eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2068
  • Data wpłynięcia: 2014-01-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 240

2068

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR) 
 
1.  Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie 
Przepisy projektowanego rozporządzenia będą oddziaływały na rolników uprawnionych do 
otrzymania  płatności  niezwiązanej  do  skrobi  ziemniaczanej  oraz  Agencję  Restrukturyzacji 
i Modernizacji  Rolnictwa,  która  będzie  realizowała  tę  płatność.  Zgodnie  z  danymi  Agencji 
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w 2014 r. o tę płatność ubiega się ……. rolników. 
 
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji 
Projekt rozporządzenia zostanie uzgodniony z następującymi organizacjami społecznymi: 
1) 
Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”; 
2) 
Niezale nym Samorządnym Związkiem Zawodowym „Solidarność-80”; 
3) 
Związkiem Zawodowym Rolnictwa „Samoobrona”; 
4) 
Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych; 
5) 
Ogólnopolskim  Porozumieniem  Związków  Zawodowych  Rolników  i  Organizacji 
Rolniczych; 
6) 
Niezale nym  Samorządnym  Związkiem  Zawodowym  Rolników  Indywidualnych 
„Solidarność”; 
7) 
Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych; 
8) 
Żederacją Związków Pracodawców – Dzier awców i Właścicieli Rolnych; 
9) 
Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników; 
10)  Żederacją Bran owych Związków Producentów Rolnych; 
11)  Krajową Radą Izb Rolniczych; 
12)  Krajową Izbą żospodarczą, Komitetem Rolnictwa i Obrotu Rolnego; 
13)  Związkiem Sadowników RP; 
14)  Związkiem Sadowników Polskich; 
15)  Towarzystwem Rozwoju Sadów Karłowych; 
16)  Polskim Związkiem Ogrodniczym; 
17)  Unią Polskiego Przemysłu Chłodniczego; 
18)  Krajową Radą Przetwórstwa i Zamra alnictwa Owoców i Warzyw; 
19)  Stowarzyszeniem Krajowa Unia Producentów Soków; 
20)  Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”; 
21)  Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczpospolitej „Solidarni”; 

22)  Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w RP; 
23)  Polską Izbą Ogrodniczą; 
24)  Radą żospodarki  ywnościowej; 
25)  Żorum Związków Zawodowych; 
26)  Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej; 
27)  Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych Lewiatan; 
28)  Związkiem Rzemiosła Polskiego; 
29)  Business Centre Club; 
30)  Krajową Radą Spółdzielczą; 
31)  Krajowym Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych; 
32)  Związkiem Zawodowym Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”; 
33)  Związkiem Zawodowym Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „RźżIONY”; 
34)  Krajowym Związkiem Zrzeszeń Plantatorów Owoców i Warzyw; 
35)  Krajowym Związkiem Stowarzyszeń Producentów Ziemniaków Skrobiowych w Polsce; 
36)  Stowarzyszeniem Producentów Skrobi Ziemniaczanej; 
37)  Polską żrupą Producentów Skrobi Ziemniaczanej i Modyfikatów; 
38)  Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaków Skrobiowych przy PPZ S. A. w Niechlowie; 
39)  Zrzeszeniem Plantatorów i Producentów Ziemniaków w Luboniu; 
40)  Zrzeszeniem Producentów Ziemniaka w Pile; 
41)  Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaka Skrobiowego przy PPZ Trzemeszno Sp. z o.o.; 
42)  Wielkopolskim Przedsiębiorstwem Przemysłu Ziemniaczanego S.A.; 
43)  Polskim Związkiem Producentów Chmielu; 
44)  Związkiem Polskich Producentów Chmielu; 
45)  Krajowym Związkiem Plantatorów Chmielu; 
46)  Krajowym Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie; 
47)  Polskim Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krakowie; 
48)  Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie; 
49)  Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krasnymstawie; 
50)  Izbą Zbo owo-Paszową; 
51)  Krajowym Związkiem Plantatorów Buraka Cukrowego. 
3.  Wpływ  projektowanego  rozporządzenia  na  sektor  finansów  publicznych,  w  tym  budżet 
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego 
Przyjęta  w  projekcie  rozporządzenia  stawka  płatności  niezwiązanej  do  skrobi  oznacza 
skutki  dla  bud etu  państwa  po  stronie  wydatkowej  w  kwocie  ……..  Wejście  w  ycie 
projektowanego  rozporządzenia  nie  zwiększy  zatem  wydatków  bud etu  państwa  ponad  kwotę 

przeznaczoną  na  tę  płatność.  Płatność  ta  zostanie  zrealizowana  w  ramach  środków 
przewidzianych na finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej w projekcie ustawy bud etowej na rok 
2015. 
Projektowane rozporządzenie nie spowoduje zmniejszenia dochodów bud etu państwa. 
 
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na bud ety jednostek samorządu 
terytorialnego i pozostałych jednostek sektora finansów publicznych. 
 
4.  Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy 
Wejście w  ycie projektowanego rozporządzenia powinno pozwolić na utrzymanie miejsc 
pracy w gospodarstwach rolnych tradycyjnie zajmujących się uprawą ziemniaków skrobiowych. 
 
5.  Wpływ 
projektowanego 
rozporządzenia 
na 
konkurencyjność 
gospodarki 
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw 
Wejście  w 
ycie  projektowanego  rozporządzenia  pozwoli  na  utrzymanie 
konkurencyjności polskich gospodarstw rolnych tradycyjnie zajmujących się uprawą ziemniaków 
skrobiowych. 
 
6.  Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny 
Wejście w  ycie projektowanego rozporządzenia, dzięki wsparciu dochodów gospodarstw 
rolnych tradycyjnie zajmujących się uprawą ziemniaków skrobiowych, mo e korzystnie wpłynąć 
na sytuację i rozwój regionalny w tradycyjnych rejonach uprawy ziemniaków skrobiowych. 
 
 
 
 
 
 
 
 
01/48rch 

Projekt 
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E  
M I N I S T R A   R O L N I C T W A   I   R O Z W O J U   W S I 1) 
z dnia 
w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty płatności 
w ramach systemów wsparcia bezpośredniego 
 
Na  podstawie  art.  24c  ustawy  z  dnia  26  stycznia  2007  r.  o  płatnościach  w  ramach 
systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1164, z późn. zm.2)) zarządza się, 
co następuje: 
§ 1.  Rozporządzenie  określa  szczegółowe  warunki  i  tryb  przyznawania  oraz  wypłaty 
płatności  uzupełniającej,  oddzielnej  płatności  do  owoców  miękkich,  płatności  cukrowej, 
płatności  do  pomidorów  oraz  wsparcia  specjalnego,  w  tym  szczegółowe  warunki  i  tryb 
przyznawania tych płatności spadkobiercy, małżonkowi rolnika, następcy prawnemu rolnika 
lub przejmującemu gospodarstwo. 
§ 2.  1.  Płatność  uzupełniająca  do  powierzchni  uprawy  chmielu,  do  której  przyznano 
płatność uzupełniającą do powierzchni uprawy chmielu za 2006 r., zwana dalej „płatnością 
niezwiązaną  do  chmielu”,  przysługuje  rolnikowi,  który  w  danym  roku  spełnia  warunki  do 
przyznania  jednolitej  płatności  obszarowej  i  złożył  wniosek  o  przyznanie  tej  płatności, 
również  w  przypadku  gdy  płatność  do  powierzchni  uprawy  chmielu  za  2006  r.  została 
przyznana: 
1) 
małżonkowi  rolnika,  także  w  przypadku  gdy  osoby  te  nie  pozostawały  w  związku 
małżeńskim w dniu przyznania tej płatności temu małżonkowi, lub 
2) 
spadkodawcy rolnika lub spadkodawcy małżonka rolnika, lub 
3) 
poprzednikowi rolnika wnioskującego o płatność niezwiązaną do chmielu, który stał się 
jego  następcą  prawnym  w  wyniku  rozwiązania  albo  przekształcenia  albo  wystąpienia 
innego zdarzenia prawnego, z wyłączeniem śmierci poprzednika rolnika, lub 
                                                 
1)  Minister  Rolnictwa  i  Rozwoju  Wsi  kieruje  działem  administracji  rządowej  –  rolnictwo,  na  podstawie  §  1 
ust. 2  pkt  1 rozporządzenia  Prezesa  Rady Ministrów z  dnia  18 listopada 2011 r. w sprawie  szczegółowego 
zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486). 
2)  Zmiany  wymienionej  ustawy  zostały  ogłoszone  w  Dz.  U.  z  2012  r.  poz.  1529,  z  2013  r.  poz.  311  oraz 
z 2014 r. poz. ... . 
– 2 – 
4) 
przekazującemu  gospodarstwo  rolne  w  związku  z  wypłacaną  rentą  strukturalną, 
emeryturą  lub  rentą  rolniczą  z  ubezpieczenia  społecznego  rolników,  jeżeli  rolnik  lub 
jego małżonek mógłby dziedziczyć przekazane gospodarstwo rolne z ustawy. 
2. W przypadku gdy rolnikowi, któremu przysługuje płatność niezwiązana do chmielu 
na  podstawie  ust.  1,  została  przyznana  płatność  uzupełniająca  do  powierzchni  uprawy 
chmielu  za  2006  r.,  w  danym  roku  przysługuje  płatność  niezwiązana  do  chmielu  do  sumy 
powierzchni, do których płatność uzupełniająca do powierzchni uprawy chmielu za 2006 r. 
została przyznana temu rolnikowi oraz: 
1) 
jego małżonkowi, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, lub 
2) 
spadkodawcy, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, lub 
3) 
jego poprzednikowi, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, lub 
4) 
przekazującemu gospodarstwo rolne, o którym mowa w ust. 1 pkt 4. 
3.  W  przypadku,  o  którym  mowa  w  ust.  1  pkt  1,  płatność  niezwiązaną  do  chmielu 
przyznaje  się,  jeżeli  małżonkowie  pozostawali  w  związku  małżeńskim  w  dniu  złożenia 
wniosku o przyznanie tej płatności, temu z małżonków, na którego małżonek nieskładający 
wniosku o przyznanie płatności niezwiązanej do chmielu wyraził pisemną zgodę. 
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jeżeli do spadku: 
1) 
są uprawnieni zarówno rolnik wnioskujący o płatność niezwiązaną do chmielu, jak i inni 
spadkobiercy,  płatność  przyznaje  się  temu  rolnikowi,  jeżeli  pozostali  spadkobiercy 
wyrazili na to pisemną zgodę; 
2) 
jest  uprawniony  małżonek  rolnika  wnioskującego  o  płatność  niezwiązaną  do  chmielu, 
płatność  przyznaje  się  temu  rolnikowi,  jeżeli  jego  małżonek  wyraził  na  to  pisemną 
zgodę; 
3) 
są  uprawnieni  zarówno  małżonek  rolnika  wnioskującego  o  płatność  niezwiązaną  do 
chmielu, jak i inni spadkobiercy, płatność przyznaje się temu rolnikowi, jeżeli wszyscy 
spadkobiercy wyrazili na to pisemną zgodę. 
5.  Zgoda,  o  której  mowa  w  ust.  4  pkt  1,  nie  jest  wymagana,  jeżeli  w  wyniku  działu 
spadku  uprawnienie  do  otrzymania  płatności  niezwiązanej  do  chmielu  przeszło  na 
spadkobiercę wnioskującego o przyznanie tej płatności. 
6. Jeżeli w wyniku działu spadku uprawnienie do otrzymania płatności niezwiązanej do 
chmielu  przeszło  na  małżonka  rolnika  wnioskującego  o  przyznanie  tej  płatności,  zgodę, 
o której mowa w ust. 4 pkt 3, wyraża jedynie ten małżonek. 
 
strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 ... 20 ... 23

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: