Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1789
- Data wpłynięcia: 2013-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-11-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1646
1789
odpowiadających wielkościom planowanych do otrzymania kwot dotacji i subwencji
od innych organów i jednostek, o których mowa w ust. 112a ust. 1.
Konstytucja RP nadaje jednostkom samorządu terytorialnego samodzielność, która
podlega ochronie sądowej (art. 165). Samodzielność ta w ujęciu finansowym polega
na uzyskaniu przez organy JST prawa do decydowania, w ustawowo określonych
granicach, o strukturze i wysokości dochodów oraz o rodzajach i rozmiarach
wydatków. Co prawda samodzielność finansowa JST ograniczona jest m.in. poprzez
przewidziane w ustawie o finansach publicznych zasady (np. dotyczące poziomu
zadłużenia czy wyniku bieżącego), jednak organy JST posiadają swobodę w zakresie
prowadzenia polityki fiskalnej, w szczególności zaś kształtowania wydatków:
ustalania ich kierunków (priorytetów) i struktury.
W związku z dość dużą swobodą JST w prowadzeniu polityki wydatkowania
środków, nie jest możliwe sztywne określenie algorytmu wyliczania wydatków JST,
o których mowa w art. 112a ust. 3 pkt 1 projektowanej ustawy. Obowiązujące JST
ograniczenia finansowe dotyczące zadłużania się i wyniku bieżącego są tak
skonstruowane, że w okresie dobrej koniunktury gospodarczej JST mogą, ale nie
muszą, zwiększyć swoje wydatki, które sfinansowane mogą zostać wzrastającymi
dochodami. Ponadto należy zwrócić uwagę na fakt, że poziom i struktura wydatków
JST jest także uzależniona od zmian systemowych – zarówno na szczeblu
centralnym (ustawy), jak i lokalnym (uchwały, które dla poszczególnych JST mogą
odmiennie regulować określone obszary).
Realizowane przez JST projekty finansowane ze środków UE, często będące
projektami infrastrukturalnymi o dużej wartości, także wpływają na poziom
i strukturę wydatków, zaś termin ich realizacji uzależniony jest bądź od decyzji
organów JST, bądź procedur.
Dodatkowo, z uwagi na znaczne różnice pomiędzy wydatkami planowanymi przez
same JST a faktycznie zrealizowanymi (w ostatnich latach różnice sięgały kilkunastu
miliardów złotych), nie jest możliwe i zasadne oparcie się jedynie na samych
planach, tym bardziej, że są one często zmieniane przez JST w trakcie trwania roku
budżetowego (co przedstawiono na wykresie i w tabeli poniżej).
21
Zmiana planowanych wydatków w stosunku do planu z poprzedniego kwartału
107%
106%
105%
104%
103%
102%
101%
100%
99%
98%
2005-03-01
2006-03-01
2007-03-01
2008-03-01
2009-03-01
2010-03-01
2011-03-01
2012-03-01
Różnica pomiędzy planem wydatków JST a ich faktyczną realizacją
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
procent
realizacji
planu (stan
95.5
97.1
96.4
93.9
91.8
92.3
92.8
92.9
planu na
marzec)
wykonanie -
plan
-4 913 -3 624 -4 906 -9 530 -15 185 -14 875 -14 207 -13 897
(w mln zł)
W celu wyeliminowania „podwójnego” wpływu transferów pomiędzy jednostkami,
kwota wydatków, o której mowa w art. 112a ust. 1, jest kategorią skonsolidowaną).
Przy czym konsolidacji będą podlegać tylko przepływy o charakterze dotacji (także
majątkowych) i subwencji, które w sposób wiarygodny i bezsporny mogą być
zidentyfikowane na podstawie obowiązującej sprawozdawczości budżetowej.
Poziom konsolidacji jest zdeterminowany zarówno szczegółowością pozyskiwanych
danych, jak i możliwością identyfikacji kierunku przepływu (kto-komu). Stopień
12) Sposób obliczania tej kwoty wydatków (tj. rekurencyjne namnażanie kwoty startowej z momentu
wprowadzenia reguły na podstawie parametrów makroekonomicznych), implikuje, iż konsolidacja będzie
przeprowadzona dla roku poprzedzającego rok budżetowy, w którym reguła zostanie zastosowana po raz
pierwszy. W rezultacie operacji „namnażania” kwota wydatków „z definicji” w kolejnych latach będzie
kategorią skonsolidowaną.
22
szczegółowości danych określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca
2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów
i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.
Konsolidacja jest czynnością symetryczną dokonywaną po stronie dochodowej
i wydatkowej dwóch jednostek sektora finansów publicznych, polegającą na tym, że
„z danych o dochodach każdego z podmiotów (jednostek) eliminujemy dochody
pochodzące od innych jednostek sektora finansów publicznych, a z wydatków –
wydatki dokonane na rzecz innych jednostek sektora finansów publicznych”).
Transfery konsolidowane są w równych wysokościach, tj. suma transferów
przekazanych (wydatek) równa jest sumie transferów otrzymanych (dochód), co
oznacza, iż transfery nie mają wpływu na wynik sektora finansów publicznych.
Celem projektodawcy jest, aby wydatki odpowiadające transferowi związanemu
z ww. dotacjami i subwencjami były objęte nieprzekraczalnym limitem
zdefiniowanym w art. 112a ust. 3. W związku z powyższym, od wydatków jednostek
samorządu terytorialnego i ich związków odejmowana będzie kwota odpowiadająca
wielkościom planowanych do otrzymania kwot dotacji i subwencji od innych
organów i jednostek, o których mowa w ust. 112a ust. 1. Podobnie kwota
planowanych kosztów ogółem Narodowego Funduszu Zdrowia określonych w planie
finansowym Funduszu zostanie pomniejszona o kwotę odpowiadającą wielkościom
planowanych do otrzymania kwot dotacji od organów i jednostek, o których mowa
w art. 112a ust. 1. Wyjątek stanowią jednostki, o których mowa w art. 139 ust. 2,
jako że nie otrzymują one ani dotacji, ani subwencji. Podsumowując, tak określona
konsolidacja powoduje, że w kwocie wydatków, o której mowa w art. 112a ust. 1,
wydatki odpowiadające transferowi związanemu z ww. dotacjami i subwencjami
będą uwzględnione jednokrotnie.
Formuła reguły
Formuła stabilizującej reguły wydatkowej została określona we wzorze (1),
zawartym w art. 112a ust. 1 ustawy.
*
WYD = WYD − ⋅ E CPI ⋅ WPKB + K + E
DD
∆
n
n 1
n (
n ) [
n
n ]
n (
n )
(1)
13) „Finanse publiczne w Polsce”, Elżbieta Malinowska-Misiąg, Wojciech Misiąg; Wydawnictwo
Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2007.
23
gdzie:
WYDn – kwota wydatków określona w projekcie ustawy budżetowej na rok n,
WYD*n-1 – kwota wydatków określona w projekcie ustawy budżetowej na rok n-1
skorygowana zgodnie z aktualizacją prognoz średniorocznego wskaźnika cen
towarów i usług konsumpcyjnych (patrz krok 1 i 2),
Em(xn) – prognozowana w projekcie ustawy budżetowej na rok m zmienna x w roku
n,
CPIn – średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w roku n,
WPKBn – wskaźnik średniokresowej dynamiki wartości produktu krajowego brutto
w cenach stałych za okres ostatnich 8 lat do roku n włącznie (patrz krok 3),
Kn – wielkość korekty kwoty wydatków na rok n wynikająca z mechanizmu
korygującego, wyrażona w p.p. (patrz krok 4),
∆DDn – prognozowana wartość ogółem działań dyskrecjonalnych w zakresie
podatków i składek na ubezpieczenia społeczne planowanych na rok n (patrz krok 5),
n – rok, na który jest obliczana kwota wydatków.
Zaproponowane rozwiązanie polegające na obliczaniu kwoty wydatków, o której
mowa w projektowanym art. 112a ust. 1, z wykorzystaniem danych pochodzących
z projektu ustawy budżetowej na rok n-1, ma na celu zachowanie spójności
pomiędzy danymi wykorzystanymi do wyliczania ww. kwoty w projekcie ustawy
budżetowej na rok n-1 i stosowanymi w bieżącym projekcie ustawy budżetowej (na
rok n), w szczególności w zakresie korekty prognoz inflacji.
24
Schemat przedstawiający ogólną formułę reguły
Początek
kwota wydatków w obecnym roku
aktualizacja prognoz inflacji
n-1
1
n-2, n-1
Koniec
prognozowana inflacja
n
2
przeszłe dynamiki PKB
średnioroczna dynamika PKB
prognozowane dynamiki PKB
n-7, n-6, …n-2
n-1, n
3
niezrównoważone finanse publ.
korekta
prognozowana koniunktura
n-2
n
n
4
zmiana działań dyskrecjonalnych
n
5
kwota wydatków w następnym roku
n
Ustalenie kwoty wydatków odbywać się będzie w pięciu krokach (por. schemat
przedstawiający ogólną formułę reguły).
Krok 1:
Kwota wydatków z roku n-1 będzie korygowana zgodnie z aktualizacją prognoz
inflacji, tzw. korektą o błędy w prognozach inflacji, którą opisuje wzór (2):
CPI
E CPI
*
n −2
n (
n 1
− )
(2)
WYD
= WYD ⋅
n 1
−
⋅
n 1
−
E
CPI
E
CPI
n 1
− (
n −2 )
n 1
− (
n 1
− )
Korekta ex post błędów popełnianych przy prognozowaniu inflacji ma na celu
eliminację ich zaburzeniowego wpływu na poziom kwoty wydatków. Przykładowo,
jeśli faktyczny odczyt inflacji okazałby się niższy od prognozowanego, to kwota
wydatków zostałaby zawyżona (mielibyśmy wówczas tzw. premię inflacyjną).
Z tego względu należy dokonać aktualizacji ex post kwoty wydatków (w tym
25
od innych organów i jednostek, o których mowa w ust. 112a ust. 1.
Konstytucja RP nadaje jednostkom samorządu terytorialnego samodzielność, która
podlega ochronie sądowej (art. 165). Samodzielność ta w ujęciu finansowym polega
na uzyskaniu przez organy JST prawa do decydowania, w ustawowo określonych
granicach, o strukturze i wysokości dochodów oraz o rodzajach i rozmiarach
wydatków. Co prawda samodzielność finansowa JST ograniczona jest m.in. poprzez
przewidziane w ustawie o finansach publicznych zasady (np. dotyczące poziomu
zadłużenia czy wyniku bieżącego), jednak organy JST posiadają swobodę w zakresie
prowadzenia polityki fiskalnej, w szczególności zaś kształtowania wydatków:
ustalania ich kierunków (priorytetów) i struktury.
W związku z dość dużą swobodą JST w prowadzeniu polityki wydatkowania
środków, nie jest możliwe sztywne określenie algorytmu wyliczania wydatków JST,
o których mowa w art. 112a ust. 3 pkt 1 projektowanej ustawy. Obowiązujące JST
ograniczenia finansowe dotyczące zadłużania się i wyniku bieżącego są tak
skonstruowane, że w okresie dobrej koniunktury gospodarczej JST mogą, ale nie
muszą, zwiększyć swoje wydatki, które sfinansowane mogą zostać wzrastającymi
dochodami. Ponadto należy zwrócić uwagę na fakt, że poziom i struktura wydatków
JST jest także uzależniona od zmian systemowych – zarówno na szczeblu
centralnym (ustawy), jak i lokalnym (uchwały, które dla poszczególnych JST mogą
odmiennie regulować określone obszary).
Realizowane przez JST projekty finansowane ze środków UE, często będące
projektami infrastrukturalnymi o dużej wartości, także wpływają na poziom
i strukturę wydatków, zaś termin ich realizacji uzależniony jest bądź od decyzji
organów JST, bądź procedur.
Dodatkowo, z uwagi na znaczne różnice pomiędzy wydatkami planowanymi przez
same JST a faktycznie zrealizowanymi (w ostatnich latach różnice sięgały kilkunastu
miliardów złotych), nie jest możliwe i zasadne oparcie się jedynie na samych
planach, tym bardziej, że są one często zmieniane przez JST w trakcie trwania roku
budżetowego (co przedstawiono na wykresie i w tabeli poniżej).
21
Zmiana planowanych wydatków w stosunku do planu z poprzedniego kwartału
107%
106%
105%
104%
103%
102%
101%
100%
99%
98%
2005-03-01
2006-03-01
2007-03-01
2008-03-01
2009-03-01
2010-03-01
2011-03-01
2012-03-01
Różnica pomiędzy planem wydatków JST a ich faktyczną realizacją
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
procent
realizacji
planu (stan
95.5
97.1
96.4
93.9
91.8
92.3
92.8
92.9
planu na
marzec)
wykonanie -
plan
-4 913 -3 624 -4 906 -9 530 -15 185 -14 875 -14 207 -13 897
(w mln zł)
W celu wyeliminowania „podwójnego” wpływu transferów pomiędzy jednostkami,
kwota wydatków, o której mowa w art. 112a ust. 1, jest kategorią skonsolidowaną).
Przy czym konsolidacji będą podlegać tylko przepływy o charakterze dotacji (także
majątkowych) i subwencji, które w sposób wiarygodny i bezsporny mogą być
zidentyfikowane na podstawie obowiązującej sprawozdawczości budżetowej.
Poziom konsolidacji jest zdeterminowany zarówno szczegółowością pozyskiwanych
danych, jak i możliwością identyfikacji kierunku przepływu (kto-komu). Stopień
12) Sposób obliczania tej kwoty wydatków (tj. rekurencyjne namnażanie kwoty startowej z momentu
wprowadzenia reguły na podstawie parametrów makroekonomicznych), implikuje, iż konsolidacja będzie
przeprowadzona dla roku poprzedzającego rok budżetowy, w którym reguła zostanie zastosowana po raz
pierwszy. W rezultacie operacji „namnażania” kwota wydatków „z definicji” w kolejnych latach będzie
kategorią skonsolidowaną.
22
szczegółowości danych określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca
2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów
i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.
Konsolidacja jest czynnością symetryczną dokonywaną po stronie dochodowej
i wydatkowej dwóch jednostek sektora finansów publicznych, polegającą na tym, że
„z danych o dochodach każdego z podmiotów (jednostek) eliminujemy dochody
pochodzące od innych jednostek sektora finansów publicznych, a z wydatków –
wydatki dokonane na rzecz innych jednostek sektora finansów publicznych”).
Transfery konsolidowane są w równych wysokościach, tj. suma transferów
przekazanych (wydatek) równa jest sumie transferów otrzymanych (dochód), co
oznacza, iż transfery nie mają wpływu na wynik sektora finansów publicznych.
Celem projektodawcy jest, aby wydatki odpowiadające transferowi związanemu
z ww. dotacjami i subwencjami były objęte nieprzekraczalnym limitem
zdefiniowanym w art. 112a ust. 3. W związku z powyższym, od wydatków jednostek
samorządu terytorialnego i ich związków odejmowana będzie kwota odpowiadająca
wielkościom planowanych do otrzymania kwot dotacji i subwencji od innych
organów i jednostek, o których mowa w ust. 112a ust. 1. Podobnie kwota
planowanych kosztów ogółem Narodowego Funduszu Zdrowia określonych w planie
finansowym Funduszu zostanie pomniejszona o kwotę odpowiadającą wielkościom
planowanych do otrzymania kwot dotacji od organów i jednostek, o których mowa
w art. 112a ust. 1. Wyjątek stanowią jednostki, o których mowa w art. 139 ust. 2,
jako że nie otrzymują one ani dotacji, ani subwencji. Podsumowując, tak określona
konsolidacja powoduje, że w kwocie wydatków, o której mowa w art. 112a ust. 1,
wydatki odpowiadające transferowi związanemu z ww. dotacjami i subwencjami
będą uwzględnione jednokrotnie.
Formuła reguły
Formuła stabilizującej reguły wydatkowej została określona we wzorze (1),
zawartym w art. 112a ust. 1 ustawy.
*
WYD = WYD − ⋅ E CPI ⋅ WPKB + K + E
DD
∆
n
n 1
n (
n ) [
n
n ]
n (
n )
(1)
13) „Finanse publiczne w Polsce”, Elżbieta Malinowska-Misiąg, Wojciech Misiąg; Wydawnictwo
Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2007.
23
gdzie:
WYDn – kwota wydatków określona w projekcie ustawy budżetowej na rok n,
WYD*n-1 – kwota wydatków określona w projekcie ustawy budżetowej na rok n-1
skorygowana zgodnie z aktualizacją prognoz średniorocznego wskaźnika cen
towarów i usług konsumpcyjnych (patrz krok 1 i 2),
Em(xn) – prognozowana w projekcie ustawy budżetowej na rok m zmienna x w roku
n,
CPIn – średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w roku n,
WPKBn – wskaźnik średniokresowej dynamiki wartości produktu krajowego brutto
w cenach stałych za okres ostatnich 8 lat do roku n włącznie (patrz krok 3),
Kn – wielkość korekty kwoty wydatków na rok n wynikająca z mechanizmu
korygującego, wyrażona w p.p. (patrz krok 4),
∆DDn – prognozowana wartość ogółem działań dyskrecjonalnych w zakresie
podatków i składek na ubezpieczenia społeczne planowanych na rok n (patrz krok 5),
n – rok, na który jest obliczana kwota wydatków.
Zaproponowane rozwiązanie polegające na obliczaniu kwoty wydatków, o której
mowa w projektowanym art. 112a ust. 1, z wykorzystaniem danych pochodzących
z projektu ustawy budżetowej na rok n-1, ma na celu zachowanie spójności
pomiędzy danymi wykorzystanymi do wyliczania ww. kwoty w projekcie ustawy
budżetowej na rok n-1 i stosowanymi w bieżącym projekcie ustawy budżetowej (na
rok n), w szczególności w zakresie korekty prognoz inflacji.
24
Schemat przedstawiający ogólną formułę reguły
Początek
kwota wydatków w obecnym roku
aktualizacja prognoz inflacji
n-1
1
n-2, n-1
Koniec
prognozowana inflacja
n
2
przeszłe dynamiki PKB
średnioroczna dynamika PKB
prognozowane dynamiki PKB
n-7, n-6, …n-2
n-1, n
3
niezrównoważone finanse publ.
korekta
prognozowana koniunktura
n-2
n
n
4
zmiana działań dyskrecjonalnych
n
5
kwota wydatków w następnym roku
n
Ustalenie kwoty wydatków odbywać się będzie w pięciu krokach (por. schemat
przedstawiający ogólną formułę reguły).
Krok 1:
Kwota wydatków z roku n-1 będzie korygowana zgodnie z aktualizacją prognoz
inflacji, tzw. korektą o błędy w prognozach inflacji, którą opisuje wzór (2):
CPI
E CPI
*
n −2
n (
n 1
− )
(2)
WYD
= WYD ⋅
n 1
−
⋅
n 1
−
E
CPI
E
CPI
n 1
− (
n −2 )
n 1
− (
n 1
− )
Korekta ex post błędów popełnianych przy prognozowaniu inflacji ma na celu
eliminację ich zaburzeniowego wpływu na poziom kwoty wydatków. Przykładowo,
jeśli faktyczny odczyt inflacji okazałby się niższy od prognozowanego, to kwota
wydatków zostałaby zawyżona (mielibyśmy wówczas tzw. premię inflacyjną).
Z tego względu należy dokonać aktualizacji ex post kwoty wydatków (w tym
25
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1789
› Pobierz plik