Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1789
- Data wpłynięcia: 2013-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-11-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1646
1789
wypadku obniżenia), aby kolejna kwota powróciła na ścieżkę wynikającą z reguły
(w kategoriach realnych).
W trakcie roku n-1, kiedy będzie wyznaczana kwota wydatków na rok n, znany już
będzie odczyt inflacji z roku n-2. Stąd we wzorze (2) znajduje się czynnik
CPI n−2
, który stanowi poprawkę prognozy inflacji na rok n-2 zamieszczonej
E
CPI
n 1
− (
n −2 )
w projekcie ustawy budżetowej na rok n-1. Co więcej, w trakcie roku n-1 dostępne
będą informacje pozwalające na korektę prognozy inflacji na rok n-1, którą obrazuje
E CPI
n (
n 1
− )
czynnik
we wzorze (2).
E
CPI
n 1
− (
n 1
− )
Krok 2:
Następnie, kwota wydatków określona w pierwszym kroku jest przemnażana przez
prognozowany na rok n wskaźnik inflacji CPI, czyli tzw. część nominalną formuły.
Główny Urząd Statystyczny publikuje ten wskaźnik, odnosząc się do podstawy
równej 100, czyli np. w postaci 102,5. W formule będzie jednak wykorzystywany
wskaźnik odnoszący się do podstawy równej 1, czyli np. w postaci 1,025.
Krok 3:
Wartość otrzymana w kroku 2 jest następnie przemnażana przez wskaźnik
średniokresowej dynamiki wartości produktu krajowego brutto w cenach stałych, na
który składają się średniokresowa dynamika wartości produktu krajowego brutto
w cenach stałych za ostatnie sześć lat publikowana przez GUS na podstawie art. 38b
pkt 2 ustawy oraz dwie prognozowane przez MF roczne dynamiki produktu
krajowego brutto w cenach stałych PKB, z których ostatnią jest prognozowane
tempo wzrostu na rok, na który obliczana jest kwota wydatków. Jest to tzw. część
realna formuły obliczana za pomocą wzoru (3). Będzie ona również używana
w postaci odnoszącej się do podstawy równej 1, czyli np. 1,0346 na 2014 r.
PKB
PKB
PKB
n-2
n 1
-
n
WPKB
8
=
⋅ E
⋅ E
n
n
n
PKB
PKB
PKB
n 8
-
n-2
n 1
-
(3)
gdzie:
PKBn – poziom produktu krajowego brutto w roku n w cenach stałych.
26
Okres jaki obejmuje wskaźnik średniokresowej dynamiki wartości PKB wynika
z przeciętnej długości cyklu koniunkturalnego w Polsce (8 lat) określonej na
podstawie badań empirycznych oraz szerokiej analizy opracowań ekonomicznych
podejmujących temat cykli koniunkturalnych w Polsce. Między innymi w publikacji
przygotowanej przez zespół z Instytutu Ekonomicznego Narodowego Banku
Polskiego pt. „Cykl koniunkturalny w Polsce – wnioski z analizy spektralnej”
można znaleźć wyjaśnienie wskazujące na zasadność przyjęcia ośmioletniego okresu
do wyliczenia ww. wskaźnika: „Na zmienność analizowanych szeregów (…)
najsilniej wpływają bowiem wahania o częstotliwości odpowiadającej długości cyklu
około 6–8 lat. Krótsze cykle (o długości minimalnej około 3–4 lat) widoczne są
jedynie w przypadku przemysłu oraz eksportu”. W innym opracowaniu eksperta
NBP – Pawła Skrzypczyńskiego pt. „Metody spektralne w analizie cyklu
koniunkturalnego gospodarki polskiej”) znajduje się następujący wniosek:
„Pierwszy ze stylizowanych faktów o cyklach koniunkturalnych mówi, że
w rozwiniętych gospodarkach obserwuje się nierównomierne, lecz powtarzające się
wahania realnych wartości PKB, przy czym przeciętna długość cyklu wynosi 5–8
lat.” Co więcej, okres między szczytami cykli koniunkturalnych w Polsce
zaobserwowanymi w szeregach luki produktowej wyznaczonej za pomocą trendu
PKB (dane pochodzą z bazy Komisji Europejskiej Ameco) wynosi również 8 lat.
Powyższe analizy wskazują, że maksymalna długość cyklu w Polsce to 8 lat.
Krok 4:
Kwota wydatków może zostać obniżona lub podwyższona na skutek działania
mechanizmu korygującego (art. 112a ust. 4 ustawy; por. schemat przedstawiający
mechanizm korygowania nierównowagi oraz wzór 5).
Jeżeli wynik sektora GG (po uwzględnieniu kosztów reformy emerytalnej) w roku
n-2 był niższy od -3% PKB lub gdy państwowy dług publiczny w roku n-2 był
wyższy od 55% PKB następuje silniejsza z korekt, polegająca na zmniejszeniu
wskaźnika średniookresowej realnej dynamiki PKB o 2 p.p. (art. 112a ust. 4 pkt 1
ustawy). Korekta ta ma zastosowanie niezależnie od sumy corocznych różnic
pomiędzy relacją wyniku nominalnego sektora instytucji rządowych
14) Michał Gradzewicz, Jakub Growiec, Jan Hagemejer, Piotr Popowski, „Cykl koniunkturalny w Polsce –
wnioski z analizy spektralnej”, 2010, Bank i Kredyt 41 (5), 41–76.
15) Paweł Skrzypczyński, „Metody spektralne w analizie cyklu koniunkturalnego gospodarki polskiej”,
2010, Materiały i Studia, Zeszyt nr 252, Narodowy Bank Polski.
27
i samorządowych a poziomem średniookresowego celu budżetowego oraz od
prognozowanej koniunktury.
Jeżeli państwowy dług publiczny w roku n-2 był wyższy od 50% PKB, ale niższy
lub równy 55% PKB, a wynik sektora GG (po uwzględnieniu kosztów reformy
emerytalnej) był równy lub wyższy niż -3% PKB, następuje korekta polegająca na
zmniejszeniu wskaźnika średniookresowej dynamiki wzrostu PKB o 1,5 p.p.
(art. 112a ust. 4 pkt 2 lit. a ustawy). Korekta ta ma miejsce, tylko pod warunkiem że
prognozowana dynamika realna PKB na rok n nie jest niższa od wskaźnika
średniookresowej dynamiki wzrostu PKB o więcej niż 2 p.p. Gdyby była bowiem
niższa o więcej niż 2 p.p., to prognozowanoby duże spowolnienie koniunktury, czyli
tzw. „złe czasy”, podczas których nie powinno się zaostrzać polityki fiskalnej.
Uwzględnienie w regule warunków włączających korektę w zależności od wyniku
sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz PDP gwarantuje jej spójność
zarówno z krajowymi, jak i unijnymi ramami polityki fiskalnej. Jak wskazano
wcześniej rozporządzenie Rady nr 1466/97 wyznacza dla państw strefy euro/ERM2,
znajdujących się na ścieżce dostosowania do MTO, punkt odniesienia dla rocznego
dostosowania wyniku strukturalnego na poziomie 0,5% PKB. Państwa, których dług
przekracza 60% PKB powinny zaś realizować większe dostosowanie.
W rozporządzeniu tym nie zdefiniowano punktu odniesienia dla państw spoza strefy
euro/ERM2, znajdujących się na ścieżce prowadzącej do MTO, których dług wynosi
poniżej 60% PKB. Mimo tego, zgodnie z vademecum z kwietnia 2013 r. nt. Paktu
Stabilności i Wzrostu) domyślny wymóg Komisji Europejskiej stanowi również
dostosowanie o 0,5% PKB. Wydatki ogółem sektora instytucji rządowych
i samorządowych z wyłączeniem wydatków finansowanych środkami z bezzwrotnej
pomocy unijnej i EFTA oraz po wyłączeniu wydatków jednostek, które nie mają
zdolności do generowania wysokich deficytów, stanowią średnio ok. 1/3 PKB.
Powyższe implikuje, że dla osiągnięcia wymaganej poprawy wyniku strukturalnego
o 0,5% PKB konieczne jest dostosowanie wydatków o ok. 1,5 pp. (0,5 : 1/ ). Biorąc
3
to pod uwagę, zdecydowano, by korekta wskaźnika średniookresowej dynamiki
wzrostu PKB, stosowana, gdy PDP znajduje się w przedziale (50%, 55%],
16) Christine Frayne, Stéphanie Riso „Vade mecum on the Stability and Growth Pact”,
część I.3.2.2. „Czy państwo członkowskie wypełnia MTO lub czy znajduje się na ścieżce dostosowawczej
do MTO? Zmiana w wyniku strukturalnym”, 2013, Komisja Europejska;
http://ec.europa.eu/economy_finance/publications/occasional_paper/2013/op151_en.htm
28
a wynik sektora GG (po uwzględnieniu kosztów reformy emerytalnej) jest równy
lub wyższy niż -3% PKB, wyniosła 1,5 p.p. Natomiast w sytuacji ukształtowania się
państwowego długu publicznego na poziomie przewyższającym 55% PKB,
implikującego zbliżenie się do progu 60% PKB przez dług sektora instytucji
rządowych i samorządowych (z uwagi na szerszą definicję długu sektora GG,
w szczególności uwzględnienie w nim zadłużenia funduszy w BGK) albo
przekroczenia przez deficyt sektora GG (po uwzględnieniu kosztów reformy
emerytalnej) 3% PKB zgodnie z zapisami ww. rozporządzenia Rady wymaga
dostosowania wyniku strukturalnego o przynajmniej 0,5% PKB. Z tego względu
zaproponowana korekta wywoływana w stabilizującej regule wydatkowej w sytuacji
poważnej nierównowagi finansów publicznych wynosi 2,0 p.p., tj. więcej niż korekta
na poziomie 1,5 p.p.
W sytuacji, gdy dług publiczny i deficyt sektora GG (po uwzględnieniu kosztów
reformy emerytalnej) będzie kształtował się na bezpiecznych poziomach w relacji do
PKB, czyli odpowiednio poniżej 50% i 3%, prowadzenie optymalnej polityki
fiskalnej zostanie zapewnione dzięki utrzymywaniu wyniku nominalnego w średnim
okresie na poziomie celu operacyjnego. Jeśli jednak wydatki lub dochody
kształtowałyby się w taki sposób, że wynik nominalny trwale, niezależnie od fazy
cyklu, odbiegałby od celu, a odchylenia (ujemne bądź dodatnie) kumulowałyby się
w sumie różnic, należałoby dokonać korekty kwoty wydatków. Korekta ta miałaby
charakter automatyczny (jeżeli warunki zaistnienia korekty, zachodzące w roku n-2,
zostałyby stwierdzone w roku n-1, to korekta zostałaby zapisana w projekcie ustawy
budżetowej na rok n) i następowałaby, gdy suma różnic, tj. odchyleń wyniku sektora
GG od poziomu średniookresowego celu budżetowego, obliczanych przez Ministra
Finansów (art. 112a ust. 5 ustawy) i ogłaszanych w sprawozdaniu z wykonania
ustawy budżetowej (art. 182 ust. 4 pkt 7 ustawy) oraz w uzasadnieniu do projektu
ustawy budżetowej (art. 142 pkt 6b ustawy), przekroczy jeden z dwóch
symetrycznych progów (+/- 6% PKB).
Jeśli przekroczony zostanie ujemny próg, tj. suma różnic w roku n-2 ukształtuje się
poniżej -6% PKB, wskaźnik średniookresowej realnej dynamiki wzrostu PKB
zostanie zmniejszony o 1,5 p.p. (art. 112a ust. 4 pkt 2 lit. b ustawy). Korekta ta nie
będzie obowiązywała w tzw. „złych czasach”, tj. w przypadku prognozowanego
szczególnie silnego spowolnienia gospodarczego, czyli gdy prognozowana dynamika
29
realna PKB na rok n będzie niższa od wskaźnika średniookresowej realnej dynamiki
wzrostu PKB o więcej niż 2 p.p., jednak wydatki będą wtedy nadal ograniczone
średniookresową realną dynamiką wzrostu PKB.
Jeśli przekroczony zostanie dodatni próg, tj. suma różnic w roku n-2 ukształtuje się
powyżej +6% PKB, wskaźnik średniookresowej realnej dynamiki wzrostu PKB
zostanie zwiększony o 1,5 p.p. (art. 112a ust. 4 pkt 3 ustawy). Korekta nie będzie
obowiązywała w tzw. „dobrych czasach”, tj. w przypadku prognozowanego
szczególnie silnego ożywienia gospodarczego, czyli gdy prognozowana dynamika
realna PKB na rok n będzie wyższa od wskaźnika średniookresowej realnej dynamiki
wzrostu PKB o więcej niż 2 p.p.
Wysokość ww. progów została wyznaczona na podstawie analizy składników
cyklicznych wyników sektora GG poszczególnych państw UE, publikowanych przez
Komisję Europejską. Na podstawie dostępnych odczytów i prognoz, dla każdego
państwa członkowskiego UE, obliczone zostały wartości minimalne i maksymalne
skumulowanych składników cyklicznych (przyjęto wszystkie możliwe punkty
startowe i końcowe od 1998 do 2014 r.). Statystyki te posłużyły do obliczenia
mediany z minimalnych/maksymalnych skumulowanych odchyleń. Otrzymano
4 wartości median (2 dla minimów oraz 2 dla maksimów), ponieważ dane źródłowe
obejmują dwie metody wyodrębnienia składnika cyklicznego: bazującą na
potencjalnym PKB oraz na trendzie PKB. W związku z tym, że progi w przypadku
sumy różnic powinny być symetryczne, obliczona została średnia z wartości
bezwzględnych dla 4 median. Wartość tej statystyki wyniosła 6,8 p.p. Zastosowano
przybliżenie „w dół”, aby suma różnic mogła szybciej reagować na skumulowane
odchylenia.
Suma różnic obliczana jest zgodnie z projektowanym art. 112a ust. 5, na podstawie
wzoru (4):
(4)
SR = SR − + WN − CEL
n
n 1
n
n
gdzie:
Wn – wynik nominalny sektora GG w roku n,
CELn – poziom średniookresowego celu budżetowego określany przez Radę
Ministrów w aktualizacji Programu Konwergencji,
SRn – suma różnic wyniku nominalnego i celu.
30
(w kategoriach realnych).
W trakcie roku n-1, kiedy będzie wyznaczana kwota wydatków na rok n, znany już
będzie odczyt inflacji z roku n-2. Stąd we wzorze (2) znajduje się czynnik
CPI n−2
, który stanowi poprawkę prognozy inflacji na rok n-2 zamieszczonej
E
CPI
n 1
− (
n −2 )
w projekcie ustawy budżetowej na rok n-1. Co więcej, w trakcie roku n-1 dostępne
będą informacje pozwalające na korektę prognozy inflacji na rok n-1, którą obrazuje
E CPI
n (
n 1
− )
czynnik
we wzorze (2).
E
CPI
n 1
− (
n 1
− )
Krok 2:
Następnie, kwota wydatków określona w pierwszym kroku jest przemnażana przez
prognozowany na rok n wskaźnik inflacji CPI, czyli tzw. część nominalną formuły.
Główny Urząd Statystyczny publikuje ten wskaźnik, odnosząc się do podstawy
równej 100, czyli np. w postaci 102,5. W formule będzie jednak wykorzystywany
wskaźnik odnoszący się do podstawy równej 1, czyli np. w postaci 1,025.
Krok 3:
Wartość otrzymana w kroku 2 jest następnie przemnażana przez wskaźnik
średniokresowej dynamiki wartości produktu krajowego brutto w cenach stałych, na
który składają się średniokresowa dynamika wartości produktu krajowego brutto
w cenach stałych za ostatnie sześć lat publikowana przez GUS na podstawie art. 38b
pkt 2 ustawy oraz dwie prognozowane przez MF roczne dynamiki produktu
krajowego brutto w cenach stałych PKB, z których ostatnią jest prognozowane
tempo wzrostu na rok, na który obliczana jest kwota wydatków. Jest to tzw. część
realna formuły obliczana za pomocą wzoru (3). Będzie ona również używana
w postaci odnoszącej się do podstawy równej 1, czyli np. 1,0346 na 2014 r.
PKB
PKB
PKB
n-2
n 1
-
n
WPKB
8
=
⋅ E
⋅ E
n
n
n
PKB
PKB
PKB
n 8
-
n-2
n 1
-
(3)
gdzie:
PKBn – poziom produktu krajowego brutto w roku n w cenach stałych.
26
Okres jaki obejmuje wskaźnik średniokresowej dynamiki wartości PKB wynika
z przeciętnej długości cyklu koniunkturalnego w Polsce (8 lat) określonej na
podstawie badań empirycznych oraz szerokiej analizy opracowań ekonomicznych
podejmujących temat cykli koniunkturalnych w Polsce. Między innymi w publikacji
przygotowanej przez zespół z Instytutu Ekonomicznego Narodowego Banku
Polskiego pt. „Cykl koniunkturalny w Polsce – wnioski z analizy spektralnej”
można znaleźć wyjaśnienie wskazujące na zasadność przyjęcia ośmioletniego okresu
do wyliczenia ww. wskaźnika: „Na zmienność analizowanych szeregów (…)
najsilniej wpływają bowiem wahania o częstotliwości odpowiadającej długości cyklu
około 6–8 lat. Krótsze cykle (o długości minimalnej około 3–4 lat) widoczne są
jedynie w przypadku przemysłu oraz eksportu”. W innym opracowaniu eksperta
NBP – Pawła Skrzypczyńskiego pt. „Metody spektralne w analizie cyklu
koniunkturalnego gospodarki polskiej”) znajduje się następujący wniosek:
„Pierwszy ze stylizowanych faktów o cyklach koniunkturalnych mówi, że
w rozwiniętych gospodarkach obserwuje się nierównomierne, lecz powtarzające się
wahania realnych wartości PKB, przy czym przeciętna długość cyklu wynosi 5–8
lat.” Co więcej, okres między szczytami cykli koniunkturalnych w Polsce
zaobserwowanymi w szeregach luki produktowej wyznaczonej za pomocą trendu
PKB (dane pochodzą z bazy Komisji Europejskiej Ameco) wynosi również 8 lat.
Powyższe analizy wskazują, że maksymalna długość cyklu w Polsce to 8 lat.
Krok 4:
Kwota wydatków może zostać obniżona lub podwyższona na skutek działania
mechanizmu korygującego (art. 112a ust. 4 ustawy; por. schemat przedstawiający
mechanizm korygowania nierównowagi oraz wzór 5).
Jeżeli wynik sektora GG (po uwzględnieniu kosztów reformy emerytalnej) w roku
n-2 był niższy od -3% PKB lub gdy państwowy dług publiczny w roku n-2 był
wyższy od 55% PKB następuje silniejsza z korekt, polegająca na zmniejszeniu
wskaźnika średniookresowej realnej dynamiki PKB o 2 p.p. (art. 112a ust. 4 pkt 1
ustawy). Korekta ta ma zastosowanie niezależnie od sumy corocznych różnic
pomiędzy relacją wyniku nominalnego sektora instytucji rządowych
14) Michał Gradzewicz, Jakub Growiec, Jan Hagemejer, Piotr Popowski, „Cykl koniunkturalny w Polsce –
wnioski z analizy spektralnej”, 2010, Bank i Kredyt 41 (5), 41–76.
15) Paweł Skrzypczyński, „Metody spektralne w analizie cyklu koniunkturalnego gospodarki polskiej”,
2010, Materiały i Studia, Zeszyt nr 252, Narodowy Bank Polski.
27
i samorządowych a poziomem średniookresowego celu budżetowego oraz od
prognozowanej koniunktury.
Jeżeli państwowy dług publiczny w roku n-2 był wyższy od 50% PKB, ale niższy
lub równy 55% PKB, a wynik sektora GG (po uwzględnieniu kosztów reformy
emerytalnej) był równy lub wyższy niż -3% PKB, następuje korekta polegająca na
zmniejszeniu wskaźnika średniookresowej dynamiki wzrostu PKB o 1,5 p.p.
(art. 112a ust. 4 pkt 2 lit. a ustawy). Korekta ta ma miejsce, tylko pod warunkiem że
prognozowana dynamika realna PKB na rok n nie jest niższa od wskaźnika
średniookresowej dynamiki wzrostu PKB o więcej niż 2 p.p. Gdyby była bowiem
niższa o więcej niż 2 p.p., to prognozowanoby duże spowolnienie koniunktury, czyli
tzw. „złe czasy”, podczas których nie powinno się zaostrzać polityki fiskalnej.
Uwzględnienie w regule warunków włączających korektę w zależności od wyniku
sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz PDP gwarantuje jej spójność
zarówno z krajowymi, jak i unijnymi ramami polityki fiskalnej. Jak wskazano
wcześniej rozporządzenie Rady nr 1466/97 wyznacza dla państw strefy euro/ERM2,
znajdujących się na ścieżce dostosowania do MTO, punkt odniesienia dla rocznego
dostosowania wyniku strukturalnego na poziomie 0,5% PKB. Państwa, których dług
przekracza 60% PKB powinny zaś realizować większe dostosowanie.
W rozporządzeniu tym nie zdefiniowano punktu odniesienia dla państw spoza strefy
euro/ERM2, znajdujących się na ścieżce prowadzącej do MTO, których dług wynosi
poniżej 60% PKB. Mimo tego, zgodnie z vademecum z kwietnia 2013 r. nt. Paktu
Stabilności i Wzrostu) domyślny wymóg Komisji Europejskiej stanowi również
dostosowanie o 0,5% PKB. Wydatki ogółem sektora instytucji rządowych
i samorządowych z wyłączeniem wydatków finansowanych środkami z bezzwrotnej
pomocy unijnej i EFTA oraz po wyłączeniu wydatków jednostek, które nie mają
zdolności do generowania wysokich deficytów, stanowią średnio ok. 1/3 PKB.
Powyższe implikuje, że dla osiągnięcia wymaganej poprawy wyniku strukturalnego
o 0,5% PKB konieczne jest dostosowanie wydatków o ok. 1,5 pp. (0,5 : 1/ ). Biorąc
3
to pod uwagę, zdecydowano, by korekta wskaźnika średniookresowej dynamiki
wzrostu PKB, stosowana, gdy PDP znajduje się w przedziale (50%, 55%],
16) Christine Frayne, Stéphanie Riso „Vade mecum on the Stability and Growth Pact”,
część I.3.2.2. „Czy państwo członkowskie wypełnia MTO lub czy znajduje się na ścieżce dostosowawczej
do MTO? Zmiana w wyniku strukturalnym”, 2013, Komisja Europejska;
http://ec.europa.eu/economy_finance/publications/occasional_paper/2013/op151_en.htm
28
a wynik sektora GG (po uwzględnieniu kosztów reformy emerytalnej) jest równy
lub wyższy niż -3% PKB, wyniosła 1,5 p.p. Natomiast w sytuacji ukształtowania się
państwowego długu publicznego na poziomie przewyższającym 55% PKB,
implikującego zbliżenie się do progu 60% PKB przez dług sektora instytucji
rządowych i samorządowych (z uwagi na szerszą definicję długu sektora GG,
w szczególności uwzględnienie w nim zadłużenia funduszy w BGK) albo
przekroczenia przez deficyt sektora GG (po uwzględnieniu kosztów reformy
emerytalnej) 3% PKB zgodnie z zapisami ww. rozporządzenia Rady wymaga
dostosowania wyniku strukturalnego o przynajmniej 0,5% PKB. Z tego względu
zaproponowana korekta wywoływana w stabilizującej regule wydatkowej w sytuacji
poważnej nierównowagi finansów publicznych wynosi 2,0 p.p., tj. więcej niż korekta
na poziomie 1,5 p.p.
W sytuacji, gdy dług publiczny i deficyt sektora GG (po uwzględnieniu kosztów
reformy emerytalnej) będzie kształtował się na bezpiecznych poziomach w relacji do
PKB, czyli odpowiednio poniżej 50% i 3%, prowadzenie optymalnej polityki
fiskalnej zostanie zapewnione dzięki utrzymywaniu wyniku nominalnego w średnim
okresie na poziomie celu operacyjnego. Jeśli jednak wydatki lub dochody
kształtowałyby się w taki sposób, że wynik nominalny trwale, niezależnie od fazy
cyklu, odbiegałby od celu, a odchylenia (ujemne bądź dodatnie) kumulowałyby się
w sumie różnic, należałoby dokonać korekty kwoty wydatków. Korekta ta miałaby
charakter automatyczny (jeżeli warunki zaistnienia korekty, zachodzące w roku n-2,
zostałyby stwierdzone w roku n-1, to korekta zostałaby zapisana w projekcie ustawy
budżetowej na rok n) i następowałaby, gdy suma różnic, tj. odchyleń wyniku sektora
GG od poziomu średniookresowego celu budżetowego, obliczanych przez Ministra
Finansów (art. 112a ust. 5 ustawy) i ogłaszanych w sprawozdaniu z wykonania
ustawy budżetowej (art. 182 ust. 4 pkt 7 ustawy) oraz w uzasadnieniu do projektu
ustawy budżetowej (art. 142 pkt 6b ustawy), przekroczy jeden z dwóch
symetrycznych progów (+/- 6% PKB).
Jeśli przekroczony zostanie ujemny próg, tj. suma różnic w roku n-2 ukształtuje się
poniżej -6% PKB, wskaźnik średniookresowej realnej dynamiki wzrostu PKB
zostanie zmniejszony o 1,5 p.p. (art. 112a ust. 4 pkt 2 lit. b ustawy). Korekta ta nie
będzie obowiązywała w tzw. „złych czasach”, tj. w przypadku prognozowanego
szczególnie silnego spowolnienia gospodarczego, czyli gdy prognozowana dynamika
29
realna PKB na rok n będzie niższa od wskaźnika średniookresowej realnej dynamiki
wzrostu PKB o więcej niż 2 p.p., jednak wydatki będą wtedy nadal ograniczone
średniookresową realną dynamiką wzrostu PKB.
Jeśli przekroczony zostanie dodatni próg, tj. suma różnic w roku n-2 ukształtuje się
powyżej +6% PKB, wskaźnik średniookresowej realnej dynamiki wzrostu PKB
zostanie zwiększony o 1,5 p.p. (art. 112a ust. 4 pkt 3 ustawy). Korekta nie będzie
obowiązywała w tzw. „dobrych czasach”, tj. w przypadku prognozowanego
szczególnie silnego ożywienia gospodarczego, czyli gdy prognozowana dynamika
realna PKB na rok n będzie wyższa od wskaźnika średniookresowej realnej dynamiki
wzrostu PKB o więcej niż 2 p.p.
Wysokość ww. progów została wyznaczona na podstawie analizy składników
cyklicznych wyników sektora GG poszczególnych państw UE, publikowanych przez
Komisję Europejską. Na podstawie dostępnych odczytów i prognoz, dla każdego
państwa członkowskiego UE, obliczone zostały wartości minimalne i maksymalne
skumulowanych składników cyklicznych (przyjęto wszystkie możliwe punkty
startowe i końcowe od 1998 do 2014 r.). Statystyki te posłużyły do obliczenia
mediany z minimalnych/maksymalnych skumulowanych odchyleń. Otrzymano
4 wartości median (2 dla minimów oraz 2 dla maksimów), ponieważ dane źródłowe
obejmują dwie metody wyodrębnienia składnika cyklicznego: bazującą na
potencjalnym PKB oraz na trendzie PKB. W związku z tym, że progi w przypadku
sumy różnic powinny być symetryczne, obliczona została średnia z wartości
bezwzględnych dla 4 median. Wartość tej statystyki wyniosła 6,8 p.p. Zastosowano
przybliżenie „w dół”, aby suma różnic mogła szybciej reagować na skumulowane
odchylenia.
Suma różnic obliczana jest zgodnie z projektowanym art. 112a ust. 5, na podstawie
wzoru (4):
(4)
SR = SR − + WN − CEL
n
n 1
n
n
gdzie:
Wn – wynik nominalny sektora GG w roku n,
CELn – poziom średniookresowego celu budżetowego określany przez Radę
Ministrów w aktualizacji Programu Konwergencji,
SRn – suma różnic wyniku nominalnego i celu.
30
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1789 › Pobierz plik