eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1789
  • Data wpłynięcia: 2013-10-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-11-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1646

1789

samorządowych 
oraz 
by 
miały 
budżetowe  oraz  samorządowe  zakłady  budżetowe (art.  2  ust.  1  pkt  4). 
kompleksowe zastosowanie do wszystkich 
Jednostki sektora finansów publicznych zobowiązane są – na podstawie 
tych podsektorów. Oznacza to w 
art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – 
szczególności  wymóg  spójności  zasad  i 
do prowadzenia rachunkowości zgodnie z przepisami o rachunkowości, 
procedur  rachunkowości,  a  także  spójności 
z  uwzględnieniem  zasad  określonych  w  ustawie  o finansach 
wewnętrznej – stanowiących ich podstawę – 
publicznych.  Oznacza  to,  że  obowiązujący  w Polsce system 
systemów gromadzenia i przetwarzania 
rachunkowości  obejmuje  w sposób kompleksowy i spójny wszystkie 
danych. 
jednostki  podsektora  i  sektora  instytucji  rządowych  i samorządowych. 
Jednocześnie  wszystkie  jednostki  sektora  finansów  publicznych 
zobowiązane są, przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych i sporządzaniu 
sprawozdań  finansowych,  do  uwzględnienia  nadrzędnych zasad 
rachunkowości, w tym zasady memoriału (art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 29 
września 1994 r.  o rachunkowości). 
Jednostki  sektora  finansów  publicznych  zobowiązane  są,  przy 
prowadzeniu ksiąg rachunkowych, gromadzeniu i przetwarzaniu danych, 
stosować  zasady  określone  w  ustawie  o rachunkowości,  w  tym  w 
szczególności w rozdziale 2 „Prowadzenie ksiąg rachunkowych”. 
12. 
Rozdział  1.  Państwa  członkowskie  ustanawiają 


Wszystkie aspekty funkcjonowania mechanizmów  koordynacji  między 
 
VI 
odpowiednie mechanizmy koordynacji 
różnymi  szczeblami  sektora  instytucji  rządowych  i  samorządowych  są 
Art. 13 
między  podsektorami  sektora  instytucji 
rozpatrywane  w  kontekście  procesu  przygotowania  długookresowej  oraz 
rządowych 

samorządowych 
dla 
średniookresowej  strategi   rozwoju  kraju,  a  następnie  uwzględniane  w 
zapewnienia kompleksowego i spójnego 
przygotowywanej  aktualizacji  WPFP,  projekcie  ustawy  budżetowej,  jak 
uwzględnienia  wszystkich  podsektorów 
również  projektach  uchwał  budżetowych  w  sprawie  wieloletniej  prognozy 
sektora 
instytucji 
rządowych i 
finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Do wzmocnienia koordynacji 
samorządowych 

planowaniu 
między  sektorem  instytucji  rządowych  i  samorządowych  przyczyni  się 
budżetowym,  specyficznych  dla  kraju 
nowowprowadzana  stabilizująca  reguła  wydatkowa.  Niewiążąca  kwota 
numerycznych  reguł  fiskalnych  i  w 
wydatków  zawiera  bowiem  prognozowane  wydatki  jednostek  samorządu 
przygotowaniu  prognoz  budżetowych  oraz 
terytorialnego.  W efekcie, poziom prognozowanych wydatków JST będzie 
ustalenia planowania wieloletniego, jak 
determinował –  w ramach ustalonej kwoty  wydatków dla sektora  objętego 
przewidziano w szczególności  
regułą – skalę wydatków jednostek z pozostałej części sektora. 
w wieloletnich ramach budżetowych. 
Kwestia  koordynacji  między  różnymi  szczeblami  sektora  instytucji 
2. W celu propagowania odpowiedzialności 
rządowych i samorządowych w ramach średniookresowych oraz rocznych 
budżetowej wyraźnie określa się obowiązki 
procesów budżetowych jest rozpatrywana w świetle art. 3a ustawy z dnia 6 
budżetowe organów publicznych w różnych 
grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 27, 
podsektorach sektora instytucji rządowych i 
poz. 1658,  z  późn.  zm.),  w myśl  którego  minister  właściwy  do  spraw 
 
15 
samorządowych. 
rozwoju regionalnego  koordynuje  realizację  strategi   rozwoju  oraz 
postanowień  „Krajowej  Strategi   Rozwoju  Regionalnego  2010-2020: 
Regiony,  Miasta,  Obszary  wiejskie”,  która  zakłada  oparcie  systemu 
finansowania polityki regionalnej na Wieloletnim Planie Finansowym 
Państwa i na kontraktach terytorialnych.  
Dopełnieniem  powyższego,  w  celu  zapewnienia  zgodności  z  kierunkami 
polityki społeczno-gospodarczej i średniookresową strategią rozwoju kraju, 
są przepisy ustawy o finansach publicznych w zakresie WPFP. 
13. 
Rozdział  1. W ramach corocznego procesu  N 

W obecnym stanie prawnym Minister Finansów, na podstawie art. 36 
 
VI 
budżetowego 
państwa 
członkowskie 
ust. 1 i 2 ustawy z  dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, 
Art. 14 
identyfikują  i  przedstawiają  wszystkie  te 
podaje  do  publicznej  wiadomości  zbiorcze  dane  dotyczące  ogółu 
jednostki  sektora  instytucji  rządowych  i 
operacji  finansowych  sektora  finansów  publicznych,  obejmujące  w 
samorządowych,  które  nie  stanowią  części 
szczególności dochody i wydatki, przychody i rozchody, zobowiązania i 
tradycyjnych 
budżetów 

ujęciu 
należności, gwarancje i poręczenia oraz wykonania budżetu państwa za 
podsektorowym, wraz z innymi istotnymi 
okresy  miesięczne,  w  tym  kwotę  deficytu  lub  nadwyżki.  Minister 
informacjami. 
Łączny 
wpływ 
tych 
Finansów podaje także  do  publicznej  wiadomości  informacje 
jednostek  sektora  na  wynik  i  zadłużenie 
obejmujące  wykaz  udzielonych  przez  Skarb  Państwa  poręczeń  i 
sektora 
instytucji 
rządowych 

gwarancji, wskazując  osoby  prawne  i  fizyczne  oraz  jednostki 
samorządowych  jest  przedstawiany  w 
organizacyjne  nieposiadające  osobowości  prawnej,  których  te 
ramach  corocznego  procesu  budżetowego  i 
poręczenia i gwarancje dotyczą. 

średniookresowych 
planach 
Ponadto, Minister Finansów ogłasza, w terminie do dnia 31 maja roku 
budżetowych. 
następnego, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym 
2.  Państwa  członkowskie  publikują 
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” kwotę i relację do produktu 
szczegółowe  informacje  na  temat  wpływu 
krajowego  brutto:  państwowego  długu  publicznego,  długu  Skarbu 
preferencji podatkowych na dochody. 
Państwa,  niewymagalnych  zobowiązań  z  tytułu  poręczeń  i  gwarancji 
3. W odniesieniu do wszystkich 
udzielonych  przez  Skarb  Państwa,  a  także  kwotę  niewymagalnych 
podsektorów sektora instytucji rządowych i 
zobowiązań  z  tytułu  poręczeń  i  gwarancji  udzielonych  przez  jednostki 
samorządowych  państwa  członkowskie 
sektora finansów publicznych –  według  stanu  na  koniec  roku 
publikują  stosowne  informacje  na  temat 
budżetowego  (art.  38  ustawy  z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach 
zobowiązań  warunkowych  o  potencjalnie 
publicznych). 
istotnym  wpływie  –  i jego zakresie –  na 
Informacjami  dysponuje  również  Prezes  Głównego  Urzędu 
sytuację  budżetową,  w  tym  na  temat 
Statystycznego, który prowadzi badania statystyczne statystki 
gwarancji 
rządowych, 
pożyczek 
publicznej. 
zagrożonych  i  zobowiązań  wynikających  z 
Jednocześnie,  z  uwagi  na  potrzebę  bieżącej  aktualizacji  katalogu 
działalności  przedsiębiorstw  państwowych. 
jednostek sektora finansów publicznych zaproponowano rozszerzenie 
 
16 
Państwa  członkowskie  publikują  również 
sprawozdania RB-Z (poprzez dodanie  nowej  części  w  obecnie 
informacje na temat udziału  sektora 
istniejącym  sprawozdaniu)  zawartego  w  projekcie  rozporządzenia 
instytucji  rządowych  i  samorządowych  w 
Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie sprawozdań 
kapitale  przedsiębiorstw  prywatnych  i 
jednostek sektora finansów publicznych w  zakresie operacji 
państwowych  w  odniesieniu  do  kwot 
finansowych.  Prace  nad  rozporządzeniem  są  na  etapie  końcowym. 
istotnych z ekonomicznego punktu 
Wprowadzenie takiej zmiany będzie stanowiło podstawę do utworzenia 
widzenia. 
listy jednostek sektora finansów publicznych (projekt obecnie jest na 
etapie  końcowych  uzgodnień  międzyresortowych).  Lista jednostek 
sektora finansów publicznych będzie sporządzana na podstawie danych 
przekazywanych przez GUS.  Lista jednostek sektora instytucji 
rządowych i samorządowych jest co roku weryfikowana przez GUS w 
ramach prac nad notyfikacją fiskalną.  
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 sierpnia 2013 r. w sprawie 
programu  badań  statystycznych  statystyki  publicznej  na  rok  2014 
wprowadzono nowe badanie 1.65.31 Dane fiskalne na potrzeby nadzoru 
budżetowego  UE,  w  ramach  którego  publikowane  będą  m.in.  roczne 
dane  dotyczące  zobowiązań  warunkowych  o  potencjalnym  istotnym 
wpływie  na  sytuację  budżetową,  w  tym  na  temat  gwarancji,  pożyczek 
zagrożonych, 
umów 
partnerstwa 
publiczno-prywatnego 
zaklasyfikowanych  poza  bilansem  sektora  instytucji  rządowych  i 
samorządowych  oraz  zobowiązań  przedsiębiorstw  publicznych. 
Informacje  na  temat  udziału  sektora  instytucji  rządowych  i 
samorządowych  w  kapitale  przedsiębiorstw  publicznych  i  prywatnych 
prezentowane będą jako procent PKB. Odpowiedzialny za opracowanie 
tych danych będzie GUS.  
 
 
 
 
 
 
 
01/10/BS 
 
17 
strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: