Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia kolejnego etapu procesu zmian legislacyjnych w obszarze informatyzacji i cyfryzacji podmiotów realizujących zadania publiczne
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1637
- Data wpłynięcia: 2013-08-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-01-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 183
1637
Druk nr 1637
Warszawa, 21 sierpnia 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM-10-127-12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o zmianie ustawy o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących
zadania publiczne oraz niektórych
innych ustaw z projektami aktów wykonawczych.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Administracji i Cyfryzacji.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne oraz niektórych innych ustaw)
Art. 1. W ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2013 r. poz. 235) wprowadza się następujące
zmiany:
1)
w art. 1:
a)
pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) dofinansowania projektów informatycznych o publicznym zastosowaniu,”,
b)
pkt 9 otrzymuje brzmienie:
„9) funkcjonowania centralnego repozytorium wzorów dokumentów
elektronicznych;”,
c)
uchyla się pkt 10;
2)
w art. 2 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Przepisów ustawy, z zastrzeżeniem art. 13a, nie stosuje się do przedsiębiorstw
państwowych, spółek handlowych, służb specjalnych w rozumieniu art. 11 ustawy
z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji
Wywiadu (Dz. U. z 2010 r. Nr 29, poz. 154, z późn. zm.)), Kancelarii Sejmu, Kancelarii
Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz Narodowego Banku
Polskiego, poza przypadkami, gdy w związku z realizacją zadań przez te podmioty
istnieje obowiązek przekazywania informacji do i od podmiotów niebędących organami
administracji rządowej; w takich przypadkach stosuje się art. 13 ust. 2 pkt 1 niniejszej
ustawy.”;
3)
w art. 3:
a)
pkt 6 otrzymuje brzmienie:
1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania
administracyjnego, ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa oraz ustawę z dnia 30 sierpnia
2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 182, poz. 1228
i Nr 238, poz. 1578, z 2011 r. Nr 53, poz. 273, Nr 84, poz. 455, Nr 117, poz. 677 i Nr 230, poz. 1371,
z 2012 r. poz. 627 i 908 oraz z 2013 r. poz. 628 i 675.
– 2 –
„6) projekt informatyczny
o
publicznym zastosowaniu –
określony
w dokumentacji zespół czynności organizacyjnych i technicznych mających
na celu zbudowanie, rozbudowanie lub unowocześnienie systemu
teleinformatycznego używanego do realizacji zadań publicznych, zapewnienie
utrzymania tego systemu lub opracowanie procedur realizowania zadań
publicznych drogą elektroniczną;”,
b)
pkt 20 otrzymuje brzmienie:
„20) urzędowe poświadczenie odbioru – dane elektroniczne powiązane
z dokumentem elektronicznym doręczanym podmiotowi publicznemu lub
przez niego doręczanym w sposób zapewniający rozpoznawalność
późniejszych zmian dokonanych w tych danych, określające:
a)
pełną nazwę podmiotu publicznego, któremu doręczono dokument
elektroniczny lub który doręcza dokument,
b)
datę i godzinę wprowadzenia albo przeniesienia dokumentu
elektronicznego do systemu teleinformatycznego podmiotu publicznego
– w odniesieniu do dokumentu doręczanego podmiotowi publicznemu,
c)
datę i godzinę podpisania urzędowego poświadczenia odbioru przez
adresata z użyciem mechanizmów, o których mowa w art. 20a ust. 1 albo
ust. 2 – w odniesieniu do dokumentu doręczanego przez podmiot
publiczny,
d)
datę i godzinę wytworzenia urzędowego poświadczenia odbioru;”,
c)
po pkt 21 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 22–26 w brzmieniu:
„22) użytkownik – osobę fizyczną korzystającą z systemów teleinformatycznych;
23) katalog usług – rejestr, udostępniony na elektronicznej platformie usług
administracji publicznej, zawierający informacje o usługach udostępnianych
przez podmioty publiczne;
24) wzór dokumentu elektronicznego – zbiór danych określających zestaw,
sposób oznaczania oraz wymagalność elementów treści i metadanych
dokumentu elektronicznego, a także mogących określać sposób zapisu danych
dla wskazanych elementów oraz kolejność i sposób wyświetlania na ekranie
lub drukowania poszczególnych elementów (wizualizacji);
25) formularz elektroniczny – graficzny interfejs użytkownika wystawiany przez
oprogramowanie służący do przygotowania i wygenerowania dokumentu
– 3 –
elektronicznego zgodnego z odpowiadającym mu wzorem dokumentu
elektronicznego;
26) zakres użytkowy dokumentu elektronicznego – zawartość dokumentu
elektronicznego niezbędna do załatwienia określonego rodzaju spraw za
pomocą tego dokumentu.”;
4)
tytuł rozdziału 2 otrzymuje brzmienie:
,,Projekty informatyczne o publicznym zastosowaniu”;
5)
uchyla się art. 5–7, art. 12 i art. 12a;
6)
po art. 12a dodaje się art. 12b–12h w brzmieniu:
„Art. 12b. Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw
informatyzacji, przyjmuje, w drodze uchwały, Program Zintegrowanej Informatyzacji
Państwa stanowiący program rozwoju w rozumieniu art. 15 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia
6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84,
poz. 712, z późn. zm.).
Art. 12c. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji co najmniej raz w roku
przeprowadza konkurs na dofinansowanie projektów informatycznych o publicznym
zastosowaniu lub przedsięwzięć wspierających rozwój społeczeństwa informacyjnego,
zwany dalej „konkursem”.
2. Minister właściwy do spraw informatyzacji publikuje ogłoszenie o konkursie w
Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra.
3. Ogłoszenie o konkursie określa co najmniej:
1)
przedmiot konkursu;
2)
podmioty publiczne mogące ubiegać się o dofinansowanie;
3)
warunki udziału w konkursie;
4)
kryteria oceny wniosku o dofinansowanie;
5)
termin i warunki realizacji projektu lub przedsięwzięcia;
6)
wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację konkursu;
7)
termin składania wniosków o dofinansowanie.
4. Podmioty publiczne mogące ubiegać się o dofinansowanie składają wniosek
o dofinansowanie do ministra właściwego do spraw informatyzacji.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241, z 2011 r. Nr 279,
poz. 1644, z 2012 r. poz. 1237 oraz z 2013 r. poz. 714.
– 4 –
Art. 12d. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji rozstrzyga konkurs na
podstawie oceny wniosków dokonanej przez komisję konkursową oraz ogłasza wyniki
konkursu.
2. Minister właściwy do spraw informatyzacji, w drodze zarządzenia, powołuje
komisję konkursową, a także określa jej skład, tryb pracy oraz zakres zadań.
3. Datą ogłoszenia wyników konkursu jest data ich zamieszczenia w Biuletynie
Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw
informatyzacji.
Art. 12e. 1. Wnioskodawca może złożyć do ministra właściwego do spraw
informatyzacji odwołanie od wyniku konkursu, w terminie siedmiu dni od dnia
ogłoszenia wyniku konkursu.
2. Odwołanie wniesione po terminie nie podlega rozpatrzeniu. O zachowaniu
terminu decyduje data wpływu odwołania do urzędu obsługującego ministra właściwego
do spraw informatyzacji.
3. Minister właściwy do spraw informatyzacji rozpatruje odwołanie w terminie
czternastu dni od dnia jego wpływu do urzędu obsługującego tego ministra.
Art. 12f. 1. Środki finansowe na dofinansowanie projektów i przedsięwzięć,
o których mowa w art. 12c ust. 1, są przekazywane podmiotowi, którego wniosek
o dofinansowanie został wyłoniony w drodze konkursu, w formie dotacji celowej, na
podstawie umowy zawartej między ministrem właściwym do spraw informatyzacji
a tym podmiotem.
2. Umowa o dofinansowanie nie może zostać zawarta przed upływem terminu,
o którym mowa w art. 12e ust. 1, a w przypadku wniesienia odwołania od wyniku
konkursu – do czasu rozpatrzenia odwołania.
Art. 12g. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji unieważnia konkurs, jeżeli:
1)
w terminie wskazanym w ogłoszeniu nie złożono żadnego wniosku
o dofinansowanie;
2)
żaden ze złożonych wniosków o dofinansowanie nie spełnia warunków
określonych w ogłoszeniu o konkursie, o którym mowa w art. 12c.
2. Informację o unieważnieniu konkursu minister właściwy do spraw
informatyzacji zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej
ministra.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1637 › Pobierz plik