Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji
projekt dotyczy uregulowania kwestii związanych m.in. z pieczęcią używaną przez komorników (wprowadzenia obok pieczęci urzędowej pieczęci imiennej), sytuacją komornika (zawieszanie komornika w wykonywanych czynnościach, przeniesienie komornika na jego wniosek na stanowisko do innego rewiru) oraz wysokością opłat za czynności dokonywane przez komornika; projekt zawiera także uregulowania dotyczące Krajowej Rady Komorniczej (poszerzenie jej obowiązków informacyjnych w stosunku do Ministra Sprawiedliwości, likwidacja możliwości prowadzenia przez Radę działalności gospodarczej)
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1842
- Data wpłynięcia: 2013-07-03
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
1842
Druk nr 1842
Warszawa, 21 czerwca 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o komornikach
sądowych i egzekucji.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Lidię Staroń.
(-) Urszula Augustyn; (-) Jacek Brzezinka; (-) Jarosław
Charłampowicz; (-) Joanna Fabisiak; (-) Krzysztof Gadowski; (-) Artur
Gierada;
(-) Tomasz Głogowski; (-) Cezary Grabarczyk; (-) Rafał
Grupiński; (-) Andrzej Halicki; (-) Andrzej Kania; (-) Małgorzata Kidawa-
Błońska; (-) Marcin Kierwiński; (-) Zbigniew Konwiński; (-) Sławomir
Kowalski; (-) Ligia Krajewska; (-) Józef Lassota; (-) Izabela Katarzyna
Mrzygłocka;
(-) Mirosława
Nykiel;
(-) Marzena
Okła-
Drewnowicz;
(-) Paweł
Olszewski;
(-) Witold Pahl; (-) Julia
Pitera; (-) Damian Raczkowski; (-) Dorota Rutkowska; (-) Zbigniew
Rynasiewicz; (-) Wojciech Saługa; (-) Krystyna Sibińska; (-) Waldemar
Sługocki; (-) Lidia
Staroń;
(-) Michał
Szczerba;
(-) Cezary
Tomczyk; (-) Radosław Witkowski; (-) Renata Zaremba.
Projekt
U S T A W A
z dnia …
o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji
Art. 1. W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji
(Dz. U. z 2011 r. Nr 231, poz. 1376, z późn. zm.prowadza się następujące zmiany:
1) w art. 4:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Komornik używa okrągłej pieczęci urzędowej z godłem Rzeczypospolitej
Polskiej, wskazującej w otoku pełnioną funkcję, sąd rejonowy, przy którym
działa, siedzibę kancelarii oraz oznaczony cyfrą rzymską numer porządkowy
stanowiska. Komornik używa nadto pieczęci imiennej.”;
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Zastępca komornika używa pieczęci urzędowej zastępowanego komornika
oraz własnej pieczęci imiennej.”;
2) w art. 15 ust 2a otrzymuje brzmienie:
„2a. Na postanowienie Ministra Sprawiedliwości o zawieszeniu komornika w
czynnościach przysługuje zażalenie do Sądu Okręgowego w Warszawie, w terminie 7
dni od dnia doręczenia postanowienia. Do rozpoznania zażalenia stosuje się właściwe
przepisy ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr
89, poz. 555, z późn. zm.). Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania
postanowienia.”;
1
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012
r. poz. 759 i 1544.
www.klub.platforma.org
3) skreśla się art. 15b;
4) dodaje się art. 15c w brzmieniu:
„15c. Minister Sprawiedliwości może przenieść komornika na jego wniosek, na
stanowisko do innego rewiru, jeżeli przemawiają za tym potrzeby prawidłowego i
sprawnego prowadzenia czynności, o których mowa w art. 2, lub uzasadniony interes
komornika.”;
5) w art. 21 po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Od decyzji prezesa odmawiającej zgody na dodatkowe zatrudnienie oraz od
sprzeciwu wobec podjęcia dodatkowego zajęcia służy komornikowi w terminie 14
dni odwołanie do Ministra Sprawiedliwości. Przepisy ust. 1 - 3 stosuje się
odpowiednio do aplikantów i asesorów komorniczych.”;
6) w art. 34 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) inne udokumentowane koszty niezbędne do wykonywania czynności
egzekucyjnych oraz czynności przewidziane przepisami ustawy, jeżeli nie są
pokrywane w trybie określonym w art. 39.”;
7) w art. 39 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Komornikowi należy się zwrot udokumentowanych wydatków gotówkowych
poniesionych w toku egzekucji tylko w zakresie określonym ustawą.”;
8) w art. 40 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Na pokrycie wydatków, o których mowa w art. 39, komornik może żądać zaliczki
od strony lub innego uczestnika postępowania, który wniósł o dokonanie czynności,
uzależniając czynność od jej uiszczenia. Żądanie zaliczki powinno wskazywać
precyzyjnie tę czynność i termin uiszczenia zaliczki.”;
9) w art. 49:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W sprawach o egzekucję świadczeń pieniężnych komornik pobiera od
dłużnika opłatę stosunkową w wysokości do 10 % wartości
wyegzekwowanego świadczenia, jednak nie niższej niż 1/20 i nie wyższej niż
trzydziestokrotna wysokość przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego.
Jednakże w przypadku wyegzekwowania świadczenia wskutek skierowania
egzekucji do wierzytelności z rachunku bankowego, wynagrodzenia za pracę,
świadczenia z ubezpieczenia społecznego jak również wypłacanych na
podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
zasiłku dla bezrobotnych, dodatku aktywizacyjnego, stypendium oraz dodatku
szkoleniowego, komornik pobiera od dłużnika opłatę stosunkową w
wysokości do 5% wartości wyegzekwowanego świadczenia, jednak nie
niższej
niż 1/20 i nie wyższej niż dziesięciokrotna wysokość przeciętnego
wynagrodzenia miesięcznego.”;
b) po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:
„1b. W przypadku wpłaty całości lub części egzekwowanego roszczenia
bezpośrednio komornikowi lub na rachunek jego kancelarii w terminie nie
dłuższym niż 14 dni od wszczęcia egzekucji, opłata stosunkowa wynosi do 3
% wartości wyegzekwowanego w ten sposób świadczenia.”;
c) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. W sprawach o egzekucję świadczeń pieniężnych w przypadku umorzenia
postępowania egzekucyjnego na wniosek wierzyciela oraz na podstawie art.
823 Kodeksu postępowania cywilnego komornik może pobrać od dłużnika
opłatę stosunkową w wysokości do 2% wartości świadczenia pozostałego do
wyegzekwowania, jednak nie wyższej niż dziesięciokrotna wysokość
przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego. Jednakże w razie umorzenia
postępowania egzekucyjnego na wniosek wierzyciela zgłoszony przed
doręczeniem dłużnikowi zawiadomienia o wszczęciu egzekucji, komornik
może pobrać od dłużnika opłatę stosunkową w wysokości do 1/20
przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego. Dłużnik może zażądać uchylenia
postanowienia, o którym mowa w ust. 3, a w przypadku pobrania opłaty przez
komornika jej zwrotu, jeżeli przedstawi orzeczenie pozbawiające tytuł
wykonawczy wykonalności z przyczyn innych niż spełnienie przez niego
świadczenia, a którego nie był w stanie przedstawić, odpowiednio przed
pobraniem opłaty przez komornika albo zanim doszło do umorzenia
postępowania. Z wnioskiem o zwrot opłaty można wystąpić w okresie 3 lat od
dnia jej pobrania.”;
10) w art. 51 po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Opłata, o której mowa w ust. 1 i 3, nie może być wyższa niż dziesięciokrotna
wysokość przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego.”
11) art. 53 otrzymuje brzmienie:
„Art. 53. Za dokonanie spisu inwentarza albo innego spisu majątku pobiera się stałą
opłatę w wysokości 10 % przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego za każdą
rozpoczętą godzinę, przy czym opłata nie może być wyższa niż 100% tego
wynagrodzenia.”;
12) art. 54 otrzymuje brzmienie:
„Art. 54. Za wprowadzenie wierzyciela w posiadanie w przypadkach innych niż
wymienione w art. 51 pobiera się opłatę stałą w wysokości 20 % przeciętnego
wynagrodzenia miesięcznego, a w razie podjęcia egzekucji na skutek dalszych
naruszeń posiadania, opłatę zwiększa się każdorazowo o dalsze 20%.”;
13) art. 55 otrzymuje brzmienie:
„Art. 55. Za opieczętowanie lub zdjęcie pieczęci, bez dokonywania równoczesnego
spisu, pobiera się opłatę stałą w wysokości 2 % przeciętnego wynagrodzenia
miesięcznego od każdej opieczętowanej izby lub innego pomieszczenia, przy czym
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1842
› Pobierz plik