Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1789
- Data wpłynięcia: 2013-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-11-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1646
1789
z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim – Prezes NBP w imieniu
Rady Polityki Pieniężnej przedstawia opinie w sprawie projektu ustawy budżetowej
Radzie Ministrów i Ministrowi Finansów). Natomiast na podstawie art. 3 ustawy
z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych
i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego do dnia 10 maja każdego roku Rząd
przedstawia Komisji wstępną prognozę wielkości makroekonomicznych. Opis
narzędzi wykorzystywanych przy przygotowywaniu prognoz jest publicznie
dostępny na stronie Ministerstwa Finansów (np. opis modelu eMPF), a sama
metodologia jest również na bieżąco oceniana w ramach corocznych kontroli NIK.
Równocześnie wprowadzana reguła wydatkowa wypełnia wymogi rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1175/2011 z dnia 16 listopada 2011 r.
zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 w sprawie wzmocnienia
nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych
dotyczące obowiązku osiągnięcia i utrzymania przez państwa członkowskie UE
średniookresowego celu budżetowego w odniesieniu do wyniku strukturalnego
sektora GG, które ma na celu:
1) zapewnienie marginesu bezpieczeństwa w odniesieniu do progu 3% relacji
deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych do PKB i tym samym
zminimalizowanie ryzyka nałożenia na kraj procedury nadmiernego deficytu;
2) pomoc w szybkim osiągnięciu przez kraje członkowskie stabilności finansów
publicznych, czego wyrazem ma być bezpieczny poziom długu sektora instytucji
rządowych i samorządowych w relacji do PKB, przy uwzględnieniu
ekonomicznych i budżetowych skutków starzenia się społeczeństwa;
3) uwzględniając ww. cele, stworzenie pewnej swobody w planowaniu
budżetowym, zwłaszcza w kontekście potrzeb inwestycyjnych.
Zaproponowana formuła reguły uwzględnia również fakt, że zgodnie z ww.
rozporządzeniem ocena tego, czy postęp na drodze do osiągnięcia celu budżetowego
jest wystarczający, obejmuje nie tylko wynik strukturalny, ale również analizę
wydatków po skorygowaniu o dyskrecjonalne działania po stronie dochodów
podatkowych i składek na ubezpieczenia społeczne, o których mowa
w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia
21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych
i regionalnych w Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 174 z 26.06.2013, s. 1). Zgodnie
6
z rozporządzeniem Rady nr 1175/2011 roczne tempo wzrostu wydatków sektora GG
– zmodyfikowane zgodnie z metodyką stosowaną przez Komisję Europejską) – nie
powinno przekraczać tempa referencyjnego (średniego 10-letniego realnego wzrostu
potencjalnego PKB), a dopóki MTO nie zostanie osiągnięte – tempa referencyjnego
pomniejszonego o wielkość odpowiadającą 0,5% PKB.
Wykazanie różnic pomiędzy dotychczasowym i proponowanym stanem prawnym
Zapewnienie skuteczności reguły w realizacji jej nadrzędnego celu wymaga, aby
była ona zaimplementowana poprzez zmiany w ustawie o finansach publicznych.
Zgodnie z Konstytucją RP środki finansowe na cele publiczne mogą bowiem być
wydatkowane jedynie w sposób określony w ustawie.
W związku z powyższym, stabilizująca reguła wydatkowa zostanie wprowadzona
poprzez zastąpienie tzw. dyscyplinującej reguły wydatkowej, określonej w art. 112a
ustawy o finansach publicznych, oraz uchylenie powiązanych z nią art. 112b
i art. 112c, ograniczających możliwość przyjmowania przez Radę Ministrów,
w trakcie trwania procedury nadmiernego deficytu, projektów ustaw, których
efektem mogło być zmniejszenie dochodów sektora finansów publicznych.
Działanie to jest konieczne do zapewnienia spójności zmian w ramach polityki
fiskalnej, w szczególności w zakresie zwiększenia jej antycykliczności.
Wprowadzana reguła wydatkowa, poprzez zmianę brzmienia art. 112a ustawy
o finansach publicznych, implikuje konieczność dostosowania art. 50 oraz 86a
i 112e. Zaproponowane brzmienie ust. 6 w art. 50 ustawy o finansach publicznych
nie wprowadza jednak zmian merytorycznych względem aktualnego stanu prawnego.
Zmiana ma jedynie charakter redakcyjny, polegający na bezpośrednim
uwzględnieniu w jego treści tych kwestii, do których dotychczas jedynie
następowało odesłanie, tj. do ust. 2 w art. 112a. Zaproponowane brzmienie ust. 6
w art. 50 zwiększy czytelność i przejrzystość tego przepisu. Natomiast z uwagi na
fakt, że regulacje w zakresie art. 86a i 112e miały charakter jednorazowy
(obowiązują tylko w roku 2013), konieczne jest uchylenie ww. przepisów z dniem
1 stycznia 2014 r. Działanie to zapewni spójność całego systemu reguł oraz sankcji
4) Tj. po odjęciu kosztów obsługi długu, wydatków unijnych, dla których beneficjentem ostatecznym są
jednostki sektora GG, cyklicznego wzrostu wydatków na rzecz bezrobotnych, a także po zastąpieniu
wydatków inwestycyjnych z danego roku średnią z czterech ostatnich lat oraz po odjęciu wyniku netto
działań dyskrecjonalnych po stronie dochodów.
7
po przekroczeniu progów ostrożnościowych, jak również ujednolici obszar sektora,
który obejmują reguły.
Zakres stabilizującej reguły wydatkowej (niewiążącej kwoty wydatków)
Wprowadzana reguła ma charakter wydatkowy, a więc nakłada ograniczenia na
poziom wydatków publicznych. Zgodnie z formułą (opisaną w dalszej części
uzasadnienia – „formuła reguły”) wyliczana jest kwota wydatków, która po
odjęciu prognozowanych wydatków NFZ, JST oraz organów i jednostek,
o których mowa w art. 139 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, stanowi
prawnie wiążący, nieprzekraczalny limit wydatkowy.
Przy ustalaniu zakresu reguły (kwoty wydatków) kierowano się dwiema
podstawowymi przesłankami: zgodnością reguły z wymogami europejskimi, która
implikowała jak najpełniejsze objęcie sektora (GG), oraz operacyjnością reguły.
Zakres (art. 112a ust. 1–5 ustawy) stabilizującej reguły wydatkowej jest znacznie
szerszy od dotychczas obowiązującej dyscyplinującej reguły wydatkowej
(„CPI+1”).
Obejmuje
bowiem
wydatki
sektora instytucji rządowych
i samorządowych z wyłączeniem wydatków w pełni finansowanych ze środków
unijnych i EFTA) (art. 112a ust. 2 ustawy) oraz wydatków jednostek, które nie mają
zdolności do generowania wysokich deficytów (art. 112a ust. 1 i 3 ustawy; por.
schemat przedstawiający zakres stabilizującej reguły wydatkowej).
5) Wpływ środków unijnych i EFTA których beneficjentem są jednostki sektora instytucji rządowych
i samorządowych jest neutralny na deficyt sektora (liczony wg metodyki ESA’95).
6) Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, państwowe fundusze (inne niż FUS, FER, FP, FEP),
Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne, instytucje gospodarki budżetowej,
państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe, państwowe lub
samorządowe osoby prawne – Zakład Ubezpieczeń Społecznych i osoby prawne, o których mowa w art. 9
pkt 14 ustawy o finansach publicznych, samorządowe zakłady budżetowe, agencje wykonawcze.
8
Schemat przedstawiający zakres stabilizującej reguły wydatkowej
ą
jednostki
podlegające
limitowi
budżet państwa
NFZ
ydatkow
FER
JST
FP
art. 139 ust. 2 uofp
fundusz w BGK
FUS+FEP
jednostki, których prognozowane wydatki
odejmowane są od kwoty wydatków
jednostki objęte regułą w
państw. lub samorząd.
ej
uczelnie publiczne
zakl. budżet. (JST)
os. prawne
inst. kultury (rz+JST)
PFC
yłączone ydatkow
spzoz (rz+JST)
IGB
agencje wykonawcze
PAN
jednostki w z reguły w
Objaśnienia:
FER – fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, FP –
Fundusz Pracy, FUS – Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych,
fundusz w BGK – fundusze w Banku Gospodarstwa Krajowego zaliczane do sektora instytucji
rządowych i samorządowych w rozumieniu przepisów Unii Europejskiej dotyczących europejskiego
systemu rachunków narodowych i regionalnych.
NFZ – Narodowy Fundusz Zdrowia, JST – jednostki samorządu terytorialnego i ich związki, art. 139
ust. 2 ustawy – jednostki, o których mowa w art. 139 ust. 2 ustawy, tj. Kancelaria Sejmu, Kancelaria
Senatu, Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Trybunał Konstytucyjny, Najwyższa Izba
Kontroli, Sąd Najwyższy, Naczelny Sąd Administracyjny wraz z wojewódzkimi sądami
administracyjnymi, Krajowa Rada Sądownictwa, sądownictwo powszechne, Rzecznik Praw
Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Generalny Inspektor
Ochrony Danych Osobowych, Instytut Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko
Narodowi Polskiemu, Krajowe Biuro Wyborcze i Państwowa Inspekcja Pracy.
spzoz (rz+JST) – samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, PFC – państwowe fundusze (inne
niż FUS, FER, FP, FEP), PAN – Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki
organizacyjne, IGB – instytucje gospodarki budżetowej, inst. kultury (rz+JST) – państwowe
i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe, państwowe lub samorządowe
osoby prawne – Zakład Ubezpieczeń Społecznych i osoby prawne, o których mowa w art. 9 pkt 14
ustawy, zakłady budżetowe (JST) – samorządowe zakłady budżetowe, agencje wykonawcze –
jednostki, o których mowa w art. 18 uofp.
Pole koła zostało wyskalowane w odniesieniu do poziomu nieskonsolidowanych wydatków w 2011 r.
9
Należy dodać, że 30 sierpnia 2013 r. Sejm RP uchwalił ustawę likwidującą Fundusz
Rozwoju Inwestycji Komunalnych. W przypadku gdy fundusz ten zostanie
zlikwidowany w trakcie dalszych prac legislacyjnych nad projektem ustawy
zmieniającej, projekt ten zostanie odpowiednio poprawiony.
Agencje wykonawcze zostały wyłączone z kwoty wydatków z uwagi na stopień ich
samodzielności finansowej oraz ograniczoną zdolność do generowania deficytu.
Zgodnie z ustawą o finansach publicznych:
• w planie dochodów i wydatków agencji wykonawczej planowane wydatki nie
powinny być wyższe od planowanych dochodów. Planowane wydatki mogą
przekraczać planowane dochody za zgodą ministra sprawującego nadzór nad
agencją wykonawczą, wydaną w porozumieniu z Ministrem Finansów,
• agencja wykonawcza może zaciągać zobowiązania na okres realizacji danego
zadania przekraczający rok budżetowy, jeżeli wydatki niezbędne na obsługę
zobowiązania znajdują się w rocznym planie finansowym.
W średnim i długim okresie agencje powinny być zatem zrównoważone. Ich
włączenie do grupy jednostek objętych kwotą wydatków nie wpłynęłoby więc
w sposób istotny na poprawę skuteczności i efektywności działania reguły
wydatkowej, a znacząco skomplikowałoby ją pod względem operacyjnym.
Z podobnych względów poza zakresem reguły pozostają: uczelnie publiczne,
samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, samorządowe zakłady budżetowe,
państwowe fundusze celowe, Polska Akademia Nauk, instytucje gospodarki
budżetowej, państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje
filmowe, a także państwowe i samorządowe osoby prawne, agencje wykonawcze.
10
Rady Polityki Pieniężnej przedstawia opinie w sprawie projektu ustawy budżetowej
Radzie Ministrów i Ministrowi Finansów). Natomiast na podstawie art. 3 ustawy
z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych
i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego do dnia 10 maja każdego roku Rząd
przedstawia Komisji wstępną prognozę wielkości makroekonomicznych. Opis
narzędzi wykorzystywanych przy przygotowywaniu prognoz jest publicznie
dostępny na stronie Ministerstwa Finansów (np. opis modelu eMPF), a sama
metodologia jest również na bieżąco oceniana w ramach corocznych kontroli NIK.
Równocześnie wprowadzana reguła wydatkowa wypełnia wymogi rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1175/2011 z dnia 16 listopada 2011 r.
zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 w sprawie wzmocnienia
nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych
dotyczące obowiązku osiągnięcia i utrzymania przez państwa członkowskie UE
średniookresowego celu budżetowego w odniesieniu do wyniku strukturalnego
sektora GG, które ma na celu:
1) zapewnienie marginesu bezpieczeństwa w odniesieniu do progu 3% relacji
deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych do PKB i tym samym
zminimalizowanie ryzyka nałożenia na kraj procedury nadmiernego deficytu;
2) pomoc w szybkim osiągnięciu przez kraje członkowskie stabilności finansów
publicznych, czego wyrazem ma być bezpieczny poziom długu sektora instytucji
rządowych i samorządowych w relacji do PKB, przy uwzględnieniu
ekonomicznych i budżetowych skutków starzenia się społeczeństwa;
3) uwzględniając ww. cele, stworzenie pewnej swobody w planowaniu
budżetowym, zwłaszcza w kontekście potrzeb inwestycyjnych.
Zaproponowana formuła reguły uwzględnia również fakt, że zgodnie z ww.
rozporządzeniem ocena tego, czy postęp na drodze do osiągnięcia celu budżetowego
jest wystarczający, obejmuje nie tylko wynik strukturalny, ale również analizę
wydatków po skorygowaniu o dyskrecjonalne działania po stronie dochodów
podatkowych i składek na ubezpieczenia społeczne, o których mowa
w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia
21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych
i regionalnych w Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 174 z 26.06.2013, s. 1). Zgodnie
6
z rozporządzeniem Rady nr 1175/2011 roczne tempo wzrostu wydatków sektora GG
– zmodyfikowane zgodnie z metodyką stosowaną przez Komisję Europejską) – nie
powinno przekraczać tempa referencyjnego (średniego 10-letniego realnego wzrostu
potencjalnego PKB), a dopóki MTO nie zostanie osiągnięte – tempa referencyjnego
pomniejszonego o wielkość odpowiadającą 0,5% PKB.
Wykazanie różnic pomiędzy dotychczasowym i proponowanym stanem prawnym
Zapewnienie skuteczności reguły w realizacji jej nadrzędnego celu wymaga, aby
była ona zaimplementowana poprzez zmiany w ustawie o finansach publicznych.
Zgodnie z Konstytucją RP środki finansowe na cele publiczne mogą bowiem być
wydatkowane jedynie w sposób określony w ustawie.
W związku z powyższym, stabilizująca reguła wydatkowa zostanie wprowadzona
poprzez zastąpienie tzw. dyscyplinującej reguły wydatkowej, określonej w art. 112a
ustawy o finansach publicznych, oraz uchylenie powiązanych z nią art. 112b
i art. 112c, ograniczających możliwość przyjmowania przez Radę Ministrów,
w trakcie trwania procedury nadmiernego deficytu, projektów ustaw, których
efektem mogło być zmniejszenie dochodów sektora finansów publicznych.
Działanie to jest konieczne do zapewnienia spójności zmian w ramach polityki
fiskalnej, w szczególności w zakresie zwiększenia jej antycykliczności.
Wprowadzana reguła wydatkowa, poprzez zmianę brzmienia art. 112a ustawy
o finansach publicznych, implikuje konieczność dostosowania art. 50 oraz 86a
i 112e. Zaproponowane brzmienie ust. 6 w art. 50 ustawy o finansach publicznych
nie wprowadza jednak zmian merytorycznych względem aktualnego stanu prawnego.
Zmiana ma jedynie charakter redakcyjny, polegający na bezpośrednim
uwzględnieniu w jego treści tych kwestii, do których dotychczas jedynie
następowało odesłanie, tj. do ust. 2 w art. 112a. Zaproponowane brzmienie ust. 6
w art. 50 zwiększy czytelność i przejrzystość tego przepisu. Natomiast z uwagi na
fakt, że regulacje w zakresie art. 86a i 112e miały charakter jednorazowy
(obowiązują tylko w roku 2013), konieczne jest uchylenie ww. przepisów z dniem
1 stycznia 2014 r. Działanie to zapewni spójność całego systemu reguł oraz sankcji
4) Tj. po odjęciu kosztów obsługi długu, wydatków unijnych, dla których beneficjentem ostatecznym są
jednostki sektora GG, cyklicznego wzrostu wydatków na rzecz bezrobotnych, a także po zastąpieniu
wydatków inwestycyjnych z danego roku średnią z czterech ostatnich lat oraz po odjęciu wyniku netto
działań dyskrecjonalnych po stronie dochodów.
7
po przekroczeniu progów ostrożnościowych, jak również ujednolici obszar sektora,
który obejmują reguły.
Zakres stabilizującej reguły wydatkowej (niewiążącej kwoty wydatków)
Wprowadzana reguła ma charakter wydatkowy, a więc nakłada ograniczenia na
poziom wydatków publicznych. Zgodnie z formułą (opisaną w dalszej części
uzasadnienia – „formuła reguły”) wyliczana jest kwota wydatków, która po
odjęciu prognozowanych wydatków NFZ, JST oraz organów i jednostek,
o których mowa w art. 139 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, stanowi
prawnie wiążący, nieprzekraczalny limit wydatkowy.
Przy ustalaniu zakresu reguły (kwoty wydatków) kierowano się dwiema
podstawowymi przesłankami: zgodnością reguły z wymogami europejskimi, która
implikowała jak najpełniejsze objęcie sektora (GG), oraz operacyjnością reguły.
Zakres (art. 112a ust. 1–5 ustawy) stabilizującej reguły wydatkowej jest znacznie
szerszy od dotychczas obowiązującej dyscyplinującej reguły wydatkowej
(„CPI+1”).
Obejmuje
bowiem
wydatki
sektora instytucji rządowych
i samorządowych z wyłączeniem wydatków w pełni finansowanych ze środków
unijnych i EFTA) (art. 112a ust. 2 ustawy) oraz wydatków jednostek, które nie mają
zdolności do generowania wysokich deficytów (art. 112a ust. 1 i 3 ustawy; por.
schemat przedstawiający zakres stabilizującej reguły wydatkowej).
5) Wpływ środków unijnych i EFTA których beneficjentem są jednostki sektora instytucji rządowych
i samorządowych jest neutralny na deficyt sektora (liczony wg metodyki ESA’95).
6) Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, państwowe fundusze (inne niż FUS, FER, FP, FEP),
Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne, instytucje gospodarki budżetowej,
państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe, państwowe lub
samorządowe osoby prawne – Zakład Ubezpieczeń Społecznych i osoby prawne, o których mowa w art. 9
pkt 14 ustawy o finansach publicznych, samorządowe zakłady budżetowe, agencje wykonawcze.
8
Schemat przedstawiający zakres stabilizującej reguły wydatkowej
ą
jednostki
podlegające
limitowi
budżet państwa
NFZ
ydatkow
FER
JST
FP
art. 139 ust. 2 uofp
fundusz w BGK
FUS+FEP
jednostki, których prognozowane wydatki
odejmowane są od kwoty wydatków
jednostki objęte regułą w
państw. lub samorząd.
ej
uczelnie publiczne
zakl. budżet. (JST)
os. prawne
inst. kultury (rz+JST)
PFC
yłączone ydatkow
spzoz (rz+JST)
IGB
agencje wykonawcze
PAN
jednostki w z reguły w
Objaśnienia:
FER – fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, FP –
Fundusz Pracy, FUS – Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych,
fundusz w BGK – fundusze w Banku Gospodarstwa Krajowego zaliczane do sektora instytucji
rządowych i samorządowych w rozumieniu przepisów Unii Europejskiej dotyczących europejskiego
systemu rachunków narodowych i regionalnych.
NFZ – Narodowy Fundusz Zdrowia, JST – jednostki samorządu terytorialnego i ich związki, art. 139
ust. 2 ustawy – jednostki, o których mowa w art. 139 ust. 2 ustawy, tj. Kancelaria Sejmu, Kancelaria
Senatu, Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Trybunał Konstytucyjny, Najwyższa Izba
Kontroli, Sąd Najwyższy, Naczelny Sąd Administracyjny wraz z wojewódzkimi sądami
administracyjnymi, Krajowa Rada Sądownictwa, sądownictwo powszechne, Rzecznik Praw
Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Generalny Inspektor
Ochrony Danych Osobowych, Instytut Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko
Narodowi Polskiemu, Krajowe Biuro Wyborcze i Państwowa Inspekcja Pracy.
spzoz (rz+JST) – samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, PFC – państwowe fundusze (inne
niż FUS, FER, FP, FEP), PAN – Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki
organizacyjne, IGB – instytucje gospodarki budżetowej, inst. kultury (rz+JST) – państwowe
i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe, państwowe lub samorządowe
osoby prawne – Zakład Ubezpieczeń Społecznych i osoby prawne, o których mowa w art. 9 pkt 14
ustawy, zakłady budżetowe (JST) – samorządowe zakłady budżetowe, agencje wykonawcze –
jednostki, o których mowa w art. 18 uofp.
Pole koła zostało wyskalowane w odniesieniu do poziomu nieskonsolidowanych wydatków w 2011 r.
9
Należy dodać, że 30 sierpnia 2013 r. Sejm RP uchwalił ustawę likwidującą Fundusz
Rozwoju Inwestycji Komunalnych. W przypadku gdy fundusz ten zostanie
zlikwidowany w trakcie dalszych prac legislacyjnych nad projektem ustawy
zmieniającej, projekt ten zostanie odpowiednio poprawiony.
Agencje wykonawcze zostały wyłączone z kwoty wydatków z uwagi na stopień ich
samodzielności finansowej oraz ograniczoną zdolność do generowania deficytu.
Zgodnie z ustawą o finansach publicznych:
• w planie dochodów i wydatków agencji wykonawczej planowane wydatki nie
powinny być wyższe od planowanych dochodów. Planowane wydatki mogą
przekraczać planowane dochody za zgodą ministra sprawującego nadzór nad
agencją wykonawczą, wydaną w porozumieniu z Ministrem Finansów,
• agencja wykonawcza może zaciągać zobowiązania na okres realizacji danego
zadania przekraczający rok budżetowy, jeżeli wydatki niezbędne na obsługę
zobowiązania znajdują się w rocznym planie finansowym.
W średnim i długim okresie agencje powinny być zatem zrównoważone. Ich
włączenie do grupy jednostek objętych kwotą wydatków nie wpłynęłoby więc
w sposób istotny na poprawę skuteczności i efektywności działania reguły
wydatkowej, a znacząco skomplikowałoby ją pod względem operacyjnym.
Z podobnych względów poza zakresem reguły pozostają: uczelnie publiczne,
samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, samorządowe zakłady budżetowe,
państwowe fundusze celowe, Polska Akademia Nauk, instytucje gospodarki
budżetowej, państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje
filmowe, a także państwowe i samorządowe osoby prawne, agencje wykonawcze.
10
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1789 › Pobierz plik