Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2068
- Data wpłynięcia: 2014-01-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 240
2068
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Przepisy projektowanego rozporządzenia będą oddziaływały na rolników uprawnionych do
otrzymania płatności niezwiązanej do skrobi ziemniaczanej oraz Agencję Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa, która będzie realizowała tę płatność. Zgodnie z danymi Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w 2014 r. o tę płatność ubiega się ……. rolników.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie uzgodniony z następującymi organizacjami społecznymi:
1)
Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”;
2)
Niezale nym Samorządnym Związkiem Zawodowym „Solidarność-80”;
3)
Związkiem Zawodowym Rolnictwa „Samoobrona”;
4)
Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
5)
Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych Rolników i Organizacji
Rolniczych;
6)
Niezale nym Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników Indywidualnych
„Solidarność”;
7)
Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;
8)
Żederacją Związków Pracodawców – Dzier awców i Właścicieli Rolnych;
9)
Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników;
10) Żederacją Bran owych Związków Producentów Rolnych;
11) Krajową Radą Izb Rolniczych;
12) Krajową Izbą żospodarczą, Komitetem Rolnictwa i Obrotu Rolnego;
13) Związkiem Sadowników RP;
14) Związkiem Sadowników Polskich;
15) Towarzystwem Rozwoju Sadów Karłowych;
16) Polskim Związkiem Ogrodniczym;
17) Unią Polskiego Przemysłu Chłodniczego;
18) Krajową Radą Przetwórstwa i Zamra alnictwa Owoców i Warzyw;
19) Stowarzyszeniem Krajowa Unia Producentów Soków;
20) Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”;
21) Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczpospolitej „Solidarni”;
3
22) Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w RP;
23) Polską Izbą Ogrodniczą;
24) Radą żospodarki ywnościowej;
25) Żorum Związków Zawodowych;
26) Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej;
27) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych Lewiatan;
28) Związkiem Rzemiosła Polskiego;
29) Business Centre Club;
30) Krajową Radą Spółdzielczą;
31) Krajowym Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych;
32) Związkiem Zawodowym Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”;
33) Związkiem Zawodowym Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „RźżIONY”;
34) Krajowym Związkiem Zrzeszeń Plantatorów Owoców i Warzyw;
35) Krajowym Związkiem Stowarzyszeń Producentów Ziemniaków Skrobiowych w Polsce;
36) Stowarzyszeniem Producentów Skrobi Ziemniaczanej;
37) Polską żrupą Producentów Skrobi Ziemniaczanej i Modyfikatów;
38) Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaków Skrobiowych przy PPZ S. A. w Niechlowie;
39) Zrzeszeniem Plantatorów i Producentów Ziemniaków w Luboniu;
40) Zrzeszeniem Producentów Ziemniaka w Pile;
41) Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaka Skrobiowego przy PPZ Trzemeszno Sp. z o.o.;
42) Wielkopolskim Przedsiębiorstwem Przemysłu Ziemniaczanego S.A.;
43) Polskim Związkiem Producentów Chmielu;
44) Związkiem Polskich Producentów Chmielu;
45) Krajowym Związkiem Plantatorów Chmielu;
46) Krajowym Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie;
47) Polskim Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krakowie;
48) Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie;
49) Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krasnymstawie;
50) Izbą Zbo owo-Paszową;
51) Krajowym Związkiem Plantatorów Buraka Cukrowego.
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Przyjęta w projekcie rozporządzenia stawka płatności niezwiązanej do skrobi oznacza
skutki dla bud etu państwa po stronie wydatkowej w kwocie …….. Wejście w ycie
projektowanego rozporządzenia nie zwiększy zatem wydatków bud etu państwa ponad kwotę
4
przeznaczoną na tę płatność. Płatność ta zostanie zrealizowana w ramach środków
przewidzianych na finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej w projekcie ustawy bud etowej na rok
2015.
Projektowane rozporządzenie nie spowoduje zmniejszenia dochodów bud etu państwa.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na bud ety jednostek samorządu
terytorialnego i pozostałych jednostek sektora finansów publicznych.
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia powinno pozwolić na utrzymanie miejsc
pracy w gospodarstwach rolnych tradycyjnie zajmujących się uprawą ziemniaków skrobiowych.
5. Wpływ
projektowanego
rozporządzenia
na
konkurencyjność
gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w
ycie projektowanego rozporządzenia pozwoli na utrzymanie
konkurencyjności polskich gospodarstw rolnych tradycyjnie zajmujących się uprawą ziemniaków
skrobiowych.
6. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia, dzięki wsparciu dochodów gospodarstw
rolnych tradycyjnie zajmujących się uprawą ziemniaków skrobiowych, mo e korzystnie wpłynąć
na sytuację i rozwój regionalny w tradycyjnych rejonach uprawy ziemniaków skrobiowych.
01/48rch
5
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A R O L N I C T W A I R O Z W O J U W S I 1)
z dnia
w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty płatności
w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Na podstawie art. 24c ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach
systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1164, z późn. zm.2)) zarządza się,
co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz wypłaty
płatności uzupełniającej, oddzielnej płatności do owoców miękkich, płatności cukrowej,
płatności do pomidorów oraz wsparcia specjalnego, w tym szczegółowe warunki i tryb
przyznawania tych płatności spadkobiercy, małżonkowi rolnika, następcy prawnemu rolnika
lub przejmującemu gospodarstwo.
§ 2. 1. Płatność uzupełniająca do powierzchni uprawy chmielu, do której przyznano
płatność uzupełniającą do powierzchni uprawy chmielu za 2006 r., zwana dalej „płatnością
niezwiązaną do chmielu”, przysługuje rolnikowi, który w danym roku spełnia warunki do
przyznania jednolitej płatności obszarowej i złożył wniosek o przyznanie tej płatności,
również w przypadku gdy płatność do powierzchni uprawy chmielu za 2006 r. została
przyznana:
1)
małżonkowi rolnika, także w przypadku gdy osoby te nie pozostawały w związku
małżeńskim w dniu przyznania tej płatności temu małżonkowi, lub
2)
spadkodawcy rolnika lub spadkodawcy małżonka rolnika, lub
3)
poprzednikowi rolnika wnioskującego o płatność niezwiązaną do chmielu, który stał się
jego następcą prawnym w wyniku rozwiązania albo przekształcenia albo wystąpienia
innego zdarzenia prawnego, z wyłączeniem śmierci poprzednika rolnika, lub
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie § 1
ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1529, z 2013 r. poz. 311 oraz
z 2014 r. poz. ... .
– 2 –
4)
przekazującemu gospodarstwo rolne w związku z wypłacaną rentą strukturalną,
emeryturą lub rentą rolniczą z ubezpieczenia społecznego rolników, jeżeli rolnik lub
jego małżonek mógłby dziedziczyć przekazane gospodarstwo rolne z ustawy.
2. W przypadku gdy rolnikowi, któremu przysługuje płatność niezwiązana do chmielu
na podstawie ust. 1, została przyznana płatność uzupełniająca do powierzchni uprawy
chmielu za 2006 r., w danym roku przysługuje płatność niezwiązana do chmielu do sumy
powierzchni, do których płatność uzupełniająca do powierzchni uprawy chmielu za 2006 r.
została przyznana temu rolnikowi oraz:
1)
jego małżonkowi, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, lub
2)
spadkodawcy, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, lub
3)
jego poprzednikowi, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, lub
4)
przekazującemu gospodarstwo rolne, o którym mowa w ust. 1 pkt 4.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, płatność niezwiązaną do chmielu
przyznaje się, jeżeli małżonkowie pozostawali w związku małżeńskim w dniu złożenia
wniosku o przyznanie tej płatności, temu z małżonków, na którego małżonek nieskładający
wniosku o przyznanie płatności niezwiązanej do chmielu wyraził pisemną zgodę.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jeżeli do spadku:
1)
są uprawnieni zarówno rolnik wnioskujący o płatność niezwiązaną do chmielu, jak i inni
spadkobiercy, płatność przyznaje się temu rolnikowi, jeżeli pozostali spadkobiercy
wyrazili na to pisemną zgodę;
2)
jest uprawniony małżonek rolnika wnioskującego o płatność niezwiązaną do chmielu,
płatność przyznaje się temu rolnikowi, jeżeli jego małżonek wyraził na to pisemną
zgodę;
3)
są uprawnieni zarówno małżonek rolnika wnioskującego o płatność niezwiązaną do
chmielu, jak i inni spadkobiercy, płatność przyznaje się temu rolnikowi, jeżeli wszyscy
spadkobiercy wyrazili na to pisemną zgodę.
5. Zgoda, o której mowa w ust. 4 pkt 1, nie jest wymagana, jeżeli w wyniku działu
spadku uprawnienie do otrzymania płatności niezwiązanej do chmielu przeszło na
spadkobiercę wnioskującego o przyznanie tej płatności.
6. Jeżeli w wyniku działu spadku uprawnienie do otrzymania płatności niezwiązanej do
chmielu przeszło na małżonka rolnika wnioskującego o przyznanie tej płatności, zgodę,
o której mowa w ust. 4 pkt 3, wyraża jedynie ten małżonek.
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Przepisy projektowanego rozporządzenia będą oddziaływały na rolników uprawnionych do
otrzymania płatności niezwiązanej do skrobi ziemniaczanej oraz Agencję Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa, która będzie realizowała tę płatność. Zgodnie z danymi Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w 2014 r. o tę płatność ubiega się ……. rolników.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie uzgodniony z następującymi organizacjami społecznymi:
1)
Sekretariatem Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”;
2)
Niezale nym Samorządnym Związkiem Zawodowym „Solidarność-80”;
3)
Związkiem Zawodowym Rolnictwa „Samoobrona”;
4)
Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
5)
Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych Rolników i Organizacji
Rolniczych;
6)
Niezale nym Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników Indywidualnych
„Solidarność”;
7)
Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych;
8)
Żederacją Związków Pracodawców – Dzier awców i Właścicieli Rolnych;
9)
Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe Młodych Rolników;
10) Żederacją Bran owych Związków Producentów Rolnych;
11) Krajową Radą Izb Rolniczych;
12) Krajową Izbą żospodarczą, Komitetem Rolnictwa i Obrotu Rolnego;
13) Związkiem Sadowników RP;
14) Związkiem Sadowników Polskich;
15) Towarzystwem Rozwoju Sadów Karłowych;
16) Polskim Związkiem Ogrodniczym;
17) Unią Polskiego Przemysłu Chłodniczego;
18) Krajową Radą Przetwórstwa i Zamra alnictwa Owoców i Warzyw;
19) Stowarzyszeniem Krajowa Unia Producentów Soków;
20) Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”;
21) Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczpospolitej „Solidarni”;
3
22) Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa w RP;
23) Polską Izbą Ogrodniczą;
24) Radą żospodarki ywnościowej;
25) Żorum Związków Zawodowych;
26) Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej;
27) Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych Lewiatan;
28) Związkiem Rzemiosła Polskiego;
29) Business Centre Club;
30) Krajową Radą Spółdzielczą;
31) Krajowym Związkiem Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych;
32) Związkiem Zawodowym Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”;
33) Związkiem Zawodowym Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „RźżIONY”;
34) Krajowym Związkiem Zrzeszeń Plantatorów Owoców i Warzyw;
35) Krajowym Związkiem Stowarzyszeń Producentów Ziemniaków Skrobiowych w Polsce;
36) Stowarzyszeniem Producentów Skrobi Ziemniaczanej;
37) Polską żrupą Producentów Skrobi Ziemniaczanej i Modyfikatów;
38) Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaków Skrobiowych przy PPZ S. A. w Niechlowie;
39) Zrzeszeniem Plantatorów i Producentów Ziemniaków w Luboniu;
40) Zrzeszeniem Producentów Ziemniaka w Pile;
41) Stowarzyszeniem Producentów Ziemniaka Skrobiowego przy PPZ Trzemeszno Sp. z o.o.;
42) Wielkopolskim Przedsiębiorstwem Przemysłu Ziemniaczanego S.A.;
43) Polskim Związkiem Producentów Chmielu;
44) Związkiem Polskich Producentów Chmielu;
45) Krajowym Związkiem Plantatorów Chmielu;
46) Krajowym Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie;
47) Polskim Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krakowie;
48) Związkiem Plantatorów Tytoniu w Lublinie;
49) Związkiem Plantatorów Tytoniu w Krasnymstawie;
50) Izbą Zbo owo-Paszową;
51) Krajowym Związkiem Plantatorów Buraka Cukrowego.
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Przyjęta w projekcie rozporządzenia stawka płatności niezwiązanej do skrobi oznacza
skutki dla bud etu państwa po stronie wydatkowej w kwocie …….. Wejście w ycie
projektowanego rozporządzenia nie zwiększy zatem wydatków bud etu państwa ponad kwotę
4
przeznaczoną na tę płatność. Płatność ta zostanie zrealizowana w ramach środków
przewidzianych na finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej w projekcie ustawy bud etowej na rok
2015.
Projektowane rozporządzenie nie spowoduje zmniejszenia dochodów bud etu państwa.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na bud ety jednostek samorządu
terytorialnego i pozostałych jednostek sektora finansów publicznych.
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia powinno pozwolić na utrzymanie miejsc
pracy w gospodarstwach rolnych tradycyjnie zajmujących się uprawą ziemniaków skrobiowych.
5. Wpływ
projektowanego
rozporządzenia
na
konkurencyjność
gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w
ycie projektowanego rozporządzenia pozwoli na utrzymanie
konkurencyjności polskich gospodarstw rolnych tradycyjnie zajmujących się uprawą ziemniaków
skrobiowych.
6. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w ycie projektowanego rozporządzenia, dzięki wsparciu dochodów gospodarstw
rolnych tradycyjnie zajmujących się uprawą ziemniaków skrobiowych, mo e korzystnie wpłynąć
na sytuację i rozwój regionalny w tradycyjnych rejonach uprawy ziemniaków skrobiowych.
01/48rch
5
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A R O L N I C T W A I R O Z W O J U W S I 1)
z dnia
w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty płatności
w ramach systemów wsparcia bezpośredniego
Na podstawie art. 24c ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach
systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1164, z późn. zm.2)) zarządza się,
co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz wypłaty
płatności uzupełniającej, oddzielnej płatności do owoców miękkich, płatności cukrowej,
płatności do pomidorów oraz wsparcia specjalnego, w tym szczegółowe warunki i tryb
przyznawania tych płatności spadkobiercy, małżonkowi rolnika, następcy prawnemu rolnika
lub przejmującemu gospodarstwo.
§ 2. 1. Płatność uzupełniająca do powierzchni uprawy chmielu, do której przyznano
płatność uzupełniającą do powierzchni uprawy chmielu za 2006 r., zwana dalej „płatnością
niezwiązaną do chmielu”, przysługuje rolnikowi, który w danym roku spełnia warunki do
przyznania jednolitej płatności obszarowej i złożył wniosek o przyznanie tej płatności,
również w przypadku gdy płatność do powierzchni uprawy chmielu za 2006 r. została
przyznana:
1)
małżonkowi rolnika, także w przypadku gdy osoby te nie pozostawały w związku
małżeńskim w dniu przyznania tej płatności temu małżonkowi, lub
2)
spadkodawcy rolnika lub spadkodawcy małżonka rolnika, lub
3)
poprzednikowi rolnika wnioskującego o płatność niezwiązaną do chmielu, który stał się
jego następcą prawnym w wyniku rozwiązania albo przekształcenia albo wystąpienia
innego zdarzenia prawnego, z wyłączeniem śmierci poprzednika rolnika, lub
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie § 1
ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1529, z 2013 r. poz. 311 oraz
z 2014 r. poz. ... .
– 2 –
4)
przekazującemu gospodarstwo rolne w związku z wypłacaną rentą strukturalną,
emeryturą lub rentą rolniczą z ubezpieczenia społecznego rolników, jeżeli rolnik lub
jego małżonek mógłby dziedziczyć przekazane gospodarstwo rolne z ustawy.
2. W przypadku gdy rolnikowi, któremu przysługuje płatność niezwiązana do chmielu
na podstawie ust. 1, została przyznana płatność uzupełniająca do powierzchni uprawy
chmielu za 2006 r., w danym roku przysługuje płatność niezwiązana do chmielu do sumy
powierzchni, do których płatność uzupełniająca do powierzchni uprawy chmielu za 2006 r.
została przyznana temu rolnikowi oraz:
1)
jego małżonkowi, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, lub
2)
spadkodawcy, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, lub
3)
jego poprzednikowi, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, lub
4)
przekazującemu gospodarstwo rolne, o którym mowa w ust. 1 pkt 4.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, płatność niezwiązaną do chmielu
przyznaje się, jeżeli małżonkowie pozostawali w związku małżeńskim w dniu złożenia
wniosku o przyznanie tej płatności, temu z małżonków, na którego małżonek nieskładający
wniosku o przyznanie płatności niezwiązanej do chmielu wyraził pisemną zgodę.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jeżeli do spadku:
1)
są uprawnieni zarówno rolnik wnioskujący o płatność niezwiązaną do chmielu, jak i inni
spadkobiercy, płatność przyznaje się temu rolnikowi, jeżeli pozostali spadkobiercy
wyrazili na to pisemną zgodę;
2)
jest uprawniony małżonek rolnika wnioskującego o płatność niezwiązaną do chmielu,
płatność przyznaje się temu rolnikowi, jeżeli jego małżonek wyraził na to pisemną
zgodę;
3)
są uprawnieni zarówno małżonek rolnika wnioskującego o płatność niezwiązaną do
chmielu, jak i inni spadkobiercy, płatność przyznaje się temu rolnikowi, jeżeli wszyscy
spadkobiercy wyrazili na to pisemną zgodę.
5. Zgoda, o której mowa w ust. 4 pkt 1, nie jest wymagana, jeżeli w wyniku działu
spadku uprawnienie do otrzymania płatności niezwiązanej do chmielu przeszło na
spadkobiercę wnioskującego o przyznanie tej płatności.
6. Jeżeli w wyniku działu spadku uprawnienie do otrzymania płatności niezwiązanej do
chmielu przeszło na małżonka rolnika wnioskującego o przyznanie tej płatności, zgodę,
o której mowa w ust. 4 pkt 3, wyraża jedynie ten małżonek.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2068
› Pobierz plik