Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1789
- Data wpłynięcia: 2013-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-11-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1646
1789
– 5 –
WYD*n-1 – kwota wydatków określona w projekcie ustawy budżetowej na rok n-1,
skorygowana zgodnie z aktualizacją prognoz średniorocznego wskaźnika cen
towarów i usług konsumpcyjnych,
CPIn-2 – średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w roku n-2,
En(CPIn-1) – prognozowany w projekcie ustawy budżetowej na rok n średnioroczny
wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w roku n-1,
En-1(CPIn-2) – prognozowany w projekcie ustawy budżetowej na rok n-1
średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w roku n-2,
En-1(CPIn-1) – prognozowany w projekcie ustawy budżetowej na rok n-1
średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w roku n-1,
En(CPIn) – prognozowany w projekcie ustawy budżetowej na rok n średnioroczny
wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w roku n,
WPKBn – wskaźnik średniookresowej dynamiki wartości produktu krajowego
brutto w cenach stałych określony w projekcie ustawy budżetowej na rok n
z dokładnością do setnych części procentu,
Kn – wielkość korekty kwoty wydatków określonej w projekcie ustawy budżetowej
na rok n,
PKBn-2/PKBn-8 – ogłoszona przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego
zgodnie z art. 38b pkt 2 łączna dynamika wartości produktu krajowego brutto,
En(PKBn-1/PKBn-2) – prognozowana w projekcie ustawy budżetowej na rok n
roczna dynamika wartości produktu krajowego brutto w cenach stałych
w roku n-1,
En(PKBn/PKBn-1) – prognozowana w projekcie ustawy budżetowej na rok n roczna
dynamika wartości produktu krajowego brutto w cenach stałych w roku n,
En(∆DDn) – prognozowana wartość ogółem działań dyskrecjonalnych, o których
mowa w rozporządzeniu wymienionym w art. 104 ust. 1 pkt 1, w zakresie
podatków i składek na ubezpieczenia społeczne, o których mowa
w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia
21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych
i regionalnych w Unii Europejskiej planowanych na rok n, z których każde
przekracza 0,03% wartości produktu krajowego brutto prognozowanej
w projekcie ustawy budżetowej na rok n; w przypadku planowanej w roku n
rezygnacji z działań dyskrecjonalnych dokonanych w latach poprzednich,
– 6 –
w prognozowanej wartości ogółem działań dyskrecjonalnych w roku n
uwzględnia się wpływ na kwotę WYDn dokonanych działań
dyskrecjonalnych, który wystąpiłby w przypadku braku rezygnacji z tych
działań w roku n.
2. W kwocie wydatków, o której mowa w ust. 1, i w kwocie, o którą pomniejsza
się tę kwotę zgodnie z ust. 3, nie uwzględnia się wydatków budżetu środków
europejskich oraz wydatków finansowanych środkami, o których mowa w art. 5 ust. 1
pkt 2. W kwocie wydatków, o której mowa w ust. 1, nie uwzględnia się również
przepływów finansowych między organami i jednostkami, o których mowa w ust. 1,
z tytułu dotacji i subwencji.
3. Kwota wydatków, o której mowa w ust. 1, pomniejszona o kwotę:
1)
prognozowanych w projekcie ustawy budżetowej wydatków jednostek, o których
mowa w art. 9 pkt 2 i samorządowych jednostek budżetowych, uwzględniających
założenia makroekonomiczne, o których mowa w art. 142 pkt 2 lit. a i b, oraz
wieloletnie prognozy finansowe tych jednostek, a także wysokość wydatków
wykonanych w latach poprzednich, po odjęciu kwot odpowiadających wielkościom
planowanych do otrzymania kwot dotacji i subwencji od innych organów
i jednostek, o których mowa w ust. 1,
2)
planowanych wydatków organów i jednostek, o których mowa w art. 139 ust. 2,
3)
planowanych kosztów Narodowego Funduszu Zdrowia określonych w planie
finansowym Funduszu, po odjęciu kwot odpowiadających wielkościom
planowanych do otrzymania kwot dotacji od organów i jednostek, o których mowa
w ust. 1
– stanowi nieprzekraczalny limit wydatków organów i jednostek, o których mowa
w art. 9 pkt 1 i państwowych jednostek budżetowych z wyłączeniem organów
i jednostek, o których mowa w art. 139 ust. 2, w pkt 8 z wyłączeniem Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych, oraz Funduszu Pracy, a także funduszy utworzonych,
powierzonych lub przekazanych Bankowi Gospodarstwa Krajowego na podstawie
odrębnych ustaw.
4. Wielkość korekty kwoty wydatków, o której mowa w ust. 1, wynosi:
1)
minus dwa punkty procentowe – jeżeli wartość relacji wyniku nominalnego sektora
instytucji rządowych i samorządowych, ogłoszonego zgodnie z art. 38b pkt 1,
zwanego dalej „wynikiem nominalnym”, powiększonego o koszty reformy
– 7 –
emerytalnej, ogłoszone zgodnie z art. 38c, do produktu krajowego brutto jest
w roku n-2, o którym mowa w ust. 1, mniejsza od -3%, lub gdy wartość relacji,
o której mowa w art. 38a pkt 4, jest w roku n-2 większa od 55% albo
2)
minus półtora punktu procentowego – jeżeli:
a)
wartość relacji wyniku nominalnego powiększonego o koszty reformy
emerytalnej, ogłoszone zgodnie z art. 38c, do produktu krajowego brutto jest
w roku n-2, o którym mowa w ust. 1, większa od lub równa -3% oraz wartość
relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4, jest w roku n-2 większa od 50%, a nie
większa od 55% oraz prognozowana w projekcie ustawy budżetowej na rok n,
o którym mowa w ust. 1, dynamika wartości produktu krajowego brutto
w cenach stałych w roku n nie jest mniejsza o więcej niż dwa punkty
procentowe od wskaźnika średniookresowej dynamiki wartości produktu
krajowego brutto, o którym mowa w ust. 1, lub
b)
wartość relacji wyniku nominalnego powiększonego o koszty reformy
emerytalnej, ogłoszone zgodnie z art. 38c, do produktu krajowego brutto jest
w roku n-2, o którym mowa w ust. 1, większa od lub równa -3% oraz wartość
relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4, jest w roku n-2 mniejsza od lub równa
50% oraz suma, obliczona zgodnie z ust. 5, jest w roku n-2 mniejsza od -6%
oraz prognozowana w projekcie ustawy budżetowej na rok n dynamika
wartości produktu krajowego brutto w cenach stałych w roku n nie jest
mniejsza
o więcej niż dwa punkty procentowe od wskaźnika
średniookresowej dynamiki wartości produktu krajowego brutto, o którym
mowa w ust. 1, albo
3)
plus półtora punktu procentowego – jeżeli wartość relacji wyniku nominalnego
powiększonego o koszty reformy emerytalnej, ogłoszone zgodnie z art. 38c, do
produktu krajowego brutto jest w roku n-2, o którym mowa w ust. 1, większa od
lub równa -3% oraz wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4, jest w roku
n-2 mniejsza od lub równa 50% oraz suma, obliczona zgodnie z ust. 5, jest w roku
n-2 większa od 6% oraz prognozowana w projekcie ustawy budżetowej na rok n
dynamika wartości produktu krajowego brutto w cenach stałych w roku n nie jest
większa o więcej niż dwa punkty procentowe od wskaźnika średniookresowej
dynamiki wartości produktu krajowego brutto, o którym mowa w ust. 1, albo
4)
zero punktu procentowego – w pozostałych przypadkach.
– 8 –
5. Minister Finansów oblicza sumę corocznych różnic między wartością relacji
wyniku nominalnego do produktu krajowego brutto oraz poziomem średniookresowego
celu budżetowego określonego w Programie Konwergencji opracowanym zgodnie
z rozporządzeniem, o którym mowa w art. 104 ust. 1 pkt 1, aktualizując sumę różnic
z uwzględnieniem rewizji danych ogłaszanych przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego. Coroczna różnica jest zaokrąglana z dokładnością do setnych części
procentu.”;
14) uchyla się art. 112b i art. 112c;
15) art. 112d otrzymuje brzmienie:
„Art. 112d. 1. Przepisów art. 112a nie stosuje się w przypadku wprowadzenia:
1)
stanu wojennego;
2)
stanu wyjątkowego na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
stanu klęski żywiołowej na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, Minister Finansów oblicza kwotę
wydatków i wielkość wskaźnika średniookresowej dynamiki wartości produktu
krajowego brutto, o których mowa w art. 112a ust. 1, oraz sumę, o której mowa
w art. 112a ust. 5.”;
16) uchyla się art. 112e;
17) w art. 138:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Minister Finansów przedstawia Radzie Ministrów założenia projektu
budżetu państwa na rok następny, uwzględniające ustalenia oraz kierunki działań
zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.”,
b)
w ust. 6 pkt 8 otrzymuje brzmienie:
„8) materiałów do opracowania Wieloletniego Planu Finansowego Państwa oraz
informacji o jego realizacji w zakresie określonym w art. 104 ust. 1 pkt 2”;
18) w art. 142 po pkt 6 dodaje się pkt 6a i 6b w brzmieniu:
„6a) omówienie kwoty planowanych wydatków obliczonej zgodnie z art. 112a ust. 1
oraz kwoty planowanego limitu wydatków, o którym mowa w art. 112a ust. 3;
6b) informacje o sumie obliczonej zgodnie z art. 112a ust. 5, wielkości wskaźnika
średniookresowej dynamiki wartości produktu krajowego brutto oraz o każdym
dyskrecjonalnym działaniu przekraczającym 0,03% wartości produktu krajowego
brutto, o których mowa w art. 112a ust. 1.”;
– 9 –
19) w art. 182:
a)
w ust. 4:
–
uchyla się pkt 5,
–
dodaje się pkt 6 i 7 w brzmieniu:
„6) informację o realizacji kwoty wydatków obliczonej zgodnie z art. 112a
ust. 1 oraz kwoty limitu wydatków, o którym mowa w art. 112a ust. 3;
7)
informację o sumie obliczonej zgodnie z art. 112a ust. 5.”,
b)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Informacja o wykonaniu wydatków w układzie zadaniowym,
z wyodrębnieniem wydatków na programy wieloletnie, powinna zawierać:
1)
omówienie realizacji Wieloletniego Planu Finansowego Państwa w zakresie
określonym w art. 104 ust. 1 pkt 2;
2)
omówienie i zestawienie planowanych i poniesionych wydatków oraz
planowanych i osiągniętych wartości mierników stopnia realizacji celów
sporządzane w układzie zadań budżetowych określonych w art. 2 pkt 3.”;
20) po art. 240 dodaje się art. 240a w brzmieniu:
„Art. 240a. 1. W razie braku możliwości uchwalenia wieloletniej prognozy
finansowej lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z zasadami
określonymi w art. 242–244, oraz zagrożenia realizacji zadań publicznych przez
jednostkę samorządu terytorialnego, kolegium regionalnej izby obrachunkowej wzywa
jednostkę samorządu terytorialnego do opracowania i uchwalenia programu
postępowania naprawczego oraz przedłożenia celem zaopiniowania do regionalnej izby
obrachunkowej, w terminie 45 dni od dnia otrzymania wezwania.
2. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwala program
postępowania naprawczego na okres nieprzekraczający 3 kolejnych lat budżetowych.
3. Program postępowania naprawczego zawiera w szczególności:
1)
analizę stanu finansów jednostki samorządu terytorialnego, w tym określenie
przyczyn zagrożenia realizacji zadań publicznych;
2)
plan przedsięwzięć naprawczych, wraz z harmonogramem ich wprowadzania,
zmierzających do usunięcia zagrożenia, o którym mowa w ust. 1, oraz zachowania
relacji określonej w art. 242–244;
3)
przewidywane efekty finansowe poszczególnych przedsięwzięć naprawczych, wraz
z określeniem sposobu ich obliczania.
WYD*n-1 – kwota wydatków określona w projekcie ustawy budżetowej na rok n-1,
skorygowana zgodnie z aktualizacją prognoz średniorocznego wskaźnika cen
towarów i usług konsumpcyjnych,
CPIn-2 – średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w roku n-2,
En(CPIn-1) – prognozowany w projekcie ustawy budżetowej na rok n średnioroczny
wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w roku n-1,
En-1(CPIn-2) – prognozowany w projekcie ustawy budżetowej na rok n-1
średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w roku n-2,
En-1(CPIn-1) – prognozowany w projekcie ustawy budżetowej na rok n-1
średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w roku n-1,
En(CPIn) – prognozowany w projekcie ustawy budżetowej na rok n średnioroczny
wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w roku n,
WPKBn – wskaźnik średniookresowej dynamiki wartości produktu krajowego
brutto w cenach stałych określony w projekcie ustawy budżetowej na rok n
z dokładnością do setnych części procentu,
Kn – wielkość korekty kwoty wydatków określonej w projekcie ustawy budżetowej
na rok n,
PKBn-2/PKBn-8 – ogłoszona przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego
zgodnie z art. 38b pkt 2 łączna dynamika wartości produktu krajowego brutto,
En(PKBn-1/PKBn-2) – prognozowana w projekcie ustawy budżetowej na rok n
roczna dynamika wartości produktu krajowego brutto w cenach stałych
w roku n-1,
En(PKBn/PKBn-1) – prognozowana w projekcie ustawy budżetowej na rok n roczna
dynamika wartości produktu krajowego brutto w cenach stałych w roku n,
En(∆DDn) – prognozowana wartość ogółem działań dyskrecjonalnych, o których
mowa w rozporządzeniu wymienionym w art. 104 ust. 1 pkt 1, w zakresie
podatków i składek na ubezpieczenia społeczne, o których mowa
w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia
21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych
i regionalnych w Unii Europejskiej planowanych na rok n, z których każde
przekracza 0,03% wartości produktu krajowego brutto prognozowanej
w projekcie ustawy budżetowej na rok n; w przypadku planowanej w roku n
rezygnacji z działań dyskrecjonalnych dokonanych w latach poprzednich,
– 6 –
w prognozowanej wartości ogółem działań dyskrecjonalnych w roku n
uwzględnia się wpływ na kwotę WYDn dokonanych działań
dyskrecjonalnych, który wystąpiłby w przypadku braku rezygnacji z tych
działań w roku n.
2. W kwocie wydatków, o której mowa w ust. 1, i w kwocie, o którą pomniejsza
się tę kwotę zgodnie z ust. 3, nie uwzględnia się wydatków budżetu środków
europejskich oraz wydatków finansowanych środkami, o których mowa w art. 5 ust. 1
pkt 2. W kwocie wydatków, o której mowa w ust. 1, nie uwzględnia się również
przepływów finansowych między organami i jednostkami, o których mowa w ust. 1,
z tytułu dotacji i subwencji.
3. Kwota wydatków, o której mowa w ust. 1, pomniejszona o kwotę:
1)
prognozowanych w projekcie ustawy budżetowej wydatków jednostek, o których
mowa w art. 9 pkt 2 i samorządowych jednostek budżetowych, uwzględniających
założenia makroekonomiczne, o których mowa w art. 142 pkt 2 lit. a i b, oraz
wieloletnie prognozy finansowe tych jednostek, a także wysokość wydatków
wykonanych w latach poprzednich, po odjęciu kwot odpowiadających wielkościom
planowanych do otrzymania kwot dotacji i subwencji od innych organów
i jednostek, o których mowa w ust. 1,
2)
planowanych wydatków organów i jednostek, o których mowa w art. 139 ust. 2,
3)
planowanych kosztów Narodowego Funduszu Zdrowia określonych w planie
finansowym Funduszu, po odjęciu kwot odpowiadających wielkościom
planowanych do otrzymania kwot dotacji od organów i jednostek, o których mowa
w ust. 1
– stanowi nieprzekraczalny limit wydatków organów i jednostek, o których mowa
w art. 9 pkt 1 i państwowych jednostek budżetowych z wyłączeniem organów
i jednostek, o których mowa w art. 139 ust. 2, w pkt 8 z wyłączeniem Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych, oraz Funduszu Pracy, a także funduszy utworzonych,
powierzonych lub przekazanych Bankowi Gospodarstwa Krajowego na podstawie
odrębnych ustaw.
4. Wielkość korekty kwoty wydatków, o której mowa w ust. 1, wynosi:
1)
minus dwa punkty procentowe – jeżeli wartość relacji wyniku nominalnego sektora
instytucji rządowych i samorządowych, ogłoszonego zgodnie z art. 38b pkt 1,
zwanego dalej „wynikiem nominalnym”, powiększonego o koszty reformy
– 7 –
emerytalnej, ogłoszone zgodnie z art. 38c, do produktu krajowego brutto jest
w roku n-2, o którym mowa w ust. 1, mniejsza od -3%, lub gdy wartość relacji,
o której mowa w art. 38a pkt 4, jest w roku n-2 większa od 55% albo
2)
minus półtora punktu procentowego – jeżeli:
a)
wartość relacji wyniku nominalnego powiększonego o koszty reformy
emerytalnej, ogłoszone zgodnie z art. 38c, do produktu krajowego brutto jest
w roku n-2, o którym mowa w ust. 1, większa od lub równa -3% oraz wartość
relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4, jest w roku n-2 większa od 50%, a nie
większa od 55% oraz prognozowana w projekcie ustawy budżetowej na rok n,
o którym mowa w ust. 1, dynamika wartości produktu krajowego brutto
w cenach stałych w roku n nie jest mniejsza o więcej niż dwa punkty
procentowe od wskaźnika średniookresowej dynamiki wartości produktu
krajowego brutto, o którym mowa w ust. 1, lub
b)
wartość relacji wyniku nominalnego powiększonego o koszty reformy
emerytalnej, ogłoszone zgodnie z art. 38c, do produktu krajowego brutto jest
w roku n-2, o którym mowa w ust. 1, większa od lub równa -3% oraz wartość
relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4, jest w roku n-2 mniejsza od lub równa
50% oraz suma, obliczona zgodnie z ust. 5, jest w roku n-2 mniejsza od -6%
oraz prognozowana w projekcie ustawy budżetowej na rok n dynamika
wartości produktu krajowego brutto w cenach stałych w roku n nie jest
mniejsza
o więcej niż dwa punkty procentowe od wskaźnika
średniookresowej dynamiki wartości produktu krajowego brutto, o którym
mowa w ust. 1, albo
3)
plus półtora punktu procentowego – jeżeli wartość relacji wyniku nominalnego
powiększonego o koszty reformy emerytalnej, ogłoszone zgodnie z art. 38c, do
produktu krajowego brutto jest w roku n-2, o którym mowa w ust. 1, większa od
lub równa -3% oraz wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4, jest w roku
n-2 mniejsza od lub równa 50% oraz suma, obliczona zgodnie z ust. 5, jest w roku
n-2 większa od 6% oraz prognozowana w projekcie ustawy budżetowej na rok n
dynamika wartości produktu krajowego brutto w cenach stałych w roku n nie jest
większa o więcej niż dwa punkty procentowe od wskaźnika średniookresowej
dynamiki wartości produktu krajowego brutto, o którym mowa w ust. 1, albo
4)
zero punktu procentowego – w pozostałych przypadkach.
– 8 –
5. Minister Finansów oblicza sumę corocznych różnic między wartością relacji
wyniku nominalnego do produktu krajowego brutto oraz poziomem średniookresowego
celu budżetowego określonego w Programie Konwergencji opracowanym zgodnie
z rozporządzeniem, o którym mowa w art. 104 ust. 1 pkt 1, aktualizując sumę różnic
z uwzględnieniem rewizji danych ogłaszanych przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego. Coroczna różnica jest zaokrąglana z dokładnością do setnych części
procentu.”;
14) uchyla się art. 112b i art. 112c;
15) art. 112d otrzymuje brzmienie:
„Art. 112d. 1. Przepisów art. 112a nie stosuje się w przypadku wprowadzenia:
1)
stanu wojennego;
2)
stanu wyjątkowego na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
stanu klęski żywiołowej na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, Minister Finansów oblicza kwotę
wydatków i wielkość wskaźnika średniookresowej dynamiki wartości produktu
krajowego brutto, o których mowa w art. 112a ust. 1, oraz sumę, o której mowa
w art. 112a ust. 5.”;
16) uchyla się art. 112e;
17) w art. 138:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Minister Finansów przedstawia Radzie Ministrów założenia projektu
budżetu państwa na rok następny, uwzględniające ustalenia oraz kierunki działań
zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.”,
b)
w ust. 6 pkt 8 otrzymuje brzmienie:
„8) materiałów do opracowania Wieloletniego Planu Finansowego Państwa oraz
informacji o jego realizacji w zakresie określonym w art. 104 ust. 1 pkt 2”;
18) w art. 142 po pkt 6 dodaje się pkt 6a i 6b w brzmieniu:
„6a) omówienie kwoty planowanych wydatków obliczonej zgodnie z art. 112a ust. 1
oraz kwoty planowanego limitu wydatków, o którym mowa w art. 112a ust. 3;
6b) informacje o sumie obliczonej zgodnie z art. 112a ust. 5, wielkości wskaźnika
średniookresowej dynamiki wartości produktu krajowego brutto oraz o każdym
dyskrecjonalnym działaniu przekraczającym 0,03% wartości produktu krajowego
brutto, o których mowa w art. 112a ust. 1.”;
– 9 –
19) w art. 182:
a)
w ust. 4:
–
uchyla się pkt 5,
–
dodaje się pkt 6 i 7 w brzmieniu:
„6) informację o realizacji kwoty wydatków obliczonej zgodnie z art. 112a
ust. 1 oraz kwoty limitu wydatków, o którym mowa w art. 112a ust. 3;
7)
informację o sumie obliczonej zgodnie z art. 112a ust. 5.”,
b)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Informacja o wykonaniu wydatków w układzie zadaniowym,
z wyodrębnieniem wydatków na programy wieloletnie, powinna zawierać:
1)
omówienie realizacji Wieloletniego Planu Finansowego Państwa w zakresie
określonym w art. 104 ust. 1 pkt 2;
2)
omówienie i zestawienie planowanych i poniesionych wydatków oraz
planowanych i osiągniętych wartości mierników stopnia realizacji celów
sporządzane w układzie zadań budżetowych określonych w art. 2 pkt 3.”;
20) po art. 240 dodaje się art. 240a w brzmieniu:
„Art. 240a. 1. W razie braku możliwości uchwalenia wieloletniej prognozy
finansowej lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z zasadami
określonymi w art. 242–244, oraz zagrożenia realizacji zadań publicznych przez
jednostkę samorządu terytorialnego, kolegium regionalnej izby obrachunkowej wzywa
jednostkę samorządu terytorialnego do opracowania i uchwalenia programu
postępowania naprawczego oraz przedłożenia celem zaopiniowania do regionalnej izby
obrachunkowej, w terminie 45 dni od dnia otrzymania wezwania.
2. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwala program
postępowania naprawczego na okres nieprzekraczający 3 kolejnych lat budżetowych.
3. Program postępowania naprawczego zawiera w szczególności:
1)
analizę stanu finansów jednostki samorządu terytorialnego, w tym określenie
przyczyn zagrożenia realizacji zadań publicznych;
2)
plan przedsięwzięć naprawczych, wraz z harmonogramem ich wprowadzania,
zmierzających do usunięcia zagrożenia, o którym mowa w ust. 1, oraz zachowania
relacji określonej w art. 242–244;
3)
przewidywane efekty finansowe poszczególnych przedsięwzięć naprawczych, wraz
z określeniem sposobu ich obliczania.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1789
› Pobierz plik