Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1789
- Data wpłynięcia: 2013-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-11-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1646
1789
samorządowych
oraz
by
miały
budżetowe oraz samorządowe zakłady budżetowe (art. 2 ust. 1 pkt 4).
kompleksowe zastosowanie do wszystkich
Jednostki sektora finansów publicznych zobowiązane są – na podstawie
tych podsektorów. Oznacza to w
art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych –
szczególności wymóg spójności zasad i
do prowadzenia rachunkowości zgodnie z przepisami o rachunkowości,
procedur rachunkowości, a także spójności
z uwzględnieniem zasad określonych w ustawie o finansach
wewnętrznej – stanowiących ich podstawę –
publicznych. Oznacza to, że obowiązujący w Polsce system
systemów gromadzenia i przetwarzania
rachunkowości obejmuje w sposób kompleksowy i spójny wszystkie
danych.
jednostki podsektora i sektora instytucji rządowych i samorządowych.
Jednocześnie wszystkie jednostki sektora finansów publicznych
zobowiązane są, przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych i sporządzaniu
sprawozdań finansowych, do uwzględnienia nadrzędnych zasad
rachunkowości, w tym zasady memoriału (art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 29
września 1994 r. o rachunkowości).
Jednostki sektora finansów publicznych zobowiązane są, przy
prowadzeniu ksiąg rachunkowych, gromadzeniu i przetwarzaniu danych,
stosować zasady określone w ustawie o rachunkowości, w tym w
szczególności w rozdziale 2 „Prowadzenie ksiąg rachunkowych”.
12.
Rozdział 1. Państwa członkowskie ustanawiają
N
-
Wszystkie aspekty funkcjonowania mechanizmów koordynacji między
VI
odpowiednie mechanizmy koordynacji
różnymi szczeblami sektora instytucji rządowych i samorządowych są
Art. 13
między podsektorami sektora instytucji
rozpatrywane w kontekście procesu przygotowania długookresowej oraz
rządowych
i
samorządowych
dla
średniookresowej strategi rozwoju kraju, a następnie uwzględniane w
zapewnienia kompleksowego i spójnego
przygotowywanej aktualizacji WPFP, projekcie ustawy budżetowej, jak
uwzględnienia wszystkich podsektorów
również projektach uchwał budżetowych w sprawie wieloletniej prognozy
sektora
instytucji
rządowych i
finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Do wzmocnienia koordynacji
samorządowych
w
planowaniu
między sektorem instytucji rządowych i samorządowych przyczyni się
budżetowym, specyficznych dla kraju
nowowprowadzana stabilizująca reguła wydatkowa. Niewiążąca kwota
numerycznych reguł fiskalnych i w
wydatków zawiera bowiem prognozowane wydatki jednostek samorządu
przygotowaniu prognoz budżetowych oraz
terytorialnego. W efekcie, poziom prognozowanych wydatków JST będzie
ustalenia planowania wieloletniego, jak
determinował – w ramach ustalonej kwoty wydatków dla sektora objętego
przewidziano w szczególności
regułą – skalę wydatków jednostek z pozostałej części sektora.
w wieloletnich ramach budżetowych.
Kwestia koordynacji między różnymi szczeblami sektora instytucji
2. W celu propagowania odpowiedzialności
rządowych i samorządowych w ramach średniookresowych oraz rocznych
budżetowej wyraźnie określa się obowiązki
procesów budżetowych jest rozpatrywana w świetle art. 3a ustawy z dnia 6
budżetowe organów publicznych w różnych
grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 27,
podsektorach sektora instytucji rządowych i
poz. 1658, z późn. zm.), w myśl którego minister właściwy do spraw
15
samorządowych.
rozwoju regionalnego koordynuje realizację strategi rozwoju oraz
postanowień „Krajowej Strategi Rozwoju Regionalnego 2010-2020:
Regiony, Miasta, Obszary wiejskie”, która zakłada oparcie systemu
finansowania polityki regionalnej na Wieloletnim Planie Finansowym
Państwa i na kontraktach terytorialnych.
Dopełnieniem powyższego, w celu zapewnienia zgodności z kierunkami
polityki społeczno-gospodarczej i średniookresową strategią rozwoju kraju,
są przepisy ustawy o finansach publicznych w zakresie WPFP.
13.
Rozdział 1. W ramach corocznego procesu N
-
W obecnym stanie prawnym Minister Finansów, na podstawie art. 36
VI
budżetowego
państwa
członkowskie
ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
Art. 14
identyfikują i przedstawiają wszystkie te
podaje do publicznej wiadomości zbiorcze dane dotyczące ogółu
jednostki sektora instytucji rządowych i
operacji finansowych sektora finansów publicznych, obejmujące w
samorządowych, które nie stanowią części
szczególności dochody i wydatki, przychody i rozchody, zobowiązania i
tradycyjnych
budżetów
w
ujęciu
należności, gwarancje i poręczenia oraz wykonania budżetu państwa za
podsektorowym, wraz z innymi istotnymi
okresy miesięczne, w tym kwotę deficytu lub nadwyżki. Minister
informacjami.
Łączny
wpływ
tych
Finansów podaje także do publicznej wiadomości informacje
jednostek sektora na wynik i zadłużenie
obejmujące wykaz udzielonych przez Skarb Państwa poręczeń i
sektora
instytucji
rządowych
i
gwarancji, wskazując osoby prawne i fizyczne oraz jednostki
samorządowych jest przedstawiany w
organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, których te
ramach corocznego procesu budżetowego i
poręczenia i gwarancje dotyczą.
w
średniookresowych
planach
Ponadto, Minister Finansów ogłasza, w terminie do dnia 31 maja roku
budżetowych.
następnego, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym
2. Państwa członkowskie publikują
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” kwotę i relację do produktu
szczegółowe informacje na temat wpływu
krajowego brutto: państwowego długu publicznego, długu Skarbu
preferencji podatkowych na dochody.
Państwa, niewymagalnych zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji
3. W odniesieniu do wszystkich
udzielonych przez Skarb Państwa, a także kwotę niewymagalnych
podsektorów sektora instytucji rządowych i
zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostki
samorządowych państwa członkowskie
sektora finansów publicznych – według stanu na koniec roku
publikują stosowne informacje na temat
budżetowego (art. 38 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
zobowiązań warunkowych o potencjalnie
publicznych).
istotnym wpływie – i jego zakresie – na
Informacjami dysponuje również Prezes Głównego Urzędu
sytuację budżetową, w tym na temat
Statystycznego, który prowadzi badania statystyczne statystki
gwarancji
rządowych,
pożyczek
publicznej.
zagrożonych i zobowiązań wynikających z
Jednocześnie, z uwagi na potrzebę bieżącej aktualizacji katalogu
działalności przedsiębiorstw państwowych.
jednostek sektora finansów publicznych zaproponowano rozszerzenie
16
Państwa członkowskie publikują również
sprawozdania RB-Z (poprzez dodanie nowej części w obecnie
informacje na temat udziału sektora
istniejącym sprawozdaniu) zawartego w projekcie rozporządzenia
instytucji rządowych i samorządowych w
Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie sprawozdań
kapitale przedsiębiorstw prywatnych i
jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji
państwowych w odniesieniu do kwot
finansowych. Prace nad rozporządzeniem są na etapie końcowym.
istotnych z ekonomicznego punktu
Wprowadzenie takiej zmiany będzie stanowiło podstawę do utworzenia
widzenia.
listy jednostek sektora finansów publicznych (projekt obecnie jest na
etapie końcowych uzgodnień międzyresortowych). Lista jednostek
sektora finansów publicznych będzie sporządzana na podstawie danych
przekazywanych przez GUS. Lista jednostek sektora instytucji
rządowych i samorządowych jest co roku weryfikowana przez GUS w
ramach prac nad notyfikacją fiskalną.
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 sierpnia 2013 r. w sprawie
programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2014
wprowadzono nowe badanie 1.65.31 Dane fiskalne na potrzeby nadzoru
budżetowego UE, w ramach którego publikowane będą m.in. roczne
dane dotyczące zobowiązań warunkowych o potencjalnym istotnym
wpływie na sytuację budżetową, w tym na temat gwarancji, pożyczek
zagrożonych,
umów
partnerstwa
publiczno-prywatnego
zaklasyfikowanych poza bilansem sektora instytucji rządowych i
samorządowych oraz zobowiązań przedsiębiorstw publicznych.
Informacje na temat udziału sektora instytucji rządowych i
samorządowych w kapitale przedsiębiorstw publicznych i prywatnych
prezentowane będą jako procent PKB. Odpowiedzialny za opracowanie
tych danych będzie GUS.
01/10/BS
17
oraz
by
miały
budżetowe oraz samorządowe zakłady budżetowe (art. 2 ust. 1 pkt 4).
kompleksowe zastosowanie do wszystkich
Jednostki sektora finansów publicznych zobowiązane są – na podstawie
tych podsektorów. Oznacza to w
art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych –
szczególności wymóg spójności zasad i
do prowadzenia rachunkowości zgodnie z przepisami o rachunkowości,
procedur rachunkowości, a także spójności
z uwzględnieniem zasad określonych w ustawie o finansach
wewnętrznej – stanowiących ich podstawę –
publicznych. Oznacza to, że obowiązujący w Polsce system
systemów gromadzenia i przetwarzania
rachunkowości obejmuje w sposób kompleksowy i spójny wszystkie
danych.
jednostki podsektora i sektora instytucji rządowych i samorządowych.
Jednocześnie wszystkie jednostki sektora finansów publicznych
zobowiązane są, przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych i sporządzaniu
sprawozdań finansowych, do uwzględnienia nadrzędnych zasad
rachunkowości, w tym zasady memoriału (art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 29
września 1994 r. o rachunkowości).
Jednostki sektora finansów publicznych zobowiązane są, przy
prowadzeniu ksiąg rachunkowych, gromadzeniu i przetwarzaniu danych,
stosować zasady określone w ustawie o rachunkowości, w tym w
szczególności w rozdziale 2 „Prowadzenie ksiąg rachunkowych”.
12.
Rozdział 1. Państwa członkowskie ustanawiają
N
-
Wszystkie aspekty funkcjonowania mechanizmów koordynacji między
VI
odpowiednie mechanizmy koordynacji
różnymi szczeblami sektora instytucji rządowych i samorządowych są
Art. 13
między podsektorami sektora instytucji
rozpatrywane w kontekście procesu przygotowania długookresowej oraz
rządowych
i
samorządowych
dla
średniookresowej strategi rozwoju kraju, a następnie uwzględniane w
zapewnienia kompleksowego i spójnego
przygotowywanej aktualizacji WPFP, projekcie ustawy budżetowej, jak
uwzględnienia wszystkich podsektorów
również projektach uchwał budżetowych w sprawie wieloletniej prognozy
sektora
instytucji
rządowych i
finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Do wzmocnienia koordynacji
samorządowych
w
planowaniu
między sektorem instytucji rządowych i samorządowych przyczyni się
budżetowym, specyficznych dla kraju
nowowprowadzana stabilizująca reguła wydatkowa. Niewiążąca kwota
numerycznych reguł fiskalnych i w
wydatków zawiera bowiem prognozowane wydatki jednostek samorządu
przygotowaniu prognoz budżetowych oraz
terytorialnego. W efekcie, poziom prognozowanych wydatków JST będzie
ustalenia planowania wieloletniego, jak
determinował – w ramach ustalonej kwoty wydatków dla sektora objętego
przewidziano w szczególności
regułą – skalę wydatków jednostek z pozostałej części sektora.
w wieloletnich ramach budżetowych.
Kwestia koordynacji między różnymi szczeblami sektora instytucji
2. W celu propagowania odpowiedzialności
rządowych i samorządowych w ramach średniookresowych oraz rocznych
budżetowej wyraźnie określa się obowiązki
procesów budżetowych jest rozpatrywana w świetle art. 3a ustawy z dnia 6
budżetowe organów publicznych w różnych
grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 27,
podsektorach sektora instytucji rządowych i
poz. 1658, z późn. zm.), w myśl którego minister właściwy do spraw
15
samorządowych.
rozwoju regionalnego koordynuje realizację strategi rozwoju oraz
postanowień „Krajowej Strategi Rozwoju Regionalnego 2010-2020:
Regiony, Miasta, Obszary wiejskie”, która zakłada oparcie systemu
finansowania polityki regionalnej na Wieloletnim Planie Finansowym
Państwa i na kontraktach terytorialnych.
Dopełnieniem powyższego, w celu zapewnienia zgodności z kierunkami
polityki społeczno-gospodarczej i średniookresową strategią rozwoju kraju,
są przepisy ustawy o finansach publicznych w zakresie WPFP.
13.
Rozdział 1. W ramach corocznego procesu N
-
W obecnym stanie prawnym Minister Finansów, na podstawie art. 36
VI
budżetowego
państwa
członkowskie
ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
Art. 14
identyfikują i przedstawiają wszystkie te
podaje do publicznej wiadomości zbiorcze dane dotyczące ogółu
jednostki sektora instytucji rządowych i
operacji finansowych sektora finansów publicznych, obejmujące w
samorządowych, które nie stanowią części
szczególności dochody i wydatki, przychody i rozchody, zobowiązania i
tradycyjnych
budżetów
w
ujęciu
należności, gwarancje i poręczenia oraz wykonania budżetu państwa za
podsektorowym, wraz z innymi istotnymi
okresy miesięczne, w tym kwotę deficytu lub nadwyżki. Minister
informacjami.
Łączny
wpływ
tych
Finansów podaje także do publicznej wiadomości informacje
jednostek sektora na wynik i zadłużenie
obejmujące wykaz udzielonych przez Skarb Państwa poręczeń i
sektora
instytucji
rządowych
i
gwarancji, wskazując osoby prawne i fizyczne oraz jednostki
samorządowych jest przedstawiany w
organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, których te
ramach corocznego procesu budżetowego i
poręczenia i gwarancje dotyczą.
w
średniookresowych
planach
Ponadto, Minister Finansów ogłasza, w terminie do dnia 31 maja roku
budżetowych.
następnego, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym
2. Państwa członkowskie publikują
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” kwotę i relację do produktu
szczegółowe informacje na temat wpływu
krajowego brutto: państwowego długu publicznego, długu Skarbu
preferencji podatkowych na dochody.
Państwa, niewymagalnych zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji
3. W odniesieniu do wszystkich
udzielonych przez Skarb Państwa, a także kwotę niewymagalnych
podsektorów sektora instytucji rządowych i
zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostki
samorządowych państwa członkowskie
sektora finansów publicznych – według stanu na koniec roku
publikują stosowne informacje na temat
budżetowego (art. 38 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
zobowiązań warunkowych o potencjalnie
publicznych).
istotnym wpływie – i jego zakresie – na
Informacjami dysponuje również Prezes Głównego Urzędu
sytuację budżetową, w tym na temat
Statystycznego, który prowadzi badania statystyczne statystki
gwarancji
rządowych,
pożyczek
publicznej.
zagrożonych i zobowiązań wynikających z
Jednocześnie, z uwagi na potrzebę bieżącej aktualizacji katalogu
działalności przedsiębiorstw państwowych.
jednostek sektora finansów publicznych zaproponowano rozszerzenie
16
Państwa członkowskie publikują również
sprawozdania RB-Z (poprzez dodanie nowej części w obecnie
informacje na temat udziału sektora
istniejącym sprawozdaniu) zawartego w projekcie rozporządzenia
instytucji rządowych i samorządowych w
Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie sprawozdań
kapitale przedsiębiorstw prywatnych i
jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji
państwowych w odniesieniu do kwot
finansowych. Prace nad rozporządzeniem są na etapie końcowym.
istotnych z ekonomicznego punktu
Wprowadzenie takiej zmiany będzie stanowiło podstawę do utworzenia
widzenia.
listy jednostek sektora finansów publicznych (projekt obecnie jest na
etapie końcowych uzgodnień międzyresortowych). Lista jednostek
sektora finansów publicznych będzie sporządzana na podstawie danych
przekazywanych przez GUS. Lista jednostek sektora instytucji
rządowych i samorządowych jest co roku weryfikowana przez GUS w
ramach prac nad notyfikacją fiskalną.
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 sierpnia 2013 r. w sprawie
programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2014
wprowadzono nowe badanie 1.65.31 Dane fiskalne na potrzeby nadzoru
budżetowego UE, w ramach którego publikowane będą m.in. roczne
dane dotyczące zobowiązań warunkowych o potencjalnym istotnym
wpływie na sytuację budżetową, w tym na temat gwarancji, pożyczek
zagrożonych,
umów
partnerstwa
publiczno-prywatnego
zaklasyfikowanych poza bilansem sektora instytucji rządowych i
samorządowych oraz zobowiązań przedsiębiorstw publicznych.
Informacje na temat udziału sektora instytucji rządowych i
samorządowych w kapitale przedsiębiorstw publicznych i prywatnych
prezentowane będą jako procent PKB. Odpowiedzialny za opracowanie
tych danych będzie GUS.
01/10/BS
17
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1789
› Pobierz plik