eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji

projekt dotyczy uregulowania kwestii związanych m.in. z pieczęcią używaną przez komorników (wprowadzenia obok pieczęci urzędowej pieczęci imiennej), sytuacją komornika (zawieszanie komornika w wykonywanych czynnościach, przeniesienie komornika na jego wniosek na stanowisko do innego rewiru) oraz wysokością opłat za czynności dokonywane przez komornika; projekt zawiera także uregulowania dotyczące Krajowej Rady Komorniczej (poszerzenie jej obowiązków informacyjnych w stosunku do Ministra Sprawiedliwości, likwidacja możliwości prowadzenia przez Radę działalności gospodarczej)

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1842
  • Data wpłynięcia: 2013-07-03
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

1842

przysługującego  prawa  Ministrowi  Sprawiedliwości  do  zażądania  w  razie  potrzeby  od 
Prezesa Krajowej Rady Komorniczej i rad izb komorniczych również innych dokumentów, 
a  więc  i  innych  uchwał,  słusznym  jest  wyraźne  uregulowanie  kwestii  obowiązku 
przedkładania  przez  Krajową  Radę  Komorniczą,  jak  i  rady  izb  komorniczych  wszystkich 
podejmowanych przez nie uchwał w terminie, który stwarzałby realną możliwość zwrócenia 
się  przez  Ministra  Sprawiedliwości  do  Sądu  Najwyższego  z  wnioskiem  o  uchylenie 
uchwały sprzecznej z prawem (zgodnie z procedurą określoną w art. 68 u.k.s.e.). 
17) Zgodnie z art. 17 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w drodze ustawy można 
tworzyć  samorządy  zawodowe,  reprezentujące  osoby  wykonujące  zawody  zaufania 
publicznego i sprawujące pieczę nad należytym wykonywaniem tych zawodów w granicach 
interesu publicznego i dla jego ochrony. Samorząd zawodu zaufania publicznego wykonuje 
zadania  powierzone  przez  ustawodawcę  w  ramach  konstytucyjnych  funkcji  - 
reprezentowania osób wykonujących zawód oraz sprawowania pieczy. Art. 17 Konstytucji 
przewiduje  tworzenie  samorządów  zawodowych  osób  wykonujących  zawody  zaufania 
publicznego  i  wartość,  jaką  jest  zaufanie  publiczne  niezbędne  przy  ich  wykonywaniu, 
zyskuje  także  rangę  wartości  konstytucyjnej.  Niewątpliwie  unormowanie  art.  17  ust.  1 
Konstytucji upoważnia samorządy zawodów zaufania publicznego do sprawowania pieczy 
nad  należytym  wykonywaniem  tych  zawodów.  Ma  być  ona  sprawowana  -  z  wyraźnego 
nakazu ustawodawcy w granicach interesu publicznego i dla jego ochrony. Sformułowanie 
to, po pierwsze, precyzuje cel i granice sprawowanej pieczy nad wykonywaniem zawodów. 
Cel  ten  to  przestrzeganie  właściwej  jakości  -  w sensie merytorycznym i prawnym - 
czynności składających się na wykonywanie zawodów. Kolejno sformułowanie art. 17 ust. 1 
wyznacza ramy i ukierunkowanie sprawowanej pieczy które determinuje interes publiczny. 
Sprawowana piecza służyć powinna - mocą postanowienia konstytucyjnego - ochronie tego 
interesu. Każde działanie samorządu zawodowego w zakresie sprawowania pieczy podlega 
zatem konstytucyjnie ukierunkowanej ocenie, dokonywanej z punktu widzenia interesu 
publicznego i nakierowania na jego ochronę.  
Nie  sposób  wobec  wyżej  wskazanej  argumentacji  znaleźć  uzasadnienie  dla 
określonego w art. 85 ust. 1 pkt 14 ustawy o komornikach sądowych i egzekucji zakresu 
działania  Krajowej  Rady  Komorniczej,  polegającego  na  prowadzeniu  działalności 
gospodarczej,  co  więcej  –  w  odniesieniu  do  pozostałych  zawodów  prawniczych  i  ich 
samorządów  ustawodawca  nie  przewidział  możliwości  prowadzenia  działalności 
gospodarczej. Nie jest to bowiem cel który byłby zgodny z ideą samorządności określoną w 
Konstytucji  Rzeczpospolitej  Polskiej.  Dlatego  też  projekt  proponuje  uchylenie  wyżej 
wskazanego  przepisu.  Należy  przy  tym  z  całą  mocą  podkreślić,  że  na  tle  art.  17  ust.  1 
Konstytucji swoboda wkraczania przez ustawodawcę w sfery związane z realizacją zadań 
samorządu  zawodowego  nie  jest  więc  nieograniczona,  ale  wymaga  w  szczególności 
zachowania  uprawnień  samorządu  niezbędnych  dla  realizacji ustanowionej przez 
Konstytucję  powinności  sprawowania  pieczy  nad  należytym  wykonywaniem  zawodu 
zaufania publicznego.  
Projekt nie spowoduje negatywnych skutków  finansowych  dla  budżetu  państwa  oraz 
budżetów jednostek samorządu terytorialnego. 
Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej. 
 
 
 
 
 
strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: