedmiotu  świadczenia  nie  pozwala,  rozsądnie  oceniając,  na  wcześniejsze  obliczenie 
ich  wysokości  –  sposobie, w  jaki  będą  one  obliczane,  a  także  opłatach  za  transport, 
dostarczenie, usługi pocztowe oraz innych kosztach, a gdy nie można ustalić wysokości 
tych opłat – o obowiązku ich uiszczenia; w razie zawarcia umowy na czas nieoznaczony 
lub  umowy  obejmującej  prenumeratę  przedsiębiorca  ma  obowiązek  podania  łącznej 
ceny  lub  wynagrodzenia  obejmującego  wszystkie  płatności  za  okres  rozliczeniowy, 
a gdy umowa przewiduje stałą stawkę – także łącznych miesięcznych płatności; 
6) 
kosztach  korzystania  ze  środka  porozumiewania  się  na  odległość  w  celu zawarcia 
umowy, w przypadku gdy są wyższe niż stosowane zwykle za korzystanie z tego środka 
porozumiewania się; 
7) 
sposobie i terminie zapłaty; 
– 7 – 
8) 
sposobie i  terminie  spełnienia  świadczenia  przez  przedsiębiorcę  oraz  stosowanej  przez 
przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji; 
9) 
trybie, terminie i  sposobie  wykonania  prawa  odstąpienia  od  umowy na podstawie 
art. 27, a także wzorze formularza odstąpienia od umowy, zawartym w załączniku nr 2 
do ustawy; 
10)  kosztach zwrotu rzeczy w  przypadku  odstąpienia  od  umowy,  które  ponosi  konsument; 
w odniesieniu  do  umów  zawieranych  na  odległość  –  kosztach  zwrotu  rzeczy,  jeżeli  ze 
względu  na  swój  charakter  rzeczy  te  nie  mogą  zostać  w  zwykłym  trybie  odesłane 
pocztą; 
11)  obowiązku zapłaty przez konsumenta poniesionych przez przedsiębiorcę uzasadnionych 
kosztów zgodnie z art.  35,  jeżeli  konsument  odstąpi  od  umowy  po  zgłoszeniu  żądania 
zgodnie z art. 16 ust. 3 i art. 22 ust. 2; 
12)  braku prawa odstąpienia od umowy na podstawie art. 38 lub okolicznościach, w których 
konsument traci prawo do odstąpienia od umowy; 
13)  obowiązku przedsiębiorcy dostarczenia rzeczy bez wad; 
14)  istnieniu i treści gwarancji i usług posprzedażnych oraz sposobie ich realizacji; 
15)  kodeksie dobrych praktyk w  rozumieniu ustawy z  dnia  23  sierpnia 2007  r. 
o przeciwdziałaniu  nieuczciwym  praktykom  rynkowym  oraz  sposobie  zapoznania  się 
z nim; 
16)  czasie trwania umowy lub o  sposobie i  przesłankach  wypowiedzenia  umowy  –  jeżeli 
umowa  jest  zawarta  na  czas  nieoznaczony  lub  jeżeli  ma  ulegać  automatycznemu 
przedłużeniu; 
17)  minimalnym czasie trwania zobowiązań konsumenta wynikających z umowy; 
18)  wysokości  i  sposobie  złożenia  kaucji  lub  udzielenia  innych  gwarancji  finansowych, 
które konsument jest zobowiązany spełnić na żądanie przedsiębiorcy; 
19)  funkcjonalności treści cyfrowych oraz technicznych środkach ich ochrony; 
20)  mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym 
i oprogramowaniem, o których przedsiębiorca wie lub powinien wiedzieć; 
21)  możliwości  skorzystania  z  pozasądowych  sposobów  rozpatrywania  reklamacji 
i dochodzenia roszczeń oraz zasadach dostępu do tych procedur. 
2.  Jeżeli  umowa  jest  zawierana  w  imieniu  innego  przedsiębiorcy,  należy  podać  dane 
identyfikujące tego przedsiębiorcę, o których mowa w ust. 1 pkt 2–4. 
– 8 – 
3. W przypadku aukcji publicznej informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 2–4, mogą 
być zastąpione informacjami dotyczącymi organizatora aukcji. 
Art. 14.  Informacji, o  których mowa w art.  13 ust.  1 pkt  9–11,  można  udzielić  za 
pomocą wzoru pouczenia o odstąpieniu od umowy stanowiącego załącznik nr 1 do ustawy. 
Przedsiębiorca,  który  doręczy  konsumentowi  prawidłowo  wypełnione  pouczenie,  spełnia 
obowiązki informacyjne określone w art. 13 ust. 1 pkt 9–11. 
Art. 15.  1.  W  przypadku  umów  zawieranych  poza  lokalem  przedsiębiorstwa 
przedsiębiorca ma obowiązek udzielić konsumentowi informacji, o których mowa w art. 13, 
utrwalonych  na  papierze  lub,  jeżeli  konsument  wyrazi  na  to  zgodę,  na  innym  trwałym 
nośniku. Informacje powinny być czytelne i wyrażone prostym językiem. 
2. W przypadku umów zawieranych na odległość przedsiębiorca ma obowiązek udzielić 
informacji, o  których mowa w art.  13, w  sposób  odpowiadający  rodzajowi  użytego  środka 
porozumiewania  się  na  odległość.  Informacje  powinny  być  czytelne  i  wyrażone  prostym 
językiem. 
Art. 16.  1.  Przedsiębiorca  jest  zobowiązany  wydać  konsumentowi  dokument  umowy 
zawartej  poza  lokalem  przedsiębiorstwa  lub  potwierdzenie  jej  zawarcia,  utrwalone  na 
papierze lub, za zgodą konsumenta, na innym trwałym nośniku. 
2.  W  taki  sam  sposób  przedsiębiorca  potwierdza  konsumentowi  otrzymanie  zgody  na 
dostarczenie treści cyfrowych w okolicznościach powodujących utratę prawa odstąpienia od 
umowy. 
3. Jeżeli na wyraźne żądanie konsumenta wykonywanie usługi albo dostarczanie wody, 
gazu,  energii  elektrycznej,  gdy  nie  są  one  dostarczane  w  ograniczonej  objętości  lub 
w ustalonej  ilości,  lub  energii  cieplnej  ma  się  rozpocząć  przed  upływem  terminu  do 
odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa, przedsiębiorca wymaga od 
konsumenta  złożenia  wyraźnego  oświadczenia  zawierającego  takie  żądanie  na  trwałym 
nośniku. 
Art. 17. 1. W przypadku zawarcia umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, gdy ustalone 
w  umowie  wynagrodzenie  nie  przekracza  sześciuset  złotych,  konsument  zażądał  wykonania 
usługi przez przedsiębiorcę w celu naprawy lub konserwacji, a przedsiębiorca i konsument 
natychmiast wykonują swoje zobowiązania, przedsiębiorca jest zobowiązany: 
1) 
udzielić  konsumentowi  informacji,  o  których mowa w art.  13 ust.  1 pkt  2 i 3,  oraz 
informacji dotyczących wynagrodzenia i sposobu, w jaki ma być obliczane; 
– 9 – 
2) 
przedstawić  łączny  kosztorys  utrwalony  na  papierze  lub,  za  zgodą  konsumenta,  na 
innym trwałym nośniku; 
3) 
udzielić  informacji,  o  których mowa w art.  13 ust.  1 pkt  1,  9 i  12,  z  tym  że  jeżeli 
konsument  wyrazi  na  to  zgodę,  nie  muszą  być  one  utrwalone na papierze lub innym 
trwałym nośniku. 
2. Dokument umowy lub potwierdzenie jej zawarcia, które przedsiębiorca zobowiązany 
jest wydać konsumentowi zgodnie z art. 16 ust. 1, obejmuje informacje wskazane w art. 13. 
Art. 18.  1.  Jeżeli  umowa  zawierana  na  odległość,  przy  użyciu  środków  komunikacji 
elektronicznej,  nakłada  na  konsumenta  obowiązek  zapłaty,  przedsiębiorca  ma  obowiązek 
dostarczyć konsumentowi w sposób jasny i widoczny, bezpośrednio przed złożeniem przez 
konsumenta zamówienia, informacji, o których mowa art. 13 ust. 1 pkt 1, 5, 16 i 17. 
2.  Przedsiębiorca zapewnia, aby konsument w  momencie  składania  zamówienia 
wyraźnie potwierdził, że wie, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty. 
3. Jeżeli do złożenia zamówienia używa się przycisku lub podobnej funkcji, muszą być 
one oznaczone w  łatwo  czytelny  sposób  słowami  „zamówienie  z  obowiązkiem  zapłaty”  lub 
innego równoważnego jednoznacznego sformułowania. 
4.  Jeżeli  przedsiębiorca  nie  spełnia  wymagań  określonych  w  ust. 2 lub 3, umowa nie 
zostaje zawarta. 
Art. 19.  Na  stronach  internetowych  służących  do  prowadzenia handlu elektronicznego 
wskazuje  się  w  sposób  wyraźny,  najpóźniej  na  początku  składania  zamówienia,  jasne 
i czytelne informacje o  ograniczeniach  dotyczących  dostarczania  oraz  akceptowanych 
sposobach płatności. 
Art. 20. Jeżeli właściwości techniczne użytego środka porozumiewania się na odległość 
ograniczają  rozmiar  możliwych  do  przekazania  informacji  lub  czas  na  ich  przedstawienie, 
przedsiębiorca ma obowiązek przekazać konsumentowi przed zawarciem umowy co najmniej 
informacje dotyczące głównych cech świadczenia przedsiębiorcy, oznaczenia przedsiębiorcy, 
łącznej ceny lub wynagrodzenia, prawa odstąpienia od umowy, czasu trwania umowy, a jeżeli 
umowa  została  zawarta  na  czas  nieoznaczony  –  sposobu i  przesłanek  jej  wypowiedzenia. 
Przedsiębiorca  ma  obowiązek  przekazać  konsumentowi  pozostałe  informacje,  o  których 
mowa w art. 13 ust. 1, zgodnie z art. 15 ust. 2. 
Art. 21.  1.  Jeżeli  przedsiębiorca  kontaktuje  się  z  konsumentem przez telefon w  celu 
zawarcia  umowy  na  odległość,  ma  obowiązek  na  początku  rozmowy  poinformować 
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 20 ... 27

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: