eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wprowadzenia kolejnego etapu procesu zmian legislacyjnych w obszarze informatyzacji i cyfryzacji podmiotów realizujących zadania publiczne

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1637
  • Data wpłynięcia: 2013-08-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-01-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 183

1637

– 20 –
25) w art. 282b w § 4 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) podpis osoby upoważnionej do zawiadomienia, a jeżeli zawiadomienie zostało
wydane w formie dokumentu elektronicznego – bezpieczny podpis elektroniczny
weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.”;
26) w art. 306d dodaje się § 3–5 w brzmieniu:
„§ 3. Jeżeli strona lub inny uczestnik postępowania nie może uzyskać w formie
dokumentu elektronicznego zaświadczenia wymaganego na potwierdzenie faktów lub
stanu prawnego lub innego dokumentu wydanego przez podmiot publiczny
w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne, jak również potwierdzenia uiszczenia opłat i kosztów
postępowania, strona lub inny uczestnik postępowania może złożyć elektroniczną kopię
takiego dokumentu, po uwierzytelnieniu jej przez wnoszącego, przy użyciu
mechanizmów określonych w art. 20a ust. 1 albo ust. 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r.
o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
§ 4. Organ podatkowy może żądać przedłożenia oryginału zaświadczenia, innego
dokumentu lub potwierdzenia uiszczenia opłat i kosztów postępowania, o których mowa
w § 3, o ile złożona kopia nie pozwala na weryfikację autentyczności oraz integralności
lub jeżeli jest to uzasadnione innymi okolicznościami sprawy.
§ 5. Strona lub inny uczestnik postępowania przechowują zaświadczenie, inny
dokument lub potwierdzenie uiszczenia opłat i kosztów postępowania, o których mowa
w § 3, do dnia, w którym decyzja kończąca postępowanie stała się ostateczna.”;
27) w art. 306j pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) tryb wydawania zaświadczeń, uwzględniając w szczególności odpowiednią
organizację czynności związanych z wydawaniem zaświadczeń oraz możliwość
doręczania zaświadczeń w formie dokumentu elektronicznego;”.
Art. 4. W ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, 1101 i 1529) wprowadza się następujące
zmiany:
1)
art. 12a otrzymuje brzmienie:
„Art. 12a. § 1. Dla każdej sprawy z zakresu, o którym mowa w art. 1, tworzy się
akta. Akta są tworzone w postaci elektronicznej lub papierowej.
– 21 –
§ 2. Akta w postaci elektronicznej są przetwarzane z wykorzystaniem systemu
elektronicznego zarządzania dokumentacją w rozumieniu przepisów o narodowym
zasobie archiwalnym i archiwach.
§ 3. Akta w postaci papierowej są przetwarzane w tej postaci oraz
z wykorzystaniem systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją w rozumieniu
przepisów o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
§ 4. Akta sprawy udostępnia się stronom postępowania. Strony mają prawo
przeglądać akta sprawy i otrzymywać odpisy, kopie lub wyciągi z tych akt.
§ 5. Sąd, w odniesieniu do akt w postaci elektronicznej, zapewnia stronie realizację
czynności, o których mowa w § 4, w swoim systemie teleinformatycznym, po
identyfikacji strony w sposób określony w przepisach ustawy z dnia 17 lutego 2005 r.
o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
§ 6. Akta wszystkich zakończonych prawomocnie spraw sądowoadministracyjnych
przechowuje się we właściwym sądzie administracyjnym przez okres niezbędny ze
względu na rodzaj i charakter sprawy oraz znaczenie materiałów zawartych w aktach
jako źródła informacji.
§ 7. Po okresie przechowywania w sądzie akta sprawy podlegają przekazaniu do
właściwych archiwów państwowych albo zniszczeniu.
§ 8. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej określi, w drodze rozporządzenia:
1)
sposób tworzenia i przetwarzania akt, o których mowa w § 1;
2)
warunki i tryb przechowywania i przekazywania akt wojewódzkich sądów
administracyjnych i Naczelnego Sądu Administracyjnego;
3)
warunki i tryb niszczenia akt, o których mowa w § 1 i w pkt 2, po upływie okresu
ich przechowywania.
§ 9. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, wydając rozporządzenie, o którym mowa
w § 8, uwzględni w szczególności warunki elektronicznego zarządzania dokumentacją,
rodzaje spraw oraz właściwe zabezpieczenie akt przed dostępem osób nieuprawnionych,
utratą tych akt lub ich zniszczeniem.”;
2)
po art. 12a dodaje się art. 12b w brzmieniu:
„Art.12b. § 1. Określony w ustawie warunek formy pisemnej uważa się za
zachowany, jeżeli dokument elektroniczny został uwierzytelniony w sposób, o którym
mowa w art. 46 § 2a.
– 22 –
§ 2. W postępowaniu dokumenty elektroniczne wnosi się do sądu
administracyjnego przez elektroniczną skrzynkę podawczą, a sąd doręcza takie
dokumenty stronom za pomocą środków komunikacji elektronicznej na warunkach
określonych w art. 74a.
§ 3. Przepisy dotyczące zastosowania środków komunikacji elektronicznej stosuje
się odpowiednio do organów, do których lub za pośrednictwem których składane są
pisma w formie dokumentu elektronicznego.”;
3)
po art. 37 dodaje się art. 37a w brzmieniu:
„Art. 37a. Pełnomocnictwo udzielone w formie dokumentu elektronicznego
powinno być uwierzytelnione za pomocą mechanizmów określonych w art. 20a ust. 1
albo ust. 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne.”;
4)
w art. 46 po § 2 dodaje się § 2a i 2b w brzmieniu:
„§ 2a. Gdy pismo strony jest wnoszone w formie dokumentu elektronicznego,
powinno ponadto zawierać adres elektroniczny do doręczeń oraz zostać uwierzytelnione
przez stronę albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika przez bezpieczny
podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy ważnego kwalifikowanego
certyfikatu, podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP lub inne mechanizmy
identyfikacji, o których mowa w art. 20a ust. 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r.
o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, jeżeli takie
mechanizmy zostały wprowadzone przez sąd administracyjny.
§ 2b. Pismo wnoszone w innej formie niż forma dokumentu elektronicznego,
zawierające żądanie doręczania pism sądu środkami komunikacji elektronicznej,
powinno zawierać oznaczenie adresu elektronicznego do doręczeń.”;
5)
w art. 47 dodaje się § 3 i 4 w brzmieniu:
„§ 3. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu
elektronicznego odpisów nie dołącza się. W celu doręczania dokumentów stronom,
które nie stosują środków komunikacji elektronicznej do odbioru pism, sąd sporządza
kopie dokumentów elektronicznych w postaci uwierzytelnionych wydruków,
z zachowaniem wymogów określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 16
ust. 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne.
– 23 –
§ 4. Sąd, doręczając odpisy pism i załączników w formie innej niż forma
dokumentu elektronicznego, informuje stronę o warunkach wnoszenia pism oraz ich
doręczania przez sąd za pomocą środków komunikacji elektronicznej.”;
6)
po art. 49 dodaje się art. 49a w brzmieniu:
„Art. 49a. Sąd potwierdza wniesienie pisma w formie dokumentu elektronicznego
do swojej elektronicznej skrzynki podawczej przez przesłanie urzędowego
poświadczenia odbioru w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, na wskazany przez
wnoszącego adres elektroniczny. W treści urzędowego poświadczenia odbioru
informuje się o tym, że pisma w sprawie będą doręczane za pośrednictwem środków
komunikacji elektronicznej, oraz poucza się o prawie strony do rezygnacji z doręczania
pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o którym mowa w art. 74a § 2.”;
7)
w art. 54:
a)
po § 1 dodaje się § 1a w brzmieniu:
„§ 1a. Skargę w formie dokumentu elektronicznego wnosi się do
elektronicznej skrzynki podawczej tego organu. Przepis art. 49a stosuje się
odpowiednio.”,
b)
po § 2 dodaje się § 2a–2c w brzmieniu:
„§ 2a. Jeżeli skarga została wniesiona:
1)
w formie dokumentu elektronicznego do elektronicznej skrzynki podawczej
organu, o którym mowa w § 1 – organ ten przekazuje sądowi skargę
i odpowiedź na skargę do jego elektronicznej skrzynki podawczej;
2)
w postaci papierowej – organ przekazuje sądowi skargę i odpowiedź na
skargę w takiej postaci.
§ 2b. W przypadku gdy akta sprawy, której dotyczy skarga, są prowadzone
przez organ w postaci elektronicznej, organ ten:
1)
przekazuje sądowi akta sprawy wraz z informacją o dokumentach, których
treść nie jest w całości dostępna w aktach sprawy prowadzonych w postaci
elektronicznej, oraz o sposobie i dacie ich przekazania sądowi do jego
elektronicznej skrzynki podawczej, a w przypadku gdy ze względów
technicznych nie jest to możliwe – na informatycznym nośniku danych;
2)
przekazuje sądowi dokumenty z akt sprawy, których treść nie jest w całości
dostępna w aktach sprawy prowadzonych w postaci elektronicznej, wskazując
– 24 –
na elektroniczne akta sprawy przekazane sądowi w sposób, o którym mowa w
pkt 1.
§ 2c. W przypadku gdy akta sprawy, której dotyczy skarga, są prowadzone
przez organ, o którym mowa w § 1, w postaci papierowej, organ ten przekazuje
sądowi akta sprawy oraz, jeżeli taka istnieje, zapisaną na informatycznych
nośnikach danych dokumentację elektroniczną, której treść nie jest dostępna w
postaci papierowej.”;
8)
w art. 55:
a)
§ 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. W razie niezastosowania się do obowiązków, o których mowa w art. 54
§ 2–2c, sąd na wniosek skarżącego może orzec o wymierzeniu organowi grzywny
w wysokości określonej w art. 154 § 6. Postanowienie może być wydane na
posiedzeniu niejawnym.”,
b)
§ 3 otrzymuje brzmienie:
„§ 3. O rażących przypadkach naruszenia obowiązków, o których mowa w § 2
lub w art. 54 § 2–2c, skład orzekający lub prezes sądu zawiadamia organy
właściwe do rozpatrywania petycji, skarg i wniosków.”;
9)
w art. 65:
a)
§ 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Sąd dokonuje doręczeń przez operatora pocztowego w rozumieniu
ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529), przez
swoich pracowników lub przez inne upoważnione przez sąd osoby lub organy, albo
za pomocą środków komunikacji elektronicznej, na warunkach określonych
w art. 74a.”,
b)
uchyla się § 3;
10) po art. 74 dodaje się art. 74a w brzmieniu:
„Art. 74a. § 1. Doręczenie pism przez sąd następuje za pomocą środków
komunikacji elektronicznej, jeżeli strona spełniła jeden z następujących warunków:
1)
wniosła pismo w formie dokumentu elektronicznego przez elektroniczną skrzynkę
podawczą sądu lub organu, za pośrednictwem którego składane jest pismo;
2)
wystąpiła do sądu o takie doręczenie i przekazała sądowi adres elektroniczny do
doręczeń;
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 20 ... 28

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: