Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1789
- Data wpłynięcia: 2013-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-11-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1646
1789
w szczególnie uzasadnionych przypadkach, do dnia 30 kwietnia roku następującego
po roku budżetowym.
Wymóg przekazywania sprawozdań przez fundusze utworzone, powierzone lub
przekazane przez BGK jest zaś konieczny, gdyż będą one niezbędne, aby
zweryfikować wypełnienie prawnie wiążącego limitu wydatkowego. Dlatego
w przypadku kiedy obowiązujące przepisy nie gwarantują pozyskania niezbędnych
informacji w ww. zakresie (przepisy nie regulują kwestii terminów przekazywania
lub uchwalania planów finansowych lub obowiązujące regulacje uniemożliwiają
pozyskanie niezbędnych informacji w odpowiednim czasie), zaproponowano
stosowną nowelizację przepisów w tym zakresie (art. 3 – art. 8 oraz art. 10 – art. 12
ustawy zmieniającej).
Obliczanie limitu, o którym mowa w art. 112a, wymaga informacji dotyczących
planowanych na rok, którego limit dotyczy, kosztów NFZ ujętych w planie
finansowym (art. 112a ust. 3 pkt 3). W celu zapewnienia wiarygodnych informacji
w tym zakresie na etapie prac nad projektem ustawy budżetowej lub określania
wstępnej/ostatecznej kwoty limitu zachodzi konieczność zagwarantowania
pozyskania przez Ministra Finansów ww. informacji.
Projektowane przepisy dotyczące opracowywania planu NFZ (art. 9 ustawy
zmieniającej) uwzględniają specyfikę funduszu. Przewidziane zmiany wynikają
z dostosowania terminów w zakresie procesu budżetowania NFZ do wymogów
informacyjnych wynikających z ustalenia limitu wydatkowego.
Z uwagi na kluczowe dla reguły znaczenie danych o łącznej dynamice PKB i wyniku
sektora GG, służących obliczeniu limitu określonego w art. 112a, wprowadzono
w ustawie o finansach publicznych podstawę prawną do ich ogłaszania przez GUS
oraz ZUS. Ogłoszenie danych jest bowiem uzupełnieniem normy regulującej sposób
obliczania limitu, wobec powyższego zobowiązuje się:
• Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego (art. 38b ustawy) do dostarczania
w drodze komunikatu Prezesa GUS:
a) w terminie do dnia 16 kwietnia informacji o wyniku nominalnym sektora
instytucji rządowych i samorządowych podawanym do wiadomości
publicznej zgodnie z art. 7 rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2009 z dnia
25 maja 2009 r. o stosowaniu Protokołu w sprawie procedury dotyczącej
16
nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę
Europejską (Dz. Urz. UE L 145 z 10.06.2009, s. 1, z późn. zm.),
b) w terminie do dnia 16 kwietnia sześcioletniej dynamiki w cenach stałych
PKB n-2/n-8, gdzie: n – rok, na który jest obliczana kwota wydatków,
• Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (art. 38c ustawy) do dostarczania
w drodze komunikatu Prezesa ZUS w terminie do dnia 16 kwietnia informacji
o wysokości kosztów reformy emerytalnej wskazanych w rozporządzeniu
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1175/2011 z dnia 16 listopada 2011 r.
zmieniającym rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 w sprawie wzmocnienia
nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych
(Dz. Urz. UE L 306 z 23.11.2011, s. 12).
Zgodnie z art. 2a ust. 1 rozporządzenia Rady nr 1466/97 w sprawie wzmocnienia
nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych,
aby zapewnić ściślejszą koordynację polityk gospodarczych i osiągnąć trwałą
zbieżność wyników gospodarczych państw członkowskich, Rada prowadzi
wielostronny nadzór stanowiący nieodłączny element Europejskiego Semestru dla
koordynacji polityki gospodarczej zgodnie z celami i wymogami przewidzianymi
w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Wskazany powyżej
Europejski Semestr obejmuje m.in. przedłożenie i ocenę programu stabilności lub
programu konwergencji państw członkowskich zgodnie z przedmiotowym
rozporządzeniem (art. 2a ust. 2 lit. c). Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 ww.
rozporządzenia państwa członkowskie, których walutą nie jest euro (w tym Polska),
zobowiązane są do corocznego przedkładania w kwietniu programu konwergencji
w terminie najlepiej do połowy kwietnia i nie później niż w dniu 30 kwietnia.
Ponadto, zauważyć należy, iż zgodnie z § 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 10 września 1999 r. w sprawie trybu i form ogłaszania, udostępniania
i rozpowszechniania wynikowych informacji statystycznych (Dz. U. Nr 75,
poz. 842), Prezes GUS ogłasza podstawowe wielkości i wskaźniki charakteryzujące
sytuację społeczno-gospodarczą, wypełniając zobowiązania określone w odrębnych
przepisach – w formie obwieszczeń lub komunikatów.
Z uwagi na konieczność oszacowania wstępnej kwoty wydatków, o której mowa
w art.112a ust. 1 ustawy, oraz limitu, o którym mowa w art. 112a ust. 3 ustawy, na
potrzeby Programu Konwergencji stworzonego jako element WPFP (art. 104)
17
konieczna jest publikacja ww. danych przez GUS i ZUS w terminie do 16 kwietnia
każdego roku, co powinno umożliwić Radzie Ministrów oraz Komitetowi Rady
Ministrów prace nad dokumentem zawierającym dane zweryfikowane przez
EUROSTAT.
W celu zapewnienia spójności założeń przyjętych do wyliczania limitu ustalono, że
wykorzystywane w regule prognozy wskaźników makroekonomicznych będą
pochodziły z projektów ustawy budżetowej. Wyjątkowo przy ustalaniu kwoty
wydatków na pierwszy rok obowiązywania reguły, tj. 2015 (zgodnie z art. 15 ust. 2
ustawy zmieniającej), w celu obliczenia WYD* , zostaną zastosowane następujące
n-1
dane):
a) wydatki (bądź koszty, gdy plan finansowy danej jednostki nie określa wydatków):
budżetu państwa, Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, Funduszu Emerytur
Pomostowych, Funduszu Emerytalno-Rentowego, Funduszu Administracyjnego,
Funduszu Prewencji i Rehabilitacji, Funduszu Pracy i Funduszu Kredytu
Technologicznego – wynikające z ustawy budżetowej na rok 2013
z uwzględnieniem projektu ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2013,
b) koszty Narodowego Funduszu Zdrowia określone w planie finansowym NFZ
obowiązującym na dzień 31 sierpnia 2013 r.,
c) prognoza wykonania wydatków jednostek samorządu terytorialnego i ich
związków w 2013 r. zawarta w projekcie ustawy budżetowej na rok 2014,
d) wydatki wynikające z planu Krajowego Funduszu Drogowego na dzień
23 sierpnia 2013 r.,
e) wydatki wynikające z planu finansowego Funduszu Składkowego na rok 2013
oraz planowane wykonanie wydatków Funduszu Motywacyjnego za rok 2013
zawarte w projekcie ustawy budżetowej na rok 2014,
f) wydatki Funduszu Strefowego i Krajowego Funduszu Kapitałowego S.A. za rok
2012,
g) wydatki funduszy utworzonych, powierzonych lub przekazanych Bankowi
Gospodarstwa Krajowego na podstawie odrębnych ustaw, z wyłączeniem
Krajowego Funduszu Drogowego, Funduszu Kredytu Technologicznego,
11) Rozwiązanie to ma na celu uzyskanie danych koniecznych do ustalenia limitu wydatków w sposób
niepowodujący zbędnego, dodatkowego obciążenia jednostek sektora finansów publicznych.
18
Funduszu Strefowego oraz Krajowego Funduszu Kapitałowego S.A.,
uwzględnione przy sporządzeniu Programu Konwergencji Aktualizacja 2013,
h) prognozowany średnioroczny wskaźnik CPI na 2014 r. w wysokości 1,024,
i) wskaźnik średniookresowej dynamiki PKB w cenach stałych w wysokości
103,46% – wskaźnik ten został wyliczony na podstawie danych zawartych
w publikacjach GUS pt.: „Rachunki narodowe według sektorów i podsektorów
instytucjonalnych 2008–2011”, „Roczne wskaźniki makroekonomiczne – część
III – Rachunki narodowe PKD 2007” oraz na podstawie prognoz z Aktualizacji
Programu Konwergencji 2013, które ukształtowały się na następującym
poziomie:
rok
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
PKB
106,8
105,1
101,6
103,9
104,5
101,9
101,5
102,5
j) wielkość korekty kwoty wydatków w wysokości -2 p.p.
Suma różnic, mająca zastosowanie do obliczenia kwoty wydatków w projekcie
ustawy budżetowej na rok 2015 (art. 15 ust. 5 pkt 4 oraz art. 16 ustawy zmieniającej)
będzie wynosiła zero, gdyż odnosiła się będzie do wyniku nominalnego odpowiednio
za 2012 i 2013 r., w których to latach nie obowiązywała jeszcze stabilizująca reguła
wydatkowa. Ponadto, na potrzeby obliczenia kwoty wydatków na rok 2015, przyjęto
relację
CPIn−2
w wysokości 1.
E
CPI
n 1
− (
n −2 )
Oznacza to, że startowa kwota wydatków WYD*
), która będzie
n-1 (WYD*2014
niezbędna do oszacowania kwoty wydatków na 2015 r. zgodnie ze wzorem
zdefiniowanym w art. 112a ust. 1, będzie obliczona jako:
E
CPI
*
2015 (
2014 )
WYD
= WYD
⋅
2014
2014
E
CPI
2014 (
2014 )
WYD
= WYD
⋅ 024
,
1
⋅ 0346
,
1
− 02
,
0
+ E
DD
∆
2014
2013
(
) 2014(
2014 )
gdzie:
WYD2014 – kwota wydatków na 2014 r.,
WYD*2014 – kwota wydatków w 2014 r. skorygowana zgodnie z aktualizacją prognoz
średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych,
WYD2013 – kwota planowanych i szacowanych wydatków w 2013 r. zdefiniowana na
podstawie danych określonych powyżej w punktach a–f,
19
Em(CPI2014) – prognozowana w projekcie ustawy budżetowej na rok m (2014 lub
2015) zmienna x w roku 2014,
CPI2014 – średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w roku
2014,
∆DD2014 – prognozowana wartość ogółem działań dyskrecjonalnych w zakresie
podatków i składek na ubezpieczenia społeczne planowanych na rok 2014.
W celu zapewnienia spójności regulacji dot. Wieloletniego Planu Finansowego
Państwa w zakresie związania przeważającej części sektora GG limitem wydatków
projektuje się uchylenie ust. 2 i 3 w art. 105 ustawy. Poziom wydatków publicznych
określony w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa, jak i poziom wydatków
publicznych wynikający z ustawy budżetowej będą musiały być bowiem zgodne
z limitem wydatków publicznych wynikającym z reguły wydatkowej. Ponadto,
zapewnieniu spójności WPFP z regułą, o której mowa w art. 5 dyrektywy
2011/85/UE, służy zmiana w strukturze WPFP. Będzie się on składał z Programu
Konwergencji oraz załącznika określającego wydatki budżetu państwa w układzie
obejmującym główne funkcje państwa wraz z celami i miernikami stopnia ich
realizacji oraz określał wstępną kwotę wydatków, o której mowa w art. 112a ust. 1
ustawy.
Charakterystyka i ocena przewidywanych skutków prawnych, w tym ograniczenia
uznaniowości i uproszczenia stosowanych procedur
W celu ograniczenia uznaniowości wartości prognozowanych w formule reguły
(art. 112a ust. 1 ustawy) zdecydowano, aby średnia realnych dynamik PKB
stanowiąca wskaźnik średniookresowej dynamiki wartości produktu krajowego
brutto zawierała sześć lat historycznych i tylko dwa okresy prognostyczne, zaś
w zakresie prognoz inflacji wprowadzono korektę prognoz ex post. Do ustalenia
wiążącego, tj. nieprzekraczalnego limitu wydatków (art. 112a ust. 3 ustawy), zostaną
natomiast wykorzystane prognozy finansowe JST i ich związków, plany finansowe
jednostek, o których mowa w art. 139 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, oraz
plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia.
Kwota prognozowanych w projekcie ustawy budżetowej wydatków jednostek,
o których mowa w art. 9 pkt 2 i samorządowych jednostek budżetowych,
uwzględniać będzie założenia makroekonomiczne, o których mowa w art. 142 pkt 2
lit. a i b, a także wieloletnie prognozy finansowe jednostek samorządu terytorialnego
oraz wysokość wydatków wykonanych w latach poprzednich, po odjęciu kwot
20
po roku budżetowym.
Wymóg przekazywania sprawozdań przez fundusze utworzone, powierzone lub
przekazane przez BGK jest zaś konieczny, gdyż będą one niezbędne, aby
zweryfikować wypełnienie prawnie wiążącego limitu wydatkowego. Dlatego
w przypadku kiedy obowiązujące przepisy nie gwarantują pozyskania niezbędnych
informacji w ww. zakresie (przepisy nie regulują kwestii terminów przekazywania
lub uchwalania planów finansowych lub obowiązujące regulacje uniemożliwiają
pozyskanie niezbędnych informacji w odpowiednim czasie), zaproponowano
stosowną nowelizację przepisów w tym zakresie (art. 3 – art. 8 oraz art. 10 – art. 12
ustawy zmieniającej).
Obliczanie limitu, o którym mowa w art. 112a, wymaga informacji dotyczących
planowanych na rok, którego limit dotyczy, kosztów NFZ ujętych w planie
finansowym (art. 112a ust. 3 pkt 3). W celu zapewnienia wiarygodnych informacji
w tym zakresie na etapie prac nad projektem ustawy budżetowej lub określania
wstępnej/ostatecznej kwoty limitu zachodzi konieczność zagwarantowania
pozyskania przez Ministra Finansów ww. informacji.
Projektowane przepisy dotyczące opracowywania planu NFZ (art. 9 ustawy
zmieniającej) uwzględniają specyfikę funduszu. Przewidziane zmiany wynikają
z dostosowania terminów w zakresie procesu budżetowania NFZ do wymogów
informacyjnych wynikających z ustalenia limitu wydatkowego.
Z uwagi na kluczowe dla reguły znaczenie danych o łącznej dynamice PKB i wyniku
sektora GG, służących obliczeniu limitu określonego w art. 112a, wprowadzono
w ustawie o finansach publicznych podstawę prawną do ich ogłaszania przez GUS
oraz ZUS. Ogłoszenie danych jest bowiem uzupełnieniem normy regulującej sposób
obliczania limitu, wobec powyższego zobowiązuje się:
• Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego (art. 38b ustawy) do dostarczania
w drodze komunikatu Prezesa GUS:
a) w terminie do dnia 16 kwietnia informacji o wyniku nominalnym sektora
instytucji rządowych i samorządowych podawanym do wiadomości
publicznej zgodnie z art. 7 rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2009 z dnia
25 maja 2009 r. o stosowaniu Protokołu w sprawie procedury dotyczącej
16
nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę
Europejską (Dz. Urz. UE L 145 z 10.06.2009, s. 1, z późn. zm.),
b) w terminie do dnia 16 kwietnia sześcioletniej dynamiki w cenach stałych
PKB n-2/n-8, gdzie: n – rok, na który jest obliczana kwota wydatków,
• Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (art. 38c ustawy) do dostarczania
w drodze komunikatu Prezesa ZUS w terminie do dnia 16 kwietnia informacji
o wysokości kosztów reformy emerytalnej wskazanych w rozporządzeniu
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1175/2011 z dnia 16 listopada 2011 r.
zmieniającym rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 w sprawie wzmocnienia
nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych
(Dz. Urz. UE L 306 z 23.11.2011, s. 12).
Zgodnie z art. 2a ust. 1 rozporządzenia Rady nr 1466/97 w sprawie wzmocnienia
nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych,
aby zapewnić ściślejszą koordynację polityk gospodarczych i osiągnąć trwałą
zbieżność wyników gospodarczych państw członkowskich, Rada prowadzi
wielostronny nadzór stanowiący nieodłączny element Europejskiego Semestru dla
koordynacji polityki gospodarczej zgodnie z celami i wymogami przewidzianymi
w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Wskazany powyżej
Europejski Semestr obejmuje m.in. przedłożenie i ocenę programu stabilności lub
programu konwergencji państw członkowskich zgodnie z przedmiotowym
rozporządzeniem (art. 2a ust. 2 lit. c). Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 ww.
rozporządzenia państwa członkowskie, których walutą nie jest euro (w tym Polska),
zobowiązane są do corocznego przedkładania w kwietniu programu konwergencji
w terminie najlepiej do połowy kwietnia i nie później niż w dniu 30 kwietnia.
Ponadto, zauważyć należy, iż zgodnie z § 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 10 września 1999 r. w sprawie trybu i form ogłaszania, udostępniania
i rozpowszechniania wynikowych informacji statystycznych (Dz. U. Nr 75,
poz. 842), Prezes GUS ogłasza podstawowe wielkości i wskaźniki charakteryzujące
sytuację społeczno-gospodarczą, wypełniając zobowiązania określone w odrębnych
przepisach – w formie obwieszczeń lub komunikatów.
Z uwagi na konieczność oszacowania wstępnej kwoty wydatków, o której mowa
w art.112a ust. 1 ustawy, oraz limitu, o którym mowa w art. 112a ust. 3 ustawy, na
potrzeby Programu Konwergencji stworzonego jako element WPFP (art. 104)
17
konieczna jest publikacja ww. danych przez GUS i ZUS w terminie do 16 kwietnia
każdego roku, co powinno umożliwić Radzie Ministrów oraz Komitetowi Rady
Ministrów prace nad dokumentem zawierającym dane zweryfikowane przez
EUROSTAT.
W celu zapewnienia spójności założeń przyjętych do wyliczania limitu ustalono, że
wykorzystywane w regule prognozy wskaźników makroekonomicznych będą
pochodziły z projektów ustawy budżetowej. Wyjątkowo przy ustalaniu kwoty
wydatków na pierwszy rok obowiązywania reguły, tj. 2015 (zgodnie z art. 15 ust. 2
ustawy zmieniającej), w celu obliczenia WYD* , zostaną zastosowane następujące
n-1
dane):
a) wydatki (bądź koszty, gdy plan finansowy danej jednostki nie określa wydatków):
budżetu państwa, Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, Funduszu Emerytur
Pomostowych, Funduszu Emerytalno-Rentowego, Funduszu Administracyjnego,
Funduszu Prewencji i Rehabilitacji, Funduszu Pracy i Funduszu Kredytu
Technologicznego – wynikające z ustawy budżetowej na rok 2013
z uwzględnieniem projektu ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2013,
b) koszty Narodowego Funduszu Zdrowia określone w planie finansowym NFZ
obowiązującym na dzień 31 sierpnia 2013 r.,
c) prognoza wykonania wydatków jednostek samorządu terytorialnego i ich
związków w 2013 r. zawarta w projekcie ustawy budżetowej na rok 2014,
d) wydatki wynikające z planu Krajowego Funduszu Drogowego na dzień
23 sierpnia 2013 r.,
e) wydatki wynikające z planu finansowego Funduszu Składkowego na rok 2013
oraz planowane wykonanie wydatków Funduszu Motywacyjnego za rok 2013
zawarte w projekcie ustawy budżetowej na rok 2014,
f) wydatki Funduszu Strefowego i Krajowego Funduszu Kapitałowego S.A. za rok
2012,
g) wydatki funduszy utworzonych, powierzonych lub przekazanych Bankowi
Gospodarstwa Krajowego na podstawie odrębnych ustaw, z wyłączeniem
Krajowego Funduszu Drogowego, Funduszu Kredytu Technologicznego,
11) Rozwiązanie to ma na celu uzyskanie danych koniecznych do ustalenia limitu wydatków w sposób
niepowodujący zbędnego, dodatkowego obciążenia jednostek sektora finansów publicznych.
18
Funduszu Strefowego oraz Krajowego Funduszu Kapitałowego S.A.,
uwzględnione przy sporządzeniu Programu Konwergencji Aktualizacja 2013,
h) prognozowany średnioroczny wskaźnik CPI na 2014 r. w wysokości 1,024,
i) wskaźnik średniookresowej dynamiki PKB w cenach stałych w wysokości
103,46% – wskaźnik ten został wyliczony na podstawie danych zawartych
w publikacjach GUS pt.: „Rachunki narodowe według sektorów i podsektorów
instytucjonalnych 2008–2011”, „Roczne wskaźniki makroekonomiczne – część
III – Rachunki narodowe PKD 2007” oraz na podstawie prognoz z Aktualizacji
Programu Konwergencji 2013, które ukształtowały się na następującym
poziomie:
rok
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
PKB
106,8
105,1
101,6
103,9
104,5
101,9
101,5
102,5
j) wielkość korekty kwoty wydatków w wysokości -2 p.p.
Suma różnic, mająca zastosowanie do obliczenia kwoty wydatków w projekcie
ustawy budżetowej na rok 2015 (art. 15 ust. 5 pkt 4 oraz art. 16 ustawy zmieniającej)
będzie wynosiła zero, gdyż odnosiła się będzie do wyniku nominalnego odpowiednio
za 2012 i 2013 r., w których to latach nie obowiązywała jeszcze stabilizująca reguła
wydatkowa. Ponadto, na potrzeby obliczenia kwoty wydatków na rok 2015, przyjęto
relację
CPIn−2
w wysokości 1.
E
CPI
n 1
− (
n −2 )
Oznacza to, że startowa kwota wydatków WYD*
), która będzie
n-1 (WYD*2014
niezbędna do oszacowania kwoty wydatków na 2015 r. zgodnie ze wzorem
zdefiniowanym w art. 112a ust. 1, będzie obliczona jako:
E
CPI
*
2015 (
2014 )
WYD
= WYD
⋅
2014
2014
E
CPI
2014 (
2014 )
WYD
= WYD
⋅ 024
,
1
⋅ 0346
,
1
− 02
,
0
+ E
DD
∆
2014
2013
(
) 2014(
2014 )
gdzie:
WYD2014 – kwota wydatków na 2014 r.,
WYD*2014 – kwota wydatków w 2014 r. skorygowana zgodnie z aktualizacją prognoz
średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych,
WYD2013 – kwota planowanych i szacowanych wydatków w 2013 r. zdefiniowana na
podstawie danych określonych powyżej w punktach a–f,
19
Em(CPI2014) – prognozowana w projekcie ustawy budżetowej na rok m (2014 lub
2015) zmienna x w roku 2014,
CPI2014 – średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w roku
2014,
∆DD2014 – prognozowana wartość ogółem działań dyskrecjonalnych w zakresie
podatków i składek na ubezpieczenia społeczne planowanych na rok 2014.
W celu zapewnienia spójności regulacji dot. Wieloletniego Planu Finansowego
Państwa w zakresie związania przeważającej części sektora GG limitem wydatków
projektuje się uchylenie ust. 2 i 3 w art. 105 ustawy. Poziom wydatków publicznych
określony w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa, jak i poziom wydatków
publicznych wynikający z ustawy budżetowej będą musiały być bowiem zgodne
z limitem wydatków publicznych wynikającym z reguły wydatkowej. Ponadto,
zapewnieniu spójności WPFP z regułą, o której mowa w art. 5 dyrektywy
2011/85/UE, służy zmiana w strukturze WPFP. Będzie się on składał z Programu
Konwergencji oraz załącznika określającego wydatki budżetu państwa w układzie
obejmującym główne funkcje państwa wraz z celami i miernikami stopnia ich
realizacji oraz określał wstępną kwotę wydatków, o której mowa w art. 112a ust. 1
ustawy.
Charakterystyka i ocena przewidywanych skutków prawnych, w tym ograniczenia
uznaniowości i uproszczenia stosowanych procedur
W celu ograniczenia uznaniowości wartości prognozowanych w formule reguły
(art. 112a ust. 1 ustawy) zdecydowano, aby średnia realnych dynamik PKB
stanowiąca wskaźnik średniookresowej dynamiki wartości produktu krajowego
brutto zawierała sześć lat historycznych i tylko dwa okresy prognostyczne, zaś
w zakresie prognoz inflacji wprowadzono korektę prognoz ex post. Do ustalenia
wiążącego, tj. nieprzekraczalnego limitu wydatków (art. 112a ust. 3 ustawy), zostaną
natomiast wykorzystane prognozy finansowe JST i ich związków, plany finansowe
jednostek, o których mowa w art. 139 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, oraz
plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia.
Kwota prognozowanych w projekcie ustawy budżetowej wydatków jednostek,
o których mowa w art. 9 pkt 2 i samorządowych jednostek budżetowych,
uwzględniać będzie założenia makroekonomiczne, o których mowa w art. 142 pkt 2
lit. a i b, a także wieloletnie prognozy finansowe jednostek samorządu terytorialnego
oraz wysokość wydatków wykonanych w latach poprzednich, po odjęciu kwot
20
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1789
› Pobierz plik