eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1789
  • Data wpłynięcia: 2013-10-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-11-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1646

1789

w szczególnie uzasadnionych przypadkach, do dnia 30 kwietnia roku następującego 
po roku budżetowym. 
Wymóg  przekazywania  sprawozdań  przez  fundusze  utworzone, powierzone lub 
przekazane  przez BGK jest zaś  konieczny,  gdyż  będą  one  niezbędne,  aby 
zweryfikować  wypełnienie  prawnie  wiążącego  limitu  wydatkowego. Dlatego 
w przypadku  kiedy  obowiązujące  przepisy  nie  gwarantują  pozyskania  niezbędnych 
informacji w  ww. zakresie (przepisy nie  regulują kwestii terminów przekazywania 
lub  uchwalania  planów  finansowych  lub  obowiązujące  regulacje  uniemożliwiają 
pozyskanie  niezbędnych  informacji w odpowiednim czasie),  zaproponowano 
stosowną nowelizację przepisów w tym zakresie (art. 3 – art. 8 oraz art. 10 – art. 12 
ustawy zmieniającej).  
Obliczanie  limitu, o którym mowa w art. 112a,  wymaga  informacji  dotyczących 
planowanych na rok, którego  limit  dotyczy,  kosztów  NFZ  ujętych  w  planie 
finansowym (art. 112a  ust. 3 pkt  3). W celu zapewnienia wiarygodnych informacji 
w tym  zakresie  na  etapie  prac  nad  projektem  ustawy  budżetowej  lub  określania 
wstępnej/ostatecznej  kwoty  limitu  zachodzi  konieczność  zagwarantowania 
pozyskania przez Ministra Finansów ww. informacji.  
Projektowane  przepisy  dotyczące  opracowywania  planu  NFZ (art. 9  ustawy 
zmieniającej)  uwzględniają  specyfikę  funduszu.  Przewidziane  zmiany  wynikają 
z dostosowania terminów w  zakresie procesu  budżetowania  NFZ  do  wymogów 
informacyjnych wynikających z ustalenia limitu wydatkowego. 
Z uwagi na kluczowe dla reguły znaczenie danych o łącznej dynamice PKB i wyniku 
sektora  GG,  służących  obliczeniu  limitu  określonego  w  art.  112a,  wprowadzono 
w ustawie o finansach publicznych podstawę  prawną  do  ich  ogłaszania  przez  GUS 
oraz ZUS. Ogłoszenie danych jest bowiem uzupełnieniem normy regulującej sposób 
obliczania limitu, wobec powyższego zobowiązuje się: 
•  Prezesa  Głównego  Urzędu  Statystycznego  (art. 38b  ustawy)  do  dostarczania 
w drodze komunikatu Prezesa GUS: 
a)  w terminie do dnia 16 kwietnia  informacji o wyniku nominalnym  sektora 
instytucji  rządowych  i  samorządowych  podawanym  do  wiadomości 
publicznej  zgodnie  z  art.  7  rozporządzenia  Rady  (WE)  nr  479/2009  z  dnia 
25 maja 2009 r. o  stosowaniu  Protokołu  w  sprawie  procedury  dotyczącej 
16 
 
nadmiernego  deficytu  załączonego  do  Traktatu  ustanawiającego  Wspólnotę 
Europejską (Dz. Urz. UE L 145 z 10.06.2009, s. 1, z późn. zm.), 
b)  w terminie do dnia 16 kwietnia  sześcioletniej  dynamiki  w  cenach  stałych 
PKB n-2/n-8, gdzie: n – rok, na który jest obliczana kwota wydatków, 
•  Prezesa  Zakładu  Ubezpieczeń  Społecznych  (art.  38c  ustawy)  do dostarczania 
w drodze komunikatu Prezesa ZUS  w terminie do dnia 16 kwietnia informacji 
o wysokości  kosztów  reformy  emerytalnej  wskazanych  w  rozporządzeniu 
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1175/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. 
zmieniającym  rozporządzenie  Rady  (WE)  nr  1466/97  w  sprawie  wzmocnienia 
nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych 
(Dz. Urz. UE L 306  z 23.11.2011, s. 12). 
Zgodnie z  art. 2a ust. 1 rozporządzenia  Rady nr 1466/97 w sprawie wzmocnienia 
nadzoru  pozycji  budżetowych  oraz  nadzoru  i  koordynacji  polityk  gospodarczych, 
aby  zapewnić  ściślejszą  koordynację  polityk  gospodarczych  i  osiągnąć  trwałą 
zbieżność  wyników  gospodarczych  państw  członkowskich,  Rada  prowadzi 
wielostronny  nadzór  stanowiący  nieodłączny  element  Europejskiego  Semestru  dla 
koordynacji polityki gospodarczej zgodnie z celami i wymogami przewidzianymi 
w Traktacie  o  funkcjonowaniu  Unii  Europejskiej  (TFUE).  Wskazany  powyżej 
Europejski  Semestr  obejmuje  m.in.  przedłożenie  i  ocenę  programu  stabilności  lub 
programu  konwergencji  państw  członkowskich  zgodnie  z  przedmiotowym 
rozporządzeniem  (art.  2a  ust. 2 lit.  c).  Stosownie  zaś  do  art.  8  ust.  1  ww. 
rozporządzenia państwa członkowskie, których walutą nie jest euro (w tym Polska), 
zobowiązane  są  do  corocznego  przedkładania  w  kwietniu programu konwergencji 
w terminie najlepiej do połowy kwietnia i nie później niż w dniu 30 kwietnia.  
Ponadto, zauważyć należy, iż zgodnie z § 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów 
z  dnia  10  września  1999  r.  w  sprawie  trybu  i  form  ogłaszania,  udostępniania 
i rozpowszechniania wynikowych informacji statystycznych (Dz. U. Nr 75, 
poz. 842), Prezes GUS ogłasza podstawowe wielkości i wskaźniki charakteryzujące 
sytuację społeczno-gospodarczą, wypełniając zobowiązania określone w odrębnych 
przepisach – w formie obwieszczeń lub komunikatów. 
Z  uwagi na  konieczność  oszacowania  wstępnej kwoty wydatków, o której mowa 
w art.112a ust. 1 ustawy, oraz limitu, o którym mowa w art. 112a ust. 3 ustawy, na 
potrzeby Programu Konwergencji stworzonego jako element WPFP (art. 104) 
17 
 
konieczna jest publikacja ww. danych przez GUS i ZUS w terminie do 16 kwietnia 
każdego  roku,  co  powinno  umożliwić  Radzie  Ministrów  oraz  Komitetowi  Rady 
Ministrów  prace  nad  dokumentem  zawierającym  dane  zweryfikowane  przez 
EUROSTAT. 
W celu zapewnienia spójności założeń przyjętych do wyliczania limitu ustalono, że 
wykorzystywane  w  regule  prognozy  wskaźników  makroekonomicznych  będą 
pochodziły  z  projektów  ustawy  budżetowej.  Wyjątkowo  przy  ustalaniu  kwoty 
wydatków na pierwszy rok obowiązywania reguły, tj. 2015 (zgodnie z art. 15 ust. 2 
ustawy  zmieniającej), w celu obliczenia WYD* , zostaną zastosowane następujące 
n-1
dane):  
a)  wydatki (bądź koszty, gdy plan finansowy danej jednostki nie określa wydatków): 
budżetu  państwa,  Funduszu  Ubezpieczeń  Społecznych,  Funduszu  Emerytur 
Pomostowych, Funduszu Emerytalno-Rentowego, Funduszu Administracyjnego, 
Funduszu Prewencji i Rehabilitacji, Funduszu Pracy i Funduszu Kredytu 
Technologicznego  –  wynikające  z  ustawy  budżetowej  na rok 2013 
z uwzględnieniem projektu ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2013, 
b)  koszty Narodowego Funduszu Zdrowia  określone  w  planie  finansowym  NFZ 
obowiązującym na dzień 31 sierpnia 2013 r., 
c)  prognoza  wykonania  wydatków  jednostek  samorządu  terytorialnego  i  ich 
związków w 2013 r. zawarta w projekcie ustawy budżetowej na rok 2014, 
d)  wydatki  wynikające  z  planu  Krajowego  Funduszu  Drogowego  na  dzień 
23 sierpnia 2013 r., 
e)  wydatki  wynikające  z  planu  finansowego  Funduszu  Składkowego  na  rok  2013 
oraz planowane wykonanie wydatków Funduszu Motywacyjnego za rok 2013 
zawarte w projekcie ustawy budżetowej na rok 2014, 
f)  wydatki Funduszu Strefowego i Krajowego Funduszu Kapitałowego S.A. za rok 
2012, 
g)  wydatki funduszy utworzonych, powierzonych lub przekazanych Bankowi 
Gospodarstwa  Krajowego  na  podstawie  odrębnych  ustaw,  z  wyłączeniem 
Krajowego Funduszu Drogowego, Funduszu Kredytu Technologicznego, 
                                                 
11)  Rozwiązanie  to  ma  na  celu  uzyskanie  danych  koniecznych  do  ustalenia  limitu  wydatków  w  sposób 
niepowodujący zbędnego, dodatkowego obciążenia jednostek sektora finansów publicznych.  
18 
 
Funduszu  Strefowego  oraz  Krajowego  Funduszu  Kapitałowego  S.A., 
uwzględnione przy sporządzeniu Programu Konwergencji Aktualizacja 2013, 
h)  prognozowany średnioroczny wskaźnik CPI na 2014 r. w wysokości 1,024, 
i)  wskaźnik  średniookresowej  dynamiki  PKB  w  cenach  stałych  w  wysokości 
103,46%  –  wskaźnik  ten  został  wyliczony  na  podstawie  danych  zawartych 
w publikacjach  GUS  pt.:  „Rachunki  narodowe  według  sektorów  i  podsektorów 
instytucjonalnych 2008–2011”,  „Roczne  wskaźniki  makroekonomiczne  –  część 
III  –  Rachunki narodowe PKD 2007” oraz na podstawie prognoz z Aktualizacji 
Programu  Konwergencji  2013,  które  ukształtowały  się  na  następującym 
poziomie: 
 
rok 
2007 
2008 
2009 
2010 
2011 
2012 
2013 
2014 
PKB 
106,8 
105,1 
101,6 
103,9 
104,5 
101,9 
101,5 
102,5 
j)  wielkość korekty kwoty wydatków w wysokości -2 p.p. 
Suma  różnic,  mająca  zastosowanie do obliczenia kwoty wydatków w  projekcie 
ustawy budżetowej na rok 2015 (art. 15 ust. 5 pkt 4 oraz art. 16 ustawy zmieniającej) 
będzie wynosiła zero, gdyż odnosiła się będzie do wyniku nominalnego odpowiednio 
za 2012 i 2013 r., w których to latach nie obowiązywała jeszcze stabilizująca reguła 
wydatkowa. Ponadto, na potrzeby obliczenia kwoty wydatków na rok 2015, przyjęto 
relację 
CPIn−2
 w wysokości 1.  
E
CPI
n 1
− (
n −2 )
 
Oznacza  to,  że  startowa  kwota  wydatków  WYD*
),  która  będzie 
n-1  (WYD*2014
niezbędna  do  oszacowania kwoty wydatków na 2015 r. zgodnie ze wzorem 
zdefiniowanym w art. 112a ust. 1, będzie obliczona jako: 
E
CPI
 
*
2015 (
2014 )
WYD
= WYD

2014
2014
E
CPI
2014 (
2014 )
 
WYD
= WYD
⋅ 024
,
1
⋅ 0346
,
1
− 02
,
0
+ E
DD

2014
2013
(
) 2014(
2014 )
 
gdzie: 
WYD2014 – kwota wydatków na 2014 r., 
WYD*2014 – kwota wydatków w 2014 r. skorygowana zgodnie z aktualizacją prognoz 
średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych, 
WYD2013 – kwota planowanych i szacowanych wydatków w 2013 r. zdefiniowana na 
podstawie danych określonych powyżej w punktach a–f, 
19 
 
Em(CPI2014)  –  prognozowana  w  projekcie  ustawy  budżetowej  na  rok  m  (2014 lub 
2015) zmienna x w roku 2014, 
CPI2014  –  średnioroczny  wskaźnik  cen  towarów  i  usług  konsumpcyjnych  w  roku 
2014, 
∆DD2014  –  prognozowana  wartość  ogółem  działań  dyskrecjonalnych  w  zakresie 
podatków i składek na ubezpieczenia społeczne planowanych na rok 2014. 
W celu  zapewnienia  spójności  regulacji  dot.  Wieloletniego  Planu  Finansowego 
Państwa w zakresie związania przeważającej części sektora GG limitem wydatków 
projektuje się uchylenie ust. 2 i 3 w art. 105 ustawy. Poziom wydatków publicznych 
określony  w  Wieloletnim  Planie  Finansowym  Państwa,  jak  i  poziom  wydatków 
publicznych  wynikający  z  ustawy  budżetowej  będą  musiały  być  bowiem  zgodne 
z limitem  wydatków  publicznych  wynikającym  z  reguły  wydatkowej.  Ponadto, 
zapewnieniu  spójności  WPFP  z  regułą,  o  której mowa w  art. 5 dyrektywy 
2011/85/UE,  służy  zmiana  w  strukturze  WPFP.  Będzie  się  on  składał  z  Programu 
Konwergencji  oraz  załącznika  określającego  wydatki  budżetu  państwa  w  układzie 
obejmującym  główne  funkcje  państwa  wraz  z  celami  i  miernikami stopnia ich 
realizacji oraz określał wstępną kwotę wydatków, o której mowa w art. 112a ust. 1 
ustawy.  
Charakterystyka i ocena przewidywanych skutków prawnych, w tym ograniczenia 
uznaniowości i uproszczenia stosowanych procedur 
W celu ograniczenia  uznaniowości  wartości  prognozowanych  w  formule  reguły 
(art. 112a ust. 1  ustawy)  zdecydowano,  aby  średnia  realnych dynamik PKB 
stanowiąca  wskaźnik  średniookresowej  dynamiki  wartości  produktu  krajowego 
brutto  zawierała  sześć  lat  historycznych  i  tylko  dwa okresy prognostyczne,  zaś 
w zakresie  prognoz  inflacji  wprowadzono  korektę  prognoz  ex post.  Do ustalenia 
wiążącego, tj. nieprzekraczalnego limitu wydatków (art. 112a ust. 3 ustawy), zostaną 
natomiast  wykorzystane  prognozy  finansowe  JST  i  ich  związków,  plany finansowe 
jednostek, o  których mowa w art. 139 ust. 2 ustawy o  finansach publicznych,  oraz 
plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia. 
Kwota  prognozowanych  w  projekcie  ustawy  budżetowej  wydatków  jednostek, 
o których  mowa  w  art.  9  pkt  2  i  samorządowych  jednostek  budżetowych, 
uwzględniać będzie założenia makroekonomiczne, o których mowa w art. 142 pkt 2 
lit. a i b, a także wieloletnie prognozy finansowe jednostek samorządu terytorialnego 
oraz  wysokość  wydatków  wykonanych  w  latach  poprzednich,  po  odjęciu  kwot 
20 
 
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 19

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: