Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1789
- Data wpłynięcia: 2013-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-11-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1646
1789
Wynik sektora finansów publicznych vs. wynik jednostek
wyłączonych z zakresu reguły w latach 2006–2012 (% PKB)
2%
0%
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
-2%
-4%
-6%
-8%
wy
w n
y i
n k s
ik sek
ek ttor
or a f
a fiinans
nans ów
ów publ
publi i
c c
z zn
ny y
c c
h h
wyn
w i
y k
ni je
k jd
e n
d o
n s
o te
st k
e kwy
w łą
y c
ą z
c o
z n
o y
n c
y h
c
h z
z lim
za it
k u
resu reguły
Źródło: Ministerstwo Finansów
Zakres prawnie wiążącego limitu wydatkowego
Zgodnie z formułą zawartą w art. 112a ustawy kwota wydatków sektora objętego
regułą, pomniejszona o wydatki jednostek samorządu terytorialnego i ich związków,
jednostek z art. 139 ust. 2 ustawy oraz kosztów ogółem NFZ, będzie stanowiła
nieprzekraczalny limit wydatków.
Z zaleceń UE wynika, że reguła wydatkowa powinna obejmować możliwie
największy odsetek wydatków publicznych, a dopóki średniookresowy cel
budżetowy nie zostanie osiągnięty, tempo wzrostu wydatków publicznych nie
powinno przekraczać referencyjnego średniookresowego tempa wzrostu
potencjalnego PKB. Przekroczenie tej wartości powinno zaś być zrównoważone
dyskrecjonalnym wzrostem dochodów publicznych, a uznaniowe ograniczenie
dochodów odpowiednio redukcjami wydatków. Z uwagi na powyższe oraz biorąc
pod uwagę skalę wydatków NFZ, za uzasadnione uznano więc uwzględnienie ich
w kwocie wydatków.
Odmienne traktowanie w regule funduszy zabezpieczenia społecznego (FUS i FER
znajdują się w limicie wydatkowym) od NFZ (znajduje się poza limitem
wydatkowym) uzasadniają zaś różnice w zakresie zasad ich gospodarki finansowej.
7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1175/2011 z dnia 16 listopada 2011 r.
zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji
budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych.
11
FUS i FER w znacznym stopniu zasilane są dotacjami z budżetu państwa,
a dodatkowo, co szczególnie istotne, budżet państwa gwarantuje wypłatę świadczeń
emerytalnych.
W przypadku NFZ poziom dotacji z budżetu państwa jest natomiast relatywnie
niewielki (w stosunku do skali wydatków NFZ). Poza tym konstrukcja zasad
gospodarki finansowej NFZ powoduje, iż fundusz ten w średnim i długim okresie
powinien być zrównoważony:
• Prezes Funduszu sporządza corocznie plan finansowy Funduszu zrównoważony
w zakresie przychodów i kosztów,
• Prezes Funduszu może zaciągać pożyczki i kredyty, po uzyskaniu zgody ministra
właściwego do spraw finansów publicznych i ministra właściwego do spraw
zdrowia. Wysokość rat kredytów i pożyczek przypadających do spłaty w danym
roku nie może przekroczyć wysokości rezerwy ogólnej przewidzianej w planie
finansowym na dany rok,
• zatwierdzony zysk netto za dany rok obrotowy przeznacza się na:
o pokrycie strat z lat ubiegłych,
o fundusz zapasowy,
• o pokryciu straty netto albo przeznaczeniu zysku netto decyduje Rada Funduszu,
w drodze uchwały, z uwzględnieniem pierwszeństwa pokrycia strat z lat
ubiegłych. Uchwała Rady Funduszu może być podjęta po uzyskaniu pozytywnej
opinii ministra właściwego do spraw finansów publicznych oraz ministra
właściwego do spraw zdrowia w sprawie podziału zysku netto lub pokrycia straty
netto.
Uprzednio przytoczone przesłanki zdecydowały również o objęciu regułą (kwotą
wydatków) jednostek samorządu terytorialnego. Dodatkowo wzięto pod uwagę
zawarte w dyrektywie 2011/85/UE w sprawie wymogów dla ram budżetowych
państw członkowskich zalecenie objęcia regułą sektora instytucji rządowych
i samorządowych, co wynika wprost z faktu, że wydatki JST wpływają na wynik
sektora instytucji rządowych i samorządowych, którego poziom stanowi punkt
odniesienia dla oceny przez KE sytuacji fiskalnej Polski.
Wyłączenie z zakresu wiążącego limitu wydatkowego jednostek, o których mowa
w art. 139 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, uzasadnia natomiast
zagwarantowana w Konstytucji RP autonomia ww. jednostek.
12
W okresie nieprzekraczania przez finanse publiczne zdefiniowanych dalej
kryteriów stabilności, kwota wydatków będzie rosła w średniookresowym tempie
wzrostu PKB. Kwota wydatków wyznaczana będzie w sposób rekurencyjny –
punktem wyjścia przy wyznaczaniu kwoty wydatków na rok n będzie kwota
wydatków z roku n-1. Tak wyznaczona baza będzie następnie przemnażana przez
wskaźnik średniookresowej dynamiki wartości PKB w cenach stałych oraz
prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych na rok
n z uwzględnieniem korekty prognoz średniorocznego wskaźnika cen towarów
i usług konsumpcyjnych z roku poprzedniego oraz działań dyskrecjonalnych
w zakresie podatków i składek na ubezpieczenia społeczne planowanych na rok n.
Tak określone tempo będzie korygowane w sytuacji przekroczenia przez finanse
publiczne kryteriów stabilności średniookresowej. Korekta będzie miała miejsce, gdy
deficyt nominalny sektora GG (po uwzględnieniu kosztów reformy emerytalnej
ogłoszonych przez ZUS zgodnie z art. 38c) przekroczy 3% PKB lub gdy PDP
(obliczony zgodnie z art. 38a pkt 4 ustawy) przekroczy próg 55% PKB.
W sytuacji, gdy ani deficyt, ani dług nie przekroczą ww. progów, korekta będzie
uzależniona od poziomu PDP w relacji do progu 50% PKB oraz wielkości
skumulowanych odchyleń wyniku nominalnego od operacyjnego celu reguły
równego MTO) (określonego w corocznej aktualizacji Programu Konwergencji)
i od prognozowanej koniunktury.
Zgodnie z art. 112a ustawy bieżący monitoring funkcjonowania reguły
umożliwiało będzie obliczanie i analiza sumy różnic (art. 112a ust. 5 ustawy)
między wynikiem nominalnym GG a MTO. W okresie dobrej koniunktury
powinny kumulować się różnice dodatnie (wynik sektora GG większy od
operacyjnego celu reguły), zaś w okresie dekoniunktury – różnice ujemne (wynik
sektora GG mniejszy od operacyjnego celu reguły). Średnio w okresie cyklu
odchylenia dodatnie i ujemne powinny się w przybliżeniu równoważyć.
Ujemne (dodatnie) obciążenie sumy różnic w średnim okresie świadczyłoby
o stabilizacji wyniku nominalnego na poziomie niższym (wyższym) niż cel
operacyjny, co wymagałoby odpowiedniej korekty. W celu zapewnienia
8) Celem operacyjnym reguły jest stabilizacja nominalnego wyniku sektora GG w relacji do PKB na
poziomie równym MTO w średnim okresie. Wynik nominalny podlega fluktuacjom zgodnie z wahaniami
koniunktury gospodarczej, dlatego też jego stabilizacja możliwa jest jedynie w średnim okresie.
9) Suma ta nie ma charakteru księgowego, a stanowi jedynie wirtualny zapis odchyleń od celu w punktach
procentowych.
13
odpowiedniej elastyczności polityki fiskalnej przewidziano dopuszczalny
margines skumulowanego odchylenia od celu (+/- 6% PKB), po przekroczeniu
którego włącza się korekta, polegająca na zmniejszeniu kwoty wydatków
(w przypadku nadmiernego skumulowania deficytów) lub na zwiększeniu kwoty
wydatków (w przypadku nadmiernego zakumulowania nadwyżek). Tak więc
bieżąca analiza poziomu sumy różnic pozwalała będzie ze stosunkowo dużym
wyprzedzeniem reagować na narastanie nierównowagi finansów publicznych,
zarówno w postaci zbyt dużych deficytów, jak też nadmiernych nadwyżek.
Wprowadzenie reguły stabilizującej, ze względu na spójność całego systemu
krajowych ram fiskalnych, wymaga modyfikacji dotychczasowych regulacji w tym
zakresie. Ustawa o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych
innych ustaw (zwana dalej „ustawą zmieniającą”) przewiduje, że zmianie ulegnie
sankcja stosowana, gdy państwowy dług publiczny przekroczy próg 50% PKB
(sam próg zostaje jednak utrzymany). Uchylane sankcje w ww. przypadku,
przewidziane w art. 86 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, sprowadzały
się bowiem wyłącznie do nałożenia ograniczenia na budżet państwa.
Ograniczenie to, nie ujmując całościowo sektora finansów publicznych, nie
zabezpiecza przed dalszym wzrostem PDP. Dodatkową wadą tej sankcji był jej
silny procykliczny charakter wynikający z konieczności zacieśniania polityki
fiskalnej w sytuacji słabej koniunktury gospodarczej. W związku z powyższym
sankcje z pkt 1 w art. 86 ust. 1 ustawy zostają zniesione, a nowe sankcje
przewidziane przez stabilizującą regułę wydatkową wprowadzone są w art. 112a
ust. 4 ustawy. Sankcje te oddziałują na znacznie szerszy zakres sektora,
zapewniając tym samym bardziej skuteczną korektę, która dodatkowo jest
uzależniona od prognozowanej na kolejny rok sytuacji gospodarczej.
Ustawa zmieniająca przewiduje również uzupełnienie sankcji po przekroczeniu
progu 55% PKB. Zmiana tej sankcji ma na celu wzrost skuteczności i efektywności
procedur oraz wypełnienie konstytucyjnej zasady: „zdrowe finanse publiczne”.
Obecne reguły z art. 86 ust. 1 pkt 2 i 3 będą niejako uzupełnieniem reguły
10) Gdy wartość relacji kwoty państwowego długu publicznego do produktu krajowego brutto jest większa
od 50%, a nie większa niż 55%, to na kolejny rok Rada Ministrów uchwala projekt ustawy budżetowej,
w którym relacja deficytu budżetu państwa do dochodów budżetu państwa nie może być większa niż
relacja deficytu budżetu państwa do dochodów budżetu państwa z roku bieżącego wynikająca z ustawy
budżetowej.
14
dyscyplinującej („CPI+1”) z art. 112a ust. 4. Zapewnienie spójności reguł implikuje
zaś konieczność uchylenia art. 112e, który był bezpośrednio związany z zastępowaną
regułą określoną w dotychczasowym art. 112a.
W celu uniknięcia procykliczności proponowanej korekty przyjęto, że będzie ona
zawieszona w przypadku przewidywanego silnego ograniczenia tempa wzrostu
produktu krajowego brutto, chyba że nierównowaga finansów publicznych będzie
wyjątkowo duża (tj. państwowy dług publiczny powyżej 55% PKB lub deficyt
sektora GG po uwzględnieniu kosztów reformy emerytalnej powyżej 3% PKB).
Oznacza to, że w sytuacji poprawy lub nieznacznego pogorszenia koniunktury,
włączy się – zapisana w stabilizującej regule wydatkowej – automatyczna korekta
nadmiernej nierównowagi finansów publicznych, tj. jeżeli warunki zaistnienia
korekty, zachodzące w roku n-2, zostałyby stwierdzone w roku n-1, to korekta
zostałaby zapisana w projekcie ustawy budżetowej na rok n.
W związku z koniecznością uzyskania przez Ministra Finansów danych do
wyliczenia kwoty wydatków i następnie jej podziału (w kolejnych latach
zastosowania reguły), jak również wyliczenia wiążącego limitu wydatkowego oraz
jego rozdysponowania na fundusze znajdujące się w Banku Gospodarstwa
Krajowego art. 3 – art. 8 oraz art. 10 – art. 12 ustawy zmieniającej nakłada
obowiązek, począwszy od roku 2014 (art. 17 ustawy zmieniającej), przedstawiania
Ministrowi Finansów każdego roku opracowanych w porozumieniu z Ministrem
Finansów:
a) do dnia 15 czerwca wstępnych planów finansowych,
b) do dnia 31 lipca zatwierdzonych planów finansowych,
c) do dnia 30 kwietnia sprawozdań z wykonania planów finansowych.
Oznacza to, iż po raz pierwszy plany finansowe tych funduszy i NFZ zostaną
opracowane według nowych zasad w roku 2014 (plan na rok 2015), natomiast wg
nowych regulacji sprawozdania będą przekazywane po raz pierwszy od roku 2016
(tj. sprawozdania za rok 2015 zostaną przekazane do dnia 30 kwietnia 2016 r.).
Sprawozdania za rok 2014 (przekazywane w roku 2015) będą przesyłane zgodnie
z obowiązującymi zasadami.
Termin przekazywania sprawozdań do 30 kwietnia jest spójny z zasadami
obowiązującymi w zakresie sprawozdawczości budżetowej, gdyż łączne budżetowe
(w zakresie budżetu państwa) sprawozdania roczne mogą być korygowane
15
wyłączonych z zakresu reguły w latach 2006–2012 (% PKB)
2%
0%
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
-2%
-4%
-6%
-8%
wy
w n
y i
n k s
ik sek
ek ttor
or a f
a fiinans
nans ów
ów publ
publi i
c c
z zn
ny y
c c
h h
wyn
w i
y k
ni je
k jd
e n
d o
n s
o te
st k
e kwy
w łą
y c
ą z
c o
z n
o y
n c
y h
c
h z
z lim
za it
k u
resu reguły
Źródło: Ministerstwo Finansów
Zakres prawnie wiążącego limitu wydatkowego
Zgodnie z formułą zawartą w art. 112a ustawy kwota wydatków sektora objętego
regułą, pomniejszona o wydatki jednostek samorządu terytorialnego i ich związków,
jednostek z art. 139 ust. 2 ustawy oraz kosztów ogółem NFZ, będzie stanowiła
nieprzekraczalny limit wydatków.
Z zaleceń UE wynika, że reguła wydatkowa powinna obejmować możliwie
największy odsetek wydatków publicznych, a dopóki średniookresowy cel
budżetowy nie zostanie osiągnięty, tempo wzrostu wydatków publicznych nie
powinno przekraczać referencyjnego średniookresowego tempa wzrostu
potencjalnego PKB. Przekroczenie tej wartości powinno zaś być zrównoważone
dyskrecjonalnym wzrostem dochodów publicznych, a uznaniowe ograniczenie
dochodów odpowiednio redukcjami wydatków. Z uwagi na powyższe oraz biorąc
pod uwagę skalę wydatków NFZ, za uzasadnione uznano więc uwzględnienie ich
w kwocie wydatków.
Odmienne traktowanie w regule funduszy zabezpieczenia społecznego (FUS i FER
znajdują się w limicie wydatkowym) od NFZ (znajduje się poza limitem
wydatkowym) uzasadniają zaś różnice w zakresie zasad ich gospodarki finansowej.
7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1175/2011 z dnia 16 listopada 2011 r.
zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji
budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych.
11
FUS i FER w znacznym stopniu zasilane są dotacjami z budżetu państwa,
a dodatkowo, co szczególnie istotne, budżet państwa gwarantuje wypłatę świadczeń
emerytalnych.
W przypadku NFZ poziom dotacji z budżetu państwa jest natomiast relatywnie
niewielki (w stosunku do skali wydatków NFZ). Poza tym konstrukcja zasad
gospodarki finansowej NFZ powoduje, iż fundusz ten w średnim i długim okresie
powinien być zrównoważony:
• Prezes Funduszu sporządza corocznie plan finansowy Funduszu zrównoważony
w zakresie przychodów i kosztów,
• Prezes Funduszu może zaciągać pożyczki i kredyty, po uzyskaniu zgody ministra
właściwego do spraw finansów publicznych i ministra właściwego do spraw
zdrowia. Wysokość rat kredytów i pożyczek przypadających do spłaty w danym
roku nie może przekroczyć wysokości rezerwy ogólnej przewidzianej w planie
finansowym na dany rok,
• zatwierdzony zysk netto za dany rok obrotowy przeznacza się na:
o pokrycie strat z lat ubiegłych,
o fundusz zapasowy,
• o pokryciu straty netto albo przeznaczeniu zysku netto decyduje Rada Funduszu,
w drodze uchwały, z uwzględnieniem pierwszeństwa pokrycia strat z lat
ubiegłych. Uchwała Rady Funduszu może być podjęta po uzyskaniu pozytywnej
opinii ministra właściwego do spraw finansów publicznych oraz ministra
właściwego do spraw zdrowia w sprawie podziału zysku netto lub pokrycia straty
netto.
Uprzednio przytoczone przesłanki zdecydowały również o objęciu regułą (kwotą
wydatków) jednostek samorządu terytorialnego. Dodatkowo wzięto pod uwagę
zawarte w dyrektywie 2011/85/UE w sprawie wymogów dla ram budżetowych
państw członkowskich zalecenie objęcia regułą sektora instytucji rządowych
i samorządowych, co wynika wprost z faktu, że wydatki JST wpływają na wynik
sektora instytucji rządowych i samorządowych, którego poziom stanowi punkt
odniesienia dla oceny przez KE sytuacji fiskalnej Polski.
Wyłączenie z zakresu wiążącego limitu wydatkowego jednostek, o których mowa
w art. 139 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, uzasadnia natomiast
zagwarantowana w Konstytucji RP autonomia ww. jednostek.
12
W okresie nieprzekraczania przez finanse publiczne zdefiniowanych dalej
kryteriów stabilności, kwota wydatków będzie rosła w średniookresowym tempie
wzrostu PKB. Kwota wydatków wyznaczana będzie w sposób rekurencyjny –
punktem wyjścia przy wyznaczaniu kwoty wydatków na rok n będzie kwota
wydatków z roku n-1. Tak wyznaczona baza będzie następnie przemnażana przez
wskaźnik średniookresowej dynamiki wartości PKB w cenach stałych oraz
prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych na rok
n z uwzględnieniem korekty prognoz średniorocznego wskaźnika cen towarów
i usług konsumpcyjnych z roku poprzedniego oraz działań dyskrecjonalnych
w zakresie podatków i składek na ubezpieczenia społeczne planowanych na rok n.
Tak określone tempo będzie korygowane w sytuacji przekroczenia przez finanse
publiczne kryteriów stabilności średniookresowej. Korekta będzie miała miejsce, gdy
deficyt nominalny sektora GG (po uwzględnieniu kosztów reformy emerytalnej
ogłoszonych przez ZUS zgodnie z art. 38c) przekroczy 3% PKB lub gdy PDP
(obliczony zgodnie z art. 38a pkt 4 ustawy) przekroczy próg 55% PKB.
W sytuacji, gdy ani deficyt, ani dług nie przekroczą ww. progów, korekta będzie
uzależniona od poziomu PDP w relacji do progu 50% PKB oraz wielkości
skumulowanych odchyleń wyniku nominalnego od operacyjnego celu reguły
równego MTO) (określonego w corocznej aktualizacji Programu Konwergencji)
i od prognozowanej koniunktury.
Zgodnie z art. 112a ustawy bieżący monitoring funkcjonowania reguły
umożliwiało będzie obliczanie i analiza sumy różnic (art. 112a ust. 5 ustawy)
między wynikiem nominalnym GG a MTO. W okresie dobrej koniunktury
powinny kumulować się różnice dodatnie (wynik sektora GG większy od
operacyjnego celu reguły), zaś w okresie dekoniunktury – różnice ujemne (wynik
sektora GG mniejszy od operacyjnego celu reguły). Średnio w okresie cyklu
odchylenia dodatnie i ujemne powinny się w przybliżeniu równoważyć.
Ujemne (dodatnie) obciążenie sumy różnic w średnim okresie świadczyłoby
o stabilizacji wyniku nominalnego na poziomie niższym (wyższym) niż cel
operacyjny, co wymagałoby odpowiedniej korekty. W celu zapewnienia
8) Celem operacyjnym reguły jest stabilizacja nominalnego wyniku sektora GG w relacji do PKB na
poziomie równym MTO w średnim okresie. Wynik nominalny podlega fluktuacjom zgodnie z wahaniami
koniunktury gospodarczej, dlatego też jego stabilizacja możliwa jest jedynie w średnim okresie.
9) Suma ta nie ma charakteru księgowego, a stanowi jedynie wirtualny zapis odchyleń od celu w punktach
procentowych.
13
odpowiedniej elastyczności polityki fiskalnej przewidziano dopuszczalny
margines skumulowanego odchylenia od celu (+/- 6% PKB), po przekroczeniu
którego włącza się korekta, polegająca na zmniejszeniu kwoty wydatków
(w przypadku nadmiernego skumulowania deficytów) lub na zwiększeniu kwoty
wydatków (w przypadku nadmiernego zakumulowania nadwyżek). Tak więc
bieżąca analiza poziomu sumy różnic pozwalała będzie ze stosunkowo dużym
wyprzedzeniem reagować na narastanie nierównowagi finansów publicznych,
zarówno w postaci zbyt dużych deficytów, jak też nadmiernych nadwyżek.
Wprowadzenie reguły stabilizującej, ze względu na spójność całego systemu
krajowych ram fiskalnych, wymaga modyfikacji dotychczasowych regulacji w tym
zakresie. Ustawa o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych
innych ustaw (zwana dalej „ustawą zmieniającą”) przewiduje, że zmianie ulegnie
sankcja stosowana, gdy państwowy dług publiczny przekroczy próg 50% PKB
(sam próg zostaje jednak utrzymany). Uchylane sankcje w ww. przypadku,
przewidziane w art. 86 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, sprowadzały
się bowiem wyłącznie do nałożenia ograniczenia na budżet państwa.
Ograniczenie to, nie ujmując całościowo sektora finansów publicznych, nie
zabezpiecza przed dalszym wzrostem PDP. Dodatkową wadą tej sankcji był jej
silny procykliczny charakter wynikający z konieczności zacieśniania polityki
fiskalnej w sytuacji słabej koniunktury gospodarczej. W związku z powyższym
sankcje z pkt 1 w art. 86 ust. 1 ustawy zostają zniesione, a nowe sankcje
przewidziane przez stabilizującą regułę wydatkową wprowadzone są w art. 112a
ust. 4 ustawy. Sankcje te oddziałują na znacznie szerszy zakres sektora,
zapewniając tym samym bardziej skuteczną korektę, która dodatkowo jest
uzależniona od prognozowanej na kolejny rok sytuacji gospodarczej.
Ustawa zmieniająca przewiduje również uzupełnienie sankcji po przekroczeniu
progu 55% PKB. Zmiana tej sankcji ma na celu wzrost skuteczności i efektywności
procedur oraz wypełnienie konstytucyjnej zasady: „zdrowe finanse publiczne”.
Obecne reguły z art. 86 ust. 1 pkt 2 i 3 będą niejako uzupełnieniem reguły
10) Gdy wartość relacji kwoty państwowego długu publicznego do produktu krajowego brutto jest większa
od 50%, a nie większa niż 55%, to na kolejny rok Rada Ministrów uchwala projekt ustawy budżetowej,
w którym relacja deficytu budżetu państwa do dochodów budżetu państwa nie może być większa niż
relacja deficytu budżetu państwa do dochodów budżetu państwa z roku bieżącego wynikająca z ustawy
budżetowej.
14
dyscyplinującej („CPI+1”) z art. 112a ust. 4. Zapewnienie spójności reguł implikuje
zaś konieczność uchylenia art. 112e, który był bezpośrednio związany z zastępowaną
regułą określoną w dotychczasowym art. 112a.
W celu uniknięcia procykliczności proponowanej korekty przyjęto, że będzie ona
zawieszona w przypadku przewidywanego silnego ograniczenia tempa wzrostu
produktu krajowego brutto, chyba że nierównowaga finansów publicznych będzie
wyjątkowo duża (tj. państwowy dług publiczny powyżej 55% PKB lub deficyt
sektora GG po uwzględnieniu kosztów reformy emerytalnej powyżej 3% PKB).
Oznacza to, że w sytuacji poprawy lub nieznacznego pogorszenia koniunktury,
włączy się – zapisana w stabilizującej regule wydatkowej – automatyczna korekta
nadmiernej nierównowagi finansów publicznych, tj. jeżeli warunki zaistnienia
korekty, zachodzące w roku n-2, zostałyby stwierdzone w roku n-1, to korekta
zostałaby zapisana w projekcie ustawy budżetowej na rok n.
W związku z koniecznością uzyskania przez Ministra Finansów danych do
wyliczenia kwoty wydatków i następnie jej podziału (w kolejnych latach
zastosowania reguły), jak również wyliczenia wiążącego limitu wydatkowego oraz
jego rozdysponowania na fundusze znajdujące się w Banku Gospodarstwa
Krajowego art. 3 – art. 8 oraz art. 10 – art. 12 ustawy zmieniającej nakłada
obowiązek, począwszy od roku 2014 (art. 17 ustawy zmieniającej), przedstawiania
Ministrowi Finansów każdego roku opracowanych w porozumieniu z Ministrem
Finansów:
a) do dnia 15 czerwca wstępnych planów finansowych,
b) do dnia 31 lipca zatwierdzonych planów finansowych,
c) do dnia 30 kwietnia sprawozdań z wykonania planów finansowych.
Oznacza to, iż po raz pierwszy plany finansowe tych funduszy i NFZ zostaną
opracowane według nowych zasad w roku 2014 (plan na rok 2015), natomiast wg
nowych regulacji sprawozdania będą przekazywane po raz pierwszy od roku 2016
(tj. sprawozdania za rok 2015 zostaną przekazane do dnia 30 kwietnia 2016 r.).
Sprawozdania za rok 2014 (przekazywane w roku 2015) będą przesyłane zgodnie
z obowiązującymi zasadami.
Termin przekazywania sprawozdań do 30 kwietnia jest spójny z zasadami
obowiązującymi w zakresie sprawozdawczości budżetowej, gdyż łączne budżetowe
(w zakresie budżetu państwa) sprawozdania roczne mogą być korygowane
15
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1789
› Pobierz plik